Het is in de kerk niet maar kijk eens naar de politiek "Ikdêófó. Dreigende verdeeldheid over vrouw in ambt Som-at kerk wereld beroepingen WALTER GODDIJN: 99 ASSEMBLEE WERELDRAAD: £eidóc terer ton in en «5* £eidóe Souoont GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidóeSomatit DINSDAG 12 FEBRUARI 1991 PAlJvJE Irak boycot bedevaart naar Mecca BAGHDAD Irak boycot de jaarlijkse bedevaart naar Mecca uit protest tegen de westerse militaire aanwezigheid „op de heilige grond van Saudi-Arabië". Dit heeft de Iraakse minister van religieuze zaken verklaard tegenover het Franse persbu reau AFP. „Irak houdt contact met verscheidene islamitische landen om te komen tot een gezamenlijk standpunt ten aanzien van de boycot van de bedevaart", aldus minister Abdallah Fa- del. De islamieten in Nederland hebben nog geen duidelijk stand punt over de bedevaart naar Mecca. Deze wordt dit jaar begin april gehouden na het verstrijken van de Ramadan. Ook is het nog niet bekend welke speciale maatregelen Saudi-Arabië zal nemen om de pelgrimstocht naai* Mecca door te laten gaan. Kardinaal Poletti: Rome is vuil en egoïstisch VATICAANSTAD „Rome is vuil, egoïstisch, belust op macht, cynisch en een centrum van de maffia." Dit zei de-ka tholieke vicaris-generaal van Rome, kardinaal Ugo Poletti, bij de presentatie van een rapport over de situatie in het bisdom Rome. Begin vorig jaar uitte de bisschop van Rome, paus Jo hannes Paulus II, zijn ongenoegen erover dat in Rome de rij ken steeds rijker en de armen steeds armer worden. Hij ver weet, het stadsbestuur niets te doen aan de „Derde Wereld" binnen de stadsgrenzen. In het rapport dat de komende tijd door de synode wordt be sproken, worden de godsdienstige onverschilligheid, het ge brek aan gemeenschapszin en naastenliefde, het overheersende individualisme en de teloorgang van de moraal in Rome ver oordeeld. Deugd zonder inzicht betekent niets. Raad van State: afwijzing verzoek kerken om meer zendtijd niet terecht DEN HAAG Het Commis sariaat voor de Media moet zijn uitspraak dat de kerken geen recht hebben op meer zendtijd, herzien. De Raad van State heeft de uitspraak vernietigd van het Commissa riaat, dat vond dat de IKON, de ZVK (waarin onder andere de Baptistenunie en de Chris telijke Gereformeerde Ker ken samenwerken) en het Rooms-Katholieke Kerkge nootschap (RKK) geen zend tijd erbij krijgen. Daardoor zou de positie van kerkelijke zendgemachtigden „gemargi naliseerd" zijn, aldus de ker ken. Het Commissariaat voor de Media had het verzoek van de kerken eerder afgewezen, omdat er geen sprake was van een marginalisering van de positie van de kerkelijke zendgemachtigden. De Raad van State verwacht dat het Commissariaat beslui ten neemt aan de hand van vaststaande criteria, maar dat is niet gebeurd. Het Commis sariaat zal een nieuw besluit moeten nemen, waarbij reke ning moet worden gehouden met de opmerking van de Raad van State dat het ver zoek van .de kerken om zend tijduitbreiding een op zichzelf bescheiden wens is. 'De KRO, die de uitzendingen van de RKK verzorgt, zei in een eerste reactie „verheugd te zijn over deze terechte be slissing". Ook de IKON toon de zich „erg verheugd" over de uitspraak van de Raad van State. „Deze uitspraak toont aan, dat de Raad van State het belang van de functie van de kerken als kleine zendge machtigden ziet. Dat belang mag niet worden uitgehold", aldus algemeen directgur dr. R. Haan. Leuvense hoogleraar bisschop van Namen VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft prof.dr. André Leonard be noemd tot bisschop van Na men. Leonard, hoogleraar fi losofie aan de katholieke uni versiteit van Louvain-la-Neu- ve, volgt Robert-Joseph Ma- then (74) op, die om gezond heidsredenen zijn functie heeft neergelegd. Leonard (50) is afkomstig uit Jambes in het bisdom Namen. Hij studeerde in Leuven en werd in 1964 priester gewijd. In de tweede helft van de ja ren zestig studeerde hij filoso fie aan de pauselijke Gregori- ana-universiteit. In 1970 werd Leonard hoogleraar in Lou- vain-la-Neuve. Sinds 1978 is hij president van het semina rie St. Paul van de universi teit. Leonard is lid van de interna tionale theologencommissie die de paus en de congregatie voor de geloofsleer adviseert bij belangrijke theologische kwesties. Nederlandse Hervormde Kerk Bedankt voor Kockengen P. van der Kraan te Bleskensgraaf; voor Nieuweroord-Noordsche Schut (toez.) J. Quist te Hendrik Ido Am- DIESSEN „Weggaan? Dat heb ik nooit overwo gen". Pater Walter God- dijn, emeritus-hoogleraar godsdienstsociologie in Tilburg en vernieuwer van het eerste uur in de Nederlandse RK kerk, di recteur van het Pastoraal Instituut van de Neder landse Kerkprovincie, zegt het met een lichte verbazing in zijn stem. „Het is in de kerk niet ideaal, maar kijk eens naar het bedrijfsleven of de politiek. Daar is het toch allemaal veel erger? Ja, ik zou. het nooit heb ben kunnen volhouden als ik niet daarnaast on derzoeker was geweest". Actief is Goddijn nog steeds, al schrijvend of door het houden van con ferenties over zijn kerk en religieuze ontwikke lingen. Vandaag is hij ze ventig jaar geworden. Een gesprek. U hebt een aantal jaren de vernieuwing in de Nederland se RK kerkprovincie kunnen meesturen. Nu kjkt u er al weer heel lang als toeschou wer tegenaan. Is dat niet erg frustrerend gezien de manier waarop de zaken zijn gelopen In zekere zin is dat wel frus trerend. Kardinaal Alfrink die mij sterk heeft geïnspi reerd, wees steeds op de traagheid van historische ont wikkelingen. Na een concilie was er altijd, zei hij, een zeke re verwarring en frustratie. En dat was ook nu zo. In 1969 slaagde de Romeinse curie erin om de Bisschoppensyno de die bedoeld was als een bestuursorgaan tussen de paus en het ambtenaren-apparaat in, terug te brengen tot een betrekkelijk onmachtig ad viescollege. Al is het feit dat de bisschoppen internationaal intens door gesprekken be trokken worden bij grote be- leidsvragen al een hele winst. De internationale theologen commissie die onafhankelijk zou moeten adviseren, is ook helemaal ingepakt door de cu rie. Daarom proberen theolo gen door verklaringen zoals vanuit Keulen en nu onlangs weer in Amerika en Canada hun eigen positie te garande ren. Nederland zat in een isole ment. Toen ik eens een gast college in Tübingen had gege ven stond Hans Küng als eer ste op. Hij zei dat het de grootste schande was van de kerkgeschiedenis in deze eeuw dat Duitsland en Frank rijk Nederland in de steek hadden gelaten. Schreuder, mijn Nijmeegse collega in de godsdienstsociologie, zei al vlak na het concilie dat er maar vijf kardinalen nodig waren geweest - hij had het over vijf rechtvaardigen - om zich tegen de curie te verzet ten. Hij had het er toen al over dat het katholicisme in ons land grote verliezen zou lijden. Soms denk ik dat ze in Rome spijt hebben van die bulldozertactiek. nu tegen Litouwen. Soms denk ik wel eens dat zij spijt hebben van die bulldozerme thodiek. Rome had te weinig zelfvertrouwen, onderschatte de grote liefde van katholiek Nederland voor Rome en met name voor de paus en bracht daardoor een vertrouwenscri sis op gang. Men wil de kerk in Nederland als het ware ko loniaal besturen. Dat lukt niet in moderne politieke verhou dingen en zeker niet bij een kerk, want mensen laten dan gewoon de kerk voor wat ze is. Alfrink heeft dit ook al voorspeld tijdens de bis schopswijding van dr. A. Si- monis. Zo'n procedure zou tot grote schade lijden van de kerk, zei hij toen. Maar met nieuwe bisschopsbenoemin gen voor de deur kan het ver trouwen weer enigszins her steld worden. Na het stopzetten van het pas toraal concilie op last van Rome sprak u over de uitge stelde revolutie in Rooms-ka tholiek Nederland. Zijn er nu nog kansen dat die verwezen lijkt wordt? Koloniaal Rome reageerde overmatig hard tegen ons zoals Moskou Als bisschoppen gaan inzien dat zij zelf voor een deel in strument van die Romeinse tactiek zijn geweest en helaas ook persoonlijk slachtoffer zo als bij bisschop Gijsen heel duidelijk het geval is, en als een nieuwe generatie bis schoppen wat positiever aan kijkt tegen de opmerkelijke activiteit van leken en vooral van vrouwen, ja dan zijn er zeker nog wel kansen. Men moet gaan inzien dat wat hier twintig jaar geleden ge beurde glles te maken heeft met een herwonnen geloofs inzicht, het besef namelijk van de zalving van de H. Geest die we tenslotte alle maal hebben ontvangen. Lees daarvoor het Johannes-evan- gelie (1 Jo. 2.20) er maar op na. De geest van Christus woont nergens anders dan in de harten van de gelovigen. Het Pastoraal Concilie was een nieuw bestuursmodel, waarin gelovigen, priesters, leken en religieuzen honder den deskundigen en de bis schoppen samen in beraad waren. Daar was Rome veel banger voor dan voor een eventueel afglijdende ortho doxie. Bisschoppen hebben naar het oordeel van de Haar lemse hulpbisschop Lescrau- waet - en die kan het weten want hij heeft alles van bin nen en van buiten meege maakt - al doende duidelijk gemaakt dat het in de kerk niet gaat om eenrichtingsver keer van de leiders naar de overigen. Het gaat ook niet om de macht van de meerder heid die heerst over anderen, nee het gaat om de kracht van een zoveel mogelijk ge meenschappelijke overtui ging- Wat ik destijds de uitgestelde revolutie noemde is nu duide lijk werkzaam in een kerk als de Verenigde Staten die tien maal zo groot is als de onze. Onder leiding van Rosemary Ruether wordt daar nu een internationale studie voorbe reid over een „democratische" katholieke kerk. Ik ben blij dat ik daar aan mee kan wer ken en het pastoraal concilie als bestuursmodel kan toelich ten. Ook om te wijzen op de zwakke kanten van dan expe riment. Want meer was dat niet. Mystiek Zijn de vernieuwers in de ja ren zestig niet te hard van stapel gelopen. Het katholicis me is van zijn mystieke kan ten ontdaan, wordt nu vaak gezegd. Is het wel mogelijk het geloof te democratiseren Sommige vernieuwers liepen inderdaad te hard van stapel. Je had voorstanders van de korte en van de lange weg. Ik koos voor de laatste. Er is heel veel belangstelling voor mys tiek in ons land, ook bij men sen die de kerk de rug hebben toegekeerd. Ik zie tal van be langrijke initiatieven. Neem de Rode Hoed in het gesecula riseerde Amsterdam. Geloof democratiseren is natuurlijk onzin. Schoonheid en waar heid democratiseer je niet. Waarheid is een kind van de tijd en niet van de autoriteit heeft mijn medebroeder Leo nardo Boff eens gezegd. De wijze van gezagsuitoefening in de kerk moet democrati scher worden, zoals dat in ie dere sector van een moderne samenleving het geval is. Het instituut kerk doet èr verstan dig aan om zich daaraan aan te passen. Dat is verstandig besturen en het is nog bijbels ook. Hoe staat het met de nieuwe ambtsdragers in de RK kerk. De meeste worden in een soort Reinkultur opgeleid en zijn dus in feite niet bestand tegen de opgaven die hun ambt stelt. U zegt „niet bestand tegen de opgaven" Ik hoor dat niet al leen in Nederland maar ook in Duitsland en de Verenigde Staten. Daar hebben ze het over een „inferior grade" van de nieuwe clergé. Dat er vorig jaar een bisschoppensynode nodig was over de opleiding was al tekenend, al zijn daar veel belangrijke zaken buiten de discussie gehouden en de sfeer was er zo spiritueel dat je soms dacht dat Christus geen mens was van vlees en bloed. Ik verheug mij daarom over studies van iemand als dr. Mantz-Van der Meer uit Den Haag die zozeer het te gendeel bewijzen en vooral aandacht besteden aan de po sitie van de vrouw ten tijde van Christus. U komt voornamelijk als so cioloog aan het woord. Wat is er van uw (franciscaanse) ge loof overgebleven? Ik kan moeilijk een oordeel geven over mijn persoonlijk geloofsleven. U kunt het vra gen aan de parochie in Es- beek waar ik over dit soort dingen nooit preek, maar over geloofszaken, of aan de FNV in Eindhoven waar ik vorige week dinsdag over geloof en religie sprak of aan mijn me debroeders in het bisdom Groningen waar ik nog maar pas in viering, gebed en ge sprekken mee samen was. In Eindhoven heb ik gezegd dat ik het een „genade" vond" dat ik ondanks al die haar scherpe studies - er zijn er al ruim vierhonderd sociologi sche en psychologische studies na Vaticanum II verschenen - nog mijn geloof heb behou- PAUL VAN VELTHOVEN CANBERRA In de Wereldraad dreigt een nieuwe leerstellige ver deeldheid te ontstaan. In zet is de Russisch-Ortho- doxe bezordgheid over opvattingen van mede- lidkerken over vrouwen •in het ambt en syncretis me, het vermengen van het christelijke geloof met elementen uit andere religies. De russisch-orthodoxe aarts bisschop Kyrill van Smolensk verweet veel lidkerken dat ze geen antwoord op het syncre tisme hebben. Bovendien, zo zei hij maandag op de assem blee in Canberra, dreigen vrijzinnige en theologische opvattingen het traditionele theologische erfgoed te domi neren. Veel orthodoxe en sommige evangelische afgevaardigden in Canberra hebben zich vori ge week geërgerd aan een toespraak van de Koreaanse theologe Chung-Hyun-Ky- ung. Zij had motieven en ideeën uit haar vaderland christelijk ingekleurd. Voorzitter Heinz-Joachim Held noemde haar toespraak „op z'n zachtst gezegd oncon ventioneel". Dat zij de geesten van overleden martelaren in verband met de Heilige Geest bracht, vond hij te ver gaan. Eind vorige week hebben de orthodoxe gedelegeerden tij dens een besloten bijeenkomst hun ergernis geuit over wat de Indiase metropoliet Paulos Mar Gregorios „een gesecula riseerde, vrijzinnige visie op hef evangelie" noemde. Chung noemde het wonder lijk dat zij door niemand per soonlijk was aangesproken. „Misschien nemen ze me niet serieus omdat ik toch maar een vrouw ben." Zij riep de orthodoxen op een openbaar debat met haar aan te gaan1. Secretaris-generaal dr. Emilio Castro zei maandag dat er naar een mogelijkheid zou worden gezocht. Chung heeft naar eigen zeg gen na afloop van haar toe spraak vooral bijvalsbetuigin gen van vrouwen gekregen. De Canadese dr. Lois Wilson, een van de presidenten van de Wereldraad, noemde Chung's toespraak „feministi sche theologie op haar best". Ook evangelische gedelegeer den hebben nogal wat vragen over de toespraak van Chung, zo zei de Duitse afgevaardigde ds. Walter Arnold, die nauw bij de evangelische bewéging betrokken is. De Gaay Fortman Oud-senator dr. B. de Gaay Fortman dreigt een plaats in het centraal comité (bestuur) van de Wereldraad van Ker ken mis te lopen. Op de voor lopige lijst, opgesteld tijdens de assemblee in Canberra, prijkt namens de Gerefor meerde Kerken de naam van de Friese theologe drs. Aukje Westra, oecumenisch consu lente in de drie noordelijke provincies. Dr. K. Blei blijft de Hervormde man in het centraal comité. Volgende week wordt de definitieve lijst vastgesteld. De Gereformeerde Kerken hadden voorafgaand aan de synode de Hervormde Kerk laten weten dat die nu maar eens een vrouw moest leve ren, aldus de GKN-voorlich- ter. Tenslotte hadden de Ge reformeerden in de persoon van ds. m. van der Veen- Schenkeveld veertien jaar lang een vrouw in het cen traal comité gehad. Als de Hervormde Kerk met deze suggestie had ingestemd, dan zou dat voor secretaris-gene raal Blei het einde van zijn lidmaatschap van het centraal comité hebben betekend. De Hervormde Kerk liet we ten zelf over deze zaak te wil len besluiten, buiten de Sa men op Weg-partner om. De Gereformeerden besloten daarop aan het principe van minstens één vrouw uit Ne derland vast te houden. De gereformeerde man (of secre taris-buitenland dr. L.J. Kof- feman of De Gaay Fortman) IKON IKON-tv mag weer filmen tij dens de plenaire vergaderin gen van de Wereldraadassem blee te Canberra. Eerder werd bepaald dat alleen de Australische omroeporganisa tie ABC mocht filmen tijdens de plenaire zittingen. De We reldraad heeft de rechten voor de radio- en tv-verslag- geving verkocht aan ABC. Achtergrond van deze trans actie vormen de financiële problemen van de Wereld- De IKON heeft met kennelijk succes geprotesteerd; IKON mag kortdurende opnames maken tijdens de plenaire zit tingen. DIRK VISSER YNY"\£il l'nff veëei Krakende koppeling HAALT de koppeling van de uitkeringen aan de het bedrijfsleven het eind van de kabinetsrit? In de h0ev ploeg is rond deze vraag een ware titanenstrijd gevoeij vre< mier Lubbers wierp zich op als aanvoerder van hep ge der 'ontkoppelaars'. Zijn tegenvoeter in het kabinei premier Kok, nam het voortouw namens de 'koppekj" r€ jan c WAT leverde deze krachtmeting op? Vooralsnog eken veel wapengekletter en klaroengeschal in dichte nfa* vielen harde woorden, er werd met portefeuilles gezwluan even leek het zelfs of er een kabinetscrisis dreigde, de politiek wordt de soep zelden zo heet gegeten als ze opgediend. Waar politici vechten ligt het compromi^*^ gaans om de hoek van de straat. Intussen wordt dusi volop gestudeerd en gedacht. rtf OGENSCHIJNLIJK heeft Kok een klinkende overv)f j behaald. Ogenschijnlijk, want de koppeling is alleen Vj| korte termijn gered. Boven het hoofd van Kok bungflf mers nog steeds het 'zwaard van Damocles' van de president. Een zwaard dat valt zodra de loonstijging Lrec derland 'onverantwoord groot' mocht worden of zojollc verhouding tussen actieven (werkenden) en inatn v (mensen met een uitkering) uit balans raakt. Deze twtfobl bindende voorwaarden' komen klip en klaar in de K staan die de koppeling regelt. L. OMDAT ook PvdA-kamerleden de kleine lettertjesle l zijn de sociaal-democraten zich er pijnlijk van bewust uur 'U' weieens snel kan aanbreken. De verhouding werkenden en niet-werkenden raakt door de massa- :re£ gen bij Fokker, KLM, Philips, Daf, Volvo en tal van rde bedrijven, alsmede door het gestaag groeiende leger \£nk steeds verder uit balans. Bovendien is het nog zeer dejpla; of de sociale partners bereid zullen zijn de lonen te i tot het niveau van de inflatie. WELISWAAR heeft FNV-voorman Johan Stekelf Ei het nobele aanbod gedaan de koppeling via loonmatièdei redden, maar zijn voorstel was met te veel mitsen enpei omkleed om echt 'verlossend' te kunnen zijn. Twijfela<T bijvoorbeeld of Stekelenburgs aanbod stand houdt als brv< binet de lastendruk verhoogt. Verder lijken de werkset weinig te voelen voor forse concessies op het punt vpla< beidstijdverkorting, het wisselgeld, dat Stekelenburg i voor het verlagen van de looneisen. HET krachtige en eensgezinde pleidooi uit het kabijS de loonstijging te beperken tot het niveau van de i| draagt dan ook alle kenmerken van het in Den Ha%^ populaire 'zwartepietenspel'. Als werkgevers en werkrL niet bereid zijn de lonen aan te passen aan de uitkeif dan is het straks hün schuld dat de koppeling niet g«an haafd wordt. De regering zal de handen in onschuld w aan héar heeft het niet gelegen. tu», HeT valt niet alleen voor de honderdduizenden uitke gerechtigden, maar ook voor het prestige van de regeeT zélf te hopen dat het kabinet zich er niet zo gemakkelil af zal maken. Als de koppeling het kabinet echt zfl waard is als wordt beweerd, dan is het misschien wej dat Den Haag zijn verantwoordelijkheid neemt en onvl woorde loonstijgingen desnoods wettelijk tracht te v# INTUSSEN doet de PvdA er wijs aan de ogenschi overwinning van Kok in het kabinet op het punt koppeling niet al te hard van de daken te schreeuwen, dat de koppeling zo kort voor de statenverkiezingen in zijn voegen, kan langzamerhand niemand meer zij gaan. Het lijkt er op dat de sociaal-democraten uiteii toch de 'koppeling' zullen moeten loslaten. De honde zenden uitkeringsgerechtigden krijgen dan bij de stat< kiezingen een lege dop voorgehouden en zullen pas lat< dekken dat hun 'extraatje' van enkele tientjes door lastenverzwaringen weer is afgeremd. Het zou de Pvc ren als zij nu al duidelijk zou maken waar het schip strandt. I Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 van ma t/m vr. van 18 00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uil/ Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW Bij automatische betaling Bij betaling per acceptgirok; per maand 25.70 per maand f per kwartaal 76.60 per kwartaal 1 per jaar f. 294,30 per jaar 1 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijkl 070 - 3902 702 L Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2