Amerikaanse megakerken
lokken gelovigen met sport
Meer examenvakken op Havo wenselijk
brieven van lezer
kerk
wereld
Boek antwoordt op vraag
'wat is antisemitisme'
Schoolwijzer
CcicLc
Ccidóe Sou/tont
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSornxmt
VRIJDAG 22 FEBRUARI'1991 PA(
Vrouw eist bij rechter toelating tot diakenopleiding Den Bosch
NIJMEGEN De weigering van de Rooms-Katholieke Kerk
om vrouwen tot de gewijde ambten toe te laten, staat op 11
maart centraal tijdens een rechtszaak die mevr. Tiny van Lies
hout uit Volkel bij de rechtbank in Den Bosch heeft aange
spannen.
Van Lieshout is al geruime tijd actief in de parochie van St.
Antonius Abt in Volkel. Ze maakt deel uit van de niet-officiële
pastoraatsgroep die de parochie, die zonder priester zit, leidt.
Zij heeft in het bijzonder de verantwoordelijkheid voor de dia
conie.
Omdat zij in haar werk als niet-ambtsdrager op allerlei beper
kingen stuit, meldde zij zich in maart vorig jaar aan bij het St.
Janscentrum, de diakenopleiding van het bisdom Den Bosch,
maar ze werd niet toegelaten omdat de RK Kerk vrouwen niet
natie van de vrouw aan de kaak stellen. Zij wil duidelijk ma
ken dat de kerkleiding vrouwen in hun menselijke waardig
heid kwetst. Verder wil zij de argumenten horen, waarom
vrouwen niet geschikt zijn voor het diakenambt. Ter onder
steuning van Van Lieshout is de stichting 'Vrouwmens' opge
richt (VrouwenRecht Op Uitoefening Wijdingsambten Middels
Evangelische Normstellingen). De stichting fondsen werven
en ook brede ondersteuning vinden voor het streven de discri
minatie van vrouwen binnen de RK Kerk te beëindigen.
Het bisdom Den Bosch vraagt de rechter de eis van Van Lies
hout niet ontvankelijk te verklaren. Hij wijst erop dat in alle
nationale en internationale verdragen het recht van de Rooms-
Katholieke kerk op een eigen wetboek wordt erkend.
U moet niet alles wat
u kunt, maalr u kunt
wel aLles wat u moet.
Dekenaat verwijt
bisschop Bomers
tekort aan
priesters
HAARLEM Het dekenaat
Alkmaar verwijt bisschop
H.J.A. Bomers van Haarlem
het groeiende tekort aan
priesters in het dekenaat. Het
bestuur van het dekenaat, on
dersteund door 21 van de 24
parochiebesturen, schrijft dit
in een brief aan bisschop
Bomers.
De priesters in Alkmaar heb
ben een hoge gemiddelde
leeftijd. Ze zijn overbelast,
mede doordat de pastoraal
werk(st)ers in hun mogelijk
heden beperkt worden door
de leer van de kerk. Het indi
viduele pastoraat wordt op
deze manier het kind van de
rekening, schrijft het deke
naat.
Het dekenaat vindt de eisen
die de bisschop aan priesters
stelt, onnodig zwaar. Hierdoor
kunnen 'gelovige mensen, die
zich willen inzetten voor de
gelovige gemeenschap omwil
le van het Evangelie' niet aan
de slag in de parochies.
De briefschrijvers roepen de
bisschop op zijn eisen te ver
soepelen en 'de Geest niet te
weerstaan'.
Ze verwijten hem, dat hij
meer zorg heeft voor de for
mele uitgangspunten dan voor
de pastorale nood rond het
ambtsprobleem. Het is vol
gens het dekenaat niet nood
zakelijk dat priesters celiba
tair leven en per definitie
man zijn. Pastoraal werkers
zijn prima in staat om delen
van het ambt over te nemen.
Hope wordt
nieuwe bisschop
Londen
LONDEN - De bisschop van
Wakefield, David Hope, is be
noemd tot anglicaanse bis
schop van Londen. De 50-jari-
ge Hope volgt in mei bisschop
Graham Leonard op.
Hope staat evenals zijn voor
ganger bekend als een behou
dend kerkleider. Maar in te
genstelling tot Leonard, die
heeft gedreigd de anglicaanse
kerk te verlaten, als vrouwen
er priester kunnen worden,
heeft hij gezegd een 'open'
houding tegenover de toela
ting van vrouwen tot het
priesterambt aan te nemen.
Komend jaar komt deze
kwestie aan de orde in de sy
node. Na de aartsbisschoppen
van Canterbury en York is de
bisschop van Londen de hoog
ste gezagsdrager in de angli
caanse kerk in Engeland.
Erekapelaan De pastoor
van het Brabantse plaatsje
Venhorst, Piet van Velthoven
(67) is deze maand door bis
schop Jean Sahuquet van
Tarbes en Lourdes benoemd
tot erekapelaan van Lourdes.
De Brabantse pastoor is een
bekende figuur bij de Neder
landse bedevaartgangers naar
Lourdes. Hij is aalmoezenier
van de militaire bedevaarten
en voorzitter van de vereni
ging Nederlandse bedevaar
ten naar Lourdes.
LOS ANGELES De
Amerikanen die zijn op
gegroeid in het tijdperk
van vrije liefde, flower
power en de consumptie
maatschappij worden
vandaag en masse de ker
ken binnengelokt. Het
zijn echter niet zozeer de
traditionele kerken waar
zij zich tot wenden, als
wel het kerkelijk equiva
lent van de 'shopping
mails', de enorme Ameri
kaanse winkelcentra; ze
noemen het de 'mega-
church', de megakerk.
Deze nieuwe kerken lenigen
niet alleen de geestelijke no
den van hun gemeenten, ze
opereren ook op andere gebie
den, variërend van psycholo
gisch consult tot sportfacilitei
ten. De nu meer dan 4000 me
gakerken zijn zo populair ge
worden dat ze worden be
zocht door duizenden gelovi
gen.
De sleutel tot dit succes is vol
gens John Vaughn van het
International Megachurch Re
search Centre in Missouri dat
de kerken nieuwe stijl niet
gebaseerd zijn op de preek
stoel, maar dat ze 'meer zij
deurtjes hebben'.
„Je moet zorgen voor par
keerruimte, een plaats waar
de kinderen kunnen spelen
en sportfaciliteiten", zegt hij.
De dagen van hel en verdoe
menis zijn wat hem betreft
voorbij. „Je moet de mensen
godsdienst niet opdringen.
Deze mensen zijn er zo aan
gewend om selectief te zijn: ze
willen alleen maar iets weten
Sport als attractie bij de kerkdienst. Of is sport ook religie geworden?
als ze het kunnen gebruiken".
De Tweede Baptistische Kerk
in Houston, Texas, lokt de
17.000 gelovigen met attrac
ties als een snackbar en uitge
breide sportfaciliteiten voor
de 196 softball-basketball-,
volleyball-, en football teams.
De Crystal Cathedral in de
buurt van Disneyland in Cali-
fornië zoekt het in diensten
die meer van shows wegheb-
ben en trekt meer dan 5500
mensen per. week.
Het megachurch-fenomeen
blijft niet beperkt tot de bij
belgordel in het Diepe Zuiden
of de godsdienstfanatieke
westkust van Amerika. De
grootste kerk van het land, de
Eerste Baptistische Kerk van
FOTO: PERS UNIE
Hammond in Tennessee,
wordt op de voet gevolgd door
de Willow Creek Community
Church in Chicago.
Onderzoek
„Het voornaamste is dat de
kerken fantastische facilitei
ten moeten bieden als ze wil
len groeien", aldus Vaughn.
Om een groter publiek te be
reiken hebben de kerken zich
tot reclame- en marktonder
zoekbureau^ gewend. Jess
Moody, predikant van de
nieuwe Shepherd of the Hill
kerk in de trendy noordelijke
voorstad van Los Angeles
Chatsworth, heeft een van de
snelst groeiende congregaties
and. Zijn kerk wordt
bezocht door filmsterren als
Burt Reynolds en Dennis
Quaid.
„We hebben marktonderzoek
laten verrichten naar wat de
mensen verlangen van hun
kerk. En dat gaan we ze ge
ven", aldus de 65-jarige ziele-
herder.Volgens de adviesbu-
reau's zou zijn kerk er in de
eerste plaats niet als een kerk
moeten uitzien en zouden er
genoeg parkeerplaatsen
moeten zijn.
Dus lijkt de Shepherd of the
Hillkerk op een grote, witte
schuur, omringd door een wit
plastic hek. „Niemand wil
naar een kerk komen die er
uit ziet als een traditioneel
Engels gebouw - ze worden
afgeschrikt. Dit is een paar-
denland, dus hebben we een
hooizolder met gebrandschil
derd glas boven het portaal,
een lobby waar ook gedineerd
kan worden en een ontbijt-
ruimte".Verder kan de kerk
prat gaan op met schijnwer
pers verlichte parkeerruimte
voor 800 auto's en een sport
zaal voor kinderen.
Snellezen
Er zijn odfc trainingsruimtes
voor volwassenen en psycho
logen en therapeuten staan
klaar om het mentale welzijn
van de schare te behartigen.
Moody benadrukt dat zijn
diensten volledig naar de Bij
bel zijn. De Heilige Schrift is
echter aangepast om het toe
gankelijker te maken voor
het clipkijkende publiek.
Moody's „snelleesbijbel",
waain de belangrijkste
woorden vet gedrukt zijn, kan
in dertig blokken van een uur
worden gelezen en het kost
slechts dertig sessies van
twaalf minuten om het hele
Nieuwe Testament te lezen.
„Waarom zou godsdienst
moeilijk moeten zijn? De zelf
kwelling van monniken heeft
daar niets mee van doen. In
Californië doen de mensen
niet zo moeilijk, ze nemen het
er graag van'aldus Moody.
Zelfopoffering en boetedoe
ning behoren tot een grijs
verleden. „Regel nummer een
in deze 'business' is dat een
kerk nooit groter moet wor
den dan de parkeerplaats", zo
meldt predikant Gerald Mann
van de baptistische River-
bendkerk in Austin, Texas.
SAM KILEY
Geen Paasgroeten buitenlandse gevangenen
LEIDSCHENDAM De Paasgroetenactie die sinds vijftien
jaar door de Nederlandse Hervormde synode wordt georgani
seerd, gaat dit jaar niet door. De traditie om gemeenten in
Nederland te vragen ter gelegenheid van pasen een groet te
sturen aan christenen die gevangen zitten om het geloof of
vanwege hun politieke of maatschappelijke opstelling, lijkt
weinig zin meer te hebben.
Dit blijkt uit mededelingen van het hervormd synodesecreta
riaat. In veel landen wordt amnestie verleend aan gevange
nen. „Voorbeelden daarvan zijn Taiwan, waar christenen zijn
vrijgelaten, of Zuid-Afrika waar naar verwachting voor eind
april alle politieke gevangenen de vrijheid zullen herkrijgen.
We hebben slechts een beperkt aantal namen van Russische
Jehova's die vastzitten vanwege dienstweigering", aldus me
vrouw P.J. Koetsier. Het is volgens haar heel moeilijk namen
en adressen te krijgen van gevangenen in Latijnsamerikaanse
landsen, aldus het synodesecretariaat.
Sovjetfonds wil kerken als musea behouden
MOSKOU Als de Russisch-Orthodoxe Kerk alle onteigen
de kerkgebouwen terugkrijgt, moeten er in ieder geval 54
staatsmusea gesloten worden. Het Sovjet-Cultuurfonds heeft
daarom bij de Russische president Boris Jeltsin aangedrongen
op beperkte teruggave van de kerkelijke eigendommen.
Patriarch Aleksej II heeft vorig jaar bij de regering van de
Russische Republiek gepleit voor de teruggave van 550 kerk
gebouwen die na de revolutie van 1917 door de communisti
sche overheid zijn onteigend.
Het Cultuurfonds wil dat architectonisch belangrijke kerkge
bouwen hun functie van museum behouden. Alleen op bij
zondere dagen zouden er kerkdiensten gehouden mogen wor
den. Het fonds denkt hierbij aan bijvoorbeeld de Oespenski-
kathedraal in het Kremlin en de Kazan-kathedraal in Lenin
grad.
AMSTERDAM Zijn voet
balfans die in een stadion
„Weg met de Joden" roepen
antisemieten? Is iemand die
het optreden van Israël met
de nazimethoden vergelijkt
„alleen maar" kritisch? Is Jo-
denzending een vorm van an
tisemitisme?
In het boek „Wat is antisemi
tisme", dat gisteren in Am
sterdam wordt gepresenteerd,
trachten vier wetenschappers
dit soort vragen vanuit hun
juridische, historische, sociolo
gische en religieuze discipline
te beantwoorden.
Het boek vormt een weerslag
van een studiebijeenkomst, in
mei van het vorige jaar, van
de Anne Frank Stichting, het
Overlegorgaan Joden en
Christenen (OJEC) het Lan
delijk Bureau Racismebestrij
ding (LBR) en het Centrum
voor Informatie en Documen
tatie (CIDI).
De conferentie was volgens
Naftaniël succesvol omdat de
groeperingen het in grote lij
nen eens werden en zelfs een
soort van definitie van antise
mitisme opstelden. Antisemi
tisme, wordt door hen om
schreven als uitingen in
woord en daad, die direct of
indirect bedoeld of onbedoeld,
gericht zijn tegen joden als
groepering". Wat de voetbal
fans roepen valt volgens Naf-
tanië naadloos onder de defi
nitie. De bijdragen van de
vier inleiders bij de werk
bijeenkomst zijn nu te boek
gesteld.
De jurist Prof. Dr. J. Leijten,
advocaat-generaal bij de Hoge
Raad der Nederlanden behan
delt in de bundel „het antise
mitische langs de grenzen van
het recht". Volgens hem is het
historisch karakter van anti
semitisme van belang bij de
beoordeling of wel of niet tot
strafvervolging over moet
worden gaan. Maar, ook de
opvattingen binnen de mat-
schappij spelen een rol bij het
al dan niet strafbaar stellen
van antisemitistische hande
lingen of daden, aldus Leijten.
De sociale wetenschappers Dr.
P. Scheepers en Dr. A. Ha
gendoorn schrijven in hun
bijdrage over „de vooroorde
len van Nederlanders tegen
over joden" dat vooral kleine
zelfstandingen behept zijn
met negatieve vooroordelen
ten opzichte van joden. Ook
concluderen zij dat vooral on
der katholieken veel antise
mieten worden aangetroffen.
Het katholieke geloof als zo
danig is volgens hen echter
niet antisemitisch te noemen.
De twee andere bijdragen van
de historicus Dr. D. van Arkel
en de theoloog Dr. C. Mön-
nich gaan respectievelijk over
het „Genealogisch verband
van antisemitische vooroorde
len" en de „Religieuze en
theologische aspecten van het
antisemitisme".
Al geruime tijd wordt er
in het voortgezet onder
wijs gediscussieerd over
de positie van de Havo.
Over dit betrekkelijk jon
ge schooltype (het bestaat
sinds 1968) zijn er al ge
ruime tijd nogal wat
klachten. Aan suggesties
voor verbeteringen is
geen gebrek. Diverse rap
porten en notities zijn er
al uitgebracht. Daarbij
kan het geen kwaad om
ook de ontstaansgeschie
denis in de beschouwin
gen te betrekken.
Eerst iets over de klachten.
Uit cijfers mij bekend, blijkt
dat slechts zeven procent van
de leerlingen de Havo in vijf
jaar haalt (het zou dus niet
eens zoveel kosten om de
school nu maar zesjarig te ma
ken, hoort men daarom wel
zeggen!).
Met een havo-diploma kun je
doorstromen naar het h.b.o.
Dat was één van de doelstel
lingen van het schooltype.
Het aantal leerlingen dat dat
meteen na diplomering doet is
gedaald naar 45%. 40% daar
van haakt na één jaar h.b.o. al
af (de resultaten van studen
ten met een V.W.O.-diploma
op de universiteit zijn trou
wens niet veel beter!). Verder
is het aantal doublanten op de
havo erg hoog. Vooral in de
vierde las, waarin veel leer
lingen 'doorstromen' met een
mavo-diploma. Klas 4 havo
heeft op nogal wat scholen
een slechte naam omdat de
motivatie van sommige leer
lingen vooral in die klas nogal
te wensen over laat. De con
clusie bij veel mensen die zich
bezighouden met ons onder
wijsbeleid is, dat het hoog tijd
wordt om maatregelen te tref
fen ter verbetering van deze
schoolsoort.
Ontstaan
Tegen het einde van de jaren
vijftig werden de plannen ge
smeed voor een nieuw voort
gezet onderwijs, later vastge
legd in de z.g. Mammoetwet,
die in 1968 in werking trad
(het duurde dus ongeveer tien
jaar voordat allerlei plannen
gerealiseerd werden: een les
voor ongeduldige bewindslie
den!). Vóór de Mammoetwet
hadden we de mulo, de mms,
de hbs en het gymnastium,
die slecht op elkaar aansloten.
In de nieuwe wet kwam er
een sluitend stelsel van on
derwijsvoorzieningen, waarbij
je onder meer veel beter kon
doorstromen van het ene
door drs. K. de Jong Ozn.
mulo-b leerlingen' zou trek
ken. Oorspronkelijk noemde
men de havo de 'inzicht-
school', terwijl de mulo, later
de mavo, meer een 'kennis-
school' zou moeten worden.
De ontwikkeling is wel an
ders geworden
Opzet
schooltype naar het andere.
Daarin paste ook het nieuwe
schooltype, dat men havo
noemde (tussen mavo en athe
neum in).
Het nieuwe van de havo zat
hem in verschillende zaken.
Het was niet alleen bedoeld
als vervanging van de MMS,
maar ook voor die HBS-leer-
lingen die niet van plan wa
ren of geschikt om later een
universitaire studie te volgen.
Ook werd er wel van uitge
gaan, dat de havo de 'betere
In 1964 begonnen de experi
menten met de nieuwe havo.
Later moest worden geconclu
deerd, dat die eigenlijk te kort
hebben geduurd.om tot een
eigen ontwikkeling van deze
pas gecreëerde schoolsoort te
leiden. Er waren ook ver
schillende doelstellingen, die
door elkaar heen liepen. De
school had zeker niet als enig
en belangrijkste doel om de
leerling op te leiden voor een
vervolgstudie in het hoger be
roepsonderwijs. Nee, ze was
ook bedoeld als eindonderwijs
dus om er de maatschappij
mee in te gaan.
Een heel belangrijk kenmerk
van de havo was (dat was
nieuw), dat leerlingen na de
overgang van de derde naar
de vierde klas een aantal vak
ken mochten laten vallen en
een vakkenpakket moesten
kiezen van maar zes vakken.
Dat was een heel verschil met
bijvoorbeeld de h.b.s., waar
men 11 of 13 eindexamenvak-
ken had. De gedachten die
daar achter zaten waren on
der meer de volgende. Als je
een vak liet vallen, dus in de
vierde en vijfde klas niet
meer volgde, dan betekende
dat niet dat je er niets van
had opgestoken. Iemand die
Frans liet vallen, had toch
nog drie jaar Frans gehad en
dat was toch niet niks. En als
je drie jaar geschiedenis had
gevolgd, dan was het oor
spronkelijk zelfs de bedoeling,
dat je, zij het summier, toch
door de hele stof heen was ge
weest.
Nu, het effect van die vakken
die men liet vallen bleek later
veel geringer te zijn dan was
verwacht. Er is nog wel eens
voorgesteld om een speciale
eindtoets voor die vakken af
te nemen, maar daartegen
was te veel verzet. Misschien
dat dit bij invoering van drie
jaar basisvorming anders
wordt
Verder kreeg men voor de zes
eindexamenvakken gemid
deld veel meer lesuren per
week per vak, dan toen er
nog 11 of 13 examenvakken
waren. Dat gebeurde voor de
zogeheten verdieping, dat wil
zeggen: men ging er van uit
dat er op de vakken die geko
zen waren bepaald dieper in
kon worden gegaan dan vroe
ger. Nu, ook daar is weinig of
niets van terecht gekomen.
Je kunt dus zeggen, dat een
aantal zaken die tot doel had
den het niveau van de havo
op peil te houden onvoldoen
de ter hand zijn genomen,
niet gelukt zijn of door de om
standigheden achterhaald.
Hoe is dat gekomen? Er zijn
verschillende oorzaken aan te
geven. Zo is de havo meer een
school geworden waar men
'leert' dan waar men studeert.
Dat heeft onder meer in het
algemeen te maken met het
toelatingsbeleid van heel veel
scholen waar een havo aan is
verbonden.
Het is merkwaardig te consta
teren dat sinds het moment
dat zich minder leerlingen
voor het voortgezet onderwijs
aanmeldden (ten gevolge van
de geboortendaling) het per
centage leerlingen dat het
v.w.o. en het havo volgt sterk
is gegroeid. Ze zijn toch niet
allemaal plotseling gemiddeld
zo'n stuk geschikter geworden
voor die schoolsoorten?
Bij alle te overwegen maatre
gelen wil ik niet alleen herin
neren aan een aantal zaken
hiervoor genoemd. Maar ik
vind ook dat nu die „verdie
ping" in 4 en 5 havo niet is
gelukt, het aantal eindexa
menvakken in elk geval zal
moeten worden uitgebreid tot
acht.
Instemming VS onwaarschij
De kans dat de Iraakse aanvaarding van het Sovjet-i^
plan leidt tot barsten in de coalitie tegen Irak is op het i
gezicht groter dan dat Washington de voorstellen i|
vorm zal aanvaarden. Het plan houdt zeker géén c*
waardelijke terugtrekking in van Irak uit Kuwayt, zi
een van de resoluties van de Veiligheidsraad wordt
Van de andere kant komt het vredesvoorstel in aanzi
mate tegemoet aan de oorspronkelijke doelstellingen j
militaire operatie tegen Irak. Saddam Husayn heeft vaGin
gen echter een keiharde aanvulling gegeven op zijn aai
ding van het Sovjet-voorstel: hij is niet bereid verdi
maar de geringste concessie te doen. Daardoor zijn de fi
van het vredesplan aanzienlijk gedaald.
TERWIJL van Amerikaanse zijde in een eerste reacp™
geen formele afwijzing is gegeven doch slechts „belai
tekortkomingen" in het plan worden geconstateerd, lij
toch onwaarschijnlijk dat de VS met het plan in de h
vorm akkoord gaan. Bij sommige landen binnen de
bestaat echter voldoende huiver voor een volgende staiB
Golfoorlog om het plan toch te willen aanvaarden.
DiE volgende stap, het begin van een vernietigende
oorlog tegen Irak, zal voorlopig wel niet worden gezet i
volg van het vredesinitiatief van Moskou. De VeiliM
raad, die vandaag bijeenkomt, komt vrijwel zeker niet
zitting uit de huidige problematiek. Die zal dan worde
daagd. Washington gaat overleg plegen met zijn coalitj
ners. Met de Arabische zal dat meer tijd vergen dan ij
westerse. Gorbatsjov vereist bovendien een speciale ajlCI
en daarnaast zullen de VS zich zeker ook willen veuitl
met Israël. vin
St<
Het nu nog beperkte verzet onder de Amerikaanse
king tegen een voortzetting en onvermijdelijke uitbrfP0)
van de Golfoorlog, zal zich vanaf dit moment ongetr10
krachtiger laten horen. In een grondoorlog zullen ii
ook vele Amerikaanse militairen sneuvelen en menige®^
rikaan zal zich afvragen of dat nu nog wel nodig is,
bereid is zich uit het verre Kuwayt terug te trekkerf^
diplomatieke verwikkelingen, waaronder voortgezet oFee
tussen Moskou en Baghdad over nog niet uitgewerkte
zullen president Bush er waarschijnlijk wel enkele
van weerhouden het startschot voor de grondoorlog te n
Dat zal zelfs het geval zijn als Washington op korte tr*
het vredesvoorstel formeel van de hand wijst. ws
De 'belangrijke tekortkomingen' die Washington i bu
Russische voorstel heeft aangetroffen, zijn ondertusseiet
delijk. De Iraakse terugtrekking uit Kuwayt is allermiiite^
voorwaardelijk. Er moet bijvoorbeeld gedurende twee itlJC
een staakt het vuren aan vooraf gaan. Nog tijdens de I
trekking moeten de sancties al buiten werking wordt
steld, die vervolgens zodija de ontruiming is voltooidliJ
moeten worden ingetrokken. Voor de terugtrekking uk
wayt ontbreekt een tijdschema en het herstel van de l|<|
reiniteit van het land komt in het hele plan niet voor
HA
Er is voor Israël en de vs ook een lichtpuntje. De •)ee1
trekking van Israël uit het gebied van de westelijke
oever en de Gazastrook, een van de eisen die Saddaireei
sayn onlangs in zijn vredesvoorstel nadrukkelijk heqaai
noemd, ontbreekt in het voorstel, evenals enige kopjn c
van het Palestijnse vraagstuk aan de beëindiging van di-
Irak begonnen oorlog. Het is echter zeer de vraag D®
winstpunt voldoende is om de vs over de streep te tre!zo
jog
Brieven graag kort jn duidelijk geschreven
De redactie behoudt zich het recht voor ingezori(
stukken te bekorten
Feminisme en
theologie
In het artikel over de theologe
prof. dr. M. Bons-Storm te
Groningen ging het over femi
nisme. Feminisme en vrou
wenemancipatie ijveren voor
de gelijkwaardigheid van man
en vrouw in de samenleving
en de vernieuwingsgedachte
in de R.K. Kerk moest het mo
tief gaan vormen om een ein
de te maken aan een 'mannen-
kerk'.
De bestaande theologie diende
'vernieuwd' en meer op de
vrouw te worden gericht en
het 'ambt' diende door man en
vrouw te kunnen worden be
kleed. Steeds meer vrouwen
gingen theologie studeren en
de Schriften werden omge
ploegd om te bewijzen, dat de
Bijbel vrouw-vriendelijk is. De
vrouw streefde naar een leer
stoel bij het universitair on
derwijs in de theologie. Te Nij
megen werd mevr. Prof. Hal-
kes benoemd en nu te Gronin
gen mevr. Bons-Storm. „De
heilige huisjes gaan om", ver
klaarde laatstgenoemde. Alle
water van de zee wast qucje
de woorden van de a|e p
Paulus niet weg, dat de Vtoe
ondergeschikt moet zijn aj
man en vrouwen in de,
moeten zwijgen (1 Cor. TS1
35).
Er wordt ook de vraag gj
of de aanduiding Vadei
juist is. Hoe denkt Prof.
Storm hierover? Wanni
mand in de spiegel kijki
en herkent hij/zij zichzell"^-
beeld staat hem/haar vo<frTa
rend voor de geest. Godpke
zichzelf zo volmaakt, dae a<
het beeld van zichzelf F^
zich ziet. Zoals een vader^e
devol kijkt naar zijn zooi'?0
op hem gelijkt, zo is o<r J'
Vader in liefde verbonder101
Zijn Zoon van vóór alle|ettï
wigheid. Het Credo zegt?nS
de Zoon zo treffend: „geï
en niet geschapen" (genj001
non factum). De mens istw
hoge geboorte. Genesis rjV
haalt, dat God de mens sr
naar „ons beeld en gelijk£eie
Hij gaf de mens de geRaa
van Zijn eigen Zoon. Dit
lig huisje" staat rotsvast. rfr
Dr. W. J. A. Visser, lev
'S GRAVENHAGE. °P-
uit
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
ISI
Abonnee service
Telefoon 071 - 313 677 van ma t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur
Nabezorging
Telefoon 071 - 122 248
van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 ui| Hl
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaj
per maand f. 25,70 per maand
per kwartaal 76,60 per kwartaal
per jaar f. 294,30 per jaar 29$
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijkl
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050