Bernardo Bertolucci ontvlucht immer het 'verstikkende' Westen I mal Ie „Ik ben bezig mijn grenzen te verleggen" Cfiidóe Qowumt r ZATERDAG 8 DECEMBER 1990 PAGINA 27 LONDEN - De eerste woorden die Bernardo Bertolucci na de gebrui kelijke beleefdheidsfrasen zegt, zijn: „Ik houd er niet van om over mijn levensvisie te praten". Zoals later blijkt is deze openingszet niet zozeer een truc om de interviewer af te schrikken, maar meer een te ken van zijn ongemakkelijkheid. „Hij heeft er een ontzettende hekel aan mensen te ontmoeten die hij niet kent", zegt een vriend van de filmregisseur. „En dat heeft niets met beroemd-zijn te maken, hij is gewoon verlegen". De grote man van de Europese film is verrassend jong, 49 jaar, en ziet er ook nog jonger uit. Gezien zijn staat van dienst zou je denken dat hij ouder moet zijn. Het is immers al achttien jaar gele den dat hij 'Last Tango in Paris' maakte, de film die iedereen (ondanks het veel grotere succes van 'The Last Emperor' met zijn naam blijft associëren. Zijn commerciële succes, waarvoor hij niet naar artistieke compromissen heeft moeten zoeken, mag dan garant staan voor hoge bezoekcijfers, het gaat gepaard met ..het schuldgevoel succesvol te zijn". Blijdschap, ja. Maar niet zonder gemengde gevoelens. De negen Oscars die hij won voor The Last Emperor staan thuis in Rome of in West-Londen stof te vergaren. Ze maken zijn succes nog moeilijker verteerbaar. ..Succes, zoals mijn arme oude vriend Alberto Moravia, die een tijdje geleden is overleden, altijd zei, succes is een erg zware maaltijd. Je moet die naar binnen zien te werken en dan je spijsvertering de tijd geven. Dan kan je ervan genie ten. Maar er is een prijs die je moet be talen wanneer succes een overdosis wordt - en misschien waren die negen Oscars een beetje te veel". Ze waren in ieder geval genoeg om de geestdriftige winnaar tijdens de uitrei king een toespraakje te laten houden dat het publiek, dat het gebruikelijke brok in de keel verwachtte, verwilderd achter liet. Als New York de Big Apple was, zo zei hij, dan was Hollywood de Big Nip ple, de Grote Tepel. Bertolucci, een overtuigd Freudiaan en al 20 jaar in psy cho-analyse, legde later geduldig uit wat hij had bedoeld met zijn duistere opmer king. De negen Oscars waren „een heel, heel grote borstvoeding voor ons alle maal". En toen: „Een grapje hoor..." 'The Last Emperor' was meer dan alleen een fenomenaal succes. Het was het be wijs „dat je in Europa een grote, specta culaire film kunt maken en toch onaf hankelijk kunt zijn". Bijna iedereen die meewerkte aan de film was Italiaans, maar het was „mijn Chinese film, ik heb een soort liefdesrelatie met China". Dat zei hij in 1987. Door de gebeurtenissen van de afgelopen jaren liggen de verhou dingen nu wat anders. China 'The Last Emperor' was niet alleen het peroonlijke verhaal van de laatste keizer van China Pu-Yi, maar ook een geschie denis van China zelf. Het was volgens kenners Bertolucci's eerste optimistische film, „de reis van de duisternis naar het licht". Wat waren zijn gevoelens na de gebeur tenissen op het Plein van de Hemelse Vrede? „Ik voelde me verschrikkelijk, afschuwelijk. Als je in China geweest was tussen 1984 en 1986... In drie jaar tijd vonden daar de meest ongelooflijke veranderingen plaats. In 1986 lachten de mensen echt. Hoe het ook zij, toen kwam het Plein van de Hemelse Vrede, dat was ontzettend pijnlijk, vooral denk ik voor iedereen die het proces had mee gemaakt dat het land zich open ging stel len, omdat we allemaal geloofden dat China dat kon. En toen kozen deze fan tastische jonge Chinese studenten ervoor zich op te offeren". Opofferen? „Want ik denk dat op een bepaald moment, toen het Plein al meer dan een maand bezet was, toen de hele wereld geraakt was door hun emotie, hun woorden..." Betrolucci zoekt moei zaam naar woorden. „De partijsecretaris ging naar ze toe en vroeg hen huilend weg te gaan, omdat hij wist wat er zou gaan gebeuren. En ik vraag mezelf soms af of hel niet een soort politieke misre kening was om te blijven. Misschien hadden ze politiek gezien beschaafder moeten zijn..." Hij stopt even. „Maar ze waren nog jong en niemand kan van een student verwachten dat hij politiek be schaafd is. En dus zijn ze uitgeroeid, en er was niet alleen het bloedbad, maar helaas stapte het hele land iets van vijf jaar terug". Shanghai Bertolucci is uitgenodigd door de Chine se autoriteiten om de roman 'La Condi tion Humaine' van André Malraux te verfilmen, een boek over de opstand in Shanghai in de jaren twintig, toen Tsjang Kai-Tsjek een bloedbad aanricht te onder de communisten die zijn bond genoten waren. „Het is een prachtig boek, de revoluties en liefde hebben het zelfde soort vuur". Een film die smeekt Drie westerlingen in de woestijn, onder de beschermende hemel van Bertolucci's 'The Sheltering Sky'. FOTO: PR door hem gemaakt te worden, maar een film die Bertolucci niet kan maken. „Ik heb gezegd dat ik dat niet kan tot de dingen veranderen. Ik kan niet naar Chi na gaan en filmen - en het regime ac cepteren. Geen sprake van. En God weet hoeveel het me kost dit te zeggen, want ik houd van China". Hij houdt ook van Italië, maar na de film 'Tragedy of a Ridiculous Man' (1981) heeft hij gezworen daar nooit meer een film te maken. „Toen ik de film maakte was het een erg, erg onge lukkig land en dat was besmettelijk. Het was het einde van een donkere periode van terrorisme en iedereen verdacht el kaar". Hij slaat met zijn hand op het bureau. „Italië is schitterend: het land schakelt van zo'n situatie over naar een enorme economische opleving en het leven is er de afgelopen tien jaar één groot feest ge weest". Zijn woorden zijn niet gespeend van ironie, al is die niet bitter. „Het le ven is gewoon één groot feest en daarom hebben we de wereldkampioenschappen voetbal verloren. We waren er te zeker van dat wc zouden gaan winnen. Ons team was briljant, zag er goed uit en was te neurotisch om te winnen". „Ik zou preciezer moeten zijn; Het zou voor mijn gevoel voor mij'nu niet alleen moeilijk zijn een film in Italië te maken, maar het zou moeilijk voor mij zijn een film te maken in de westerse samenle ving". Boerencultuur 'Novecento' (1976), zijn meest openlijk politieke film, zijn „grote eerbetoon aan de Italiaanse communistische partij", heeft hij indertijd gemaakt „omdat ik wilde verifiëren dat de boerenculfuur nog steeds levend was". Nu is die on miskenbaar dood. „Die systematische, constante vernietiging van schitterende kleine plaatselijke cultuur van de afgelo pen tien of vijftien jaar verveelt me. Ik denk dat het erg vervelend is om onder deze monocultuur te leven". „Ik praat nu niet over de oude, geliefde, decadente, bourgeoisie die er een potje van maakte. Het is iets anders, de con sumptiemaatschappij". De schuld ligt, zo concludeert hij, misschien wel deels bij de televisie, „een fletse imitatie van de bioscoop, een vulgaire imitatie van theater". Het ter ziele gaan van de klassenstrijd is volgens Bertolucci te betreuren: „Wat er nu gebeurt is dat er een monocultuur is die er hard aan werkt om de klassen af te schaffen. Op de markt zijn er geen klassen meer om beter te kunnen verko pen. Op de markt zijn er geen klassen meer omdat wat de mensen gezegd wordt te kopen voor iedereen hetzelfde is". Ideologieën „Ik voel me een beetje in het luchtledi ge... Mijn woordenschat, mijn vocabu laire, alles, is gebaseerd op de vele jaren dat ik geloofd heb in een maatschappij met ideologieën... En nu lijkt het, ach, ze waren tot voor kort communistisch en nu zijn ze volkomen uit de mode". Heeft hij zijn vroegere communistische overtuigingen opgegeven? „Ik geef niks op. Ik weet niet of er nu iets op te geven is". Bevindt hij zich momenteel in een ideo logische woestijn, zijn nieuwste film, 'The Sheltering Sky', speelt zich af in een echte. Hij begon aan deze mooie, pijnlijke verfilming van de Paul Bowles- roman voor de val van de Berlijnse muur. Bertolucci's reis in de Sahara is een ontsnapping aan de verstikkende „monocultuur" van het Westen. De hoofdpersonen Kit en Port (gespeeld door Debra Winger en John Malkovich) proberen met hun reis te ontsnappen aan de toenemende, oprukkende gelijk heid en eentonigheid van landen en mensen. „Je hebt gelijk. Je hebt gelijk", zegt Port aan het begin van de roman en hun reis. „Alles is grijs en het zal nog grijzer worden. Maar sommige landen zullen de plaag langer weerstaan. Je zult het zien, in de Sahara hier..." Leegte In zijn jeugd heeft Bertolucci een filmpje gemaakt over het boerenntueel van de varkensslacht. rauw, levensecht en bloe derig. De film ontstond, zo zegt de fil mer. uit een behoefte „de emotionele waarheid van de omgeving" te vertellen. Die behoefte heeft hij kennelijk nog steeds. Hij heeft besloten de psycho-sek- suele pijn van de twee gekwelde intellec tuelen in The Sheltering Sky weer te ge ven door „over ze te vertellen door hun Bertolucci (links) en Paul Bowles, schrijver van 'The Sheltering Sky'. FOTO: PR sensuele impact in plaats van hun psy chologische conflicten... In plaats van diepgaande gesprekken is er de dialoog van de lichamen, hun huid. hun zweet en hun lichaamsgeur". Niet dat 'The Sheltering Sky' gezien moet worden als een actiefilm, zelfs niet op de waardige, spectaculaire manier van 'The Last Emperor'Bertolucci heeft herhaaldelijk te kennen gegeven dat hij er naar streeft iedere film anders te ma ken dan de vorige. Zijn enorme luchten en zandshots zijn er niet om gevuld te worden, maar om de leegte te tonen. Dit kan ook gezien worden in het kader van Bertolucci's campagne tegen de tele visie. De televisiekijker is gewend aan een constante afvuring van stimuli en beelden: Bertolucci heeft de grootste ruimte nodig om een minimum aan ai tie te laten zien. in een dromerig traag tempo. De actie in de film voltrekt zich in het innerlijk van de mensen. 'The Sheltering Sky' is een melodrama van de ziel. The Sheltering is een erg literaire roman. „Mark Peploe (Bertolucci's zwager en mede-schrijver) en ik wilden de litera tuur echt kwijt omdat naar mijn gevoel de literatuur altijd de aandacht wegnam van de hoofdpersonen. Ze zijn altijd aan het denken, er zijn ontzettend veel mo nologues intérieurs en dat wilde ik alle maal kwijt. Het was als een sluier waar de camera niet doorheen kon breken. En wat gebeurde er? Vlak voor we begon nen met filmen, dachten we: 'o mijn God. waar is de literatuur?' En we dach- ten:'We zijn in Tangiers, Paul Bowles is hier. Laten we vragen of hij komt, of hij erbij wil blijven, zodat de literatuur aan wezig is". 'The Sheltering Sky' is zoals Bertolucci zegt. „un film molto doloroso". Maar het is zeker geen pessimistische film. Bertolucci's „dolore" wordt getemperd door zijn onsentimentele oprechtheid, zoals zijn intellectuele getheoretiseer ge nuanceerd wordt door zijn absolute pre tentieloosheid. „En weet je, ik denk dat je niet kan liegen tegen de camera, dus wat voor verhaal je ook vertelt, waar ge beurd of niet, zelfs al speelt het zich in het verleden af - met specifieke costu- mering of een exotische omgeving -, je bent altijd bezig met de filmwaarheid. Want wat je filmt voor de camera is de waarheid". NIGELLA LAWSON (c) The Times, Londen BABETTE VAN VEEN IN EERSTE VADERLANDSE 'SOAP' Met een zucht van verlichting trok Babette van Veen (22) twee jaar geleden de deur van de Antwerpse Toneelschool achter zich dicht. De wijze lessen van ongetwijfeld even wijze theaterdocenten konden haar gestolen worden. Onder de hete lampen van Joop van den Endes TV-studio in Aalsmeer kwamen haar sluimerende toneelverlan gens bovendrijven. De 'soap'-serie 'Goede tijden slechte tijden' op RTL 4 beschouwt de dochter van Herman van Veen als haar doorbraak in de vaderlandse huiskamers. Ondanks de kritieken die steevast in mineur klinken. AALSMEER - Vijf avonden per week verkneukelen een paar miljoen Neder landers zich over het dagelijks bestaan van enkele families in 'Goede tijden slechte tijden'. Weggedoken in de bank, een dampende warme prak op schoot. Als we dc kijkcijfers mogen geloven weet deze dertig minuten durende 'soap' aar dig wat verstrooiing te brengen. Soap. het lijkt intussen een toverwoord te worden in televisieland. Oorspronke lijk waren deze korte programma's slechts bedoeld als aangename onderbre king van twee reclameshols. Simpele in triges in doorsnee-huishoudens, makke lijk te volgen, even makkelijk te missen. Dat de scherpe tongen van tv-recenscn- ten weinig heel laten van deze 'flut-se ries' neemt Babette van Veen, die de rol van Linda Dekker speelt, maar voor lief. „Wij maken in één dag drie keer zoveel opnamen dan bij andere produkties. Zij hebben vijf keer zoveel geld cn tijd om in alle rust een mooie serie in elkaar te zetten die ook nog diepgang heeft. In Nederland zijn we soaps niet gewend. RTL 4 is de eerste omroep die ermee be gint". Het is hard werken geblazen voor de grotendeels jonge ploeg. Met de glamour van jong aankomende tv-sterretjes valt het tegen. Babette van Veen zei pas na enig aarzelen 'ja' tegen RTL 4. „Je werkt hier van 's morgens tot 's avonds in een zenuwslopend ritme. Al mijn dagen zijn tot juni volgepland, dan hebben we 200 afleveringen gedraaid. Wat ik een beetje benauwend vind is het 'plantjes-gevoel' dat je in de studio krijgt. Ik zit hier hele dagen en weet niet eens te vertellen wat voor weer het buiten is." Maar de poort naar een theaterloopbaan stond op een kier en 'Goede tijden slech te tijden' duwt hem hopelijk nog een beetje verder open. „Ik heb er een to neelstuk over Zuid-Afrika en een rol in de film 'Intensive Care' voor laten schie ten. Met RTL ben ik tenminste voor een vol seizoen verzekerd van werk. Ik was het een beetje moe om telkens maar voor een paar maand te weten waar ik aan toen ben". En het valt haar al met al niet vreselijk moeilijk. „Ik leer heel snel werken, in een strakke discipline. Ik verleg nTn grenzen, want je wordt hier constant in het diepe gegooid en dan is het echt zwemmen of verzuipen. Ik heb het ge voel dat ik nu bezig ben met het vak dat ik altijd zou willen uitoefenen".- Spijt van haar resolute afscheid van de toneelschool kent ze niet. Behalve een paar goede vrienden hield Babette er nie\ zulke prettig herinneringen aan over. „Het ontaardt op toneelscholen vaak in onderlinge competitie tussen'de studenten. Je moet presteren, het lijkt of de lol in het spelen er niet meer toe doet. Na twee jaar was ik het beu en wa ren ze mij beu". Ze probeerde zich her en der zich in hetvak te 'wurmen', speelde in de Vlaamse produktie 'Blue berry Hill', de musical 'Tarzan' en '12 steden. 13 ongelukken', het voorlich tingsprogramma over verkeer van de VARA. Heeft ze praktische raad nodig dan klopt ze wel bij haar toneel vrienden aan. Of bij haar vader natuurlijk. Toch wil ze het bewijs van haar kunnen zélf leveren. „Voor mij maakt het geen verschil dat mijn vader bekend is. Ik merk dat ande re mensen er tegenop kijken of jaloers zijn. Ik heb er echt niks aan dat hij in het vak zit en ik toevallig ook Van Veen heet", gebaart ze schouderophalend. Wat ze na de eerste Hollandse soap gaat ondernemen staat nog open. Het liefst zou Babette een zangcarrière beginnen maar tot voor kort voelde zc zich er nog niet klaar voor. Soms bekruipt haar een venijnige gedachte. „Ik hoop maar dat het slechte image van soap-series bij cri tici in ons land niet terugslaat op mijn toekomst. Want ik kan wel een film- of theatercarrière willen, ik weet ook heel goed dat ik aan de genade van dat we reldje ben overgeleverd." ANNE MARIE VAN DER KOLK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 27