Boekenweek in het teken
van de reisliteratuur
£tidóe.Qowtard
Publiek smult van
ouderwetse Rigoletto
Mozart met poppen
Verkoop boeken
gestabiliseerd
KUNST/RTV
DINSDAG 5 FEBRUARI 1991 PAGINA
Nederlander massaal
voor beeldbuis
HILVERSUM In Nederland is sinds oktober
1987, toen de nieuwe kijkcijfermeting werd inge
voerd, nog nooit zoveel televisie gekeken als in de
afgelopen maand. De Nederlander bracht in janua
ri 123 minuten voor de beeldbuis door. Een jaar ge
leden was dat nog maar 99 minuten. Uiteraard is
de verslaggeving rond de Golfoorlog daar debet
aan. Maar niet alleen. De Nederlandse kijker heeft
zich massaler dan ooit misschien als tegenwicht
op al het serieuze nieuws vanuit de Golf op
amusement geworpen. RTL 4 kwam dan ook als
grote winnaar uit de bus. 'De Surprise Show', de
dagelijkse soap 'Goede tijden, slechte tijden', 'Prij
zenslag' en 'Rad van Fortuin' haalden afgelopen
maand recordcijfers. Ook de kijkdichtheid van
RTL 4 Nieuws is sterk gestegen. In januari over
trof de nieuwsrubriek enkele malen de kijkdicht
heid van het 'Acht Uur Journaal'.
Julio doet't
Niet zo vaak op de
Nederlandse tv te
zien, maar
vanavond het
hulpje van een van
de
kandidatenkoppels
in 'Doet ie'tof doet
ie 't niet': Julio
Iglesias. De
Spaanse zanger,
goed voor 160
miljoen verkochte
elpees, presenteert
tevens zijn
nieuwste single
'When I need You',
eerder al bekend
geworden door
Leo Sayer.
foto: pr
Jeanne Oosting Prijs
voor Amsterdamse
kunstschilders
AMSTERDAM De kunst-
schilders Jan van der Pol en
Harry Visser, beiden uit Am
sterdam, krijgen de Jeanne
Oosting Prijs 1990 voor de fi
guratieve schilderkunst. Zij
ontvangen ieder een bedrag
van 3000 gulden. De onder
scheiding bestaat uit twee prij
zen: respectievelijk voor het
mooiste olieverfschilderij (Van
der Pol) en de beste aquarel
(Visser). De prijs is vernoemd
naar de thans 93-jarige schil
deres en grafica Jeanne Oost
ing. De jury bestond deze keer
uit Paul Husner, Edith Sont en
Jan Spiering.
Omroepen eens over
gezamenlijke uitzendingen
HILVERSUM De omroepen hebben
overeenstemming bereikt over het vervolg
van de gezamenlijke televisie-uitzendingen
"over de Golfoorlog. Zodra zich belangrijke
ontwikkelingen voordoen kunnen de uit
zendingen in ieder geval voor 48 uur via
Nederland 3 worden hervat, zo heeft de
NOS gisteren bekendgemaakt. Het initia
tief voor dergelijke uitzendingen ligt bij di
recteur Van Westerloo van NOS-televisie.
Hij zal de journalistieke afweging maken
of extra uitzendingen noodzakelijk zijn. Bij
hem ligt ook de inhoudelijke verantwoor
delijkeheid voor het programma. De om
roepverenigingen hebben zich unaniem
garant gesteld voor de meerkosten gedu
rende die eerste uren. Voor de verdeling
van de kosten zijn de omroepen een ver
deelsleutel overeengekomen.
Mauritshuis weer open
DEN HAAG Het Mauritshuis in
Den Haag is vandaag weer open ge
gaan. Het museum is gesloten ge
weest om de tentoonstelling 'Holland
se meesters uit Amerika' (180.000 be
zoekers) weer te verwijderen en de
eigen collectie weer op de plaats te
hangen. Omdat enkele eigen schilde
rijen in Amerika zijn worden in het
Mauritshuis een paar schilderijen uit
de depots gehaald, zoals 'De vijf zin
tuigen' van Jan Miense Molenaar en
de twee zestiende-eeuwse altaarlui
ken 'De heilige Catharina' en 'De
heilige Barbara' van de Meester van
Frankfurt. Er staan twee nieuwe tij
delijke tentoonstellingen op het pro
gramma van het Mauritshuis: één
over koninklijke miniaturen en één
over 'Bredius, Rembrandt en het
Mauritshuis'.
CEES NOOTEBOOM SCHRIJFT GESCHENK
AMSTERDAM De reis
literatuur van Nederland
se auteurs heeft de laatste
jaren een grote vlucht ge
nomen. De Stichting Col
lectieve Propaganda van
het Nederlandse Boek
(CPNB) speelt hier op in
tijdens de 56ste Boeken-
week, die wordt gehouden
van 6 tot en met 16 maart.
Het thema is: 'Schrijvers
op reis'. Reisauteur Cees
Nooteboom schreef het
Boekenweekgeschenk
'Het volgende verhaal' dat
in een oplage van 540.000
exemplaren verschijnt.
In opdracht van de CPNB
maakte de schrijfster Lieve
Joris een reisessay onder de ti
tel 'Een kamer in Cairo'. Dit
boekje, met een oplage van
43.500 stuks is zowel tijdens als
na de Boekenweek te koop
voor 4,95 gulden. Het boek
van Cees Nooteboom wordt tij
dens de Boekenweek gratis
uitgereikt bij aankoop van
19,50 gulden aan boeken.
Daarna kost het 7,50 gulden.
In 'Een kamer in Cairo' be
schrijft Lieve Joris hoe haar
verblijf in een pension in de
Egyptische hoofdstad essen
tieel werd voor haar ontwik
keling als reisjournaliste en li
terator De hoofdpersoon in
het boek van Cees Nooteboom
is een oud-leraar klassieke ta
len, die op een ochtend wak
ker wordt in een kamer in
Lissabon, waar hij niet is inge
slapen. Dit mysterie vormt het
perspectiefrijke vertrekpunt
van 'Het volgende verhaal'.
Nooteboom heeft.overigens in
het verleden al eens op de re-
serve-bank gezeten. In de be
gin-jaren tachtig vroeg de
CPNB hem of hij bereid was
een alternatief geschenk te
schrijven voor het geval dat de
aangezochte geschenk-auteur
van dat jaar, Wim Kan, het
mocht laten afweten. Maar
Wim Kan schreef zijn boek.
Opmars
Zoals gezegd beleeft Neder
land een ongekende opmars
van de reisliteratuur. Tot 1980
verscheen van Nederlandse
auteurs af en toe een boek, dat
we nu reisliteratuur zouden
noemen. Het ging om schrij
vers die om welke reden dan
ook op reis gingen en daar een
boek over schreven. Het boek
'Krassen op een rots' waarin
Hella S. Haasse een reis be
schrijft naar haar geboorteland
Indonesië, is daarvan een tref
fend voorbeeld. Soms versche
nen er boeken met verhalen
die zich afspeelden in een be
paald land, dat de auteur (dik
wijls beroepshalve) goed ken
de. Dit is bijvoorbeeld het ge
val met het boek 'Nooit meer
slapen', van de geoloog W.F.
Hermans, dat zich afspeelt in
Noorwegen.
Cees Nooteboom was lange tijd
Neerlands enige echte reisau
teur. Na 1980 kreeg hij echter
concurrentie van collega
schrijvers. Zij schreven voor
de verandering nou eens niet
over hun ongelukkige jeugd,
maar vooral over andere cul
turen. Tot deze groep van au
teurs behoren onder andere
Carolijn Visser, Lieve Joris en
Adriaan van Dis. Nederland
liep op het gebied van de reis
literatuur ongeveer tien jaar
achter op de Angelsaksische
landen, waar in de jaren zestig
en zeventig al grote reisau-
teurs opstonden onder wie
Bruce Chatwin, Paul Theroux
en V.S. Naipaul.
Henk Kraima, directeur van
de CPNB stond hier gisteren
bij stil tijdens de presentatie
van het Boekenweek-pro
gramma. Hij acht het aanne
melijk dat de Angelsaksische
schrijvers de latere Nederland
se auteurs hebben gestimu
leerd ook het pad van het reis
verhaal te bewandelen en het
publiek om reisliteratuur te
kopen. Kraima noemde als
voorbeeld van de gestegen po
pulariteit het reisverhaal on
der meer het boek 'Een bar
baar in China' van Adriaan
van Dis, dat één van de best
verkochte boeken van de afge
lopen jaren is geweest. Maar
ook vertaalde reisliteratuur
doet het momenteel zeer goed
bij het lezend volk van de
Lage Landen. Volgens Kraima
blijken literaire auteurs ook
opeens gewilde reisleiders. „Zo
wordt Rentes de Carvalho's
boek 'Portugal' door de bele
zen Portugal-reiziger als een
onmisbare Baedeker be
schouwd. Reisauteurs blijken
zich niet alleen als reisleiders
te ontpoppen, hun reisnotities
zijn ook van grote waarde ge
worden voor het kunnen
plaatsen van het wereld
nieuws. Van het boek 'De
Golf' van Lieve Joris bijvoor
beeld zijn de afgelopen maan
den twintigduizend exempla
ren verkocht. Het boek 'Ach
ter Mekka' van Betsy Udink,
een debuut note bene, staat
vanaf de week van de ver
schijning in de Top 10'. Een
wonderlijk verschijnsel als
men bedenkt dat radio, televi
sie en film haarscherpe regi
straties van landschappen,
mensen en architectuur pre
senteren".
Bestemming
De recente grote vlucht van
reisverhalen kan, aldus Krai
ma, mede verklaard worden
uit de toename van het aantal
reizen dat door boeken wordt
geïnspireerd. De reizende le
zer laat zich bij de keuze van
zijn bestemming leiden door
een boek. Dit verklaart, vol
gens Kraima mede, dat de di
versiteit van reisbestemmin-
gen de laatste jaren sterk toe
neemt „Bij touroperators treft
men dan ook reizen aan naar
Patagonië en naar bijvoor
beeld de oerwouden van Bor
neo, waar de reiziger een (ge
organiseerde) gevaarlijke tocht
kan maken a la Remond
O'Halon". Om het de lezer
makkelijker te maken riep
Kraima de boekhandel op om
de zich daarvoor lenende boe
ken te rangschikken op reis
doel „in plaats van op het
straffe bibliotheek-regime ge
trouwe alfabet". De CPNB
heeft speciaal voor de Boeken
week zo'n winkel, zij het ima
ginair, ingericht. Het gaat om
de gids 'Op reis met schrijvers'
met ruim zeshonderd boekti
tels, ingedeeld op 22 bestem
mingen. Elke bestemming
wordt ingeleid door een co
lumn van Martin Ros. En per
bestemming is waar mogelijk
een jeugdboek toegevoegd. De
gids is gedrukt in een oplage
van 158.000 exemplaren en
voor een gulden per stuk bij
de boekhandel verkrijgbaar.
Leidse Schouwburg: Opvoering van
de opera „Rigoletto" van Giuseppe
Verdi door de Staatsopera van By-
tom (Polen) onder leiding van Wil
liam Ruivenkamp. Regie: Henryk
Konwinski. Gehoord en gezien op 4
februari.
De blazers en strijkers moes
ten in de ouverture blijkbaar
nog even wennen aan de
akoestiek van de Leidse
Schouwburg. Het resultaat was
een wat „blikkerig" geluid. Er
werd te bedeesd gespeeld. Di
rigent William Ruivenkamp
wist deze ongerechtigheid ech
ter snel te verhelpen en niets
stond toen een geslaagde op
voering van Verdi's „Rigolet
to" meer in de weg.
De vele scènes die de drie be
drijven van „Rigoletto" rijk
zijn, werden aan het eind her
haaldelijk beloond met een
warm applaus. En terecht,
want de opvoering was prima
verzorgd. Regisseur Konwins
ki heeft gekozen voor een tra
ditioneel, dus een realistisch
bij het verhaal passend decor
met dito kostumering voor de
acteurs. Een echte „ouderwet
se" opera, zonder noviteiten,
mét aan het eind een sterven
de heldin op het toneel die
haar zwanenzang slaakt, pre
cies wat je van een opera ver
wacht. Maar dat toch altijd
duizend maal liever dan een
mislukte moderne opvoering.
Het Leidse publiek genoot dan
ook met volle teugen.
De inhoud van „Rigoletto" is
heel in het kort deze: hofnar
Rigoletto drijft de spot met
graaf Monterone wiens doch
ter is verleid door de hertog
van Mantova, een echte Don
Juan. De graaf vervloekt Ri
goletto. En aan het eind moet
Rigoletto constateren dat die
vervloeking op een tragische
manier zijn beslag heeft gekre
gen. Zijn dochter Gilda is ook
verleid. Rigoletto heeft de her
tog uit de weg willen laten rui
men door de huurmoordenaar
Sparafucile en tot zijn ontzet
ting heeft Gilda haar leven
voor de hertog opgeofferd. Ri
goletto is door Spurafucile en
diens dochter, Maddalena, die
ook is gevallen voor de char
mes van de hertog, bedrogen.
De acteurs presteerden uitste
kend. Met het koor van tijd tot
tijd op het kleine podium was
het soms wat proppen, maar
een bezwaar was dit aller
minst. Er werd niet alleen
goed gezongen maar ook, en
dat is altijd een moeilijk punt
in een opera, behoorlijk geac
teerd. De vijf hoofdrolspelers
deden in dit opzicht niet veel
voor elkaar onder.
Maddalena (Barbera Markie-
wicz, alt) en Sparafucile (Bog-
dan Kurowski) vielen dan
door hun kleinere rollen nog
wat minder op dan de andere
drie. De sopraan Bozena Grud-
zinska-Kubik wist als Gilda te
overtuigen in haar diverse ari
a's. Bariton Popov Stojan hield
met zijn robuuste Rigoletto
zonder meer de aandacht vast,
zowel door zijn optreden als
door zijn manier van zingen.
Het meest was ik nog getrof
fen door het heldere stemge
luid van de tenor Kaludi Ka-
ludow in zijn rol als hertog
van Mantova. Schitterend was
bijvoorbeeld zijn vertolking
van dé aria van de Rigoletto:
„La donna mobile". Kalu-
dow heeft evenals Stojan een
geweldige stembeheersing. Na
een lange „triller" zijn ze bei
den nog in staat er een prach
tige crescendo tegen aan te
gooien en daarmee passend
een passage te besluiten.
Getuige het programmaboekje
staat voor volgend jaar een
nieuwe tournee van de Poolse
Opera Silezië door ons land
gepland en wel met een reeks
opvoeringen van de opera Lu
cia di Lammermoor van Doni
zetti. Als ik de Leidse Schouw
burg was, zou ik het gezel
schap alvast maar strikken
voor het komend seizoen. Suc
ces verzekerd, lijkt me.
PETER VAN VEEN
Miljoenen extra nodig voor behoud van rijksarchieven
DEN HAAG Het Algemeen
Rijksarchief en de Koninklijke
Bibliotheek hebben de komen
de jaren vele miljoenen gul
dens extra nodig om te zorgen
dat de tientallen kilometers
archiefmateriaal niet verloren
gaan. Dit hebben topmensen
van de Rijksarchiefdienst gis
teren duidelijk gemaakt aan
leden van de kamercommissie
voor cultuur die bij de dienst
op werkbezoek waren.
Volgens drs. R.C. Hol, alge
meen wetenschappelijk mede
werker van de dienst, is circa
twee procent van de archieven
en boeken door verzuring van
het papier niet meer hanteer
baar. „Als je het papier daar
van beetpakt valt het uit el
kaar". Een onderzoek heeft
onlangs uitgewezen dat onge
veer veertig procent van het
bestand in de gevarenzone
verkeert. „We moeten daar
snel iets aan doen, anders
dreigt het ook verloren te
gaan", aldus Hol.
Het papier van vóór 1840, dat
nog vrijwel geheel uit lompen
werd gemaakt, verkeert nog in
redelijke staat. Het gevaar zit
vooral in het papier van de
laatste 150 jaar, dat chemische
toevoegingen bevat. Hol: „Op
den duur brengen die chemi
sche stoffen een verzurings-
proces op gang dat de kwaliteit
van het cellulose vernietigt.
Dat proces wordt nog verer
gerd door de vervuilde buiten
lucht, waarin ook zuren zit
ten". Volgens Hol zijn de
meeste aangetaste archieven
dankzij moderne behande
lingsmethoden nog te redden.
„Maar dat kost natuurlijk wel
veel tijd en geld".
Studio Poer me» 'Mozart'. Koninklij
ke Schouwburg, Den Haag, gister-
Wie eerder Fred Delfgaauw
zo'n 8 jaar geleden heeft zien
modderen met zijn slordige
hoop lappenpoppen en horen
stuntelen met zijn aanvecht
baar gesproken tekst, zal bij de
confrontatie met zijn jongste
produktie 'Mozart' verbaasd
zijn geweest over de hoge
graad van scènische en verba
le expressie, die dit uitgespro
ken poppentalent inmiddels
heeft bereikt.
Een echte poppenspeler is hij
niet geworden. Van begin af
aan werkend zonder kast, wil
de hij dat ook niet. Ergens
jammer, want voor echte lief
hebbers van het poppenspel -
of het nu marionetten zijn,
danwel hand- of stokpoppen -
gaat er niets boven het con
trast tussen de verkleining der
dimensies en de gelijktijdige
verheviging van het leven.
Maar Mozart is dit jaar actueel.
En rond de vermeende vergif
tiging van dit genie door een
zogeheten jaloerse Salieri,
bloeit een even weelderige als
commerciële podium- en film
cultuur.
Delfgaauw, wiens verbale
technieken een hoog niveau
hebben bereikt, en wiens mu-
ziek-keuze aller goedkeuring
zal wegdragen, is er in ge
slaagd - mede op grond van
gedegen documentatie - zijn
eigen dramatishe fantasie, in
toom gehouden door regisseur-
dramaturg Henry Overduin,
met behulp van knap door
dachte podiumoutillage te
doen uitgroeien tot een welis
waar klein, maar uiterst boei
end totaaltheater. In dit spel,
dat alleen tijdens de te lange
componeerscène tegen het slot
iets inzakt, ontbreekt de hu
mor evenmin, getuige onder
andere het dokterstafereel.
Het noemen van Schubert die
pas zes jaar na Mozarts dood
werd geboren, en het foutief
uitspreken van namen als
Süssmayr en Mozartkugel, zal
evenwel bij velen niet ko
misch overkomen.
FRANK DELBOY
Sangerknaben
Een zangertje van de Wiener Sangerknaben, momenteel bezig
met een toernee door ons land, wordt kort voor een optreden
nog even netjes aangekleed door een begeleidster van het koor.
De toernee die het wereldberoemde koor momenteel maakt
brengt de Oostenrijkse zangertjes op 9 feburari naar de Pieters
kerk in Leiden en op 10 februari naar het Congresgebouw in Den
Haag. foto: anp
AMSTERDAM De verkoop van boeken is de laatste
drie jaar gestabiliseerd. Jaarlijks worden momenteel
ongeveer 26 a 27 miljoen boeken verkocht. De omzet is
het laatste jaar gestegen met 30 miljoen gulden.
Dit maakte Henk Kraima, directeur van de Stichting Collectieve
Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) gisteren in Am
sterdam bekend bij de presentatie van het programma van de
Boekenweek. Volgens Kraima is de stijging van de omzet van
het boek te danken aan het feit dat de lezer meer duurdere boe
ken heeft gekocht.
De Boekenweek wordt ook dit jaar weer geopend met het tradi
tionele Boekenbal. Het bal, uitsluitend toegankelijk voor geno
digden, wordt gehouden in de Amsterdamse Stadsschouwburg.
Het festijn wordt opgeluisterd door de cabaretgroep 'Zak en
Asch'. Op woensdag 6 maart komen zo'n 7000 jongeren naar het
Nederlands Congresgebouw in Den Haag voor de tweede afleve
ring van Bulkboek's Dag van de Literatuur. In 1989 beleefde dit
groots opgezet literatuurfestival zijn première, eveneens in het
Congresgebouw.
In zeven zalen van het congrescentrum wordt een ruim zes uur
durend non-stop literair-programma gebracht, waaraan vele
schrijvers en dichters meewerken, onder wie Jan Wolkers, Ma
rion Bloem, Boudewijn Büch, Remco Campert, Leon de Winter,
Hella S. Haasse, Maarten 't Hart, Harry Mulisch, Cees Noote
boom en Yvonne Keuls. De schrijvers en dichters lezen voor uit
eigen werk en worden geïnterviewd door Els Broeksma, Martin
Coenen en Koos Postema. Op het programma staan ook toneel
voorstellingen van 'Gekke Witte' van Anton Koolhaas en 'Het
Verdriet van België' van Hugo Claus en vertoningen van films
gebaseerd op Nederlandse literatuur. In het Haagse Letterkun
dig Museum wordt van 7 maart tot 30 april een expositie gehou
den over het werk van Cees Nooteboom. Verder worden in het
kader van de Boekenweek overal in het land talrijke regionale
activiteiten georganiseerd zoals lezingen, signeersessies, boeken
feesten en literaire wandelingen. Het slotfeest op 16 maart vindt
plaats in Tilburg met 'De Nacht van het boek'. Medewerking
verlenen onder andere Charles Palliser, Lieve Joris, J. Rentes
de Carvalho, Jonan Anthierens en Henk Hofland.
;ti
pc
ve
door René de Cocq
Simplisten
Het leek inderdaad wel wat
de interne roerselen van eei
modale Nederlandse politieki
partij, zoals Wim de Bie en
Kees van Kooten zondagavond
doende waren namens het
Simplistiës Verbond een
standpuntbepaling te
formuleren over de
Golfoorlog. Ze brachten
levensecht in beeld hoe zoieti
gepaard gaat met wekenlang
wikken en wegen, schrijven
en schrappen; en tussendoor i
de wandelgangen in
zenuwachtige stijl hele en
halve uitlatingen doen
tegenover de daar paraat
staande parlementaire pers.
Het resultaat, zoals dat aan he
eind van 'Keek op de Week
door de weer eens in stemmihiut
zwart gestoken
Verbondsdirecteuren werd
gepresenteerd, had ook wel
iets diplomatieks: ze waren
tegen de oorlog, en zouden
alles doen om er een eind aank'
te maken. Een uitspraak die
zonder schade door het hele
politieke spectrum kan
worden onderschreven, en zc
werkt het natuurlijk ook in
het echte leven: na hard
onderhandelen worden uit
zulke verklaringen alle
verwijten, eigennamen en
politieke identiteit weggegomd
en gaat iedereen akkoord mei
het bloedeloze compromis.
Het was jammer dat Van
Kooten en De Bie er een leui
bedoelde discussie aan
vastknoopten over het
fenomeen woordgeslacht. Ze
hadden 'oorlog' in de tekst
vrouwelijk gemaakt, hadden
het dus over 'haar', en dat kojw
niet samen met al die andere
keren dat het woord 'haar' in
de tekst voorkwam. Dus Van
Kooten moet opzoeken wat
voor geslacht 'oorlog' heeft,
vond 'mannelijk', en de helft
van de woordjes 'haar' kon in
'zijn' worden veranderd.
Tot zover léék alles in orde.
Maar wat de heren niet
hadden nagekeken, was dat
die andere woordjes 'haar'
sloegen op '(Simplistiës)
Verbond', dat ze in volle
overtuiging wél voor
vrouwelijk aannamen. Nu ziji
beide heren behalve
televisiesatiricus ook schrijve1
at
1 is in die 1
hun werktuig. Dus ze haddenI
kunnen en moeten weten dafjoo2
'verbond' een onzijdig woord r
is, dat je daar nooit met 'haarf
naar verwijst, maar met 'zijn'.
Kortom: hun hele slot-act
berustte op slechte kennis van 'D
hun eigen Nederlands.
Maar het kostelijke
heroptreden van de
burgemeester en wethouder
van Juinen, samen weer bij
het plaatsnaambord, deze keer
over het vervallen van het
beroemde Juinense carnaval,
maakte veel goed. En de
essentie van de hele
uitzending was luid en
duidelijk: het getwijfel over
wat nou zwart en wit is in de
Golfoorlog, en het daarbij
on verbrekelijk beh oren de
vaderlandse gesjoemel met
standpunten en haalbaarheid.
Een treffende bijdrage
daarover leverde ook meneer
Pamuk, de waardige 'Turkse
medewerker' van het
Verbond, een onnavolgbare
creatie van Van Kooten.
Aardig was ook de manier
waarop de
Verbondsdirecteuren werden
'gescreend' door een
veiligheidsman, vóór het
betreden van hun burelen. Dat
verwees rechtstreeks naar de
beelden van het PvdA-congres
van afgelopen weekend, dat
zich eveneens onder strenge
beveiliging afspeelde. Men was
bang voor terroristische acties
van buiten - terwijl de ironie
wil dat dat het proces van
desintegratie zich in die partij
gewoon krachtig van
innenuit voortzet.
De door de PvdA geleverde
minister van defensie (we
kunnen dat nu beter maar
weer gewoon 'van oorlog'
noemen, zoals vroeger), de
heer Ter Beek, zat
Het Capitool. Het is griezelig 7,
te zien en te horen hoe politici
die heel bewogen en integer
overkomen als ze gewoon
kamerlid zijn zich ineens
manifesteren in versluierend
bewindsliedenpathos als ze op
het ministerspluche belanden.
Ter Beek zat in Het Capitool
naast Ria Beckers die hem
gewoon een vraag stelde: zou
Nederland zich ook tussentijds
kunnen terugtrekken uit de
oorlog? Geen ja, geen nee, veel
omhaal en retoriek, maar een rj
antwoord van Ter Beek? Ho
maar. Gelukkig moest hij
eerder weg, naar het vertrek
van een medisch team naar de
Golf, om de leden daarvan te
vertellen hoezeer hij ook
persóónlijk met hen meeleeft.
Tel uit je winst.