Reïncarnatie-geloof is keuze, net als mijn geloof ficidóeSommt Het onontkoombaarheidssyndroom brieven van lezer kerk wereld Schoolwijzer JIT CeidócSotrtcvrii GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EcidócSoivtant VRIIDAG 28 DECEMBER 1990 PAGINl Duitse bisschoppen boos op Der Spiegel BONN De Duitse bisschoppen hebben boos gereageerd op een omslagartikel in het weekblad Der Spiegel waarop de paus staat afgebeeld terwijl hij tussen duim en wijsvinger een con doom vasthoudt waarvan het uiteinde er uitziet als een dui- velskop. In een communiqué wordt van het omslagartikel dat •gewijd is aan de paus en de lust gezegd dat het een vorm van agitatie is en geen informatie bevat. Ook wordt de houding van hoofdredacteur Rudolf Augstein bekritiseerd die volgens het communiqué in publicaties al jaren blijk geeft van zijn com plexen jegens de RK kerk. In het artikel wordt vooral de pau selijke afkeuring jegens voorbehoedsmiddelen bekritiseerd om dat deze zo'n groot effect zou hebben op de groei van de we reldbevolking. Het artikel geeft daarnaast een overzicht van het binnenkerkelijk verzet daartegen. Israëlische minister vraagt paus erkenning Israël JERUZALEM De Israëlische minister van godsdienstzaken, Avner Shaki, vindt dat voor paus Johannes Paulus II de tijd is aangebroken om Israel te erkennen In de 43 jaar van zijn be staan heeft de staat Israël bewezen een land met volledige godsdienstvrijheid te zijn, aldus Shaki Nu duizenden joden uit de Sovjetunie naar Israël komen, is het onmogelijk dit land niet als het „eeuwige, historische geboorteland" van het joodse volk te erkennen. Begin deze maand, tijdens een ontmoeting in het Vaticaan, riepen ook joodse leiders de paus op om Israël te erkennen De tijd is volgens hen rijp voor zo'n stap, die op een wezenlijke manier de zaak van de vrede zal dienen. De paus ging niet in op hun eis. maar pleitte eerder wel voor een Pales tijns vaderland en internationale status van Jeruzalem. De Fransen houden van ideeën en hebben behoefte aan grootse projecten. William Plaff BLARICUM „Niet de antwoorden afwijzen voordat je de vragen goed hebt gehoord'. Dat is heel in het kort de opvatting van ds. A.W. Berkhof (1947) ten aanzien van het 'nieuwe tijdsdenken' zoals dat wordt gepraktiseerd door bijvoorbeeld de rooms-katholieke pater Douven, de remonstrant se theologe dr. Joanne Klink of door de her vormde IKON-pastor ds. Hans Stolp. Reïncarnatie, engelen, micro- en ma crokosmos en de 'hele mens' zijn enkele tref woorden uit het woor denboek van het nieuwe tijdsdenken. „Maar", zo concludeert ds. Berkhof na goed luisteren naar de vragen en naar de ant woorden van het nieuwe tijdsdenken, „ik maak niet de keuze voor die 'nieuwe tijd'; ik kies voor het geloof zoals ik dat heb geleerd uit de bijbel en zoals de kerk dat de eeuwen door heeft ver kondigd". Berkhof is gemeentepredi kant in Blaricum en part-time secretaris van de hervormde Raad voor Kerk en Theologie. Als pastor in zijn gemeente merkt hij hoezeer het tijdperk van de Waterman zoals de nieuwe tijd in sommige krin gen wordt aangeduid ook kerkmensen beroert. Wat dat betreft is hij ook niet ver baasd dat er onlangs zo'n drfehonderdvijftig christenen waren afgekomen op een stu diebijeenkomst (in Bilthoven) waar reïncarnatie het meest gebruikte woord was. „Ge- sprekskringen over 'New Age' of over een onderwerp als 'engelen' trekken twee keer zoveel belangstelling als andere kringen", weet hij uit ervaring. En: „iedere pastor merkt in zijn praktijk dat veel mensen niet meer toekunnen met de traditionele woorden zoals die in de kerk klinken. Begrippen als zonde, lijden, genade en vergeving werken blijkbaar niet meer bevrij dend en dus gaan mensen op zoek naar iets anders. En er is een toenemend aantal mensen dat het inderdaad elders vindt, bijvoorbeeld in de sfeer van het nieuwe tijdsdenken. Sommigen vertellen het mij open en eerlijk: „Nu kan ik eindelijk over de dingen spre ken die echt belangrijk zijn in mijn leven; in de kerk gaat het over schijn-zaken" Ds. Berkhof voegt daar aan toe dat het niet zo is dat men sen met zulke meningen zich zelf 'dus' niet langer als ne- derlands-hervormd willen be schouwen en als 'new ager' te boek willen staan. „Zo werkt het niet bij de meesten; het aantal mensen dat echt de kerk verlaat om voortaan als 'new ager' door het leven te geven is, denk ik vrij klein. Maar de beweging is wel breed; veel mensen in de ker ken voelen zich erdoor aange trokken. De boekhandels heb ben niet voor niets de ruimte voor theologische boeken be perkt om ruimte te scheppen voor de boeken over new age, reïncarnatie en dergelijke on derwerpen". Reïncarnatie Ds. Berkhof noemt de belang stelling voor het nieuwe tijds denken een 'onbetaalde reke ning' van de kerken. Hij noemt een paar posten op die nota: „We zijn in de kerken meegegaan met de trend van de vermaterialisering van denken en we zijn in de ker ken ook verintellectualiseerd. Het gevoel en de fantasie mo gen niet of nauwelijks mee spreken. Daarnaast speelt een algemeen besef van crisis. Er is angst voor de dag van mor gen. Niet alleen in verband met het milieu, maar ook in mondiaal politiek perspectief. De oost-west verhoudingen zijn dan wel verbeterd, maar de scheiding noord-zuid (rijk- arm) wordt steeds pijnlijker en dreigender". „Kennelijk heeft de kerk niet voldoende beseft hoezeer de toekomst verduisterd is door de bedreigingen van de mo derne wereld en heeft ze de antwoorden niet waaraan mensen zo'n behoefte hebben Het nieuwe tijdsdenken geeft mensen kennelijk iets waar ze wat aan hebben. Je kunt dan denken aan de optimistische boodschap van bijvoorbeeld Stolp en Klink. De engelen staan klaar om ons te helpen; er breken nieuwe tijden aan die een overwinning op de crisis betekenen. In de boeken over de nieuwe tijd lees je van de nieuwe harmonie van de mens, de tegenstellingen wor den opgeheven: het mannelij ke en het vrouwelijke worden herleid tot het ene; de mens wordt weer een met de na tuur; de microkosmos is de macrokosmos en God kan worden gevonden in het diepst van je eigen gedachten. Via ervaringen en bewust wording kan een mens God ontdekken in zichzelf". Mensen moeten niet denken dat deze en dergelijke gedach ten nieuw zijn, vindt ds. Berkhof. „Velen die het nieu we tijdsdenken zijn toegedaan zeggen dat ook: „We vertellen niet zo zeer iets nieuws, maar we herontdekken een wezen lijk stuk van onszelf". Het nieuwe tijdsdenken is op heel veel punten ouder dan de weg naar Rome. Vanaf het begin van de kerk zijn er perioden geweest waarin opvattingen over het een en het al, over God in het diepst van de ziel, waardoor -je jezelf als het ware aan de haren uit het moeras kunt trekken, op de voorgrond traden". „Je moet", vindt ds. Berkhof, „heel goed luisteren naar de vragen die opklinken uit het nieuwe tijdsdenken. En niet alleen om pastorale redenen omdat mensen in jouw ge meente of parochie er veel in zien maar ook omwille van de zaak zelf. En dan komen er inderdaad fundamentele aspecten aan de orde. De her vormde Raad voor de zaken van Kerk en Theologie heeft daarom New Age als nummer 1 op de studielijst gezet. Ook ons theologisch seminarium organiseert er studiedagen over. We willen daar ook kij ken naar wat in dit verband het werk van de Geest bete kent en hoe deze zaken door werken in het denken over de schepping Dus heel serieus nemen, vind ik en niet den ken dat bij voorbaat de ant woorden vast staan. De vra gen die als het ware onder het nieuwe tijdsdenken liggen zijn tenslotte ook veelal mijn en ons aller vragen". „Bij wat ik tot nu toe aan ant woorden heb gehoord heb ik overigens ernstige bedenkin gen. Ik vind het nieuwe tijds denken bijvoorbeeld te a-poli tiek. Wat blijft er over van de verantwoordelijkheid van mensen als ik een verhaal hoor over het legioen engelen dat in Roemenië, nu een jaar geleden, aan de omwenteling heeft meegewerkt? Wat heb ben al die engelen trouwens het afgelopen jaar daar ge daan? Ik zie ook a-historische trekken. Heeft de kerk het al die eeuwen door verkeerd ge zien en gedaan? Vallen er uit het verleden niet lessen te le ren voor het heden? En heeft de apostel Paulus het dan verkeerd gezien toen hij schreef dat temidden van alle theorieën, alle opvattingen en stellingen, er voor hem maar één waarheid is: 'Jezus en die gekruisigd'. Ik geloof dat de bijbel geeft wat nodig is voor mens en wereld. Jezus is voor mij de norm van waaruit ik beoordeel wat er her en der opklinkt en gebeurt. Zijn ont werp voor het mens-zijn is een compleet ontwerp: het laat mij een mens zien die kind is van zijn Vader, mede mens is met zijn naaste en heer over is over de schep ping. In die drie relaties zijn wij beeld Gods. Dat is voor mij genoeg om een heel men senleven mee bezig te zijn". „Ik denk in dit verband wel eens aan het verhaal over ko ning Saul die in uiterste nood, vlak voor zijn ondergang, de hulp in roept van een waar zegster. In die spiritistische sessie krijgt hij van de overle den profeet Samuël zoveel te horen als: 'waarom laat je mij oproepen? Je weet toch waar om het mis gaat met jou? Ik heb niets nieuws te zeggen'. En dat verhaal van de rijke man en de arme Lazarus drukt hetzelfde uit: als de rij ke man gestorven is en boven hem de arme Lazarus ziet, wil hij zijn zonen waarschuwen; ze moeten goed leven. Maar hij krijgt geen toestemming; 'als mensen niet naar wet en profeten willen luisteren, zul len ze zeker niet luisteren naar iemand uit het hierna maals', wordt Lazarus gezegd. De bijbel zegt genoeg; er is niets anders nodig". Ds. Berkhof heeft ook om én- dere inhoudelijke redenen moeite met zoiets als het reïn carnatie-denken. „Ik weet dat mensen veel steun kunnen hebben aan de gedachte dat Radiopastor Hans Stolp blies de reïncarnatie-gedachte nieuw leven in. er nóg een kans is, nög een le ven om het beter te doen. Over zo'n gedachte is veel te zeggen, maar ik zou er één as pect uit willen lichten. Dat is die over mijn zorg over de verschuiving van de proble men. Want wat zeg je eigen lijk, als je uitspreekt dat je nog een kans krijgt in een volgend leven? Heeft het le ven van nu, inclusief het lij den, dan niet tegelijkertijd te maken met het verleden van een vorig leven? Waarom moet ik op de blaren zitten van iets wat vroeger is ge beurd? Naar mijn overtuiging biedt reïncarnatie-denken niet wezenlijk een oplossing voor de vraag naar lijden en schuld; er wordt hooguit een pion verzet op het schaakbord van het leven en ik ben bang dat de aanvankelijke 'winst' omslaat in 'verlies'; de grote waarom-vragen komen dub bel en dwars terug". Ds. Berkhof besluit: „Reïncar natie-geloof is een keuze, net als mijn geloof een keuze is. Het program voor mijn leven en sterven staat duidelijk om schreven in lq/en en sterven van Christus. Dat is mijn keu ze en ik heb geen behoefte aan iets nieuws. Tegelijkertijd ken ik de waarheid van het gezegde dat je aan de 'leugen' haar waarheid moet ontne men, want dan ontnemen we de 'leugen' haar kracht. Ver taald naar het feit van de aan trekkingskracht van het nieu we tijdsdenken betekent dat voor mij onder meer: de vra gen achter het nieuwe tijds denken goed beluisteren en als antwoord de vólle beteke nis leren zien en doen van het levensprogram dat ons in de bijbel is gegeven". LUTSEN KOOISTRA Pater als barkeeper De Franse pater Georges Neyrand schudt een cocktail in zijn bar in het centrum van Tokyo. De pater werkt al 38 jaar in de Japanse hoofdstad waar hij overstreste Japanners wil winnen voor het christendom. Bomaanslag op gebouw van Radio Vaticana ROME Het gebouw van Radio Vaticana in Rome is op Kerstavond doelwit geweest van een bomaanslag. De explosie heeft alleen materiële schade aangericht. Volgens een anoniem telefoontje, dat op eerste Kerstdag binnenkwam bij het Itali aanse persbureau ANSA, zou de aanslag gepleegd zijn door een groep, anarchisten die Radio Vaticana beschouwt als „versprei der van een ideologische drug" De politie houdt het voor mogelijk dat de bomaanslag eigenlijk gericht was tegen het clubgebouw van Amerikaanse officieren dat vlak naast het gebouw van Radio Vaticaan ligt. Achterban EH wacht met giften na crisis over grondslag school AMERSFOORT De Evangelische Hogeschool (EH) in Amersfoort heeft minder giften ontvangen door een crisis over de grondslag van de school De school is vrijwel geheel aange wezen op geld van particulieren, van wie het geld grotendeels in december binnenkomt. Veel gevers hebben besloten niets over te maken totdat de interne crisis is opgelost. Het bestuur maakt daarom haast Gisteren werd gepraat met prominente sympathisanten van de EH, onderwie R. Seldenrijk, voorzitter van de raad van toezicht en advies van de school. Hij gaf eerder te kennen dat het bestuur moet opstappen nadat hij 'een complete chaos' had aangetroffen. Bestuursvoorzitter C. Roos zegt dat ook morgen met de groep wordt gepraat. Op tafel ligt een bemiddelingsvoorstel. Eén element is dat het bestuur wordt uitgebreid. Een ander onderdeel is dat er een studie komt naar de manier van wetenschappelijk onderzoek op de EH. Het onderwijs is, na alles wat er de laatste vijftien jaar veranderd is, nog steeds flink in beweging. De huidige bewindslie den slagen erin ook veel schoolbesturen flink in die beweging mee te trekken. Ondanks het feit dat er op het gebied van wetgeving nog niets tot stand is gekomen, zijn al lerlei schoolbesturen reeds plannen aan het maken alsof al die nieu we wetten al in het Staatsblad stonden. Het is een heel eenvoudige strategie die ook al vóór Rit- zen en Wallage werd ge bruikt. Men dient een wets ontwerp in (of soms alleen maar een nota waarop nog een wetsontwerp moet vol gen) en trekt daarna het land in om dat beleid te „verko pen". En men benoemt alvast mensen, die de aanstaande wet in moeten voeren (proces- coördinatoren). En steeds maar weer wordt daarbij het verhaal gehouden van: „Scho len, zorg dat je erbij bent. De plannen gaan door, je ont komt er niet aan. Bovendien, als je je niet meteen aanmeldt, dan mis je het extra geld dat de bewindslieden uitloven voor de braafsten in de klas". Een van de verhalen, die daarbij werd rondgestrooid was, dat je vooral groot moest worden om goed te kunnen blijven bestaan. En dat er veel onderwijskundig voordeel zat in dat groter worden. En lang voordat het parlement de wet had aangenomen waren er bijvoorbeeld al allerlei fusies tot stand gekomen. Zo sterk was dat „vooruitlopen" dat ik me sterk maak dat er wel eens delen van een wet zullen zijn aangenomen, omdat ook in het parlement het „onont koombaar" klonk: Je bracht als Kamer het onderwijs in grote problemen als jé nu nog nee zou zeggen. Zo is het ge gaan in het HBO, zo is het ge gaan in het MBO, en zo dreigt het te zullen gaan in het voortgezet onderwijs met de basisvorming, en met het stre ven naar schaalvergroting in het basisonderwijs. Je hoort er momenteel niet zoveel over hoe dat nu gaat in dat HBO en in het MBO die net zo'n operatie achter de rug heb ben. Zou het niet goed zijn dat er over een tijdje eens wordt gerapporteerd of die operaties nu werkelijk zoveel onder wijskundig voordeel hebben opgeleverd als werd voor speld? Al die ontwikkelingen leken onontkoombaar te zijn. Maar als over een aantal jaren de mist van deze trends zal zijn opgetrokken en de eerste evaluaties verschijnen kon het wel eens heel anders blij ken te zijn verlopen Dan kon men wel eens tot de conclusie komen dat men beter eerst eens een degelijk onderzoek had kunnen instellen naar het nut van de voorgenomen ope ratie, eerst flink had moeten experimenteren, in plaats van dat men het bevorderen van het „onontkoombaarheids-de vies" toch maar beslissingen nam met een onzeker effect. Schaalvergroting Over de schaalvergroting van het basisonderwijs zijn on langs twee nota's verschenen die nogal wat stof hebben doen opwaaien. Over één er van, „Schaalvergroting en kwaliteit", hebben de bonden niet eens willen praten, zozeer was men het ermee oneens. De staatssecretaris heeft ge zegd, dat hij pas over enige tijd met zijn standpunt komt. Toch laat hij in de talloze dis cussies in het land duidelijk merken dat hij aast op een aanzienlijke schaalvergroting. En daarbij gaat het niet alleen om grotere scholen, maar ook om zogeheten bestuurlijke schaalvergroting. En er dreigt weer net zo'n effect als bij de HBO- en "MBO-operaties. Je hoort het schoolbesturen al weer zeggen: „We zijn het er wel niet mee eens, maar je ontkomt er niet aan". En ter wijl de regering nog moet rea geren op een advies-nota, daarna nog een wetsontwerp moet maken dat via de On derwijsraad, de Raad van Sta te, de Tweede en Eerste Ka mer moet, doet men soms net alsof vandaag die grotere scholen er al zouden moeten zijn evenals die bestuurlijke fusies. En ook hierbij speelt natuurlijk het geld een rol. Ondanks alle mooie verhalen wil het er bij mij nog steeds niet in dat de overheid ook hier alleen maar onderwijs kundige doelstellingen heeft. We hebben honderd jaar scholen van een bepaalde grootte gehad. Ons onderwijs had ook in het buitenland een goede naam. En nu moeten de scholen plotseling stukken groter worden voor die be paalde kwaliteit van het on derwijs die deze bewindslie den voorstaan. En als het niet om een financieel voordeel voor de overheid gaat. waar om moet het dan allemaal zo vlug, waarom dan eerst niet eens via experimenten aange toond, dat bijvoorbeeld groot inderdaad beter zou zijn? Waarom de scholen en de be sturen niet enige tijd gegund? En waarom het onderwijsveld weer zo opgejaagd met dat ..onontkoombaarheids-de vies"0 Het lijkt me hoog tijd worden, dat de Tweede Ka mer hier eens een debat aan wijdt, namelijk aan de vraag: hoe gaan we op een fatsoenlij ke manier om met door ons beoogde veranderingen in het onderwijs0 Hoe voorkomen we dat we steeds maar weer een van de basisregels van onderwijswetgeving met voe ten treden: ze hebben niet al leen een flinke tijd van voor bereiding, maar ook van in voering nodig, want ze moeten toch plusminus zo'n 25 jaar mee... Er is een goede gelegenheid voor als men straks eindelijk gaat discussië ren over de notitie: „De School op weg naar 2000" (uit door drs. K. de Jong Ozn. Het heet dat de basisvorming niet in 1992, maar in 1993 wordt ingevoerd. Dat kan geen kwaad, want ook hier geldt dat er veel voor nodig is om tot een verantwoorde in voering te komen. Toch hier over twee opmerkingen: 1. Men dreigt het hele proces te frustreren als men het door kruist met het „onontkoom baarheids-devies" ten aanzien van de fusies en schaalvergro ting. 2. De Tweede Kamer zou met die Wet op de Basisvor ming echt eens in de versnel ling moeten. Te lang laat men het onderwijsveld wachten. ike Suriname niet aan lot overlate TERECHT heeft Nederland de ontwikkelingssteun aan uu riname stopgezet. Ons land zou zich echter te gemakkei van zijn historische schuld aan Suriname afmaken door daarbij te laten. De regering dient zich nu te beraden democratische krachten in en buiten Suriname het bei ,d' kunnen worden geholpen teneinde de situatie in dat land ui spoedig mogelijk te normaliseren. Dat was de strekking v laa ons commentaar van gisteren. VVD-leider Bolkestein h& nSt inmiddels gepleit voor een intensievere bemoeienis van land met Suriname. Op voorwaarde dat er in dat land democratisch gekozen regering zetelt, moet Nederland ai bieden een nieuw verdrag te sluiten met Suriname. Daai chi zou dan kunnen worden vastgelegd dat Den Haag op verzo van Paramaribo ambtenaren uitleent voor bijvoorbeeld binnenlands bestuur en de rechterlijke macht. VOLGENS Bolkestein kan Nederland niet anders. Het ternatief is volgens hem dat Suriname wordt behandeld elk ander buitenland. In dat geval zou het land snel verwo den tot een bananenrepubliek naar het bekende Zuidame kaanse model, waar niemand zeker is van lijf of goed, optie vindt de VVD-voorman niet aanvaardbaar, om histoi sche en morele redenen. Als voormalig kolonisator drai Nederland naar zijn mening nog steeds verantwoordelijkhi voor het welzijn en de welvaart van de Surinamers. BOLKESTEIN heeft gelijk en zijn idee heeft daarom recht steun gekregen van PvdA en D66. Als ons land l is tweehonderd miljoen gulden per jaar te steken in de o wikkeling van Suriname, moet het ook anderssoortige h willen leveren. Het risico dat Den Haag daardoor te b< komt te staan als neo-kolonisator moet dan maar op de kc toe worden genomen. Het feit ligt er nu eenmaal dat de Si j naamse gemeenschap nog niet in staat is zichzelf te bestur reg Het is triest dat het kabinet-Den Uyl, dat met nobele bed he< lingen in 1975 de onafhankelijkheid verleende aan Sun; mi me, destijds alle waarschuwingen van de oppositie in Pa. lig1 maribo in de wind heeft geslagen. De kritiek van drs. Aarts, Surinamespecialist van het CE tdse dat ideeën als van Bolkestein bij voorbaat zinloos zijn, sn rke geen hout. Aarts gaat te veel af op negatieve uitspraken v te autonomie-maniakken als de Surinaamse parlementsvoon m ter Lachmon. Aarts zou zich meer moeten laten leiden c een Surinamer als Stanley Rensch. Deze normaal zo zac pSz moedige mensenrechten-activist is zover dat hij zelfs een i «ge wapend optreden van Nederland in zijn land niet meer 11dr- uitsluiten. Dat gaat wel heel erg ver, al kunnen we ons vendig voorstellen, dat de gemiddelde Surinamer snakt ni L° de tijd dat Den Haag nog wel zorg droeg voor een behoorl ini| bestuur en een goede rechtspraak. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondf stukken te bekorten. )I St uden ten ekklesia In het artikel in deze krant over De Rode Hoed en de Stu- dentenekklesia worden twee verschillende zaken heel ver warrend door elkaar bespro ken. De titel én de foto sugge reren dat beide zaken met el kaar samenvallen, maar dat is De Stichting De Rode Hoed exploiteert drie gerestaureerde oude panden aan de Keizers gracht in Amsterdam De prachtige gehoorzaal wordt sinds 14 oktober elke zondag gebruikt door de Amsterdamse Studenten Ekklesia. Verder wordt die zaal verhuurd voor radio- en televisie-uitzendin gen, voor concerten, lezingen, poëziemiddagen, enzovoort. Sinds oktober kom ik als onge huwde vrouw van 65 elke zon dag in die Ekklesia, heel dankbaar en gelukkig dat ik na meer dan twintig jaar wor stelen en zoeken en trouw blij vend aan mijn geloof, eindelijk een plek heb gevonden waar ik dit weer opnieuw en nu op een eigentijdse manier beleven kan. In Huub Oosterhuis als pastor en dichter hebben we een geweldige bron van inspi ratie. Samen met een team waarin zitten de pianist/orga nist Henri Heuvelmans en de dirigent Herman Rouw, is hij verantwoordelijk voor de gang van zaken en de inhoud van de dienst. Er is geen echte voorganger, wél iemand die het inleidend woord houdt, de uitdeling van brood en wijn door diverse aanwezigen rej geit en de voorbeden doet. Dat verschilt per zondag. Een an der doet de lezing en er wordt een toespraak gehouden door iemand uit het team. Soms ge beurt dat door een gastspreker zoals de in het artikel genoem de Berlijnse studentenpredi kant Ton Veerkamp. Hij is studentenpastor in Berlijn en het is heel boeiend om te ho- mr' ren hoe hij vanuit zijn idei r^. bezig is en gelooft. Er word ive de dienst samen met een rd< veldig koor gezongen. ch blijkt dat je kunt zingen o jer je vreugde, verdriet, woi C( wanhoop en vertrouwen over alles wat een mens id leven van elke dag in a huidige wereld ervaart. 0 het tafelgebed wordt gemist schappelijk gezongen. Het delen van brood en wijn ko dus niet zo maar uit de In; vallen zoals schrijver van artikel suggereert. Het is zinvol gebaar van verbond:,d heid met elkaar en voor vei ook met de Heer die we re gen willen. In die geest men we ook een stukje van kerk maar dan wel zonder of anderen etiketten op plakken. We hebben in 0 diensten over de God van Oude Testament die zich op baarde in Jezus van Nazai en dan in woorden die van vandaag aanspreken waar ze mee verder kunif 0 en ook over het visioen vrede en gerechtigheid en realiseren van een leeft wereld voor iedereen. Da de moeite waar om over ni denken, het alvast te vieren eraan te werken op de dal£jl tussen de zondagen. 'er C.M. Dullemans, DEN HAAG. u. NASCHRIFT REDACTIE bil het artikel werd gepoogd samenhang te laten zien tui De Rode Hoed als cent: 'rj voor eigentijdse religieuzei tuur en de daar gehou kerkdiensten van de Amsl e dam'se Studentenekklesia. ;e laatsten passen nadrukkeWe in de doelstellingen van en Stichting De Rode Hoed. JM om de zaal en de andere ru ten te kunnen exploiteren huurt de stichting haar aan derden die geen affini [P hebben met haar doelstel gen. Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071-122 244 Postadres Postbus 112300 AA Leiden Abonnee service Telefoon. 071 - 313 677 van ma t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14 00 tot 15.00 uui Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling Bij betaling per acceptgiroki per maand 25,70 per maand f 2 per kwartaal f 76,60 per kwartaal 78.1 per jaar f. 294,30 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071-122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 e<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2