KURK 2000 Maak eens een proefrit met een technische kennis. Bertolucci onder de hemel van Noord-Afrika Macaber experimen t goet voor verrassende thriller Veiling 2 uui 2 december Qeidóa Qowumt ereswonen Uw Bouwpartner KEUKENPLAN? ad sanctos SLUITER Goud, zilver en juwelen, oosterse handgeknoopte tapijten, schilderijen bankstellen, bureaus vitrines en curiosa. Kijkdagen vrijdag, zaterdag en zondat voor aanvang van d veiling. Gev. Deynootweg 98( Scheveningen. Tel. 070-3585255. FILM VRIJDAG 30 NOVEMBER 1990 PAGINA J THE SHEL TERING SK F LIDO/STUDIO LEIDEN: 'The shelte ring sky' met Debra Winger, John Malkovich en Campbell Scott. Naar de roman van Paul Bowles (vert. 'Het dak van de hemel'). Scenario: Mark Peploe en Bernardo Bertoluc ci. Regie: Bernardo Bertolucci. Met 'The sheltering sky' brengt Bernardo Bertolucci weer zo'n grootschalige film waarin je visueel kan verdrin ken. Om te zien net zo mooi als 'The Last Emperor' (met hetzelfde produktieteam ge maakt), al zijn het nu woestij nen, Berbers, stadjes uit de Mahreb die je wonderschoon en breed krijgt uitgemeten. Maar evenals het verhaal van de laatste Chinese keizer Pu Ji, lijdt 'The sheltering skies' aan het plaatjesboekensyn droom. Bernardo Bertolucci is zonder twijfel een van de belangrijk ste Europese filmregisseurs. Vond hij in het eerste deel van zijn carrière de stof voor zijn films vooral in Italië (met 'II Conformista' en 'Novecento' als absolute toppers), sinds hij zijn materiaal verder weg haalt zijn z'n oude linkse sym pathieën minder duidelijk, krijgt vaste cameraman Vitto- rio Storaro steeds meer ruimte en wil de vormgeving de in houd nog wel eens overheer sen. 'The sheltering skies' is een boek van de Amerikaanse schrijver Paul Bowles. Bowles schreef het in '47 nadat hij naar Noord-Afrika was ver trokken, waar hij nog altijd leeft. Het is het - volgens Bow les met-autobiografische - ver haal van drie rijke Amerika nen die uit onvrede, onlust, verveling een nauwelijks voorbereide reis naar de Mah reb beginnen. Vanuit Marokko naar diep in Soedan. Centraal staat het cynische, verwende echtpaar Port en Kit Moresby. Hij een componist, zij een schrijfster. Hij hoopt in de pri mitieve cultuur een soort be vrijding te vinden, zij volgt Debra Winger gered in de woestijn tussen de kamelen van een karavaan. haar man met twijfels, maar hoopt dat Noord-Afrika hen weer tot elkaar zal brengen. In hun gezelschap de leeghoofdi ge Amerikaan Tunner, die al leen om Kit is meegegaan. Onder dat 'beschuttende' en 'beschermende' dak van de Noord-Afrikaanse hemel volgt een proces van lichamelijke en morele uitputting. Het echt paar schudt de vriend af, komt in verlaten woestijndorpjes te recht waarhet steeds meer van de bagage, de Amerikaanse ballast èn zichzelf verliest. Hij krijgt tyfus en sterft, zij wordt uiteindelijk gek nadat ze nog een tijd in een harem van een berber-opperhoofd heeft ge vangen gezeten. Die aftakeling is een langzaam, tragisch pro ces, waarnaar je niettemin af standelijk zit te kijken. Mis schien omdat het boek van Bowles 43 jaar op verfilming heeft moeten wachten en de door hem verbeelde na-oorlog- se trek van moreel min of meer aan de rand van een fail lissement geraakte westerlin gen naar een nieuwe inspiratie ver weg is, nu zelfs kinderlijk aandoet. John Malkovich speelt de componist Moresby met teveel van z'n bekende maniërismes op fluistertoon, Debra Winger is niet het idea le type voor deze tóch nog volgzame vrouw. Ondanks zijn sexuele uitstapje met een woestijnprostituee en haar af faire met huisvriend Tunner, vinden zij elkaar weer. Echter pas wanneer hij stervende is een garnizoen van het Vreemdelingenlegioen en zij hem wanhopig verzorgt. 'The sheltering sky' is een film over het deficiet van een wes terse wereld, een tijdperk en een mentaliteit. Waar uit vluchten (letterlijk en figuur lijk) nodig zijn om relaties te herstellen en innerlijke leegtes te vullen. Het is het verhaal van westerlingen wier onom- schreven verlangens te groot zijn om nog vervuld te kunnen worden en die ten onder gaan in de barre, aardse wereld van Noord-Afrika. Tekenend zijn de bijrollen van een pinnige Engelse dame en haar drank zuchtige homosexuele zoon, 'displaced persons' die met een Brits superioriteitsgevoel doel loos door Afrika zwerven. In drukwekkend is de poging tot liefdesspel tussen Pat en Kim bovenop een rots, uitziend over een immense woestijn. De vervulling volgt niet, hun liefde vervliegt in die oneindi ge natuur. De tegenstellingen zijn teke nend voor 'The sheltering skies': knappe, soms zelfs aan grijpende momenten, naast lang wachten tot de mooie beelden van de exotische loca ties voorbij getrokken zijn. Schrijver Paul Bowles speelt - tegen zijn zin maar op verzoek van Bertolucci - een kort en stilistisch uit de toon vallend rolletje als een oude man die in een koffiehuis de hoofdper sonen observeert en even de 'vertelstem' spreekt. BERT JANSMA Voorscholen: Schoolstraat 129 Den Haag: Javastr. 267-269 I jei 01717-6540 Tel. 070-36.06.790 ■- BERGMAN CARAVANS Leidsevaart 189 - Noordwijkerhout - Tel. 02523-72649 voor al uw voorkomende bouwkundige werkzaamheden in en om uw woning Nog nooit een vakman of vakvrouw ontmoet voor uw nieuwe Kom zaterdag, wij nemen alle tijd Vraag vrijblijvend advies arnoldus Arnoldus heeft vakmensen in huis! Kom voor een begrafenissen crematies lammermarkt 43 leiden 071-126618 SCHILDERWERKEN BVj1^ LEIDEN - LEIDERDORP - 071-120666 ,FLATLINERS, LUXOR LEIDEN: 'Flatliners' met Kie- fer Sutherland, Julia Roberts en Ke vin Bacon. Scenario: Peter Filardi. Regie: Joel Schumacher. Hoewel je het gegeven ronduit macaber mag noemen en de film niet wars is van wat 'kitscherige' elementen, is 'Flatliners' een zeer eigenzin nig en opvallend stuk 'enter tainment' geworden dat zich vooral richt op een jong pu bliek. Vijf jonge medische studenten die dagelijks met de dood bezig zijn, willen nu wel eens weten hoe die dood er uit ziet. Alles is al ontdekt door de weten schap vóór hen, de dood is het enige onbekende dat rest. Ze willen die kennis bereiken door zichzelf te 'flatlinen': hun hart tot stilstand brengen waardoor de uitslaande lijn op de monitoren tot een vlakke wordt. Op één na gaan ze alle maal de confrontatie aan en hoewel het re-animeren van het hart - met krankzinnige schokken waarbij het lichaam bijna een meter wordt opgetild - traumatisch genoeg is, mondt hun enge praktijk zelfs uit in een soort competitie wie het 't langste volhoudt. De allereer ste van het stel die 'weg' is ge weest, heeft al meteen een er varing die hij verborgen houdt voor de' anderen. De deuren van de dood blijken zich niet achter hem te sluiten, een de mon van 'de overzijde' blijft hem achtervolgen. Allemaal zullen ze ervaren dat ze in de dood met feiten, verzwegen (mis)daden en trauma's uit hun leven geconfronteerd worden. De 'les' van de film is de verzoening met zichzelf die ér op moet volgen, het verlies van hun pedantie en een zich - uiteraard - afkeren van het experiment. Medisch gesproken komt er natuurlijk een brok onzin aan te pas, ook al krijgt die knap de schijn van geloofwaardig heid. Voor artsen moet het om te watertanden zijn wat die jonge knulletjes voor instru mentarium en medicijnen ter beschikking hebben. De film heeft als nadeel dat de hande ling zich in feite herhaald: de tochten in het 'hiernamaals' mogen variëren al naar gelang de hoofdpersoon, ze zijn in fei te een en hetzelfde ènders ver teld. Dat 'Flatliners' niettemin toch vaak verrassend boeiend blijft, komt voor rekening van de voortreffelijk acterende Kiefer Sutherland, Kevin Ba con en de zich tot superster opwerkende Julia Roberts. Maar vooral van regisseur Joel Schumacher, die de zetting van het gegeven in een puur medische omgeving (in het scenario van Peter Filardi) overboord gooide en de etyj rimenten weghaalde van te sterk realisme door ze een griezelig vormgegevi leegstaand, oud kerkgebouw plaatsen. De film krijgt er zo een faj; nerend thriller-element bij,J 'rituelen' van de student krijgen iets van een verbottC spel met zaken waar sterveït gen af moeten blijven. Metij visueel extraatje de via ini| kaar overvloeiende associaj ve beelden opgebouwde zen' door de poort van de van Schumacher en zijn 1 derlandse cameraman Jani Bont. BERT JANSt sHPr ■TV - DECORA DRU Decora DRU Maestro DRU Kameleon DRU Brandaris Natuurlijk bij: Kevin Bacon en Julia Roberts beseffen welke krachten ze opgeroepen hebben. 1.365,- 1.545,- 1.190,- 1.765,- KURKPARKET Haarlemmerstraat 236, Leiden W. P. HARTWIJK IJZERHANDEL NIEUWE BEESTENMARKT 7 t/m 11 LAMMERMARKT 3-7 LEIDEN Da's niet zo'n gek idee. Want tijdens de (vrijwel geruisloze) proefrit kunt u zich dan alles laten uideggen over de geavan ceerde techniek van de Honda Prelude. Zoals het 4WS-systeem, het besturingssysteem waarbij alle vier wielen betrokken worden. En ALB, Honda's eigen antiblokkeer-remsysteem. Lever baar op iedere Prelude. Alle Preludes zijn overigens voor zien van een heel bijzondere wiel ophanging. Die zorgt niet alleen voor een onberispelijke wegligging, maar is bovendien zeer kompakt. Zodat de Prelude een opvallend lage neus heeft. Met prettige gevolgen voor de luchtweerstand èn voor het uiterlijk. Want het fraaie design is toch wel het meest in het oog springende pluspunt van de Honda Prelude. En om dat te zien, heeft u geen technische kennis nodig. 'n Honda gaat z'n eigen weg. GE23ESHÜE Leiderdorp. Autobedrijf van Haasteren Leiderdorp B.V., Touwbaan 18,071 895000.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 14