IKON brengt unieke serie treinlectuur Schilderijen uit het bezit Marcos brengen miljoenen op Project rond Mauricio Kagel gaat goed van start Trage Zauberflöte Peter Faber voorgedragen voor toneelprijs Louis cT Or Programma's voor een breed publiek op twee zenders Korte Stukken: geknoei en gedreven kunstbeoefening KUNST/RTV QeidóaQowixvnt ZATERDAG 12 JANUARI 1991 PAGINA 19 NCRV zendt 'Nacht van de vrede' uit HILVERSUM De NCRV organiseert maandagavond en -nacht een 'Nacht voor de vrede" in de de Rotterdamse Doelen. De bij eenkomst. die live wordt uitgezonden op ra dio en televisie, moet aansluiten op de vele wakes en gebedsbijeenkomsten door gelovi gen in het hele land in verband met het aflo- )en van het VN-ultimatum op 15 januari. Dit .ïeeft de NCRV gisteravond meegedeeld. Het programma wordt uitgezonden via Neder land 1 en Radio 5 vanaf acht minuten over elf. De kerken in ons land verlenen mede werking aan de uitzending. Zo levert ds. W van der Zee, secretaris van de Raad van Kerken een bijdrage leveren. De acteur Henk van Ulsen verleent eveneens zijn me dewerking. NEW YORK Voor het onver wacht hoge bedrag van bijna 15,4 miljoen dollar zijn gisteren bij het veilinghuis Christie's in New York 97 schilderijen uit het bezit van de overleden Filipijnse dictator Fer dinand Marcos en zijn vrouw Imelda verkocht. De kunstcollectie hadden zij illegaal met staatsgelden en deels met hulp van de Saudische zakenman Adnan Khashoggi verworven. Het oude Engelse tafelzilver van het Filipijnse echtpaar dat in 1986 naar Hawaii werd verbannen, was don derdag al voor 4,9 miljoen dollar ge veild. De opbrengst van beide veilingen zal worden gebruikt voor landhervor mingen in de Filipijnen en slachtoffers van natuurrampen in de archipel. De hoogste prijs, 2,3 miljoen dollar, werd betaald voor een schilderij van El Greco 'De kroning van de jonkvrouw'. Het werk kwam in handen van de New Yorkse kunsthandelaar Stanley Moss. Het Italiaanse ministerie van cultuur goederen betaalde 1,65 miljoen dollar voor Raffaels 'Heilige Katharina van Alexandria", dat in het Uffizi-museum van Florence zal worden tentoongesteld. Het Schönbergensemble o.l.v. Rein- bert de Leeuw m.m.v. leden van Slagwerkgroep Den Haag en Lieuwe Visser; het Mondriaankwartet met werken van Kagel. Van Baarenzaal, Koninklijk Conservatorium Den Haag. Gisteren Gisteren is het project dat het Haagse Koninklijk Conserva torium rond de Argentijns- Duitse componist Mauricio Kagel heeft georganiseerd goed van start gegaan. Don derdag klonk tijdens een ope ningsbijeenkomst al een voor proefje op het gebeuren in de vorm van zijn Derde strijk kwartet, dat gisteren herhaald werd. Als Kagel zich moet houden aan regels die door de traditie zijn gevormd, lijkt het alsof hij zijn ideeén niet goed genoeg tentoon kan spreiden. Een strijkkwartet schrijven kan dan een uitdaging zijn, maar zijn Derde is in vergelijking tot de andere werken die op het programma stonden min der sterk. Kagel probeert hier zijn masker af te zetten, en iets te maken dat niet in de eerste plaats cynisch is en de muziek geschiedenis in een grappig daglicht zet. Pure Kagel zweemt naar van alles en nog wat; Mahler, Sjostakovitsj in de neurotische passages, Beet hoven bij de slotcadensen en ook Bach doemt in de verte op. Helaas is zijn Derde strijk kwartet, dat compositorisch heel goed in elkaar zit. wat langdradig vanwege de weinig uitgesproken schrijfwijze. Ge lukkig gaf het Mondriaan Kwartet een voortreffelijke uitvoering ervan, zodat met volle teugen genoten kon wor den van de klankmogelijkhe den van een strijkkwartet. Ka- gel onderzoekt die mogelijkhe den hier enigszins. Bij de an dere stukken die op het pro gramma stonden, speelde het theater-element een belangrij ke rol, en dan is de componist op zijn best. In het 'Phanta- siesttick' voor fluit, piano en begeleiding zou het horen al leen een slap aftreksel zijn van hetgeen er op het podium plaats vindt. Dansjes die nu eens gesmeerd lopen, dan weer vastroesten, moeten soms visueel ondersteund worden door de fluitist, in dit geval Govert Jurriaanse, door zich dansend 360 graden te draaien. En omdat musici in de regel geen acteurs zijn, is het effect groot. Nog meer hilariteit bij 'Osten' en 'Süden', beide heel aantrekkelijke, Kurt Weil- achtige muziek (maar dan op zijn Kagels) voor salonorkest Na afloop, waar normaal een gewijde stilte valt, bevriest Kagel de musici. ARTHUR VAN DER DRIFT oog. Twaalf televisiespelen. IKÓN-televisie. Nederland 3 om 22.00 uur. Ook BRT 1 om 22.50. Zon- HILVERSUM Wie re gelmatig met de trein fist, weet hoe lekker het is een onderhoudend kort verhaal onder handbereik ie hebben. Het doodt op een aangename manier de uren die zoevend door Ne derland, of daarbuiten, worden doorgebracht. Zulke treinlectuur krijgt nu een visueel jasje bij de IKON dankzij dramaturg Eric Oosthoek. et gaat om twaalf solo-stuk- ;n die onder de titel 'Oog in >g' op het scherm worden ge acht Ze zijn zo goed ge- r ihreven en in beeld gebracht, lat wie voor het scherm ilaatsneemt, is verkocht. Eric weigert de verhalen monolo- jen te noemen omdat hij het len te beladen woord vindt, lat te snel wordt gekoppeld de theatrale traditie. Door de manier waarop ze in «eld worden gebracht, zijn \\e\ eerder ontmoetingen. Stel, je;it in een café en iemand tyint een verhaal tegen je te Ktellen. Dat was ook het uit- gspunt". Dat voor het maken van een reeks geen overdreven budget nodig is, bewijst deze unieke serie. De twaalf afleveringen werden voor negen ton in el kaar gesleuteld. „Elke afleve ring werd in twee dagen ver filmd, terwijl normaal gespro ken vijf uitzendminuten per dag worden opgenomen" Omdat geen gebruik kon wor den gemaakt van het Stimule ringsfonds (de IKON is een zendgemachtigde en geen om roepvereniging) werd hulp ge zocht bij de BRT. Zo groeide 'Oog in oog' uit tot een co-pro- duktie, waarbij de IKON en BRT als gelijke partners ope reerden. Uit de vijfentwintig schrijvers die werden bena derd, rolden zes Vlaamse en zes Nederlandse schrijvers en die verdeling werd ook gevon den bij de acteurs en actrices. „Waar we op uit waren, was veelkleurigheid en authentici teit. Zo brengt actrice Dora van der Groen het door Guido van Meir geschreven 'Het schoonste van al', in plat Ant werps. Voor de duidelijkheid zullen we die aflevering on dertitelen" „We hebben op allerlei gebie den risico's genomen. Zo ben ik voor de verhalen niet alleen naar tv-scenaristen gestapt. Dat was dus heel spannend, maar tevens een poging om het verhaaltje de wereld uit te helpen dat wij geen goede schrijvers zouden hebben. Laat ik dit zeggen; pas als de serie vijf jaar loopt, zal ik mis schien een beroep moeten doen op schrijvers die ik eerder gebruikte". Eén persoon Opdracht aan de schrijvers was een verhaal rond één per soon aan te leveren, dat bo vendien in het heden speelt. Regisseur Eric Oosthoek koos daarbij niet voor de studio (te duur), maar voor lokaties ('dan krijg je automatisch een grote re authenticiteit') en stuurde telkens weer aan op een ver rassende keuze tussen schrij ver en speler. Zo is de hoofd rol in een verhaal van Peter van Straaten weggelegd voor Carry Tefsen ('om aan te to nen dat ze meer in haar mars heeft dan Mien Dobbelsteen'). Eric; „Die keuze was altijd in samenspraak met de schrijver, maar de achterliggende ge dachte is, dat de kijker denkt. „Wat zou daar uitkomen. Ik wil prikkelen". Voor het verhaal werd opge nomen door dezelfde ploeg die verantwoordelijk is voor het programma van Koot en Bie, repeteerde Eric Oosthoek een maand met de acteurs en actri ces. Eerst werd het karakter uitgediept, daarna was een tekst-analyse aan de beurt. „Ik heb de meesten wel moeten overhalen om mee te doen. Het is namelijk een nogal zwa re opdracht. Zo moesten ze soms tien minuten tekst uit hun hoofd leren. Bovendien heb ik voor een stijlvorm ge kozen waarbij de camera als het ware hun tegenspeler was. Hierdoor lijkt het alsof de kij ker wordt aangesproken. De meesten zagen het als een uit daging. Het is een prachtige manier om te laten zien wat je kunt". Dezelfde avond Zowel de IKON als de BRT brengen de serie op dezelfde avond op het scherm. Het ver schil is echter dat ieder voor een andere volgorde en uit zendtijd heeft gekozen, waar door de geïnteresseerde kijker in principe twee verhalen op een avond zou kunnen bekij ken. Bovendien worden de eerste twaalf verhalen ook in boekvorm uitgegeven. Een vervolg-serie is inmiddels in vergevorderd stadium. „Er ko men er nog twaalf, maar het zou leuk zijn als we er het hele seizoen waren. Dat is echter een onmogelijke opdracht. Ik heb het programma in novem ber 1989 op de rails gezet en nu moeten we nog vier afleve ringen voor de eerste serie op nemen. Maar iedereen is en thousiast en dat helpt". HANS PIËT Opera 'Die Zauberflöte' door Opera Forum onder leiding van Roelof van Driesten. Decors, kostuums en regie Vittorio Patanë. Gisteravond, AT T Danstheater, Den Haag. Herhaling morgenavond. Bij wijze van uitzondering werd het opera-minnend tele visiepubliek afgelopen zondag eens een keer verwend. Vori ge week zaterdag ging bij Ope ra Forum in Enschede Mozarts opera 'Die Zauberflöte' in pre mière, een dag later al werd die première op de buis ver toond. Gisteravond werd deze laatste opera van Mozart neer gezet op de planken van het Danstheater en de vergelijking met de televisie-opname viel royaal uit ten voordele van de televisie. Het was opvallend hoe fraai de voorstelling op het beeldscherm oogde. De ca mera's maakten prachtige shots, de close-ups getuigden van begrip voor het detail en de decors die vanuit de zaal niet meer leken dan aardige plaatjes kregen op de buis diepte en sfeer. Een compli ment voor de KRO-tv. Geen compliment voor regisseur en ontwerper Vittorio Patané die van Die Zauberflöte niet meer maakte dan een brave, weinig opwindende, simpele en hu morloze voorstelling. Geen voorstelling Mozart waardig, zeker niet in het jaar waarin het tweehonderdste sterfjaar van de componist wordt her dacht. Alle regisseurs maken van Die Zauberflöte iets an ders. De één benadert het werk als een kleurrijk sprookje met een happy end, de ander zoekt naar diepere achtergronden met de strijd tussen goed en kwaad, tussen licht en duisternis, tussen wijs heid en domheid, accentueert idealen en menselijkheid en/of legt de nadruk op de symboliek van de Vrijmetsela rij. Vittorio Patané heeft over al iets vandaan geplukt en dat resulteerde in een voorstelling zonder eigen gezicht. Een ope ra heeft meer invalshoeken dan regie en aankleding al leen. dus het oor gericht op or kest en vocaliteit In de bak zat het Forum Filharmonisch Orkest en de fouten in de weergave die bij de tv-regis- tratie nog vielen waar te ne men waren goeddeels hersteld. Maar ach, wat klonk dat or- kestspel ongeïnspireerd. Dat kan ook moeilijk anders met een dirigent als Roelof van Driesten, die voor trage tempi zonder enige opwinding en spiritualiteit koos. De vocale bezetting kende plus- en min punten. Een min bleek de Mexicaanse tenor Ramón Var gas als Tamino, hij bewoog zich als een robot en toonde vocaal nauwelijks affiniteit met Mozart. De Tsjech Jiri Ka- lendovsky zong als Sarastro wel hard maar uitgesproken lelijk, de geharnasten Rudi de Vries en Math Dirks zongen echt alsof zij in een harnas za ten en de Monostatos van An dreas Conrad miste beweeg lijkheid en soepelheid. Geluk kig: een prachtige Pamina van Sabine Passow. Een lieve, te dere. ontroerende Pamina die oog en oor wist te strelen. Wat betreft de partij van de Köni- gin der Nacht is het een kwes tie van; je hebt het wel of je hebt het niet. Veronica Fekete heeft het niet echt, zij smok kelt in de coloraturen en op haar vocaliteit past niet het etiket; welluidendheid. Papa- geno en Papagena, Ralf Lucas en Saskia Gerritsen. De eerste bijzonder overtuigend, de tweede nog wat bleekjes en ge spannen. Resteren de drie Da mes: Miranda van Kralingen, Marion van den Akker en Ca- ren van Oyen, een fraai trio glans rijk aangevoerd door eerstge noemde en tenslotte de drie ontwapenende knaapjes. ADRIAAN HAGER Mooie Ginzburg Nationaal Fonds: 'Gebeurd in Turijn' roman 'Zo is het gebeurd' van Natalia Ginzburg. Bewerking en egie: Marlies Heuer. Decor: Ruud Empel. Met Dik Boutkan, Mar- Heuer en Tom Jansen. Gister- id gezien in Theater aan de Ha- jjj wil er maar niets van ho- •n. Stil zijn, maant hij, als zijn rouw Albina het over zijn ninnares Giovanna heeft. Zij 'erwijt hem dat hij een kurk s: hij is oppervlakkig, ook al eest hij haar gedichten voor >an Rilke. 'Gebeurd in Turijn' /erhaalt op niet-chronologi- che wijze de jaren die ertoe lebben geleid dat Albina haar chtgenoot Alberto vermoordt, ij had in hem willen geloven, n hem willen houden, zoals hoopte dat hij van haar :ld. Als jonge vrouw van 26 ouwde zij met hem, ofschoon ar nichtje haar voor hem larschuwde. Zij kregen een Dchtertje, dat overleed. En eeds vond hij nieuwe uit luchten om haar te verlaten oor Giovanna, die „een kont 5 een bloemkool" moest heb- :n. Marlies Heuer heeft met lar eigen project nu niet met- n het meest eenvoudige erk gekozen om op het to- leel te zetten. Er gebeurt wei- ig in Natalia Ginzburgs ro- n 'Zo is het gebeurd'; het is monoloog van een vrouw, haar man heeft vermoord. Ik heb op zijn ogen gescho- staat geschreven, ogen soms dof waren als van en ziek vogeltje. Marlies feuer speelt 'Gebeurd in Tu- ijn' samen met Dik Boutkan Tom Jansen op en om een weepersoonsbed, dat gaande weg zijn bekleding verliest, loutkan is Augusto, een riend van Alberto. Hij geeft an: „Je moet bij het begin be- innen, Albina". Hij is een Ustpunt in de kalme span ing, de stilte voor de moord, ansen speelt besmuikt, schut- srig. Heuer zelf lijkt kalm, peelt aanvankelijk timide, la- sr zelfbewuster „Donder op", lort ze, als Alberto voor de aveelste keer met een smoesje 'eggaat. 'Gebeurd in Turijn' is looi om te zien. Als geen an- er kan Heuer het innerlijk eieren en met tegenspelers 'an het eigenzinnige kaliber an Jansen en Boutkan levert at een intens schouwspel op. b ingetogenheid van de voor ging leidt tot een climax die een pistoolschot nodig heeft, leuers Albina heft het wapen o Alberto valt. PETER SNEL Peter Faber krijgt de toneel prijs voor zijn rol van Max Midland in 'Het Koekoeks nest'. FOTO: DIJKSTRA AMSTERDAM De Vereni ging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) in Nederland heeft gisteren de nominatie van Pe ter Faber bekendgemaakt voor de Louis d' Or voor het sei zoen 1990-1991. De Louis d' Or is de prijs voor de beste man nenrol. De toneeljury heeft hem voor gedragen voor zijn rol van Max Midland in de vrije pro- duktie 'Het Koekoeksnest' van Dale Wasserman naar de ro man van Ken Kesey. Marjon Brandsma is genomi neerd door de Theo d' Or, de prijs voor de beste vrouwenrol. Zij wordt beloond voor haar rol van Dora Oswente in 'Sumbo' van F. Bordewijk. Deze voorstelling in de regie van Lidwien Roothaan is uit gebracht door Carrousel en de Toneelgroep Amsterdam. De toneeljury heeft Herman Bolten voorgedragen voor de Arlecchino. Hij vervulde de rol van Billy in 'Het Koe koeksnest'. Het RO Theater is genomineerd voor de Prosce- niumprijs voor de opvoeringen van het theaterfeuilleton 'The Family' van Lodewijk de Boer in de regie van Antoine Uitde- haag. In de jury hadden zit ting: Hans van den Bergh, Heika Breebaart, Menso Car- pentier Alting, Frans Niemeij- er, Frans Roth, Gislebert Thie- rens, Loes van Toorn, Erik van de Velde en Sjouke Zijl stra. De dansjury (Els Lutge- rink, Marcel Armand van Nieuwpoort, Ine Rietstap, Hein Spanjaard en Yteke Wa terbolk) heeft Hans van Ma nen voorgedragen voor de choreografie/produktieprijs voor zijn ballet 'Two'. Deze „volstrekt heldere en sugge stief genuanceerde" pas de deux van tien minuten werd gedanst door Brigitte Martin en Owen Montague van het Nederlands Dans Theater. Vanwege het boeiende concept zijn verder de produkties 'Ga mes of the Doll' en 'Les Dés- Astrées' van het dansgezel schap Reflex geselecteerd. Voor de zilveren dansprijs is Regina van Berkel van het dansgezelschap Djazzex voor gedragen. In de nieuwe pro- duktie 'Jazz Exchange' laat zij volgens de jury een knappe technische beheersing zien en solistische uitstraling die niet ten koste gaat van het groeps beeld. De VSCD heeft voor de uitreiking van de prijzen 1990- 1991 een andere opzet geko zen. De prijzen worden voort aan niet meer op één bijeen komst uitgereikt maar per ca tegorie tijdens een manifesta tie die voor een bepaalde sec tor van belang is. (Vervolg van de voorpagina) NOORDWIJK De om roepvoorzitters hebben in het kader van de nieuwe zenderindeling afsproken dat iedere avond twee te levisiezenders een pro gramma bieden voor een breed publiek. De derde zender kan dan gebruikt worden voor programma's voor kleine groepen. De omroepen, die hun onaf hankelijkheid en eigen identi teit behouden, hebben ook af spraken gemaakt over aan trekkelijke veranderingen in de programmering. Het gaat daarbij om het bieden van een volledig programmapakket en een onderscheidende program ma-mix. Daarbij zijn afspra ken gemaakt over verbetering van de nieuwsvoorziening, het behoud van topevenementen voor het publieke bestel en de programmering van meer Ne derlands drama. Volgens vice- voorzitter A. van den Heuvel van de NOS moet het aanbod van Nederlands drama met ze ventig procent toenemen. Cruciaal in het verwezenlijken van de veranderingen is de co ördinatie binnen en tussen de zenders. Het NOS-bestuur heeft nu ingestemd met het uitgangspunt van zendercoör dinatie. Onduidelijk is echter nog of de coördinatie in han den komt van één man, of dat iedere zender een college van drie coördinatoren krijgt dat bij gewone meerderheid kan beslissen. Verder is voorziet, in de komst van één coördina tor die voor de afstemming tussen de netten bindende uit spraken kan doen. Openhartig De omroepen hebben nog niet alle problemen opgelost. De beraadslagingen stonden ge heel in het teken van de ver anderingen op televisiegebied. Over de toekomst van het ra dio-bestel is in het geheel niet gesproken. Het NOS-bestuur moet zich ook nog buigen over de te nemen efficiency-maat- regelen en er bestaat nog geen duidelijkheid over de verster king van de economische grondslag van de omroepen. Volgens Van den Heuvel wa ren de besprekingen openhar tig en constructief. De wil om tot verandering te komen was naar zijn mening duidelijk aanwezig. Aanvankelijk lag het voorstel op tafel om op ie der net twee A-omroepen on der te brengen en de NOS over alle netten te verdelen. Zo'n vorm zou in overeen stemming zijn geweest met de aanbevelingen van McKinsey. Dit bureau stelde in zijn rap port drie gelijkwaardige zen ders voor. Nadat tijdens het overleg di verse varianten door de om roepbazen waren getorpe deerd, toonden AVRO en KRO zich uiteindelijk bereid samen een net te vullen. De consequentie daarvan was ech ter dat de VARA een net had moeten delen met de NCRV. Beide omroepen wezen dit af. De in de afgelopen dagen ge nomen besluiten vormen de Leden van het NOS-bestuur maakten gisteravond tijdens een persconferentie de resultaten van de besprekingen over de toekomst van de omroep bekend. V.l.n.r: A. van den Heuvel (vice-voorzitter NOS), B. Schmitz (scheidend voorzitter van de KRO) en M. de Jong (voorzitter NOS). basis voor een toekomstplan dat binnen afzienbare tijd wordt uitgewerkt. Deze meer- jarenvisie zal worden aangebo den aan de minister van WVC. De minister heeft al eerder aangekondigd in het voorjaar met haar visie op het omroep bestel te komen. Verdeelde reacties De omroepen hebben verdeeld gereageerd op de voorgeno men besluiten van het NOS- bestuur. De TROS en Veronica hebben grote moeite met de gekozen zenderindeling. Vol gens TROS-directeur C. Wol zak is het uitblijven van de komst van drie gelijkwaardige zenders eigenlijk niet aan vaardbaar. Ook Veronica-voorzitter J. van der Reijden vreest een si tuatie, waarin niet alle zenders aantrekkelijk zijn voor grote groepen kijkers. Hij voorspelt in het bijzonder een sombere toekomst voor het eerste net. Verder stelt Van der Reijden dat door de gekozen formule de zogenoemde ATV-omroe- pen met een bijzonder pro bleem wordenopgezadeld De VPRO vertrekt namelijk van Nederland 2 op de zondaga vond. En dat gat kan bij voor beeld niet worden opgevuld met populaire NOS-sportpro- gramma's, want die gaan naar Nederland 1 of Nederland 3. TROS en Veronica zullenzich echter niet tot het uiterste te gen de voorgenomen verande ring verzetten. Intense tevre denheid valt te beluisteren bij VARA-voorzitter M. van Dam Hij ziet in het voorstel goede kansen om de positie van de VARA te versterken Van Dam wil zichzelf niet betitelen als overwinnaar. Wel is het zo dat de voorgestelde verdeling sterk overeenkomt met het eerder door hem opgestelde plan. Ook zender-partner VPRO lijkt- tevreden te zijn. Volgens voorzitter A.J. Heer- ma van Voss wordt ondanks het streven van veel omroepen alleen grote groepen te berei ken, de VPRO toch in staat gesteld haar eigen karakter te bewaren. Aarzeling klinkt door bij NCRV-voorzitter A. Herstel. Hij wil eerst zien wat er daadwerkelijk gebeurt. Veel zal afhangen van de komst van belangrijke NOS-pro- gramma's. Zo acht hij de komst van sportprogramma's op Nederland 1 noodzakelijk. Alleen samenwerking met KRO en EO binnen een net zal, aldus Herstel, onvoldoende kijkers trekken. Negende Korte Stukken Festival Leiden. Met Abhinaya, de Bakla- va's, Theater Hollandia, Per ex- pressie-2, Tango en Windkracht half tien. Gezien in Microtheater Imperium op 11 januari. Op 31 mei is het tiende festival. Het bleek steeds moeilijker een avond vol korte stukken te krijgen. Het mooie initiatief om amateurs in de kunst zich tv/intig minuten te laten pre senteren begon met elkaar snel opvolgende avonden. Nu zit er tussen de negende en de tiende aflevering bijna een half jaar. Het ziet er naar uit dat 31 mei de laatse korte- stukkenavond wordt gehou den. Als dat inderdaad zo is, is er in tien keer een enorme verscheidenheid aan culturele uitspattingen langsgekomen. De avond van gisteren gaf daar een goed voorbeeld van. Het meest boeiend waren de prachtige Indiase tempeldan- sen en het swingende verhaal van Kompa Nansi. Twee ver gevorderde leerlingen van de Abhinaya Dansschool gaven voorbeelden van abstracte en verhalende klassieke Indiase dansen. Heel beeldend, gra cieus van beweging, sprekend van mimiek, en goed gepre senteerd. Eugène Boereveen van het Vertellend Muziektheater Hol landia vertelde tegen een swingende muzikale achter grond een Surinaams verhaal van de slimme spin Kompa Nansi en de bruikikkers. Ver der: Windkracht half tien. een knap spelend blazerskwintet met leuke stukken, een toneel sprookje van Per Expressie-2, een cursusgroep van de Droomfabriek, surrealistisch relatietheater van Tango uit Aalsmeer en de Baclava's met sfeervolle vakantieliedjes En presentator Peter Stein, die de indruk maakte de korte stuk ken maar een lastige onder breking van ziin komisch be doelde aankondigingen te vin den. Ongein, gelul en geknoei naast boeiende en gedreven kunst beoefening. Het Korte Stuk ken Festival Leiden dus. Als het binnenkort na een spette rende finale op 31 mei voorbij is. zullen we er met vertede ring aan terugdenken. DICK VAN TEYLINGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 19