Marion Bloem schrijft in de warmte van Indië Golfoorlog remt culturele leven Handel, Brahms en Kagel samen in de Philipszaal „De gebiologeerden springen uit de band Religieuze muziek van Mozart en Fauré KAREL APPEL ^Ikunst/rtv EeidócSoivicmt ZATERDAG 2 FEBRUARI 1991 PAGINA 19 Tekeningen Modigliani teruggevonden tOME - Na jaren van kunsthistorisch inderzoek zijn 79 schetsen van de Ita- iaanse schilder-beeldhouwer Amadeo Modigliani die in 1926 verloren waren ;egaan opgespoord en op hun echt- ïeid getoetst. )e schetsen uit de „jonge jaren" van Modigliani raakten verloren toen fas- risten in 1926 het huis van Modiglia- ti's broer Giuseppe Emanuale over vielen. )e meeste schetsen bleken in Italië te ijn gebleven; tien werden er in Lau- anne in Zwitserland gevonden. Ze varen in het bezit van particuliere verzamelaars die niet wisten dat het Modigliani's waren. Ted Heath dirigeert orkest in Leningrad LONDEN De Britse oud-premier Edward (Ted) Heath is uitgeno digd om als eerste bui tenlander het orkest van het conservatorium van Leningrad te dirigeren. De 74-jarige Heath zal met het orkest concerten geven op 7 en 9 februari, het eerste gewijd aan Beethoven, het tweede aan Mozart. Heath heeft eerder voor orkesten ge staan in Londen, Shang hai, Beijing, Toronto, Berlijn, Jeruzalem en Zurich. Residentie Orkest m.m.v. Martine Viard (sopraan), Hans Faber (spreekstem), Frans de Ruiter (verschijnsel) en Siegfried Palm (cello) met werken van Kagel. Dirigenten: Mauricio Kagel en Jac van Steen. Dr Anton Philipszaal Den Haag, gisteren. Herhaling: vanmiddag, VARA-matinee, Concertgebouw Amsterdam. Handel, Brahms en Kagel op één en hetzelfde podium, dat kan. Gister avond dirigeerde Mauricio Kagel het Residentie Orkest in zijn 'Variatio- nen ohne Fuge', variaties over de Handelvariaties van Brahms. Een soort raamvertelling waarbij alle componisten in kwestie ook fysiek aanwezig zijn. Kagel zelf is de diri gent, een als Brahms verklede Hans Faber steekt zijn verhaal af en Han del komt op een gegeven moment Brahms van het podium halen. Han del gezien door de bril van Brahms, en dat mengsel door het compositie- brein van Kagel bewerkt, klinkt als een merkwaardig vervormde lezing van een deel van de muziekgeschie denis. Zoals in zo veel van zijn com posities treedt Kagel in dialoog met het verleden. Hij laat horen dat ver vreemding van de muziekgeschiede nis humoristisch kan werken, maar hij levert tegelijkertijd kritiek op de hedendaagse muziekpraktijk. De ge schiedenis bestaat voor ons slechts uit hoogtepunten, anecdoten en grote na men. Het gevolg daarvan is een ster ke discrepantie tussen het beeld van de werkelijkheid dat wordt gevormd en de 'ware' werkelijkheid. De krankzinnigheid daarvan komt hier aan het licht. Veel stukken die gisteren werden uitgevoerd, stonden in het teken van de relatie tussen Kagel en zijn voor gangers. In de voortreffelijk gespeel de 'Kammermusik für Renaissance- Instrumente' bewijst de componist dat het medium beslist geen garantie geeft voor een bepaald klankresul taat, en ook geen stijl in de hand hoeft te werken. Bijna nergens krijg je hier de indruk dat er sprake is van oude muziekinstrumenten, omdat ze volkomen anders klinken door de speelwijze. Jac van Steen, die dit werk dirigeerde, gaf aanwijzingen die wat nauwkeuriger werden opge volgd dan die van Kagel zelf in de overige orkestwerken. Kagels manier van dirigeren is namelijk enigszins lomp, maar aan de andere kant ook wel heel effectief. De cellist Siegfried Palm had in 'Ge neral Bass' geen problemen met het 'in bedwang houden' van het publiek, omdat hij hier moet meezingen. Dat is grappig. Maar in het prachtige werk 'Siegfriedp', dat Kagel speciaal voor hem schreef, stuitte hij op een oude boosdoener: de akoestiek van de Philipszaal is niet ingesteld op solore citals. ARTHUR VAN DER DRIFT BILTHOVEN Velen, vooral in kringen van In dische Nederlanders, ken nen Marion Bloem van haar succesvolle romande buut 'Geen gewoon In disch meisje', dat in 1983 is verschenen en van haar film 'Land van mijn ou ders', die eveneens de In dische geaardheid tot on derwerp heeft. Maar daar leeft de klinisch psycho loge Marion Bloem het liet bij gelaten. Inmiddels zijn zo'n acht aar later verscheidene an- iere literaire werken versche len: 'Lange reizen korte lief des', 'Rio', 'Vaders van beteke- ïis' en de recente verhalen- jundel 'Vliegers onder het natras'. Bovendien heeft ze ïog andere films gemaakt, zo als 'De tovenaarsleerling' over dassieke muziek, die in 1987 werd bekroond met de VPRO Kid Screen Award. Voordat zij net 'Geen gewoon Indisch neisje' voor een breed publiek ïaam maakte, heeft Marion 31oem ettelijke boeken voor anderen geschreven. Evenals iiverse wetenschappelijke pu- ilicaties. Samen met haar ichtgenoot, de arts en publicist Van Wolffers, schreef ze een itudie over hyperventilatie. Dat is nog niet alles. Ze tekent >n schildert ook. Haar aqua rellen en pentekeningen zijn ■n worden geëxposeerd. En ze crijgt herhaaldelijk verzoeken Dm lezingen te houden. Theaterstuk Toen ze nog psychologie stu deerde, koos Marion Bloem als bijvak theaterwetenschappen. ^TOERISTEN MIJDEN LONDEN Dat komt haar momenteel heel goed van pas. Agaath Witteman, artistiek directeur van Theater van het Oosten heeft haar gevraagd met nog drie andere schrijvers, onder wie Marijke Höweler te wer ken aan een viertal stukken, waarvan de eerste op 15 janua ri 1992 in première gaat. Het wordt een komisch theater-fe uilleton in vier delen, hande lend over vier personages die samenwonen in een chique, maar vervallen buurt aan de rand van een grote stad. Elk van de aangezochte schrijvers neemt één hoofdpersoon voor haar of zijn rekening. Reizen is een andere passie van Marion Bloem. Niet zo maar vakantiereisjes, maar grote trektochten en/of studie reizen door China, Vietnam, Zuidamerika, Indonesië en noem maar op. Soms gaat ze met haar man mee, die als me dicus vaak verre landen moet bezoeken. Marion Bloem: „Ik vergezel mijn man alleen als het land waar hij naar toe moet mij interesseert. Mijn keuze heeft dan ook veel te maken met mijn werk. Zo ben ik in de Verenigde Staten ge weest om research te doen voor mijn boek 'Vaders van betekenis'. En in Irian Jaija, het voormalige Nieuw-Guinea, zijn we de binnenlanden inge trokken, om te weten hoe het daar aan toegaat. Niet zo lang geleden zag ik een documen taire over dat land op de tv. Dat commentaar bij de beel den was zo gênant om te horen en zo vreselijk doortrokken van westerse superioriteitsge voel. Dat is ook het voordeel van verre reizen, anderen kunnen je niet .zo makkelijk iets wijs maken. Bovendien leer je je eigen samenleving zo ongelooflijk te relativeren. Als je wilt schrijven, is het kunnen relativeren een eerste vereiste. Je moet voortdurend durven twijfelen aan eigen zekerhe den". Heel wat mensen, vooral als ze een tijdlang zelf in de tropen hebben gewoond dro men ervan om daar te kunnen wonen. Marion Bloem heeft die mogelijkheid, maar het spreekt haar niet aan. „Zo rus tig en paradijselijk is het in die landen niet. Tenzij je je ogen sluit voor wat er allemaal gaande is". Sleur „Behalve om de blik te verrui men is reizen voor mij om een andere reden heel erg belang rijk. Ik houd ervan om in situ aties verzeild te raken die niet voorspelbaar zijn. Het reizen is ook ideaal om een eventuele sleur te vermijden. Ik wil me steeds opnieuw ontwikkelen. Elke ontmoeting met een an dere cultuur houdt een les in. Ik wissel mijn werk steeds af. Er zijn periodes dat ik veel schrijf, dan zijn er tijden dat ik alleen maar schilder of een film maak. Soms werk ik maanden aan een boek en pro beer zo weinig mogelijk men sen te ontmoeten". Marion Bloem benadrukt dat ze niet op succes uit is. „Daar sta ik niet zo bij stil. Ik weet niet eens of ik zoveel succes heb. De enige criticus die ik voor vol aanzie, ben ikzelf. In mijn werk ben ik voortdurend be zig mij te perfectioneren. En dus ben ik nooit tevreden. Het is wel fijn als je weet dat men sen je boeken graag lezen, of dat mensen de deur uit gaan om naar je film in de bioscoop te komen kijken, of dat zij het de moeite waard vinden je aquarellen te kopen. Succes is zo relatief. Als je een paar jaar geen boek meer hebt geschre ven weten ze niet eens meer wie je bent". Indischen Voor talrijke Indischen is ze na het verschijnen van 'Geen gewoon Indisch meisje' en 'Land van mijn ouders' nog onverminderd een begrip, haast een idool. „Ik heb dat boek geschreven en die film gemaakt, omdat ik vind dat het geschreven of gefilmd moest worden. Maar dat geldt eigenlijk voor al mijn andere werken. Ik zou zulke boeken of films zelf willen lezen en zien. Maar het is leuk dat veel Indischen mijn lezingen bezoe ken. Door hun waardering is het net alsof je familie een beetje groter is geworden. In Rotterdam heb ik eens een le zing gehouden. Zat daar een Indisch echtpaar. De man gaf me een knipoog en de vrouw zegt: 'Dag Marion'. Ja, dat geeft me een enorm warm ge voel. Het is net alsof je oom en tante daar zitten. Daar blijf ik wel gevoelig voor. Wanneer mensen me alleen zouden ken nen van de televisie of van een artikel in de krant, dan zegt me dat niet zoveel, maar des te meer als ze mij van mijn werk kennen. In principe zijn alle situaties in mijn boeken even vaak verzonnen als dat ze autobiografisch zijn. Je bent schrijver om te verzinnen. Al leen mijn signatuur is hetzelf de. Mijn manier van vertellen is heel persoonlijk, niet in de trant van dat al die feiten alle maal waar zijn, maar ik schrijf beslist niet afstandelijk. Daar- Marion Bloem: „Als ik schrijf twijfel ik voortdurend heel erg aan mezelf", foto: vincent adolfse Indisch meisje de centrale fi guur. „Dat is alleen in de boe ken die ik voor volwassenen geschreven heb. Dat is een heel duidelijke keuze. In mijn jeugdromans is dat niet het ge val. Ik heb voor een Indisch meisje gekozen, omdat ik daar het meeste van weet en omdat het om ervaringen gaat die ik zelf gelezen zou willen hebben en omdat ik vind dat er over zulke ervaringen weinig ge schreven is". Thema Een terugkerend thema is het zoeken naar iets: naar de eigen identiteit, liefde, de wortels van haar (voor)ouders. „Veel wel, iets minder in de verha lenbundel 'Vliegers onder het matras'. Daar is het meer zoe ken naar een meeslepend be staan, naar extase. De hoofd persoon heeft de neiging om het uiterste uit het leven te willen halen. Dat element van zoeken, ja, ik denk dat ik niet de enige schrijver ben, die zich met het zoeken naar de essen tie bezighoudt. Dat is in mijn filmwerk ook terug te vinden. Dat wat je fascineert in het le ven, de schoonheid ervan, dat gene wat zin in je leven geeft, om dat mystieke, die magische op de een of andere manier vorm te geven, via verhalen, film, schilderijen, dat is mijn voornaamste motivering; de essentie van mijn werk. Ik wil het onzichtbare zichtbaar ma ken". De Indische cultuur dreigt langzaam te verdwij nen. Marion Bloem blijft opti mistisch: „Ik geloof niet dat die helemaal verdwijnt". Ze beklemtoont dat veel elemen ten ervan terug te vinden zijn in de huidige Nederlandse cul tuur. Ze legt zich erbij neer dat de geschiedenis nu een maal zijn loop moet hebben. „Maar de hele koloniale ge schiedenis moet in de litera tuur zijn nawerking hebben, opdat we ervan kunnen le ren". MAX SMITH LONDEN „Als we had den geweten dat het oor- ging worden, dan had den wij deze dure exposi tie nooit op touw gezet. We stevenen regelrecht af op een enorme strop", zegt Norman Rosenthal, die in de Royal Academy of Arts op het Londens Piccadilly de rol speelt van gangma ker van grote tentoonstel lingen. expositie waarover hij praat en die nog tot 14 april is te zien, wordt door veel kunst liefhebbers gezien als een van de belangrijkste van dit jaar. Het gaat om 85 merkwaardige oude meesters, impressionis ten, post-impressionisten en vroege modernisten. Deze doe ken en tekeningen vertegen woordigen de rijke verzame- van wijlen Emil G. Bührle 1890-1956), de Zwitserse in dustrieel van Duitse afkomst die tussen 1946 en 1956 hon derden waardevolle schilderij- ;n aankocht. Tijdens Bührle's leven kregen 'leen zijn beste vrienden de collectie te zien. Sinds 1960 wordt ze bewaard in het Kunsthaus van Zürich. De vijfendertig schilderijen, die momenteel onder zware bewa- .king in Londen zijn, werden ^^afgelopen jaar voor het eerst ^Jsamen naar het buitenland verstuurd. Op hun wereldreis deden ze achtereenvolgens Washington, Montreal en Yo kohama aan. Van Japan wer den de doeken en tekeningen in drieenzeventig kratten ver- .jscheept naar de Britse hoofd stad. Rosenthal: „De waarde van deze kunstwerken valt (niet te schatten. Een nationaal museum zoals het onze heeft -*geen geld voor onbetaalbare ■verzekeringspremies. Geluk- _Hkig neemt de Britse staat de volledige verantwoordelijk heid op zich voor grote ten- zoals deze van Bührle". De expositie bevat schilderijen van Edgar Degas, Claude Mo net, Auguste Renoir, Paul Gauguin, Vincent van Gogh en Paul Cezanne. Bij de oude meesters trekken vooral 'Het Portret van een Man', van Frans Hals, 'Interieur van de St.-Bavokerk in Haarlem', ge schilderd door Pieter Saenre- dam, en het dramatische land schap 'Onweer boven Dor drecht' van Aelbert Cuyp de aandacht. In de tweede helft van april keren de vijfentachtig schilde rijen en tekeningen voorgoed terug naar Zürich. Op dat mo ment zullen Norman Rosent hal en zijn collega's van het Royal Academy-team ook we ten of de expositie een finan ciële strop is geweest. Bang dat de Britse kunstlief hebbers wegblijven, zijn ze niet, maar met een toegangs prijs van rond de vijftien gul den, is de komst van een flink portie buitenlandse toeristen dringend gewenst. Japanse en continentale bezoekers aan Londen maken de dure Aca- demy-tentoonstellingen name lijk doorgaans rendabel. „Je verdient er geen schatten mee", weet Rosenthal. „Maar zolang de kosten worden ge dekt, ben ik tevreden. Vanwe ge de Golfoorlog ziet het er evenwel niet naar uit dat wij in april het geluk zullen sma ken ook ditmaal zonder verlies te werken, want praktisch overal in Londen zijn de toe risten bijna helemaal zoek". Rosenthals pessimisme is ge wettigd. Je ziet haast nergens meer toeristen. Overal valt de (betrekkelijke rust) op, zelfs tijdens de ochtend- en de avondpiek. Tot even voor de Golfoorlog was het in de bin nenstad telkens wat de Londe- naren 'moord' noemen, om er gens een plekje te vinden. Nu kunnen automobilisten overal hun auto kwijt. In het centrum van Londen staan de speciale dubbeldekkers met smacht te wachten op buitenlandse klan ten voor die dure non-stop 'Official Tours of London'. Een van de noodlijdende chauffeurs ziet eruit alsof hij op staande voet harakiri zal plegen. „Ik geef je vijf pond De theaters in Londen blijven leeg. Het is een klein kunstje om vlak plaatsen te krijgen. door Arabische terroristen. Een woordvoerder van de Londense VVV zegt: „Dit is een ramp voor de hoofdstad. In normale omstandigheden kent Londen in februari en maart zijn beste Japanse tijd. De weerslag van de Golfoorlog is onvoorstelbaar ernstig". mij brengt", gromt hij. vreemdelingen met geld zijn als sneeuw voor de zon ver dwenen. De toeristen-industrie dreigt volledig in elkaar te storten. Taxichauffeurs klagen steen en been. Hoteliers zien slechts de helft van hun ka mers gevuld. Het koninklijke warenhuis 'Harrods' heeft ne gentig medewerkers ontslagen wegens de forse daling van de omzet en dat allemaal omdat Amerikanen en Japanners Londen mijden als de pest, bang voor aanslagen gepleegd Voordeel De afwezigheid van zoveel buitenlandse toeristen heeft wel het voordeel dat het nu in Londen erg makkelijk wordt om een musical of een ander theaterstuk te gaan zien. Voor voor de voorstelling nog goede foto: ap het begin van de Golfoorlog kon je doorgaans alleen met veel geluk en voor heel wat geld op het laatste moment nog een goede plaats verove ren voor de beste shows. „Mo menteel is het praktisch elke dag een klein kunstje om vlak voor de voorstelling nog goede plaatsen te krijgen", zegt het bekende theaterbureau Keith Prowse. „Zelfs het theater van de legendarische 'Phantom of the Opera' raakt nauwelijks meer vol. De Golfoorlog dreigt voor ons een echte ramp te worden". Compagnie de Koe: „De gebiolo geerden". Tekst en regie: Bas Tee- ken en Peter van den Eede. Met Dirk Tuypens. Theater aan de Ha ven, vrijdag 1 februari, vanavond herhaling. Dat vogels 'spotten' uit de hand kan lopen, suggereert de Compagnie de Koe. Erwin en Ludo zitten zomaar te delibe reren of zij nu een Grasmus of de Braamsluiper hebben ge zien en ineens komt daar Lu- do's bekentenis, dat hij een Griel heeft gezien. Dat is an dere koek! Erwin haalt er gauw de Trap- veegkwartel bij die hij eens in Australië zag, maar de grenzen van hun afgebakend samen zijn zijn doorbroken. Ze zullen het maar eens hebben over liefde, vliegen, poëzie en onge breideld in het hooi rollen. Acteurs Bas Teeken en Peter Van den Eede doen het niet gek als Erwin en Ludo en ze hebben in Dirk Tuypens een fraaie liedjeszanger. Hun im provisaties hebben tot aardige momenten geleid van het kali ber Jim van der' Woude of Ra- deis. „Mens, spring er eens uit!" wil deze voorstelling „De gebiologeerden", zeggen en daartoe presenteren Teeken en Van den Eede zo'n beetje hun hele opleiding: ze zingen, slaan elkaar, springen, dansen, zwijgen en eten. „De gebiologeerden" had qua spelbegeleiding een iets stren- gereregie kunnen hebben. De voorstelling wint met een half uur schrappen aan kracht. Evengoed doet hij uitzien naar meer van Teeken en Van den Eede, die temidden van ver sleten objecten en een omge vallen hooiberg hun talent to- PETER SNEL Yvonne zwijgt de leegheid naar buiten Art Pro speelt Yvonne naar Yvon ne, prinses van Bourgondië van Wi- told Gombrowicz. Vertaling: Paul Beers. Bewerking en regie: Guy Joosten. Decor: Hans Dieter Schaal. Kostuums: Stans Lutz. Gezien op 1 februari in het LAKtheater. Van avond herhaling. Ze zegt niets, dat is het ergste wat je kunt doen. De verwar ring is groot, de analyses zijn niet van de lucht, ze wordt beurtelings met de meeste egards en volstrekt honds be handeld. „Ze" is Yvonne, erg lelijk, prins Philip heeft het in zijn hoofd gekregen met haar te trouwen en hoe hij haar naam weet, is een raadsel. Van haar zal hij hem niet gehoord hebben. Door haar volkomen passivi teit slaat de paniek toe aan het hof. De luidruchtige leegheid daar blijkt direct in het begin al wanneer koning, koningin en gevolg in een carnavalsop tocht het toneel rondgaan met een aangepast Wilhelmus als meedeiner. Yvonnes apathie lokt steeds wanhopiger wor dende reacties uit. Het voorko men van een schandaal is het belangrijkste. Voor de kijker komen belastende koninklijke Aanvankelijk wordt Philips huwelijk gepresenteerd als een moreel zeer hoogstaande zaak, maar al snel, bij de toenemen de radeloosheid, worden plan nen gemaakt om haar uit de weg te ruimen. Wordt het gif, een dolk of baars in roomsaus? Inderdaad, het laatste. Daar zitten lastige graten in. Yvonne is een absurde kome die van Gombrowicz. Hij laat zien dat mensen en hun lot worden bepaald door wat an deren van hen denken, en daar niets aan kunnen doen. Gastregisseur Guy Joosten maakt er bij Art Pro een hi larische voorstelling van. Dat is dankbaar werk met acteurs als Theo Pont, Els Ingeborg Smit en George van Houts (koning, koningin en kamer heer). Het is mooi om te zien hoe ze meegesleept worden door hun eigen onzinnige ar gumentaties. Guy Joosten weet de stijl van Art Pro goed te treffen. Yvonne heeft niet de diepgang van Strijards regies, maar mis staat als sterke komedie niet in het zo langzamerhand klas siek wordende oeuvre van de groep. DICK VAN TEYLINGEN Residentie Kamerkoor en Residentie Bachorkest met 4 zangsolisten en o.l.v. van Gerard Akkerhuis met werken van Mozart en Fauré. Kloos terkerk. Vrijdagavond. Het Residentie Kamerkoor en het Residentie Bachorkest brachten gisteravond in de Kloosterkerk in één program ma twee religieuze werken die verschillende aspecten van deze muziek belichten. In Mozarts Vesperae de dome- nica KV 321 straalt de muziek vertrouwen uit in de hemelse heerlijkheden die de vrome mens deelachtig zullen wor den. Dirigent Gerard Akker huis liet de sopranen, toch al de sterkste sectie in het koor, rustig ver boven alle andere stemmen uit stralen. Datzelfde gebeurde bij de vier solisten waar de sopraan Barbara Schlick met haar pure en vi- bratieloze stem alt tenor en ba riton ver achter zich liet. Dat er een orkestje was viel slechts op te merken wanneer, zoals in het beschouwende 'Laudate dominum', de klankbalans even in evenwicht kwam. Het Requiem van Fauré is veel donkerder van klank en belichting en ademde in de re gie van Akkerhuis een gewij de stilte. Het semi-professione- le koor liet hier horen hoe het perfekt licht en zacht kon zin gen en toch een goede klank en verstaanbaarheid behoudt. Hier kregen ook de mannen stemmen een kans zich te be hoorlijk profileren en deden dat heel behoorlijk. Terwijl de tempi bij Mozart vrij snel werden genomen, werd bij Fauré de tijd bijna stil gezet. De kerk staat echter ook bij dit zo verheven gezongen Requiem midden in de wereld. Dat merkte Barbara Schlick die, terwijl zij de draden van haar 'Pie Jesus' haarfijn spon niet alleen door lichte orgelto nen maar ook door de 'tram in de bocht' werd begeleid. De bariton Maarten Koningsber ger bracht met zijn twee soli de menselijke emotie in en deed dat indrukwekkend. Akkerhuis en zijn koor maak ten met dit religieuze concert een zeer professionele indruk. Het Residentie Bachorkest re vancheerde zich voor zijn ma gere inbreng bij Mozart door degelijk en goed klinkend spel bij Fauré, met een speciaal compliment voor de lage strij kers en blazers. ERIK BESIER ADVERTENTIE HAAGS GEMEENTEMUSEUM MEESTERWERKEN SCULPTUREN RECENTE SCHILDERIJEN STADHOUDERSLAAN 4 IK WOU DAT IK EEN VOGEL WAS Nederland Muziek staakt strijd voor verbetering van Radio 4 AMSTERDAM De stichting Nederland Muziek is ontbon den. De strijd voor een betere programmering op de klassie ke zender Radio 4 is gestaakt. Dit heeft het bestuur gisteren bekendgemaakt. De stichting werd in het begin van de jaren zeventig door onder andere violist Theo Olof, essayist Rudy Kousbroek en wijlen journalist Poll opgericht om een klassieke muziekzender op te zetten. In het midden van de jaren zeventig kwam Ra dio 4 daadwerkelijk van de grond. Volgens een woord voerster is de stichting nooit tevreden geweest over de kwaliteit van deze zender. Het bestuur ziet ook geen moge lijkheden meer in de toekomst bij de omroepen een verande ring te bewerkstelligen. De stichting beschikt over een ka pitaal van 50.000 gulden. Dat geld gaat naar de satellietzen der Concert Radio, die onder meer in Den Haag en Amster dam en omgeving via de kabel een klassiek radioprogramma verzorgt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 19