De meest stijlvolle koningin 1 r Jules de Corte 45 jaar tussen bodem en plafond mal Ie ZATERDAG 1 DECEMBER 1990 „DE NEDERLANDERS VRAGEN TE WORDEN BEMIND" AMSTERDAM - Dinsdag 4 mei 1820. „Waarom verzorg jij je niet, kindlief? Ik denk dat je te veel bloed hebt. Het doet mij goed te horen dat je ronder wordt. Het ligt in de natuur besloten, en snoer je in godsnaam niet in". Een passage uit een brief van een moe der aan haar dochter, die in verwachting is van een kind. Een brief met affectie, maar ook vol vermaningen en advies. Want moeder is keizerin en wil dat haar dochter een voorbeeldige koningin van Nederland wordt. En dat werd ze. ..Anna Paulowna was de meeste stijlvol le koningin die Nederland ooit gekend heeft. Ze was erg rijk, wist hoe het was om prinses te zijn. ze had de affectie en liefde van haar echtgenoot, was elegant en hij ook". Toby Jackman is Canadees en professor in de geschiedenis en mag in zijn vrije tijd graag andersmans correspondentie lezen. Bij voorkeur brieven van hoog ge plaatsten, liefst vrouwen. „Een goede vriend van mij is sociaal historicus en meent dat de geschiedenis bepaald wordt door het volk. Dat kan wel waar zijn, maar als je niet kunt lezen en schrijven, je hebt geen stem in het kapittel en bent geen minister, dan ben je afhankelijk van het systeem. Volgens mij loopt ge schiedenis van boven naar beneden: mensen met macht en bezit bepalen op velerlei manieren de richting van de dans. Ik ben daarbij in het bijzonder ge ïnteresseerd in vrouwen omdat hun functie zeer wezenlijk was, maar niet zichtbaar". Saai Hoe wezenlijk de rol van invloedrijke vrouwen was, laat Jackmann zien in zijn nieuwste boek 'Chcrc Annette, of hoe men een goede koningin van Nederland wordt*. Het boek bevat brieven van tsa rina Maria Fjodorovna aan haar doch ter. Anna Paulowna. die uitgehuwelijkt was aan Willem van Oranje, de latere koning Willem II. Anna hield van Wil lem maar haatte het saaie Den Haag. Liever verbleef zij in het elegante Brus sel. waar het goedkoop was en veel bui tenlanders vertier zochten. Haar moeder sprak haar via haar brieven moed in. ..Het is je lot daar te leven kindlief. Je moet in elk geval proberen je aan te pas sen. Dat zal veel voorzichtigheid en zorg vragen maar op den duur kun je erin slagen. Het zou uitermate verdrietig voor de Nederlanders zijn als zij zagen dat je die mening bent toegedaan. Zij vragen te worden bemind", schreef de tsarina op dinsdag 6 januari 1820. En als troost stuurde zij een kostbaar gebor duurde mantel mee. De afstand Leningrad - Den Haag was in die tijd bijna alleen per post te over bruggen. Telefoon bestond niet en een reis per trein was lang en vermoeiend. Dus schreven moeder en dochter elkaar. Veelvuldig. Omdat ze van elkaar hielden en zeeen van tijd hadden. „De komst van de telefoon heeft het beroep van his toricus veel moeilijker gemaakt. Tot aan de Eerste Wereldoorlog werd er veel ge schreven maar sindsdien is de telefoon in zwang geraakt. En dat is voor histori ci jammer. De geschiedenis zal nooit we ten wat koningin Elizabeth en prins Phi lip hebben besproken over de crisis rond Thatcher. Had deze kwestie in de vorige eeuw gespeeld, dan had Elizabeth brie ven aan Philip geschreven over de poli tieke crisis. Nu praat zij met hem via de telefoon en zullen we nooit weten of ze blij is of bedroefd". Paranoïde affectie van Maria Fjodorovna voor haar dochter Anna, maar ook over het leven van het Huis Romanov, zowel in Rusland als in Nederland. Maria Fjodo rovna was de naam die Sofia Dorothea van Württemberg aannam toen zij trouwde met de Russische groothertog Paul. die in 1796 tsaar werd. Bij een pa leisrevolutie in 1801 werd de tsaar met een sjaal gewurgd en was Maria Fjodo rovna van haar paranoïde echtgenoot verlost. In zijn laatste levensjaren over woog Paul zijn vrouw op te sluiten in een klooster en zijn twee oudste zoons in de gevangenis. Na zijn dood meende Maria Fjodorovna de troon te bestijgen maar de keizerlijke macht ging over op haar zoon Alexander 1, die zijn moeder zijn hele verdere leven bleef raadplegen. „De invloed van de keizerin was groot. Zij werd voortdurend geraadpleegd en als zij iets afkeurde dan gebeurde het niet", aldus Jackman. Zo speelde zij een niet onbelangrijke rol in de internationa le politiek door Napoleon af te wijzen als huwelijkskandidaat voor een van haar dochters Catharina of Anna. De Anna Paulowna jongste dochter werd uitgehuwelijkt aan de Prins van Oranje en kreeg een riante bruidsschat mee: een miljoen roebel plus een jaarlijkse toelage van meer dan hon derdduizend gulden uit het zogenoemde apanagefonds dat haar vader had inge steld. Jackman was verbijsterd toen hij in de brieven de bedragen las die moe der schonk. „De vrijgevigheid van moe der was absoluut onthutsend: voor haar verjaardag kreeg zij tienduizend roebel en op haar naamdag nog eens tiendui zend. En toen haar juwelen door onacht zaamheid bij een brand verloren gingen, werden ze door haar broer vergoed. Anna was de jongste en werd ronduit verwend". Vuile was Jackman is verzot op koninklijke corres pondentie. Omdat bijna alle brieven van het Engelse koningshuis al zijn gepubli ceerd. richtte hij zich bijna veertig jaar geleden op Nederland. Hij stuitte daarbij op koningin Wilhelmina, die de (vuile) Toby Jackman: „Nee, ik heb het nooit gênant gevonden om brieven te lezen". FOTO: DIJKSTRA was van de familie liever niet buiten hing. Jackman: „Wilhelmina leefde nog toen ik een aantal brieven had gelezen van Anna's zuster Catharine aan tsaar Alexander I. Toen dacht ik, als er brie ven zijn van Catharine, dan moeten er ook brieven zijn van Anna. Maar Wil helmina was de kleindochter van Anna en dat was nog te dichtbij. Na haar dood mocht ik dank zij de vriendelijkheid van prins Bernard en koningin Juliana mate riaal bekijken". Zowel in Nederland als in Weimar (het staatsarchief, waar An na's brieven zijn bewaard nadat ze na haar dopd waren terecht gekomen bij haar dochter Sophie die was getrouwd met de groothertog van Saksen Weimar) vond Jackman correspondentie tussen Anna en haar broers. Hij stelde het boeje 'De Romanov Relaties' samen en nam zich voor een tweede boek te schrijven over de brieven van Maria Fjodorovna aan haar dochter Anna. De brieven die Anna aan haar moeder schreef heeft Jackman vooralsnog niet kunnen vin den. Hij verwacht dat ze in St. Peters burg worden bewaard, waar hij de mede werking hoopt te vinden die hij uitein delijk ook in Nederland kreeg. Jackman kreeg alles op microfiche toegestuurd onder voorwaarde dat het manuscript volgens de Windsor-rules gelezen zou worden. „Hel is eigenlijk een soort cen suur. een beperking, maar het beschermt je voor fouten. En je moet niet vergeten dat men je een dienst heeft bewezen. Dit zijn geen openbare papieren. Maar mij is nooit gezegd dat ik iets weg moest la ten". Plichten De mooiste brieven vindt Jackman de geëmotioneerde brieven van de keizerin na de dood van haar zoon tsaar Alexan der en de opstand die daarna uitbreekt rond de troonopvolging van Nicolaas. Het is dan 1825 en Anna voelt zich nog steeds niet thuis in Nederland. „Zet in godsnaam de wrede gedachte van je af, dat je als het ware een afkeer voelt van je landgenoten omdat zij boosaardig zouden zijn. Als je deze gedachten voed sel geeft doe je jezelf onrecht aan en pijn". Maria Fjodorovna herinnerde haar dochter er voortdurend aan dat ze Nederlands was en niet alleen Russisch. Jackman: „Anna was er altijd zeer dui delijk over dat zij een Russische groo thertogin was. Haar moeder herinnerde haar er altijd aan dat zij een plicht had tot haar man en onderdanen". Anna sprak geen Nederlands, maar wel Duits, Engels en Frans. Er was ook geen enkele reden om Nederlands te leren want iedereen in haar kringen sprak Frans. Het was dé taal voor de beter ge situeerden. De correspondentie van Ma ria Fjodorovna is dan ook in het Frans en doortrokken van aanprijzingen en vermaningen. Als Anna en Willem aan de dood ontsnappen bij een brand in Brussel is moeder opgelucht maar vraagt daarna onmiddellijk hoe het mogelijk is dat er juwelen verloren zijn gegaan. „Het spijt mij dat je je mooie amethis ten ketting en je zegelring bent verloren, maar ik moet je zeggen, kindlief, dat ik niet begrijp waarom die voorwerpen niet waren opgeborgen bij je andere diaman ten en rondzwierven". Moeder coachte Anna voortdurend. Wees haar op haar plichten als vorstin. Jackman: „Veel van Anna's leven is een reflectie van hoe haar moeder opereerde in Rusland. Met dit verschil dat haar moeder natuurlijk veel meer macht had. Ze werd geraadpleegd door tsaar Alexan der I, hield toezicht op de keizerlijke fa milie en paleizen en was beschermster van opleidingsinstituten voor meisjes". En toch moet de invloed van Anna op Willem niet worden onderschat, meent Jackman. „Anna had grote invloed op Willem. Zij herinnerde hem er voortdu rend aan wie hij was. Zij wilde dat Wil lem er nooit aan zou twijfelen dat hij een echte koning was. Zij had een posi tieve invloed op zijn positie. Of het ook positief was voor het land, is iets anders. Ik denk dat het belangrijkste is wat zij deed. was Nederland een zeer stijlvol hof geven. Het was formeel, niet intel lectueel, maar erg stijlvol. Andere men sen die Nederland bezochten rapporteer den dat hare majesteit hen goed had ont vangen, dal ze elegant hadden gedineerd, etcetera. Heel anders dan ten tijde van haar schoondochter Sophie (echtgenoot van Willem III, red.), waarmee Anna op voet van oorlog stond. Toen werd ge schreven: „O, ik moest naar dat ver schrikkelijke feest en ik haatte elke mi nuut". Escapades Jackman is vooral nieuwsgierig naar de correspondentie tussen Anna en haar man. Uil die brieven zou blijken hoe groot de invloed van Anna werkelijk was.'„Ik denk dat de correspondentie met Willem gedurende de Belgie kwestie zeer interessant is", aldus de Canadees. Vraag is of het Koninklijk Huisarchief die brieven prijs wil geven. De geschie denis van de Oranjes kent vele buiten echtelijke verhoudingen, kinderen en on gelukkige huwelijken. En hoe verser de escapades, hoe vaster het deksel op de archieven. Want hoe geliefd Willem II ook was bij zijn schoonmoeder in Rus land vanwege zijn charme en welgema nierdheid, diezelfde Willem beraamde een complot om koning Willem de Eer ste in België van de troon te stoten en liet bij zijn dood dermate grote schulden achter dat de Russische tsaar moest bij springen in ruil voor een schilderijen van Rembrandt, Rubens en Van Dijck, die nu nog altijd in de Hermitage te be wonderen zijn. Nu de Sovjetunie haar deuren heeft opengezet vertrekt Jackman binnenkort opnieuw naar Rusland om te snuffelen in archieven. Want hij is nog lang niet uitgelezen. Hij is uitermate gefascineerd door privé-correspondentie van belang rijke mensen en voelt zich daarbij nooit beschaamd. „Nee, ik heb het nooit gê nant gevonden om brieven te lezen. Je bekijkt ze als historicus en weet ook dat wanneer de brieven de tijd hebben over leefd, het ook wel niet zo erg zal zijn. Anders waren ze allang vernietigd ge weest. Ikzelf heb al mijn corresponden tie van de laatste jaren, uitgezonderd liefdesbrieven, aan de universiteit gege ven met de restrictie dat zij pas na mijn dood mag worden geopend. Ik denk dat de correspondentie interessant is omdat ik met vrienden heb geschreven die zijn uitgegroeid tot succesvolle schrijvers en dichters. Mensen met invloed". MONIQUE VAN DE VEN HELENA VEEN - Het is lang stil geweest rond Jules de Corte. De eenling in de Nederlandse klein kunst, door vakgenoten één van de beste tekstschrijvers genoemd, leek door ziekte geveld. Slechts een en kele keer hoorden we via de radio nog eens zijn meest bekende liedjes ('Ik zou wel eens willen weten' of 'Koning Onbenul'). Maar het gaat goed met de vaderlandse dichter- zanger-pianist. Nadat vorig jaar zijn boek 'Dromen en Verhalen' bij uitgeverij Fontein verscheen, is deze week zijn CD 'Ingelijst' uitge bracht. Voor het eerst sinds vijftien jaar kan Ne derland weer genieten van nieuwe en oude, specifieke 'De Corte-liedjes'. Stuk voor stuk verrassende luisterteksten, soms wat beschouwend, dan weer humo ristisch, en steeds gekruid met het han delsmerk: een subliem taalgebruik. We ontmoeten hem in zijn woonhuis in het Brabantse Hclenavecn. „Ik weet niet hoe het komt. maar ik ben m'n hele leven al onzeker geweest. Ook bij deze laatste op name had ik zoiets van: ben ik dan echt wel zoveel beter dan een ander dat er een plaatje van moet komen? Maar van de andere kant ben ik nog nooit een dag zonder werk geweest". Jules de Corte is inmiddels 66 jaar. Er zullen maar weinig Nederlanders zijn die zijn stem niet ken nen. 45 Jaar lang was hij te beluisteren via de KRO-radio. Hij maakte dertien LP's en schreef een niet te tellen aantal liedjes en teksten. Hartklachten en een bypass-operatie maakten in 1983 een einde aan zijn ra diowerk en optredens door het land. Maar als schrijver bleef De Corte achter de schermen actief. Zo schreef hij veel voor anderen ('Kinderen voor kinderen' en Mathilde Santing) en vorig jaar ver scheen zijn eerste boek, 'Dromen en Verhalen'. Net als in zijn liedjes vertelt de dichter- zangcr in zijn boek over mensen, over alledaagse en bizarre situaties. Humor en verbazing voeren daarbij de boven toon. Van zijn jeugd wordt in de verha len eveneens een tipje van de sluier op gelicht. Want hoewel hij, net als menig ander in de Brabantse Peel, in een groot gezin werd geboren, verliepen zijn eerste levensjaren verre van alledaags. Op éénjarige leeftijd werd Jules de Corte blind door een verwaarloosde, gecompli ceerde oorontsteking („De dokter was aan het carnaval-vieren.."). Twee jaar la ter belandde hij al in het blindeninsti tuut in Grave. Eerst bij de nonnetjes en later bij de fraters. Wat De Corte van deze jaren vooral is bijgebleven, is de kilte. „Warmte, enig lichamelijkfcontact, was taboe. Het einde van de,Zomerva kanties, die ik altijd thuis dóorbracht, waren dan ook vreselijk. Zeker tot mijn veertiende jaar heb ik me dagenlang diep ongelukkig gevoeld als ik weer naar het instituut terug moest. Was ik er een maal een paar dagen, dan ging het wel weer". Muziekles Muziek en cultuur droeg het blindenin stituut hoog in het vaandel. De pupillen moesten wel uitgesproken anti-talenten zijn om van muziekles vrijgesteld te worden. De jonge Jules kreeg klarinet- en vioolles. En op zijn achtste belandde hij achter de piano. Een wonderkind was hij niet, maar de muziek boeide hem wel zo sterk dat hij behalve de verplichte klassieke nummers, zelf achter de piano ging experimenteren. „In die jaren was het heel gewoon dat je tot je dood in het instituut zou blijven. Het was daar heel beschermd. Er heerste zoiets van: in de wereld is het ook niet alles. Maar de ge dachte dat ik daar altijd moest blijven, kon mij zeer teneer drukken." Vreemd genoeg heeft de oorlog voor De Corte de kloosterdeuren geopend. In 1944 belandde een groep Engelsen in het instituut en daarmee werd het strakke kloosterleven totaal ontregeld. De Corte, toen twintig en organist in de plaatselij ke parochiekerk, leerde het 'andere' le ven kennen. „We maakten avonden mee die ik van m'n leven niet zal vergeten. De soldaten leerden ons liedjes en ik maakte zelf Engelse teksten. Maar met de bevrijding, kwam ook weer jets van hel oude kloosterleven terug. Ik 'wil weg uit Grave. Mijn ouders vonden het best. Zonnebloem Om een baantje te zoeken ben ik met m'n vader de fabrieken in Helmond af geweest. Maar ze zagen niets in me. In Delft ging dat anders. Ik logeerde daar bij een vriend. Op advies van zijn ou ders zette ik een advertentie in de krant. Nog dezelfde avond had ik werk als pia nist op een dansschool en in het week end kon ik spelen in een dansorkest. Zo verdiende ik 70 gulden in de week". Terwijl hij studeerde voor het staatsexa men piano, solliciteerde De Corte bij de KRO voor het ziekenprogramma 'De Zonnebloem'. Vooral zijn zelfgemaakte liedjes vielen bij Alex van Wayenburg in de smaak en daarmee was de eerste stap in zijn radiocarrière gezet. „In deze tijd zou zo'n programma niet meer kunnen. Jules de Corte„Ik wist al heel gauw dat Van Wayenburg kon de zaak ook zo lek- kef oppeppen. Riep hij .rustig voor de microfoon: hoewel Jules het licht in zijn ogen mist, heeft hij in de muziek het licht gezien. Ja. wat moest je dan zeg gen? Toch ik heb er tot het einde, in 1972, met plezier aan meegewerkt". In vaste dienst bij de KRO werd De Corte vooral bekend door zijn muzikale bij drage aan de radio-actie 'Beurzen open, dit ken dicht' na de watersnoodramp in ik geen topster zou worden. 1953. Hartproblemen trokken in 1983 een streep door zijn overvolle agenda. Maar de laatste drie jaren voelt de dich- ter-zanger zich 'voldoende beter' om weer dagelijks achter de piano en schrijf tafel te kruipen. 'Ingelijst' is evenals de eerdere muzikale presentaties, een bonte verzameling van taalkundige kunstwerk jes. Dit keer 'life' vanachter de piano op genomen. Opmerkelijk genoeg is ook één van De Corte's oudste en meest be kende liedjes 'Ik zou wel eens willen we len' opnieuw te beluisteren. De Corte was 45 jaar lang in de Nederlandse huis kamers te horen, toch bleef de 'grote er kenning' uit Toch een tikkeltje gefrus treerd? „Nee, ik wist al heel gauw dat ik geen topster zou worden. Tussen bodem en plafond blijft nog genoeg over. Ik heb tenminste altijd van mijn werk kunnen leven". HELM A VAN DEN BERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 28