Middeleeuwse devotie rond geboorte van Christus Zürichse katholieken willen niet verder met bisschop Haas CeidaeGowo/n brieven van lezers kerk wereld Kerststal ^Minima terecht bang voor milieuheffingen' CcidócSouocmt ^GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidóaQowuvnt ZATERDAG 15 DECEMBER 1990 PAGINA JN Collega's positief over besluit bisschop Gijsen UTRECHT Kardinaal dr. A.J. Simonis, aartsbisschop van Utrecht, is heel positief over het besluit van bisschop Gijsen van Roermond een groot deel van de bevoegdheden aan twee nieuw be noemde vicarissen over te dragen. „Mgr. Gijsen heeft een beslissing voor de toekomst genomen. Ik hoop en bid dat hierop Gods zegen voor het bisdom Roermond mag rusten", aldus de kardinaal. Het is „heel realistisch" van mgr. Gijsen geweest om twee mannen te benoemen die hij zelf heeft opgeleid en gewijd en die samen over 'meer faculteiten beschikken dan hij in zijn eentje. De gelegenheid deed zich daartoe voor nu in de opvolging moest worden voorzien van vicaris-generaal Meertens, die al 76 is, en van vicaris-generaal Castermans, die het op zijn 67e wat rustiger aan wil doen. Bisschop Gijsen was al een tijdje hierover aan het nadenken toen de „narigheid" op het priesterseminarie Rolduc erbij kwam, dat overigens een zeer gezonde instelling is. Deze zaak heeft bisschop Gijsen persoonlijk heel erg aangegrepen, zoals elke bisschop aange slagen zou zijn als door hem gewijde priesters problemen met het celibaat blijken te hebben. Bisschop Bar van Rotterdam is ook zeer verheugd over de wijze waarop uiteindelijk de moeilijke situatie in het bisdom Roermond tot een werkbare oplossing is gekomen. Zijn Bredase college mgr. Ernst zei eveneens „zeer verheugd te zijn dat bisschop Gijsen erin geslaagd is in de moeilijke persoonlijke en bestuurlijke situatie een uitweg te vinden door een herstructurering van de leiding van het bisdom." „Ik hoop," aldus de bisschop „dat iedereen eraan zal mee werken." Waar het visioen ontbreekt, verwildert het volk door Marinus van der Berg Dit jaar heeft het verpleeghuis waar ik ëls ziekenpastor regelmatig kom een aantal kleine kerststalletjes tentoongesteld. Ze komen uit verschillende landen in de wereld. Het uitpakken van de kerststalfiguren is ieder jaar weer een gebeuren. Een jaar lang hebben ze in een doos gezeten in papier gewikkeld. Elke .figuur heeft een eigen verhaal: Maria, Jozef, de herders, de koningen, de engel, de os en de ezel, de schapen en de kameel, de ster en de stal zelf. Elk van de figuren inspireerde me tot een korte overweging. Het uitpakken en kijken naar de kerststal kan een meditatief moment zijn. Je denkt terug aan een jaar geleden toen je ze inpakte. Er kan heel wat gebeurd zijn, dat je niet verwachtte. Goede en pijnlijke ervaringen. Misschien zet je dit jaar de kerststal in een geheel andere stemming. De vereniging van ouders met een overleden kind in Nijverdal vroeg me om een tekst. Ze schreven me: 'We hebben wij weer een open-middag voor ouders van een overleden kind. Het thema de 'feestdagen'. Wat voor ons een aparte betekenis heeft. Je mist ze dan juist nog veel meer. Het gevoel is veel sterker aanwezig.' Zulke schokkende gebeurtenissen als het verlies van een kind maken je knieën tot trillende knieën. Je staat niet meer zo stevig. Kijkend naar de kerststal word ik ook getroffen door het knielen van de figuren: de machtige koningen en Maria en Jozef en de ruwe herders. Dat doet me denken aan momenten waarop je in jejeven door de knieën gaat. Dat kan zijn op momenten waarop je bestaan schokt. Je wordt getroffen door wat te groot is. Na zo een schok kom je maar met moeite weer overeind. Het kan zijn op een moment waarop je je gewonnen geeft. Je erkent wat je al wel voelde maar nog niet wilde erkennen. Je erkent dat je in je leven soms kleiner bent dan je wel eens denkt. Je kunt ook door je knieën gaan bij het zien van wat je ontroert of wat uit zichzelf spontaan eerbied oproept. Eerbied gebiedt. Een kind roept vanuit zichzelf eerbied op. We gaan ervoor door de knieën en ieder weet in zichzelf dat een kind een eigen toekomst in zich draagt. Knielen kan een teken van eerbied zijn die opkomt vanuit een vrije levenshouding, maar er is ook nog een knielen dat onvrij is. Een knielen waartoe we worden gedwongen. Ik zie ook de beelden voor me van mensen die op de knieën liggen en worden geslagen. Ik zie ook het buigen voor me voor hogeren. Bisschop Bluyssen vertelt in het prachtige boekje: 'In hoop leven' dat hij er in het begin zo aan moest wennen dat de mensen voor hem knielden. Die eerbied schiep afsctand. Hij wilde niet zo met mensen omgaan. De knielende levenshouding is de laatste jaren sterk verdwenen. We zien gevoeliger geworden voor de houding van staan, opstaan, omhoogkomen, waardig rechtopstaan. Er zijn bok kerststallen waarin de figuren staan. Ook dat kan een eerbiedige houding zijn. Het kind in de kribbe zal een mens worden met een omkerend verhaal: wie geschokt zijn door verdriet, wie op de knieën zijn gedwongen door machten, zullen worden opgericht. Hun knieen zullen sterker worden. Maar wie anderen op de knieën dwingen, wie zichzelf groot maken ten koste van, die zullen geen stand houden. De kleine zal krachtig worden. Kijkend naar de kerststal word ik tot in mijn knieën KERSTGRAFIEK IN CATHARIJNE CONVENT UTRECHT Op allerlei manieren is het merkbaar dat het kerst wordt. Bij voorbeeld aan de hand van specialetentoonstel lingen. Zoals in het Utrechtse Catharijne Convent, waar tot en met 27 januari 1991 een expo sitie te zien is van grafi sche prenten uit eigen be zit. Prenten die gemaakt zijn rond het thema Kerst uit de periode 1475-1750 met onder andere een ijle Rembrandt-ets (Maria met Kind uit 1641) en een serie van niet minder dan 20 houtsneden van Al- brecht Dürer uit het le ven van de Moeder Gods. Maar minstens zo indruk wekkend is een reeks gravures van Hendrik Goltzius, de in 1588 gebo ren leerling van o.a. Coornhert, die in 1617 in Haarlem stierf. Met veel aandacht voor het detail tekent hij tal van scènes uit de beginjaren van Christus. Het is verfijnde prentkunst, die desondanks toch niet die devotie uitstraalt, als die wel ke uitgaat van. de vroegere, middeleeuwse houtsneden. Het Catharijne Convent heeft een uitgebreid middeleeuws boekenbezit, dat volop geïllu streerd is met houtsneden, die de geboorte en de jeugdjaren van Christus tot onderwerp hebben. Vaak zijn het anonie me monniken geweest, die op deze manier voor boekver luchtingen zorgden. De devo te stijl, waarin de prenten zijn 'gehuld', verraadt de eerbied en ontroering van de midde leeuwers voor het wonder van kerst. Uit de titel van sommige boeken blijkt dat reeds, zoals 'Dat boeck van den leven ons lief heeren Ihe- su Christi',' dat in 1488 ver scheen en dat tal van inge kleurde houtsneden bevat. En zo zijn er meer, waarbij ook de Aankondiging aan Maria in beeld wordt gebracht even als de vlucht naar Egypte en de Bethlehemse kindermoord in al zijn gruwelijke details. In de catalogus, die de gra- aanbidding door de herders. fiektentoonstelling in het Cat harijne Convent begeleidt, wordt uitvoerig ingegaan op de vele aspecten rond het the ma Kerst en de manier waar op prentkunstenaars die in de Een (ingekleurde) houtsnede uit het 'Boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' van Ludolf van Saksen uit 1488. Hier de aanbidding van het Christuskind door de drie koningen. loop der eeuwen hebben geïn terpreteerd. Daarbij werden bijvoorbeeld (olieverfschilde rijen 'overgenomen' door gra veurs, die op deze (goedkope) manier een groot publiek konden bedienen met reli gieuze afbeeldingen. Vooral in de zestiende en zeventiende eeuw toen het zwaartepunt van de Europese prentkunst in zowel de Nederlanden als in Frankrijk (Parijs) lag. Daarbij werden diverse tech nieken gebruikt, zoals de dro ge naald (ets) en de kopergra- De religieuze afbeeldingen verdwenen praktisch geheel toen na de Franse Revolutie het reizen vrijwel stil kwam te liggen en grote groepen mensen niet meer in de gele genheid waren pelgrimsoor den te bezoeken. Dat gebeur de pas weer in de negentiende eeuw met de komst van de trein. Dat betekende ook een grote afzet van lithografiën, zij het dat die niet opde Utrechtse tentoonstelling te zien zijn. Die stopt bij 'De Heilige Familie aan het werk': e'en prozaïsch tafereel, gegraveerd aan het einde van de 17e eeuw door Hiëronymus Wierx met Jozef en Jezus werkend aan een boot. Behalve de tentoonstelling van grafiek wordt in het Cat harijne Convent ook op ande re manieren bij Kerstmis stil gestaan. Dat gebeurt bijvoor beeld aan de hand van twee kerststallen, waarbij één uit plusminus 1750 dateert: een Napolitaanse kerststal met 56 keramiek figuren. De andere kerststal is gemaakt door de bekende naaldkunstenares Hildegard Brom-Fischer. Met behulp van allerlei lapjes, res tjes wol, pailletten, bandjes en koordjes heeft zij een kerst groep met fantasierijke figu ren voltooid. Verder laat de staf in het Utrechtse rijksmu seum zien wat er gebeurt c.q. moet gebeuren op het gebied van conservering en restaura tie van kunstwerken. Daar mee wordt 'het culturele del taplan' van minister d'Ancona zichtbaar gemaakt. Want het is onvoorstelbaar om te zien hoeveel kunstwerken zich in depot bevinden en in welke toestand zij daar staan 'weg te KLAAS GOÏNGA AMERSFOORT Men sen met een minimum-in komen maken zich te recht grote zorgen over de nadelige effecten van individuele milieuheffin gen op hun besteedbare inkomen. Dit stelt de kerkelijke werkgroep 'De arme kant van Nederland'. De kosten voor energie en water drukken bij de i en in het bijzonder bij AOW- ers, relatief veel zwaarder op het budget dan bij mensen met hogere inkomens. Na de vele bezuinigingen die ze de afgelopen jaren hebben moeten doorstaan, dreigen de armen in Nederland nu door heffingen op deze schaarse goederen opnieuw aan de kas sa te moeten verschijnen, al dus de werkgroep. Vanuit deze ongerustheid hield de gezamenlijke werk groep van de Raad van Ker ken en het industriepastoraat DISK vrijdag in Amersfoort een studiedag waar milieu deskundigen en vertegen woordigers van de vakbewe ging aan het woord kwamen. Voor een deel probeerden zij de werkgroep gerust te stel len. Zo zei A. Bleyenberg van het Centrum voor Energiebe sparing dat de kosten van een stringent milieubeleid niet ex tra zwaar op de minima hoe ven te drukken. Voorwaarde is wel dat er voor regulerende heffingen, zoals de C02-hef- fing, compensatie wordt ver schaft. A. van den Biggelaar van de stichting Natuur en Milieu merkte op dat in de discussie over de financiering van het milieubeleid steeds meer onei genlijke elementen binnen sluipen. Als er over milieu heffingen of ecotax wordt ge sproken, komt ook meteen het draagkrachtbeginsel om de hoek kijken, aldus Van den Biggelaar. Het is volgens hem echter „volstrekt onjuist de milieudiscussie en het in komensbeleid met elkaar te verweven." Het noodzakelijke milieube leid moet, aldus Van den Big gelaar, iedereen raken, juist ook in financieel opzicht. „Pas dan wordt duidelijk dat wij met z'n allen een andere koers moeten kiezen: minder groei - ja zelfs krimp - en meer aandacht voor de kwali teit van het bestaan!". Dorst naar bijbels in Sovjetunie en Oost-Europa 'onverzadigbaar' HAARLEM 'Hoeveel water uit de zee kun je kwijt in de woestijn?' Die vraag krijgen medewer kers van de Wereldbond van Bijbelgenootschappen van Russische kerkleiders ten antwoord als ze infor meren naar het aantal bijbels dat nodig is in de Sovjetunie. Met die wedervraag als ant woord wordt duidelijk dat de 'bijbeldorst' bij wijze van spre ken onverzadigbaar is. „Je kunt eigenlijk niet meer in aantallen spreken", aldus Ter- je Hartberg van de Wereld bond, belast met de coördina tie van de projecten van de bijbelgenootschappen in Oost- Europa en in de Sovjetunie. Hij was gisteren'gast van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) in Haarlem. „De behoefte is zo groot dat je er niet bent door het noemen van tientallen miljoenen bij bels te spreken. Het zijn na melijk niet alleen christenen die schreeuwen om een bijbel, maar ook mensen buiten de kerk, vooral intellectuelen. De bijbel is voor hen een in spirerende bron voor de op bouw van het morele en gees telijke leven van hun land. Er is een grote morele leegte ont staan nadat de mensen tot de ontdekking kwamen dat ze tientallen jaren met leugens hebben geleefd. De noodzaak van morele en geestelijke waarden wordt algemeen ge voeld en de bijbel is daarbij een van de belangrijkste bronnen. Zo heeft het stads bestuur van Leningrad ge vraagd om steun van de bij- belgentooschappen bij het op zetten van de eerste bijbels hop in het land. In Moskou is aan de journalistenopleiding een cursus bijbelkennis ver plicht gesteld en op diverse plaatsen worden kerken ge vraagd godsdienstlessen te ko men geven op de (openbare) scholen". De bijbelgenootschappen heb ben het plan om de komende vier jaar voor een half miljard gulden aan bijbels in Oost-Eu ropa en Rusland in te voeren. Tegelijkertijd wordt gepro beerd de jonge en de bijbelge- nootschappen-in-oprichting in die landen te helpen zichzelf te leren redden. „Over tien tot vijftien 'jaar moeten die landen samen met ons helpen in de bijbelbehoefte in bij voorbeeld Latijns-Amerika en Afrika te voorzien", aldus het NBG, die al meer dan een miljoen gulden uit het specia le fonds Bijbelhulp Oost-Eu ropa heeft aangesproken. Opvallend is de grote behoef te aan kinderbijbels. Niet al leen voor kinderen, zo is ge bleken, maar heel veel vol wassenen die nog niet eerder de bijbel hebben gelezen, blij ken vooral veel te hebben aan 'ingekorte' bijbels die oor spronkelijk bestemd zijn voor kinderen. De formule van de 'Startbijbel' (voor beginnende bijbellezers) van het NBG trekt in dit verband sterk de aandacht in de Oosteuropese landen en in de Sovjetunie. ZÜRICH De rooms-ka- tholieken in Zürich wil len niet langer van de zeer behoudende bisschop Haas van Chur afhanke lijk zijn. De rooms-katho- lieke synode in het kan ton Zürich, dat in het bis dom Chur ligt, heeft don derdagavond het bestuur van het bisdom gevraagd uit te zoeken of het kan ton Zürich bij een ander bisdom kan worden on dergebracht. Het bestuur heeft zelf aan bis schop Haas van Chur ge vraagd een apostolisch admi nistrator voor Zürich aan te stellen. Een apostolisch admi nistrator kan een bisdom of een deel ervan zelfstandig be sturen. Bisschop Haas liet via zijn woordvoerder weten dat hij dqze zaak eerst met vicaris- generaal Casetti wil bespre ken voordat hij een reactie geeft. De rooms-katholieke volksbe weging Pro Ecclesia in Zürich heeft haar afschuw over het besluit van de synode kenbaar gemaakt. „Nadat bisschop Haas met bepaalde voorstel len van de bisschoppenconfe rentie grotendeels heeft inge stemd, zit er geen beweging in het standpunt van de synode." Pro Ecclesia heeft zich ten doel gesteld zich voor bis schop Haas en het rechte RK geloof in te zetten. Begin deze maand bleek uit een enquete dat 70 procent van de rooms-katholieken in Zürich van mening is dat bis schop Haas zijn functie moet neerleggen. Niet minder dan 77 procent verwijt het Vati- caan door de benoeming van de zeer behoudende Wolfgang Haas een crisis in de Zwitser se RK Kerk te hebben ver oorzaakt. Sinds zijn benoeming in 1988 tot hulpbisschop met het recht van opvolging is Haas omstre den. Bij zijn inwijding vorig jaar vormden tegenstanders een menselijk keten voor de ingang van de kerk. Haas moest door een zijdeur de kerk binnenkomen waarin hij even later tot hulpbisschop zou worden gewijd. Nadat paus Johannes Paulus II mgr. Haas in mei van dit jaar tot bisschop van Chur had benoemd, vroegen 9.000 rooms-katholieken in een pe titie de paus de benoeming van Haas te heroverwegen. De pauselijk nuntius weigerde de petitie in ontvangst te ne- Bisschop Haas heeft direct na zijn benoeming een geestver want, Christoph Canetti, aan gesteld tot vicaris-generaal van Zürich in plaats van de bij velen geliefde mgr. Ge- bhard Matt. Daarop besloten de vier dekenaten in het kan ton Zürich geen geld voor het salaris en de bureaukosten van Casetti beschikbaar te stellen. Het bisdom moet nu zelf ongeveer 170.000 gulden per jaar hiervoor uittrekken. De Zwitserse regering heeft dit najaar bij het Vaticaan ge ïnformeerd of de benoeming van Haas niet ingetrokken kon worden, j Het ministerie van buitenlahdse zaken in Bern liet daarop weten dat er volgens het Vaticaan aan de benoeming niet te tornen valt. jofdi Kat in het nauw Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Zo ongevM moet het minister Maij-Weggen van verkeer en waters|'s^' zijn vergaan toen zij een week geleden haar plan voor aanleg van twintig tolpleinen naar de Tweede Kamer stq 0t v de. Deze week werd duidelijk dat deze 'vertolling' de gen pzij delde autoforens in de Randstad vanaf 1995 minimaal v 6e9 tienhonderd gulden per jaar zal gaan kosten. Geen vro nieuws voor de honderdduizenden 'blijde rijders' die nu dagelijks in en rond de vier grote steden op de weg te vim ^j'j, zijn, al dan niet dampend in de file. inSt( Een 'rare sprong' van de minister, want de problemenj de heffing oproept zijn legio. Zo zullen de tolpleinen bei nieuwe files en opstoppingen veroorzaken, óók bij een deeltelijk elektronische afwikkeling. Het voorkomen sluipverkeer en 'zwartrijden' wordt een schier onmogel opgave met alle gevolgen van dien voor de verkeersvei heid, want op secundaire verbindingen gebeuren veel m ongelukken dan op snelwegen. En tenslotte is te verwach dat de getroffen autoforenzen zullen proberen de gepepe tolrekening bij hun werkgevers te declareren, hetgeen concurrentiekracht van de betrokken bedrijven zal aan re ;el A' )C )C EN artijt ch j MaAR minister Maij zit in het nauw. Het ene na het and voorstel van haar is de afgelopen maanden door de Twe Kamer of het kabinet van tafel geveegd. Het rekening rij belandde in de prullenbak, de spitsheffing viel in ongen en tenslotte bleek de Kamer ook weinig te voelen voor flinke verhoging van de benzine-accijnzen. Eigenlijk staa minister nu alleen nog tolheffing ter beschikking om het toverkeer fors terug te dringen, een bittere noodzaak het milieu en de bestrijding van de files. Of het zover komt is echter hoogst onzeker, want alle maatregelen van de minister óók de tolheffing hebloor last van dezelfde onverbeterlijke weeffout. De minister namelijk steeds twee dingen tegelijk: geld binnenhalen financiering van haar verkeersbeleid en tevens het auto o ide bruik terugdringen door het rijden fors duurder te mak et S< Dat lijkt misschien logisch, maar in de praktijk zijn het foVdA onverenigbare grootheden. Want wat is het dilemma? Als minister Maij het verkeer terug te dringen, komt er automatisch min >'^ei geld binnen. Maar als zij de geldstroom op peil wil houd^" mag de regulering van het verkeer weer niet al te succes zijn. De automobilist weet intussen dat de opbrengst van ujjer voorgestelde prijsmaatregelen niet wordt teruggegeven in vorm van belastingverlaging of extra voorzieningen waar zélf direct profijt van heeft. Niet de milieuzorg, maar geldhonger van het Rijk is de reden van de heffingen, zal al snel concluderen. De bereidheid om diep in de buidel^ tasten is dan ver te zoeken. laatj laar DOOR de weggebruikers in de Randstad aan te slaan v investeringen in wegen, rails en waterverbindingen in Nederland doet de bewindsvrouwe een wat al te groot ben an op hun opofferingsgezindheid. En daarmee zet zij autoreer tisch ook de politieke haalbaarheid van de tolheffing op coni spel. Want de grote fracties in de Tweede Kamer hebl!nc*Sl meermalen laten blijken de belangen van de 5,5 miljoen tomobilisten in Nederland scherp in het oog te houden. tlm Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, belaj^"^ doorgaans achterin de zaal, ergens bij de toiletjuffrouw. tragiek van minister Maij is dat zij voorlopig geen geld 1 om een plaatsbewijs voor een vooraanstaander positie üiJ politieke arena te kopen. Ténzij het kabinet bij de komaf tussenbalans werkelijk fors bezuinigt en meer geld vrijmaa voor produktieve investeringen in rails, wegen en water. Zj het werkelijk onmogelijk zijn om de benodigde zevenhfl derd miljoen gulden extra per jaar op tafel te krijgen? 5 beleid, gecombineerd met échtregulerende heffingen, urone pas kans van slagen hebben. Het is voor de minister van v( K'ijfe keer en waterstaat te hopen dat het kabinet die moed op ier{ 1 brengen. t sj Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonder stukken te bekorten. ad Vandalisme Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er na een incident in een voetbalstadion met ver baal vandalisme van suppor ters weer het nodige gekrakeel ontstaat. Dat is al jaren het ge val. Er behoeft niet één span doek met een naar racisme riekende tekst aan een hek te hangen of de deskundigen staan weer te trappelen om hun visie op het gebeuren te geven. Dat leidt nimmer tot een nieuw gezichtspunt. Maar desalniettemin bieden de be kende actualiteiten-rubrieken van de al even bekende om roepverenigingen steeds weer een podium om de repeterende breuken te laten optreden. Doodzwijgen is de beste me thode en ook wat dat betreft uw krant dat doorgaans prin ''an- F. Dorland fen. Voorburg Gokverslaving Ban De gokautomatenhallen rijz lol momenteel als paddestoel erin: uit de grond. Tot mijn grielen verbazing las ik in de kra lat dat er 2,5 miljoen gulden i tafel moet komen om gokve leste slaafden te helpen. Naar miiiet mening is ieder mens verai e lae woordelijk voor zichzelf, d|ulde ook voor verslaafd zijn. Z ille het desondanks niet beter zi ullei om bij het begin te beginnui en de automaten uit cafésin dergelijke te verwijderen? D igt p kan het geld misschien bet iet besteed worden. Bijvoorbee Schip voor renovaties C.O. Groenevelt, WASSENAAR. Ie bz Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071-122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248. van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaart per maand 25,70 per maand f 26,70 per kwartaal f. 76,60 per kwartaal 78/ per jaar 294,30 per jaar 299/ Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071-122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 miscl een j teren jans merr (oper uit t het f slote

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2