De heilige huisjes gaan om
brieven van lezer
EeidócSomont
kerk
wereld
FEMINISTISCH THEOLOGE RIET BONS-STORM:
Rabbijn Van de Kamp „plezierig verrast
door ommezwaai van Raad van Kerken
Russisch-Orthodoxe kerk sticht jongerenbeweging
Huisbezoek
is meer dan
theevisite
CeidóeScHwcwï
Dolkstoot van Pronk
1
£cldóc0ouuuit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
DINSDAG 29 JANUARI 1991 PAGI£_
ROTTERDAM De Raad
van Kerken in Nederland
heeft een werkgroep Kerk en
Dier in het leven geroepen.
„Het wordt hoog tijd dat de
kerken inzien dat dieren ook
rechten hebben en dus res
pectvol behandeld dienen te
worden", zegt voorzitter E.
Kegge.
De werkgroep gaat zich voor
al bezighouden met allerlei
vormen van dierenleed. In sa
menwerking met organisaties
Raad van Kerken ontdekt dierenleed
die al jaren opkomen voor de
rechten van het dier, wordt
de aandacht gericht op vivi
sectie, genetische manipulatie,
de bont- en bio-industrie en
het vermaak met dieren. De
reacties zijn bemoedigend,
zegt Kegge. „Hè hè, eindelijk
doen de kerken er wat aan".
Het verbaast haar dat dat zo
laat gebeurt. „De dieren ma
ken deel uit van Gods Schep
ping, die aan ons toever
trouwd is. Ook zij moeten be
heerd worden, en dus niet
misbruikt." De rechten van
het dier zijn in de kerken al
tijd ondergesneeuwd, zegt
Kegge. Zij hebben zich vaak
louter en alleen op de mens
gericht. Ook nu de kerken het
milieu hebben ontdekt - een
van de vruchten van het con
ciliair proces voor gerechtig
heid, vrede en behoud van de
schepping - komen de dieren
er nog bekaaid af. De Wereld
raad van Kerken riep in 1989
christenen op om dieren te
behandelen als medeschepse
len Gods. De werkgroep
hoopt de Nederlandse Raad er
ook toe te kunnen bewegen
een dergelijke verklaring uit
te geven.
De werkgroep heeft tever
geefs geprobeerd de theoloog
dierenvriend Hans Bouma
voor het karwei te strikken.
Het woord is vrij,
de daad is stom, de
gehoorzaamheid is
blind.
ZEERIJP Veel femi
nistische theologen heb
ben de kerk al verlaten
omdat ze feminisme en
christendom onverenig
baar achten. Prof. dr. M.
(Riet) Bons-Storm denkt
er anders over. „Ik blijf
in de kerk omdat ik mij
de ruimte die de kerk
ook biedt, niet wil laten
afnemen," zegt de Gro
ningse kerkelijk hoogle
raar strijdlustig.
Vooral aan de rand van de
kerk vindt zij de broodnodige
inspiratie en herbergzaam
heid. Er is een hoop aan te
merken op de kerk - en ook
Bons-Storm levert daaraan
graag haar bijdrage - maar
toch biedt de kerk „een zin
aan mijn bestaan, waar ik nog
geen betere voor heb".
Bons-Storm (57) is de eerste
en voorlopig enige vrouwelij
ke kerkelijk hoogleraar in de
Nederlandse Hervormde
Kerk. Sinds 1 september 1990
is zij bijzonder hoogleraar
vrouwenstudies en pastoraat
aan de Rijksuniversiteit Gro
ningen. Vandaag hield zij
haar inaugurele rede, die han
delt over 'pastoraat buiten de
muur van het Vaderhuis'.
„Een gevaarlijke functie"
noemt zij zelf haar hoogle
raarschap. „Ik kan gebruikt
worden als alibi-vrouw of ex-
cuus-Truus, zeker als ik
straks in mijn toga opnieuw
in de schijnwerpers sta. Zo
wordt het feit versluierd dat
een vrouw over het algemeen
niet gauw voor een dergelijke
functie in aanmerking komt".
Het gevaar heeft haar er niet
van weerhouden de functie
aan te nemen. Een vrouwelij
ke hoogleraar is een enorme
steun in de rug voor de vrouw
en geloof-beweging, waarin
Bons-Storm meer heil vindt
dan in de traditionele kerk.
„Ik word gedragen door de
vrouw en geloof-beweging en
niet door de synode, door de
hoge pieten in de kerk."
Evenmin heeft zij veel goede
woorden over voor de Gere
formeerde Bond, de rechter
flank in de Hervormde Kerk
die in de feministische theolo
gie „een grote bedreiging voor
de kerk" ziet en „een regel
rechte aanval op Gód" (ir. J.
Dr. Riet Bons-Storm
van der Graaf). „De Bonders
praat me er niet van! Die
erkennen mij gewoon niet.
Maar ik besteed geen energie
meer aan ze, om ze te bekeren
of zo".
De angst van de Bond voor
Bons' ideeën hoeft overigens
niet te verbazen. „De heilige
huisjes zullen omgaan, een
voor een", zegt de feminis
tisch theologe overtuigd. „Ik
stel de uniciteit van Christus
onder kritiek. Door te zeggen
dat Jezus uniek was, worden
tegelijk alle anderen gedis
kwalificeerd, wordt er meteen
in hiërarchische termen ge
dacht."
Messias-kwaliteiten
Liever dicht Bons-Storm Je
zus in een heel bijzondere
mate „messias-kwaliteiten"
toe. „Het is niet ondenkbaar
dat anderen - mannen, vrou
wen, zwart of blank - op hun
eigen plekje ook messias-kwa
liteiten bezaten of bezitten.
Daarmee wordt Jezus niet
minder bijzonder, maar wel
minder uniek". Haar tegen
standers kunnen die nuance
meestal niet volgen: „Het is
altijd alles of niks. Zij denken
dat ik Jezus als de Christus
hiermee helemaal afschrijf,
maar dat is beslist niet zo".
De theologe heeft ook niet het
idee dat zij zich met haar kri
tiek buiten de christelijke
kerk stelt. „Integendeel, ik sta
er juist middenin. Laat die
anderen maar bewijzen hoe
uniek de enige Christus Vic
tor is Je moet zelf altijd het
centrum claimen", aldus
Bons-Storm, met een verwij
zing naar een van haar leer
meesteressen, de Amerikaan
se theologe Elisabeth Schüss-
ler Fiorenza. Het zit 'm vaak
vast op de taal; iets waarmee
Bons-Storm zich intensief be
zighoudt. In het verhaal van
verlossing en verzoening, het
graf en het kruis („het sote-
riologisch drama") zitten nog
al wat seksistische elementen.
„Het heil is meer op de maat
van mannen dan op die van
vrouwen toegesneden. De
hoofdrollen in het drama zijn
niet gelijkelijk over de seksen
verdeeld".
„We hebben er geen taal
voor", laat ze zich geregeld
ontvallen. Zo is het in het
christelijk taalgebruik haast
onmogelijk om gelijkwaardig-
FOTO: ANP
heid uit te drukken. De waar
den die aan Christus worden
toegekend, zijn voornamelijk
mannelijk: hij is de overwin
naar, hij zal verhoogd wor
den. De minste willen zijn of
de verliezer, dat past niet in
ons denkmodel, zegt de hoog
leraar, die daar overigens
eerder de christelijke traditie
dan de bijbel zelf verantwoor
delijk voor houdt.
Ze geeft een ander voorbeeld:
„In de hele traditie is er een
verheerlijking te zien van het
zaad. De scheppingskracht
wordt geheel aan de man toe
gekend, de vrouw wordt
slechts gezien als moeder
grond waarin het zaadje ont
kiemt. Na de geboorte moet
het kind in de naam van de
Vader herboren worden,
waarna het pas werkelijk
mens kan zijn".
„Het misverstand moet de
wereld uit dat feministische
theologen tegen mannen of
vaders zijn. We zijn wél tegen
exclusief mannelijk taalge
bruik", vervolgt ze resoluut.
„We hebben er niks op tegen
dat Jezus een man was, maar
wel dat er in de kerk geen
ruimte is voor een andere
voorstelling van Jezus-."
Nog een misverstand wil ze
opruimen: „Wij wensen niet
een hoekje van de kerk voor
onszelf, ook niet aan de top.
Wij willen gewoon de kerk
anders". Erg snel zal dat niet
gebeuren, maar als ze zelf
verantwoordelijk kan zijn
voor een „stapje op de goede
weg" is er al veel gewonnen.
„Misschien maakt mijn klein
dochter het mee
De feministische theologie
heeft volgens Bons-Storm on
dertussen al heel wat vruch
ten afgeworpen. „We hebben
de tijd van schoppen en afbre
ken achter ons, we zijn nu be
land in de tijd van het ont
werpen van nieuwe theo
rieën. Maar deze theorieën
worden nog niet verdiscon
teerd in de dominante theolo
gie," zegt ze.
Zolang de hoogleraar nog
zeergeleerde collega's tegen
komt die menen dat feminis
tische theologen „van die
vrouwen'zijn die zich alleen
maar druk maken over
woordjes in het Liedboek", zal
er wat dat betreft ook niet
veel veranderen. De twee cir
cuits van de feministische en
de traditionele (mannelijke)
theologie zullen integendeel
steeds verder uit elkaar ko
men te liggen. En de feminis
ten zullen meer en meer „een
voorsprong" opbouwen, om
dat zij beide circuits moeten
bijhouden, terwijl de andere
partij meestal genoeg heeft
aan zijn eigen domein.
„Wij wensen niet enkel en al
leen te discussiëren op de
voorwaarden van de domi
nante theologie. Daarmee
zouden wij onze eigen waar
digheid te kort doen. Wij wil
len als theologen onder elkaar
discussiëren. Wij willen wel,
de afwijzing komt veel meer
van de andere kant. Daar
worden wij geridiculiseerd en
verdacht gemaakt, daar
heerst een wildgroei aan
vooroordelen."
Maar ze maakt zich er niet
meer druk om. „Die tijd heb
ik gehad." Ze denkt heel
„strategisch" - dat woord valt
herhaaldelijk. „We kunnen
toch geen energie verspillen.
Als we volhouden hebben we
misschien ooit de geïnstitutio
naliseerde kerk niet meer no
dig. Maar dat is niet mijn ide
aal. Mannen en vrouwen
moeten samen kerk zijn, maar
dan wel echt sómen."
AMSTERDAM De
Amsterdamse rabbijn
L.B. van de Kamp is „ple
zierig verrast" door het
besluit van de Raad van
Kerken om afstand van
de PLO te nemen. Het
signaal is doorgedrongen,
aldus Van de Kamp, die
anderhalve week geleden
scherpe kritiek leverde
op de houding van de
Raad van Kerken ten op
zicht van de PLO.
De toekomst zal moeten uit
wijzen of „de draai van 180
procent" in de houding van
de Raad zal beklijven. In dit
verband maakt Van de Kamp
een vergelijking met het
weer. „We weten op dit mo
ment wel wat het weer is,
maar niet wat het klimaat is".
De Raad maakt zich illusies
door te denken dat er elemen
ten binnen de PLO zijn, die
zich niet achter Saddam Hu-
sayn opstellen. „De PLO
heeft enkele jaren geleden
een masker van diplomatie
opgezet, maar ze staat nog
steeds achter het terrorisme
van weleer."
Van de Kamp heeft de indruk
dat de Raad heeft geluisterd
naar de signalen uit de ker
ken die de 'dubbele loyaliteit'
tegenover Israël en de Pales-
tijnen ter discussie hebben ge-
Rabbijn L. van de Kamp
FOTO: SF'
steld. De voorzitter van de
Hervormde synode, ds. B.
Wallet, liet weten dat de hou
ding van de pro-Irak-houding
van de PLO voor de Raad
van Kerken aanleiding moest
zijn zijn dubbele loyaliteit met
Israël en de Palestijnen te
heroverwegen. „De diepste
laag van de verbondenheid
betreft Israël."
Van de Kamp had ruim een
week geleden in een een ra
dio-discussie met secretaris ds.
W.R. van der Zee nog de in
druk gekregen dat de Raad
aan zijn standpunten zou vast
houden. Dat werd door Van
der Zee bevestigd: „Men ver
wacht dat wij ons distantiëren
van de PLO, maar dat doen
we niet," zei hij precies een
week geleden.
Loyaliteit
In haar verklaring onder
streept de Raad van Kerken
dat zij blijft bij zijn dubbele
loyaliteit met Israël èn de Pa
lestijnen.
In de nieuwe verklaring
neemt de Raad afstand van
PLO-leider Yasir Arafat en
andere Palestijnen die zich
achter de Iraakse president
Husayn hebben geschaard.
Ook distantieert de Raad zich
van „stemmen en krachten in
de PLO die het terrorisme
aanwakkeren en de aanvallen
op Israël toejuichen".
„Er zal zeker aanleiding zijn
om na het vurig gehoopte ein
de van de oorlog in de Golf
opnieuw te bezien op welke
wijze vrede tussen Israël en
de Palestijnen tot stand ge
bracht kan worden", schrijft
de Raad. „Zonder deze vrede
zal er geen vrede zijn in het
Midden-Oosten en in de we
reld."
De Raad blijft van mening dat
„het Palestijnse volk recht
heeft op een eigen tehuis, zo
als Israël recht heeft op een
veilig bestaan". Hij heeft sinds
1979 gepleit voor een eigen
staat voor de Palestijnen naast
Israël. Vorig jaar drong de
Raad er bij de Nederlandse
regering op aan de PLO als
enige vertegenwoordiger van
het Palestijnse volk te erken
nen.
Van der Zee geeft toe dat er
niet veel PLO-ers zijn die nu
nog op de steun van de Raad
van Kerken kunnen rekenen.
wijst in de richting van de
vertegenwoordiger van de
PLO in Nederland en „andere
gematigde krachten". Hij er
kent dat die niet in de top van
de bevrijdingsorganisatie te
vinden zijn.
Er zijn echter ook christen-
Palestijnen die voor een eigen
Palestijnse staat zijn en die
Husayn niet steunen, die niet
staan te juichen bij de Iraakse
aanvallen op Israël en geen
terrorisme aanwakkeren, ver
volgt Van der Zee. „Het gaat
ons niet in eerste instantie om
de PLO, maar om de Palestij
nen met wie we ons verbon
den weten".
De afgelopen week zijn er
misverstanden ontstaan over
de houding van de Raad, zegt
Van der Zee. „Alsof we de
PLO door dik en dun zouden
steunen. Dat is dus absoluut
niet zo." De Raad voelt er
evenwel niet voor de Pale
stijnse bevrijdingsorganisatie
helemaal af te schrijven. „We
hopen wel dat de PLO tot in-
MOSKOU De Russisch-Or
thodoxe Kerk heeft dit week
einde haar eerste landelijke
organisatie gesticht, de ortho
doxe jongerenbeweging. Dat
bericht het Sovjetpresbureau
Tass. Het besluit viel aan het
eind van een driedaags „con
gres van de orthodoxe jeugd"
in Moskou, waaraan 200 men
sen deelnamen.
Tot nu toe is de communisti
sche jongerenorganisatie
Komsomol de enige landelijke
jongerenorganisatie in de Sov
jetunie. Net als bij de Komso
mol zullen ook bij de ortho
doxe beweging jongeren zich
vanaf 14 jaar als lid kunnen
aanmelden. De beweging wil
onder meer meehelpen bii het
herstel van kerken en kloos
ters en recreatieve activitei
ten voor gelovige jongeren or
ganiseren.
Volgens Tass is bisschop
Aleksandr van Komstroma
door het congres tot voorzitter
van de nieuwe beweging ge
kozen. Zij stelt zich ten doel
jongeren tot „echte kinderen
van de orthodoxe kerk op te
voeden" en de krachten te
bundelen die willen meewer
ken aan religieuze voorlich
ting en charitatieve arbeid.
AMSTERDAM Het
huisbezoek de pastora
le visite is van grote
betekenis voor de kerk.
In onze tijd kan en moet
tijdens het huisbezoek
ook aandacht worden ge
geven aan de profetische
verantwoordelijkheid van
de gemeente, dat wil zeg
gen: protest laten horen
tegen onheil en oproepen
tot omkeer.
Deze boodschap bracht prof.
dr. H.H. Miskotte tijdens zijn
inaugurele rede als hoogleraar
praktische theologie asan de
Universiteit van Amsterdam.
De nieuwe hoogleraar was
van mening dat het huisbe
zoek iets unieks is: het is een
ongevraagd, een aangeboden
gesprek, niet bedoeld als ver
kondiging of als hulpverle
ning, maar als 'christelijke ge
meenschapsoefening'. In de
calvinistische traditie is het
huisbezoek verbonden aan
het Avondmaal en er is een
gesprekscultuur ontstaan
waarin het gaat om 'anders
leven', om de heiliging van
het bestaan.
In onze tijd kan het profeti
sche element van de christe
lijke gemeenschapsoefening
worden gevoed door bijdragen
van theologen als K. Deurloo
die zijn kennis van het optre
den van de profeten in het
oude Israël tracht te verbin
den met de noodzaak van pro
fetie hier en nu. Ook in deze
tijd kunnen we de 'kritische
theorie' van de profeten niet
missen, aldus Miskotte. Een
en ander betekent dat er tij
dens het huisbezoek ook best
confronterende momenten
kunnen optreden; de pastor
kan en mag zich immers niet
zomaar aanpassen aan de be
hoefte aan rust en veiligheid
die door het spreken van de
kerk wordt doorkruist. Huis
bezoek mag niet verworden
tot een maatschappijbevesti
gende theevisite. Anderzijds
mag de communicatie tijdens
het huisbezoek niet bezwijken
aan het profetisch spreken;
door gebruik te maken van de
gevarieerde inzichten en me
thoden van huidige visies op
het pastoraat kan die eenzij
digheid worden voorkomen.
Ikoon met de aartsengel Michael
Schatkamer San Marco naar A'dam
AMSTERDAM Na jaren
van voorbereiding komt de
Schatkamer van San Marco
naar Amsterdam. De kerk
schat van de Venetiaanse ba
siliek San Marco zal van 15
februari tot en met 21 april te
bezichtigen zijn in de Nieuwe
Kerk in Amsterdam. Dit ge
beurt in het kader van de cul
turele manifestatie Amster-
dam-Venetië. De tentoonstel
ling van de kerkschat was
eerder een groot succes in
New York, Londen, Rome en
Parijs. De collectie van de San
Marco stond al in de Middel
eeuwen bekend als de kost
baarste en fraaiste kunstschat
van Europa. De topstukken
uit deze schatkamer zoals met
edelstenen bezette ikonen,
boekbanden en gouden re
liekhouders, vallen stuk voor
stuk op door hun zeldzame
kwaliteit en de voortreffelijke
staat waarin ze -verkeren. Zij
getuigen van de onmetelijke
rijkdom van de lagunestad.
Venetië verwierf grote delen
van de huidige schat in het
Byzantijnse rijk. Constantino-
pel werd in 1204 geplunderd
door Venetiaanse troepen.
ïis«
Minister Jan Pronk van ontwikkelingssamenweil01
heeft een merkwaardige redevoering geschreven. Hij pL&
kanttekeningen bij de oorlog in de Perzische Golf. Wajj-a!
wel verstandig „zo'n gigantische militaire macht" in hetw
den-Oosten op te bouwen? Nee eigenlijk niet, aldus PfiVi
want daardoor was het bijna niet meer mogelijk een sta[®f
rug te doen. Ook vraagt de minister zich af of het W^eJ
alle signalen vanuit de Arabische landen „dat er missstfg;
te praten viel" wel echt serieus heeft genomen. j t
WAT bezielt Pronk in 's hemelsnaam om nu* met dit
zaken de openbaarheid te zoeken? Waarom deed hij
mond niet open toen het erom ging of Nederland zich n
aansluiten bij het militair afdwingen van het embargo
Irak? Of toen Nederland akkoord leek te willen gaan
het stellen van een ultimatum aan Irak? Waarom tro
niet aan de bel toen de missie van VN-secretaris-gen
Perez de Cuellar was mislukt? Op al die momenten ha
kunnen proberen zijn collega's in het kabinet ervan te
tuigen dat zij niet te hard van stapel moesten lopen.
nee,: pas nadat de kogel door de kerk is, krijgt min
Pronk last van wroeging.
Dat is natuurlijk zijn goed recht. Als hij dan ook maai
reid is de consequenties van dat standpunt te aanvaai
Heeft hij écht grote spijt van de Nederlandse deelneming
de oorlog in de Golf, dan dient Pronk af te treden. H
echter nu al zeker dat het zover niet zal komen. In dez<
redevoering te Meppel verklaarde de minister dat 'terecl
gekozen voor geweld als middel om de resoluties van de
ligheidsraad inzake Kuwayt uitgevoerd te krijgen. Z<
het beleid in de Perzische Golf door en vanuit de Verei
Naties wordt gevoerd, staat Pronk erachter!
Waarom dan toch nu die openlijk beleden twijfel?)
lijkt erop of Pronk in een goed blaadje wil komen bij al
genen in de PvdA die er grote moeite mee hebben dat
eigen ministers en fractieleden hebben ingestemd met
voeren van een oorlog. Op het PvdA-congres dat het kor
de weekeinde in Amsterdam wordt gehouden, wil de m
ter zich kennelijk met schone handen presenteren. Als d:
is, dan moet zijn actie ten strengste worden veroordeeld,
stoot de PvdA-bewindsman een dolk in de rug van de
derden Nederlandse militairen die mede op zijn bevel ii
Golf wellicht hun leven moeten riskeren.
Brieven graag kort jn duidelijk geschreven
De redactie behoudt zich het recht voor ingezond!
stukken te bekorten.
Golf-oorlog (5)
Dat de oorlog in het Midden-
Oosten een strijd om oliebelan-
gen is, is zo langzamerhand
wel duidelijk. Niet de demo
cratie in Kuwayt of de belan
gen van doorsnee inwoners
van dat land zijn in het ge
ding, maar doodeenvoudig de
economische belangen van het
Westen. Of dat een rechtvaar
diging is voor de huidige ge
wapende activiteiten moet
eenieder maar voor zich uit
maken. Dat een groot deel van
het Aziatische continent straks
zit met levensgrote problemen,
economische en ecologische
gevolgen van bijvoorbeeld het
in brand schieten van de olie
bronnen, is nu al zonneklaar.
Hetgeen de zinloosheid van
deze oorlog alleen maar onder
streept. Wat op afstand ook er
gernis oproept over de gevol
gen van de Golfoorlog is het
manipuleren door de oliemaat
schappijen. De prijzen van
brandstof krijgen het karakter
van een jojo, maar de multina
tionals hebben zich gedurende
de laatste week voor eeuwig
ongeloofwaardig gemaakt.
Door eerst de prijzen stapsge
wijs te verhogen en daarna in
eens te laten kelderen werd
eens te meer aangetoond dat
er sprake is van pure wille
keur.
J.P. Smale,
DELFT.
Trein
Als ik uitblijvende berichten
als zodanig mag inschatten
schijnt inmiddels alles weer op
rolletjes te lopen met het
spoor, na al het gezeur over
die O V-jaarkaart. Van te volle
treinen is nauwelijks sprake.
Van incidentjes wel. Neem nu
eens het fenomeen van de
avondtrein. Vele, vooral klei
nere stations sluiten hun ll
aan het begin van de av|
Ook op Schiphol heb ik dak
varen. Terugkerend vanuit
buitenland kon ik slechts^,
kaartje kopen bij de conJ
teur, die me meteen een
te' liet betalen. Is dat ser1(
Overigens beleefde ik aft
pen week ook iets positief?
bestuurder of conduce
meldde keurig via de gelu
installatie van de trein da:
dereen moest oppassen bijr
uitstappen, omdat het erg 1
was op de perrons. Ni
Maar dat kost dan ook nii
H.J. de Bruin,
VOORBURG.
Penvriend/vriendin\
Bij deze stuur ik u een 1]
door met het verzoek omf
correspondentievriend(in). j
Wellicht wil de krant diej
nemen?
P.L. Steenkamp,
Honorair Consul,
BOTSWANA. J
Penvriend/vriendin
I am a 14 year old girl i
would like to correspond \l
people from your country,
hobbies are making friel
writing letters, learning al
other people and their cc
tries. All interested shoulc
males or females with age i
ging from 14-17 and sh<
write to Wendy Mothusi, 1
.Box 20.17.17, Gaborone, E
wana. I would be very ha
if my wish could be trans
red to your people.
Yours faithfully,
Wendy Mothusi,
BOTSWANA.
Uitgave. Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor- Apothekersdijk 34. Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uc
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW
Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgiroka;
per maand 25,70 per maand f 26
per kwartaal 76,60 per kwartaal f. 78
per jaar 294,30 per jaar 299
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050