Pearle maakt z'n wereldnaam waar. Peahli jolek Polivka: een clown j e iets te zeggen heeft l mrwt BÉËhI Exposities aangepast door Golfoorlog Wilson houdt van stevig dirigeren BON VOOR 'N TWEEDE BRIL GRATIS 3INST/RTV CcidaeSouomit dinsdag 12 februari 1991 pagina 13 t ia Lisa heette Lisa Al eeuwenlang wordt er getwist vraag wat nu de ware identiteit is vrouw die model stond voor de Isa van Leonardo da Vinei. Uit een lutojn gevonden archiefstuk blijkt vol- ijkefee kunsthistorici definitief dat zij 'projel was met de naam Lisa, echtge- 1 vai een Florentijnse handelaar. Theo- idsa zij een maitresse was van Giulia- e kdedici, een man in travestie of zelfs tetlede Leonardo da Vinei zijn hier- kt betreft de onderzoekers onderuit- escKln het zestiende-eeuwse boek 'De jenLn kunstenaars' van Giorgio Vasari lutofcu bevestigde identiteit van Mona gemeld. Daarna ontstonden echter ijn theorieën over haar identiteit. Het nd. Inden document stamt uit 1525 en e bde nalatenschap van een man die 'g- (derij in bezit heeft gehad. f Macbeth In het Amsterdams theater Bellevue ging gisteravond een tamelijk ongewone 'Macbeth' in première. Ne ville Tranter, grondlegger en belangrijk lid van het Stuffed Puppet Theater, bracht er zijn eigen visie op het drama van Shake speare, daarin bijgestaan door manshoge poppen. In de hier gefotografeerde scène zien we Tranter met heksen. Het Stuffed Pup pet Theater brengt Mac beth de komende maan den op tal van plaatsen in ons land. FOTO: ANP Lunchconcerten op Batzorgel DEN HAAG Onder leiding van de organist dr. G. Oost zal de komende maanden een aantal jonge organisten, leerlingen van het Koninklijk Conser vatorium, in de Gothische zaal van de Raad van State aan de Paleisstraat in Den Haag een serie lunchconcerten geven. Dat gebeurt op het Batz-orgel dat in 1842 in op dracht van de toenmalige bewoner van het paleis aan de Kneuterdijk, Koning Willem III, door de orgelbouwers Batz werd vervaardigd. Het orgel kwam na de dood van de koning in bezit van het Koninklijk Conservatorium, en werd na de Twee de Wereldoorlog geplaatst in de toenmalige Wil lemskerk aan de Nassaulaan. In 1960 verhuisde het orgel naar de Sionkerk van de Nederlands Her vormde Gemeente in Haarlem. In 1987 werd het aangekocht door de Raad van State voor plaatsing in de Gotische zaal. De lunchconcerten op het or gel worden gegeven op 20 februari, 6 en 20 maart, 10 en 24 april en 8 en 22 mei. 'Schrijfsters in jaren vijftig' AMSTERDAM De Stichting Sur plus organiseert op 23 en 24 februari in Theater De Balie in Amsterdam de manifestatie 'Schrijfsters in de jaren vijftig'. Aanleiding is de ver schijning van de gelijknamige bun del onder redactie van Margriet Prinssen en Lucie Th. Vermij, waarin in twintig portretten een overkoepelend beeld geschetst wordt van leven en werk van be kende en minder bekende schrijf sters uit die periode als Hella Haas- se, Nel Noordzij, Anna Blaman, Inez van Dullemen, Harriet Freezer, Clare Lennart, An Rutgers van der Loeff, Annie M.G. Schmidt en Aya Zikken. ;rdam/kat- E Anderhalve lang waart er op erlandse en Belgi- lanken een clown an wereldfaam die nauwelijks naam Bolek Polivka. I, clown? Polivka is mime, komiek, sa- theaterillusionist ertijd. York Times noemde eden „een koninklijke ing", het Italiaanse II ichreef „de beste thea- in Europa", de Her- >une „absoluut mees- en een waanzinnig ijke voorstelling" en erikaanse CBS News 'ilt weten wat theater lelijk betekent, mis voorstelling niet", lling die Bolek Po- let zijn groep hier londerdag aanstaande koninklijke Schouw- nar en de ko- 'in het Tsjechisch 'Sa- 'ralovna'. Geen nood, speelt hem in het En- et hier en daar mis- >en woordje Frans en spfet niet kan laten ook vf Tsjechisch. Zoals hij )eiirstellingen in Frank- okiet Frans en in Italië in aflaans brengt. „Taal is tenlijk in de voorstel- Efgt Polivka zelf, „we n taal alleen om onze gen aan te scherpen", eelster is zijn fraaie, ■"rans-Zwitserse vrouw Poullain. Zij speelt de die geamuseerd wil en daartoe haar nar olivka. Hij mag tot de |-w van zijn verbeelding i haar maar te doen la- 1 gilt de zaal van de is ontevreden. Wan- eventueel wél moet la chen, verbergt ze dat achter een wreed, koud masker. De koningin wil hem aan het slot van de voorstelling zelfs door het publiek doen opknopen. Een keurig, navertelbaar ver haaltje heeft de voorstelling niet. Het is visuele en verbale clownerie, een kruising tussen commedia dell'arte en het ab surde theater van Jarry en Ar- taud, een spel met dubbele bo dems. Polivka verkent de grenzen van mime en theater, doorbreekt een emotionele scène doodleuk om een toe spraakje tot ene meneer Ber- tolt Brecht over het 'ver vreemdingseffect' te houden. Hij is de hofnar die zich slaafs in het zweet werkt voor die lach die brood op de plank be tekent. Maar door dat bonte narrenpak maakt hij de botten van de actéur Polivka zicht baar, die moet spelen om te kunnen leven. Schepppende mens Bolek Polivka over de achter kant van dat komische, bizarre spel: „Het gaat over macht en creativiteit en hoe die zich verhouden. De nar is de scheppende mens, met humor. De koningin is de macht, koel, rigide. Zij moet geamuseerd worden. Tegelijkertijd gaat 'De nar en de koningin' over thea ter, over wat dat nu eigenlijk is, toneelspelen. Waarom men sen dat doen, wat voor zin het heeft, of het iets kan verande ren, ons kan helpen. Het is een voorstelling om veel te lachen en als je thuiskomt misschien te denken: verdikkeme, heb ik daér om gelachen?". Polivka heeft zijn 'Nar' al acht jaar op het repertoire. In thea- terland Tsjechoslowakije kun nen stukken (nog wel) veel langer repertoire houden dan hier. Aan het thuisfront in Brno heeft hij net een zeer ei gen interpretatie van het Don Quijote-verhaal op de planken gezet en nu de 'Nar' weer even 'opgenomen'. „Natuurlijk ver andert er steeds iets in zo'n voorstelling. Al was het alleen maar omdat dat jezelf wakker houdt. En door die oudere voorstellingen verlies je de band met je theaterverleden niet, met wat je indertijd ei genlijk wilde. Bovendien, de grote clown Groc zei het: „Be ter is de vijand van goed". Je houdt bij elk voorstelling altijd het gevoel dat het béter kan, preciezer". Vijand kwijt Bolek Polivka was tijdens de 'fluwelen revolutie' in de stra ten van Praag op de video's van Burgerforum te zien, on der meer toen hij zich satirisch vrolijk maakte over het natio- nalistisch-separatisme dat opeens tussen Tsjechen en Slo- waken z'n kop opstak. De clown als maatschappij-kriti- kus. Polivka: „In 'De Nar en de Koningin' is die koningin een vreemde, een buitenland se. Zij is de macht, een vreem de machthebber. Voor Tsje chen had dat een zeer herken bare, extra-betekenis: De nar die voor een vreemde slaaf de gek moet spelen om te overle ven. En aan het slot wordt hij, de auteur, naar de gevangenis gebracht. Tegelijkertijd zat een in het Tsjechoslowakije van vóór de revolutie heeft gezien, weet hoe het publiek gespitst was op die 'ondertekst', die an dere interpretatie. Elders in Oost-Europa (bij de Russische filmers van de Lenfilm Stu dio's bijvoorbeeld) hoorde je kortgeleden nog de angst dat men in de nieuwverworven vrijheid nu zijn speciale, kriti sche 'taal' kwijt is. Polivka: „Een bevriende regisseur uit Bratislava zei ook zoiets: „We zijn onze vijand kwijt". Niet dat-ie dat erg vond, maar om dat hij dacht zijn werk ner- „Ik geloof dat niet. We hebben onze vijanden in ons zelf. Het zijn onze luiheid, onze dom heid, de ontoereikendheid van onze verdraagzaamheid. Onze onkunde om te zien, mooie dingen te herkennen. Ónze zo genaamde volwassenheid is een vijand. We zijn kinderen, maar we pakken onszelf in, bewapenen onszelf en raken het gevoel van dat kind in ons kwijt. Ik denk dat er in onze vrije maatschappij nog genoeg is om op te reageren, tegen te ageren. Hoeveel mensen wé ten trouwens wat vrijheid wérkelijk betekent? Kijk in de Tsjechische kranten van van daag en je kan een hele lijst nieuwe ondeugden opsommen: egoïsme, materialisme, carriè- risme, afgunst. Ik heb echt niet het gevoel dat dichters niets meer hebben om te dich ten, schilders niets meer om te schilderen en acteurs niets om te spelen" zegt Polivka. „Je moet alleen oprecht en gedul dig moeite doen te vinden wat de werkelijk belangrijke din gen zijn. De mens, die geboren wordt en moet doodgaan. Ge loven. Niet-geloven. Bestaat God wel of niet, en als hij niet bestaat, heeft-ie dan opgehou den te bestaan?". Pollvka's eigen theater in het Moravische Brno staat bekend als 'Divadlo na provazku' ('Theater aan een draadje'). In middels heet het 'Husa na pro vazku', oftewel: 'Gans aan een draadje'. Die nieuwe naam was ooit de officiële naam van die door drie groepen bespeel de schouwburg. Afkomstig van een satirisch motto uit het werk van de vooroorlogse Tsjechische schrijver Jiri Ma- hen: „De mens bond een gans aan een touwtje. 'Kom', zei de gans". Een doordenkertje. Po livka: „Maar de president van Tsjechoslowakije heette Hu- Bolek Polivka met zijn vrouw Chantal Poullain in de voorstelling 'De Nar en de Koningin'. sak, een verschil van één let- ches steeds een K in de naam: naam destijds veranderd". Hij ter met het woord 'gans'. Dus Husak na Provazku, Husak grijnst. „Censuur dus", zette het publiek op de affi- aan een draadje. Daarom is die BERT JANSMA sjcale Steun aan Israel "gloor tal van artiesten uit volle borst meegezongen steunbetuiging aan Israel kon ook een lce solidariteitsuiting aan het bedreigde land niet uitblijven. In de Beurs van Berlage in Am- presenteerde Nieuw Sinfonietta Amsterdam onder leiding van Lev Markiz een solidariteits- met stukken van Mozart, Tsjaikovsky en Sjostakovitsj. De belangstelling was overigens AMSTERDAM Het Amsterdams Historisch Museum en het Gemeen tearchief hebben de expo sities in het kader van de manifestatie Amsterdam- Venetië moeten aanpassen omdat de komst van bruiklenen uit Italië nog steeds niet zeker is. De Italiaanse overheid heeft een tijdelijk verbod op de uit voer van kunstwerken uitge vaardigd in verband met de Golf-oorlog. Er wordt voor terreuracties gevreesd. Het mi nisterie van buitenlandse za ken deelde gisteren mee dat nog steeds niet duidelijk is of de onderhandelingen met de Italiaanse autoriteiten toch tot resultaat zullen leiden. In het Gemeentearchief opent de rec- tor-magnificus van de Univer siteit van Amsterdam prof.dr. P.W.M. de Meijer donderdag de expositie 'Amsterdam: Ve netië van het Noorden', die daar tot en met 27 april te zien is. Het was de bedoeling aan de hand van 150 schilderijen, kaarten, tekeningen, scheeps modellen, muziekstrumenten, archiefstukken, glaskunst en beeldhouwwerk de overeen komsten tussen beide steden aan te tonen. De nadruk ligt op de tijd rond 1600, de perio de dat Amsterdam Venetië in allerlei opzichten voorbij streefde. Het Amsterdams Historisch Museum (AHM) toont van 19 februari tot en met 20 mei on der de titel 'De Gouden Sche mer van Venetië' een portret van de Venetiaanse adel in de 18e eeuw. Vooral het deel dat is gewijd aan het openbare le ven van het patriciaat uit de Dogenstad moet worden aan gepast, aldus V. van de Ven van het AHM. De twintig schilderijen die niet beschikbaar komen, worden nu op dia's getoond. Als aan vulling wordt nu ook aandacht besteed aan het Amsterdamse patriciaat uit die tijd. „Door deze accentverschuiving wordt het een spiegelexpositie", aldus de woordvoerder. Ook het Rembrandt-huis orga niseert een expositie in het ka der van de manifestatie. On der de titel „Rondom Rem brandt en Titiaan" wordt van zaterdag tot en met 21 april in prent en tekening een beeld gegeven van de artistieke rela ties tussen beide steden. Om dat er slechts één Italiaans bruikleen was aangevraagd op een totaal van 69 werken, is deze expositie het minst ge troffen. De twee musea en het archief hadden een gezamen lijk transport in gedachten. Concert door het Residentie Orkest, met medewerking van Thomas Ze- hetmair (viool), onder leiding van Dorian Wilson. Werk van Mozart en van Schubert. Gehoord in de Stads- gehoorzaal in Leiden op 11 februari. Op het meesterserieconcert dat gisteravond ondanks de stren ge hand van Koning Winter veel publiek trok, hadden oor spronkelijk de „Metamorpho- sen" van Richard Strauss moeten klinken. Door omstan digheden kwam dit onderdeel te vervallen en werd het ver vangen door een door Mozart zelf vervaardigde bewerking voor blazers van een zevental stukken uit zijn „Ontvoering uit de harem". Zonder afbreuk te willen doen aan het werk van Strauss, kan in ieder geval worden gezegd dat de ruil ongelukkiger had kunnen uitvallen. Een verras sende gewaarwording, die twee hobo's, klarinetten, fagot ten en hoorns van het Resi dentie Blazersensemble die de vertrouwde melodieën met een fraaie homogene klank en zo pittig vertolkten, dat men zich onmiddellijk in een ope ratheater verplaatst waande. Violist Thomas Zehetmair nam in Mozarts concert voor viool en orkest nr.7 in D (KV 271a) de solopartij op zich, ter wijl Dorian Wilson het orkest aanmoedigde. Deze Ameri kaanse dirigent lijkt een prima vakman, maar hij stelde zich met name in dit stuk iets te veel van zijn taak voor. Zo bracht hij verschillende partij en te nadrukkeklijk naar vo ren, waardoor de orkestklank hier en daar te weinig be dachtzaam, wat al te spontaan werd naast het volkomen aan de muziek gewijde en integere spel van Zehetmair, dat het werk een sterk emotionele la ding gaf. Ook Franz Schuberts symfonie nr.5 in B (1816) kreeg een flin ke aanpak. Hier kon de hefti ge directie van Wilson echter minder kwaad. Natuurlijk, Schuberts muziek is beslist niet minder fijnbesnaard dan die van zijn Salzburgse mu- ziekbroeder. En het andante con moto had iets subtieler ge mogen. Maar toch, deze mu ziek is grootschaliger gedacht, met uitersten in dynamiek en klankkleur die veel verder reiken dan de verschillen waarmee Mozart werkte, zodat er meer ruimte is voor een enigszins onstuimige expressie. Wilson maakte daar dankbaar gebruik van. Hij had het or kest mee en die samen brach ten een uitvoering die gehoord mocht worden. TOM STRENGERS Afgelopen weekeinue zijn met een zwaar bewaakt wegtrans port wel drie vrachtwagens met objecten voor de expositie 'De schatkamer van San Mar co' bij de Nieuwe Kerk gearri veerd. Daar worden van vrij dag tot en met 21 april de kerkschatten uit de basiliek San Marco getoond. De vierde en eveneens com plete expositie in de reeks wordt van 21 februari tot en met 31 maart gehouden in het Koninklijk Paleis op de Dam. Deze is gewijd aan de geschie denis van 'De Leeuw van Ve netië'. Ter gelegenheid daar van wordt een exemplaar van de leeuw (4,4 meter lang en 2800 kilo zwaar), afkomstig van een van de twee zuilen naast het Dogenpaleis, naar Amsterdam overgebracht. Ko ningin Beatrix opent de expo sitie op 20 februari. Lepra zal ons zeker een zorg zijn! Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding Wibautstraat 135, 1097 DN Amsterdam, tel. 020-9 3897 3. (ADVERTENTIE) wee brillen halen, één betalen. De gratis bril is bestemd voor dezelfde persoon die ook de eerste (betaalde) bril gaat dragen Het montuur van de bril die u wel betaalt mag niet goedkoper zijn dan f 100. - Het montuur van de gratis bril komt uit de collectie monturen met het rode driehoekje In de gratis bril gaan normale, blanke glazen in dezelfde sterkte als in de eerste (betaalde) bril Wilt u meer (variabel, ontspiegeld, anti-kras, kleur, enz.) dan geldt een toeslag Geen andere kortingen te zelfder tijd Op beide brillen 1 jaar garantie Deze aanbieding is geldig t'm 30 maart 1991. Deze bon is geldig bij alle Pearle en Pearle Express winkels in heel Nederland. OPTICIENS Leiden, Haarlemmerstraat 107 (t.o. C&A) Alphen a/d Rijn, van Mandersloostr. 9 (t.o. C&A) J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13