9Vreemde Praktijken9 wilde af van pruiken en snorren Schrijf ster helpt eigen stuk om zeep Hollandse Heerlijk avondje in Spaanse sfeeï Slaapverwekkend tweede hoofdstuk FILM /KUNST/RTV Qeidü&Qowta/nt vrijdag i december 1990 pagina .P Hoogtepunten uit 'Hollands Diep' uit de handel AMSTERDAM De president van de rechtbank in Amsterdam, mr. B.J. As- scher. heeft gisteren in kort geding be paald dat het blad 'Hollands Diep Revi sited', met hoogtepunten uit het literaire tijdschrift, uit de handel genomen moet worden. Uitgever J. Holzapffel moet vier auteurs van wie hij zonder toestem ming werk had opgenomen ieder 5000 gulden betalen en aan de oorspronkelij ke uitgever van 'Hollands Diep' nog eens 20.000 gulden. Van 'Hollands Diep Revisited' zijn inmiddels ongeveer 5000 exemplaren verschenen. Die zijn uit de handel genomen. Aanwijzingen Japan leidden tot vondst gestolen kunst AJACCIO De negen beroemde impressionistische werken die deze week werden teruggevonden op Corsica, na vijf jaar eerder te zijn gestolen uit een museum in Parijs, konden wor den achterhaald na onderzoek in Japan. Een politiefunctiona ris zei dat ze drie jaar geleden de eerste aanwijzingen over de diefstal vond tijdens een onderzoek in Japan. „Daarna kregen we tips die ons stap voor stap naar Corsica brachten", verklaarde zij voor de televisie. De Franse politie trad omzichtig op uit vrees dat de dieven de kunstwerken misschien zouden vernietigen, zei ze. Behalve Monets mees terwerk 'Impression du soleil levant' uit 1872, hèt symbool van het impressionisme, waren onder de doeken twee wer ken van Auguste Renoir De politie verklaarde dat de doeken te bekend zijn om te kunnen worden verkocht. „De dieven vonden geen koper. Ze wisten niet wat er mee te doen". Twee van de negen schilderijen vertonen lichte beschadigingen. Lokale omroepen willen amusement programma van Joop van den Ende AMSTERDAM Joop van den Ende Pro ducties is in gesprek met de lokale omroe pen van de vier grote steden over het op zetten van een amusementsprogramma op de plaatselijke televisie. Volgens woord voerder J. Wories van Van den Ende wordt gedacht aan een quizprogramma dat is ge richt op kennis van grote steden. Het pro gramma zou van de grond kunnen komen als de wetgeving rond de invoering van re clame op lokale en regionale omroepen de finitief is geregeld. Verwacht wordt dat dit in de loop van volgend jaar het geval zal zijn. Over de financiering van het pro gramma wordt nog gesproken door de loka le omroep van de vier steden. Voor het idee van Van den Ende zou al be langstelling zijn van een aantal grote ad verteerders. Stads TV Rotterdam bevestig de gistermiddag de belangstelling voor de plannen van Van den Ende. Volgens hem is het een goed idee om het dagelijks aan bod van informatie dat de lokale omroep nu biedt „uit te breiden met een amuse- mentsgericht programma". Op de achter grond speelt dat lokale omroepen aantrek kelijker willen programmeren om de con currentie aan te kunnen „Alles wordt steeds professioneler dus moet jé ook met een professionele opzet komen" aldus Borst. Artiesten veilen spullen voor leverziekte BLARICUM Op initiatief van een Blaricumse fysiotherap en de plaatselijke kroegbaas gaan volgende week vrijdag eig dommen van Nederlandse artiesten onder de hamer. De brengst gaat samen met die van een luxe diner in het Blarici se café naar wetenschappelijk onderzoek naar het Crigler-Na syndroom. Dat is een ernstige leverziekte waar in Nederl veertien kinderen aan lijden. Van de rijksoverheid komt er g geld. aldus fysiotherapeut G Maas, „want in Nederland func neert alleen de wet van de grote getallen" De ziekte wordt oorzaakt door een enzymtekort in de lever. De enige behan ling is. dat de patiënten 's nachts onder fel licht slapen. Ge zing is nog niet mogelijk. De oudste Nederlandse patiënt is ventien jaar. de jongste net zeven maanden. Geveild won.', mogelijk een dasspeld van Ron Brandsteder, oude flessen v van presentatrice Ellen Brusse en de Edison van Freek de J ge Volgens Maas is voor onderzoek naar het Crigler-Najjer s droom minstens vier miljoen gulden nodig. Tl Prauw Ingeborg Elzevier en Huib Broos in 'De bekentenis' van H. Ine Ped- neault. Vertaling: Pauline Sarkar en Rob Schouten. Regie: Marcelle Meu- leman. Theater aan de Haven, Den Haag, donderdag 6 december, van avond nog eens. Een vrouw en een man zitten tegenover elkaar. Zij vertelt verhalen over haar jeugd, her senspinsels. Hij luistert, knikt af en toe. Zij heeft haar moe der vermoord. Hij is de inspec teur van politie, die haar ver hoort. Dat gebeurt in 'De be kentenis' van de Canadese schrijfster Pedneault Van de psychologische thriller met de nodige humor, die zich tevens beweegt op het vlak van de poëtisch dramatische meditatie over haat-liefde in de verhou ding ouders en kinderen, zoals de aanbeveling van 'De be kentenis' luidt, is geen sprake. Waarom die Lena Fulvi haar moeder heeft vermoord, dat wil het publiek weten. Pedneault heeft zich in de dwang van de plot van een de tective- verhaal verslikt. In Claude Millers film 'Garde a vue' gaat detective Lino Ven tura hard tegen de aanvanke lijk hermetisch gesloten Mi chel Serrault in tot hij hem aan het praten krijgt. Dat ver wacht je van politie, nadat een moord is gepleegd. De inspec teur in 'De bekentenis' laat zijn verdachte maar doorrate len, stelt amper vragen en blijft zelfs twintig uur naar zijn slapende subject kijken. Het thema zal regisseur Mar celle Meuleman hebben aange sproken en gelukkig heeft zij in Elzevier en Broos de perfec te vertolkers gevonden Zij la ten elke foute wending van de plot, alle feilen van de schrijf ster met messcherpe precisie zien. Aan hen ligt het niet dat de inspecteur zich als een hal vegare welzijnswerker ge draagt en de moordenares ten onrechte ale journaliste wordt opgevoerd. De schrijfster heeft daarmee haar eigen stuk ver moord. PETER SNEL Of wilt u liever naar Amerika? Heesters uit Amerika Mouritshuis, Plein 29, Den Hoog. Uitzonderlijke expositie, t/m 13 januari. Elke dog van tien tot zes. Do/vrij tot 21 uur. Catalogus, achtergronden, video-presentatie. Aarzel niet, de tijd vliegt. Even thuis, in het Mauritshuis. Informatie over files en weg werkzaamheden via teletekst HILVERSUM Wie de meest actuele informatie over files en wegwerkzaamheden zoekt, kan nu vierentwintig uur per dag terecht bij Teletekst. De files zijn te vinden op pagina 730 en de wegwerkzaamheden staan op pagina 731. Dat teletekst deze service kan bieden, komt door de directe verbinding met het informa tiesysteem van het Communi catie Centrum bij de Algeme ne Verkeersdienst van de Rijkspolitie. Hierdoor is er geen enkele vertraging meer in de verwer king. Een andere nieuwe pagi na geeft uitleg over de meest gebruikte termen in weerbe richten. De informatie wordt verstrekt door het KNMI en staat op pagina 717. Diezelfde pagina wordt ook gevuld met waarschuwingen van de poli tie als de situatie op de weg daar aanleiding toe geeft. Wie op de hoogte wil blijven van de sneeuwhoogten per winter sportplaats kan terecht op pa gina 750. HILVERSUM „Ik vind dat de KRO een moedig beleid voert. Ze hebben steeds de beslissing geno men door te gaan met 'Vreemde praktijken' zonder de kijk-resultaten te kennen. Zo is het be sluit voor een vervolg in middels genomen. Het komend voorjaar gaan we zesentwintig nieuwe afle veringen maken. En die beslissing houdt geen verband met de kosten. Een serie wordt zelden goedkoper naarmate hij langer loopt. Er hoeft dan misschien geen nieuw decor te worden ge bouwd, maar vergeet niet dat de acteurs ook steeds duurder worden", zegt John de Mol, producent van 'Vreemde Praktijken', de comedy die vanaf 12 december zijn twee de seizoen beleeft bij de KRO. Wie de kijk- en waarderings cijfers bekijkt, zal beamen dat de omroep zich van zijn stout moedigste kant toont. Hoewel het aantal kijkers nu groeit, kan gerust worden gezegd dat de zevendelige reeks 'Drie recht, een averecht', de voor loper van 'Vreemde praktij ken', een regelrechte misluk king was. „We hebben de se rie toen (begin 1988) geëva lueerd en kwamen er achter dat je geen langlopende reeks kunt produceren als de plots voor het verhaal vanuit een advocatenpraktijk moeten ontstaan. Die advocatuur is in de nieuwe afleveringen dan of meer gedwongen het pu bliek levendig te houden. Ik denk dat we nu een stijl en kwaliteit hebben gevonden die we moeten vasthouden". John de Mol: .We zijn door schade en schande wijs ge worden. Zo zijn de kinder ziektes die in de eerste zeven afleveringen zaten, verdwe nen. En doordat iedereen in zijn rol is gegroeid, kan er economischer en daardoor ef ficiënter worden geprodu ceerd. Zo wordt er bijvoor beeld in het decor gerepe teerd. wat een positieve in vloed heeft op de kwaliteit. Iedereen kent automatisch zijn plaats. Bovendien heeft het duidelijk voordelen om langer met elkaar te werken De acteurs zijn aan elkaar ge wend en iedereen zet zich in voor een optimaal eindpro- dukt. Dankzij het feit dat we van de KRO mochten door emmeren, plukken ook de schrijvers daar de vruchten van. Ze weten inmiddels dat twee woorden soms beter kunnen zijn dan vier zinnen en dat je ingewikkelde plots het best kan laten zien via handelingen. Ze zijn echt steeds beter geworden". Eigen bedrijfje De nieuwe serie werd ge schreven door Jack Gadellaa en Peter Romer. Laatstge noemde is Ton de Vreede op gevolgd. John de Mol: „Jack en Ton hebben een eigen be drijfje, dat voornamelijk be drijfsfilms maakt Jack Ga dellaa heeft zich de laatste twee jaar wat afgezet tegen dat bedrijfsgebeuren en zich meer op televisie-produkties gestort, terwijl Ton is blijven hangen bij de bedrijfsfilms. Vandaar". HANS PIET Residentie Orkest onder leiding van Graeme Jenkins. Solisten de sop raan Maria Oran en de tenor Jose Ruiz. Gisteravond, Anton Philips- zaal. Den Haag. Herhalingen zater dagavond en zondagmiddag. Het ging er Spaans toe gister avond in de Anton Philipszaal Centraal op het programma van het Residentie Orkest stond de Zarzuela. muziek uit de Spaanse operette. Een licht voetig concert tussen uitvoe ringen van Bruckners zesde symfonie (vorige week) en .Romeo et Juliette' van Berlioz (14 en 15 december). Die Spaanse muziek is voor het orkest bepaald geen dage lijkse kost, maar omdat veran dering van spijs doet eten werd het toch een amusante avond. Het publiek van de E- serie had kennelijk wat af wachtend tegen het program ma aangekeken, de zaal telde lege stoelen, maar bij de Pro- menadeconcerten zaterdag en zondag aanstaande zal het pu bliek er zeker zijn. Al was het alleen maar om van de Spaanse tenor José Ruiz te ge nieten! Het programma met vijftien onderdelen belichtte een in ons land vrijwel onbe kend aspect van de Spaanse muziek De Zarzuela was al in de zeventiende eeuw bekend, maar door invloed van de Ita liaanse opera raakte de Zar zuela in de vergetelheid. Het bloed kruipt echter toch waaE het niet gaan kan en zo kwam - het in 1856, op initiatief van de componist Barbieri, in Madrid tot de opening van het Teatro de la Zarzuela. Het Residentie Orkest werd op deze Spaanse avond geleid door een Engelse dirigent, Graeme Jenkins Een wat vreemd muzikaal huwelijk met twee uiteenlopende tem peramenten op één kussen. Maar het klikte voortreffelijk en de orkestleden zich in de rol van en dat moest ook wel. een operette draait het nu eenmaal om het woord. De sopraan Maria boekte al eerder successen het Residentie Orkest en ir Zarzuela voelde zij zich als vis in het water. De tenor Ruiz was een ontdekki^W geen noot gaat hem te iedere toon komt probleemloos uit zijn keel. Niet alle ren even boeiend, maar col0-' ponisten als Giménez en raba kenden het geheim een goede Zarzuela en ven meeslepende muziek. De Zarzuela is dan ook niets, vocale grootheden Teresa Berganza. José ras en Placido Domingo h<(U ben zich er niet voor schaamd, sterker nog, zij haalden ook met deze inuzf veel succes. ADRIAAN HAGfcl ook behang geworden. Het gaat nu veel meer om huiselij ke problemen zoals de kleine misstappen van Bertus de Vries (Gerard Cox) en zijn vrouw Sjaan (Joke Bruys), die mede door de advocaten wor den opgelost. Het musical-ele ment, de twee liedjes die er eerst inzaten, zijn verdwenen en de drama-structuur is ver anderd. De serie is o'pgezet als een comedy en die lijn willen we blijven ontwikkelen", als John de Mol. Volkse humor En daarmee volgt 'Vreemde Praktijken' het spoor van 'Zeg 'ns Aaa' waarin de volkse hu mor van Koos en Mien Dob belsteen een steeds belangrij kere rol is gaan spelen. Om dit nog wat aan te dikken, doet Luus van Trigt (een rol van Sylvia de Leur) aan het begin van de nieuwe serie 'Vreemde Praktijken', zonder verdere introduktie, haar in trede als secretaresse Regis seur Zdenek Kraus: „We had den behoefte aan een extra karakter. Sylvia speelt een soort Moeder de Gans over die twee snotneuzen. Het is een rol die nog behoorlijk kan worden uitgebouwd". Om de kloof tussen acteurs en publiek zo klein mogelijk te maken, hebben de makers de comedy in uiterlijk en ver haalvorm steeds meer naar het echte leven geprojecteerd. John de Mol: „We wilden af van die pruiken en valse snorren. Het lag er gewoon te dik op, het was niet naturel". Om die reden werd ook de rol van Johnny Kraaykamp jr. iets bijgestuurd. Kraaykamp: „Ik ben nóg meer een Robin Hood-achtige figuur gewor den, sta voor recht door zee en vorm daarmee een con trast met die rechtse bal Lau rens Jan Bolsenbroek (Sjoerd Pleijsier) en scharrelaar Ber tus de Vries. Ik laat ze beiden regelmatig in de val lopen". Publiek De afleveringen worden met publiek opgenomen. Regis seur Zdenek Kraus: „Dat heeft duidelijk invloed op de speelstijl. Iedereen is voor honderd procent geconcen treerd en dat moet ook wel want de acteurs worden min Adèle ingetogener en indrukwekkender NEVER ENDING STORY2' Sylvia de Leur als secretaresse Luus met Sjoerd Pleijsier als Laurens Jan Bolsenbroek (I) en Johnny Kraaykamp jr. als Lex Tiggelaar. Vorige week stond ze avonden lang in Carré, gisteravond in De Naald en aan het eind van de maand in de Koninklijke Schouwburg. Dat kan, want Adèle Bloemendaal heeft dit keer een intieme show ge maakt waarmee ze overal te recht kan. Anders dan in Adè le in Casablanca nu geen ach tergrondzangeressen en een voorgronddanser die de aan dacht maar afleiden van waar het om gaat. De band is voor de helft geschrapt en voor de helft hetzelfde: Martin van Dijk en Tom Barlage begelei den. dus dat zit wel weer goed Adèle vertelt van haar onaan gepaste leven en fantaseert een reis in haar eentje op de Orinoco. Aan haar zoon schrijft ze brieven over haar wilde avonturen, maar ook speelt ze de cultureel attaché Edu van der Laer en zijn vrouw Constance. Een vrijge vochten vrouw, een bal en een taart in de jungle. Na de koffie zoekt Adèle het dichter bij huis. Ze stroopt met vriendin Sylvia de Leur als sexhooligans de stad af op zoek naar jonge mannen Adèle Bloemendaal. Grannies from hell. Het meest woest gaat ze tekeer in een fraaie versie van Paradise by the dashboard light, die be schaafd begint en uitmondt in een striptease met zweep en zwaar opgevoerde borstpartij. Banaal misschien, maar vooral heel komisch Met minimale gebaren roept de topactrice die Adèle is een net niet geraffi neerd zwoele sfeer op. En met haar gebrek aan gêne kan zij inderdaad een schuttingwoord uitspreken alsof ze het net bij de Bonneterie heeft gekocht Tussendoor zingt ze briljante chansons van Jan Boerstoel en anderen. 'De hondewacht', 'De generaal ontwaakt'. 'De bok ken en de schapen', stuk voor FOTO: MILAN KONVALKINKA stuk klassiekers. De meeste daarvan waren al in eerdere shows te zien. Enkele num mers zijn minder, maar 'de voetbalcoach' en een enkele wat te lange conférence slagen er nauwelijks in het hoge ge middelde peil omlaag te halen. In 'Adèle op de Orinoco' staat een vrouw van 58 zichzelf te zijn en heel sterk te zingen en te spelen. 'Casablanca' had iets van een make-updoos die die leeftijd lager moest doen lij ken. De ingetogenheid van deze voorstelling maakt grote indruk Adéle is op haar onko pieerbare eigen manier een subtiel chansonnière en een tof wijf tegelijk. DICK VAN TEYLINGEN Een van de aardigste grappen in een recente tv-aflevering van 'Golden Girls': Een van de dames wordt door een 'vrijer' uitgenodigd voor een avondje bios. Voor 'Henry V'. „Nee" antwoordt de dame in kwestie, „alsjeblieft niet. Ik vind 't niks al die vervolgfilms". Meneer dus in z'n eentje naar Kenneth Branagh's Shakespeare-verfil- ming (want daar ging het om), maar het antwoord is wel gel dig. Het geldt voor de vijfde Rocky die in aantocht is. het geldt voor de tweede 'Neve- rending story' In 1979 schreef de Duitse au teur Michael Ende zijn 'Unendliche Geschichte'. Als boek een weréldhit. dus de film kwam in '83: Wolfgang Pedersen was de regisseur van het spektakel, een internatio nale co-produktie van de Duit se producenten Bernd Eichin- ger en Dieter Geissler. Het was Geissler die Ende in '86 overhaalde hem de rechten te geven voor nog een adaptatie van een van de vele elemen ten uit het boek. Ende zei 'ja', middels gemeengoed, en de gie is opvallend vlak. De jonge Bastian Balthaj Bux krijgt via een droom a boodschap uit Fantasia: Kind-Keizerin (Childlike E press) is in slechte handen j vallen. Dus gaat hij weer laq bij antiquair Coreander zijn kopie van het boek Neverending story' niet handen wil geven. Bastil gaat er echter mee vandoor u komt weer in Fantasia terecl waar hij oude kennissen oj moet - het jongetje Atreyu, P* vliegende hond Falkor, F reusachtige Steenvreters - prï een aantal nieuwe. Het kin 1 keizerinnetje is gevangen d<F een (heel mooie) heks, Xayir' (Clarissa Burt), die bij el|dl wens die Bastian doet bova dien een stuk van diens her| nering in haar bezit krijgt. I wordt Bastians gemoed volrf' men geledigd, tót hij aan l herinnering aan zijn (overt den) moeder komt. En moeten ze afblijven. Regisseur George Miller (nl de flamboyante 'Mad Max-( gisseur van die naam, wél e Australiër maar van heel bezadigder kaliber) maakt I' een mystiek avonturenfilms van voor grotere kinderen, d hem waarschijnlijk met c de lange geeuw zullen uiti ten als ik dat voor u deed. I BERT JANSM Een vlerkprauw uit Tanzania wordt op zijn plaats gezet in het Tropen museum in Amsterdam. Het bootje is onderdeel van de tentoon stelling 'Het Tropen museum pakt uit', die 14 december wordt geopend en die een keuze geeft van wat honerdvijftig jaar door het museum is verzameld. FOTO: ANP dus zitten we nu met 'The ne verending story, volgènde hoofdstuk' En aan dat hoofd stuk is werkelijk niets verras send De figuren kenden we al, de speciale effecten zijn in- Opnieuw samen in Fantasia: het kind van de Steenvreter, Bastian (Jonathan Brandis) en het krijgertje Atreyu (Kenny Morrison).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 14