Victor Hugo op de tonen van een moderne opera 89,- 99,- Portret van Stalin Duo Pronk en Van Odenhoven maakt indruk öo; KUNST/RTV £cicLe6ou/umt DONDERDAG 24 JANUARI 1991 PAGIlj; PIA DOUWES SPEELT FANTINE IN 'LES MISERABLES' AALSMEER Ze zijn nog maar veertien dagen bezig, de spelers die vanaf 28 februari zeven dagen per week, vijf maanden lang het podium van thea ter Carré bevolken in de musical 'Les Misérables'. In producent Van den En- de's tv-studio in Aalsmeer is een zaal geheel vrijge maakt voor de repetities van de musical, waarvoor nu al meer dan 140.000 kaarten zijn verkocht. Pia Douwes begint er nu lang zamerhand een beetje in te ko men. De 26-jarige Amsterdam se speelt in het op de gelijkna mige roman van Victor Hugo gebaseerde stuk de rol van Fantine, slachtoffer van die klassenmaatschappij waarte gen Hugo in woord en gebaar ten strijde trok. En die hij haarfijn tekende in een roman die zoveel jaar na dato nog steeds een schokkend en mee levend beeld geeft van het Frankrijk van vóór de bestor ming van de Bastille. De makers van 'Les Miséra bles' als musical hebben dat beeld in tact gelaten, met inachtneming van theaterwet- ten die voorschrijven dat dra ma, heroïek en ontroering voorwaarden zijn voor succes. Wie 'Les Miserables' ziet wordt meegesleept door het drama in het verhaal rond hoofdpersoon Jean Valjean, door de muziek ep de enscene ring. Dat vindt ook Pia, die al een fan was van de musical nog voordat ze de rol kreeg in de Nederlandse uitvoering. „Ik heb de voorstelling zeven keer gezien, een keer in Londen, de eerste opvoering, vier keer in Wenen, waar ik toen zelf in een andere musical stond, een keer op Broadway en een keer in Washington. En altijd deed ie me weer iets. Het is echt een ijzersterke musical". Voorkeur Pia is een van de weinige Ne derlanders die 'het brood hoofdzakelijk verdient met op tredens in musicals, en dan nog voor een groot deel in het buitenland. In Wenen stond zij op de planken in de musicals 'Little shop of horrors', 'Cats', 'Tanz auf dem Vulkan' en 'It takes two'. In Nederland kreeg zij meer bekendheid als Maria in 'The West Side Story' bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, en als Grizebella in 'Cats'. En nu dan 'Les Misé rables' Vanwaar die zeker naar Nederlandse begrippen tamelijk opmerkelijke voor keur voor musicals? Pia: „Ik ben zangers en danseres. Musi cal is het genre bij uitstek dat de mogelijkheid biedt die twee facetten te combineren. Ik ben altijd een musicalfan geweest, vooral ook van de oude film musicals uit de veertiger en vijftiger jaren: die perfectie in dans en gezang, geweldig! Ie dereen kon alles, de kwaliteit was vaak beter dan nu". Musi cal werd lange tijd in Neder land niet serieus genomen. Ty pisch Amerikaans, licht amu sement, zo luidde enigszins de nigrerend de algemene opva ting in recensentenland. Pas de laatste jaren is er weer sprake van een kentering, mede onder invloed van bui tenlandse musicals als 'Cats', 'Sweet Charity' en 'Cabaret', die een klimaat vestigden dat ook voor Nederlandse musicals de weg vrijmaakte., Pia: „Ik vind het alleen jammer dat het niet heeft geleid tot nog méér eigen produkties. Een succes volle Nederlandse musical leidt automatisch tot meer pro ducties uit eigen land. Je moet iets brengen om de belangstel ling voor musicals te wekken, omdat mensen het anders la ten zitten. Je hebt in Neder land toch al iets van: 'Oh nee, dat hoeft niet voor mij' Men sen zijn heel kieskeurig. In het buitenland is dat toch min der". Wonder Dat Pia Douwes uiteindelijk in de musicalwereld terecht is ge komen mag een klein wonder heten. Jarenlang bereidde de frêle Amsterdamse zich voor op een werkkring in de ge zondheidszorg. „Ik wilde gees telijk gehandicapten verzor gen, had daar ook mijn hele vakkenpakket op afgestemd. Maar op mijn negentiende dacht ik: ik wil iets anders: dansen". Pia, die haar middel bare school volgde aan het in ternaat Onze Lieve Vrouwe ter Eem in Amersfoort, be zocht tijdens een verblijf in Londen verschillende dans scholen en belandde uiteinde lijk voor drie jaar in de Brook ing School of Ballet. „Ik was heel enthousiast en wilde ge woon een basis opdoen. Ik ben zuiver op dat enthousiasme aangenomen; normaal hebben ze toch liever iemand met vooropleiding, die ik dus niet had. Ik leerde er van alles: klassiek ballet, volksdansen, moderne dans". Haar zango pleiding kreeg ze in Hamburg en Oostenrijk, waar ze musi calcursussen volgde, hetgeen resulteerde in een rol in 'The little shop of horrors'. „Vanaf dat moment ben ik er steeds meer ingekomen. Ik leerde mensen kennen, deed af en toe wat voor tv, kwam in an dere musicals terecht". De rol van Fantine die Pia speelt in 'Les Misérables' duurt weliswaar maar een half uur, maar vereist toch nogal wat. Pia: „Die rol heeft zoveel diepte. Fantine maakt nogal •wat door: ze werkt ergens, wordt ontslagen omdat ont dekt wordt dat ze een onecht kind heeft, moet zichzelf ver kopen om in leven te blijven en sterft uiteindelijk aan tbc. Dat geeft ook veel veranderin gen in haar karakter. In het begin is ze zachtmoedig, en vol hoop. Dan wordt ze ontslagen, en wordt die hoop de bodem ingeslagen. Dat verandert ie mand en dat moet dus tot ui ting komen in mijn spel". Klassiek Pia vindt dan ook dat mensen niet met het conventionele idee van een musical naar 'Les Misérables' moeten komen kij ken. Er zit een toch iets klas siekere achtergrond in, en past beter onder de benaming 'mo derne opera' dan musical. Ge tuige ook de keus voor de klassiek geschoolde hoofdrol spelers Henk Poort (bariton) en Ernst Daniël Smid, geen onbekende namen in de Ne derlandse opera-wereld. Pia staat genoteerd als sopraan, maar zal in deze voorstelling als mezzo-sopraan optreden. Ze denkt ook dat mensen zich van tevoren even dienen te verdiepen in verhaal en gege ven van de musical. Het idee dat er dadelijk in ie der geval meer dan 140.000 mensen komen kijken naar 'Les Misérables' heeft Pia Douwes tot nu toe niet kunnen verontrusten. „Als ik nu al daaraan zou denken zou het niet goed zijn. Ik werk nu aan m'n eigen rol en concentreer me op de samenwerking met de anderen. Als die samenwer king lukt dan wordt het van zelf wel goed". KOOS VAN WEES 'Stalin'. Driedelige docu mentaire over Joseph Sta lin. EO-tv, Nederland 1. Van avond, om 23.00 uur. Andere uitzenddata 31 januari en 7 februari. HILVERSUM In het kleine Georgische dorp je Gori in de Kaukasus waar Joseph Stalin werd geboren staat nog steeds zijn standbeeld in volle glorie. Pogingen om het neer te halen zoals op zoveel plaatsen elders in de Sovjetunie is gebeurd sinds de komst van Gorbatsjov, zijn op woedend verzet van de inwoners ge stuit. De uiterst boeiende do cumentaire die Thames Television maakte van het leven van Stalin, laat zien dat Stalin door nogal wat oudere Rus sen nog steeds als een vader wordt vereerd. Anders dan de feiten uitwijzen wordt hij door hen niet voor de massa le onderdrukking en uitmoording van miljoe nen mensen in de jaren dertig en daarna ver antwoordelijk gesteld. Zij zien hem vooral als de man die erin slaagde de Duitsers te overwin nen en van een achter lijk land een wereldrijk te maken. De dissident Lev Kopelev herinnert zich dat toen hij in 1953 stierf er zelfs in de kampen om zijn dood werd gehuild. Stalin, geboren in 1879 als zoon van een boerin en hardvochtige schoenlapper die Dju- gashvili heette, werd naar het seminarie ge stuurd, maar maakte daar kennis met revolu tionaire en vooral mar xistische ideeën die daar als een soor samiz- dat-literatuur de ronde deden. Volgens tijdge noten stond hii van be gin af bekend als een man van de harde lijn. Op 19-jarige leeftijd werd hij beroepsrevolu tionair en veranderde zijn naam in Stalin (de man van staal). Bij de begrafenis van zijn eer ste vrouw in 1902 merkte hij op dat zij „zijn hart van steen" had verzacht maar dat met haar dood „mijn laatste warme gevoe lens voor mensen" wa ren verdwenen. Het eerste deel van de documentaire die Tony Cash en Jonathan Le wis maakten, handelt voornamelijk over de jeugd en zijn vroege re volutionaire jaren. Zij maakten daarvoor me nige opname in Stalins geboortestreek. Het tweede deel handelt over de terreur wan neer Stalin er in ge slaagd is de opvolgers die Lenin op het oog had te elimineren. De makers ziin er niet alleen in geslaagd een groot aantal overleven den te vinden van de terreur, maar ook men sen te vinden die daar verantwoordelijk voor waren. Zij hebben ook gespro ken met Stalins dochter Svetlana die in de jaren zestig naar de Verenig de Staten emigreerde en in duidelijke taal het optreden van haar va der veroordeelt, en met de vrouw van Boecha- rin, die Lenin als zijn opvolger had gedacht maar door Stalin werd geliquideerd. Het laatste deel handelt over Stalin als oorlogs leider die zegevierend te voorschijn kwam uit wat de Russen hun gro te vaderlandse oorlog noemen. Drie jaar na zijn dood, op het twin tigste partijcongres in 1956, opende Chroests- jov de aanval op zijn re putatie, het begin van de destalinisatie. Het hoofd van de afde ling informatieve pro gramma's van de EO, drs. A. Knevel, heeft alle programma's inge kort tot vijfenveertig minuten om ze te kun nen inpassen in de EO- programmering. Recital door Corrie Pronk (alt/mezzosopraan) en Ruud van Odenhoven (piano). Liederen van Schubert, Schumann, Britten, Poulenc en anderen. Gehoord in de Kapelzaal (K&O) op 23 januari. Corrie Pronk beschikt over een prachtige stem en haar kracht is dat ze precies weet wat ze daarmee wel en niet tot uitdrukking kan brengen. Dat bleek overigens behoorlijk wat te zijn, zodat het gisteravond ten gehore gebrachte repertoire een rijke afwisseling bood. Met een overvloed aan muzikaliteit en energie on dernam zij vertolkingen van klassieke werken als Franz Schuberts 'Musensohn', Robert Schumanns 'Widmung', Hugo Wolfs 'Begegnung', en van wat minder bekende liederen van Benjamin Britten, Francis Poulenc, Laurindo Almeida en Fernando Obradors. Dat zij samen met Ruud van Odenhoven al enige tijd een duo vormt, is goed te horen. Hun fijn op elkaar afgestemde samenspel zal zeker in druk op de jury hebben gemaakt, zodat het begrij pelijk is dat beide musici zich vorig jaar onder de finalisten van het Elly Ameling-Liedconcours be vonden. In het oudste repertoire is Corrie Pronk evenwel nog niet op haar sterkst. Schuberts 'Musensohn', 'Abendstern', en 'Die Vögel' werden technisch en stilistisch uitstekend uitgevoerd, maar wat eraan ontbrak, was een duidelijke ontwikkeling binnen de afzonderlijke liederen. Overtuigender was zij in dit opzicht in Clara Schumann-Wiecks 'Die stille Lotosblume' en Schumanns 'Widmung'. Dat had veel te maken met haar vermogen om uiterst breekbare pianissimo's heel natuurlijk te combine ren met bijna parlandoachtige tonen en uitgelaten fortepassages. Volkomen in evenwicht was het tweetal uiteindelijk in het weelderige en met grote intensiteit gezongen 'Begegnung' van Wolf. Verrukkelijke momenten beleefde het publiek eveneens toen Van Odenhoven en Pronk zich aan de min of meer bizarre wiegeliedjes van Britten (opus 41) overgaf. Hoogtepunten hierin waren 'The highland Balou' en het sinistere 'A charm'. In het Franse werk, vertegenwoordigd in de klei ne meesterstukjes van Poulencs 'Quatre poèmes de Guillaume Apollinaire' bewezen beide musici van slechts enkele maten al een muzikale belevenis te kunnen maken. Net als bij de hierboven genoemde werken, was het uitnemende spel van Van Oden hoven ook in het Spaanse repertoire van Almeida en Obradors allerminst van ondergeschikt belang. De welluidende Spaanse klanken gaven zangeres en pianist opnieuw gelegenheid te schitteren. TOM STRENGERS Samenwerking Van den Ende en Van de Rest AALSMEER Joop van den Ende en John van de Rest, de twee grootste vrije theaterproducenten in ons land, gaan samenwerken. De eerste proeve van samenwerking wordt volgend seizoen gege ven, als 'Het wordt tijd' wordt uitgebracht, een to neelvoorstelling met in de hoofdrollen Mary Dres- selhuys en Johnny Kraaykamp. Het is de eerste keer dat Dresselhuys en Kraaykamp samen op de planken staan. De regie is in handen van Berend Boudewijn. De première van dit stuk van Tom Cole is 28 oktober in de Koninklijke Schouwburg. DE BESTE KWALITEIT— Vertrouw op veiligheid. Vertrouw op de kwaliteit van Europa's grootste specialist in banden. Alle bekende merken. Allv typen. Alle gangbare maten uit voorraad leverbaar. Met 100% garantie. Er kan er maar één de beste zijn! F CENTAUR 135 R13 S 84; 145 R13 S 897 155 R13 S 94,- MICHELIN 135 R 13 S mx 1047 165 R 13 S mx 1197 175 /70 R 13 S mxt 1497 ST0MIL 145 R13 S 737 155 R13 S 797 DUNL0P 155 R 13 S sp6 997 185/70 R13 S sp6 1297 175 R 14 S sp6 1257 VAKKUNDIG GEMONTEERD- Gratis en snel gemonteerd. Klaar terwijl u wacht Door vakkundige monteurs. Met de modernste apparatuur Dat geldt voor banden. Maar ook voor de kwaliteits-uitlaten, schokdempers en trekhaken van Kwik-Fit. De specialist bij uitstek. MERK TYPE PRUS KOMPUEET SYSTEEM PRUS ACHTER DEMPER LADA 1200-1300 225,- 99,- BMW 316/3181 10/78-11/84 275,- 149 MAZDA 626 16/2 0 83- 495,- 119,- CITROEN BX 14 7/83- 275,- 129 MERCEDES- BENZ 190D W2019/83- 495,- 259,- FIAT Uno 45 3/83-8/85 175,- 99 NISSAN 2/83-1/85 195,- 149,- FORD Escort III 1300 275,- 99 RENAULT 5 c, gtl 84-12/85 175,- 99,- TOYOTA Starlet 1000 10/84- 255,- 199,- VOLKS WAGEN Golf II1300 9/83-7/86 295,- 129,- December was al duur genoeg Daarom biedt Kwik-Fit u nu 3 extra aanbiedingen. ACCU'S Voordelig startklaar met 'n nieuwe kwaliteits-accu Voor o.a. VW-Golf en Opel Kadett OLIE VERVERSEN II SCHOKDEMPERS Wij verversen uw olie met MOBIL SUPER 15 w40. [3 cilinder) vanaf PRIJS INCL NIEUW OUEFILTER Nu bij Kwik-Fit PER SET vanaf i' Incl. montage, BTW en 2 jaar garantie. NERGENS 91 VOORDELIG! Het hele jaar door keus uit het grootste assortiment banden, uitlaten, schokdempers, accu's enzovoort. Voor prijzen die u nergens anders vindt Kijk en vergelijk maar! Kwik-Fit streeft naar 100% tevreden klanten. Dat merkt u aan alles. HET WORDT TUD DATUKWIK-FIT BINNENRIJDT Alle prijzen incl BTW. montage en schrifte lijke garantie Excl balanceren en ventielen Geopend; ma t/m 08.00- 17,30 uur za. 08.45 - 13.00 u Den Haag. Hofzichtlaan/hoek Elviraland 1. 070-3476284 Den Haag (A/R) Loosdu.nseweg 635, 070-3457900 Den Haag Rijswijksewegi 340. 070-3950029^ Den Haag (R) Julian Stolberglaan 214, 070-3477647 Den Haag (R) Uilebomen 1, 070-3632914 Den Haag 1e Waldorpdwarsstraat 1, 070-3887302 Den Haag Wolweversgaarde 92, 070-3673422 De ft Veste' Yperstraat 10, naast de Bibliotheek, 015-146868 Lelden (R) Lammeschansweg 132, 071-721009 Leiderdorp (A/R) Li|nbaan 9, 071-891308 Scheveningen (R) Westduinw 186A, 070-3545213 Schiedam (A/R) Nw-Mathenesserstr 45, 010-4260663 Zoelermeer Vlamingstraat 1, 079-165152. Zoetermeer Zegwaartseweg 118, 079-310607 A/R ook APK en Remservice in deze vestigingen (R) ook Remservi AUTOBANDEN UITLATEN OUE VERVERSEN SCHOKDEMPERS ACCU'S REMSERVICE TREKHAKEN ONDERHOUDSBEURTEN APK-KEURINC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 16