Gedeelde eerste prijs in Van Wely- vioolconcours Poulenc- liederen optimaal vertolkt Jopie Huisman: 'Gekleurde modder, met tranen gemengd' KUNST/RTV QeidóaQowiant MAANDAG 4 FEBRUARI 1991 PAGINA y D'Ancona wil geen commerciële omroep op reguliere tv-zenders HILVERSUM Minister D'Ancona (media) kan niet in stemmen met de komst van een commerciële of private om roep op één van de drie huidige televisiezenders. De minis ter stelde dit zaterdag in Tros-Kamerbreed in een reactie op een brief van Avro-voorzitter Wallis de Vries, die had ge vraagd om duidelijkheid van de minister. Volgens Wallis de Vries zouden vanuit het ministerie iedere keer weer andere geluiden klinken over de gewenste toekomst van het om roepbestel. „Ik vond het een wat eigenaardige brief, ik heb nog nooit iets in die richting losgelaten", aldus D'Ancona. De minister van WVC wacht nog steeds op een concreet plan uit Hilversum over ordening van het publieke bestel. Zij heeft reeds toegezegd 150 tot 200 miljoen gulden uit de omroepreserves beschikbaar te stellen voor een herschik king van dat publieke bestel. Het eindverslag van de Twee de Kamer over het Wetvoorstel Commerciële Omroep komt, naar de minister verwacht, deze maand of begin maart in de Kamer plenair aan de orde. Extra voorstellingen van 'De Revisor' DEN HAAG Het Nationale Toneel geeft in verband met de grote publieke belang stelling drie extra voorstellingen van 'De Revisor' van Nikolaj Gogol in de Haagse Koninklijke Schouw burg. De drie extra voorstellingen zijn te zien op woensdaga vond 6 en donderdag avond 7 en zondag middag 10 februari. Koninklijke première van film 'Eline Vere' AMSTERDAM Koningin Beatrix en Prins Claus wonen dinsdag 26 februari de première bij van de Nederlandse speel film 'Eline Vere' in het Cannon Tuschinski Theater in Amster dam. De film is gebaseerd op de gelijknamige debuutroman van Louis Couperus. De regie was in handen van Harry Kümel. In de hoofdrollen zijn te zien Mari anne Basler, Thorn Hoffman, Monique van der Ven, Mary Dresselhuys en Micheal York. De opbrengst van de première is bestemd voor de Stichting Dansersfonds '79. Christo wil 3100 paraplu's opzetten in Japan en VS SYDNEY De Bulgaarse beeldende kunstenaar Christo, die eerder elf eilan den in Florida met roze plastic omwikkelde en de Pont Neuf in Parijs inpak te, is bezig met een nieuw project: het opzetten van 3100 grote paraplu's in Californië en Japan in het komend najaar. Geschatte kosten: 20 miljoen dol lar. In landelijk Californië en delen van Los Angeles wil Christo over een lengte van 26 kilometer 1.760 regenschermen neerzetten en in de Japanse provincie Ibaragi ten noorden van Tokyo 1.340 paraplu's uitgestrekt over een afstand van 18 kilometer. „Het is net een symfonie. Door het project zullen nieuwe nederzettingen gecreëerd worden. Ik bouw huizen zonder muren, het landschap zal worden gekoloniseerd. De paraplu's geven weer hoeveel ruimte er beschikbaar is", zegt Christo. Christo heeft in 1988 270 kilometer gelopen in Californië om te bepalen waar elke paraplu moet staan. De buitenmaat-regen- schermen zullen zes meter lang worden en een spanwijdte hebben van negen meter en 220 kilo wegen. De produktie van de speciale paraplu's is uitbesteed aan zeven fabrieken verspreid over de hele wereld. De Californische paraplu's zullen geel zijn, in harmonie met de herfstkleuren, de Japanse blauw, passend bij rivieren in regentijd en het groen van de be groeiing. De paraplu's kunnnen in geopende toestand windsnelheden tot 130 kilometer per uur doorstaan. Elke paraplu moet iedere morgen afzonderlijk worden geopend, hetgeen ongeveer 45 seconden vergt. Daartoe zullen voor de duur van het project 2.700 mensen in dienst genomen. Kwart miljoen mensen j] beluisteren Radio West S/ RIJSWIJK Radio West trekt dagelijks 276.000 luisteraai br. Daarvan stemmen de meeste mensen af op 'Maatwerk' en| on avond-actualiteiten. Dat blijkt uit de laatste cijfers die Ra« he West vanmorgen bekend maakte. Zoals vorige week uit q ne derzoek al bekend werd, worden de regionale zenders in| de genstelling tot de landelijke omroepen steeds beter belui 7 terd. Sinds 1989 is het aantal met 1.2 miljoen gegroeid na V 2.2 miljoen. Radio West wist in die periode van alle region le zenders de meeste luisteraars naar zich toe te trekken LI zag zijn luistercijfer stijgen van veertien naar twintig pj 8e cent. Daarmee is de omroep na Radio Rijnmond en Omroj stc Brabant de best beluisterde regionale zender van Nederlal ?a geworden. Hoofdredacteur Jack Kroes: „Waar we nu aj ï01 werken is de actualiteiten in de ochtend. Over die luisterd *as fers ben ik nog niet helemaal tevreden. Door meer recï "e streekse reportages, meer verslaggevers in te zetten en vq rassender uit de bus te komen, hopen we de komende masj 8" den meer mensen aan ons te binden". Liederen van Francis Poulenc door de bariton Bernard Kruysen en de pianist Gerard van Blerk. Gistermid dag, Diligentia, Den Haag. Bariton Bernard Kruysen en pianist Gérard van Blerk heb ben gistermiddag hun Diligen- tia-recital gewijd aan één com ponist: Francis Poulenc. Pou lenc, hij is één van die Franse componisten die door de Ne derlandse muziekwereld zo ten onrechte te kort wordt ge daan. De muziek uit Duitsland en Oostenrijk lijkt veel meer in ons gehoor te liggen dan de concertpubliek composities met een eigen karakter en een eigen sfeer, composities van een dikwijls verrassend ni veau. Het is dan ook goed dat Kruy sen de schijnwerper richtte op Poulenc (1899-1963), een com ponist die liederen schreef op teksten van onder anderen Apollinaire, Jean Cocteau, Max Jacob, Paul Eluard, Mau rice Fombeure en Louise de Vilmorin. Bernard Kruysen, die kan bogen op een veeljari ge en succesvolle carrière, is thuis op het terrein van de opera, het oratorium en het lied. Als liedzanger werd hij driemaal onderscheiden met een Grand Prix du Disque, in 1964 werd hij uitgeroepen tot de beste liedzanger van het jaar. Poulenc heeft jarenlang sa mengewerkt met de liedver tolker Pierre Bernac, maar toen deze zich terugtrok uit de concertpraktijk zocht en vond Poulenc in Kruysen de opvol ger van Bernac. Op zeldzaam indringende wijze heeft Kruy sen gistermidddag 34 Poulenc- liederen gezongen en de reac tie van het publiek was bijzon der enthousiast. Kruysen en Van Blerk hebben een voor treffelijk beeld gegeven van de veelzijdigheid van Poulencs liederen. Te dikwijls wordt Poulenc afgeschilderd als een luchthartig, enigszins opper vlakkig componist, dit recital bewees het tegendeel. Hoogte punten waren Sanglots, Rayon des yeux, Le matin les bran ches attisent, Homme au souri- re tendre en Bonne journée. Beide kunstenaars hebben de Franse liedkunst een grote dienst bewezen. ADRIAAN HAGER Hertzbergerprijs voor Van der Selm DEN HAAG De Menno Hertzberger-prijs, een onder scheiding van 5000 gulden voor de auteur van een studie op het gebied van de bibliogra fie, gaat dit jaar naar prof. dr. B. van Selm. Van der Selm krijgt de prijs voor zijn „Een menighte treffelijke boeken. Nederlandse boekhandelscata logi in het begin van de zeven tiende eeuw". Bij de uitrei king op 6 februari in de Ko ninklijke Bibliotheek zal zich ook een nieuwe stichting aan de geïnteresseerden voorstel len: de Stichting Amor Libro- rum, een gemeenschappelijk initiatief van bibliothecarissen, antiquaren, museumvertegen woordigers en particulieren. Finale van het Davina van Wely Vioolconcours met als deelnemers Sonja van Beek en Wouter Vossen. Het Atheneum Kamerorkest onder leiding van Qui van Woerdekom. Za terdagmiddag, Koninklijk Conserva torium, Den Haag. tja Beek uit Boxtel en Wouter Vossen uit Berkel-Enschot zijn allebei zeventien jaar, allebei leerling van Davina van Wely en allebei wonnen zij zater dagmiddag in aanwezigheid van prins Claus in het Ko ninklijk Conservatorium de eerste prijs van het eerste Da vina van Wely Vioolconcours. De derde prijs ging naar Nien- ke van Rijn en op de vierde plek eindigde Wanda Hartstra. De prijzen bestaan uit geldbe dragen die aangewend worden voor de vioolstudie. Het concours is ingesteld met de bedoeling een schakel te vormen tussen de Iordens Viooldagen voor jeugdige ta lenten tussen tien en veertien jaar en het Nationaal Oskar Backconcours voor afgestu deerde violisten. Het Davina van Wely-concours, voor aan komende violisten tussen veertien en zeventien jaar, is in het leven geroepen om die lacune op te vullen, maar vooral ook als eerbetoon aan de vrouw die tal van vooraan staande violisten heeft opge leid. Daarvan zijn te noemen Jaring Walta, Isabelle van Keulen, Jaap van Zweden en Theodora Geraets. Mevrouw Van Wely maakte zaterdag middag deel uit van de jury, w maar zij onthield zich bij de beoordeling van haar beide leerlingen van stem. De overi ge juryleden waren onder an deren Jaring Walta, Isabelle van Keulen, Lucy van Dael en Theodora Geraets. Sonja van Beek en Wouter Vossen speel den met begeleiding van het Atheneum Kamerorkest onder leiding van Qui van Woerde kom het vioolconcert in D, KV 211 van Mozart. Erbarmelijk Inschrijving voor deelname aan dit concours was mogelijk door het inzenden van een cassettebandje met het Mozart- vioolconcert, een werk van Bach en een deel uit werken van Bruch, Lalo, De Sarasate of Wieniawski. Leverde dat een lawine aan cassettebandjes op? Juryvoorzitter Jaring Wal ta: „Nee, dat zeker niet. Wij kregen zes inzendingen en alle zes hebben wij toegelaten tot de eind januari gehouden hal ve finale. Dat het meedoen aan een dergelijk concours soms belangrijker is dan het winnen van een prijs bewees één van de deelnemers aan die halve finale: hij speelde name lijk zo erbarmelijk slecht, aan merkelijk slechter dan op het bandje, dat wij eens met hem en zijn ouders zijn gaan pra ten. Hij gaat nu naar het con servatorium en ik voorspel hem een grote toekomst". De jury had zaterdagmiddag lange tijd nodig om tot een be slissing te komen en een ge deelde eerste prijs doet ver moeden dat de jury het onder ling niet eens kon worden. Walta: „Dat is ook zo. Het ni veau van beide finalisten lag zo dicht bij elkaar, dat wij niet tot een eensluidende uitspraak konden komen. Wij hebben aan Sonja de extra prijs voor deelname aan een zomercursus toegekend en daaruit zou kun nen worden afgeleid, dat zij toch iets overtuigender over kwam dan Wouter". Op initia tief van presentator Ursul de Geer en met bezwaar van een deel van het publiek kozen de aanwezigen in meerderheid voor de prestaties van Sonja van Beek. Geen geheim Het mag opvallend genoemd worden, dat beide finalisten opgeleid worden door Davina van Wely. Wat is haar ge heim? Mevrouw van Wely: „Ik heb geen geheim. Ik laat iede re leerling zich zelf zijn en werken aan zijn eigen per soonlijkheid. Dat is meer dan vioolspelen alleen. Ik ben dan ook blij, dat er geen sprake is van een Van Wely-school. Neem Isabelle van Keulen en Jaap van Zweden, het ligt toch niet voor de hand dat zij één en dezelfde docente gehad hebben? Ook Sonja van Beek en Wouter Vossen zijn twee anders-geaarde violisten, maar het zijn alle twee wel talenten. Daarom ben ik ook gelukkig met deze jury-uitslag". Sonja en Wouter hopen op een solistencarriere. Sonja, die al over ruime concours-en podiu mervaring beschikt (zo speelde zij tijdens de kerstconcerten van Hagacantare samen met Theo Olof) zou voor het spelen in de finale de voorkeur heb ben gegeven aan een vioolcon cert uit de romantiek, bijvoor beeld van Vieuxtemps. „Maar ook deze Mozart ligt mij wel", liet ze weten. Heeft zij een voorbeeld, iemand aan wie zij zich spiegelt? „Isabelle* van Keulen denk ik, dat vind ik wel een voorbeeld". Sonja speelde Mozarts concert met allure, trefzeker en prachtig van toon. Meeslepend klonk haar toegift, de Malaguena van De Sarasate. Wouter is van mening, dat een musicus die de top wil berei ken meer nodig heeft dan ta lent alleen. Hij beschouwt heel nuchter deze prijs als een stap je in de goede richting. Zijn Mozartvertolking was veder licht en klankrijk, zijn hoogste troeven speelde hij uit in het middendeel. Gebroken duim De derde prijs van dit con cours werd toegekend aan Nienke van Rijn en de vierde prijs aan Wanda Hartstra, leer lingen van Else Krieg. Wanda liep op deze finalemiddag met haar rechterhand in een mitel la, gelukkig hoefde zij niet te spelen. Gevallen op het ijs Wanda: „Nee, met mijn duim tussen de tramdeur gezeten. Ik heb het vorige week niemand verteld, maar ik heb met die gebroken duim meegedaan aan de halve finale en heb toch nog de vierde prijs ge wonnen. Morgen mag ik weer zonder die mitella". ADRIAAN HAGER Na afloop van de finale van het Davina van Wely-concours onderhield Prins Claus zich In het Koninklijk Conservatorium met de eerste prijs-winnaars Sonja van Beek en Wouter Vossen. foto: corné sparidaens HERHALING DOCUMENTAIRE OVER FRIESE SCHILDER Jopie Huisman. Documentaire. RVU- televisie, Nederland 3, 20.25-21.15 uur. Vanavond. HILVERSUM De educatie ve omroep RVU herhaalt van avond op Nederland 3 het pro gramma over de opmerkelijke Friese kunstschilder Jopie Huisman, dat eerder op 8 au gustus 1989 te zien was. Jopie Huisman, schilder en handelaar in lompen en oude metalen, werd in Workum ge boren, midden in 'de Holle Mar', een stuk verschraalde grond vol zuring en paarde bloemen, waarvan volgens Huisman „later de hemel zal worden gemaakt". Zijn moe der had er een winkeltje in manufacturen, zijn vader was boerenknecht. Huisman: „Ze hebben me tot de strot met liefde volgegoten". Hij werd voddenboer, omdat je dan pas volmaakt zelfstandig bent, zonder status, uniformen of medailles. Schilder was hij toen allang, want als kunste naar word je nu eenmaal gebo ren. Hij is één van de weinige schilders, voor wie tijdens zijn leven al een eigen museum is ingericht. Per jaar komen zo'n 100.000 mensen kijken naar de schilderijen die hem beroemd maakten. Je kunt duidelijk zien wat het is, maar de men sen herkennen de schilderijen van gebreide onderbroeken, gebarsten poppen en klompen zelfportretten van de maker. En, wonderlijk genoeg, ook nog soms als een beeld van zichzelf. De programmamakers Ingrid van Goor en Manus van de Kamp zijn in deze documen taire op zoek gegaan naar de mens achter deze magisch-rea listische kunst. En de kijker leert hem ook kennen als de maker van vele nog onbeken de en verbijsterend mooie por tretten die hij heeft geschil derd met „gekleurde modder, soms met tranen gemengd". Jopie Huisman, volgens zich zelf „een mens als ieder an der", maar dan wel begiftigd met een handvol uitzonderlij ke kwaliteiten. Dracula Chris Roelandt en Lucinda Tallack Garner zoals ze te zien zijn in de balletvoorstelling 'Dracula' van h j< Koninklijk Ballet van Vlaanderen. In 'Dracula' heeft choreograaf Stuart Sabastian getracht het boek vd Bram Stoker te bewerken tot een thriller-ballet. Sebastian deed dat eerder voor het Dayton Balli waarvan hij artistiek leider was voor zijn overgang naar het ballet van Vlaanderen. Dracula wordt vrijdag 15 en zatedag 16 februari opgevoerd in het Danstheater in Den Haag. foto: i Bond Heemschut wil strijd tegen „cultuurarm denken" AMSTERDAM De Bond Heemschut wil dat er meer monu menten op de Rijksmonumenten-lijst komen. „De onlangs afge ronde inventarisatie heeft ongeveer 200.000 nieuwe monumen ten in Nederland opgeleverd. Slechts 10 procent daarvan komt via de selectieprocedure op de lijst van Rijksmonumenten te staan. Dit is een bewijs van armoede en kortzichtigheid". Deze uitspraak deed de Bond Heemschut, de vereniging tot be scherming van cultuurmonumenten, tijdens de viering van haar 80-jarig bestaan in Amsterdam. Heemschut zegt, bij monde van voorzitter J. Franssen, de strijd aan te willen binden tegen het „cultuurarme denken" en zich in te willen zetten om ook de an dere 190.000 monumenten op de lijst te krijgen. „De strijd is niet alleen van grote culturele betekenis maar heeft zelfs niet onaan zienlijke economische effecten". Een stad met een fraaie binnen stad zou immers veel sterker staan in de Europese concurrentie strijd. Zeeland zet jeugdschrijver Wim Hofman in de kijker VLISSINGEN In verband met de 50e verjaardag van Wim Hofman hebben een aantal Zeeuwse instellingen exposities inge richt van het illustratieve en vrije werk van deze in Vlissingen woonachtige schrijver en illustrator van kinder- en jeugdboe ken. Daarnaast wordt het boek „De kleine Hofman" met een en cyclopedisch overzicht van zijn werk uitgegeven. In het Zeeuws Museum in Middelburg is van zaterdag tot 10 maart een overzichtstentoonstelling van het illustratieve en ge schreven werk van Hofman te zien. De tentoonstelling zal de komende jaren op diverse plaatsen in Nederland en België wor den ingericht. In de Zeeuwse bibliotheek in Middelburg is, eveneens van zaterdag tot 10 maart, een overzicht van de literai re aspecten van Hofmans oeuvre te zien. In dezelfde periode biedt het Stedelijk Museum in Vlissingen een tentoonstelling met vrij werk van Hofman. Van de 17 werken van de schrijver/illustrator zijn er inmiddels een aantal bekroond met Gouden Penselen en Zilveren Griffels. In 1989 ontving hij de Gouden Griffel voor „Het Vlot", het boek over zijn eigen jeugd. Massale verkoop vervalste etsen Miro en Dali STOCHOLM De Zweedse politie heeft vierduizend vervalste kunstwerken van de Spaanse schilders Joan Miro en Salvador Dali in beslag genomen en vier kunsthandelaars in Zwe den en Denemarken aan gehouden. Volgens de politie zijn de ver valste etsen en litho's voor on geveer 20 miljoen gulden ver kocht naar Finland, Groot- Brittannie, de Verenigde Sta ten en Duitsland. De zwendel werd ontdekt door een expert van het veilinghuis Bukowski. Deze expert verklaarde later dat hij verwacht dat de markt voor met name Miro's als ge volg van de vele vervalsingen wel eens geheel zou kunnen instorten. Kritiek op j s aandacht van omroepen vooi filmfestival ROTTERDAM Voorzitli Felix Rottenberg van de Stiel ii ting Film Festival Rotterdai is „ernstig teleurgesteld" ovi de geringe aandacht die Lj Nederlandse omroepen aai Zl het twintigste festival hebbel da besteed. ec Dertig minuten in de afgel pen tien dagen vindt hij e: mager. In andere landen zd aan een dergelijk festival vd in gens hem iedere dag uitvoer SC aandacht zijn besteed. H Rj meent dat er sprake is van oi derschatting van het televisii D( kijkende publiek. Dat w ce films die op het festival zij kl; gedraaid ook zien, vindt hij. nis Rottenberg uitte zijn kritie pr gisteren tijdens de afsluitii va van het festival. In tegenste de ling tot de enkele dagen gel D( den door de organisatie uitgi sis sproken verwachting dat oi rij geveer 175.000 mensen het fe zie tival zouden bezoeken, is hl ni.' totale aantal blijven steken c lei ongeveer 150.000. Het aant ke betalende bezoekers van Cl ruim tweehonderd (kort lei films en video's was 65.000. Z ha zorgden voor een recette va Bi; 400.000 gulden. Dat is 25.00 gulden minder dan vorig jaai Rottenberg tilt daar niet aa: zwaar aan, omdat het festivi rij! in eerste aanleg niet is bedoel de als publieksfestival. Meer in eij genomen is hij daarentege nii met het feit dat een aantal we het festival aanwezige regiJ uil seurs van de gelegenheid g wi bruik heeft gemaakt om fond de sen te vinden voor het makè uit van nieuwe produkties, ondf eei meer voor Britse en Spaans Mi omroepen. m< Rottenberg en zijn medebe kv stuurders gaan met festivaldi tei recteur Marco Mtlller 14 fe Fr bruari praten over het al da< da niet aanblijven van Mtlller. I> ari laatste, opvolger van de in ja ph 1988 overleden stuwend 10 kracht achter het festiv ap; Huub Bals, vindt dat met hl 20ste festival een „unieke vei t zameling van verschillend! I] stromingen in de film bij kaar is gebracht." Voor het eerst is er volger hi hem een succesvolle discuss ee geweest met filmmakers, dat zij de angst om met elkaat na te praten hadden laten varei be Het festival heeft naar zij de mening ook een aantal nieuw ge talenten opgeleverd. Het Fill cli Festival Rotterdam neemt on de der meer daardoor een aparl ui plaats in in het anders saa> gu filmfestivalcircuit in Europi gr aldus Mtlller. or dii L] Hi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 6