Vrijheid geen impuls voor
Sov jetrussische oecumene
CcidócSommf"
brieven van lezer
kerk
wereld
Joden en moslims bezorgd over vooroordelen
beroepingen
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeidócSouoant
WOENSDAG 30 JANUARI 1991 PAGljL
Strijd in RK Kerk over zaligverklaring Isabella
UTRECHT Binnen de Rooms-Katholieke Kerk in Spanje en
Latijns-Amerika woedt een strijd tussen 'rechts' en 'links' over
de zaak van koningin Isabella. „'Rechts' wil daarbij zijn gelijk
halen middels een heilige koningin." Dit schrijft dr. H. A. van
Munster, secretaris-generaal van de RK bisschoppenconferen
tie aan het Overlegorgaan van Joden en Christenen in Neder
land. Het OJEC had vorige maand geprotesteerd tegen plan
nen van het Vaticaan om Isabella zalig te verklaren. „Van enig
officieel karakter van dit proces van heiligverklaring is op dit
moment geen sprake," aldus Van Munster tot het OJEC. Isa
bella la Cattolica (de katholieke) was in 1492 verantwoordelijk
voor de verdrijving van alle 600.000 joden uit Spanje. Tijdens
de inquisitie en de vlucht kwamen tienduizenden joden om.
Bisschop bezorgd over katholieke begrafenissen
DEN BOSCH Bisschop J.G. ter Schure is bezorgd over de
manier waarop in veel parochies in zijn bisdom Den Bosch de
uitvaart wordt gevierd. „Bij sommige begrafenissen wordt het
christelijk karakter wel erg naar de achtergrond gedrongen",
schrijft hij in een brief aan pastores en diakens. De bisschop
vraagt de pastores geen medewerking te verlenen aan uitvaar
ten buiten de parochiegemeenschap. „Alleen in de parochie
kerk wordt bij een uitvaart de eucharistie gevierd. In de aula
van een crematorium is een eucharistieviering niet toege
staan." Als de nabestaanden toch vasthouden aan een plechtig
heid in het crematorium, is een gebedsdienst mogelijk. Soms is
het volgens hem beter geen eucharistie te vieren als overlede
ne of nabestaanden geen kerkelijke band hebben.
Mgr. J. ter Schure
FOTO: DIJKSTRA
Mgr. Ter Schure
houdt vast aan
omstreden nota
DEN BOSCH Bisschop
J.G. ter Schure van Den
Bosch houdt ondanks
zeer kritische reacties van
zijn priesters vast aan de
pastorale nota 'Bouwen
rond de Hoeksteen'. „In
gaan op alle reacties en
kritische commentaren
zou een nieuwe nota ver
gen en wellicht tot grote
re verwarring en nieuwe
polemieken leiden", al
dus Ter Schure in zijn de
finitieve reactie.
De bisschop voelt zich gehou
den aan „de theologische ach
tergrond en aan de pastorale
en structurèle lijnen" van de
nota. Hij vraagt daarom ieder
een in het bisdom loyaal mee
te werken aan de pastorale si
tuatie die de nota beoogt. „Het
heil van de gelovigen is zeker
niet gediend met een verdeeld
pastoraal beleid", schrijft de
bisschop.
'Bouwen aan de Hoeksteen'
werd in mei 1989 gepubli
ceerd en is sindsdien in vele
vergadercircuits besproken.
De nota pleit o.m. voor beper
king van het aantal pastoraal
werkers en de vorming van
samenwerkingsverbanden
tussen parochies. Het bisdom
rekent erop dat over tien jaar
drie parochies het gezamen
lijk met één priester moeten
doen.
De 28 dekens van het bisdom
lanceerden enkele weken la
ter een alternatief plan, 'Om
Gods volk te worden'. De
nota van Ter Schure - door
critici ook wel 'Rouwen rond
de Hoeksteen' genoemd -
„kijkt over de parochies
heen" en biedt geen enkele
inspiratie, aldus een van hen.
Het alternatieve plan zou
daarentegen de kerkelijke ge
meenschap als uitgangspunt
nemen en de mogelijkheden
bieden om de parochies te la
ten uitgroeien tot vitale ge
loofsgemeenschappen.
Ter Schure beseft dat het veel
priesters moeilijk zal vallen
om met minder collega's en in
grotere verbanden te moeten
werken. Maar de priester
moet niet alles zelf willen
doen. Als er niet per se een
priester nodig is, moet de
geestelijke zich beperken tot
leiding geven en coördinatie,
aldus de bisschop. Op hun
beurt zullen de gelovigen zui
nig moeten zijn op hun pries
ters.
AMSTERDAM De oe
cumenische contacten
met de Russisch-Ortho-
doxe Kerk via de We
reldraad van Kerken
stonden altijd onder de
verdenking van staatsbe
moeienis: wie met de ker
kelijke hoogwaardig
heidsbekleders sprak,
wist dat de staat meeluis
terde en meesprak. Na de
omwenteling in de Sov
jet-Unie, waarbij de kerk
in zekere zin gezuiverd is
van staatsinvloed, lijken
de kansen voor 'echte oe
cumene' dan ook gunstig.
Merkwaardig genoeg is dat
niet het geval, zo blijkt uit
een reisverslag van dr. G.J.
van Butselaar, secretaris van
de Nederlandse Zendingsraad
(NZR). Hij was in enkele
Sovjetrepublieken, op uitnodi
ging van de kerken in de
Sovjet-Unie. De uitnodiging
liep via de Commissie voor
Wereldzending en Evangeli
satie (CWME) van de Wereld
raad. De NZR is lid van die
commissie.
„Oecumene is voor de Russi
sche christenen verbonden
met dwang. De staat kon de
internationale oecumenische
contacten 'goed gebruiken'; bij
velen in de Sovjet-Unie roept
die wereldwijde oecumene
roept dan ook negatieve asso
ciaties op", zegt dr. Van But
selaar.
De vrijheid van nu is dan ook
voor sommigen zo ongeveer
hetzelfde als het einde van de
gedwongen oecumenische
contacten. Bovendien is het
zelfbewustzijn van de Russi
sche Kerk zo groot dat men
wat betreft de inhoud van het
geloof vindt dat er geen oecu
menische contacten nodig
zijn. Ontmoetingen met bij
voorbeeld protestanten kan
niets inhoudelijks opleveren,
want protestanten hebben in
de orthodoxe visie nauwelijks
notie van de betekenis van de
kerk; ze zijn eerder een be
dreiging voor de zuiverheid
van de orthodoxie.
Wantrouwen
Ook binnen de Sovjetunie
lijkt de oecumene althans
voorlopig niet een grote
vlucht te nemen. Nationaal en
lokaal is erg weinig bereid
heid samen te werken; er is
veel wantrouwen, en protes
tanten, katholieken en ortho
doxen veroordelen elkaar op
diverse punten.
Van Butselaar maakte wat dat
betreft enkele pijnlijke situa
ties mee. Bijvoorbeeld een bij
eenkomst die een oecume
nisch karakter zou hebben
(orthodoxen, uniaten, protes
tanten, Armeniërs), maar
waar slechts enkele lokale or
thodoxe geestelijken kwamen.
Bovendien waren die er al
leen maar om te klagen over
het protestantse onbegrip
voor hun ikonen.
Een uitzondering op dit vrij
Aan veel kerkgebouwen moet het een en ander worden opgeknapt zoals dit kerkje in Georgië.
Veel qeloviqen zijn overigens bereid hun handen uit de mouwen te steken.
M a FOTO: NZR
negatieve beeld maakt Van
Butselaar voor de Armeens
Apostolische Kerk. Mede van
wege de relaties met de dui
zenden 'verstrooide Arme
niërs' elders in de wereld is
de sfeer in deze kerk veel
opener. De Armeense kerk
was ook de enige van de or
thodoxe kerken die hem als
predikant tegemoet trad en
waar hij aan de liturgie heeft
meegewerkt.
Er is vooral bij de jongere ge
neratie orthodoxen een
scherp bewustzijn van de pro
blemen waarmee (de kerk in)
Rusland wordt geconfron
teerd. Er is grote onzekerheid
over de toekomst. Hoe moet,
om maar een voorbeeld te
noemen, de houding zijn te
genover de overheid? Drie ge
neraties lang heeft die over
heid de mensen ronduit bela
zerd en afgescheept met leu
gens. En wat te denken van
allerlei morele, politieke en
economische problemen die
zijn ontstaan.
Verwachtingen
Van Butselaar werd steeds
weer verrast door de ver
wachtingen van mensen over
wat de kerk te zeggen heeft
in de nieuwe situatie. On
danks alle ideologische indoc
trinatie van de staat is er bij
heel veel mensen iets blijven
hangen van het besef dat de
kerk 'meer' is, dat ze een fac
tor van het continue is. Zelfs
atheïsten hebben het besef
dat die kerk een 'beetje van
ons allemaal' is en ze hebben
net als anderen een zekere
'nieuwsgierigheid' naar wat
de kerk te bieden heeft. In
Georgië maakte Van Butse
laar mee hoe de plaatselijke
politieke partijen bij de kerk
aankloppen om vergader
ruimte en met de vraag of de
priester ook in het partijbe
stuur zitting wil nemen. De
kerk is letterlijk en figuurlijk
de enige 'vrije ruimte' waar
mensen creatief kunnen na
denken over hun toekomst;
de kerk is een vrijplaats voor
het geweten.
Wat dat betreft is de situatie
grondig gewijzigd. Wanneer
iemand tien jaar geleden
vroeg: wat kan de functie van
de Russisch-Orthodoxe Kerk
zijn voor de Sovjet-Unie, dan
was het antwoord niet echt
positief. Diezelfde vraag nu
gesteld zet mensen in vuur en
vlam, merkte Van Butselaar.
„Je ziet dat mensen uit alle
lagen van de bevolking en
zeker kunstenaars en weten
schappers te kennen ge
ven: ik wil puin ruimen, de
menselijkheid in ons land hel
pen opbouwen. Velen van
hen willen dat doen juist bin
nen de kaders van de kerk.
Opmerkelijk is dat het aantal
priesterroepingen enorm is
gestegen".
Van Butselaar heeft in allerlei
gesprekken gemerkt hoe diep
de gevoelens zijn van teleur
stelling en woede over de leu
gens van de ideologie, hoe
mensen tot de ontdekking zijn
gekomen dat hun leven niet
gebaseerd kan zijn op mooie
verhalen en op leugens van
de staat. De kerk met haar
eeuwenlange traditie is voor
hen het symbool van een écht
fundament onder het bestaan
en aan dat fundament willen
heel veel mensen werken. „Ik
denk dat we van deze mensen
veel goeds kunnen verwach
ten", meent Van Butselaar, en
de internationale oecumeni
sche partners kunnen in dat
proces een waardevolle rol
spelen. „De kerken vragen
niet naar onze opvattingen
over hun geloofsinhouden,
wel willen ze van ons yeten
wat onze ervaringen zijn'"met
allerlei sociale en ethische
kwesties. Het land beleeft
chaotische tijden, vol onze
kerheid en angst. Kerk en oe
cumene hebben daarin een
grote mede-verantwoordelijk
heid".
Van Butselaar zag in een plot
seling opduikend beeld in een
moderne buitenwijk van Mos
kou Jtet hele 'verhaal van de
kerk in Rusland': Naast een
moderne snelweg staan toren
hoge flats, neergeplakt in een
zame en uitgestreke weilan
den. De moderniteit van weg
en woning drukt onherberg
zaamheid en onpersoonlijk
heid uit en plotseling staat op
de middenberm van die snel
weg een oud, traditioneel ge
bouwd orthodox kerkje. De
verf die was afgebladderd is
vervangen en de 'uien' op de
torens staan te schitteren in
de zon „als een goddelijke
lach" in de wereld van men
sen.
„Dat kerkje", zegt Van Butse
laar, „is misschien een niet
gepland overblijfsel van een
boerendorp dat moest wijken
voor de snelweg. Nu is die
zelfde kerk het hart van de
wijk geworden".
LÜTSEN KOOISTRA
Een aantal exemplaren van
het rapport van dr. Van But
selaar is nog beschikbaar bij
de NZR, tel. nr. 020-717654.
AMSTERDAM Joodse
en moslimorganisaties
zijn bezorgd over de
vooroordelen in de Ne
derlandse samenleving.
Het gesprek dat zij gister
avond in Amsterdam
hebben gevoerd, is een
„belangrijke stap om het
behoud van een tolerante
samenleving in Neder
land". Op korte termijn
zal het gesprek worden
voortgezet. Dit bleek uit
een gezamenlijke verkla
ring, die na afloop werd
verspreid.
Tussen beide gemeenschap
pen bestaan in Nederland
geen problemen. Tijdens het
„open en constructief" ge
sprek is niet over politiek ge
sproken. „Een oorlog in het
buitenland, waarbij groepen
betrokken zijn die ook in de
Nederlandse samenleving zijn
vertegenwoordigd, hoeft hier
niet te worden voortgezet,"
aldus N. Joeman, secretaris
van de koepelorganisatie van
Surinaamse moslims in Ne
derland (World Islamic Mis
sion).
Het gesprek was „natuurlijk"
preventief bedoeld. De voor-
Vertegenwoordigers van joodse en islamitische organisaties troffen elkaar gisteren in het Am
sterdamse centrum voor religieuze cultuur De Rode Hoed.
FOTO: ANP
Niets is zo
nutteloos als een
algemene stelregel.
oordelen in Nederland over
joden en moslims dreigen on
der invloed van de Golfoorlog
uit de pan te rijzen, aldus Joe
man. „De oorlog mag geen in
vloed op de harmonieuze sa- paalde mate in de Nederland-
menleving in Nederland heb- se samenleving aanwezig
ben." zijn". Het vijandbeeld in Ne-
De delegaties „delen de zorg derland is echter qnjuist, al
om vooroordelen die in be- dus F. Ensel van het Joods
Maatschappelijk Werk, dat
het initiatief voor het gesprek
had genomen. Van beide zij
den werd bevestigd dat de si
tuatie in Nederland stukken
beter is dan in een land als
Frankrijk.
Het zou naar zijn mening niet
verstandig zijn als dit het laat
ste gesprek zou zijn. Daarom
is afgesproken dat voortaan
de onderlinge contacten regel-
matig zullen plaats vinden. In
de toekomst zal volgens Ensel
„zeker" een delegatie van
kerkelijke zijde aanwezig zijn
om over gemeenschappelijke
zorgen mee te praten.
Van Joodse zijde waren verte
genwoordigd de drie Joodse
Kerkgenootschappen (Neder
lands-Israëlitisch Kerkge
nootschap, Portugees-Israëli
tisch Kerkgenootschap en het
Verbond van Liberaal-Reli
gieuze Joden), het Joods
Maatschappelijk Werk en het
Centrum voor Informatie en
Documentatie Israël. Van
Moslimzijde namen de World
Islamic Mission (moslims van
Surinaamse afkomst), de
Turks-Islamitische Culturele
Federatie, de Unie van Ma
rokkaanse Moslim Organisa
ties in Nederland en het Mos
lim Informatie Centrum aan
het ruim twee uur durend ge
sprek deel.
OJEC nog „bitter"
na koerswijziging
Raad van kerken
\MSTERDAM Het Over-
legorgaan van Joden en
Christenen in Nederland
(OJEC) heeft „met enige ge
voelens van bitterheid" ken
nis genomen van de nieuwe
PLO-verklaring van de Raad
van Kerken in Nederland.
Het spreekt van een „vage
koerswijziging".
Het OJEC betreurt het dat de
Raad pas tot andere gedach
ten is gekomen onder druk
van de politieke omstandighe
den. De Raad van Kerken
distantieerde zich maandag
van „al die stemmen en
krachten in de PLO die steun
betuigen aan Saddam Husayn,
het terrorisme aanwakkeren
en de aanvallen op Israël toe
juichen".
„Wij hadden van de Raad een
meer principiële houding ver
wacht vanuit de dikwijls met
de lippen beleden verbonden
heid met het joodse volk",
schrijft het OJEC. In een „ja
renlang durend conflict met
de Raad van Kerken" heeft
het OJEC de punten naar vo
ren gebracht die de Raad nu
benadrukt, aldus de verkla
ring.
Het OJEC had liever gezien
dat de Raad zijn verklaring
van mei 1990 had ingetrok
ken. Hierin wordt de Neder
landse regering gevraagd de
PLO te erkennen als „de eni
ge georganiseerde stem van
het Palestijnse volk". Het is
volgens het OJEC „niet moge
lijk te vragen om een opwaar
dering van de status van de
PLO en tegelijkerjijd zich van
de hoofdstroming in de PLO
te distantiëren".
De relatie tussen joden en
christenen in Nederland is de
afgelopen jaren door de hou
ding van de Raad van Kerken
aanzienlijk verslechterd,
schrijft het OJEC.
Hervormden en Gereformeer
den hebben inmiddels gerea
geerd op de verklaring van de
Raad van kerken van mei
1990. Het moderamen (syno-
debestuur) van de Nederland
se Hervormde Kerk vond in
meerderheid dat de verkla
ring te veel de loyaliteit met
de Palestijnen benadrukte.
Ook vroeg het zich af of de
PLO werkelijk als enige stem
van het Palestijnse volk func
tioneert en of de bevrijdings
beweging niet openlijker haar
erkenning van het bestaans
recht van de staat Israël moet
uitspreken.
Net als de Hervormde Kerk
zijn de Gereformeerde Ker
ken van mening dat het plei
dooi van de Raad voor „op
waardering van de status van
de PLO en haar vertegen
woordiger in Nederland" te
zeer een politieke aangelegen
heid is. In een brief van de
cember 1990 beticht het gere
formeerde synodebestuur de
Raad bovendien van „onacht
zaam" beleid door eerst de
verklaring en pas later de dis
cussienota voor de kerken vrij
te geven.
Pastoor wordt berecht
voor plegen ontucht
ROERMOND Het openbaar
ministerie in Roermond heeft
besloten de 60-jarige pastoor
van de Noordlimburgse paro
chie Reuver-Offenbeek te ver
volgen wegens ontucht met
minderjarige kinderen. Hij is
gedagvaard om op 18 februari
voor de politierechter te ver
schijnen. De pastoor, die al
twaalf jaar in Offenbeek
werkzaam was, kwam enkele
maanden geleden in opspraak
door klachten van ouders van
twee 5-jarige meisjes met wie
V. ontuchtige handelingen ge
pleegd zou hebben. Op grond
van één van deze klachten
wordt de pastoor vervolgd.
Het betreft de aangifte bij de
politie van een moeder van
een 5-jarig meisje. Zij heeft
verklaard de pastoor op heter
daad betrapt te hebben toen
hij zich vergrepen zou hebben
aan haar minderjarige doch
tertje.
Nederlandse Hervormde Kerk
Benoemd tot radiopastor bij de
IKON mw. J. van der Werf. pred.
voor buitengew. werkzaamheden
(geestelijk verzorger psych.centrum
Vogelenzang te Bennebroek), die
deze benoeming heeft aangenomen.
Bedankt voor Hattem G. de Fljter te
Siddeburen en Wagenborgen.
Gereformeerds kerken
Beroepen te Leiderdorp (herv.geref.)
mw.drs. L.S. Karreman te Diemen-
Watergraafsmeer-BIjlmer (part-time);
te Marrum C.W. Hoek te Mldwolda;
te Ermelo als geestelijk verzorger
van ziekenhuis Sint Jansdal te Har
derwijk L. Bouman te Delfzijl, die dit
beroep heeft aangenomen en reeds
als zodanig werkzaam is.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Noordbergum A.L.Th,
de Bruijne te Nljverdal.
Ontwikkelingshulp in gedra^
jaar voor eer
PREMIER Lubbers wil de komende drie
jard gulden bezuinigen op de hulp aan de Derde Whnc
Volgens de minister-president is dat verantwoord, om<; in
Westerse industrielanden volgens de maatstaven van devor
enigde Naties slechts 0,7 procent van hun Bruto NatP®f
Produkt (BNP) aan ontwikkelingshulp behoeven uit
ven. Nederland zit op 0,92 procent van zijn BNP en ksT^
gerust een stapje terug doen, aldus Lubbers. «j.
ter
bi<
UlT de mond van een voormalig ondernemer klinkt <j'
denering nog enigszins aanvaardbaar. Als men Nedë
ziet als een BV, waarvan de winstgevendheid wordt be<j-
door te hoge uitgaven, is het begrijpelijk dat men op alli.
bezuinigen wat niet hoognodig is. Geheel anders is echj
positie van minister Jan Pronk van ontwikkelingssameiM
king.
TOT op de dag van vandaag prijst deze PvdA'er zichzelf
als een trouwe leer- en volgeling van Nobelprijswinnaa :h
Tinbergen. Die wordt ook nu nog niet moe te verkon
dat het Westen de ontwikkelingshulp juist moet verg j
Alleen dan zou er een kans zijn dat met name de Afrik ni
landen ooit uit de ellende raken.
KAN diezelfde Pronk akkoord gaan met schrappen vajsl
totaal -van een miljard op zijn begroting? Natuurlijk nieïaa
prof. Tinbergen. Hij spreekt de hoop uit dat zijn pupifc
„hard" zal opstellen in het kabinetsberaad over de Tuss(e
lans. De vraag is echter of dit voldoende zal zijn. Tinb
is er zelf niet gerust op. Hij twijfelt openlijk aan de mog
heden voor Pronk om het gevecht in de ministerraad tee
nen. De bezuinigingswoede in politiek Den Haag zot,n
menteel te groot zijn.
cl
WlE het gedrag ziet van PvdA-leider Wim Kok, kafya
anders dan dat beamen. Kok lijkt momenteel alleen g(
resseerd in zijn functie van minister van financiën. I
hoedanigheid zit hij collega's achter de broek die in zijn
de broekriem niet ver genoeg willen aanhalen. Met nai
CDA'ers Andriessen van economische zaken en Bukmai n
landbouw moeten het ontgelden. Onder die omstandig! a,
is het moeilijk voorstelbaar dat Kok zijn partijgenoot I ie
in bescherming zal nemen.
DAARMEE heeft laatstgenoemde nog één mogelij] n
over om het plan-Lubbers te torpederen. Hij kan dr^'
met aftreden, zoals minister Deetman van onderwijs
te doen in het vorige kabinet, wanneer hij de adem'
schatkistbewaarder Ruding in zijn nek wat al te heet^.
worden. Deetman had daar altijd veel succes mee.
i]
Dat dient Pronk extra aan te sporen het been stijf te|]
den. Het zou onverteerbaar zijn als Nederland uitgere
nu op ontwikkelingshulp gaat bezuinigen, terwijl het te-^
wel vele miljoenen beschikbaar blijkt te hebben voo
voeren van een oorlog. Als iemand zich door dat argu
aangesproken moet voelen, is het Pronk. Hij ziet er irnH
ook niet tegenop zijn twijfels aan de juistheid van de |I
oorlog openbaar te maken. r
Brieven graag kort jn duidelijk geschreven
De redactie behoudt zich het recht voor ingezom|
stukken te bekorten
Gewijde grond
Bij het lezen en horen van de
zware luchtaanvallen, die da
gelijks op Iraq en Kuwayt
plaats vinden, zullen er zeker
personen zijn bij wie het hui
len nader staat dan het lachen.
Acties tegen deze oorlog wor
den ondernomen, maar van de
zijde van archeologen en bij-
belgeleerden vernemen wij
niets. Zal een Amerikaanse le
gerleiding denken, dat deze
oorlog tegen Iraq wordt uitge
vochten op aan God dierbare
en voor de gehele mensheid
waardevolle grond?
De geschiedenis van de VS be
gint met emigranten, india-
nengevechten, woudlopers en
slaven, maar de geschiedenis
van de mensheid begint in
Iraq, waar door God het eerste
mensenpaar in een lusthof (het
paradijs) werd geplaatst, die
volgens deskundigen zou heb
ben gelegen bij Bahrein. Wie
denkt er aan, dat God uit het
volk van de Chaldeeën een
man als Abram (later: Abra
ham) koos om stichter te wor
den van het Joodse volk. Hij
woonde te Ur, waarvan de rui
nes liggen bij de Teil Mu-
quayyir. Wie denkt er aan dat
hier Babel lag (gr. Babyion),
waarvan de herinnering
de toren van Babel nog o a
leeft. Wie weet van de
roemde „hangende tui J
van Babyion, wie van ko
Hammurabi en zijn wetge*
Wie weet van Ninive, v
vari de ruines bij Mosoel
de Eufraat liggen. Wie
van het Gilgemetsj-epos,
dit gebied is van gewijdi
historische grond, waar
wieg van de mensheid I
gestaan. Bijbelkunde en p
ne archeologie hebben on
tend veel te danken aan d<
gravingen in Irak, waar
o.a. de bibliotheek van Ai
banipal is teruggevon
Deze gewijde en kost
grond wordt nu dagelijks
luchtaanvallen geteisterd
de archeologische verlii
kunnen heel groot zijn. V
om zwijgen bijbelkundigei
profane archeologen over
rampspoed voor heel de m
heid?
Dr. W.J.A. Visser,
DEN HAAG.
(NASCHRIFT RED AC
Dat de moderne Nebuka
zar - Saddam Husayn -
oude Babyion bedreigt,
reeds uitvoerig gesignaleei
de krant van 22 januari.)
fieidóeCouAO/rit
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers)
Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon. 071 -122 248
van ma t/m vr. van 18 00 tot 19 00 u op za van 14.00 tot 15.00 uui
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling Bij betaling per acceptgirokaai
per maand 25,70 per maand f. 26,'
per kwartaal f. 76,60 per kwartaal f. 78,]
per jaar f. 294,30 per jaar 299,!
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050