12 w w De wonderbare kerstdagen van Gert en Hermien G, O Kerstmis 19 9 0 Prijs de Heer, daar heb ik nou zeven jaar voorgebeden, Gert" Ooit grossierden ze in gouden platen en Edisons. Vooral bij 'oma' waren Gert en Hermien waanzinnig populair. Tot hun 'wonderbaarlijke wedergeboorte' op die gedenkwaardige kerstdagen van 1973, toen ze zich van de drugs tot Christus bekeerden. Onlangs vielen de kerkdeuren voor hen in het slot. Het roemruchte duo maakt zich weer op voor een wereldse comeback. „Met Jezus in ons hart, niet in ons lied". Gert en Hermien ogen bij eerste aan blik gaaf, alsof de drank, de drugs en de broeders-in-den-Heer hen niets ge daan hebben. De grijze haren zijn be kwaam weggewerkt, op een flatterende enkeling na. De 47-jarige Hermien, mooi en teer, is nog altijd het engeltje- van-hierboven en de 55-jarige Gert het vleesgeworden woord, nauwelijks ver vet. Hij preekt, zij luistert. Niet slaafs, wel zedig toegewijd en soms met een blik in de ogen die je schalks zou kun nen noemen. Het is een oud kerstverhaal, maar we gaan eerst even terug naar dat gedenk waardige jaar onzes Heren 1973. Toen, op Eerste Kerstdag, werd Her mien radicaal van haar zondige le venswandel bekeerd door toedoen van een zangkoortje van het Leger des Heils. Een dag later, op Tweede Kerst dag dus, voltrok zich het wonder aan Gert door tussenkomst van een docto randus uit Nieuw-Buinen. Met sonore bariton verhaalt Gert alsof het gisteren gebeurd is: „Hermien lag toen in het ziekenhuis. Drie dagen daarvoor had ze net een zware opera tie gehad. Het was erop of eronder. Je zou dan denken, de derde dag is de patiënte er het ergst aan toe. Maar ik kom daar op Eerste Kerstdag, en dat was zó wonderlijk, ik zie daar op bed een kerngezonde vrouw liggen. Met blosjes op de wangen. Kun je je voor stellen, een ziek mens, en dan prachtig de haren opgemaakt en een mooi pyja- maatje aan ,,Ik was volkomen verbouwereerd. Ik zeg: wat is er met jou aan de hand? Ik zeg: je ziet eruit alsof je zo naar huis toe kunt. En toen zegt ze: Gert ga 's zitten. Nee, toen heeft ze niet verteld van die bekering. Dat kón ze ook niet doen, want ik had misschien wel gela chen, dat weet ik niet, maar in elk ge val zei ze: als ik straks weer uit het ziekenhuis kom ga ik nóóit meer met je mee terug naar de showbusiness. Nóóit meer terug naar de drank en de drugs. En toen zeg ik: kind, dat hoeft ook niet. Maar ik had er eigenlijk spijt van dat ik het gezegd had. Een beetje huichelachtig, want ik dacht: wat dan? Als Hermien niet meegaat, wat moet er dan gebeuren met mij?". Je besloot in arrenmoede haar voor beeld te volgen? „Nee, zo ging het niet", reageert hij met een vergevende glimlach op de boosaardige vraag. „Ik wist niet wat er met haar gebeurd was. Totdat ik de volgende dag met m'n zoontje van zes kwam en hij op haar kamer met de ra dio aan het spelen ging. Daar kwam plotseling die boodschap. Het was wonderbaarlijk. Toen we met z'n tweeën op dat kopkussen lagen te luis teren naar die doctorandus. Toen kwa men bij mij de waterlandersEn ik zag de glimlach om haar mond en ik dacht: hé, waarom lacht ze nou eigen lijk. Maar ze dacht: bij hem gaat het nu óók gebeuren". eerspannig hart „Die man op de radio had een soort kerstboodschap, hij deed een uitnodi ging die mijn weerspannig hart brak. Ik mocht mijn handen in Zijn door boorde handen leggen. Ik mocht Jezus als mijn vriend binnenhalen Die boodschap was zó eenvoudig, zó fan tastisch, die was voor mij net geschikt om m'n gevoelige snaartje te pakken. Ennetoen ben ik thuis op m'n knieën gegaan en ik heb m'n hart aan die Heiland gegeven die in de kribbe geboren is en later naar Golgotha ging om mijn leven te kopen met zijn kost baar dierbaar bloed. Om mij schoon te wassen van mijn zonden. Daar ben ik zo dankbaar voor hè. Die wederge boorte is voor mij absolute Kerst". Wat waren dat tussen haakjes voor zonden? Schaamteloos lachend: „Ik vloekte om de paar zinnen. Dat was echte studio- taal. Alleen maar vloeken. En ik dronk nogal veel. En alles wat er zo bijkomt. Ik had eenentwintig merken cognac in huis staan. Het was heel erg. Ook met Hermien. Kijk, je moest elke avond optreden. Je moest dus energie putten uit andere bronnen, zélf had je niet meer. Dus als het pauze was had Her mien al een fles droge sherry op. En had ik al een aantal glazen Franse cog nac op. Dan zeiden we: joh, dat halen we niet, die finale, want ik voel me zo rol. En dan kwam er iemand en die zei (diabolische stembuiging): joh, moet je kijken, ik heb hier een lekker pilletje voor je, dat kost je niks, maar dan knap je even op, weet je wel. En toen hebben we allebei een pilletje in genomen. Dat was het eerste pilletje". „Amfetamine", werpt Hermien er met een lieve glimlach tussen. „Dat was heerlijk, zo fantastisch, we zongen de sterren van de hemel. Als de mensen me aan het eind van de avond vroegen om nog even Ave Ma ria te zingen, dan riep ik nog wel een beetje pesterig dat ik snipverkouden was, maar ik deed het natuurlijk wel en ik hield de laatste noot minuten lang aan. Helemaal wild van de pep". „En de volgende dag had je natuurlijk een pak spijkers in je hoofd. En dan had je weer zo'n pilletje nodig wilde je weer kunnen functioneren. Dus je ging weer naar die persoon toe: heb je nog van die pilletjes? Ja, maar die man vraagt nu een rijksdaalder per stuk. onder Ach, geeft niet, geef er maar een stuk of vier. Maar op het laatst begonnen ze vijfentwintig gulden per stuk te vra gen, en honderd gulden per stuk. Voor Gert en Hermien vieren kerst met kinderen en kleinkinderen. Naar de kerk gaan ze dit jaar liever niet. foto: pr diezelfde dingen! Maar ze hadden je eerst lekker gemaakt". Gert: „Zo gingen we door en door. Totdat de Heere God ingreep op Tweede Kerstdag. Ik vind het een wonder. Diezelfde avond heb ik haar verteld dat ik 's middags op m'n knie ën gegaan was. En toen zei ze, ik hoor het haar nog zo zeggen: prijs de Heer, daar heb ik nou zeven jaar lang voor gebeden, Gert, dat jij 's tot andere ge dachten kwam. En toen zei ze: dan zit er maar één ding op als ik uit het zie kenhuis kom, dan gaan we ons rustig voorbereiden op diensten, dan gaan we ook werkelijk zingen tot eer en glo rie van Zijn naam. En dat zijn we van af dat moment gaan doen. Het was af gelopen met 'Ik heb eerbied voor jouw grijze haren' en 'Alle duiven op de Dam'. Dus toen zijn we alle kerken in gevlogen om kerstliederen te zingen en gewone diensten op te luisteren, met getuigenissen erbij". Drinken en slikken doen ze niet meer. „Ik lust wel een glaasje wijn, jawel. Maar ik kan het ook laten". Hermien: „We zijn drugsvrij". Hel was een ommekeer met grote ge volgen. Ze gaven de gouden platen en Edisons weg, braken met collega-ar tiesten en deelden de zondige wereld mee dat het afgelopen was met het zingen van de aloude hits. „Ik zing die teksten nooit meer", zei Gert. „Eer bied voor grijze haren is heel wat an ders dan eerbied voor God de Vader". Inmiddels staat het nummer weer op hun repertoire. Twijfelen aan Gods boodschap zeggen ze sindsdien nooit gedaan te hebben. Ook niet na hun mislukte avontuur in Israël. Ze gingen erheen als evangelis ten, getooid met Davidssterren en de nieuwe (joodse) namen Gerret en Ger- mona, samen met hun drie kinderen die herdoopt waren in Shula, Sara en Chaim. Tevoren hadden ze de inboe del van Con Amper, hun riante villa in Usselo, in een soort Amerikaanse verkoop van de hand gedaan. Ze hiel den Nederland voor gezien, want Gods grote afrekening met de wereld was nabij en dan kon je maar beter bij de uitverkorenen in Israël zitten, vond Gert. Na twee weken ging het Amster damse reisbureau waarvoor het duo christelijke toeristen door het beloofde land zou leiden failliet. Enkele maan den later stonden ze weer op Schiphol, berooid en ontredderd. Gert: „Het was een ontzettende tegen slag, maar we hadden het geloof be houden. We zijn weer aan het werk ge gaan in de kerken. En Christus was met ons. Kennelijk was Nederland de plaats waar wij het evangelie moesten brengen. We hebben de bijbel altijd in tensief bestudeerd. Ik ken hele stukken uit m'n hoofd. Hoewel we normale mensen zijn kijken we met andere ogen naar het totale wereldgebeuren rond om ons heen. We zien alles wat Christus en de profeten hebben voor speld in vervulling gaan. Ik wil nie mand bang maken, maar het einde komt spoedig, al weet niemand wan neer". Wat niet betekent, zoals Hermien fijn tjes opmerkt, dat ze nooit vragen heb ben. Ook zij hebben dingen die ze niet begrijpen. „Ja, wij hebben een vraag, ook aan de Heer", neemt Gert over. „Waarom zijn wij hier geboren en waarom is het kindje in de Derde We reld daar geboren en zit het op een schavotje met een moeder met lege borsten te hongeren. Dat zijn echt vra gen die wij ook hebben. Maar de rust die we daarin weer krijgen, dat ik zé ker weet dat God met deze mensen een totaal ander plan heeft. Daar kun nen we ons niet mee bemoeien met die dingen. Dat vragen we wel 's: Heer, waar bent u voor deze men sen?". Hermien berustend: „Daar krijg je geen antwoord op". mensen is niet best. Ik zou niet graag in hun schoenen staan. Maar er moet gerechtigheid zijn". Dat laatste komt eruit alsof hij zich verheugt op de ko mende afrekening. Maar je kunt de ellende in de were11 toch niet aan Christus overlaten? Ver ongelijkt: „Maar dat zeg ik ook niet". Hermien fel: „Daar moeten we wel de gelijk mee helpen. Daar hebben we echt opdracht voor gekregen". „Zeker weten", zegt Gert. Hermien: „We hebben zelf kinderen op Haïti". Gert:,^a, we hebben tien kinderen op Haïti geadopteerd. Die helpen we fi nancieel. Via het Leger des Heils, die deze kinderen fantastisch helpt". Ze vieren het feest samen met hun drie kinderen en drie kleinkinderen. „All together", zegt Gert. „Héérlijk", zegt Hermien, „heel gezellig. We doen iets van fondue, dan hoef je niet zo lang in de keuken te staan. Al vind ik koken heel leuk hoor". Gaan ze ook naar de kerstnachtdienst? Gert: „Doen we altijd, maar dit jaar waarschijnlijk niet. Want waar moeten we heen? Je weet wat er gebeurd is het afgelopen jaar. Ik ben bang dat als we ons in een kerk vertonen, dat we al die ogen op ons gericht krijgen. Ik geloof dat we dit jaar niet naar de kerk gaan, om eerlijk te zijn. Om te voorkomen dat ze zeggen (stoot met een elleboog een denkbeeldig iemand aan en fluis tert) goh, daar heb je hun ook". De EO en aanverwante kerken hebben met de twee gebroken toen ze weer liedjes gingen zingen waar Jezus bui ten bleef. Vooral het optreden met de Achterhoekse popgroep Normaal zette kwaad bloed bij de broeders en zus ters. Zonder mankeren belden ze de twintig besproken diensten af. „Er was maar één gemeente die ons een scha devergoeding gaf', zegt Gert verwij tend. „Ze hebben ons allemaal in de steek gelaten". Er zijn wat traantjes over gevallen, maar Hermien had een wijs woord: „Gert, onze geloofsbele ving zit niet vast aan een kerk". pdracht Gert haalt een bijbelse figuur aan, ko ning Asaf, en betoogt met fanatieke blik dat Saddam Hussayn en andere dictators in de wereld die de armoe en ellende veroorzaken hun trekken thuis krijgen. „Het einde van dergelijke een viezigheid Vanwaar die bekering tot het wereldse repertoire, liep de markt voor het geestelijke lied zo hard terug? Her mien knikt van ja. „Nee, nee, nee", haast Gert zich, Juist niet. We had den veel diensten. Daar ging het niet om. Ik liet zeventig procent van de mensen in de steek. Buiten de kerk. Ik vond, dat ik net als Cliff Richard naast m'n kerkdiensten toch wel pro fane liedjes mocht zingen voor men sen buiten de kerk. En waarom ook niet? Er zit geen viezigheid aan. Ik vind het gewoon leuk om te doen. En ik moet ook in m'n eigen onderhoud kunnen voorzien". Er waren ook wat moeilijkheden met sommige broeders en zusters met 'boze tongen', maar daar wil Gert niet veel over zeggen, behalve een schuld belijdenis. „Ik heb een hele tijd gehad dat ik de medemensen niet meer zag, ook niet meer in de kerk. Omdat ik mezelf zo belangrijk vond. Omdat ik wilde laten zien hoe anderen het dan wel moesten doen in de kerk". H"rrnien: „Je bent ontzettend beperkt in een kerk. Gert bespeelt ontzettend veel instrumenten, dat kan in een kerk niet. Dat was een van de hoofdzaken". En daarom gingen jullie met Normaal in zee? „Ach, dat was een grapje", lacht ze. Gert: „Dat vroeg onze platenmaat schappij ons, om een liedje met Nor maal te zingen. Ach, waarom niet. Ik kende die hele jongens niet, ik zweer het je. En het bleken zulke aardige gas ten te zijn. Vooral Bennie Joling, ge wéldig. Bennie pakte z'n gitaar en deed voor hoe het zou klinken. En dat vond ik zo leuk, toen zeg ik: ja, we doen het. Voor een keertje. We zijn helemaal niet van plan om met Nor maal op te treden en zij niet met ons. Dat werd wel gesuggereerd in Vara's Impact met hun programma over Normaal. Dat was ronduit vals. Alsof we elke avond met die jongens mee- hobbelden". Hermien: „Die ene keer heeft een lan ge nasleep, dat hadden we nóóit ver wacht. Ach, dat gezeur over Normaal zal vanzelf wel een keer ophouden". Gert vindt Nederland 'verschrikkelijk klein', nog veel kleiner dan hij gedacht had. Terwijl hij toch heel wat ziet, omdat hij met 'geestelijke ogen' de we reld in kijkt. L eestavonden Hoe staat het met de klandizie in de wereldse showbizz? Stilte. Het duo kijkt elkaar onzeker aan. Hermien: „Gewoon. Radio soms, maar Vooral optredens op feestavon den. Dat soort dingen. Veel bedrijven die een feest hebben, families". Maar nog niet in het theater? Gert: „Neeeeh, dat komt later. We hebben vroeger de Gert-en-Hermien- show gehad in het land. We zijn van plan om volgend jaar, als we weer lek ker op dreef zijn, het theater in te trek ken. Met onze eigen groep. Ook met onze eigen dochters. Die zingen mee als backinggroup. Voor de aardigheid hoor, ze willen helemaal niet in de showbizz". Dat optreden was toch al voor septem ber gepland? Hermien: „Ja, maar dat is verlaat. Onze nieuwe cd was later, alles is ei genlijk later gestart dan eigenlijk de bedoeling was. En de theaters zaten toen al vol". Hun eerste wereldse cd sinds hun be- kering-tot-geloof komt dezer dagen uit: 'Vroeger lijkt een uur geleden'. „We proberen in de top-tien terecht te ko men van de Nederlandstalige. En als dat lukt dan zitten daar weer tv-optre- dens aan vast". Helemaal gerust zijn ze er niet op. Ze zijn zeventien jaar buiten de ether ge weest, behalve dan bij de EO, maar die trekt voornamelijk broeders zusters. „De mensen zijn je toch beetje vergeten", erkent Gert. „H wel het mij verrast hoeveel jonger onze oude teksten nog kennen. woon doorgegeven van vader op zo en van moeder op dochter. Dat h ben we ook gemerkt met Normi Die jongelui kennen de teksten nog het hoofd. 'Alle Duiven op de D zongen ze gewoon mee. Vier en r half duizend fans. Ze gingen finaal de bol. Dat was voor mij echt een ken: hé, we zijn er nog steeds. En hebben met de jongeren een nieuw bliek". -Leergeld Maar ze laten oma toch niet vallei Hermien lachend: „Ja, die grijze ren. Dèt is niet meer". Gert: „Hoewel het een prachtig lied We zingen het nog wel, maar niel de nieuwe cd. Wel op avonden v veel bejaarden zijn. Want het blijft heel sterke song. Onvoorstelbaar. E nooit meer een tweede geweest in l derland die zo sterk is qua inhoud' Maar hoe moet het nu met hun genis? Hun geloof is nog veel stei dan vroeger, merkt Hermien fijn op. „Wie zal zeggen dat dit niet weg is die de Heer met ons wil gaat roept Gert. „Niet dat ik straks ook de Bühne er een geestelijk liedje I sendoor gooi of ga staan te getuig Daar hebben we toen we pas beke waren leergeld mee betaald. Dat ken de mensen niet. Ik ben ook. zendeling, ik ben gewoon Gert Ti merman, een gelovige jongen duizenden mensen gelovig zijn. Ik gewoon liefde overbrengen". Ze willen een nieuwe carrière opb wen. „Maar niet meer zoals vroegi zegt Hermien beslist. „Niet meer drank, niet meer met drugs. Niet m zo dat we er onderdoor gaan". „Nee", zegt Gert ferm. De fanmail is inmiddels teruggeloi tot drie, vier brieven per dag. Herrn beantwoordt ze. Schrijven is Gerts sterkste punt. Hij belt lie' dan vallen de taalfouten minder „Ik wil niet dat iemand een brief mij heeft". Lezen ze wel? „Ik lees i wel 's een streekroman", bekent 1 mien. Gert leest alleen maar de ki en de bijbel. „Er is voor mij maar boek, dat is de bijbel. Dat boek op baart mij elke dag wat nieuws". Op kerstavond blijft het boek-der-b ken gesloten. Dan zet Gert James 1 op. „Wonderbaarlijk. Ik heb het ventien jaar niet gedaan. Ik zet plaat op omdat het kerstmelodn zijn. En misschien gaan we wel Stille Nacht zingen rond de pia M'n zoon is knettergek in harmot leer, zo goed bij de tijd wat muziek! treft. Gaan we Stille Nacht zingen close harmony". Hermien kijkt hem verzaligd aan HOMME KW

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 34