'Met Crooswijk had ik een vermogen kunnen verdienen' Kerstmis 19 9 0 Ton van Duinhoven opereert in de luwte De Bühne; sommige acteurs kunnen er geen afscheid van nemen en blijven tot hun laatste ademtocht voorstellingen ge ven. Sterven als het ware in het harnas. Ko van Dijk was daarvan een mooi voorbeeld en de onverslijtbare Mary Dresselhuys lijkt hard op weg diens voorbeeld te volgen. Maar er zijn ook acteurs die na een leven vol optredens, bewust of onbewust, de anonimiteit opzoeken. Wat is er bijvoorbeeld geworden van Ton van Duinhoven, de man die ontelbare rollen vertolkte en zich in stukken van Shakespeare en Pinter net zo gemakkelijk thuisvoelt als in de huid van meneer Jamin of in de onvergetelijke rol van Feyenoord-suppoost Crooswijk? Van Duinhoven opereert al een paar jaar in de luwte. De Amsterdammer, van wie Van Kooten en De Bie nog kneepjes van het vak hebben geleerd, houdt zich af en toe met 'kruimelwerk' onledig, maar is uit het zicht van het publiek verdwenen. Een bewuste keuze? Ton van Duinhoven mag hel dan rustiger aandoen, hij is niet verloren voor het theater. FOTOS DIJKSTR.I Wijzend op de vele boeken, foto's en paperassen in zijn kamen „Ik sta voor de gruwelijke plicht te saneren. Dat durl ik niet, noem het een soort schroom. Ik ben benauwd voor terug gaan in de tijd. Want alles wat ik te genkom, heeft te.maken met dingen die gebeurd zijn, met werk en fases in mijn leven. En dat soort gedachten zet ik gauw van me af. Ik ben iemand die uitgaat van de situatie waarin hij zich op dat moment bevindt". Gezeten op een hoge stoel - waaraan de bezoeker overigens geen symboli sche waarde moet toekennen - rijgt Ton van Duinhoven lange zinnen aan een, waarin acteren, z'n leven aan het toneel, de zelfgekozen stilte en z'n kijk op de vaderlandse theater- en televi siewereld centraal staan. Het kostte nogal wat moeite hem voor dit ge sprek over te halen, want die stilte houdt ook het mijden van interviews in. In zijn woning aan de Prinsen gracht in Amsterdam, waar hij al jaren met Ina van Faassen woont, legt hij nog eens uit waarom hij zoveel reserve toonde door de telefoon. „In feite heb ik mij teruggetrokken. Dus kan ik niet praten vanuit een werksituatie. Als er figuren bij me aan kloppen met vragen als 'wat vindt u van het leven?' word ik meteen schichtig en ook kwaad. 'Lazer op, man', denk ik dan, 'moet je dat aan mij vragen?'. Er was een periode in mijn leven dat ik door het werk ineens een bekende Nederlander werd. Het betekende dat je krankzinnige uitnodi gingen en verzoeken kreeg. Je werd overal in betrokken. Ook toen al heb ik daar nauwelijks gehoor aan gege ven. Je bent door zo'n status toch niet ineens een beter of wijzer mens? Dat is nu allemaal verleden tijd. Het is ook lekker om maar gewoon je gang te gaan en het doet me weinig of ze me nu wel of niet herkennen". H adimassa De periode waar Ton van Duinhoven op doelt beslaat het eind van de jaren zestig en de jaren zeventig, toen hij in VARA's satirische programma Hadi- massa prachtige, ongeëvenaarde rollen speelde, zoals leider van een Chinese handelsdelegatie, de robot, keizer Hi- rohito en los daarvan Feyenoord-sup poost Crooswijk. In het boek '100 jaar amusement in Nederland' spreekt Jac ques Klöters in lyrische bewoordingen over Ton van Duinhoven. „Hij zette briljante typetjes neer en stal de show". Geen kinderachtig compli ment, hoewel dat laatste wat overtrok ken is omdat Ton Lensink, Kees van Kooten en Wim de Bie nauwelijks voor hem onderdeden. „Ja, die kleine rollen, daar heb ik blijkbaar iets mee. Dat ging en gaat me goed af. Ik had ook het geluk dat ik kon samenwerken met Dimitri Frenkel Frank, die veel voor me heeft geschreven. Van Dimitri heb ik veel geleerd, zoals het vinden van een in gang in een onderwerp. Je kunt wel een mooi item hebben maar hoe breng je dat op een satirische manier tot le ven? Dat vereist een bepaalde tech niek". „Ik kwam soms met ideeën die er vol komen naast zaten. Dimitri, maar ook Kees en Wim maakten me daarop at tent. Óf er was geen ingang te vinden of het idee was op zichzelf al satirisch, waardoor het zich niet meer leende voor satire. Nee, daar moest ik het niet van hebben, wel van het doen en aanvoelen van een rol. Niet zozeer in overdrijven, maar het op een zodanige manier doen, dat het net naast de nuchtere werkelijkheid lag waardoor het een bepaalde spanning kreeg; iets raars en tegelijkertijd iets herkenbaars. Je moet geen malle fratsen uithalen; mensen zijn immers op zich al raar ge noeg". „Die is me vele jaren blijven achter volgen. Overal waar ik kwam werd de zelfde vraag gesteld: 'Kunt u niet Crooswijk spelen?' Ik had met een pet achter in mijn auto heel Nederland kunnen veroveren, een vermogen.kun nen verdienen. Ik heb die rol nog drie keer op het scherm gedaan, toen heb ik er een punt achter gezet". „Er was in die tijd een gigantische controverse tussen Ajax en Feyenoord. Een actualiteitenrubriek belde me op met de vraag of ik daar niet een leuk stukje van kon fabriceren. Nu moet je weten dat ik een half jaar eerder sa men met Bert Haanstra in de Kuip was toen Ajax met 5-1 de gevreesde vijand versloeg. Toen we het stadion uitliepen, komt een schlemielige sup poost met een grote pet op naar ons toe en zegt in onvervalst Rotterdams: 'Meneer van Duinhoven gefeliciteerd. Ik schaamt me eigen dat ik Feye noord-suppoost ben. Kom allemaal door dat klere-bestuur, dat beleid'. Wij heel huichelachtig: 'Volgende keer zijn jullie aan de beurt', maar we gingen stervend van het lachen de Kuip uit. En toen een half jaar later die actuali teitenrubriek me belde, wist ik me die suppoost weer te herinneren, zette een band aan en knalde hem er meteen uit. 't Ging zomaar. Maar Crooswijk, Hadimassa, meneer Jamin, da's alle maal zo lang geleden en ik heb je net gezegd dat ik niet graag terugkijk. Planten schieten uit de grond en gaan ook weer dood". Koot en B ie - Toch is er we! een link met het heden te leggen want Van Kooten en De Bie borduren in feite voort op wat ze toen in Hadimassa - en daarvoor als Cli chémannetjes - deden. „Keek op de Week sla ik nooit over. Ik kijk er met veel genoegen naar en ik heb veel respect voor Wim de Bie en Kees van Kooten. Ook voor de wijze waarop ze personen en dingen tot le ven brengen. En het is ongelooflijk ar beidsintensief wat die twee doen. Ik geef het je te doen om elke week twin tig minuten te vullen op de manier waarop zij dat doen. Daar komt heel veel voor kijken". „Ik had laatst Wim nog aan de lijn. Hadimassa kwam daarbij ter sprake. Wim zei dat Kees en hij sindsdien veel hebben bijgeleerd. Ook van mij hebben ze het nodige opgestoken. Ik was immers een geschoold acteur met een satirische eigenschap in mijn ach terhoofd, die echter op het toneel meestal niet aan de orde komt omdat het materiaal niet voorhanden is". - Waarom die bewust gezochte wind stilte? „Toneeltournees zijn knap arbeidsin tensief. Ik heb het vijfendertig jaar ge daan en drie jaar geleden besloot ik een jaar over te slaan. Dat zijn er nu inmiddels drie geworden. Ik vind het wel lekker zo, het gaat me steeds meer bevallen. Misschien ben ik in beginsel wel lui. Als ik irröet werken, ga ik er keihard tegenaan, ben ik streng voor mezelf"Als ik niet hoef te werken, ben ik een lapzwans". „Wat in de loop der jaren steeds zwaarder ging wegen, was het gesode mieter om een stuk te vinden. Dat zoeken ernaar is een crime. Er zijn ontzettend veel mensen die op datzelf de vinkentouw zitten en de wereld af stropen naar goed materiaal. Daar komt nog bij dat ik een uitgesproken smaak heb en zeer selectief ben. Een stuk moet aan bepaalde eisen voldoen, wil ik behoorlijk kunnen fungeren. Bo vendien stuitte ik steeds weer op din gen die ik al gedaan heb en daar had ik dus absoluut geen zin in. Dit vak is ook om wijzer van te worden, om nieuwe dingen bij jezelf aan te boren". „Denk nu niet dat ik helemaal niets doe. Ik krijg geregeld aanbiedingen, zoals het maken van filmpjes voor wa terschappen of het departement van ruimtelijke ordening. Maar die berei ken geen groot publiek. De bedoeling is dat ik de doorgaans zware kost speelser maak. De manuscripten die ik onder ogen krijg staan vaak bol van de moeilijke woorden en uitdrukkingen. Als het thema bijvoorbeeld 'water en vervuiling' is, probeer ik dat aan schouwelijk te maken, op een begrijpe lijke manier bij de mensen thuis te brengen. Dan begin ik het item met de onvrijwillige buiteling van mijn hond die in de gracht belandde en twee da gen later diarree kreeg omdat die gracht zo smerig is. Of ik vertel het verhaal van de boottocht die Ina en ik op het IJsselmeer maakten, waarbij ik met m'n hand een tijdlang in het wa ter zat en me rot schrok toen ik die weer op het droge haalde. Hij was na melijk helemaal bruin en zat vol met spikkels. 'Jezus, godsammebeware. die valt er direct af, roep ik tegen Ina. Dat soort momenten, daar moet je zo'n filmpje mee beginnen". „Toen ik mijn toneelactiviteiten stil- legde was het mijn bedoeling iets voor de tv te gaan doen. Nederlands drama, een continue produktie. Maar daar heb ik een schrijver voor nodig. Ik heb er heel wat benaderd, er zijn zelfs groepjes mee bezig geweest, ideeën zijn uitgewisseld, maar het resultaat was telkens niet bevredigend. In de geest van 'wel aardig'. In 'wel aardig' heb ik dus geen enkele zin. Ik wil iets waar ik met plezier m'n tanden inzet en waarbij ik de illusie mag koesteren dat dit materiaal er op het ogenblik in Nederland niet is. Dat vraagt een be paalde geestigheid, intelligentie, scherpte en originaliteit". - En die is ver te zoeken in het huidige aanbod? „Weet ik niet. Je hoort wel eens men sen beweren dat er knullig geacteerd wordt. Ik wil het niet hebben over Me disch Centrum West en dat soort se ries. In de eerste plaats zie ik ze niet en in de tweede plaats vind ik het niet fatsoenlijk om te katten op mensen die vreselijk hun best doen. Wel ken ik genoeg collega's die het goed zou den kunnen op het scherm. Al zeg ik het zelf,v dat kan ik ook, ik heb dat duizend keer laten zien". „Goede scenaristen en dramaturgen zijn schaars; daar hebben we in Neder land altijd problemen mee gehad. Bij de film is dat de laatste tijd een beetje beter geworden, maar in de kunst is dat niet in de eerste plaats onze uit drukkingsvorm. Schilderen, dat kun nen we, en plotseling weet dat klom penvolk ook goed te dansen, maar goede scenaristen? Ik zie ze niet. 'Zeg 'ns Aaa' is een produkt dat er best we zen mag; het wordt zelfs in het buiten land uitgezonden. Maar is dat dan de top? Nou ja, dat is echt niet voldoen de". - Veel van de rollen die u in uw lange theaterleven heeft gespeeld waren geen aimabele karakters, zoals de pooier in The Homecoming' van Pinter. Genie ten slechterikken de voorkeur? „Slechte mensen spelen is leuk. Je mag ongestraft op het toneel dingen doen die je in het normale leven niet in je hoofd zou halen. Maar slecht en slecht is twee. Een weerzinwekkend type, een fielt spelen, dat is helemaal niet leuk. Ik heb mannen geportret teerd die ik voor geen goud zou willen zijn. Wat ook leuk is, is dom. Dom en gewichtig, zoals een Crooswijk. De ko ning op de vierkante centimeter". Oomber Ton van Duinhoven mag dan in zijn leven heel wat mensen aan het lachen hebben gekregen, tijdens dit gesprek wekt hij bepaald niet de indruk dat hij privé ook een lolbroek is. Integendeel, hij komt over als een wat norse, in zichzelf gekeerde man, die weinig op heeft met de buitenwereld. „In mijn persoonlijke leven ben ik een somber, sceptisch en nuchter iemand, die er helemaal geen behoefte aan heeft om mensen aan het lachen te maken. Ik ben zeker geen komediant. Ik kan wel enigszins geestig zijn, maar ben daar absoluut niet op uit. Mijn vrouw en ik hebben een bloedhekel aan acteurs die zo vreselijk doorspelen in het dagelijkse leven om zodoende aandacht te trekken. Een soort be roepsdeformatie, een behoefte om zichzelf te projecteren". - In uw boek 'Dat ben ik, geloof ik, zelf laat u een taxichauffeur zeggen: ..Dat zou niks voor me wezen, dat to neelspelen, want ik ken niet liegen". „De man in de straat heeft niet het idee dat acteren met kunst te maken heeft. Ook bepaalde kunstenaars vin den het een soort bastaardkunst om op te zeggen wat een ander heeft ge schreven. Alsof het alleen opzeggen is Dan feller: „Als het om buitenlandse acteurs gaat, Gielgud of zo, dan is het ineens prachtig, te gek. En als Isaac Stem noten speelt die anderen hebben opgeschreven gelden er kennelijk weer andere maatstaven. Omdat de moei lijkheidsfactor van een viool - je moet zo'n ding toch maar onder je kin hangen - hoger ligt. Want lopen, zit ten, staan en praten kunnen we alle maal. Veel mensen hebben er geen idee van wat er in ons vak allemaal bij komt kijken". - Is het schijn of is het daadwerkelijk zo dat de belangstelling voor het thea ter achteruit holt? „Dat is lang niet overal het geval. De theaterwereld is anders geregeld. Er zijn minder grote gezelschappen, er heeft een decentralisatie plaatsgevon den. Er zijn veel eilandjes in het land, aparte groepjes die beweren dat zij de beste zijn en dingen kunnen die ande ren niet voor elkaar krijgen. Daar zou toch eindelijk eens de bezem doorheen moeten. Om tot betere resultaten te komen dient er een pool van uitste kende acteurs te komen, die gewoon nergens bij betrokken zijn en niet vastzitten aan een gezelschap. Een pool waar je vrijelijk uit kunt putten. Je zou het niveau wel omhoog kunnen krijgen". „Er is altijd wel een zwak plekje in de cast waarvoor je eigenlijk een beter ie mand zou moeten hebben, maar die zit bij een ander gezelschap of het kost te veel geld. Zoals met zoveel dingen is het ook in dit metier vaak een kwes tie van geld. Veel acteurs moeten bui ten het budget om worden aangetrok ken. En toneelscholen maar nieuwe mensen spuien die aan de bak willen, maar niet bij een bestaand gezelschap terecht kunnen". „Het is triest dat ik zelf niet kan schrijven. Ik kan wel een man tevoor schijn halen, verhalen bewerken, ver talen, maar eigen werelden scheppen, schrijven Ik heb daarover wel eens met beeldhouwers zoals Verk Nick Jonk gesproken. Over hij zei ik dan: 'Dat staat er maar I brons en over honderd jaar is nog. Je kunt het aanraken. M doen is zo vluchtig'. 'Wat een onzin,' kreeg ik dan ti 'Wat jullie doen blijft toch in pen hangen'. Ik weer: 'Een zek< als het tenminste mooi en g weest, maar dan gaat het vi weer: 'Wat dacht je wat met on, den gebeurt? Wat jij doet zou ook graag doen'. Je spiegelt j aan mensen die dingen kunnei niet kunt. Maar wat je wel ku ja, dat kun je dan toevallig". Otoppen Ton van Duinhoven mag het d tiger aandoen, hij is niet verlori het theater. Er zijn wel perid weest waarin hij echt overwogi te stoppen. Zoals de keer toen van Dijk op vakantie in Italii kwam en hem toevertrouwde: me niet voorstellen dat ik ooit het toneel zal staan". Hij lach' herinnering. „Ko keek me aa hij door de ratten gebeten w< vond het verschrikkelijk wat il Of de keren dat hij met Ina tweede woning in Frankrijk 1 lange gesprekken voerde in c van 'wat heeft het allemaal steld?'. Maar dan kreeg hij on lijk tegengas, zo van: 'jij mag h niet klagen'. Van Duinhoven: „Ik heb het mijn zin. Ina speelt zich het rus met 'Arsenicum en ouc - zo'n honderd voorstelling jaar - maar ik mis het toneel i neemt niet weg dat als er een stuk komt en ze me een aantrt rol aanbieden ik zeker geen 'r zeggen. Zo ga ik volgend jaar en Boete' van Dostojevski doé weder dienende. Hierin wo' interessant thema aangesnedet menschen, Untermenschen, h om een zogenaamd waardel mand dood te slaan, 'n Nietsi tige stelling". En tenslotte over het vak: „H blijft een aantrekkelijke gedacl arrogant ook, om deel uit te van een proces waardoor mens nadenken over en zich bewust van iets." HENK WA'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 28