1990 Neerwaartse spiraal dreigt voor Nederlandse film na mager Vernieuwde 'Oudenrijn' bij NCR bioscopen VANAF JANUARI Ccidóc Sou-uxut Familie Maris in Singer Laren Dubbelspion George BI; in 'Achter het nieuws' BIOSCOPEN TREKKEN MILJOEN MINDER BEZOEKERS Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gra tis wekelijkse bijlage van deze krant. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel 071- 121239) Rocky V (al); 19.00, 21.15 zo wo ook 14-30 LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel 124130) Flatliners (12); 14.30, 18.45, 21.15 Ghoet (al); 21.15 Neverending story II (al); 14 30 Sheltering sky (12); 1845, 21.15. Arachnofobia (12); Pro blem child (12); 14.30, 19.00, 21.15. Klei ne zeemeermin (al), 14.30, 19 00 TRIA NON (Breestraat 31, tel.071-123875): Camil- le Claudel (12); 20.00 REX (Haarlemmer straat 52, tel 071-125414): Sweethearts (16); 21.15. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINE MA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720- 20800): Arachnofobia (12); 19.00, 21.15. Kleine zeemeermin (al); vr, za, ma 14.00. zo 14,00, 16.00. di, wo, do 13.00, 15.00, 17.00. EUROCINEMA II: Ghost (al); vr t/m do 18.30, 21.15. vr ook 13.30. EUROCINEMA III; Problem child (al); vr t/m do. 13 30, 18 30, 21.00. zo, di. wo, do ook 16.00. EUROCINE MA IV Rocky V (12); vr t/m do 13.45, 18.45 en 21.30 zo. ma. di. do ook 16.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (School straat 69, tel. 01717-4354): Pretty woman (al); vr. t/m zo. 15.45, 19.00. 21 15 di. t/m do 15 45. 19 00, 21 45 Days of thunder (al); dag 15.45. 19.00 (beh ma). Cadillac man (al); vr. t/m zo. 21.15. di. 1/m do. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN Asterix en de knallende ketel; Lady en de vagebond (al); 14.00. DEN HAAG ASTA: 1 (Spui 27, tel 3463500): Home alone (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 13.15. ASTA 2: Arachnophobia (12); 13.15, 16.00, 18.45, 21 30 ma. alleen 13.15 ASTA 3. Ghost (al); 13.15, 1600, 18.45, 21.30 ma alleen 1315 BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel 3471656): The witches (al). 13.45. 16.15, 18.45, 21 30. ma. alleen 13.45 BABY LON 2 The sheltering sky (al); 1345, 16.15, 18.45. 21 30. ma. alleen 13 45 BABY LON 3 Ghost (al); 13 45, 16.15. 18.45, 21.30 ma alleen 13 45 CINEAC 1 (Buitenhot 20, tel. 3630637): Rocky V (12); 13.15. 16 00, 18 45, 21 30 ma alleen 13.15. CINEAC 2. Good fellas (16); 20 00. (beh ma.) CINE AC 3. Cadillec man (al), 13.15, 16.00, 18 45. 21.30. ma alleen 13.15 METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 3456756): Home alone (al); 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ma alleen 1315 METROPOLE 2: Flatliners (12); 18 45, 21.30 (beh maMETROPOLE 3; My blue heaven (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 ma alleen 13.15. METROPOLE 4: (al); Pretty woman (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 13.15 METROPOLE 5: Presumed innocent (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21 30. ma. alleen 13.15. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 3462400) Rocky V (12); 13.30,16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 13.30. t ODEON 2 Another 48 hours (12); 13 30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 13.30. ODE ON 3: Problem child (al); 1330, 16.00, 18 45, 21.30. ma. alleen 13.30 ODEON 4: The never ending story II (al); 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 13.30 KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC De kleine zeemeermin. 13.15. 16 00 ma. alleen 13 15. METROPO LE De kleine zeemeermin. 12.30, 14.30, 1630 NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC I Rocky V (16); za. 00.15 CINE AC 2 Die Hard 2 (16); za 00.15 CINEAC 3: Wild orchid (16); za 0015 'de familie Ou- HILVERSUM Na vijf tig afleveringen bij de TROS, verhuist de familie Oudenrijn naar de NCRV- televisie. Vanaf 4" januari wordt de serie, in op dracht gemaakt door Vei lig Verkeer Nederland, weer op het scherm ge bracht. Maar dan wel in een sterk veranderde vorm, zoals ook blijkt uit de nieuwe naam van de komedieserie: 'Dücker Oudenrijn'. Martine van Os, als Wilhelmi- na Dücker één van de hoofd rolspelers in Oudenrijn nieu we stijl, vertelt over de ko mende afleveringen: „De ex centrieke Wilhelmina Dücker is in de serie geïntroduceerd als werkgeefster van Martin Oudenrijn. Ze werkte als ver tegenwoordigster van Veilig Verkeer Nederland en die rol is na drie tv-seizoenen van lie verlee uitgegroeid tot een hoofdrol. Voor mij is het na tuurlijk hartstikke leuk dat het t,o gegaan is". In het vervolg van de serie is Wilhelmina Dücker één van de hoofdpersonen. Ze begint met Martin en Merel Ouden rijn, gespeeld door Lex de Regt en Tanneke Hartzuiker, een ontwerp- en adviesbureau. De startende onderneming ad viseert over allerlei sociaal maatschappelijke problemen, bedrijfs- en produktpromotie en over andere commeciéle za ken. De grootste klant van het bedrijfje wordt het ministerie van Verkeer en Waterstaat (trouwens ook een sponsor van de serie) en Veilig Verkeer Nederland. Martine van Os; „Wij beden ken dan campagnes en activi teiten voor het verkeer, mi lieu, vervoer en verkeersvei ligheid. Daar komen natuur lijk allerlei komische verwik kelingen uit voort Zo gaan we in de eerste uitzending samen op zoek naar een nieuwe loka- tie voor het bureau en tijdens die speurtocht gaat er heel wat Volgens de actrice scoort de serie vrij hoog. „Wij heben tenminste veel leuke reacties gekregen. Mensen vinden het leuk om eens ergens om te kunnen lachen. Dat zaken als verkeersveiligheid en milieu er bij betrokken worden, is misschien wel een pre.* Veilige straten en een schoon leefmi lieu liggen, denk ik, iedereen aan het hart gebakken. Als ac teurs kunnen wij ons best ook best in dergelijke zaken ver plaatsen". Zwanger De actrice, 33 jaar geleden in Den Haag geboren, was na haar opleiding aan de Klein kunst Academie in Amster dam, tien jaar lang betrokken bij een klein theatergezel schap. „Ik heb daarbij alle kanten van het vak gezien. Zelf decors gebouwd, stukken geschreven en uiteraard veel gespeeld. Dan kom je op een punt dat je iets anders wil. De familie Oudenrijn was voor mij weer eens een nieuwe uit daging. Ik vond het heel leuk om te doen. Bovendien in de tijd dat de serie is nomen ook kinderen gen. De oudste is nu t' half jaar en de jongst maanden. Je kunt stellen dat ik in vrijwel uitzending zwanger Grappig genoeg is da mand opgevallen. Ik steeds wijde jassen en ee te tekenmap voor mijn Dat ging allemaal prima Volgens Martine van Os een voordeel dat 'Dücl Oudenrijn' naar de NC verhuisd. „Bij de Tros we vroeg in de avond t< r 's Maar de NCRV zendt d( op een later tijdstip uit. beter. 'Dücker en Oudenfn eigenlijk geen echt kinc gramma. Er komen wel ren in voor, maar dan m lijdend voorwerp. De i afleveringen van de ser: ten zich dan ook voorn; op volwassen publiel wordt een wat andere ffl gehanteerd en wij ver daar veel van". HELMA VAN DEN on a*k< zo wtGE NIK KUNST/RTV VRIJDAG 28 DECEMBER 1990 PAGItV-' Arabische zanger geeft zingen op wegens geloof JIDDAH Een van de beroemdste zangers in de Arabische wereld, de Saudier Moham med Abdo, heeft zijn carrière vaarwel ge zegd en berouw getoond voor alle 'goddeloze zangpartijen' die hij uit zijn stembanden heeft geperst. Fundamentalistische moslims beschouwen zingen als 'haram', wat zoveel wil zeggen als zondig. Tijdens een gebeds dienst in een moskee in Jiddah barstte Abdo in huilen uit en zwoer nooit meer in zijn le ven een noot te zingen. Abdo begon zijn car rière in het midden van de jaren zestig en trad ook regelmatig in het westen op. Toen hij zijn beslissing bekend maakte in de mos kee was daar ook de Saudische modekoning Abnan Akbar aanwezig. Deze ruilde al eerder zijn 'goddeloos' beroep in voor een leven in dienst van allah. Stedelijk Museum met expositie over Raymond Loewy AMSTERDAM Het Stedelijk Museum in Amsterdam toont nog tot en met 10 februari een over zicht van het werk van de Frans- Amerikaanse ontwerper Ray mond Loewy (1893-1986). Hij heeft een onuitwisbaar stempel gedrukt op de industriële vorm geving in de Verenigde Staten en kreeg ook daarbuiten grote be kendheid. Loewy werd tot ingenieur opge leid in Parijs en werkte in de Verenigde Staten aanvankelijk als mode-illustrator bij bladen als Harper's Bazaar, Vanity Fair en Vogue. Als ontwerper van pro- dukten in de zogenoemde „Stre- amline"-stijl met als kenmerk een gestroomlijnde, aërodynami sche vorm, wordt hij beschouwd als een typerende representant van de Amerikaanse cultuur. Zijn ontwerpen gingen een ano niem leven leiden als massapro- dukten maar kunnen worden be schouwd als kunstwerken, zo be nadrukte vrijdag Stedelijk Mu seum-directeur Beeren. Op de expositie worden voorbeelden ge toond als de stencilmachine voor Gestetner die hij van een schoon en glad omhulsel voorzag, de Greyhound-bussen en de ontwer pen voor locomotieven voor de Pennsylvania Railroad. Voor de gelegenheid zijn drie auto's (Loe wy werkte van 1938 tot 1962 voor Studebaker), koelkasten en een keuken naar de Nieuwe Vleugel van het museum overgebracht. Het getoonde prototype voor een potloodslijper uit 1933 is nooit in produktie genomen maar wordt nog altijd beschouwd als „een ikoon van de Amerikaanse de sign". Loewy was de ontwerper van de verpakking van Lucky Strike-sigaretten. De Nederland se vertegenwoordiger van het merk, B A.T. Nederland B.V., heeft de expositie financieel mo gelijk gemaakt. Het Internationales Design Zen- trum uit Berlijn heeft de tentoon stelling ontworpen naar een idee van het Stedelijk Museum. Zij was eerder te zien in Berlijn, Pa rijs en Munchen en reist na Am sterdam nog naar Londen. LAREN Van 13 januari tot en met 10 maart wordt in het Singer Museum in Laren een expo sitie gehouden met werk van vier generaties Maris Nog steeds zijn er telgen uit dit vooral door de Haagse School beroemd geworden ge slacht als kunstenaar actief De expositie toont i zowel hun werk, als dat van hun voorvaders Ja cob (1837-1899), Matthijs (1839-1917) en Willem (1844-1910) Jacob werd vooral beroemd door zijn landschappen. Matthijs door zijn mystieke schilderingen en Willem werd bekend door zijn vele weiden met koeien. Willems zoon Simon maakte portretten, Jacobs zoon Willem Matthijs portretten en landschappen. Jacobs kleinzoon Jacques werd beeldhouwer en zijn achterklein zoon Jacques Willem maakte stillevens. HILVERSUM VARA's actualiteitenrubriek het nieuws' brengt morgen een portret van de bef Engelse dubbelspion George Blake. 'Achter het ni verslaggeefster Mirjam Bartelsman zocht hem op woonplaats Moskou en haalde herinneringen op i turbulente leven. Blake was in dienst van de Engelse geheime dienst gaf tijdens het hoogtepunt van de Koude Oorlog rei tig belangrijke informatie door aan de Russen. Na ontdekking werd hij in 1961 gearresteerd en jaar gevangenisstraf veroordeeld. Vier jaar later ufypa te ontsnappen. Blake vluchtte naar de Sovjet Unie hij nog altijd woont. Het Westen is voor hem vei TUI terrein, omdat hij de rest van zijn straf nog moet uitj n Tijdens de ontmoeting van Mirjam met George bli n de ex-dubbelspion nog steeds vele talen spreekt e beschikt over een onvervalst Rotterdams accent. maken van de publiciteitsma- chines. het filmklimaat op het grootste deel van de aardbol. Het verleden heeft bewezen dat een goed gemaakte Neder landse amusementsfilm grote kans heeft bij de publiekstop- pers van het jaar te belanden. Maar de Nederlandse film dit jaar 'deed niets' in 1990: Mar leen Gorris' 'The last island': matigjes, Rita van der Horsts aangrijpende 'Romeo', de beste Nederlandse film van het jaar, moet z'n publiek bij de tv-ver- toning halen, 'Han de Wit' naar het boek van Heeresma; een falikante flop, 'De gulle minnaar', idem dito; 'My blue heaven' zo-zo, ondanks verto ning (nu) in de beste weken van het jaar; het Antilliaanse drama 'Ava Gabriel': geen hond; Lily van den Berghs 'Opstand in Sobibor": meer tv dan bioscoop; Erik van Zuy- lens 'Alissa in concert'; meer pretenties dan bezoekers; en het meest ambitieuze 'Neder landse' filmwerk van 1990, het Engelstalige 'Wings of fame' van de Tsjech Otakar Votocek, was hier ook een mislukking ondanks het hoge niveau van produktie en een internationa le hoog aangeschreven rolbe zetting. Niet rooskleurig Het maakte de positie van First Floor Features als produ cent na 'Abel', 'Flodder', 'Am- sterdamned' heel wat minder rooskleurig dan zij leek. 'The last island', 'Wings of fame' en 'My blue heaven' waren alle drie géén succes, al zullen de twee Engelstalige produkties internationaal mogelijk een groot deel van hun miljoenen investering terugverdienen Het dalende bezoek aan Ne derlandse films maakt de fi nanciering - het stuk daarvan dat door bedrijven en particu lieren opgebracht wordt steeds moeilijker, ook voor First Floor. Er is een grote kans dat de Nederlandse film industrie in een neerwaartse spiraal komt. Het schrikbeeld doemt op dat Nederlandstalige films alleen nog kleine pro dukties voor een elite in de filmhuizen en later voor tv zullen zijn, terwijl de rest in ternationaal ge-coproduceerd moet worden. Met als voertaal Engels. Dick Maas' eerstvol gende miljoenenproduktie, 'The missing diaries' - op te nemen in de nieuwe studio van FFF in Almere - wordt hoofdzakelijk Engelstalig. Al met al wordt het tijd het subsidiëringssysteem van films nog eens te bekijken. We heb ben hier het Produktiefonds en het Filmfonds, grof gezegd voor films boven en onder de miljoen, produktie's voor een DEN HAAG/AMSTER DAM Terugkijkend is 1990 niet bepaald een glo rieus filmjaar geweest. De jongste cijfers wijzen op een teruggang van 7,9 procent over de eerste 40 weken van 1990 (gemeten tot half november dus). Over die periode gingen 913.866 Nederlanders minder naar de bioscoop dan het jaar daarvoor. Nu is dat op zichzelf geen te ken van een ramp. Bezoekcij fers zijn afhankelijk van de films die gedraaid worden, ze herstellen onmiddellijk als er zich een populaire 'hit' aan dient De toeloop tijdens de traditioneel bioscoopvriendelij- ke Kerstvakantie kan nog in vloed hebben op het totaal beeld. Minder leuk is dat het met de kwaliteit van de films nogal mager gesteld was en dat het aandeel van de Neder landstalige film zéér klein bleek, ondanks een tiental pre mières (waaronder twee Vlaamse). Met film en bioscoop is een beetje raar. Een succesrijk jaar voor de bioscoop wil absoluut niet zeggen dat het een kwali tatief hooggekwalificeerd filmjaar was. „Het aardige van film, het fascinerende van film, het mooie van film, het onbegrijpelijk schitterende van film is het feit dat het zowel bij de kermis hoort en bij de troep en bij de rotrommel als bij al die rozen die op die mestvaalt bloeien. En dat zijn er veel". Woorden van Jan Blokker, die film ook nog eens karakteriseerde als „de muile zel onder de kunsten". Film en bioscoop zijn voor negentig procent volksvermaak. Niets op tegen, ook daarin heb je kwaliteitsverschillen. Kijk naar het lijstje van de Top Twintig in de Nederland se bioscopen over de eerste veertig weken van 1990 Acht tien films van die eerste twin tig waren Amerikaanse films. Bovenaan de lijst 'Look who's talking', met John Tra volta en de baby met de stem van Bruce Willis (het vervolg 'Look who's talking too' met een baby met de stem van Bet te Midler is onderweg). Puur amusement en niet opvallend briljant. De film haalde 12,1 procent 1.289.681 Nederlan ders) van het totale bezoeker spercentage dit jaar. Bijna twee keer zoveel als nummer twee op de lijst, Urbanus' 'Koko Flanel' (6,6 procent, 704.687 bezoekers, enige suc cesvolle Nederlandstalige film!). 'Theo en Thea' is num mer twintig met 131.750 bezoe kers en 1,2 procent van het to- taalbezoek. Paul Verhoeven is de meest succesvolle Nederlandse regis seur met zijn 'Total recall', een visueel bijzondere, maar pijn lijk harde fantasy-actiefilm rond Arnold Schwarzenegger. De eerstë kwaliteitsfilm in de rij is Peter Weirs 'Dead Poets society' (nummer 8 met 282.207 bezoekers). De lijst be wijst nog eens dat amusement de boventoon voert De echte, inventievere, oorspronkelijker kwaliteitsfilms waarbij het verstand niet helemaal op nul hoeft, vind je nóóit op zulke toplijstjes terug. Dat heeft niets met film 'an sich' te maken Dat is een gegeven in alle dis ciplines (theater, tv, enzo voort). Geen hond Vervelender is dat het filmkli maat overheerst wordt door de Amerikaanse film. Amerika beheerst door de grootte van z'n produktie, door de gemid delde kwaliteit daarvan, door z'n uitbating van het sterren systeem, door de diverse kop pelingen tussen film en televi sie, door een gehaaid gebruik- 'SS® Een goede film, maar weinig publiek: 'Romeo', met Monique van de Ven en Johan Leysen. FOTO: PR groter publiek naast meer ar tistieke produkties. Aanvragen voor subsidie genoeg. Het Filmfonds telde er dit jaar 240, tegen 170 in '89. De financiële middelen bleven dezelfde. Veel van die met Filmfonds gelden geproduceerde films halen bioscoop of filmhuis niet eens, door hun daar moeilijk hanteerbare lengte Met een film van veertig minuten kan je in een bioscoopprogramme ring hu eenmaal geen kant uit. Dus gaan die films vaak recht streeks naar de televisie waar ze overigens redelijke kijkcij fers halen. Het Filmfonds sti muleert zo meer de televisie cultuur dan de filmcultuur. Het Fonds wil meer financiële armslag door alleen films on der de 15 en boven de 70 mi nuten te financieren. Daar voor is wél een plaats in bio scoop of filmhuis. Een weinig artistiek criterium natuurlijk, maar begrijpelijk. Samengaan Het is trouwens een vraag of een samengaan van Produk tie- en Filmfonds niet verhel derend zou werken. Interna tionaal gezien met betrekking tot de positie-inname in Euro pa en nationaal gezien o.m. té gen verspilling, vóór coördine ring en in de opstelling tegen over filmgebruiker televisie. Het wachten is nog altijd op een Filmnota van WVC over het functioneren van de twee fondsen met een meerjaren-vi sie voor de kunstsector film. Bovendien wordt er op Euro- Een harde amusementsfilm van deels Nederlandse makelij, en dus veel bezoekers: 'Total van Paul Verhoeven, met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. pees niveau nog altijd moei zaam gepraat over wat Europa •tegen de alleenheerschappij van Amerikaanse films kan doen: stimulering van Europe se co-produkties, subsidiëring van vertoning van" Europese films in andere Europese lan den. Maar je kunt (commercië le) bioscopen niet dwingen een spèelweek waarin geld ver diend kan worden met een 'lekkere Amerikaan' weg te geven aan een onzeker pro- dukt uit Europa, ook al is dat via subsidies goedkoop over de grens geholpen. Een systeem van subsidiëring van de bio scoop-zélf, die het risico neemt met Europese films, ooit door Jos Stelling c.s. geopperd, haalt het niet wegens gebrek aan geld. Zelfs als een groot deel van de voor de media be schikbare 200 miljoen ecu's naar de 13.000 Europese bio scopen gaat is dat te weinig om de programmering te kunnen beinvloeden. Megaplexen Een Europese ontwikkeling die Nederland geheel voorbij gaat vormen de zogenoemde 'multiplexen' of 'megaplexen'. Nederlands gróótste, melijk in de Randstad operen- de bioscooppexploitant Can non (sinds Paretti's overname van MGM mogelijk binnen kort opererend als Metro Goldwyn Mayer-theaters) had wel plannen in Amsterdam en Scheveningen. Maar de situa tie bij Cannon zal eerst tot rust moeten komen wil daar iets van terecht komen. Nederland loopt internationaal achter. In Duitsland is de eerste mul tiplex in Keulen verschenen, veertien bioscopen in één. Er komen er nog vijftien elders in Duitsland. In Engeland staan er al enkele, België heeft in Gent de Dekaskoop, met tien bioscopen, riante zitplaatsen, fraaie bezoekersruimtes, foy ers voor rokers en niet-rokers, bars, tv-monitoren met daarop filmnieuws en 'trailers'. En bij Brussel trekt Kinepolis met 24 bioscoopzalen jaarlijks 3 mil joen bezoekers. Natuurlijk halen zulke mega plexen bezoekers elders weg. In Gent verdwenen enkele oude bioscopen in de binnen stad. Daar hoef je niet senti menteel over te zijn zolang er betere mogelijkheden om film de te zien voor men. Zodra in Den multiplex gebouwd zo den kan je er bijna zek zijn dat een bioscoop alslWes en misschien zelfs Cine dwijnt. Moderne zalen,C" 17 schermen, overal DolfKui luid. misschien zelfs de lijkheid om 70 mm vertonen (in België weer op diverse plaatsei Bu heeft men er indertijd jectie-appartuur voor daan) maken alles goe het feit dat een gloedniefGe, luxe opgezet gebouw tere sociale controle drag van bioscoopbe gunstig beïnvloedt, zod de filmliefhebber die gaat vanwege boerenfThe schreeuwende bezoeker?1 Ink terug kan keren. En |Q|V waarmee het filmkhma(?N zonder gebaat is. Ook 'My blue heaven" kon de neerwaartse spiraal i Jongewaard en Koen Wauters. 1 bezoekcijfers niet ombuigen. Op de fote Leen De Beste Hoe meer films je ziel ïis slechter je kan zeggen w Beste is. Bovendien is appels-en-peren-effect, kan je uiteenlopende glvPF pretenties en bedoelingei*e( vergelijken0 Films die ir1901 de meeste indruk ma; De Franse Simeiicn-fe t ming 'Monsieur Hire' Set Tsjechische twintig jaar -22.' vertoonde 'Ucho' (Oor), Q anna Dikkers debuut 'Si furioso', Rita van der de debuut 'Romeo', het pra(5) Ierse 'My left foot', het,za aanse 'Cinema Paradis'ers verdere versies van Kiefon ki's 'Dekalog', het Frans - r> rano de Bergerac' (in An) He' straks vast goed voor e< car), Scorsese's 'Goodfell maar een greep. Iederee 0111 zelf het lijstje aanvullen m; breken. Maar een filmjatlerl op de plank te leggen, ter nog eens af te stofl dil bewonderend te bekijkei [iedi dat niet a 2 En toch gingen dit jaarPou( de vijftien miljoen Ned^® ders naar de film. En najat)a taald voetbal kwamen '86 en '89 per seizoen 2, joen mensen kijken. Cijf®. gezien de aan beide fe nen bestede subsidies bes Sj|J naast elkaar mogen s.taai Sgi BERT JAl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 12