Braziliaans carnaval vierdaagse vlucht uit de werkelijkheid 'finale Brazilië breekt met traditie van decreten ZATERDAG 2 FEBRUARI 1991 PAGINA 31 RIO DE JANEIRO - Golfoorlog of geen golfoorlog: vol overgave stort Brazilië zich volgende week voor vier dagen in het carnaval. Wie het feest een overdreven uit spatting vindt, zorgt voor een veilig heenkomen. Veel Brazilianen vluchten de stad uit, op zoek naar een verlaten strand, of brengen de dagen door in het buitenhuis van vrienden. Wie zich dat niet kan veroorloven sluit zich op, want de straat, het cafe en de clubhuizen zijn gedurende het festijn het do mein van een feestende massa. Carnaval verandert Brazilië voor eventjes. Wat niet kan en mag ge durende 361 dagen, is toegestaan in een halve week van brassen. Brazilië waant zich gedurende het carnaval een sprookjeswereld, waarin het goed vertoeven is. Voor een moment kunnen de bewoners de dagelijkse zorgen van een derde- -wereldland vergeten en zich over leveren aan hun dromen. In het buitenland staat het Braziliaanse carnaval veelal bekend als synoniem voor extravagantie en seksuele losban digheid. De media schotelen ons een beeld voor waarin alles gebeurt wat God verbiedt. Het Braziliaanse carnaval heeft zeker zijn lelijke kanten. Geen enkele in woner van het Zuidamerikaanse land zal dat ontkennen, maar de Braziliaan met een nationalistische inslag ergert zich groen en geel aan het eenzijdige beeld dat men in het buitenland heeft van het Excessen Het is waar dat het carnaval excessen in de hand werkt. Algemeen bekend is, dat ondernemers in deze tijd de mogelijk heid aangrijpen om de prijzen buiten proportioneel te verhogen. Geen haan die er naar kraait, want Brazilië is im mers toch beneveld door de alcohol en wanneer het gewone volk bijkomt uit zijn roes, is het dagelijkse leven alweer een week verder. Carnaval is ook de gelegenheid bij uit stek om je grootste vijand uit de weg te ruimen. In het rumoer tussen feestgan gers met een hoofd vol bier is het voor de vermomde moordenaar makkelijk wraaknemen. Wanneer dinsdag voor As woensdag de laatste klanken van de samba verstommen, kan het land zijn doden tellen. Negentig procent van de ongeveer vier honderd doden die tijdens het volksfeest vallen, bezwijkt aan een overdosis ca- chaca, de lokale sterke drank van suiker riet. Vaak is het de ondervoede arme donder, die zijn ellende even wenst te vergeten, en zich tijdens deze dagen te buiten gaat aan het spotgoedkope praat water. Zijn drankzucht betaalt hij met een hartstilstand. Samba Het volksfeest veroorzaakt ellende, maar de berichten die het buitenland bereiken zijn eenzijdig en aangedikt met een brok sensatie. Het Braziliaanse carnaval heeft ook een andere kant. Een onbekende kant, die de buitenstaander niet makke lijk te zien krijgt. Het is het beeld van de sambascholen, die een geheel eigen plaats innemen in het sociale leven van de buitenwijken van de stedelijke con glomeraties Rio de Janeiro en Sao Pao lo. Het is het carnaval van de gewone Braziliaan, die zijn hart heeft verpand aan het volksfeest en die ieder vrij uurtje toewijdt aan de sambaschool, die met zijn leven vergroeid is. Het carnaval werd in Brazilië geïmpor teerd door de Portugese overheersers. In de loop van de achttiende eeuw kreeg het feest in toenemende mate een zwart tintje, toen de negerslaven hun Afrikaan se ritmes er op loslieten. Uit de passie van de slaven voor het carnaval ontwik kelde zich in de regio van Rio de Janei ro de samba. Dit verklaart waarom zo veel zwarten en mulatten, nakomelingen van Portugezen en negerslaven, carnaval ook als hün feest zijn gaan beschouwen. Voor de hedendaagse Braziliaanse carna valsfanaat betekent het feest: samba, voetbal en mulattas (letterlijk: halfbloed vrouwen). Veel sambascholen zijn ge lieerd aan voetbalclubs en dat typeert de volkse aard van het feest. Carnaval is in Brazilië een sensueel feest. Het is een sensualiteit, die de sambascholen via dans tot uiting willen brengen. School Een van de 22 sambascholen die de in dustriestad Sao Paolo met zijn bijna ze ventien miljoen inwoners rijk is, is Esco- la de Samba Unidos de Peruche. De school huist in de wijk Limao, en heeft ruim vijfduizend leden. Peruche staat in Sao Paolo bekend als de vereniging met de meest uiteenlopende leeftijden. Het familiaire karakter valt direct op bij een bezoek aan de school. Het is niet moei lijk om drie generaties uit een familie te ontdekken binnen het ommuurde oefen terrein van de school. Eigenlijk is heel Peruche een grote familie, want veel toe komstige huwelijkspartners vinden el kaar binnen het werk dat zij voor de vereniging verrichten. Vice-president Henrique Marsiglia (38) schap paren zien trouwen. Marsiglia is in het dagelijks le ven brandweercommandant. Hij heeft ruim negenhonderd man personeel on der zich. De tweede voorzitter is een van' de weinige blanken binnen Peruche. Ondanks dat zwarten en mulatten veruit in de meerderheid zijn, zit Marsiglia als blanke toch op deze hoge post. Volgens de brandweerman van Italiaanse af komst is dat een logisch gevolg van het feit dat hij binnen de gemeente de deu ren kan openen, die voor mulatten nog altijd gesloten blijven. Vooral op het gebied van financiën is dat van doorslaggevend belang, want elke sambaschool is een klein bedrijf. Het jaarlijks inkomen van Peruche ligt op 250 000 gulden. Daarmee scoort de sambaschool overigens echt niet het hoogst in Sao Paolo. De gemeente komt dit jaar met slechts 25 000 gulden subsi die op tafel, zodat er een financieel gat gaapt van ruim twee ton. Om aan in komsten te komen, organiseert Peruche daarom met regelmaat van de klok bin go's en dansavonden, waarbij maar wei nigen van de vijfduizend leden verstek laten gaan. Loterijen Maar ook buiten de school om tracht Peruche geld los te peuteren. Net als de voorzitters van andere sambascholen wendt Marsiglia zijn positie aan om middels donaties, de verkoop van televi sierechten en advertenties de kas van de vereniging te spekken. Een andere bron van inkomsten bestaat uit de heimelijke flirts met de bicheros, de grote bazen van Braziliës illegale loterijen. Zij ondersteu nen de sambascholen geldelijk en kwe ken op deze manier veel goodwill onder de arme leden, waardoor het voor de po litie moeilijker is om tegen de gokbazen op te treden. Deze praktijken zijn in Rio de Janeiro gewoonterecht. In Sao Paolo zijn deze banden wat minder vanzelf sprekend. Carnaval is een doodernstige zaak voor de sambascholen. Menig lid offert ettelijke honderden uren per jaar aan vrije tijd op en verricht pro deo al lerhande werkzaamheden. Daaronder vallen de bouw van paradewagens, het bereiden van maaltijden, het naaien van kostuums, administratie, onderhouds werk, barbediening en schoonmaakwerk. De meeste leden van de sambascholen zijn van nederige afkomst en werken in de lagere regionen van de Braziliaanse samenleving. Ze hebben het beslist niet breed met lonen die niet boven de twee- driehonderd gulden per maand uitstij gen. Een groot gedeelte van het salaris besteedt men binnen de sambaschool in de vorm van drank, eten, bingo's en fan tasias (carnavalstenues). Voorbereiding Aan het carnaval gaan tien maanden voorbereiding vooraf. In april worden de eerste bijeenkomsten belegd. Dan kiest de leiding ook al een thema voor het ko mende carnaval. Voor Peruche is dat dit jaar „Die niet waagt, die niet wint". Ver volgens moet een sambalied met bijpas sende tekst gecomponeerd worden. Van de zeventien inschrijvingen bij Peruche werd uiteindelijk een song gekozen. Met deze samba geeft de sambaschool acte de presence tijdens de grote parade. Vervolgens komt de kleding ter sprake. Fantasias worden in nauw overleg met de leiding ontworpen. Zoals elke samba school is ook Peruche onderverdeeld in alas, divisies van uiteenlopende grootte. Elke ala is tijdens de optocht uitgedost in verschillende tenues. Peruche telt er 27. Ook niet-leden mogen tijdens de pa rade participeren, mits zij een fantasia van de school kopen. Buitenstaanders betalen echter een aan zienlijk hogere prijs, waardoor de sam baschool extra inkomsten vangt. De prijs van een fantasia varieert van 150 tot 750 gulden. Deelnemen aan de op tocht betekent een aderlating voor een arm lid. Ondanks de hoge prijzen tellen velen het geld neer, want het is voor een simpele ziel een hele eer om aan de zijde van tv-beroemdheden deel te mogen uit maken van de sprookjeswereld die het carnaval schept. Zo legt Eduvirgis Batista dos Santos, een weduwe van 64 jaar, elke maand dertig Veel van de vrouwelijke deelnemers aan de car na valsoptoch ten in Rio de Janeiro zijn schaars gekleed. De dames deinzen er zelfs niet voor terug om hun bh uit te trekken wanneer de televisiecamera 's inzoemen, wetende dat dat hun bekendheid alleen maar ten goede kan komen. Om deze tendens in te dammen heeft de paradejury een strafmaatregel voor het komende carnaval ingevoerd. Elke waargenomen ontblote borst of genitaal kost vijf punten in de eindbeoordeling. FOTO'S AP/AFP gulden opzij om van de partij te kunnen zijn in de ala das Bahianaseen divisie van dames op leeftijd die gekleed gaat in maagdelijk witte hoepelrokken. Kick Geld speelt geen rol voor de upper class. Zij betalen grof voor een plaats bovenop de paradewagens. Zo besteedt een van Sao Paolo's hoogst aangeschreven chi rurgische tandartsen, dr. Francisco Ne mer Serano, vijftienduizend gulden aan zijn uitmonstering. De protserige uitdos sing meet drie meter en is voorzien van duizend felgekleurde veren. Nemer be schrijft zijn manie als een egoistische vorm van exhibitionisme. „Het geeft mij een enorme kick, wanneer ik door dui zenden mensen bekeken wordt", aldus motiveert de arts zijn voorliefde voor het carnaval. Om het geld hoeft Nemer het niet te la ten. „Ik heb alles wat ik begeer. Huizen, auto's en boten. Ik werk er keihard voor. Waarom zou ik dan niet een fortuin mo gen uitgeven aan het feest aller feesten", verdedigt Nemer zich. „Bovendien", zo zegt hij, „wanneer ik verstek laat gaan barsten de roddels los. Men zal beweren dat ik op het punt sta om failliet te gaan, en dat kost me klanten". De tandarts is niet de enige die in het middelpunt van de belangstelling wil staan. Ook beroemde tv-persoonhjkhe- den, actrices en topmodellen geven kapi talen uit aan opvallende uitmonsterin gen naar eigen keuze, die door couturiers van naam worden ontworpen. Het is zelfs niet ongewoon dat sambascholen beroemdheden inhuren om boven op de wagens te pronken. De sambaschool krijgt op deze manier meer aandacht van de televisie, en dat komt de recla me-inkomsten ten goede. Veel van de topmodellen zijn tijdens de optochten schaars gekleed, en de dames deinzen er niet voor terug om hun bh uit te trekken wanneer de televisiecame ra's inzoemen, wetende dat dat hun be kendheid alleen maar ten goede kan ko men. Om deze tendens in te dammen heeft de paradejury in Rio de Janeiro een strafmaatregel voor het komende carnaval ingevoerd. Elke waargenomen ontblote borst of genitaal kost de samba school vijf punten in de eindbeoorde ling. De belangrijkste dag van het jaar is de dag waarop de grote A-parade plaats vindt. Of zoals vice-voorzitter Marsiglia van Peruche het uitdrukt: „Zaterdag 9 februari is voor ons een uitbarsting van emoties. Op deze dag kunnen we aan het publiek laten zien wat we in tien maan den werk voor elkaar hebben gebokst". In Sao Paolo binden op deze datum de tien beste sambascholen van de eredivi sie de strijd met elkaar aan om de titel 'Sambaschool van het Jaar'. Peruche was in 1989 en 1990 vice-kampioen. De sambaschool zet dit jaar alles op alles om de hoogste prijs in de wacht te sle pen. Het concours wordt op het scherpst van de snede uitgevochten, want de twee laagst gekwalificeerde verenigingen de graderen naar de eerste divisie, hetgeen voor de leden een haast onoverkomelij ke schande vormt. Tijdens de parade defileert een samba school gedurende veertig minuten langs de volgepakte tribunes in het centrum van Sao Paolo, onder de helse ritmes van de bateria. het slagwerk. De eerste sambaschool komt binnen op het traject om negen uur 's avonds, waarna gedu rende ruim acht uur zo'n dertigduizend uitgedoste carnavalsvierders aan het pu bliek voorbij trekken. Peruche defileert met 2800 deelnemers, onder wie 280 muzikanten uitgerust met drums, trom mels, tamboerijnen, fluitjes en cuicas. De band wordt aangevoerd door Yarici Santos, de koningin van de bateria. In het dagelijks leven is zij directrice van een handelsonderneming in schoon maakartikelen. Haar taak is om met wulpse dansbewegingen de 280 muzi kanten op te zwepen, en er voor te zor gen dat de exotische ritmes niet verslap pen gedurende de parade. Onder het nauwlettend oog van de jury worden de verrichtingen van de samba scholen kritisch bekeken. Er wordt be oordeeld op tien aspecten: kleding, har monie, uitdraging van het thema, chore ografie, melodie en tekst van de samba, muziekuitvoering, presentatie van de vaandels, bouw van de paradewagens, algehele voordracht en opbouw van de stoet. Is de presentatie van het sprookje na veertig minuten voorbij, dan begint het lange wachten op de uitslag. De jury wikt en weegt gedurende vier dagen. Aan het einde van het carnaval wordt pas bekendgemaakt wie met de titel 'Beste sambaschool van Sao Paolo' mag gaan strijken. Wint Peruche dit jaar, dan duurt het car naval voor de vereniging nog een paar dagen langer. Op het terrein van de sam baschool in de wijk Limao bezorgen de lokale brouwerijen dan gratis een paar duizend liter bier om de dorstige kelen te smeren. Ongetwijfeld zullen dan de zes Braziliaanse televisie-kanalen in de rij staan om verslag te doen. En dat is een hele eer voor een Peruche- -lid, die in het dagelijks leven een arme Braziliaan is, die balanceert op de onder ste sport van de sociale ladder. FRANS LINDENKAMP SAO PAULO - Verder dan hon derdduizend wilde de Braziliaanse president Fernando Collor de Mel- lo niet tellen, toen hij onlangs een decreet ondertekende dat het aan tal decreten moet indammen. Met de invoering van de verordening tracht Collor de manie tot regelge ving onder de Braziliaanse ambte naren enigszins te temperen. Om dit te bereiken is in het veelbespro ken nieuwe „Decreet nummer 1" een bepaling opgenomen, die vlijtige staats hoofden, ministers en overheidsdienaren moeten ontmoedigen in hun bemoei zucht. Voortaan krijgen presidentiële be slissingen pas het etiket decreet opge plakt, wanneer het juridische regels be treffen van een algemeen karakter. Een staatshoofd kan zich niet meer inla ten met de installering van een transis torradio op een luchthaven, zoals dat in 1954 gebeurde in het dorpje Caxambu diep in de Braziliaanse binnenlanden. Dergelijke onzindecreten behoren nu tot het verleden. De ambtenaren konden zich ongestoord bezighouden met hun hobby, omdat in het verleden in elke presidentiële veror dening een artikel was opgenomen dat functioneerde als een kunstgreep. Oude decreten vervielen automatisch wanneer deze tegenstrijdig waren met de nieuwe. Het zinnetje gaf overheidsdienaren on beperkte vrijheid, want controle van de oude verordeningen was immers overbo dig werk. PE nnestreek Onlangs stelde Collor tevens met een tweede presidentiële pennestreek 11.087 achterhaalde decreten uit de periode van 1889-1955 buiten werking. Collor de Mello betitelde zijn deregulari- satie-initiatief als een nieuw tijdperk in de geschiedenis van de Braziliaanse bu reaucratie. Aanleiding voor het ingrijpen vormt zijn bezorgdheid over de toene mende verwarring die gesticht wordt door de ongeremde vermenigvuldiging. De wirwar van decreten stuit op veel scepsis van de Brazilianen en veroor zaakt wantrouwen en minachting jegens bestuurders en overheidsinstituties. Daarnaast werpen de verordeningen veelal meer vragen op dan antwoorden. Een illustratief voorbeeld van de absur de regelzucht is de verordening die het militaire staatshoofd Figueiredo in 1983 ondertekende. Zijn ambtenaren bepaal den hoe een ondergeschikte zijn supe rieur diende te groeten al rijdend op een tweewielig voertuig. Het decreet vormde aanleiding tot levensgevaarlijke situaties in het verkeer. In 1989 zag burgerpresi dent Sarney zich daarom gedwongen om het onzinnige voorschrift af te schaffen en te corrigeren met een nieuw decreet. Dat stelt nu dat de bestuurder zich op de rijweg moet concentreren en niet op zijn chef. Stiekeme decreten Helemaal bont maakte generaal Emilio Medici het. Tijdens zijn presidentschap in 1971 zag decreet 69.534 het licht, waarmee het fenomeen geheim decreet was geboren. In een helder moment be sloot de dictator daartoe, omdat hij er van overtuigd was dat het volk absoluut niet lastiggevallen wilde worden met staatsveiligheidsaspecten. Bovendien was het alleen maar lastig voor de rege ring wanneer het grote publiek wist wat zij uitspookte. De instelling van deze stiekeme decreten vormde een vrijbrief voor het militaire regime om ongestoord tegenstanders gevangen te kunnen ne men, te martelen en daarna uit de weg te ruimen. De belangrijkste overweging van de hui dige president Collor de Mello om de wildgroei onder de decreten aan te pak ken is echter de verstikkende werking die ervan uitgaat op de Braziliaanse eco nomie. Het staatshoofd wil het land ri goureus hervormen en een wirwar aan regels heeft in de ogen van de liberale Collor een averechts effect. Ironisch genoeg raakte de president bij na verstrikt in de'netten van zijn eigen ambtelijke apparaat. Pas nadat een hele papierwinkel aan het congres voorbijge trokken was, kon Collor de Mello zijn handtekening zetten onder het deregule ringsdecreet. Bemoeiziek Daarvoor waren echter wel twee wetten, tachtig ministeriële besluiten, drie con gresmemo's, drie tijdelijke presidentiële maatregelen, 21 decreten, vier normatie ve instructies, elf zelfstandige besluiten en zes circulaires nodig. Wanneer Collor er inderdaad in slaagt om de bemoeizieke ambtenaren te over tuigen van hun overdreven regelzucht, kan de Braziliaanse economie opgelucht ademhalen en is aan een belangrijke voonvaarde voldaan voor hernieuwde groei. De enigen die waarschijnlijk min der hard staan te juichen bij de deregula- risering zijn de zevenhonderd drukkers van de staatsdrukkerij, waar de Brazili aanse staatscourant wordt gedrukt. Langzamer draaiende drukpersen zullen de werkgelegenheid daar op de tocht zet ten. FRANS LINDENKAMP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 31