£eldóc0outtmt RADIO/TELEVISIE „Bij commercieel Veronica wordt er niet meer gevloekt" Zaterdag 29 december 1990 pagina 11 js voor Matinee Zekveld, programmeur van de befaamde en dit jaar dertig bestaande 'Matinee op de vrije zaterdag', werd voor zijn k beloond met de grootste muziekprijs die ons land kent, het •muzieklaureaat. Het VARA-radioprogramma wordt sinds kort uitgezonden op tv. De jury van de prijs, groot 100.000 gul- oordeelde dat het programma een belangrijke rol heeft ge ld in de verspreiding van vaak onbekende muziek, foto: anp hooi J ik dat nog i ech o' k dat nog', het satirische tv-programma van de KRO over de Ber singen van burgers met onder meer overheidsinstanties en gee tellers, kreeg dit jaar tot verrassing van velen de Televizier- mon| De lezers van de gelijknamige tv-gids van de AVRO gaven )lleg het programma de voorkeur boven Medisch Centrum West, tevoren getipt als de onverbiddelijke winnaar. Op de foto r. Gregor Frenkel Frank, Sylvia Millecam, Aad van den Heu- Erik van Muiswinkel en Hans Böhm, samen het team van t dat nog'. foto: dijkstra tra" rat voor Veronica S Commissariaat voor de Media speelde afgelopen jaar op een sleutelrol in het mediabeleid in ons land. Voorzitter wasfSeurtsen (rechts) schudt hier de hand van Veronica's advo- Van Rossum, na afloop van een hoorzitting van het commis- e gr aat. Daarin werd Veronica ervan beschuldigd gelden uit haar roeppot te hebben aangewend voor de oprichting van RTL- •onique. Het Commissariaat eiste onder meer een zendverbod zeven weken. De Raad van State besloot echter dat er eerst onderzoek moet komen naar de banden tussen Veronique xonica. Dat onderzoek loopt nog. foto: anp lerd Gdi ibileum VARA itgei VARA vierde dit jaar het 65-jarig bestaan en deed dat met de ANS jt bekeken programma's van het afgelopen jaar. Een van die igramma's was opnieuw 'Zeg 'ns Aaa', dat met 'Achter het iwë' en de Amerikaanse serie 'Golden Girls' de basis vormde de VARA-avond. De inspanningen van Carry Tefsen en kje Hooymaayer, alias Mien Dobbelsteen en dokter Van der leidden tot de grootste ledenaanwas bij de VARA sinds foto: dijkstra VERONICA-VOORZITTER JOOP VAN DER REIJDEN: Sinds RTL-4 ook de spetterende programma's van Joop van den Ende op de kabel brengt, is het Nederlandse medialandschap grondig omgewoeld. Alleen de Vara biedt weerwerk. Marcel van Dam slaagt er zelfs in meer kij kers aan zijn club te binden. Maar KRO, NCRV, AVRO, TROS en Veronica zijn veel kijkers kwijtgeraakt. Hoe reageert Hilversum op deze be dreiging? Heerst er een doffe berus ting of worden er plannen gesmeed om terug te slaan. Een gesprek met Joop van der Reijden, de 'Hilversum mer' die in 1990 de meeste aandacht trok, yanwege zijn verrassende over stap van de NOS naar Veronica. „Bij Veronica staan veel werknemers te trappelen om het liefst vandaag nog commercieel te gaan. Maar ze re aliseren zich onvoldoende wat dat zou betekenen. Dan zou de Engel des Heeren rond moeten gaan en op#vele deurposten moeten schrijven: jij mag niet mee. Anders gezegd: er zouden mensen ontslagen moeten worden en niet zo weinig ook". Van der Reijden blijkt weinig veran derd sinds hij als CDA-staatssecreta- ris van volksgezondheid de ziekenhui zen hardhandig bijbracht dat ge meenschapsgeld zuinig en verant woord besteed dient te worden. Het enige verschil is eigenlijk dat zijn aandacht nu gericht is op het gezond maken van de publieke omroepen, al thans de bespelers van Nederland 2. Want het gaat niet zo best met de ATV-omroepen AVRO, TROS en Ve ronica. In één jaar tijd zijn zij maar liefst één a anderhalf miljoen kijkers geraakt aan nieuwkomer RTL 4. Van der Reijden heeft dat wel zien aankomen. „Onze programma's zijn gewoon niet goed genoeg. Ze spre ken het publiek onvoldoende aan en soms zelfs de doelgroep in onvol doende mate. Althans, dat geldt voor de AVRO en Veronica. De TROS is ook wel in een langzame glijvlucht naar beneneden, maar die heeft nog concurrerende programma's. Denk aan Medisch Centrum West". De snelle overwinning van RTL op ATV is vooral een kwestie van geld, meent Van der Reijden. Als bedrijfs econoom constateert hij dat de Hil- versumse omroepen domweg te veel uitgeven aan onnodige zaken. Op enigszins docerende toon legt hij uit: „Het is precies hetzelfde als in de zie kenhuizen. Moet elk ziekenhuis per se een eigen gynaecoloog, een eigen dermatoloog, een eigen oncoloog hebben?". Welnu, AVRO, TROS en Veronica hebben ingezien dat zij niet alle drie een eigen team voor bijvoor beeld actualiteitenprogramma's en sportprogramma's behoeven te heb ben". Daarmee geeft hij te kennen dat hij het in grote lijnen eens is met de con clusies in het McKinzey-rapport dat vorige week bekend werd en voor veel beroering zorgde in de omroep wereld. In de praktijk is van dat nieuwe in zicht in Hilversum anders nog weinig te merken. Van der Reijden kijkt ons verwijtend aan. „Dan heb je het laat ste nieuws niet gehoord. We zijn al in het stadium dat we met de onderne mingsraden gaan praten, omdat er nu ook personele zaken in zicht komen. Nee, het is niet zo dat er honderden mensen uit moeten. Wel gaan wij bin nenkort een echte herstructurering aankondigen. We hebben gezamenlijk studioruimte annex kantoren gehuurd bij het NOB. Daarheen worden al onze tv-actualiteitenprogramma's overgebracht. Nou staan we voor de vraag: hoe moet het met de sport en hoe moet het met de radio-actualitei ten. En als je afdelingen gaat samen voegen, zul je toch ook 'ns moeten praten over zaken als: wie wordt er de baas, wie krijgt welke taken Nee, vergis je niet, dit wordt zeer se rieus aangepakt". Wat is eigenlijk het einddoel van AVRO, TROS en Veronica? Een fu sie? „Nee, vergaande samenwerking. We praten absoluut niet over een fu sie of over een federatie. Dat zou al leen maar contraproductief werken. We praten over vergaande samen werking; en dan bedoel ik zover en zo diep stekend als maar mogelijk is. Heus, daarmee zijn al grote kosten besparingen te realiseren. Dan komt er dus automatisch meer geld om be ter bekeken programma's te maken. Dan wordt het ook beter mogelijk de coördinatie met elkaar en met andere omroepen, zoals die van net één, te bespreken. En dan zullen we 'ns zien of RTL nog steeds de toon kan aan geven". Volgens de Veronica-voorzitter is het zelfs zeer de vraag of RTL de strijd volhoudt. „Zij lijden nog steeds aan zienlijke verliezen. Tientallen miljoe nen per jaar. Ja, daar draaien ook de Nederlandse geldschieters voor op. VNU en Elsevier. En die hebben naar verluidt een zeker maximum gesteld aan wat het verlies mag zijn in de eer ste paar jaar. Dat maximum is in zicht. Het verhaal gaat dan ook dat Van den Ende goedkoper moet gaan produceren. Programma's zoals de Honeymoon-quiz van Rond Brandste- der kosten nu pakweg een half mil joen per aflevering; dat kan RTL ge woon niet meer betalen". „Oorspronkelijk hadden ze daar het zogeheten low budget system. Mdar ze hebben de verleiding van de snelle hoge kijkcijfers niet kunen weerstaan en dus gingen ze met Van den Ende in zee. Daardoor zijn ze dus zelfs gro te verliezen gaan lijden. Voor mij als bedrijfseconoom is het heel boeiend om te zien wat daar gebeurt. Wat doen de eigenaars/geldschieters als duidelijk is dat RTL 4 alleen maar met verlies een programmatisch succes kan verwezenlijken? Let wel: ik ver heug me niet in die situatie; ik doe niets van hun prestaties af. Die men sen van RTL hebben mij niks gedaan; ze hebben me zelfs een keurig bloem- stukje gestuurd toen ik bij Veronica was benoemd Als RTL 4 blijft verliezen, houdt die omroep toch gewoon op te bestaan? „Dat is helemaal niet zeker. Kijk naar Murdoch, die heeft heel lang vijftig, zestig miljoen per jaar verloren. Zo ie mand hoopt dan dat er ooit een door braak komt. Op zo'n moment heeft hij de sterkste positie in de markt en kan hij eventuele concurrenten gemakke lijk de baas. RTL kan ook genoegen willen nemen met een gevestigde, zij het iets bescheidener positie. Ik acht dat zeer wel mogelijk". Onzin Van der Reijden wijst erop dat in de loop van 1991 de mediawet zodanig gewijzigd wordt dat er ook binnen lands commerciële televisie bedreven mag worden. Maar zèl dat ook bedre ven worden? Met andere woorden: is er ruimte voor een tweede commer cieel station in Nederland? De Veronica-voorzitter: „RTL zegt na- tuurjijk van niet. Maar die ruimte voor een tweede commercieel station in ons land is er wel degelijk". De tactiek van RTL lijkt anders aardig te werken. Er is nog geen serieuze concurrent in zicht. „Dat blijft niet zo. Tv-producenten zijn net lemmingen. De zee blijft lok ken, hoe groot de gevaren ook zijn". Dus ook ATV gaat commercieel7 „Ook ATV kijkt naar die mogelijkheid. Dat geldt voor Veronica en zeker ook voor de TROS; de AVRO is wat ge matigder. Wij zijn ervan overtuigd dat ook wij best zo'n 250 300 miljoen gulden uit de reclamemarkt kunnen halen. Ook ikzelf wil best commer cieel. Het volk zoekt immers altijd wat nieuws". „Maar tegelijk ben ik in Hilversum en in eigen huis ook degene die het hardste waarschuwt. Eerst moeten onze uitgaven omlaag, roep ik. We moeten 'low budget' kunnen werken. Dus zal onze organisatie optimaal moeten zijn. En ik beweer: Hilversum werkt niet optimaal. Dat is door zestig jaar monopolie weggeslepen. Dat zeg ik ook steeds tegen vriendjes in het bedrijfsleven die kritiek hebben op de omroepen. 'Jongens, waar hebben jullie het over. Stel dat jullie zestig jaar als monopolist koekjes hadden mogen bakken. Zou je het dan nog ene ros kunnen schelen hoeveel zo'n koekje kost of hoe het smaakt?' Neen, natuurlijk! Dan zeg je gewoon en in elk geval bij jezelf: 'de burgers moeten mijn koekjes opeten en ver der geen onzin". Een paar van die vroegere monopo listen willen nu dolgraag vrije onder nemer worden. Waarom toch? „Omdat zij denken dat ze dan van die hele rimram van voorschriften van Den Haag af zijn. Dat is ook werkelijk bar en boos wat er geregeld, .gebo den en verboden wordt. Het komt er steeds op neer dat de regering alleen maar geld geeft als je doet wat zij zegt". „Anderzijds zijn er voorstanders van commerciële televisie die heel idealis tische denkbeelden hebben, bijvoor beeld over de zeggenschap die men dan kan behouden. Maar men beseft niet dat adverteerders ook bevoog den. En niet zo gering. Ik heb bij Ve ronica gezegd: Tineke Schouten slaakt nu in één act vijf vloeken. Dat doet zij onder verantwoordelijkheid van de programmamaker, de direc teur en uiteindelijk de Vereniging. Als wij commercieel gaan, slaakt Tineke nooit meer één vloek! Want er is geen fabrikant die zijn koekjes geadver teerd wil hebben rond een program ma waarin gevloekt wordt. Net zomin als hij rond een bloot-programma wil zitten". Wat wordt het dus? Wel of niet com mercieel? „Ik weet het niet. Ik weet alleen wel dat als we commercieel gaan, we waarschijnlijk niet alleen gaan. We gaan minimaal met z'n tweeën. Of de AVRO van de partij is, weet ik niet. Die komt overigens wel in een heel moeilijke positie als zij als enige ATV- omroep achterblijft in het publieke bestel. Waarom Veronica niet alleen kan? Daar zijn ook politieke redenen voor. Als je met z'n tweeën of drieën gaat, wordt het voor de politiek heel moeilijk jou een eigen net te weige ren. Den Haag wil immers het publie ke bestel saneren. Dus moet men ook iets doen. Men kan het niet laten bij de kreet van WVC-topambtenaar Harry Kramer: 'We zullen ze uitro ken Ze zullen ons toch ook een pijp moeten geven waardoor we het publieke bestel kunnen verlaten". RIK IN 'T HOUT De opmars vari RTL 4 De mensen op deze foto, en het weinige weerwerk van de reguliere omroepen, waren afgelopen jaar verantwoordelijk voor de onstuitbare opmars van RTL 4. De sterren van RTL 4, afkomstig uit de stal van Joop van den Ende's ter ziele gegane TV 10, trokken de kijkcijfers van de commerciële zender in één klap omhoog. De zender werd in de tweede helft van dit jaar beter bekeken dan de drie reguliere tv-zenders. foto: sp Voor het eerst sinds jaren kende de Nederlandse tv dit jaar weer een drama-serie van formaat KRO's De Brug, gebaseerd op de Brabantse boeken van Anton Coolen, werd alom geprezen van wege zijn consistentie in zowel spel als decors. De lof betrof vooral de twee hoofdrolspelers op deze foto, Mare Klein Essink en Carine Crutzen. Kritiek was er overigens ook: een aantal Brabantse letterkundigen meende dat in 'De Brug' het werk van Coolen werd verkracht. foto: dijkstra De Brug

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 31