i
Godsdienst
als strohalm
y
Geen service-bureaus voor onderwijs
brieven van lezer:
kerk
wereld
beroepingen
„Kerkelijke leiders
medeverantwoordelijk
voor uitbarsting van
geweld in Zuidafrika"
Homo's hebben
weinig behoefte
aan eigen kerk
Schoolwijzer
CeicLeSomow
CcidócGomont
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeidócSou/ifmt
VRIJDAG 8 FEBRUARI 1991 PAG]
Amerikaanse kerken bieden onderdak aan dienstweigeraars Golf
WASHINGTON Enkele
Amerikaanse kerken hebben
zich opgeworpen als wijk
plaats voor militairen die niet
gens waarnemers zeker groei
en als de Golfoorlog lang gaat
duren. De meeste kerken zijn
gelegen aan de westkust van
naar de Golf gestuurd willen de Verenigde Staten. Een uit-
worden. Zij maken dankbaar
gebruik van de ervaring die
kerken hebben opgedaan met
de opvang van Vietnam-sol-
daten en vluchtelingen uit
Midden-Amerika.
Het aantal 'sanctuary'-kerken
is nog gering, maar zal vol-
zondering vormt de invloed
rijke Riverside Church in
New York, die onlangs nage
noeg unaniem besloot onder
dak te bieden aan militairen
in gewetensnood.
militairen bijstaan die een
aanvraag voor de erkenning
als gewetensbezwaarde heb
ben ingediend en willen voor
komen dat ze, voordat de re
actie er is, naar de Golf wor
den gestuurd. In oktober 1990
werd bepaald dat deze verzoe
ken pas in behandeling zullen
worden genomen als de sol
daat werkelijk in Saudiarabië
De kerken zullen vooral die Het is in de Verenigde Staten
verboden om onderdak of
geld te geven aan deserteurs.
Niet strafbaar is hulpverle
ning aan militairen die 'afwe
zig zijn zonder verlof'
(AWOL, absent without lea
ve), bij voorbeeld bij het op
stellen van de aanvraag voor
de status van erkend gewe
tensbezwaarde alvorens zij in
het leger terugkeren.
Gerechtigheid zonder
geloof is machteloos
Felle kritiek
van Schutte
op beleid
euthanasie
DEN HAAG Het Ka
merlid Schutte (GPV)
heeft felle kritiek op de
houding van het kabinet
ten aanzien van euthana
sie. Volgens Schutte heeft
de regering een situatie
geschapen waarin eutha
nasie een volkomen geac
cepteerde en legale han
deling is.
Schutte wil na de Krokusva
kantie minister Hirsch Ballin
in de Kamer ter verantwoor
ding roepen. De GPV-fractie-
leider ergert zich aan de over
eenkomst die het kabinet vo
rig jaar heeft gesloten met de
artsenorganisatie KNMG.
Daarin is een gedragscode ge
regeld voor medici die (mede-
)verantwoordelijk zijn voor
het beëindigen van het leven
van een patiënt.
Schutte wijst erop dat eutha
nasie bij de wet nog steeds is
verboden. Het kabinet wil de
wet veranderen maar wacht
op een uitgebreid onderzoek
naar de euthanasie-praktijk
door de commissie-Remme-
link. Maar het rapport van
deze commissie is waarschijn
lijk pas na de zomer klaar.
Schutte vindt dat te lang du
ren en eist duidelijkheid van
het kabinet.
Frauderende
voorganger
gaat opnieuw
geld werven
DENVER De voorganger
van een evangelische ge
meente in de Amerikaanse
stad Denver, die beschuldigd
is van fraude met giften, is
een nieuwe geldwervingsactie
begonnen Hij hoopt zo de ge
dupeerden hun geld terug te
kunnen geven.
In 1976 werd Charles Blair, al
veertig jaar voorganger, ver
oordeeld wegens het misbruik
van giften voor eigen doelein
den. Toen hij daarna zijn
schulden, in totaal 1.8 miljoen
dollar, af wilde betalen ging
hij failliet.
In 1986 begon hij een nieuwe
campagne om het benodigde
geld bij elkaar te krijgen. Van
het geld dat hij toen kreeg,
zou hij 600.000 dollar verduis
terd hebben. Blair geeft de
moed niet op en is een nieu
we, derde geldwervingscam
pagne begonnen om de gevers
schadeloos te stellen.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Hoornaar H. Klink te
Meteren en Est.
Gereformeerde Kerken
Beroepbaarstelling W.R. Davelaar,
Leimuidenstraat 48, 1059 EK Am
sterdam.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Barendrecht M.C. Tanis
te Sliedrecht-Centrum.
God bewaar me, woensdag 13 fe
bruari, KRO-televisie, 23.10 - 24.00,
Nederland 1.
HILVERSUM In te
genstelling tot het westen
speelt godsdienstigheid in
de Derde Wereldlanden
nog steeds een grote rol.
Vele ontwikkelingswer
kers zijn tot de overtui
ging gekomen dat arme
landen pas werkelijk ge
holpen kunnen worden
wanneer je je verdiept in
de religieuze gevoelens
van demensen die daar
wonen. Vandaar dat de
NOVIB en de KRO de
handen ineen hebben ge
slagen voor een serie van
vijf documentaires waarin
de godsdienstige beleving
van mensen in de Derde
Wereld centraal staat.
Volgens KRO-programmama-
ker Dolf Reijmers is gepro
beerd zo integer mogelijk de
gevoelens en belevenissen
van deze mensen in kaart te
brengen. Er komen dus geen
deskundigen aan het woord
die de betekenis van deze
volksgodsdienstigheid zullen
duiden. Nee, het gaat er, aldus
Reijmers, om begrip te wek
ken voor mensen voor wie
God en geloof nog centrale
waarden zijn. De conclusies
zijn aan de kijkers.
De eerste uitzending gaat
over mensen in de Braziliaan
se stad Salvador de Bahia.
Daarin komt uitgebreid de 43-
jarige wasvrouw Maria, moe
der van vier kinderen, aan
het woord. Om in haar onder
houd te voorzien besteedt zij
het grootste deel van haar tijd
aan de was, waarbij zij uren
achtereen zittend in het water
doorbrengt. Zij hoopt vurig
dat haar kinderen dat niet
hoeven door te maken door
dat deze wel een voortgezette
schoolopleiding kunnen vol
gen. Geloof in God is voor
haar het belangrijkste want
hij bestiert alles en ze is hem
dankbaar dat haar kinderen
in ieder geval te eten hebben.
Naar de kerk gaan doet ze
niet, want daarvoor heeft ze
geen tijd. Verder vernemen
we weinig over haar (katho
lieke) geloof behalve dat zij er
niets voor voelt over te stap
pen naar het Candomblé, een
geloof dat oorspronkelijk
werd aangehangen door de
negerslaven die naar Brazilië
werden overgebracht.
De afstammelingen van deze
slaven van wie er velen in
Salvador de Bahia te vinden
zijn, hebben dit geloof op
nieuw tot leven gewekt. Het
maakt nu een grote bloei door
omdat veel aanhangers ervan
geloven dat je er kracht uit
put om de ongemakken van'
het dagelijks leven de baas te
kunnen. Het wordt beleden
tijdens geheime sessies en
vraagt ook veel van zijn aan
hangers en dat laatste is de
reden dat de wasvrouw Maria
er weinig voor voelt.
Wortels
Uit die opkomst van het Can-
domblégeloof kun je opnieuw
de conclusie trekken dat het
traditionele katholicisme daar
veel mensen emotioneel niet
Tot het Candomblègeloof in Salvador de Bahia behoort het jaarlijks werpen van bloemenkin ze©
meer bevredigt. Dat was al uiting van die dubbelzinnig- loof belangrijk is voor de ma-
eerder geconcludeerd uit de heid: 'God bewaar me' Is reli- nier waarop zij zichzelf zien.
explosieve groei van de prote- gie een hulpmiddel of een ob-
stantse sekten. Het katholicis- stakel? Die vraag wil de docu-
me blijkt een oppervlakkig mentaire niet beantwoorden,
laagje, een opgelegde manier Zc W1j voigens Sjef Teunis
van denken. De mensen in van de NOVIB slechts 'vra-
Salvador zijn op zoek naar gen aan ons stellen'. Feit blijft
hun wortels. De vurigheid dat niet-volksreligieuze maar
waarmee ze het Candomblé- westerse waarden in het le-
geloof aanhangen bevestigt ven van die mensen een grote
het. r°l spelen. Ze willen vooruit,
Het is niet erg duidelijk welk een hogere opleiding, maar
i i j i.~ welke rol godsdienst daarin
aandeel deze religieuze over
tuigingen hebben bij ontwik- speelt blijkt zoals gezegd on-
keling. De titel van de docu- beantwoord behalve het niet
mentaires is in feite ook een onbelangrijke gegeven dat ge-
De vier andere documentaires
gaan over Indonesië en de is
lamieten (20 februari), over
Zuid-Afrika en het christelijk
geloof onder de zwarte bevol
king (27 februari), over Thai
land en de rol van boeddhis
ten bij de verdediging van het
milieu (6 maart) en over India
waar de rol van het hindoeis
me ter sprake komt bij de
verdediging van de mensen
rechten (13 maart).
PAUL VAN VELTHOVEN
JOHANNESBURG De
kerkelijke leiders in
Zuid-Afrika zijn mede
verantwoordelijk voor de
uitbarsting van geweld in
het land.
Met deze opmerking heeft di
recteur John Kane-Berman
van het gezaghebbende Insti
tuut voor rassenverhoudingen
zich niet geliefd gemaakt bij
Frank Chikane, secretaris
van de Zuidafrikaanse Raad
van Kerken.
Kane-Berman wees onder
meer op een bijeenkomst in
Lusaka (1987), waar Zuidafri
kaanse kerkelijke leiders heb
ben onderstreept dat onder
drukte volkeren het recht
hebben om met wapens een
eind aan hun onderdrukking
te maken. De kerken hebben
de bevrijdingsbewegingen
aangemoedigd tot de gewa
pende strijd, aldus Kane-Ber-
Chikane spreekt van een
„boosaardige en ongerecht
vaardigde aanval". Hij is er
echter niet door verrast, om
dat Kane-Berman en zijn in
stituut al jaren ageren tegen
het beleid van de Raad van
Kerken. Kane-Berman, zelf
geen kerklid, heeft altijd nau
we betrekkingen gehad met
Zulu-leider Gatsha Buthelezi,
die zelf ook geregeld de ker
ken heeft aangevallen.
„Het is duidelijk dat Kane-
Berman een ideologisch
standpunt inneemt tegenover
de slachtoffers van apartheid.
Hij kan daarom niet inzien
dat kerkelijke leiders er be
grip voor hebben wanneer het
onderdrukte volk naar ge
weld grijpt", aldus Chikane.
Volgens hem veroorzaakt het
apartheidssysteem zelf het ge
weld en treft de slachtoffers
van apartheid geen enkele
blaam.
Rome-getrouwe
bisschoppen
gearresteerd
PARIJS In China zijn
eind vorig jaar verschei
dene leiders van de on
dergrondse Rooms-Ka-
tholieke Kerk gearres
teerd, bericht het in Pa
rijs verschijnende blad
'Eglises d'Asie'.
Volgens het blad zijn in de
provincie Hopei ten zuidwes
ten van Peking vier bisschop
pen en een onbekend aantal
priesters en leken van de RK
Kerk in hechtenis genomen.
Talrijke priesterstudenten en
religieuzen zouden onder
huisarrest zijn geplaatst of
naar een heropvoedingskamp
zijn overgebracht. In het he
ropvoedingskamp zouden zich
inmiddels al minstens twintig
katholieken bevinden, onder
wie de priesters Han Dingxi-
an, die op Tweede Kerstdag is
gearresteerd, en An Shi'en.
De Chinese regering verbiedt
sinds 1957 katholieken con
tacten met het Vaticaan te on
derhouden. Zij riep de rege
ringsgezinde Patriottische
Vereniging van Chinese Ka
tholieken in het leven, die de
paus niet als hoofd van de RK
Kerk erkent.
AMSTERDAM Onder
Nederlandse homosek
suelen en lesbiënnes lijkt
de behoefte aan een eigen
kerkgenootschap voorals
nog niet groot te zijn. Dit
zegt een van de initiatief
nemers van een Neder
landse homo-kerk, Geor
ge Meer veld.
Meerveld en Vedder onder
zoeken sinds eind oktober
1990 of er ook in ons land mo
gelijkheden bestaan voor een
oecumenische homo-kerk. Zij
doen dat namens de Ameri
kaanse Universal Fellowship
of Metropolitan Community
Churches (MCC), die ver
spreid over vier werelddelen
200 gemeenten telt met in to
taal ruim 30.000 homoseksuele
leden.
De onderzoekers kregen
slechts „een handjevol reac
ties". Veel homo's zouden een
kerk die gericht is op het wel
zijn van homoseksuelen en
lesbiënnes, wel waarderen,
maar bleken zich toch ook
thuis te voelen in hun huidige
kerk. Meerveld zegt dat ho
mo's in Nederland blijkbaar
'te geaccepteerd' zijn en dus
geen behoefte hebben aan een
eigen kerk. Toch wil hij de
mogelijkheid van een homo-
kerk niet uitsluiten. „Ik weet
gewoon niet of er hier ooit
zo'n kerk komt."
Minder aarzelend is hij over
diensten voor protestantse ho
mo's. „Die komen er wel een
keer." Een goed voorbeeld
vindt hij de vieringen voor
rooms-katholieken, die Digni
ty Nederland elke maand in
Amsterdam houdt. Alleen
speelt bij zoiets de afstand een
grote rol. „Je kunt niet ver
wachten dat homo's uit
Noord-Nederland regelmatig
naar diensten in Amsterdam
komen."
Het besturen van scholen
lijkt steeds moeilijker te
worden. Dat heeft te ma
ken met het feit dat de
regels voor het onderwijs
steeds complexer, inge
wikkelder worden en ook
met de schaalvergroting.
In het algemeen ziet men
daarom een toenemend stre
ven naar professionalisering
van het schoolbesturen. Be
roepskrachten gaan steeds
meer taken overnemen van
vrijetijdsbestuurders. Is dat ei
genlijk wel een goede ontwik
keling?
Het bovenstaande geldt met
name voor het bijzonder on
derwijs. Het openbaar onder
wijs wordt in feite al veel lan
ger bestuurd door professio
nals. Het gemeentebestuur is
er wel het bevoegd gezag,
maar het werkelijke gesturen
gebeurt in verreweg de mees
te gevallen door de wethou
der van onderwijs en zijn
ambtenaren. Dat ligt in de
aard der zaak. Het gaat om
óverheidsonderwijs. En over
heidsbestuur is professioneel
bestuur. Dit artikel gaat meer
over het bijzonder onderwijs,
dat zo'n 70% van ons onder
wijs omvat. Het bijzonder on
derwijs heeft zijn basis in de
eerste zin van het bekende ar
tikel 23 van onze grondwet,
die luidt: „Het geven van on
derwijs is vrij".
Vrijwilligers.
Dat betekent dat ieder in ons
land onderwijs mag geven of
laten geven dat vrij is van de
overheid. Als men daarvoor
«subsidie van die overheid wil
ontvangen, moet men aan be
paalde voorwaarden voldoen
die in de onderwijswetten
vermeld staan.
In het verleden (maar ook nu
gebeurt het nog) zijn vele
scholen gesticht met name
door ouders, die scholen wil
den waar onderwijs werd ge
geven in hun geest, vrij van
de overheid. Maar ook kerken
mochten scholen stichten
evenals maatschappelijke or
ganisaties.
Daarbij handelden zij vaak
vanuit bepaalde levensbe
schouwelijke richtingen (bij
voorbeeld rooms-katholiek of
protestants-christelijk), apart
of gezamenlijk. Ook wel van
uit een pedagogische richting
zoals het Montessori- of Dal
ton-onderwijs. In elk gevaJ
was de basis steeds een parti
culier initiatief met daarbij
een schoolbestuur gevormd
door vrijwilligers uit het stuk
je samenleving dat men verte
genwoordigde.
Dat daarbij ouders, vooral in
het basisonderwijs, een be
langrijke rol speelden, sprak
vanzelf. Vooral in het protes
tants-christelijk en in het al
gemeen bijzonder onderwijs
was dat het geval. Die scholen
worden dan ook dikwijls be
stuurd door verenigingen. In
het rooms-katholiek onder
wijs treft men meer stichtin
gen aan waardoor daar ouders
meestal een minder directe
invloed op het schoolgebeuren
hadden of hebben.
Maar toch: ook hier gaat het
om vrijwilligers die een stukje
samenleving vertegenwoordi
gen. En dat is ook „het bijzon
dere" van het bijzonder on
derwijs. Het is een niet onbe
langrijk facet van een demo
cratische samenleving: Leden
van die samenleving die scho
len in stand houden, vrij van
de overheid, en die onderwijs
laten geven in hun geest.
Nu bestaat er een Wet op de
Medezeggenschap, die naast
de democratische rechten van
de gevers van het onderwijs
ook die van de gebruikers van
het onderwijs plus dat van de
onderwijsgevenden vastlegde.
Deze was met name ingege
ven door het feit dat in het
openbaar onderwijs en in het
bijzonder onderwijs dat door
stichtingen werd bestuurd de
invloed van betrokkenen wel
wat groter kon worden. In die
medezeggenschapsraden kwa
men naast de onderwijsgeven
den (en soms de leerlingen of
studenten) ouders te zitten,
dus ook weer vrijwilligers uit
de samenleving.
Daardoor werd nog eens extra
geaccentueerd welk een be
lang er in gelegen was en is,
dat vanuit die samenleving
een flinke directe invloed op
de scholen wordt uitgeoefend.
Professionalisering.
Maar, zoals gezegd, het bestu
ren van scholen wordt de
laatste tijd steeds ingewikkel
der, steeds moeilijker ook. En
dat wordt dan nog extra in de
hand gewerkt door de drang
naar schaalvergroting, met
name ook bestuurlijke schaal
vergroting van de kant van
de overheid. Daarbij consta
teert men dat organisaties die
schaalvergroting in de vorm
van steeds grotere scholen
niet zo erg zien zitten (zacht
uitgedrukt!) toch wel lijken te
voelen voor die bestuurlijke
schaalvergroting, dat wil zeg
gen steeds meer scholen on
der één bestuur ressorterend.
Als men niet oppast kon dat
wel eens funest worden voor
het zo in de samenleving ge
worteld zijn van het bijzonder
onderwijs. Er dreigen bestu
ren te ontstaan die de school
op steeds grotere afstand gaan
houden van de samenleving.
Besturen waarin steeds min
der ouders, vrijwilligers het
nog volhouden om echt in
vloed uit te oefenen. Het aan
tal ouders dat betrokken is bij
schoolbesturen zal sowieso
sterk afnemen, alleen al door
dat het aantal schoolbesturen
veel kleiner gaat worden. In
plaats daarvan rukken de
professionals op. In bepaalde
opzichten en voor bepaalde
sectoren van het bestuur (ad
ministratie, financiën, bouw
beleid, rechtspositiezaken bij
voorbeeld) zijn zij al onmis
baar geworden. Met name ook
door de ingewikkelde over
heidsregels. Echter, als dat zo
doorgaat, dan dreigen scholen
'service-bureaus voor onder
wijs' te worden, in plaats van
in de samenleving wortelende
en door de samenleving be
stuurde instituten. En die ser-
vice-bureaus zullen, steeds
meer gespeend van inspiratie
uit levensbeschouwingen uit
de samenleving, zich meer en
meer richten naar de onder-
wijsconsument (wat een
woord eigenlijk!) En zij zullen
met recht ondernemingen ge
worden zijn met een in de
eerste plaats bedrijfsmatige
aanpak (in plaats van een pe
dagogische!). Het wordt hoog
tijd dat men én bij de over
heid, èn bij het bijzonder on
derwijs zelf, zich er weer eens
op bezini welk een waardevol
stuk voUskracht bijzonder
onderwijs kan zijn.
Verkeer eist zijn tol
k-d'
Verkeer naar de vier grote steden in de Randstad fc'
vanaf 1995 de hele dag door tol gaan betalen. Dat wil n^-
ter Maij-Weggen van verkeer en waterstaat tenminste g,ts
zo hebben. De achterliggende redenering is eigenlijk kiij v
lijk simpel. Door 24 uur per dag tol te gaan heffen denktn.
méér geld binnen te halen dan bij tolheffing alleen ojm'
drukke uren. Automobilisten kunnen de borst dus natmaV'
In de marge van haar plannen schrijft de bewindsvih-
echter dat haar maatregel getoetst zal worden op zijn „nra!
schappelijk draagvlak". Met andere woorden: als de 5,5 f-et
joen 'blije rijders' in Nederland de kont tegen de krib gocJ_
dan gaat het hele feest niet door. Dat laatste moet onC-<
voorzichtig te stellen niet geheel worden uitgeslotenjG
DOOR ook buiten de spitsuren tol te heffen wordt imi
elke financiële prikkel weggenomen om de drukke urej
mijden. Wie dus straks 's ochtends met de auto naarj
werk gaat zal vermoedelijk dezelfde files als voorheen
treffen, alleen moet daar dan voor betaald worden. Dat z\
het gemotoriseerde blik beslist niet tot laaiend enthousia)
leiden.
Maar er is nóg een reden waarom het maatschappij
draagvlak voor de plannen van mevrouw May vermoed!
bijzonder smal zal zijn. Door de tolhuisjes 24 uur per daj
bemannen zal er ook voor automobilisten zonder baan
ontkomen aan zijn; ook zij zullen moeten dokken. En wji
lozen, huisvrouwen, vutters en bejaarden kunnen voorerf
kosten niet bij een werkgever aankloppen. Nederlanders k
een klein inkomen worden op die manier het eerst het ljnc
van de rekening. j»or
ee£
Er is al met al een gerede kans dat de politiek onder nF
vanwege de genoemde bezwaren niet akkoord zal gaan Fe
een volcontinu-tol. Want behalve de specifieke keerzij^e
van een 24-uurstol zijn er nog de oude bekende struikelbPe
ken, zoals het sluipverkeer, het ruimtebeslag en het ontsrf13'
van nieuwe knelpunten. Afdoende oplossingen heeft def01
nister ook voor deze problemen nog niet aangedragen. ^n:
I h
Om te voorkomen dat zij opnieuw in de Tweede Ka^ e
bakzeil haalt, zou de minister er verstandig aan doen zèlipp
haar schreden terug te keren en alsnog alleen tol tijdenden
spitsuren voor te stellen. Zo krijgt zij haar centen toch lre.
nen, worden de files teruggedrongen en ziet de autoforen{8
de spitsuren nog enig resultaat van zijn offerbereidhPpS
Voor wie het openbaar vervoer geen uitkomst biedt en da,g
naast geen geld heeft om in de dure spitstijd over het ash n
te snorren, kan tenslotte uitwijken naar de 'daluren'. 2 c<
tolsysteem, met een ontsnappingsroute voor wie het niet
rs
betalen, is wellicht wél haalbaar.
A.AN dit zoveelste plan van mevrouw Maij kleeft nog 0e
ander soort nadeel. Het lijkt sympathiek van haar dat ze |u
reid is de vlag te strijken als er voor het voorstel onvoldof t(
de draagvlak blijkt te bestaan. Maar heeft het indienen
enige zin? Gaat niet steeds meer het gevaar ontstaan dat Kr'
torijdend Nederland geen enkel plan meer serieus neemt, jr
dat politieke partijen daar een argument in kunnen 1
om bij gebrek aan draagvlak de vervoerszaken nog langer!
hun beloop te laten? Er moeten toch echt maatregelen i
den genomen om een zinvol gebruik van ons wegennet i
gelijk te maken en de afbraak van ons milieu tegen te gaj
En al' die blije rijders zullen zich moeten realiseren, dat z
maatregelen echt niet ongemerkt aan ze voorbij zullen gd
Brieven graag kort en duidelijk geschreven
De redactie behoudt zich het recht voor ingezondei
stukken te bekorten
Carmiggelt
Vraag aan een willekeurige
Hagenaar die niet in de Trans-
vaalbuurt woont, of hij wei
eens op de Paul Krugerlaan
komt. De kans dat het ant
woord bevestigend is, zal ui
terst gering zijn, zo is mij uit
een willekeurige steekproef
onder vrienden en kennissen
gebleken. Hoe moet ik dan het
plan van de gemeente Den
Haag opvatten dat op een blok
nieuwbouwwoningen tussen
de De la Reyweg en de Paul
Krugerlaan een gedenkplaat
voor Simon Carmiggelt wordt
aangebracht. Het is ook de be
doeling dat in het nog aan te
leggen wijkpark Transvaal een
pad naar deze „Haagse Am
sterdammer" wordt genoemd.
Is dat nu een manier om deze
alom geliefde schrijver van
Kronkels en poëzie te waarde
ren? Of schaart Den Haag zich
hiermee in de rij kritikasters
die weliswaar de waarde van
het werk van Carmiggelt
voorzichtig willen erkennen,
maar toch de nodige reserves
ten aanzien van de „literaire
kwaliteiten" in acht vu
nemen. Dus liever een
denkplaat op een vergej
plek en een Simon-Cari
geit-paadje in een wijkj
dan een beeld en een stra
naam op een goede plaats
de stad, waar mensen gr:
aan hun helaas te vroeg
storven lievelingsschrij
worden herinnerd.
A. van Ravenswaay,
DEN HAAG.
Papegaaien
[ee
Uit het artikel in Finale o
papegaaien in Nederla
bleek dat het opvangcentn
in Geldrop steeds groter m
worden en dus steeds m
middelen eist. Je vraagt je
of het niet te prefereren is
vogels terug te brengen
de omgeving waar ze van
ture thuishoren. In Papagu
it)
n I
is het niet? Kunnen missch
meteen een aantal tijgers,
ters enzovoort mee, die
ook liever niet in een kooi
P4o.
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon. 071 - 122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon: 071-122 248
van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u op za. van 14.00 tot 15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaar
per maand f. 25,70 per maand 26,7
per kwartaal 76,60 per kwartaal 78.6
per jaar f. 294.30 per jaar f. 299,3
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 -122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
a: