Het wordt een chaos in de trein Urker vissers zitten klem tussen De Leer en Het Leven y y V udentenkaa n li mal Ie OV-STUDENTENKAART LOKT FRAUDE, MISBRUIK EN FEESTEN UIT O V STUDEMT-ftA# v ft. V» 900*009? 000/1*4 v EeidóctBou/iotit1 ZATERDAG 15 DECEMBER 1990 PAGINA 2( DEN HAAG/LEIDEN - Om maar meteen met de deur in huis te val len: Het wordt begin volgend jaar een grote chaos in de treinen. Oor zaak daarvan zijn de massale acties die de studenten gaan voeren als ze hun O V-jaarkaart in bezit hebben. Zoals het er nu uitziet zullen de proble men die met de invoering van die OV- kaart gepaard gingen - herhaaldelijk uit stel, verandering aanvangstijden onder wijs, te weinig bussen en treinen - ver bleken bij wat het openbaar vervoer nog te wachten staat. De conducteurs kunnen de borst nat maken: fraude met vervoerskaarten, kaarten die voor grof geld verkocht wor den, treinfeesten Met de kaart op zak mogen de zeshon derdduizend studenten van achttien jaar en ouder in heel Nederland onbeperkt gratis reizen met trein, tram, bus en me tro. Hoewel het nog iets meer dan twee weken duurt voor de kaart geldig wordt zijn de eerste uitwassen al geconstateerd. Hel meest schadelijk voor de openbaar vervoersbedrijven, die samen met het ministerie van onderwijs het beheer heb ben over de OV-Studentenkaart BV in Rotterdam, het bedrijf dat de kaarten uitgeeft, is de voor studenten lucratieve handel in OV-kaarten. Het is overigens heel begrijpelijk dat die handel is ont staan. Want wat moet een student die in zijn eigen woonplaats colleges volgt, met zo'n kaart? Het scheelt hem maar liefst rond zevenhonderd gulden op zijn stu diebeurs, terwijl hij de kaart slechts nu en dan in een stadsbus nodig heeft. Overal in het land worden de kaarten dan ook te koop aangeboden aan reislus tige niet-studenten voor prijzen van om en nabij de 1500 gulden. Een leuke winst voor beide partijen, want een normale OV-jaarkaart kost 3762 gulden. Duplikaten Een Enschedese student maakt zich be hoorlijk druk over de invoering van de OV-studentenkaart. Hij roept in de lan delijk verschijnende Studentenkrant 'lot genoten' op hun kaart vrijwel meteen na ontvangst als vermist op te geven bij de politie. De OV-Studentenkaart BV moet dan binnen acht weken voor een dupli caat zorgen. Lukt dat niet, dan moet aan elke 'gedupeerde' student 61 gulden per maand worden vergoed voor gemaakte reiskosten. Als massaal aan de oproep gevolg wordt gegeven kunnen volgens de redenering van de student van al die 'vermiste' kaarten nooit binnen acht weken dupli caten worden gemaakt. En dat zal de OV-Studentenkaart BV flink geld kos ten. Een tweede fase in het plan is dat alle studenten die hun kaart als vermist hebben opgegeven toch met hun jaar kaart gaan reizen. Controle Tot de ogenschijnlijk eenvoudige admi nistratieve regeltjes die de OV-Studen- tenkaart BV heeft opgesteld, behoort ook het verstrekken van lijsten met nummers van 'vermiste' kaarten voor de conducteurs. Zij moeten steekproefsge wijs controleren of toch mensen met een gestolen of vermiste kaart in de trein gaan zitten. Maar wanneer het plan van de Enschedese student massaal wordt uitgevoerd, wordt de lijst dermate lang dat controle onuitvoerbaar is. Overigens wordt de controle op onrecht matig gebruik van de OV-kaart wordt toch al een probleem. Buschauffeurs op drukke lijnen klagen daar nu al over; na 1 januari wordt dat alleen maar erger. „Door de enorme verscheidenheid aan kaarten die er tegenwoordig is, wordt controle veel te ingewikkeld", zegt een chauffeur van het Gemeentelijk Ver voersbedrijf in Amsterdam. Hij is niet de enige die dat vindt. ,,Op tijd rijden is belangrijker dan de kaartcontrole, dus als een hele horde mensen in één keer mijn bus binnenkomt kan ik ze niet één voor één gaan controleren op hun ver voersbewijs. Er is gewoon te weinig dui delijkheid. Eenvormigheid van plaatsbe wijzen is ver te zoeken. Je heb week-, maand- en jaarkaarten die ook nog eens allemaal op verschillende data ingaan en aflopen. Dan heb je de Defensie-OV- kaart en straks de Studentenkaart. Door het ontbreken van eenvormigheid is niet na te gaan of al die mensen wel met een geldige kaart de bus binnenstappen. Als- het echt druk is en mensen steken een kaart op, dan geloof ik het wel'. Kaarten stuk voor stuk controleren lukt dus niet, zeker niet in een studentenstad en al helemaal niet in het spitsuur. Een ander probleem, dat zich riü al voordoet, is dat studenten sinds vorige maand, toen ze hun kaart konden afhalen, al op die OV-kaart van 1991 zijn gaan reizen. Er zijn in de grote steden inmiddels eni ge tientallen studenten betrapt op het te vroeg gebruiken van hun kaart. De NS neemt rigoureuzere maatregelen als der gelijk misbruik wordt geconstateerd: de OV-kaart wordt ingenomen en terugge stuurd aan de OV-Studentenkaart BV. M-M-lfS» 60000000239 01-06-1969 31-12-1969 etui# ar^ ttTf ien Een voorbeeld van de OV- kaart voor studenten, oorzaak van ee^es grote chaos in de treinen. FOTO: A Ludieker van aard zijn de plannen voor het bouwen van feesten in de trein. De Intercity tussen Zwolle en Amsterdam- /Schiphol wordt op de avond van 4 ja nuari door studenten omgedoopt tot feesttrein. In principe is het een eenmali ge activiteit, maar als het goed bevalt willen ze het misschien vaker doen. Het idee hebben de Zwollenaren overge nomen uit de universiteitswereld, waar een treinfeesl is georganiseerd in de nachttreinen die in de nacht van 5 op 6 januari rijden op het traject Utrech- t/Amsterdam/Den Haag/Rotterdam. Vanaf half tien wordt op dat traject feest gevierd in de Intercity. De organisatie van het geheel is in handen van de ano nieme actiegroep Sossi. De groep is op gericht door studenten die ontevreden zijn over de invoering van de OV-kaart. In de Studentenkrant heeft Sossi studen ten opgeroepen aan het feest mee te doen. De NS reageert laconiek op de aangekondigde feesten. Woordvoerder Binnendijk luchtig: „Een feestje in de trein, daar zitten we niet mee, maar we moeten geen ladderzatte toestanden heb ben. Als het echt heel erg druk wordt dan gaat de trein gewoon weg als hij vol is. De achterblijvers moeten dan maar een volgende trein nemen. En als het perron overvol wordt sluiten we het een tijdje af, dat doen we ook bij voetbalsup porters". Dat laatste zal mogelijk gebeuren op zondagochtend 17 maart in Den Bosch. Want de avond en nacht ervoor wordt dan een enorm feest 'gehouden in de Brabanthallen. De Stichting Jaar, opge richt door studenten, verwacht zo'n 30.000 belangstellende OV-kaarthouders te kunnen verwelkomen, 's Ochtends zullen alle feestgangers - al dan niet lad derzat - met de eerste trein vertrekken. Chaotische toestanden verzekerd. Koeriers Diverse studenten die een slaatje willen slaan uit hun OV-kaart hebben in de af gelopen maanden koeriersdiensten opge richt. Gratis reizend gaan ze vanaf janu ari voor bedrijven op pad om koerier- spost van de ene naar de andere stad te brengen. De koeriersdienst van het studentendis- lai ind puut Da Vinei in Leiden - handelsnaaii Da Vinei Koeriers - was twee en eel halve maand geleden de eerste die wertisgi opgericht. Inmiddels is in verscheidenjord andere universiteitssteden het voorbeelpk van de Leidenaren gevolgd. trol In Leiden lopen de zaken goed. Het jomijn ge bedrijfje staat in de startblokken; op j ee januari wordt begonnen. Volgens Dennifede Zieren, secretaris van Da Vinci-koerieijpnd hebben tien weken na de oprichting i ongeveer vijftig studenten zich inget in schreven als medewerker. [ing „Doel is dat de studenten in elk gevap':' het bedrag dat ze na invoering van die OV-kaart gekort worden op hun basisjproi beurs terugverdienen", zegt Zieren, zullen een administratie bijhoudei|>un waardoor we er op kunnen toezien d alle koeriers evenveel werk krijgen". 1 zijn al bedrijven die hebben toegezegèen van de diensten van Da Vinci-koenenm gebruik te zullen maken. Zieren ver]ij i wacht op basis van die toezeggingen iieir de eerste maanden minimaal vijf koej riersopdrachten per week. r< RICHARD HOGENKAMP RON MAATjHe rad n Kort en goed zegt burgemeester Sijko Veninga (51): „Urk is geen hok vol slechte mensen, maar ook geen gemeenschap van heiligen". Het bijna 14.000 zielen tellende vissersdorp staat de laatste maanden volop in het nieuws. De overwegend 'zwaar christelijke' gemeenschap zou op grote schaal hebben geknoeid met de visvangstbeperkingen. Het hele dorp zou hebben meegedaan met het om de tuin leiden van de AID (Algemene Inspectiedienst). En dat in een plaats waar 99 procent van de bevolking 's zondags trouw ter kerke gaat en week in, week uit van de kansel hoort dat de burger de overheid dient te. gehoorzamen. Burgemeester Veninga, zelfbelijdend lid van de gereformeerde kerk (synodaal), relativeert dat cliché echter onmiddellijk. „De bulk is goedwillend. Netjes keurig. Natuurlijk, er lopen er best een paar rond die het niet zo nauw met de regels nemen. En iedereen op Urk kan ze ook aanwijzen. Want zo werkt dat nu eenmaal in een dorp. De goedwillende visser ziet ook dat een collega met een nul-quotum gewoon uitvaart. Dat zet kwaad bloed. Maar het is een ander uiterste die 'foute' visser aan te geven. Dat zou toch worden gezien als een vorm van verraad. Klikken. En dat doe je niet". URK - Burgemeester Sijko Venin ga is nu anderhalf jaar op Urk werkzaam. Daarvoor was hij CDA- wethouder in Nieuwerkerk aan de IJssel en voorzitter van het Neder lands Christelijk Ondernemers Ver bond (NCOV). Twee weken na z'n installatie werd de voormalige wet houder Dirk Bakker opgepakt op verdenking leiding te hebben gege ven aan een grijs circuit. Hoewel hij justitie niet voor de voeten wil lopen, neemt Veninga het voor het huidige CDA-raadslid op. „Dirk Bakker voelt zich in z'n integriteit aangetast. Dat is hard aangeko men. De gemeenschap, met B en W voorop, wordt verdacht van maffia-praktijken. Nou, mij is daar niets van gebleken". Maar dat er op Urk dingen zijn gebeurd, die niet in overeenstemming zijn met het geloof, is eveneens duidelijk. De ker- keraad van de christelijke gereformeerde kerk besloot om die reden zelfs de vie ring van het Avondmaal uit te stellen. Het is op Urk een publiek geheim dat een vooraanstaand lid van die kerk, vis serijvoorman Klaas Kramer, z'n handen niet in onschuld kan wassen. Zo wordt hij ervan beticht eigenhandig weegbrie- ven te hebben verbrand, zodat een deel van de vangst kon worden verdonkere maand. Kramer zelf gaat liever niet op deze ma- tenè in. Z'n rechterhand. Geert Meun (31), wil er echter wel een kwartiertje voor uittrekken. Meun, een van de 96 ouderlingen in de gereformeerde kerk sy nodaal, geeft grif toe dat de problema tiek van De Leer en Het Leven onder werp is van felle discussies in de 4500 zielen tellende kerkgemeenschap. Vaak komt dan de tekst Romeinen 13 vers 1 en 2 op tafel, het bijbelgedeelte dat handelt over de gehoorzaamheid aan de overheid. („Ieder mens moet zich on derwerpen aan de overheden die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen"). De bijbelvaste Urkers geven daar echter een verschillende uitleg aan. Meun: „De meningen varièren van: 'Het is een god Gezicht op Urk. Het vissersdorp is vooruitstrevend op economisch/technisch gebied, conservatief in sociaal/godsdienstig opzicht. FOTO: FREDDY SCHINKEL deloze overheid, dus hoef ik me er niks van aan te trekken', tot en met 'de bur ger moet de overheid onderdanig zijn'. En daar zit natuurlijk een heel veld tus sen. Persoonlijk neig ik naar het laatste. De overheid moet je gehoorzamen, ten zij Grijze markt Die 'inkeer' is mede een gevolg van de gewijzigde omstandigheden. „We zit ten", licht hij toe, „nu vijftien jaar met quoteringsregelingen. In het begin was het een kwestie van de regels aan je laarS lappen of failliet gaan. De toegewezen quota waren veel te klein". „In de loop der jaren is er echter veel veranderd. De quota zijn groter gewor den. En juist in die periode zijn er door de vissers veel fouten gemaakt. Er ont stond een grijze markt. Je glijdt af en je glijdt steeds verder af. Normvervaging. Dit jaar was het quotum zo groot dat je daarmee een boterham zou moeten kun nen verdienen. En in zo'n situatie dien je je aan de regels te houden". Anderzijds kan de visserman op zee met z'n geweten in conflict komen als hij zich nauwgezet aan de regels houdt. Geert Meun legt uit: „De tongvangst is voor dit jaar gesloten. Het quotum is op gevist. Maar met andere netten met gro tere mazen, kun je wel op schol blijven vissen. En ik wil nog zover gaan dat het technisch gesproken mogelijk is bijna al leen schol binnen te halen. Toch is het vrijwel niet te voorkomen dat er tong tussen de schol zit. Die tong is al dood. Stel dat je vijf kisten tong hebt opgevist. Moet je die aan het eind van de reis overboord zetten? Dat kun je van een visser toch nauwelijks vragen. Met ande re woorden: de regels moeten wel op de praktijk zijn geënt". Veerkracht Wie heel Urk in de beklaagdenbank wil zetten, moet echter wel beseffen dat de zwijgende meerderheid daarmee onrecht wordt aangedaan. Keer op keer hebben beleidsmakers en (Haagse) deskundigen zich vergist in de veerkracht en saamho righeid van de Urkers. De voormalige eilandbewoners laten zich niet leiden door rapporten en aanbevelingen van hogerhand. Met de gedeeltelijke inpoldering van het IJsselmeer leek Urk als vissersplaats te hebben afgedaan. Langzaam maar zeker zou Urk deel gaan uitmaken van de Noordoostpolder. Van die voorspelling is echter niets uitgekomen. De Urkers stoomden op naar de Noordzee en bouwden een vloot op die z'n weerga in Europa niet kent. Tegelijk ontstond op Urk een bloeiende visverwerkingsindus trie, waar meisjes met gouden handen in een mum van tijd de uitzet bij elkaar fi leerden. Conservatief Vooruitstrevend op economisch-tech- nisch gebied, conservatief in sociaal- godsdienstig opzicht. Zes dagen zult arbeiden en al Uw werk doen, maar de1e' zevende dag is de dag des Heeren, de lt rustdag. Urk telt tien kerkgenootschap-els pen, waarvan enkele weer gesplitst zijn (ei in 'zware' en 'nog zwaardere' kerkelijke gemeenten. De kerkgebouwen zelf schie ten als paddestoelen uit de grond om alle gelovigen te kunnen herbergen. Zo wel 's morgens als 's middags zitten de kerken bomvol. De bijbel is hier nog van kaft tot kaft Gods woord. En daar kan niet aan tornd worden. Vandaar dat zondige praktijken als echtscheiding en abortus vrijwel unaniem worden afgewezen. Maar in diezelfde bijbel staat ook dat de mens zich moet onderwerpen aan de overheid die boven hem staat. En op dat punt zou men het plotseling niet meer zo nauw nemen met een bepaalde bijbel tekst. Gegniffel alom in de trant van: „Moetje die Urkers eens zien. 's Zondags zitten ze met een vroom gezicht in de kerk, maar door-de-week trekken ze zich van God noch gebod iets aan". "oil Normen Burgemeester Veninga haalt er schouders over op. „Urk is een christe lijke gemeenschap en kan getoetst wor den aan zijn eigen bijbelse normen. En dat gebeurt. Dat wordt ook opgepakt, er wordt over gepraat. Het feit dat de chris telijke gereformeerde kerk het Avond maal heeft afgelast, zegt genoeg. Ze ne men het dus wel degelijk serieus. Maar als christelijke samenleving zit je in een glazen huis. Er wordt op je gelet. Een ni hilist kun je nergens aan toetsen, christe nen wel". Geert Meun op zijn beurt: „Er wordt wel degelijk over gepraat. De gedachte dat we binnen de regels moeten blijven wint steeds meer terrein. Het probleem is al leen om alle vissers op één lijn te krij gen. Wim, Piet en Klaas willen best meedoen, maar dan moet eerst Jaap zich aan de regels houden. Na U. Het wan trouwen onderling is vrij groot". De predikanten op Urk houden zich het liefst buiten de - openbare - discussie. De één zegt geen tijd te hebben, een an der verwijst naar een collega en een der de laat hel op het laatste moment afwe ten. Een openhartig interview in het huis- aan-huisblad Urkerland van 12 novem ber met ds. C. Bos (christelijk gerefor meerde kerk) heeft veel stof doen op waaien. De dominee spreekt daarin over „normvervaging, zwart uitbetalen, zwart verdienen. Dat zijn duistere praktijken en dan kun je niet in de kerk functione ren". De daad bij het woord voegende is in diezelfde kerk het Avondmaal uitge steld. Geconfronteerd met die uitspraken zegt burgemeester Veninga: „Dat komt voor rekening van ds. Bos. Ik weet niet op wie hij doelt. Ik vind het in zijn alge meenheid niet handig om een hele sa menleving in een kwaad daglicht te zet ten. Nogmaals, de bulk houdt zich aan de wetten". KEES VAN OOSTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 26