ïd van der Elsken was otograaf van de zelfkant Billy Wilder centraal in Filmmuseum alman Rushdie gaat als r loslim op bezoek in Egypte Henk Spaan: „Ik kan geen olifant meer zien' [NST/RTV ÊeidócSomont MAANDAG 31 DECEMBER 1990 PAGINA 13 STERDAM Mis- ien het meest bekend I'den zijn foto's uit het ijs van de jaren vijftig, t gevuld met de door toeristisch oog zo be de platen van Eifelto- en Montmartre, maar r mensen. En wat voor ïsen. Ed van der Els- richte zich de op de ?ntriekelingen, de clo- rds, de varieté-arties- de fakirs, de alcoholi- t der Elsken, naar gisteren bekend is gemaakt afgelo- vrijdag op 65-jarige leef- overleden, was een men- otograaf. Hij wist ze in meest onthutsende mo ten te vangen, gewapend hij was met een ontwape- de glimlach, een interna- ale vocabulaire, en een uit- ling die geen mens kwaad krijgen. foto's hadden, hoe schok- d ze soms ook waren, nooit ntentie mensen belachelijk ïaken. Ze gaven een beefd van een samenleving, van een cultuur, waarin de mensen on barmhartig de voor- en nade len van die samenleving sym boliseerden. „Aan de mensen die ik kiek, breng ik een hom mage. Of het nou een clochard is, of een rasta. Ik zet niemand op de foto die ik haat, of die ik minacht. Voor mensen uit de goot heb ik respect. Zij zijn mijn elite. Natuurlijk zitten er ook rotzakken bij, maar het zijn tenminste adorabele rot zakken", zo zei hij eens in een interview, waarin hij, tegelij kertijd aangaf wie hij tot de onderwereld vond horen: car rièremakers, huichelaars. Het bracht hem veelvuldig in con flict met de mensen van wie hij het eigenlijk moest hebben: tijdschriftuitgevers en omroep bazen. Want dat deed hij ook: tv-documentiares maken, in landen waar gewoonlijk geen cameraploegen heen te bran den waren. Rosse buurt Na Parijs, vastgelegd in zijn fotoboek 'Een liefdesgeschie denis in St. Germain des Prés', volgden nog tal van andere fo toboeken, over Tokyo, New York, Amsterdam. In die laat ste plaats legde hij onder meer het leven op de Zeedijk vast, in een entourage waarin hij was begonnen als fotograaf: foto's makend met een zes-bij zes camera van bezoekers van de rosse buurt, die tegen beta ling van vijf kwartjes de plaat mee naar huis mochten ne men. Die latere reeks was ech ter wel anders. Hij wilde laten zien dat de buurt was veran derd van een gezellige volks wijk in een criminele schuil plaats. Het was ook een van de weinige foto-series die hij moest maken met een verbor gen camera, uit zelfbescher ming. Volstrekt tegen zijn principes, want Van der Els ken fotografeerde meestal met open vizier. Zijn keus voor de fotografie werd voor een belangrijk deel bepaald door de foto's die hij zag in de tijdschriften die wer den meegebracht door de geal lieerde troepen die ons land bevrijdden. Bladen met namen als The Illustrated London News en The Picture Post, met foto's van de topfotgrafen van die tijd. Hij ontdekte dat foto grafie meer kan zijn dan al leen het vastleggen van iets, dan een moment-opname. Vogue Zijn verblijf in Parijs, waar hij werkte in het laboratorium van het befaamde foto-agent- schap Magnum, leverde hem onder meer een aanbieding op van het zo befaamde Ameri- kaands blad Vogue, maar Van der Elsken was toen al te re bels om er op in te gaan. Reis de liever de hele wereld rond, en fotografeerde liever de ar moe en drek van de honger- landen dan de glamour van het westen. „Bij de elite voel ik me niet thuis. Het is on denkbaar dat ik figuren in Wall Street ga fotograferen". De foto's die hij maakte, vast gelegd in fotoboeken als 'Sweet Life'. 'Eye love you' en 'De ontdekking van Japan', gaven een beeld wat men tot dan niet kende. Of eigenlijk, wel kende, maar nooit als zo danig gezien had, omdat het hoorde tot het dagelijks leven. Van der Elsken isoleerde dat beeld, omdat hij als weinig an dere fotografen kon observer en en herkende wat het vast leggen waard was. Van der Elsken leefde zelf in een bijna onvindbare boerderij achter de IJsselmeerdijk in het platte Noord-Holland. Het was de noodzakelijke tegenhanger voor de drukte die hij mee maakte in die overbevolkte wereldsteden. De opzienbarende carrière die hij maakte leverde hem behal ve de David Roëll-prijs en an dere onderscheidingen, ook landelijke bekendheid op. Niet alleen door die carrière, maar ook door zijn onorthodoxe ma nier van optreden. Van der Elsken was in meerdere op zichten even curieus als de mensen die hij fotografeerde. Wat hij nalaat is overeen komstig zijn grote wens dat wat hij maakte „blijvertjes" zouden zijn Ze zijn het stuk voor stuk, die foto's van no zems, provo's, travestieten, junks, dronkaards en al die anderen die zich mochten ver heugen in de belangstelling van een groot fotograaf. KOOS VAN WEES Ed van der Elsken. iritiem Museum koopt 17e-eeuws ïilderij met steun Vereniging Rembrandt TERDAM Het Maritiem eum in Rotterdam heeft met n van de Vereniging Rem- ïdt en een bijdrage van de fa- estichting Nolst Trenité uit erdam het 17e eeuwse schil- j 'Schepen op de Maas bij Dor- •ht' kunnen aankopen. verk van Cornelis Claesz. van Wie- en is volgens het museum bijzonder ai het de handel en wandel van ge- e zeelieden uit de zeventiende eeuw :eld brengt Het schilderij toont een :ht op de rivier, met verschillende pen en op de voorgrond een vlot rop vier mannen met 'bokkepoten' bezig zijn een schip te teren. Het werk is het vroegste uit de collectie van het Ma ritiem Museum. Het wordt vanaf 7 janu ari twee weken tentoongesteld in de centrale hal van het museum, om vanaf 23 maart een vaste plaats te krijgen op de eerste verdieping. Van Wieringen (ca 1580-1633) kreeg van de overheid opdracht om zeeslagen en historische gebeurtenissen op zee te schilderen. Zijn meest bekende werk 'Zeeslag bij Gibral tar' bevindt zich in het Scheepvaartmu seum in Amsterdam. Ander werk hangt in het Rijksmuseum, het Frans Halsmu seum. het Prado in Madrid en het Na tional Maritim Museum in Greenwich Hoeveel het werk kostte dat nu is aan gekocht is niet bekend gemaakt AMSTERDAM Het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam en het Amsterdamse Filmtheater Ri- alto presenteren in februari en maart een groot Billy Wilder-re- trospectief. Een aantal films uit het retrospectief wordt in februari ook vertoond in het Haags Film huis. Het Filmmuseum legt in de tijdelijke behuizing Kriterion het accent op films waarvoor Wilder het scenario schreef, Rialto op zijn activiteiten als regisseur. Wilder (1906. Wenen) begon zijn carrière als misdaadjournalist en vertrok op zijn twintigste naar Berlijn. Daar schreef hij scenario's voor onder meer 'Menschen am Sonntag' (1929, Robert Siodmak). Na de machtsovername van Hitier in 1933 vertrok hij via een tussen stop in Parijs naar de Verenigde Staten Daar kreeg hij na twee moeilijke jaren een contract bij Pa ramount als scenarioschrijver. In samenwerking met Charles Brac- kett ontstonden scripts voor onder meer Ernst Lubitsch en Howard Hawks. Wilder was vaak ontevre den over de interpretatie van zijn scenario's door de regisseur. Hij kon echter in 1942 zijn eerste „ei gen" film maken: 'The Major and the Minor' met Ginger Rogers. Er volgden nog films als Indemnity' (1944), The Lost Weekend' (1945, bekroond met vier Oscars), 'Sunset Boulevard1 (1950), Some like it hot', 'Love in the Afternoon' (1959, met Gary Cooper en Audrey Hep burn) en Buddy Buddy' (1981). De filmer kreeg in 1986 een Life Achievement Award van het American Film Institute. Zijn vaak sombere onderwerpen, bijna altijd handelend over de strijd tus sen geld en liefde, zijn door de dramatische kracht en humor toe gankelijk voor een breed publiek, aldus de toelichting bij het po- gramma. versal valt 'DIE 2' PROMOTEN NEDERLANDS CULTUURGOED BUITEN GRENZEN Drs. F.J. Duparc Drs. Duparc nieuwe directeur Mauritshuis DEN HAAG Drs. F .J. Duparc (42) zal met ingang van 1 mei 1991 drs. H.R. Hoetink opvolgen als di recteur van het Mauritshuis. Hoe- tink gaat op die datum met pen sioen. Voor Duparc betekent het een terugkeer naar het Maurits huis, waar hij na zijn studie kunst geschiedenis in Leiden begon als wetenschappelijk medewerker. Daarna was hij enkele jaren werk zaam bij een kunsthandelaar in Maastricht. Vanaf 1985 werkt Du parc in Canada, als conservator voor de collectie oude Europese meesters van het Musee des Beaux Arts in Montreal, en de laatste ja ren als hoofdconservator. storten in, gastank ontploft oogspannings- ten vallen om in nieuwe attractie rwersal Studio's Angeles, met 'Earthquake, One'. De at- lie'lijkt symbo- voor het verzet 1 de overname de filmmmaat- ippij MCA, eige- van Universal, het Japanse cern Matsushita, rechter bepaal- aterdag dat de name gerech- De typische- irikaanse filmin- trie komt daar in Japanse han- FOTO: AP :W DELHI/LONDEN fr. Salman Rushdie, de je tse auteur van Indiase ;omst die door Iran ter )d is veroordeeld we- a is belediging van de is- Ii, gelooft dat een „tijd i genezing" is aange- ken die hem de kans ft uit zijn schuilplaats r buiten te komen. Hij ft een uitnodiging aan- rd om binnenkort een oek te brengen aan ypte en daar te spreken t islamitische geleer- 1, zo meldde het Britse id The Observer giste- gens The Observer was de lodiging een initiatief van minister voor islamitische en Muhammad Mahgoub heeft president Hosni Mu- ak er zijn goedkeuring aan leend. Een woordvoerder de Egyptische president, lel-Moneim, zei echter niet de hoogte te zijn van enige lodiging aan Rushdie. Hij !s erop dat Rushdie geen tshoofd is en zeker niet r Mubarak is uitgenodigd, woordvoerder wilde niet luiten dat Rushdie uitgeno digd kon zijn door Mahgoub in diens capaciteit van moslim geleerde. De geestelijk leider van de soennitische moslims in Egyp te, sjeik Gad el-Hak, verwel komde de uitnodiging aan Rushdie. Hij zei dat de schrij ver „niet verantwoordelijk mag worden gehouden voor zonden die hij heeft begaan voorafgaande aan zijn beke- rihg". .„Geleidelijk kan goede trouw kwade trouw gaan vervangen. Er is een gevoel dat (mij) ge noeg is- aangedaan" aldus Rushdie in gesprek met het Indiase persbureau UNI. De schrijver van de door moslims in de hele wereld gewraakte „Duivelsverzen" betoogde dat de meeste moslims „niet bloed dorstig" zijn. „Hoewel moslims in de hele wereld mijn naam kennen, weten zij niet wat voor soort iemand ik ben en zijn zij misschien best bereid naar mij te luisteren", zei Rushdie. „Ik geloof niet dat ik mezelf een goed moslim kan noemen. Maar ik ben een mos lim en geloof in de eenheid van god en de centrale stellin gen van de leer van de pro feet". Volgens Rushdie be stond onder de moslims in Groot-Brittannie een zwijgen de meerderheid die vond „dat er maar eens een eind aan de zaak moet komen". In een vraaggesprek met de Times wijdde Rushdie vrijdag uit over zijn „geloof" in de is lam. Hij zei weliswaar afkom stig te zijn uit een islamitische familie, maar meer in huma nistische zin te zijn grootge bracht. Hij verklaarde door de jaren heen een intellectueel begrip van religie te hebben gekregen, „en religie heeft voor mij altijd islam bete kend". De eis van sommige Britse moslims dat hij de „Duivels verzen" alsnog uit de handel haalt ging Rushdie te ver: „Het is een roman die door veel lezers als waardevol wordt beschouwd. Ik kan hen niet verraden. Belangrijker nog is de erkenning van de moslim-geleerden dat het boek niet beoogt beledigend te zijn. Hadden zij daar anders over gedacht, dan had ik het waar schijnlijk overwogen. Nu denk ik dat het boek beschikbaar moet blijven". Intussen hebben Rushdies be wonderaars en mensen die hem de afgelopen twee jaar tij dens zijn onderduikperiode hebben geholpen, kritiek geuit op zijn „bekering". „Het lijkt erop dat de religieuze terroris ten hebben gewonnen", aldus de toneelschrijver Arnold Wesker in The Sunday Times. Dit weekeinde kwam Rushdie zijn critici enigszins tegemoet door erop te wijzen dat zijn be kering niet betekent dat hij nu ontkent dat in naam van de religie „vreselijke dingen" zijn gebeurd. Nadat hij zijn bekering vorige week bekend had gemaakt, re ageerde de huidige geestelijk leider van Iran, Ali Khame nei, met de verklaring dat aan het doodvonnis tegen de schrijver niet getornd kan worden. (ADVERTENTIE) gelezen voor we vertrokken. De plekken waar we komen zijn min of meer toeval. Het leuke van improviseren is, dat je vaak een interessantere uit zending krijgt omdat je wordt geïnspireerd door de gebeurte nissen om je heen. Zo hadden we in eerste instantie een scè ne met leeuwen in onze ge dachten waarbij we de dieren van een afstand van zo'n ze ventig meter met een lange lens zouden filmen om daarna de camera op onszelf te rich ten. Ter plekke bleek dat je heel dicht bij die dieren kon komen. We hebben echt op vijf meter afstand van ze ge staan. Op het moment dat het mannetje een beetje hinderlijk begon te grommen zei de gids voor mijn smaak iets te rustig dat we nu heel stil moesten blijven zitten. Dat was wel een beetje eng. Maar het zijn din gen waar je achteraf van schrikt. Zo waren we in Bots wana in de Okavango Delta en daar voeren we dus met een bootje tussen de krokodillen. Later bleek dat er maar één dier is. waar de bewoners echt heel bang voor zijn en dat zijn 'nijlpaarden. Die zijn agressief en heel gevaarlijk. We voeren heel rustig langs die dieren totdat op een gegeven moment een Nederlands echtpaar wer kelijk tierend het kamp bin nen kwam zetten. Ze waren per ongeluk op een nijlpaard gevaren en die had ter com pensatie hun kano door mid den gebeten. Kijk, hadden we dat van te voren geweten, dan waren we waarschijnlijk nooit aan dat avontuur begonnen". Geen belasting Dat het voor Harry moeilijk blijkt de waarheid te vertellen, wordt in de afleveringen ook duidelijk. Henk: „Zo overtuigt Harry op de Missisippi een Ca nadees dat wij geen belasting hoeven te betalen en laat hij de komisch acteur Dick van Dyke geloven dat Amsterdam een heel schone stad is. In Hollywood zijn we trouwens bij een bekende producer bin nengestapt met een videoband van een Nederlandse acteur, die carrière wil maken in Amerika. Ik zal niet verklap pen welke acteur het is. maar die producer zegt: 'het lijkt mij geen geboren filmacteur, maar misschien is het wel de nieuwe JacquesTati' en dat is toch een hele eer. Dat video-onder werp keert overigens een paar keer terug. Zo proberen we een zanger in Las Vegas te slij ten en prijst Harry De Deur zakkers aan bij de Prins Car naval van Rio. In Zimbabwe hebben we een afspraak met het nationaal elftal en laat Harry een bandje zien van Jack van Loen Hoewel hij te gen de paal kopt. er naast schiet en tenslotte in eigen doel trapt, zien ze hem toch wel zitten als spits" AMSTERDAM Henk Spaan moet een sportdo- cumentaire maken, maar Harry Vermeegen heeft heel andere zaken aan zijn hoofd. Hij is bang dat Ne derland na 1992 een pro vincie van Duitsland wordt. 'Die 2' hebben dus een probleem, dat uitein delijk leidt tot een we reldreis van achttien maanden. In die periode trekt Henk steeds aan het kortste einde, maar zet Harry overal ter we reld Nederlandse cultuur-spo ren uit, die komisch kijkvoer voor de buisklant oplevert. De kijker ziet hoe hij in de hoofd stad van Zimbabwe erwten soep uitdeelt, hoe hij de polo naise leert aan de Massai in Kenia en hoe hij de bewoners van Rio de Janeiro oliebollen aanbiedt. Henk Spaan is een dag eerder uit Afrika teruggekomen. Het was zijn tweede grote reis in drie maanden. Eerder was hij in Noord- en Zuid-Amerika. Na een korte rust-periode is in januafi Azië, Australië en Nieuw Zeeland aan de beurt. Henk: „Waar deze reeks mij in elk geval overheen geholpen heeft, is mijn vliegangst. Zo had de produktie mij niet ver teld dat we in Afrika in de al lerkleinste vliegtuigjes ter we reld terecht zouden komen. Ze worden door bushpilots gevlo gen en die landen doodleuk op knolleveldjes. De eerste keer was dat heel eng, maar aange zien er geen ander transport middel is, als je tenminste er gens wil komen, wen je er snel aan. Tijdens de laatste vluch ten hingen we bij wijze van spreken uit het vliegtuig om beneden naar de olifanten te kijken". Schrikdraad „We hebben echt spannende avonturen beleefd, vooral in Afrika. Zo hebben we in Bots wana een week tussen de wil de beesten gekampeerd. Er stond alleen schpkdraad rond het kampement om de olifan ten tegen te houden, maar de hyena's snuffelden doodleuk rond onze tent. De tweede dag kwam een gids met een dode, zojuist door hem verpletterde Egyptische cobra aanzetten. En we waren nog geen twee uur in het kamp of onze ge luidsman stapte bijna op een Zwarte Mamba. We hadden wel serum bij ons, maar als je niet binnen vijftien minuten een zesdubbele dosis krijgt, dan kun je het niet meer na vertellen. Ik weet niet of ik privé ooit zo'n reis zou maken, we zijn echt in de allerdiepste bush geweest, maar voor het werk was het heel leuk". „Nou ja... Wat je in Afrika vooral tegenkomt, is armoede en beesten. Ik kan echt geen olifant meer zien. Er bestaat een vreemd misverstand in Europa, waarvan ik ook het slachtoffer was, dat er een schaarste zou bestaan aan die beesten. Dat is dus niet het ge val. Er zijn er veel te veel. In Botswana zijn er volgens de laatste telling 75.000 terwijl er eigenlijk maar ruimte is voor 20.000> Door het verbod de beesten te mogen afschieten, ontstaat straks de situatie dat de mens plaats zal moeten ma ken voor het dier. We hebben bossen gezien die totaal ver pletterd waren door olifanten. Als die beesten namelijk ner veus worden, en dat gebeurt als ze geen water kunnen vin den. dan lopen ze alles onder steboven wat ze op hun weg tegenkomen. Okee, er zijn lan den, zoals Zaire, waar alle oli fanten door stropers zijn uitge moord, maar in Zimbabwe en Botswana zijn er genoeg". Eerst geld „Maar als we over armoede praten, is Jamaica het ergst. En de mensen zijn er ook niet vrolijker door geworden. Als je daar op straat een vraag stelde, wilden ze eerste geld hebben, voordat ze antwoord gaven. Een van de onderdelen in het programma is dat Harry typische Hollandse etenswaren uitdeelt. Nou, ze wilden alleen voor de camera als ze geld kregen. Dat was in Afrika niet het geval. In het centrum van Harare hebben we bijvoor beeld erwtensoep uitgedeeld. De inwoners begonnen gelijk te eten en vonden het heerlijk. Vooral de worst. Wat dat be Henk Spaan en Harry Ver meegen: „Amerikanen zijn behoor lijk paranoï de. In Los An geles dach ten ze dat er vergif zat in de gevulde koeken". FOTO: PR treft zijn de Amerikanen bij voorbeeld behoorlijk paranoï de. Zij wilden niets proeven voordat Harry een hap had ge nomen. In Los Angeles dach ten ze dat er vergif zat in de gevulde koeken die we bij ons hadden". „Het werken in Amerika was overigens behoorlijk lastig. Je moet namelijk overal toestem ming voor hebben. Bovendien schrijft de vakbond voor dat je gebruik moeten maken van een Amerikaanse cameraman en producer. Laatstgenoemde ziet er op toe dat je de juiste papieren hebt. Die man heb ben we dus regelmatig even weggestuurd, want die papie ren hadden we niet altijd. Het probleem met Afrika was, dat Zimbabwe en Kenia, alles be halve democratische landen zijn. Daar moet je dus voldoen aan alle vereiste bureaucrati sche normen, anders sta je zo weer buiten. Wat we niet wis ten is, dat we bij binnenkomst een borg moesten storten voor de apparatuur die we bij ons hadden. Dat bleek zevenhon derdduizend gulden te zijn. We hebben op de grens van Botswana en Zimbabwe dan ook een uurtje of drie in een hokje gezeten, totdat een ship ping-agent ons die borg gaf. Maar wat we ook hebben ge merkt, is dat wat muntjes soms behoorlijk helpen. Je moet al leen wel weten aan wie je dat geld uitdeelt. Als je het toeval lig geeft aan iemand die niet corrupt is, dan zit je heel snel in de gevangenis". Reisgidsen „We hebben bij deze serie ge kozen voor improvisatie. Te rug naar af, dus geen schmink, acteurs of studio-decors. We hebben ook geen reisgidsen qfêl) DRIE ZUSTERS _L-''vanTsjechov. Regie Erik Vos vanaf 2 jan. uitsluitend in het Appeltheater Den Haag 'schitterend kijkspel" "meeslepend en groots" "ode aan Tsjechov" Reserveren 070-3502200

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 13