Golfoorlog bepaalt mede resultaat van 'Canberra' £eiclóc6otncmt kerk wereld De rekkelijkheid van de secretaris-generaal GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóe Soutuut ZATERDAG 2 FEBRUARI 1991 PAGINA 2 ]N Saudiarabië is vruchtbaar zendingsveld: veel bekeerlingen WASHINGTON „Saudiarabië is een vruchtbaar zendings veld", vinden de Amerikaanse baptisten. Sinds begin augustus hebben ongeveer 1.000 militairen zich bekeerd tot het christe lijk geloof, meldt de informatiedienst van de baptisten. In de woestijn zijn 550 Amerikaanse geestelijken werkzaam voor de 500.000 militairen. Met het oog op de islamitische ge woonten in Saudiarabië moeten zij wat omzichtiger te werk gaan. Volgens richtlijnen van het Pentagon mogen zij de chris telijke symbolen niet openlijk tonen. Kerkdiensten mogen al leen op kleine schaal worden gehouden. Aalmoezenier Timothy Koester, een van de 90 rooms-katholie- ke geestelijken in de woestijn, heeft sinds het uitbreken van de oorlog op 17 januari een aanmerkelijke stijging van het aantal biechtelingen gesignaleerd. „De militairen zijn gaan inzien dat het nu menens wordt", zegt hij. „De angst is groot hier", aldus de voormalige pastoor van een parochie in Buffalo. „De jonge mariniers vragen me geregeld of ze wel bang mogen zijn. Ik zeg dan dat ik me meer zorgen maak om degenen die niet willen toegeven bang te zijn." Koes ter geniet van zijn nieuwe baan. „Dit is alles waar het voor mij om draait in het priesterschap". Koester weet maar al te goed dat de Amerikaanse bisschoppen conferentie en ook de belangrijkste protestantse kerken zich tegen oorlog in de Golf hebben uitgesproken. Maar, zegt hij, „of dit een rechtvaardige oorlog is of niet, wordt op een hoger niveau uitgemaakt. Ik ben hier alleen maar om de manschap pen te dienen". De rede bedriegt ons, maar het geweten bedriegt ons nooit. Jean-Jacques Rousseau door Marinus van der Berg Oorlog III Het wordt geen vervolgserie, hoop ik, op deze plek. Er is ook nog veel anders dat de aandacht vraagt. De oorlog kost me veel ener gie. Het is alsof ik er soms buikpijn van heb. Ik slaap niet goed en voel een niet tot rust te brengen onrust. Het is angst. Angst dat het met de oorlog gaat als met de tove naarsleerling die de krachten niet meer wist te beheersen. Tegelijk voel ik dat ik de angst niet wil versterken. Ik hoor hoe er in deze tijd naar bijbelse verhalen wordt gewezen. Het is niet zo moei lijk om met de bijbel in de hand de angst te versterken. Ik doe er niet aan mee. Voor mij zijn bijbelse verhalen, ver halen van hoop en verhalen die me aanmoedigen om op bouwend te leven. Iemand belde me op en zei: ,,lk heb ook de kerstster laten hangen en het heeft geholpen", zei ze. „Anders was het nog anders gegaan'.' Het is iemand die heel gevoelig is. Ze belde me op omdat ze me wilde bemoe digen. Ik merk in deze dagen ook hoezeer je elkaar nodig hebt. Ik hoor tot de velen die alleen wonen en ik heb gemerkt dat je juist dan behoefte hebt aan contact om even te praten, je gevoelens te uiten. Gelukkig heb ik zulke contacten en zijn er die ik, desnoods, in de nacht kan bellen. De oorlog beïnvloedt mijn levensritme en mijn levensgevoel. Onbezorgd genieten is moeilijk geworden. Gesprekken en vergaderingen kunnen vaak pas goed verlo pen als er eerst ruimte is ge weest om hiervoor even te praten. Ik zelf ga hier ook heel bewust mee om. Niet wegduwen maar een plaats geven. De oorlog, de eerste die ik als oorlog er vaar, dichter bij mijn bed dan andere oorlogen na 1945 - verwart me ook. Ik ben niet tegen iedere oorlog, maar ook wel. Ik houd niet van spreken over een 'rechtvaardige oor log.' Oorlog is een kwaad, maar soms een onvermijdelijk kwaad. Was deze oorlog ook onvermijdelijk? Wie zal het zeggen? Ik luister naar allerlei stemmen en voel me onbe kwaam. Is de regering te braaf en te volgzaam? Ik geloof dat alles gedaan moet worden om ook met de moslims in kon- takt te blijven. Maar niet ten koste van Israël. Zij moet ook duidelijk gesteund worden. Ik hoop dat het Vatlcaan de staat Israël zeer spoedig zal erkennen. Soms ben ik in deze dagen ook geïrriteerd zoals over de discussie of de kerken nu voller zijn. Een weekblad adverteerde met 'Oorlog: gouden tijden voor de kerken'? Een misselijk makende vraag. Alsof er nog winst uit deze hel, waarvan niemand de omvang kent, is te behalen. Alsof er een God is die blij is met deze oorlog, omdat nu het aantal gelovigen vergroot zou kunnen worden. Geloof dat wortelt in angst en niet in liefde zal snel onvrucht baar zijn. Ik geloof niet in God die dreigt, maar in God die draagt. Ik herken me in de woorden van ds. Nijssen in datzelfde blad, die blij is nu met emeritaat te zijn en niet te hoeven preken: „Ik weet niet wat ik nu moet zeggen." Ik denk wel, evenals hij, dat het goed is om onze gevoe lens van machteloosheid te delen. Als God Zijn Naam worde eerbiedig en niet te overvloedig gebruikt liefde is, dan is Hij nu lijdende liefde in mensen. Voor zover het mogelijk is, wil ik luisteren naar hen die door deze oorlog lijden. Lijden aan herinnerin gen, lijden aan wonden die opengaan. Als ik onderweg in de trein, luisterend naar mijn 'oorlogs radiootje', hoor dat de men sen in Israël weer hun gas masker op moeten zetten en naar de afgeplakte kamers moeten, die ik in een verspre king reeds gaskamers, noem de, voel ik me zelf bedreigd en murmel: „God, het is toch ver schrikkelijk". Over de mensen in Bagdad hoor ik weinig. PALESTIJNSE KWESTIE OOK AAN DE ORDE OP WERELDRAAD DEN HAAG De Golf oorlog overschaduwt de algemene vergadering van de Wereldraad van Kerken, die van 7 tot 20 februari in de Australi sche hoofdstad Canberra wordt gehouden. „We ko men er niet onderuit daar op allerlei manieren mee bezig te zijn," aldus een van de leden van het cen traal comité van de We reldraad, dr. K. Blei, scri ba van de Nederlandse Hervormde Kerk. Hij is erg blij dat de vergade ring (zo'n 950 afgevaardigden van 311 protestantse, angli caanse en orthodoxe kerken) doorgang vindt. De vergade ring is een unieke mogelijk heid om tijdens een conflict verzoenend op te treden. Se cretaris-generaal dr. Emilio Castro verzette zich tegen uit stel van de vergadering, on der meer met het argument dat er altijd oorlogen zijn ge weest, wanneer de assemblee ook samenkwam. Nu het Westen erbij betrokken is, zou er plotseling niet vergaderd kunnen worden. Daar wilde Castro, die het toch al niet zo op het Westen heeft, niets van weten. Ook een andere prominente Canberraganger uit Neder land, prof. dr. B. de Gaay Fortman, was tegen uitstel. De oorlog zal volgens hem ze ker de Noord-Zuid-verhou- dingen beïnvloeden. „Hope lijk reageert de Wereldraad niet met politiekerige uitspra ken in de trant van: „Wij be treuren de inval van Saddam Husayn in Kuwayt" of „Wij wijzen het Amerikaanse mili taire ingrijpen af". We moeten geen woord van de wereld, maar een woord vóór de wereld spreken," aldus De Gaay Fortman, getipt voor de opvolging van de gerefor meerde predikante M.J. van der Veen-Schenkeveld in het centraal comité. Politiek De Wereldraad zou de We reldraad echter niet zijn als er geen politieke zaken worden besproken. Blei is van mening dat de algemene vergadering zich moet uitspreken over de Irakese bombardementen op de burgerbevolking van Is raël. Daarover heeft de We reldraad angstvallig het zwij gen bewaard. Zelfs de paus heeft vijf dagen nadat Is raël door de eerste Scud was getroffen die aanvallen veroordeeld. „De zaak van Is raël zit me hoog," aldus Blei. Een andere hervormde gede legeerde, moderamenlid J. de Boer-de Leeuw uit Amster dam, wil in Canberra juist de zaak van de Palestijnen aan de orde stellen. Zij zal wat dat betreft niet alleen staan. Ge delegeerden uit het Midden- Oosten en waarnemers van de Raad van Kerken uit dat ge bied (MECC) zullen zeker proberen het door velen als pro-Palestijns beschouwde standpunt van de Wereldraad in een verklaring te doen vastleggen. Tenslotte is het nog geen half jaar geleden dat PLO-leider Yasser Arafat het bureau van de Wereldraad in Genève zou bezoeken. Als ge volg van de inval van Irak in Kuwayt ging dat bezoek toen niet door. De Gaay Fortman is er niet bang voor dat het in Canberra tot een confrontatie tussen voor- en tegenstanders van een dialoog met de Islam zal komen. Binnen de achterban van de Wereldraad zijn wei nig mensen die, zoals Pee Koelewijn van 'Christenen voor Israël', nu de Islam als de nieuwe vijand beschou wen. Bovendien is de dialoog harder nodig dan ooit, aldus 'gereformeerde Bas'. Ook Ca stro keerde zich kortgeleden er fel tegen dat de Islam in de plaats zou komen van het in middels bijna verdwenen vij andbeeld van het communis me. Milieu Na Uppsala 1968 (gerechtig heid), Nairobi 1975 (bevrij ding) en Vancouver 1983 (vrede) leek Canberra de 'mi- lieu'-assemblee te worden. Het thema 'Kom Heilige Geest, vernieuw de hele schepping' bood daartoe veel aanknopingspunten. Subthema 1 speelt in op de ecologische en economische rampen. Modernisering en ontwikkeling worden steeds meer symbolen voor uitbui ting en verwoesting, aldus de studiegids voor Canberra. De theologie heeft daar in zover re schuld aan doordat de schepping werd losgemaakt van de Schepper. Het resul taat was de rechtvaardiging van technologische machten die over de natuur gingen heersen. Daarom is het volgens deze Wereldraaduitgave van we zenlijk belang dat er een nieuwe scheppingstheologie komt die de heelheid, de inte griteit en de waarde van de hele schepping onderstreept. Zo'n theologie, die uitgaat van de Heilige Geest, opent vele perspectieven. De vrouwen beweging, die de aanwezig heid van God vooral in de Geest ziet; de Geest staat ook centraal in het geloof van de Pinksterkerken en charisma tische bewegingen; in de dia loog met aanhangers van de wereldgodsdiensten speelt de Geest een grote rol; de bevrij dingstheologie leeft uit de Geest die de onderdrukte mensen nieuwe kracht geeft; de Orthodoxe kerken hebben altijd de dynamische rol van de Geest benadrukt. Verder moet er een nieuwe Bas de Gaay Fortman opvatting van een houdbare schepping komen. Sociale ge rechtigheid en eco-gerechtig- heid behoren bij elkaar. Er kan geen herstel van de schepping biosfeer, atmos feer, hydrosfeer plaatsvin den zolang aan de armen hun aandeel in de rijkdommen van de aarde wordt onthou den. Dat laatste houdt in dat de wereldeconomie op een rechtvaardiger leest moet worden geschoeid. Subthema 2 behandelt de be vrijdende rol van de Geest. Terwijl in het studieboek enerzijds de positieve ontwik kelingen van de laatste jaren worden genoemd (einde van het IJzeren Gordijn, vrede in Angola en Namibië, terug trekking van Sovjettroepen uit Afghanistan), wordt an derzijds gewezen op de gevol gen van de economische poli tiek van het Westen voor de Derde Wereld. Monetarisme, gigantische schuldenlast, poli tieke instabiliteit in Libanon en de Filippijnen, Franse kernwapenproeven in de Stil le Zuidzee, de Amerikaanse politiek inzake Panama en Nicaragua. Verzoening Emilio Castro Sub-thema 3 houdt zich voor al bezig met de eenheid der christenen, zending als dienst van verzoening, de ontmoe ting met aanhangers van an dere godsdiensten en ideolo gieën en tenslotte het gwe- sprek met de evangelische, Pinkster- en charismatische bewegingen. Het inzicht dat de Geest in de hele schepping actief is, roept vragen op over de werkzaamhewid van de Geest buiten de kerk. „Of christenen de Geest ook zou den moeten zoeken op plaat sen waar Christus niet als FOTO: SP Heer wordt erkend, is een be langrijke vraag geworden," aldus het voorbereidend docu ment. Sub-thema 4 houdt zich voor al bezig met de vernieuwende invloed van de spiritualiteit, bij voorbeeld in zelfgekozen armoede of de sabbath-tradi- tie (zevende dag, sabbathsjaar en jubeljaar) die heilzaam is voor mens en schepping. Het thema slaat een brug naar de Oosterse Orthodoxie, de charismatische en evangeli sche bewegingen, de New Age, de feministische bewe ging en de roep om spirituali teit. De Wereldraad heeft ditmaal geen inspirerende, althans 'beroemde' sprekers uitgeno digd, zoals in Vancouver met Dorothee Sölle en Allan Boe sak. Het is opvallend dat er veel uit eigen kring is geput: 'oudjes' als de vorige secreta ris-generaal dr. Philip Potter en de vroegere vice-voorzitter van het centraal comité Pauli ne Webb, die beiden ook in Vancouver een rol speelden, en liefst vier van de zeven presidenten: Marga Bührig, Dame Nita Barrow, Bisschop- William Makhulu en patri arch Ignatios IV (allen de 60 reeds gepasseerd). De ope- ningsdienst wordt ook al door een oudgediende geleid: de vroegere Anglicaanse aarts bisschop van Nieuw-Zeeland Paul Reeves. Deze tendens sluit aan bij de 'kerkse' instelling van de hui dige secretaris-generaal, Emi lio Castro. Hij probeert zo veel mogelijk aansluiting bij de lidkerken te vinden en niet, zoals zijn profetisch ingestelde voorganger Philip Potter, be vrijdingsbewegingen of aktie- groepen als motor van de oe cumenische beweging te ge bruiken. De kerk hoort als gist te zijn in deeg, als zout in de pap, als dynamiek in het leven. Maar ik zie dat in de publieke opinie het gist op de plank staat, het zout apart op het puntje wordt geproefd, de dyna miek buiten het lichaam verdampt. Kerk roept in de media meteen associa ties op aan een paus in witte toog, eucharistievie ringen, geharrewar waar bij het onduidelijk is waar het over gaat, ver boden en geboden. Aldus de scheidende secreta ris-generaal van de RK bis schoppenconferentie, pater Hans van Munster in een ju bileumprogramma van de KRO-radiorubriek Kruispunt enkele jaren geleden. Hij ant woordde op de vraag of hij zijn eigen kerkvisie in de me dia kon terugvinden. Nee dus. Nu werd het overkomen van deze visie in niet onaanzienlij ke mate bemoeilijkt door het feit dat Van Munster behalve sleutelfiguur - zowel kardi naal Simonis als bisschop Bar namen deze week bij zijn af scheid deze term in de mond om zijn belangrijkheid aan te duiden, en de aanwezigheid van zovelen op de afscheids bijeenkomst onderstreepte dat nog eens toch in de eerste plaats gezien werd als uit voerder van dat beleid. De consistentie tussen zijn eigen visie en die van de bisschop pen was, zeker voor buiten staanders, zachtjes uitgedrukt niet altijd even helder. De in gewijden wisten wel beter en konden er ook op wijzen dat zijn herbenoeming door het bisschoppencollege voor de tweede termijn begin 1986 de nodige voeten in de aarde had gehad in tegenstelling tot zijn eerste benoeming in 1981 door kardinaal Willebrands. Niet voor niets ook dankte Van Munster in zijn afscheids woord kardinaal en bisschop pen voor de „niet geringe zelfdiscipline" die hij van hen gevraagd moet hebben. Verdienste Er zat dus de nodige spanning in dat optreden. Van Munster wijst - ter verontschuldiging? - ook in het vraaggesprek vo rige week in deze krant - ook nog eens op het feitelijke pragmatische karakter van zijn taak: het goed laten func tioneren van de' bisschoppen conferentie dank zij een goed uitgerust secretariaat. En dat is zonder twijfel een van zijn belangrijke verdiensten ge weest. De Nederlandse RK kerk is in de afgelopen tien jaar ondanks de schijn van het tegendeel geen gettokerk geworden. Wat buiten de offi ciële RK kerk gebeurt, wordt er geregistreerd, meerdere kerkvisies die zich op het pre dikaat katholiek kunnen be roepen, worden er gerespec teerd en doorgegeven, geheel anders dan in sommige bis schoppelijke kanselarijen. En het lijdt geen twijfel dat hij dat persoonlijk heeft mogelijk gemaakt. Maar hoe was dit te rijmen met <jle uitvoering van het bis schoppelijk beleid? Was er misschien niet een bijzondere evenwichtskunst voor nodig, door zovelen bedreven in ker kelijke kaders, die misschien wel handig maar niet geloof waardig is? Feit is in ieder ge val dat de visie die Van Mun ster in zijn slottoespraak bij wijze van testament ontvouw de misschien niet origineel maar in ieder geval een in nerlijke samenhang vertoont. Het is als reactie geformu leerd op de beschouwingen van de auteurs die bijeen zijn gekomen om het afgelopen decennium te analyseren, dat overigens niet voor de eerste keer gebeurt en daarom veel bekends bevat (Op grond van vertrouwen - de RK kerk in Nederland op de drempel van de 21ste eeuw, Arbor, Baarn). Het is jammer dat Van Mun sters verhaal niet in de bun del zelf kon worden afge drukt, want anders dan de doorwrochte beschouwingen van de hoogleraren Weiier, Haarsma, Henau en mensen als Hulshof, Ter Steeg en Wit te is hier een man aan het woord die niet alleen een vi sie heeft maar daar ook een taak op heeft gebaseerd. Ze overstijgt in concreto de pola risatie waar de studiesecreta ris van het RK kerkgenoot schap, Jan Hulshof in zijn ei gen bijdrage op doelt. Staat Uitgangspunt van Van Mun sters beschouwing is dat zowel kerk als staat in Nederland concreet gesproken staan voor de behartiging van de men senrechten in de meest ruime zin. Daar kan de kerk zijn re levantie bewijzen. Voor de kerk vloeit die verplichting voort uit het eerste gebod dat gelijk staat aan het tweede. Juist omdat kerk en staat met elkaar te maken hebben bij de ontplooiing van de mens, kunnen zij elkaar niet nege ren. Negeert de staat de kerk - bijvoorbeeld doordat zij on voldoende tegenspel biedt, in zichzelf gekeerd is of, meer voor de hand liggend, doordat er geen organisaties zijn die het religieuze besef uitdragen - dan dreigt er „verstatelij king" van de samenleving. De ■normen van de staat over heersen dan. (Vandaar ook Van Munsters continue plei dooi voor reconfessionalise- ring, niet uit nieuwe gettobe hoefte, maar juist om kerkelij ke waarden zichtbaar te ma ken.) Omgekeerd moet voor komen worden dat „politise ring van het kerkelijk leven optreedt" doordat de kerk zo partij kiest bij het oplossen van maatschappelijke proble men (abortus bijvoorbeeld) dat het lid zijn van een kerk genootschap gelijk staat met bepaalde politieke keuzes. Godsdienstige inspiratie kan politiek nu eenmaal heel ver- schllend uitwerken en dat moet ook zo blijven. Kenmerkend voor Van Mun sters verhaal is de relative rende houding. De mens blijft maatstaf, toetsteen van wat er gebeurt en hij baseert zich daarvoor op het conciliedocu ment Gaudium et Spes over de rol van de RK kerk in de wereld. Reikwijdte Het is duidelijk dat in Van Munsters verhaal dezelfde spanning tussen het eigen standpunt en dat van sommi ge bisschoppen aanwezig is als die geheerst moet hebben in zijn relatie met het bisschop pencollege. Het bijzondere is dat het standpunt van de bis schoppen in Van Munsters verhaal wel past, maar dat zijn visie veel verder reikt en het daardoor mogelijk maakt de velen te bereiken die van de inner circle van de kerk verwijderd zijn geraakt. Dan kan het natuurlijk toch weer botsen met sommige kerkelij-" ke overheden, want om maar een ding te noemen, princi piële onderschrijving van de afwijzing van vernietiging van het menselijk leven in de moederschoot is een ding, maar weging van menselijke factoren kan in de praktijk toch wel eens tot andere keu zes leiden, zo impliceert Van Munster zonder dit uiteraard expliciet te verwoorden. Het valt te begrijpen dat het hui dige bisschoppencollege moei te had met Van Munster - hij maakte ondanks zijn uitvoer derschap nooit een geheim van zijn opvattingen gelet op zijn vele publicaties, maar misschien bleef zijn kerk dank zij hem ook geloofwaar dig. PAUL VAN VELTHOVEN Dr. H. A. van Munster: Over kerk en staat, geweten en ge heugen. Katern 1-2-1 van het RK Kerkgenootschap. Onrust binnen de PvdA )vi tre een laart in bi roep esbe fape Yed< maar es d HET congres van de PvdA zou vandaag aanvankelijk voor al in het teken van het milieu staan ('rood over groen'), maar de Golfoorlog heeft de sociaal-democratische gemoederen dermate in beweging gebracht dat dit onderwerp de discus sies ongetwijfeld zal domineren. De oorlog tegen Saddam Husayn heeft een abrupt einde gemaakt aan de betrekkelijke rust die de PvdA de laatste twee jaar heeft gekend. NlET alleen formeren, maar ook regeren is voor de betrok ken partijen vaak een pijnlijk proces. Menig PvdA-lid zal in de afgelopen maanden de wenkbrauwen hebben gefronst over al die 'nieuwflinkse' geluiden uit de fractie. Het is in derdaad even wennen om fractieleider Wöltgens ten strijde te zien trekken tegen het misbruik van onze sociale voorzie ningen. Een pleidooi om gemeentelijke sociale diensten een minder 'client-vriendelijk beleid' te laten voeren, zou men eerder van de kant van meer rechts georiënteerde politici verwachten. BlNNEN de PvdA-fractie speelt het kamerlid Melkert een steeds belangrijker rol. Hij schroomde niet om de koppeling tussen de ontwikkeling van lonen en uitkeringen het symbool van het door de PvdA gepropageerde 'nieuwe be leid' ter discussie te stellen. Het is onduidelijk of zijn frac tievoorzitter hem daarvoor de oren heeft gewassen. Vast staat in elk geval dat hij geen brief op poten heeft gekregen zoals dat andere lid van de fractie: Piet de Visser. Op de 16e januari, de dag dat het VN-ultimatum verstreek, kwam de PvdA-fractie na een langdurige en gewetensvolle afweging bijna unaniem tot de conclusie dat de Nederlandse deelname aan de Golfoorlog moest worden goedgekeurd. Het siert de fractie dat zij het zo moeilijk had met die keuze. De partij die jarenlang verbeten strijd leverde tegen de komst van 'de vermaledijde kruisraketten' moet nu toezien dat die kruisvluchtwapens zij het zonder kernkop da gelijks richting Irak worden afgevuurd. Het is ook nog niet zolang geleden dat Relus ter Beek namens Neerlands groot ste oppositiepartij het sturen van een paar mijnenvegers (ten tijde van de oorlog tussen Iran en Irak) scherp veroordeelde. Het dissidente kamerlid De Visser borduurt nu voort op dat thema. MAAR ook buiten de fractie rommelt het. Een groep ver ontruste leden onder wie oud-voorzitter Ien van den Heu vel liet weten dat Nederland initiatieven moet ontplooien die erop zijn gericht een verdere uitbreiding van de Golfoor log te voorkomen. De verontruste leden vinden bijvoorbeeld dat de geallieerden geen acties vanuit Turkije mogen onder nemen. Als er een resolutie met die strekking wordt aange nomen dan zullen de oorlogvoerenden in het Golfgebied, vrezen wij, zich bijzonder weinig van deze stellingname van het PvdA-congres aantrekken. Golfconflict en verdraagzaamheid Leiders van de joodse gemeenschap en de moslim-groe pen in Nederland hebben deze week in Amsterdam met el kaar gepraat over de vooroordelen in ons land. In Den Haag vond een unieke gebedsdienst plaats waaraan christenen, jo den en moslims deelnamen. Aanleiding voor die bijeenkom sten is het conflict in de Golf, dat verborgen angstgevoelens onder de Nederlanders nieuw leven dreigt in te blazen. De gesprekken moeten problemen voorkomen. Eerder al had den vertegenwoordigers van de Raad van Kerken gewaar schuwd het gesprek tussen christenen, joden en vooral mos lims niet nodeloos van de agenda's te laten verdwijnen. Nederland heeft een traditie hoog te houden. Spaans- 4 'Portugese joden, Oosteuropese joden en Franse Hugenoten vonden hier in de Gouden Eeuw een veilig onderkomen. In deze eeuw zijn daar vele moslims onder de voormalige [pi rijksgenoten en de gastarbeiders aan toegevoegd. Er wo nen inmiddels 406.000 islamieten, 79.000 hindoes en boed dhisten en 28.000 joden in Nederland. Er zijn islamitische ba sisscholen in plaatsen als Den Haag, Rotterdam en Eindho ven. Alleen al in Amsterdam is een twintigtal Turkse en Ma rokkaanse moskeeën gevestigd. De joden zijn vanouds sterk vertegenwoordigd in de hoofdstad, hoewel de oorlog ook daar diepe wonden heeft >th Ti re De neiging zou kunnen bestaan de huidige schermutselin gen in de Golf aan te grijpen om andersdenkenden openlijk te discrimineren, laatdunkend te behandelen en het gesprek met hen te vermijden. Dat zou een stap terug zijn. De aanwe zigheid van moslims en joden is allesbehalve bedreigend voor de christelijke meerderheid in ons land. Het andere ge loofsgoed kan juist tot vragen oproepen en tot helderheid lei den in het eigen geloof. De verdraagzaamheid onder christenen kan zich beroepen op bijbelse wortels. Ook Paulus roept op tot verdraagzaam heid, zij het dat het hem vooral gaat om verdraagzaamheid binnen de gemeente. Maar ook ten aanzien van de anders denkenden (bij voorbeeld ten aanzien van de heidense over heid) zegt hij: "Laat hen maar ruimte, zolang ze jou ruimte laten in je geloof". £cidóc0ou*airt UitgaveWesterpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071-122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaart: per maand f. 25,70 per maand f. 26,70 per kwartaal f 76,60 per kwartaal f. 78,60 per jaar f. 294,30 per jaar f. 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2