Aards paradijs en oerverveling Csidóe Fascinatie en vrees voor het katholieke christendom brieven van leze kerk wereld GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidaeSouio/nt ZATERDAG 29 DECEMBER 1990 PAC Charles Curran vindt onderdak bij methodisten WASHINGTON De Amerikaamse rooms-katholieke theo loog Charles Curran, die in 1988 wegens zijn liberale opvattin gen de Katholieke Universiteit in Washington moest verlaten, heeft een nieuw academisch onderdak gevonden. Hij gaat les geven aan de universiteit van de Verenigde Methodistenkerk in Dallas. Het Vaticaan ontnam de moraal-theoloog in 1986 zijn leerbevoegdheid ('missio eanonica'), omdat hij te ruim denkt over ethische zaken als abortus, homoseksualiteit en het her trouwen van gescheiden mensen. De universiteit van Washing ton, waaraan Curran sinds 1965 doceerde, ontsloeg hem twee jaar later. In Dallas ziet men Curran, die tot voor de rechtbank zijn ontslag heeft aangevochten, graag komen, omdat hij „een uitstekend onderzoeker en docent is". door Marinus van der Berg Vrede Veel mensen doen direct na nieuwjaar of soms al eerder de Kerstboom de deur uit. De kerststal wordt ingepakt. De kerstversiering verdwijnt. Het is alsof er elk jaar meer men sen zijn die een boom in hun tuin tijdelijk tot kerstboom hebben verheven. Ook dit jaar waren er weer heel wat ver lichtte bomen te zien in de tui nen. Weer anderen hebben een kerstster voor het raam of een standaard met drie of ze ven lichtjes. Ik zou U willen voorstellen om dit jaar de kerstverlichting niet op te rui men, maar haar te laten han gen tot 15 januari. De datum die alsmaar genoemd wordt als mogelijk begin van de oor log in het golfgebied. In de ko mende week zullen er op ver schillende plaatsen ook ge- beds- en vredesdiensten wor den gehouden. Ik hoop dat er veel samenkomsten zullen zijn waaraan ook zij die een niet- christelijk geloof belijden deel nemen. In het bijzonder denk ik aan de islamieten. Als een verlangen, als een roep om vrede. Ik laat in ieder geval mijn kerstster hangen als symbool van mijn geloof dat het licht van de vrede sterker zal blijken te zijn dan de machten van een duistere oor log. Nu zijn er altijd die zeg gen dat zoiets niet helpt. Ze lijken soms ook nog gelijk te hebben. Een licht, een gebed, een stiltewake, zijn maar weerloze wapens. Toch zijn ze de tekenen van een nieuw ge loof, een nieuwe weg in de ge schiedenis. Oorlog kan geen methode meer zijn om conflic ten op te lossen. De weg van het gesprek moet eindeloos geprobeerd worden in con flictsituaties als deze waarbij zoveel mensenlevens op het spel staan. De vraag of een gebed, een licht, een stiltewa ke invloed hebben op de uit eindelijke beslissing is ook niet de enig belangrijke vraag. Het gaat ook om de vraag: hoe sta ik in dit leven? Richt ik mij alleen op mijn eigen we reld van elke dag of richt ik ook ruimte in voor de grotere wereld om mij heen. Zet ik mijn licht onder de korenmaat of laat ik mijn licht schijnen opdat ook anderen het zien? leder mens kan een licht zijn en in ieder mens is licht. Wie zichzelf onderschat, dooft het licht in zichzelf. Dooft zichzelf. Wie zichzelf op waarde schat, laat het licht stralen. Het zou toch een jammerlijke verspil ling van energie zijn als de lichten in de kerstbomen en voor de ramen alleen maar ui ting zijn van gezellige knusse naar binnen gerichte gezellig heid. Natuurlijk mag een mens ook gezelligheid scheppen en ik hoop ook van harte dat u gezellige feestdagen had, maar ik hoop ook dat ze ons moed hebben gegeven om met ons licht naar buiten te gaan. Het is van het grootste belang voor de toekomst dat de politieke en de persoonlijke wil tot vrede groeit in heel de wereld. Zo wil ik mijn laatste bijdrage in dit jaar eindigen met een oproep: laat uw licht branden, opdat het licht van de vrede in de wereld schijnt. Ik wens U licht en vrede in het nieuwe jaar. Ik besluit met een fragment uit een islamitische litanie, te vinden in het boek je: "Dromen, denken, geloven en bidden met de mensheid," gekozen door C. Tholens, uit gave van Meinema, 1990. 'Gij Medelijdende, Gij de Bescher mer van de wereld; Gij de Gods. de Bewonderenswaar dige, de Instandhouder; Aan voerder, Geduldige.' Rusland voert weer officiële Kerst in MOSKOU In Rusland bestaat weer een officiële Kerstvie ring. De Opperste Sovjet van de Russische Federatie heeft don derdag besloten om de 7de januari, volgens de kalender van de Russisch-orthodoxe kerk de geboortedag van Christus, weer tot feestdag te verklaren. Volgens het persbureau TASS is hiermee gevolg gegeven aan het verlangen van de gelovigen en een verzoek van de partri- arch van de Russisch-orthodoxe kerk, Alexi. TASS citeerde de vice-voorzitter van de Russische Opperste Sovjet, Roeslan Tsjasboelatov, die zei dat soortgelijke verzoeken van andere re ligieuze gezindten even welwillend in overweging zouden wor den genomen. De meeste van onze rampspoeden zijn gemakkelijker te dragen dan de commentaren van onze vrienden erop. Charles Caleb Calton FILOSOFEREN MET ANTON WEILER OVER DE EINDTIJD HEELSUM De eindtijd is in. Sinds de val van De Muur en later het uitbre ken van de Golfcrisis verschijnen er binnen de christelijke wereld weer tientallen beschouwingen over. Toch heeft het christendom geen patent op het verlangen naar een volmaakt vrederijk. Ook de niet-christelijke wereld kijkt reikhalzend uit. Zolang het maar bij verlangen blijft, vindt de Nijmeegse hoogleraar prof.dr. A.G. Weiier. Want voor beide groepen geldt: wanneer men het ideaal binnen handbereik denkt, is de dood in de pot. Óver christelijke en geseculariseerde eindtijd- verwachtingen: een waar schuwing voor duizendja rige verveling. Maakt het duizendjarig vrede rijk van God deel uit van de geschiedenis, of houdt de ge schiedenis bij het aanbreken ervan op te bestaan. Dat is volgens de 63-jarige Weiier altijd het grote discussiepunt geweest binnen het christen dom. De in Heelsum woon achtige hoogleraar doceert middeleeuwse geschiedenis en de wijsbegeerte der geschiede nis, en mag zich in een zekere autoriteit op dit gebied ver heugen. Sinds de christelijke geschie dopvatting (die spreekt van begin - schepping - en eind - Gods rijk op aarde) de 'hei dense' overtuiging dat alles op aarde zich herhaalt verdrong, hebben theologen zich bezig gehouden met de tekenen van dat 'einde', vertelt Weiier. De bijbel spreekt in verschillende boeken over de eindtijd. Aan wijzingen over het tijdstip van het vrederijk hebben bij de interpretatie van die boe ken wel het meest de fantasie geprikkeld. Met onnavolgbare rekenkunst hebben al veel theologen aangetoond dat het einde nabij was. Bij het uit blijven van resultaat werden de schema's gewoon wat aan gepast of opgerekt: het kon eenvoudig niet onwaar zijn. Voorbeelden te over van deze 'apocalyptiek'. Zo maakte in de elfde eeuw Hildegard van Professor A. Weiier Bingen furore met haar ver klaring van het profetische bijbelboek Openbaring. Zon der al te concreet te worden, probeerde hij het einde der tijden dicht naar haar eigen periode te voorspellen. De cis terciënzer abt Joachim van Fiore liet twee eeuwen later van zich horen. Via ingewik kelde berekeningen voorspel de hij het einde in 1260. Hij maakte daarbij vooral gebruik van oudtestamentische gege vens, die hij invoerde in het Nieuwe Testament. „Pro bleem in die tijd was de iden titeit van de ve vernietigen antichrist waarover de Bijbel spreekt. Joachim van Fiore zag hem in de toenmalige paus van Rome". Schrik Vooral het jaar 1000 heeft in de middeleeuwen grote schrik gebracht. Hoewel het ondui delijk is of de gewone man eronder geleden heeft, schetst de geestelijke literatuur uit die tijd een somber beeld. Ve len dachten dat 's werelds laatste uur geslagen had. "In die tijd begon vrijwel elk offi ciéél staatstuk of wet met een schuldbelijdenis", aldus Wei- Ier, die enig verband tussen het naderende jaar 2000 en de huidige interesse voor de eindtijd niet ontkent. ,,In het feit dat het slecht ging in de wereld, zag men een voorspelling van het nade rend einde En de situatie rond het jaar 1000 was ook be roerd. Maar daarna braken tot ieders verbazing betere tijden aan. Steden groeiden, de han del bloeide. Dus werd de kri tiek op de eigen tijd spritue- ler. Het einde zou zich aan kondigen in het moreel ver- Tegen het einde van de mid deleeuwen waren het alleen nog randgroepen die over het einde der tijden repten, aldus Weiier. De opkomst van de astronomie in de 14e eeuw zorgde echter voor een nieu we impuls. „Het geloof dat de stand van de sterren en pla neten de loop der geschiede nis bepaalt, is tot vandaag toe gebleven". Het is niet het enige 'geloof' dat in geseculariseerde vorm is blijven bestaan. Volgens foto: pers unie Weiier is de christelijke ge dachte van de eindtijd en het vrederijk terug te vinden in enkele ideologieën, die vooral in de twintigste eeuw sporen hebben nagelaten. „De grote utopieën van de geseculari* seerde eindtijdverwachtingen hebben de plaats ingenomen van de eindtijdberekeningen van weleer. De heilstaat van Marx bij voorbeeld, is geïnspi reerd door het christelijke denken". Ironisch genoeg hebben de 'wereldse' utopisten met de zelfde vraag geworsteld als hun tegenhangers in de chris telijke religie: maakt de 'heil staat' deel uit van de geschie denis, of is die bij het aanbre ken ervan afgelopen? Binnen het christendom vormen de aanhangers van het millena- risme (het geloof dat Gods duizendjarig rijk deel uit maakt van de aardse geschie denis) slechts een klein maar woest stromend riviertje. Veel invloed hebben ze niet gehad. Dat kan niet gezegd worden van hen die geloofden in een geseculariseerd aards vrede- Die volmaakte burgerlijke maatschappij is volgens som mige filosofen eigenlijk allang aangebroken, weet Weiier. De bepaald niet christelijk te noe men Hegel bepaalde het begin van de heilstijd in 1806, toen Napoleon in de slag bij Jena de Pruisen versloeg. Het libe ralisme overwon het absolu tisme, de weg naar de demo cratie lag open. De wereld van nu zou in een posthisto- risch tijdperk leven. De ideo logische conflicten zijn ver dwenen. En wat nog onder de naweeën ervan lijdt (Oost-Eu ropa), moet geholpen worden. Mountainbike Vrolijk hoeven we daar vol gens Weiier niet van te wor den. „Want wat ons nu rest, is pure verveling. Het enige dat nog van belang lijkt, is de eer lijke verdeling van de wel vaart. De hele wereld moet op Nederland gaan lijken: ieder een is voorzien in zijn onder houd. Er is niks meer te be reiken. De verantwoordelijk heid voor het eigen bestaan verdwijnt. We hebben alle maal" recht op onze stereo, vi deo en mountainbike. En als straks de pcb's uit de verpak kingen zijn gehaald, is Gods rijk helemaal aangebroken". „Zodra mensen denken: wij gaan Gods rijk op aarde stich ten,- en het zal ons lukken ook, zijn ze God voorbij. O wee als het nieuwe Jeruzalem op deze aarde moet komen. Dat wordt een utopie die de mensen dooddrukt. Pure ver veling". Volgens Weiier ligt er een taak voor de kerken om in het streven van de mensen het belang van het contact met God te benadrukken. Christelijke en niet-christelij ke vredesbeweging of milieu actie, het is Weiier allemaal lie*, „maar zodra het nobele streven binnen bereik wordt geacht, gaat het contact met het transcendente verloren". Er is binnen en buiten de kerk terughoudendheid nodig in het maatschappelijk enga gement, vindt de hoogleraar. „We moeten ons wel inzetten, maar we'komen er nooit". "Het probleem is dat mensen zo graag het paradijs op aarde willen stichten. Met God is het altijd de woestijn in. Maar met Hem hoef je je nooit te vervelen". STEVEN EMMENS Katholieke kerk in China tussen aanpassing en vervolging. KRO-te- levisie, zondag 30 december. 23.00 - 23.50 uur. Ned. I HILVERSUM „Katho lieke kerk in China tus sen aanpassing en vervol ging" luidt de titel van deze documentaire, maar beter zou wellicht het laatste om te keren, want de vervolging, tijdens de opbouw van het commu nisme in de jaren veertig en vijftig en in de cultu rele revolutie in het de cennium daarna, lijkt goeddeels verleden tijd. Uit de fraaie beelden die programmamaker Rob Hof in China maakte blijkt dat de rooms-ka- tholieke kerk in China bloeit. Het aantal aan hangers zou in de afgelo pen tien jaar verdubbeld zijn: van drie tot zes mil joen. De schaarse, zeer westerse, in feite neogoti sche kerkgebouwen, zit ten zondags vol evenals de seminaria. Voorzover deze kerk zich moet aanpassen gebeurt dat voornamelijk op een punt. Trouw aan de paus is officieel uit den boze, maar zelfs dat blijkt in de praktijk mee te vallen, want legio zijn dege nen die voor de camera dur ven zeggen dat een katholieke kerk zonder paus ondenkbaar is. Al die mensen behoren tot de zogenaamde Katholieke Pattriottische Vereniging, de katholieke kerk in China die officieel onder toezicht staat van de regering (en, nu maar hopen dat de programmama ker er zich rekenschap van heeft gegeven dat hen dat la ter niet alsnog duur zal ko men te staan). In feite is die scheiding tussen de boven- en ondergrondse katholieke kerk zeer vloei end. In tegenstelling tot wat wel gesuggereerd is, is die Pa triottische kerk geen kerk met eigen riten en gewoonten. Zij oogt, afgaand op de beel den van Hof, zeer rooms, pre conciliair in feite want de verworvenheden van het con cilie hebben China nooit kun nen bereiken, en misschien is dit traditionele imago ook he lemaal niet zo verwonderlijk, want deze kerk ontleent voor Chinezen blijkbaar haar aan trekkingskracht en haar pres tige mede aan de overweging dat zij een religie van buiten is en die wordt gekoesterd en ga je dus niet op eigen houtje veranderen. De katholieke hiërarchie die het voogdijschap van de staat heeft erkend, heeft van de nood een deugd gemaakt om als kerk te kunnen overleven. De bisschop van Shanghai is daar in de film het meest sprekende voorbeeld van. Hij zegt dat het Vaticaan twee voorwaarden moet vervullen wil de Katholieke Patriotti sche Vereniging de officiële band met de Heilige Stoel kunnen herstellen. Het Vati caan zal - als een van de laat ste staten - Taiwan niet lan- Jonge Chinese vrouwen legden in juni van dit jaar in een kerk in Peking hun religieuze geloften af. Het was voor het eerst in de geschiedenis van de Chinese Volksrepubliek dat een dergelijke ceremoniue plaats had. foto: anp ger mogen erkennen, en, moeilijkste punt, haar invloed op de katholieke kerk in de vorm van benoemingen en toezicht moeten opgeven, iets dat uiteraard onaanvaardbaar is voor Rome. Interessant is de vraag waar om de invloed van deze rooms-katholieke kérk nog steeds zo gevreesd is dat zij in China niet vrij haar gang mag gaan. Natuurlijk levert de ko loniale overheersing daar aanwijzingen voor en het is een van de verdiensten van deze documentaire dat daar de aandacht op gevestigd wordt. Na beëindiging van de opiumoorlog in 1842 bedongen de winnende westerse mo gendheden dat missionarissen vrij door het land mochten rond trekken. Zij werden door de overheid als handlan gers van de imperialisten ge zien en toen de communisten in 1949 aan de macht kwamen moesten de katholieken daar voor zwaar boeten. Nogal wat geïnterviewden hebben de cennia lange gevangenschap achter de rug of werden na maandenlange mishandeling het land uitgewezen zoals de naar Nederland woonachtige franciskaner pater Hogen- boom die van '33 tot '52 in Pe king werkte. Of de onverzet- telijken zochten hun heil in Hong Kong. Daar zijn ook de representanten te vinden van China's ondergrondse katho lieke kerk waarvan de om vang moeilijk is vast te stellen en die het primaatschap van de paus boven alles stellen. Want andere bezwaren zoals de blijkbaar op de seminaria bestaande marxistische vor ming, worden van die kant niet gehoord, terwijl juist zo iets het verzet tegen het voog dijschap van de staat alleen maar begrijpelijker maakt. Blijft de vraag welke psycho logische barrière verhindert dat het officiële China het niet aandurft de katholieke kerk - als een van de zeer weinig overgebleven westerse cultuurvormen in dit land - vrijelijk te laten opereren. De geschiedenis is daarvoor na tuurlijk als antwoord niet af doende. Die vraag vereist meer studie en wordt bij alle goeds dat deze documentaire biedt, niet beantwoord. Of al leen op een indirecte, maar niet toereikende manier, wan neer je kijkt naar de fascina tie die uitgaat van dit katho lieke christendom op de Chi nezen en haar bloei verklaart. Want de keerzijde van die fascinatie is natuurlijk de vrees van de regerende elite dat deze schapen zich aan hun almacht zullen onttrekken. PAUL VAN VELTHOVEN Braks, Bukman en de boe Wie zaait zal oogsten. Dat is niet alleen voor boeri waarheid als een koe. Ook buiten de agrarische sectorL een bijna-zekerheid. Dat geldt zeker voor de leden i commissie van deskundigen die een rapport presenti met nieuwe voorstellen om het gigantische mestoversc mi rug te dringen. Zij moeten met honderd procent zekerher hun klompen hebben kunnen aanvoelen hoe er op hufgj port zou worden gereageerd: de boeren schreeuwden en brand, de milieu-organisaties spraken van welkomi .5; ook minimale maatregelen, terwijl de politiek, langs er kende patronen, tussen de twee uitersten laveerde. VASTSTAAT dat de voorstellen om de komende vijf stikstofbelasting met de helft te verminderen de neksli tekenen voor duizenden boeren. Via uitrijverboden vfl nu toe alle aandacht gericht op het terugdringen van ij faatbelasting. Nu wordt ook de stikstof op de korrelL, men. De voorspelbare reacties hadden één ding gemei straalden allemaal een soort reactiemoeheid uit. Het van de commissie-Spiertz is volgens de VVD'er Blauw de spreekbuis is van de boerenlobby 'het zoveelste in de lucht'. De huidige maatregelen om de meststrooi dammen hebben weliswaar geleid tot heftige proteste de boeren, ër verandert bitter weinig aan de zware wis agrarisch Nederland op het milieu trekt. Mestfabrieken zijn, interessante experimented spijt, nog steeds niet van de grond gekomen. Grootsd. mestverwerking staat nog steeds in de kinderschoener andere oplossingen dan het uitrijden met de giertank handenvol geld. Ook het nu verschenen rapport draait te om de hete brij heen. De enige echte oplossing is een sterke sanering van cp stapel. De akkerbouw en de veeteelt produceren een fj' behappen graanoverschot, een rundvleesberg en een eL melkplas. Op dalende prijzen reageren boeren nog j door meer te gaan produceren. Alleen dank zij miljardeja sidies van Brussel komt die overproduktie op afzetmid buiten Europa terecht. En onderwijl komen we bijkansjC het groeiende mestoverschot. |ja De conclusie ligt voor de hand: aan inkrimping van dl. stapel valt niet te ontkomen. Hoe eerder, hoe beter. Defn bemesting moet aan de bron worden aangepakt. De ovl|s duktie in stand houden en vervolgens veel geld invester peperdure mestfabrieken is natuurlijk van de zotte. ir Voor een aantal boeren blijft uiteraard een normal komst weggelegd. Een beperkt aantal boeren kan aan dl! blijven in een rol als landschapsbeheerder. Voor een:n deel is er domweg geen toekomst meer. Gerrit Braks een soort gewapende vrede met de landbouwlobby. Hij de werkelijk structurele saneringsmaatregelen behoef, voor zich uit geschoven. Maar zijn opvolger Bukman8 dat de speelruimte, met het verstrijken van de tijd, kleiner wordt. 1 Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezo stukken te bekorten Kerstcircus Aan het bezoeken van de cir custent op het Malieveld zijn enkele grote risico's verbon den. Voor de voorstelling die ik bezocht, waren blijkbaar meer kaartjes verkocht dan er zitplaatsen beschikbaar waren. Op het laatste moment werden daarom de gangpaden en door gangen volgebouwd met klap stoeltjes. Leuk voor de laatko mers, maar funest voor de vei ligheid van het publiek. Om dat de kwaliteit van het gebo- dene mij niet meeviel, wilde ik in de pauze de circustent ver laten. Dit bleek onmogelijk. Ondanks de vele verlichte bordjes UIT waren alle uitgan gen hermetisch afgesloten. Met dikke touwen waren de delen van het tentzeil onlos makelijk met elkaar verbon den. Pas toen een circusmede werker niet zonder moeite er gens het zware zeil een halve meter opgetild had, kon ik bukkend en kruipend het Ma lieveld bereiken. Je moet er niet aan denken wat er ge beurt als er iets gebeurt. Dat de Haagse brandweer deze le vensgevaarlijke situatie tole reert, is mij een volslagen raadsel. Dick Harris, DEN HAAG. (Naschrift redactie: navraag bij de betrokken instantie wijst uit, dat de Haagse brandweer de situatie in het circus niet als gevaarlijk heeft ervaren. Voor elke serie voorstellingen van circussen of theatergezel1 pen wordt een stoelenpli' de brandweer aangebodec nadat de brandweer zijn keuring heeft verleent het circus met de optr beginnen. Wanneer er' een bepaalde voorstelliii tra stoelen worden bil gebeurt dit altijd in 01 met de theaterwacht vj1 Haagse brandweer die 6r voorstelling aanwezig r directie van een circus dl nooit op eigen gezag. Gi dit wel. dan heeft de tn wacht het recht om deL stelling af te gelasten). Meesterlijke Marco Marco van Basten voercf derland aan in de herj strijd tegen het gevh team van het honderdt'r keer kleinere en vijfenvj keer minder inwoners tejj mini-staatje Malta. Als ie 0 had gezegd „Genoeg zl gens", zou dat grootmeea, zijn geweest. En ove[| blijft 't bedenkelijk, da steeds veel grotere en( kleinere landen in een eit zelfde toernooi uitkl Zelfs in de binnenlands^ petitie zou gelet kunnei^ den op het aantal in\^ van de plaats waar de elf horen. y Mr. H. Pleumekers, r Den{ £cidóe@ouwwit Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11. 2300 AA Leiden I Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248. van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgiro! per maand 23,70 per maand f. per kwartaal f 76,60 per kwartaal f. per jaar f. 294,30 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswi 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2