TURBEAU
Tuinbouw-ondernemersprijs|»
voor droogbloemen-project I
KUNST/RTV/ BINNENLAND
DINSDAG 29 JANUARI 1991 PAGINA—
A
'2 ssw» i
Paolo Conté blijft charmant brommen
„Citroenijsje, citroenijsje, ci
troenijsje, regenjas". In de pau
ze parodiëren een paar man
nen de teksten van Paolo Con
té. De bijbehorende vrouwen
lachen, maar laten zich hun
plezier niet afnemen. Conté is
hun artiest, en tussen Neder
landse mannen en Italianen
heeft het nooit erg geboterd.
Hoewel, die Conté is al 54 en
lijkt best een geschikte vent
om een borrel mee te drinken.
Schemering, strijklicht, drums
met brushes, een verre klari
net, een lichte mist, dat is de
sfeer van Paolo Conté. Hij zit
charmant scheef achter zijn
vleugel en raspt zijn lage klan
ken parlando de microfoon in.
Van zingen heeft het in de
verte iets weg.
Alles bij Conté draait om de
sfeer. De teksten zitten vol
suggestie en blijven spokig en
vaag: „Max was Max,/ kalmer
dan ooit,/ zijn helderheid...//
Schei uit, Max/ het gemak
waarmee jij de dingen doet
maakt het er niet eenvoudiger
op, Max...// Max/ is niet te
peilen "-/ laat me eruit, Max/
ik zie een geheim/ op me af
komen, Max...". Dat is de hele
tekst van een van zijn bekend
ste nummers. Meer vragen
dan antwoorden, dus, en pun
tjes om zelf in te vullen.
Max heeft nog een mooie me
lodielijn, maar meestal is de
muziek onuitgesprokener,
kabbelend. Veel nummers lij
ken daardoor nogal op elkaar.
Daarbij is Conté niet dat je
zegt een performer, en ook de
acht heren bieden een nogal
statische indruk. Daarom dra
ven na de pauze vier zorgvul
dig op kleur geselecteerde
(tweemaal blond, tweemaal
zwart) achtergrondzangeressen
op. Ze hebben weinig substan
tieels te zingen, en doen dat
goed. De muziek is er niet zo
geschikt voor, maar ze bren
gen .wat leven in de brouwerij
en doorbreken de nevelige
nostalgie. Jammer eigenlijk.
Voor wie het vorige concert in
het Circustheater heeft gezien,
is er niet zoveel veranderd,
maar de sterke punten zijn ge
bleven. 'Lo zio' kreeg een
mooie behandeling door de
twee akoestisch spelende gita
risten die goed naar Django
Reinhardt hebben geluisterd.
Ik miste de celliste en vond de
ruil van haar tegen de achter
grondzangeressen een slechte,
maar verder was het weer
aangenaam toeven bij de roke
rige Italiaan. Je zou er eigen
lijk wat meer onderuit bij
moeten kunnen zitten, en dan
een goed glas
DICK VAN TEYLINGEN
Schuldgevoel
Het went snel, zo'n oorlog op
afstand. Even kijken of er
weer raketten vallen, en dan
maar weer-naar de andere
kanalen, waar het gewone
leven zijn gang gaat, met
Frank Kramer en Ivo Niehe,
'Dücker Oudenrijn'In de
Vlaamsche Pot' en 'Love
Letters', 'Die 2' en 'Golden
Girls'. Het heeft iets struis-
vogeligs; je steekt je kop een
beetje in het zand, maar je
kunt ook niet vierentwintig
uur per dag naar het nieuws
kijken. Toch?
Óf dat nou de Teletekst is
van Nederland 3, het con
stante geknauw uit de 'tal
king heads' van CNN, de cle
an-analyserende nieuws be
geleiding van de BBC, de
journaalbulletins van de
NOS, of de niet onverdien
stelijke overzichten van de
Hilversumse 'gezamenlijk
heid', ze draaien toch de hele
dag om die paar nieuwsfeit-
jes heen die de oorlog nu en
dan oplevert, en waarvan je
trouwens ook lang niet altijd
weet of je ze wel geloven
kunt.
Afgezien van de afkeer die
elke oorlog in je oproept (en
de Golfoorlog is daar bepaald
geen uitzondering op) ervaar
je nu ook, merkwaardiger
wijs, een soort- afstomping.
De eerste Scud op Tel Aviv
deed de wereld sidderen, en
nu al, een paar dagen later, is
het neervallen van raketten
in Israël een 'fact of lifeJe
wacht, gelaten als het ware,
op de volgende gruwelijke
escalatie. En kijkt ondertus
sen naar de televisie... naar
de andere netten.
Wel met een zekere onrust,
een zeker schuldgevoel. Al
les waar je naar kijkt, lijkt
ifKT
jfTw-
JS JBii
door René de Cocq
overstraald met een zekere
matheid. Het voetballen in
'Studio Sport', de gezond-
e ten -en- vers tan dig- be wegen -
tips van de AVRO in 'Goed
Gezond', de vragen in 'Trivi-
ant' en 'Per seconde wijzer',
Bernstein die Beethoven di
rigeert, de terugkeer van
Magn um, de docum en taires
over de dans in Nederland,
alles heeft iets onwerkelijks,
het doet er allemaal niet zo
erg toe.
Ik heb in de afgelopen week
maar één programma gezien
dat zich onttrok aan deze
sluier: de verbijsterende film
'Bye' van Ed van der Elsken,
een reportage van de laatste
anderhalf jaar van zijn eigen
leven (bij de VPRO). Vanaf
het moment dat de dokter
hem vertelde dat hij onge
neeslijke kanker had, uitge
zaaid door zijn hele lichaam,
registreerde de fotograaf/fil
mer samen met zijn vrouw
Anneke alles wat hem over
kwam, tot hij besloot dat het
de laatste opnamen waren -
enkele maanden later over
leed hij, eind 1990.
Het resultaat is een filmisch
'document humain' van on
gekende indringendheid.
Van der Elsken legt zichzelf
onder het vergrootglas, be
schrijft met voelbare woede
de onmacht die hem beving
toen hij het hoorde, met mild
cynisme wat hem in dokters
handen allemaal overkomt,
toont zijn huis, zijn atelier,
zijn zoon, beschrijft hoe hij
wil werken maar steeds min
der kan, steeds minder tijd
per dag overhoudt om iets te
doen. En hij heeft haast: hij
moet nog boeken samenstel
len, teksten schrijven, nega
tieven afdrukken.
Hij heeft iets ijdels, weet heel
goed van zichzelf wel dat-ie
prachtig en belangrijk werk
maakte. Maar koket is hij
nooit, door zijn vertellen
heen zit door de ironie heen
ook iets van verontschuldi
ging, een vraag om begrip
voor het feit dat hij wat min
der goed te pas is dan nor
maal. Hij heeft ook iets kin
derlijks, iets naïefs, kan uit
bundig genieten van elke op
flakkering die het grillig
verlopende ziektebeeld hem
toestaat.
Zijn verhaal snijdt je dwars
door je ziel als hij zonder een
spoor van effectbejag vertelt
over ondraaglijke pijnen die
door waanzinnige doses mor
fine al niet meer kunnen
worden beteugeld, die hem
jankend door het huis doen
kruipen. En je haalt opge
lucht adem als je hem even
later ziet rondscharrelen om
en op een nieuw bed dat een
bevriende timmerman heeft
gemaakt, en dat op wieltjes
door het atelier kan worden
gereden: een hormoonthera
pie heeft de pijn weggedrukt,
hij kan zich weer bewegen,
hij kan weer lezen.
Condoomcampagne ergert Franse rocker Halliday
PARIJS Een Franse organi
satie die als onderdeel van. een
anti-Aids-campagne propagan
da maakt voor het gebruik
van condooms, mag op affi
ches geen enkele verwijzing
meer maken naar de Franse
popartiest Johnny Halliday.
Dat heeft een rechter gelast in
een zaak die door de zanger
aanhangig was gemaakt. Op
een affiche van het Franse
Bureau tegen Aids stond de af
beelding van een condoom
met daarbij de tekst: „Johnny,
het condoom dat garantie
biedt", met direct daaronder:
„Ah, met mij voelt een vrouw
zich beschermd". Volgens Hal
liday konden de woorden
Johnny en Ah niet anders
worden opgevat dan als een
verwijzing naar zijn naam. De
rechter bleek het daarmee
eens te zijn. Op straffe van een
boete van 1.000 francs (onge
veer 320 gulden) per exem
plaar mag de organisatie de af
fiches niet meer gebruiken.
Halliday, die eigenlijk Jean
Philippe Smet heet, had
eerder desgevraagd geweigerd
aan de anti-Aids-campagne
mee te werken.
J.P.Popken (tweede van links) van de Stichting tot bevordering van de bloementeelt uit Smipc
neemt de trofee van de tuinbouwondernemerprijs in ontvangst van ir. J.E.C. Spithoven. Linksi/r
vertegenwoordigster van Holland Crop B.V. uit Castricum en Visser Trade Engineering uit
Gravendeel, bedrijven die net naast de prijs grepen. 0
aii
FOTO: MILAN KONVALIIfei
jid
'E
BLEISWIJK De Stich
ting tot Bevordering van
de Bloementeel „Smilde
en Omstreken" is gisteren
in Bleiswijk onderschei
den met de Nederlandse
Tuinbouw-ondernemer-
sprijs NTO.
Jury-voorzitter ir.J.E. Spitho
ven reikte prijs uit bij de ope
ning van de achttiende Neder
landse Tuinbouw Vaktentoon
stelling in de afmijnzaal van
de Bloemenveiling Berkel. De
jury, verder bestaande uit
voorzitter J.A. van Staaldui
nen van de Nederlandse Tuin
bouw Studiegroepen, ir.J.M.A-
Heestermans van het IKC
Akker-en Tuinbouw, ir. J. van
Doesburg van de Vereniging
Bloemenveilingen en mr.M.J.
van Vlokhoven van de Vere
niging van Accountants-en Be
lastingadviesbureaus roenT
de wijze waarop men in Snf-
de sinds 1986 de teelt 4
droogbloemen bevordert. ,f
stichting", aldus het juryrP
port, „is de drijvende krat
achter de ontwikkeling
Drenthe als droogbloemecfi
trum in Nederland". De tu^
bouw-ondernemersprijs hef
tot doel de ontwikkeling
nieuwe tuinbouwtechnofi
gieën te stimuleren. 6
NIEUW: DE PEUGEOT 205 DIESEL TURBO.
Mooi, dat is de Peugeot 205. Mooi eigenzinnig
ook. En mooi pittig. En dat geldt zeker voor de aller
nieuwste Peugeot 205, de Diesel Turbo.
De cijfers spreken boekdelen. Z'n 1768 cm3
(57,5 kW/78 pk) motor levert 'n top van maar liefst
175 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u is
12,2 seconden. We kunnen dus met recht spreken
van de GTI onder de diesels.
Even sportief is z'n interieur. Grijze velours
bekleding, een drie-spakig sportstuur en een knap
instrumentenpaneel met vier klokken, waaronder
natuurlijk 'n toerenteller. Dan heeft hij ook nog twee
GTI kuipstoelen èn 'n voorspoiler met vèrstralers.
Mooi zuinig is hij ook en (belangrijk) betrouw
baar. Dat hebben de vele miljoenen 205's en zeker
de dieselversies al afdoende bewezen.
Kortom, de 205 blijft je verbazen. Nu weer
met de Diesel Turbo. Je rijdt er plezierig in èn je
hebt er lang plezier van.
'n Sterk nummer.
PEUGEOT 205 DIESEL TURBO VANAF: 33.495,-. INCLUSIEF BTW.
EXCLUSIEF AFLEVERINGSKOSTEN. WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN.
I PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG.
NTV: KASSENBOUWERS LEREN
VANJANUARISTORM o
Onderzoek van p
glastuinbouw in ons i
land concentreren
BLEISWIJK Ir. Spithoven, voormalig voornt
ter van de produktschappen voor groenten en ffcl
en siergewassen heeft gisteren in Bleiswijk gepL
voor het concentreren van het Europese glasti£,
bouwonderzoek in Nederland. Volgens hem
dat heel goed passen in het steeds internationalci
karakter van "de Nederlandse tuinbouw.
Hij hield zijn pleidooi bij gelegenheid van de
ning van de Nederlandse Tuinbouwvaktent(
stelling NTV, die sinds vanmorgen ook echt op<
is en dat tot zaterdag vier uur blijft, om duizend'
tuinders en belangstellenden in de tuinbouw k(
nis te laten maken met de laatste ontwikkeling
De heer Spithoven vindt dat niet al die vindinj
op tuinbouwgebied op de tuinbouwbedrijven ki
nen worden gedaan, maar dat er grotere sam»
werking nodig is tussen de onderzoeksinstellin)
en toeleveringsbedrijven.
De milieuproblematiek laat ook de tuinbouw
onberoerd. Volgens Spithoven zullen de doelsl
lingen in de Structuurnota Landbouw, waar
gaat om substraatteelt en recirculatie en het Mi
jarenplan Gewasbescherming, een grote ins[
ning van de tuinbouw vergen. Spithoven pi
moed uit de recentelijk door staatssecretaris Ga
afgelegde verklaring, dat er voor de boer en ti
der een voldoende breed pakket van toegelatj
middelen beschikbaar moet blijven voor een
nomisch verantwoorde produktie. „Dat getuigt
een realistisch standpunt, waaraan wij hem gr.
zullen houden", aldus Spithoven.
Vindingen
Van de vindingen die ir. Spithoven noemde, zijn
verscheidene op de NTV te zien. Veel aandat
trekken de nieuwste teeltsystemen. Tuinders
de keuze voor een zogenaamd „gesloten teelt
teem" nog moeten maken, zullen hun collega's
met deze nieuwe systemen in zee zijn gegaan
komende tijd zeker kritisch volgen.
De Nederlandse kassenbouwers hebben, zo bli
op de NTV, veel geleerd van de zware storm, i
nu een jaar geleden enorme schade (naar schatti
tweehonderd miljoen) aanrichtte in de glastu
bouw. Vooral het Westen van het land had f
zwaar te verduren.
Bij de verzekeraars en de kassenbouwers wé
weldra gesproken van „de grote praktijkproel
Voor de eerste groep is het belangrijk te weten
bij een volgende storm de gevolgen kunnen wq
den beperkt, bij de andere gaat het om de vra
hoe dat dan wel moet. Op de NTV worden de an
woorden gegeven. Zo bleek het grote aantal schl
degevallen bij breed glas te wijten aan de te zwa
ke glasdekverbindingen. Daar is werk van
maakt.
De schade aan een kas hangt ook af van de mani
waarop de tuinder op de storm reageert. Een v)
de grootste discussies tijdens de storm ging over
vraag of het nu wel of juist is de luchtramen
openen. Achteraf blijkt dat een kiertje lucht aan)
luchtzijde van de kas de kans op schade verkleil
Overigens speelt vooral bij de kassenbouwers
lichtopbrengst in kassen dit jaar een rol op i
NTV.
Transport
Veel nieuws is op de tentoonstelling te vinden i
het gebied van het intern transport op de tui
bouwbedrijven. Zo zijn er van de watergoot, die i
middels al weer vele jaren zijn nut in de tomate
teelt heeft bewezen, dit jaar nieuwe typen op
markt gekomen. De goot was de laatste jaren v
beton gemaakt, gecoat en afgedekt met tegels. I
is een goed, maar relatief duur systeem. Kort ge!
den zijn er betonnen U-profielen op de markt j
komen, waarin een waterdicht zeil kan worden j
legd. Een ander nieuw systeem is een goot die j
vormd wordt door een gebogen polyesterplaat. O
voor de komkommertelers die per vierkai
meter zestig kilogram, dus heel wat meer m<
versjouwen dan zijn tomatencollega zijn
nieuwe transportsystemen uitgedacht.
AAD VAN HOLSTE