Mecente persfoto's uit Me Pravda in Inkt II wk„ osi met weinig niddelen en naximaal effect ft f*b Een absurdistische dodendans bij Nederlandse Opera •ÜNST/RTV ■IN EeidócGotnant DINSDAG 4 DECEMBER 1990 PAGINA 13 vro bezorgt kinderen orlogspropaganda LVERSUM De Avro heeft tot onge- en van vele ouders 2500 jeugdige 'le- van het tekenfilmclub 'Wordt Ver- gd' getracteerd op een video met lerikaanse oorlogspropaganda, het filmpje, waarin Donald Duck ge- jl' 's ende een halve minuut optreedt, zijn ïerikaanse munitiefabrieken te zien, -rstortende Duitse vliegtuigen en graf- H ien met hakenkruizen daarop. Donald ck wordt onder het motto 'deze oorlog 1 iok jouw oorlog' opgeroepen via de be- 1 tingen mee te betalen. Avro heeft de ouders na een klacht i brief gestuurd om mee te delen dat ■bleken is dat een inhoud, voor een •1 althans, minder geschikt is voor 10 ine kinderen". Hij 'Gysbreght' in Amsterdam AMSTERDAM De Toneelgroep Amsterdam presenteert op 1 januari in de Amsterdamse Stadsschouwburg de première van 'De Gys breght' van Joost van den Vondel in de regie van en met een decor van Rieks Swarte. Von del schreef 'De Gysbreght' in 1637 voor de opening van de eerste Stadsschouwburg aan de Keizersgracht. Op een enkele uitzondering na groeide de opvoering uit tot een jaarlijkse tra ditie. Het wordt dit keer een voorstelling „met voet noten", aldus een bekendmaking vart de to neelgroep: „Swarte gaat op zoek naar de we reld van Vondel en diens grote liefdes: Ru bens, Vergilius en Jacob van Campen." De spelers zijn Sam Bogaerts, Flip Ceulemans, Dirk Roothooft, Damiaan De Schrijver, Rieks Swarte, Rafael Troch en Maarten Wansink. Tot en met 11 januari wordt de voorstelling nog elf keer gespeeld. Moordenaar Lennon vindt zichzelf niet slecht ATTICA Mark David Chapman, die tien jaar geleden John Lennon doodschoot, heeft spijt van zijn daad, maar vindt zichzelf niet slecht. Dit meldt het Amerikaanse blad Ro chester Democrat and Chronicle, dat Chapman interviewde in de gevan genis van Attica, waar hij een straf van 20 jaar uitzit wegens de moord op de ex-Beatle. Chapman zegt in het blad dat men iemands leven niet mag beoordelen op grond van slechts één daad. „Voor ik de man werd die John Lennon vermoordde, was ik in de grond een net persoon", zegt hij. „Ik ben geen slecht mens. Net als bij ie dereen is een klein deel van mij Dat deel heeft het in mijn geval overgenomen." Hij vertelt ook dat hij voor de moord jarenlang last heeft gehad van „mentaal verval". Hij liet zich leiden door „kleine mensen", die tot hem spraken en hem vertelden wat hij moest doen. Toen hij op 8 december 1980 Lennon opwachtte bij het Dakota-gebouw, het Newyorkse appartementenge bouw waar de popmuzikant woonde met zijn vrouw Yoko Ono en hun zoontje Sean, hoorde hij een stemme tje in z'n hoofd dat zei: „Doe het, doe het, doe het". Chapman zegt in de loop der jaren veel berouw te heb ben gekregen van de moord op de man die hij nog altijd beschouwt als „een zoeker naar de waarheid". 06-nummer voor Rusland-actie HILVERSUM De actie 'Help de Russen de winter door' die zaterdag 15 december uitmondt in een grote te levisie-avond. heeft met ingang van vandaag een uit vijf telefoonlijnen bestaand 06-nummer geopend. Nederlan ders die meer informatie willen hebben over hoe zij het werk van de Stichting Voedselhulp aan Russen willen steunen, kunnen bellen naar 06-321.22.66. Intussen heeft de VARA besloten de radioprogramme ring van zaterdag 15 december geheel in het teken van de actie te stellen. Tussen 7 en 12 die ochtend presente ren Felix Meuders en Pieter Jan Hagens een programma met veel informatie over de toestand in de Sovjetunie. Tussen 12 en 14 uur zal in 'Spijkers met koppen' het ac cent vooral liggen op de relatie tussen Nederland en de Sovjetunie. Tussen 14 en 16 uur treden artiesten op en wordt geschakeld naar plaatsen in het land waar aan de actie wordt gewerkt. Het televisie-programma begint 's avonds op Nederland 1 om tien voor half acht en zal tot ongeveer half een du ren en wordt uitgezonden vanuit Studio Veenendaal. NVERBLOEMD REALISME IN SOVJET-FOTOGRAFIE cretj f g T ilerie Inkt II, Prinsegracht 20, Den Persfoto's uit de Sovjetunie -1990 Het Tijdschrift van Adri- Nette De Waarneming, een oepsexpositie. Geopend van aandag tot en met zaterdag van .00 uur tot 18.00 uur. Op zondag 14.00 uur tot 17.00 uur. Tot en 18 december. leeggekomen gebouwen aarvoor nog niet meteen een euwe bestemming is, wordt 00 eds vaker tijdelijk beelden kunst ondergebracht. De P ormalige Staatsdrukkerij ïr n de Fluwelen Burgwal is er voorbeeld van, maar ook Wijers-complex aan de cht 20 waar drie jaar grafiekwinkel Inkt *ev( n dependance kon openen, e kolossale ruimte in dit ge- iuw verdeeld over twee ages maakt het mogelijk c eer exposities tegelijk te Kf luden. Vaak zijn er presenta- es bij die in het reguliere ga- riecircuit geen kans maken ridat ze commercieel niet teressant zijn. Dat geldt ze- >r ook voor de huidige expo- ie met indrukwekkende fo- 's uit de Sovjetunie. Het zijn ito's die in de afgelopen twee Pv ir voor de Pravda werden s maakt, daarnaast heeft Inkt momen- )"e.'e el nog twee exposities in j lis, met elk een ander kara- T11 ;r. 'Hedendaags Realisme' is 'h titel van een expositie met '"y erk van zes 'figuratieve' childers, het loopt uiteen van npressionistisch tot bijna 1oto-realistisch Werk. En dan er ook nog een selectie uit 'de afleveringen van het meest jndoorgrondelijke blad onder e kunstbladen: 'Het Tijd- ihrift'. Uitgever en enig re- acteur is de Haagse kunste aar Adriaan Nette. Drie to- lal andere presentaties onder ;n dak. Inkt is een kunstba- r waar je telkens weer voor Krakau Philharmonisch Kamer- rkest o.l.v. Jean Paul Penin m.m.v. Kennedy (sopraan), Suzanna r oncayo von Hase (mezzosopraan), idith Mok (sopraan), Pierre Curon lariton). Huw Rhys-Evans (tenor) n Herve Hennequin (bas) met 'Cosi in tutte' van Mozart. Regie: Jeroen opes Cardozo. Koninklijke t choui - Een voorbeeld van een door graficus Adriaan Nette bewerkt por tret. FOTO: PR sen. Zelf heeft de grafiekwin kel samen met architectenbu reau Scala een verbouwplan gemaakt waarin de galerie en werkplaats uiteraard worden gehandhaafd en op de bovene- tages woon- en atelierruimte voor kunstenaars wordt gerea liseerd. Het Weijers-pand is ei gendom van de gemeente Den Haag, naar verwachting neemt het gemeentebestuur begin volgend jaar een besluit over de toekomst van het gebouw en daarmee over Inkt II verrassingen komt te staan en tussen spullen van bedenkelij ke kwaliteit altijd ook enkele mooie stukken vindt. Overigens ziet het ernaar uit dat binnen een half jaar meer duidelijkheid komt over de toekomst van het Weijers- complex. Er liggen nu twee plannen. Een projectontwikke laar heeft een plan gemaakt waarin de begane grond tot bedrijfsruimte wordt ver bouwd en daarboven koopap partementen komen. In dit plan is grafiekwinkel Inkt een kandidaat voor die bedrijfs ruimte, maar het is de vraag of Inkt in de commerciële exploi tatie van het gebouw zou pas- Sovjet-foto's Beeldende kunst, maar ook fo tografie van achter het vroe gere ijzeren gordijn krijgen sinds de glasnost in de Sovjet unie en de revoluties in Oost- Europa ruime aandacht in het westen. Zo is nu in de Beurs van Berlage in Amsterdam een expositie te zien met werk van honderd fotografen uit Oost-Europa. De presentatie in Inkt II van foto's uit de Sov jetunie is veel kleiner van op zet werk van negen persfo tografen en maakt ook een wat geïmproviseerde indruk. Dat laatste heeft alles te ma ken met de manier waarop het project tot stand kwam. Na af loop van de Sail-manifestatie reisde fotograaf Pieter Veen met het zeilschip MIR mee naar de thuishaven Leningrad. Hij maakte een reportage over het leven van de bemanning van dit zeilschip. Aan boord kwam hij in contact met me dewerkers van de Komsomols- kaia Pravda, de 'vernieuwde' versie van de partijkrant Pravda. Een blad met de gi gantische oplage van 23 mil joen exemplaren. Pieter Veen raakte onder de indruk van de kwaliteit van de fotografie in deze krant en besloot een ten toonstelling te organiseren. Na de nodige organisatorische problemen, wist hij de foto's in Nederland te krijgen. Galerie Inkt kon op heel korte termijn en tegen lage kosten ruimte beschikbaar stellen. Afghanistan Het beeld dat de negen Prav- da-fotografen van de Sovjetu nie schetsen is onthutsend. Komen deze foto's uit het land dat zich een supermacht mag noemen en dat nog steeds kos monauten de ruimte in stuurt? Doffe ellende, armoede en vertwijfeling, dat is wat de fo tografen laten zien. Het zijn beelden uit een ontredderd derde wereldland maar zonder de vrolijkheid en de creatieve 'Liefde in het dorp' is de titel van deze foto van Anatoli Maltsev, één van de Sovjetfotografen die in galerie Inkt II exposeren. FOTO: PR overlevingsdrang waarvan de Novib-kalender ons elk jaar weer getuige laat zijn. Maar een klein gedeelte van de fo to's gaat over zaken waar de Russen trots op kunnen zien, bijvoorbeeld de reportage van een sportmanifestatie of idylli sche natuuropnamen van de taiga. Of een enkel plaatje van het onbekommerde boerenle ven op het platteland De fotografen zijn bevrijd van de (zelf)censuur en willen nu weieens laten zien hoe het er in hun land echt voorstaat. Ze zoeken naar de schaduwzijde van het bestaan in de voorma lige heilstaat: bedelaars, alco holisten, troosteloze mensen in de rij voor winkels, invaliden, en verwaarloosde ouderen. Veel somber kijkende dikke vrouwen met hoofdoeken en kleding a la de jaren dertig, het ziet er ongekend treurig uit. De fotograaf Kerasov heeft een prachtige reportage gemaakt van de terugtocht van het Russische leger uit Af ghanistan. Tanks die zijn ver anderd in een hoop schroot en een stapel helmen zijn de stille getuigen van felle gevechten. Het is trouwens opvallend op hoeveel foto's soldaten figure ren; het leger neemt in de Sovjet Unie een prominente plaats in het straatbeeld in. Er zijn ook foto's van oorlogsin validen met het soort prothe ses dat in Nederland al voor de oorlog niet meer werd ge bruikt en van veteranen die uit protest tegen iets wat niet duidelijk wordt, hun vele on derscheidingen inleveren. De fotografen Arsenjev en Fi latov hebben reportages ge maakt op het platteland en la ten de pracht van landschap zien en de primitieve omstan digheden waarin de bewoners leven Ook dit werk levert schrijnende beelden op, zoals het enorme stuwmeer waar in het midden een kerktoren bo ven het water uitsteekt. Het laatste wat nog zichtbaar is van het dorp dat tot voor kort op deze plaats lag. De expositie is eén indruk wekkend voorbeeld van docuL mentaire fotografie waarbij de foto's een rol vervullen in po litieke en maatschappelijke ontwikkelingen. De Pravda- lezer krijgt nu de dingen te zien die tot voor kort stelsel matig werden verzwegen. De fotografen stellen zich op als verslaggever en zijn niet uit op kunstzinnige fotografie of al leen maar een mooi plaatje. De foto's hebben ook niets extra's nodig om te overtuigen, daar doet zelfs de soms bedenkelij ke technische kwaliteit niets Adriaan Nette Ook bij Inkt II. maar van een fundamenteel ander karakter is de expositie 'Het Tijdschrift' van de Haagse graficus Adri aan Nette. Geen realisme zoals in de Pravda en geen streven naar waarheid, maar alleen het tot vervelens toe herhaal de beeld van één personage in een telkens iets andere ge daante. Het oorspronkelijke zwart-wit portret is door Adri aan Nette op eindeloos veel verschillende manieren be werkt, soms komen er slangen uit zijn hoofd, dan weer heeft hij spijkers in zijn schedel of een plank voor de kop. In de zomer van 1988 plakte Adri aan Nette al eens een bewer king van dit portret in de Haagse binnenstad op schut tingen en tegen blinde muren, met als begeleidende spreuk 'Vanavond Spreekt'. Hij toont zich een vasthoudend kunste naar, maar zijn tijdschrift heeft inhoudelijk niets meer te bieden dan elk willekeurig pulpblad. Een hoop gedoe naar aanleiding van een flinterdun ideetje. HANS OERLEMANS ouwburg Den Haag, gisteravond. op) lui g\ hoe het toneel in Mozarts pera 'Cosi fan tutte' wordt in richt it jaar stelde bij De Neder- ndse Opera een gigantische aterbassin de zee voor waar- 11 een prieeltje stond dat deed enken aan een openbaar toi- t Het door Alfonso bedachte ertrek naar het slagveld van te errando en Guglielmo ge- ;e g ihiedde per luchtballon! ijnl isteren beleefde een dwjerder in de Franse stad Se- r-en-Auxois opgevoerde 'osizijn Nederlandse premi- Met betrekkelijk weinig uto iddelen zeker in vergelij- ng tot de enscenering van e Nederlandse Opera be- 'i fikte men toch een maximaal :mb fect. et prieeltje was hier multi- cri pctioneel: in het begin een >ort hunebed op Griekse zui- H n die een voor een werden erg erwijderd en achtereen vol- :ns dienden als bed, stoel en 'felpoot. Het overgebleven ieeldak komt bij de ontkno- ng als een 'deus ex machina' aar beneden zetten, compleet t losschietende engeltjes, t alles bij een door bijzonde- belichting steeds van sfeer Branderend op zich heel een- Qudig zeedecor van de schil- Melle Hammer, zj immer genoeg had het Pool- Krakau Philharmonisch amerorkest doordat de bak 'oest worden afgedekt, plaats genomen op het toneel, wat akoestisch gezien niet de beste oplossing is. Bovendien had het niatrozenleger dat Gugliel mo en Ferrando naar het slag veld begeleidt, moeite niet over het enigszins in de weg zittende orkest heen te mar cheren. De Franse bas Herve Henne quin zond de rol van Don Al fonso met de nodige overtui ging. Don Alfonso, die immers de weddenschap beraamde, is heel zeker van zijn zaak dat •iedere vrouw in wezen ont rouw is. Hij wint de weddenschap en zingt dari met triomfgevoelens de aria 'Cosi fan tutte', letter lijk vertaald 'Zo doen ze alle maal'. Van het kamermeisje Despina dat, tegen betaling, meespeelt in Don Alfonso's complot, maakte de sopraan Judith Mok een echte slet, precies zoals dat hoort. Zij was evenwel zo met acteren bezig, dat nu en dan haar stemvolu me het een beetje liet afweten. Ook Louisa Kennedy had pro blemen met het luid en duide lijk bereiken van de achterste rijen. Haar stem is wel fléxibel en Mozart lijkt haar bijzonder goed te liggen. Pierre Curon (Guglielmo) en Huw Rhys- Evans (Ferrando) leverden prima prestaties. Maar Suzan na Moncayo von Hase als Do- rabella stak iets boven de an dere solisten uit. Zij zingt steeds op het juiste volumeni veau, zuiver en vooral ver staanbaar. Dirigent Jean Paul Penins opvatting is misschien wat te 'deftig'. De muziek had wel sprankelender kunnen worden uitgevoerd. In de Ne derlandse tournee van deze 'Cosi' worden Tilburg, Terneu- zen en Rotterdam nog bezocht, respectievelijk op 7, 9 en 11 december. ARTHUR VAN DER DRIFT 1 1 1 000 12 M '40 200 f 1 s«- b 2b *00 un Vb y 'oo ifk VUt 1 lbö 000 Te laag bod voor Van Gogh Voor dit schilderij van Vincent Van Gogh, 'Gezicht op het gesticht en de kapel van Saint- Remy', eigendom van de filmster Elisabeth Taylor, werd in het veilinghuis Christie in New York slechts 11 miljoen dollar geboden. De eigenares vond dit te weinig en trok het schilderij terug. FOTO: ANP Bijna een miljard voor cultuurbehoud RIJSWIJK Er is 958 mil- joen gulden nodig om de col lecties van de Nederlandse, musea voor de toekomst te be waren. Dat blijkt volgens een woordvoerster van het minis terie van wvc uit de bevindin gen van externe deskundigen. Het gaat om de volledige col lecties van alle Nederlandse musea. Een selectie van wat per sé bewaard moet blijven en wat minder belangrijk is zou nog niet gemaakt zijn. Op het bedrag van 958 miljoen gulden kan dus vermoedelijk nog wel het één en ander wor den afgedongen. Wel tellen alle vormen van behoud mee: behoud door restauratie en schoonmaken, maar ook door beveiliging en temperatuurbe- heersing en zelfs door registra tie en documentatie. Genoem de externe deskundigen in ventariseerden de achterstan den in het onderhoud op ver zoek van de minister D'Anco- Vier aanmoedigings prijzen Dansersfonds AMSTERDAM De jury van de Stichting Dansers fonds '79 heeft dit jaar vier vrouwen aanmoedi gingsprijzen van elk 3.000 gulden toegekend. Twee winnaars kregen de prijs toegekend voor hun uitvoe rende en twee voor hun chore ografische kwaliteiten. Tijdens een bijeenkomst in het Am sterdamse Muziektheater werd gisteren bekendgemaakt dat de prijzen gaan naar Mariëtte Redel (Scapino Ballet Rotter dam, Assepoester in .Cinderel la'). Lydia Harmsen (New York City Ballet, voor haar prestatie^ door te dringen tot het coq?s de ballet), Paula Vink (choreografe Scapino, maakte onder meer 'Relations' en '.Petticoat Pact') en Patrizia Tuerlings (artistiek leidster Reflex, maakte onder meer het duet 'BRMS' en 'Hymne an die kleine Freuden'). Kattenmuseum in Amsterdam AMSTERDAM Burgemeester van Thijn van Amsterdam heeft gisteren in het vroegere patriciërshuis van de familie Van Eeghen aan de Herengracht 497 in Amsterdam het eerste Neder landse kattenmuseum geopend. Het fraaie huis is door initiatiefnemer Bob Meijer omgedoopt tot Katten Kabinet. Un Ballo in maschera opera van Verdi door de Nederlandse Opera onder leiding van Michael Halasz m.m.v. van het Filharmonisch Orkest in het Muziek theater in Amsterdam. Opnieuw komt de Nederland se Opera met een spraakma kende produktie en wel met de première van 'Un ballo in maschera' van Verdi, een co- produktie met de English Na tional Opera. Eerdere uitvoe ringen in Engeland kregen wegens de omstreden regie van David Alden veel kritiek. Ook hier bleek na afloop uit de luidruchtige reactie van het publiek dat men niets van deze regie en in het voetspoor daarvan decor en kostumering van David Fielding moest heb ben. Niet onbegrijpelijk maar ook niet helemaal terecht om dat voor het regieconcept dat meer de onderliggende per soonsstructuren wilde bloot leggen dan de historische lijn volgen, veel is te zeggen. Doordat in deze interpretatie, waarbij de plaats van hande ling, het Zweedse hof uit de 18e eeuw, abstract en qua kle ding naar deze eeuw werd verplaatst, veel te veel extra ballast werd gestopt, keerde hij zich tegen zichzelf. Geba ren en handelingen werden eerder absurd of belachelijk dan betekenisvol, requisieten zoals het alom aanwezige sche ve bed leken alleen een visue le functie te hebben. Dat neemt niet weg dat ondanks deze krietièk er niet heel mooie momenten waren, waar mede door een inventieve be lichting onverwacht sterke ef fecten werden bereikt. Het was echter de muziek die er voor zorgde dat de produktie als zodanig toch een succes ge noemd mag worden. In de eerste acte kon men nog twijfelen of het de bevlogen dirigent Michael Halasz zou kochte voorstellingen zal de dirigent zijn greep op het orkest hopelijk nog verster ken. Het koor zong en acteer de dat het een lust voor het oor en oog was, hoe dwaas de actie er soms uitzag. De zangers deden het over de hele linie goed met als toppers de twee Nederlanders, Jard van Nes in de moeilijke rol van de waarzegster en Elena Vonk als de trouwe page van de Zweedse koning Gustaaf. De manier waarop beiden ge regisseerd waren roept weer standen op, vooral het ver krampte gedoe van de bebaar de page. De drie zangers in de hoofdrollen die bij de Neder landse Opera debuteerden vol deden goed zonder bij deze première meteen een geweldig enthousiasme los te maken. Daarvoor moeten de dramati sche sopraan Ljoebov Kaza- novskaja als Amelia en Emil Ivanov als koning Gustaaf nog meer in hun rollen groeien en zeker wat betreft" Ivanov, ge nuanceerder en vooral over tuigender worden. De moorde naar van de koning, Anckar- ström, kreeg van Michael Le wis een fel gezongen en uiterst beweeglijke vertolking. De vier Nederlanders in de klei nere bijrollen tenslotte lever den goed vakwerk. ERIK BESIER door René de Cocq Films Soms worden goeie programma's (want die zijn er heus wel eens, al leest u op deze plaats meestal meer gemopper dan loftuitingen) uitgezonden op de verkeerde tijden, en de verkeerde, nee, niet op de goede tijden, want die moeten natuurlijk eigenlijk helemaal niet worden uitgezonden. Wat het 'goeie' betreft: zondagmorgen .tussen tien en elf uur werd in het 'kinderblok' van de VPRO een documentaire vertoond over een (helaas uitzonderlijke) vriendschap tussen een Israëlisch en een Palestijns gezin. Een openbaring: kinderen van beide kampen aan het woord over hun leven, hun ideeën, hun idealen, de spanningen in hun omgeving, en hun ontdekking dat 'aan de overkant' ook heel gewone aardige mensen wonen, al zijn het dan, in de visie van politiek verblinde hersenspoelers, eigenlijk een soort onmensen. Zo'n film geeft een beetje bemoediging, is broodnodig tegenwicht tegen de (op diezelfde dag vertoonde) journaalbeelden van alweer een gewelddadige aanslag door Palestijnse jongeren op Israëlische burgers, alweer zo'n wanhoopsactie die een uitvloeisel is van het Tempelberg-incident een paar weken geleden. Het ene bloedbad volgt het andere op, in een soort noodlottige onafwendbaarheid, en als je die bloedige beelden ziet denk je: Het komt nooit meer goed Daarom is het zo jammer dat die documentaire 'verstopt' was in het kinderblok. Op zichzelf is het natuurlijk prima als ook kinderen kennis nemen van deze zaken, en in 'hun' tv-tijd niet alleen worden bestookt met tekenfilms en slapstick. Maar deze 'volwassen' film zou ook door veel meer 'grote mensen' moeten worden bekeken. Het had mij persoonlijk, om maar 's wat te noemen, wel wat geleken als die semi- Vlaamse semi-ongein van Kamagurka ('Lava', bij diezelfde VPRO in de vroege vooravond) ervoor was opgeofferd. programma's met die kwalificatie zijn er ook meer dan genoeg. In die categorie past ook de serie 'Steden des tijds' die door de NOS is vertoond en die gisteravond met de aflevering 'Breda' werd afgesloten. Ik had de reeks steeds behendig omzeild maar kwam vorige week toch min of meer per ongeluk in de aflevering over Assen terecht. Aardige stad. Assen, daar zult u mij niet over horen klagen. Maar de neuzelende prietpraat die erover in deze documentaire ten beste werd gegeven was werkelijk niet om na te vertellen. In opgeklopt proza, zo te horen opgeschreven door de jongste bediende van de plaatselijke VVV die graag promotie wil maken (of ooit wil worden ingehuurd als copywriter voor 'Ontdek je plekje') en voorgelezen door een plaatselijke discjockey, kregen we alles te horen over hoe geweldig het daar in de Drentse hoofdstad is. en hoe gezellig, hoe historisch, hoe actief, hoe milieubewust. Allemaal nog niet zo erg, als het filmpje dan nog maar vakkundig was gemaakt. Maar zelfs dat kon er niet af: niet alleen verkeerde tekst bij verkeerde beelden, maar ook items die meer vragen opriepen dan beantwoordden. Bijvoorbeeld dat over die juwelier, lid van de oude middenstand, die vertelt hoe hij zich steeds had verzet tegen de komst van een nieuw winkelcentrum met landelijke grootwinkelbedrijven erin, en dan vergeten ze de voor de hand liggende vraag te stellen: en nu het er toch is, hoe kijkt u er nu tegenaan? Hij stak zo te zien nog in een goed pak. zonder rafels, dus het zal misschien zijn meegevallen. Nou ja, net wat ik zeg, leuke stad, maar geheel verkeerde promotie. Ik begrijp niet hoe de afdeling inkoop van de NOS, die ik toch als redelijk kwaliteitsbewust beschouw, dit heeft laten passeren. Of is het niet gekocht, maar gewoon gratis ter beschikking gesteld door de uitgever die deze serie in boekvorm op de markt gaat brengen? Uit de aftiteling zou je dat laatste in elk geval kunnen afleiden. Als dat zo is, had de serie gewoon bij de STER moeten worden vertoond. Of helemaal maar niet, dat was natuurlijk nog het allerbeste geweest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 13