Nederlandse Filmkeuring: Hoe lang nog? MTV weigert Madonna Hans Croiset pleit voor één theaterinstituut Publieke omroepen met 'Nederland 4' op satelliet Toon Hermans Verhuist' naar VARA EEN ONONDERBROKEN OPEENVOLGING VAN GRUWELIJK GEWELD KUNST/RTV CcicbcSoiwcwit donderdag 29 november 1990 pagina h Tegenstrijdige berichten over 'bekering' van Mick Jagger JAKARTA Mick Jagger en Jerry Hall hebben zich volgens het Indonesische pers bureau Antara vorige week woensdag op het eiland Bali, waar ze die dag ook in het hu welijk tTaden, officieel bekeerd tot het hin doeisme. Een woordvoerder van Jagger in Londen heeft het bericht echter „volledig onwaar" genoemd. Antara liet gisteren de hindoe-priester aan het woord, die Jagger en Hall op 21 november in de echt verbond. Hij zei het paar tijdens een aparte ceremonie ook officieel te hebben ingewijd in het hin doeïsme. Rolling Stone Jagger en fotomodel Hall, die sinds 8 november op Bali verble ven, zijn volgens de Balinese autoriteiten vrijdag vertrokken, Jagger naar Los Ange les en Hall naar Singapore. NEW YORK Nu heeft Madonna zelfs voor de ruimdenkende Ameri kaanse muziekzender MTV te veel risi co genomen. Haar nieuwe video-clip 'Justify My Love' zal niet worden uit- 1 gezonden door MTV. Reden: teveel van het goede. „We respecteren haar werk als artieste en geloven dat ze prima vi deo-clips maakt, maar deze is niets voor ons", aldus een verklaring van MTV gisteren. In 'Justify My Love' speelt Madonna samen met haar vriend, Tony Ward, fantasiescènes over TT voyeurisme, bi-seksualiteit en mild Madonna. „Als de'Glip sado-masochisme. MTV vindt de beel- hard is voor MTV. begrijp ik den ,e gewaagd« da FOTO- AP eerder baarde Madonna opzien met haar video-clips; zo verwondde zij zich zelf openlijk met kruiswonden in de clip 'Like A Prayer' en wikkelde zij zich in een reclame-filmpje dat jonge ren moest aanzetten te gaan stemmen, in de Amerikaanse vlag. Zaterdag zou de nieuwe clip van Ma donna in première gaan, en al eerder waren hiervan kuise voorproefjes te zien, maar na het bekijken van het hele fiimpje besloot de leiding van MTV tot het uitzendverbod. In de krant The New York Times verklaarde Madonna MTV te begrijpen: „Die mensen zijn al tijd goed voor mij geweest en kennen hun publiek. Als de clip te hard voor ze is, begrijp ik dat wel". DEN HAAG Hans Croiset, artistiek leider van Het Nationale Toneel, pleitte gisteravond tijdens een studium generale in Den Haag voor één „wer kelijk theaterinstituut" in ons land. Op het ogenblik hebben we drie toneel scholen, binnenkort zijn het er vier. „Sluit er drie en hervorm er één tot een werkelijk theate rinstituut. Rond 2025 kan men dan óók in ons land, van een goede opleiding spreken. Een opleiding die weer voor gene raties bijzondere acteurs kan zorgdragen.", aldus Croiset. Op de huidige toneelscholen „ver doet men zijn tijd hoofdzake lijk met ijdelë lerarenprojec- ten; jonge spelers komen, op gezadeld met hun eventuele talent, slissend en spankerig van school en worden, onge vormd, een niets eisende prak tijk ingejaagd.", zo stelde de acteur/regisseur. De huidige theaterpraktijk ontleent zijn bestaan volgens Croiset „aan de vage bewoordingen van de toneelverslaggevers van de Volkskrant, die bepalen met hun nietszeggende, verpoli tiekte terminologieën, hoofd zakelijk aan de jazz ontleend, het klimaat". Croiset zei ver der dat niets zo fundamenteel bedreigend is voor het overle ven van toneel als „de in plat vloersheid naar beneden draaiende spiraal van het da- gelijke tweedimensionale on benul", de televisie. Die drei ging neemt volgens de artis tiek leider onheilspellend! vormen aan. „Schrijvers ont breken - ontluikende schrijf talenten worden dikker be taald door de buis-industrie in-j gehuurd - en de veel inge wikkelder techniek van schrij ven die voor het levende to neel wordt gevraagd wordt sy stematisch afgeleerd" HILVERSUM De acht Nederlandse publieke om roepen, die gezamenlijk Nederland 1 en 2 bevol ken, gaan met de NOS de satelliet op. Het kanaal - een soort Neder land 4 - zal TV-Plus gaan he ten en kan binnen een jaar operationeel zijn. Aan het experimentele project wordt behalve door de omroe pen deelgenomen door het Ne derlands Omroep Bedrijf (NOB), Philips en PTT-Tele- com. Hiermee wordt het mo gelijk om waar dan ook in Eu ropa dagelijks programma's van de Nederlandse publieke omroepen te ontvangén. Her man van Wijk van de VARA is de voorzitter van de werk groep van de vier deelnemen de partijen. Deze projectgroep werkt mo menteel aan een business-plan dat rond de jaarwisseling klaar moet zijn. Van Wijk: „TV-Plus is een experiment, waarmee we dagelijks vier uur willen gaan uitzenden in D2-Mac. Dat is een breedbeeld-tv-stan- daard, dat uit 625 beeldlijnen bestaat. Het is dus een tussen stap naar HDTV, dat rond 1995 zal worden geïntrodu ceerd en uit 1250 beeldlijnen zal bestaan". Dat TV-Plus in D2-Mac gaat uitzenden betekent dat er in de kabelnetten een aantal technische aanpassingen moeten worden verricht, voor dat de zender op een gewoon PAL-toestel kan worden beke ken. Schotelbezitters, die het signaal van TV-Plus in heel Europa uit de lucht kunnen plukken, zullen moeten be schikken over een D2-Mac-de- coder of over een toestel dat D2-Mac aankan. Van Wijk: „Die D2-Mac toestellen wor den in augustus geïntrodu ceerd door diverse fabrikan ten. TV-Plus kan alleen door gaan, wanneer er voldoende D2-Mac-toestellen voor de consument beschikbaar zijn. Als de fabrikanten hun deadli ne niet halen, wordt TV-Plus later gelanceerd. Met TV-Plus proberen we te voorkomen dat wij als publieke omroep een technische achterstand oplo pen in vergelijking met com merciële concurrenten. Ver trouwd raken met D2-Mac en HDTV is de belangrijkste re den voor het project. Daar naast is het aardig meegeno men dat we met TV-Plus ook Nederlandse programma's kunnen leveren aan landgeno ten in Europa, die buiten het bereik van de landzenders van Nederland 1, 2 en 3 vallen". RIJSWIJK Hoe porno grafisch of gewelddadig is de nieuwe tekenfilm 'De Kleine Zeemeermin' van Walt Disney? Voor de filmkenners een weet, voor de Nederlandse Filmkeuring een vraag. Vijf van totaal veertig vrijwilligers kijken beur telings naar de potentiële schadelijkheid van rol prenten voor het (opgroei ende) kind. Het staat in een wet van 1977. De keu ringscommissie bestaat uit een dwarsdoorsnee van de bevolking. Serieus werk dat vaak met heftige dis cussie gepaard gaat. Sinds kort wordt het dispuut buiten de beslotenheid van de filmkamer voortgezet. De Ne derlandse Bond van Bioscoop en Filmondernemingen (NBB) is de overheidsbetutteling zat. „We doen de filmkeuring zelf", is vorige week in het be stuur besloten. Weg met de wet, de branche is zelf wel in staat te beoordelen welke films nachtmerries bij kinde ren veroorzaken. De lobby om zelf te kunnen keuren, begint binnenkort. Los van die ont wikkeling schrijft de ambtelij ke top van wvc in een intern rapport van 22 oktober: „Door maatschappelijke ontwikkelin gen heeft de Filmkeuring haar functie verloren". Opheffen is het devies, het bespaart geld. Maar zolang de wet bestaat, zwemt de zeemeermin nog steeds bij de gratie van de Filmkeuring. Afgelopen don derdag was het de beurt aan een Mijdrechtse burgemeester, een Amsterdamse bibliotheca ris, een theoloog uit het Drent se Vries, een toneelregisseur uit Den Haag en een Rotter damse ambtenaar. Vaste plaats van vertoning is de zesde eta ge in de kantoorkolos van het ministerie van WVC in Rijs wijk. Een opvallende plek in een gebouw met vooral ambte naren en stapels paperassen. De domicilie van de Filmkeu ring aan het eind van de etage steekt er feestelijk bij af. Aan de muur hangen tientallen fleurige posters van 'When the wind blows' tot 'De Aanslag'. De kleinste filmzaal van Ne derland, op de hoek van de gang, heeft een echt bioscoop doek. De Filmkeuring neemt nooit pauze: de mensen bekij ken de beelden in één keer. In een ruimte daarnaast zit filmo perateur J. Hol. Z'n eerste ver toning was 'Gone with the wind' met Clark Gable en Vi vian Leigh. Internationaal een publiekstrekker, maar ook bij de voorloper van de Filmkeu ring goed voor slechts een paar, niet betalende bezoekers. Destijds werd de film boven dien beoordeeld op mogelijke schadelijkheid voor volwasse nen, inmiddels gaat het alleen De Nederlandse Bond van Bio scoop en Filmondernemingen (NBB) is de overheidsbetutte ling zat. „We doen de filmkeu ring zelf". En ook de ambtelij ke wvc-top wil van de Neder landse Filmkeuring af. Het be spaart op jaarbasis toch mooi zo'n twee tot drie ton. Maar in de kleinsté filmzaal van Ne derland in Rijswijk is de wet ter bescherming van het kind nog steeds van kracht. De Kleine Zeemeermin zwemt er voor alle leeftijden, de Lord of the Flies leidt schipbreuk voor twaalf jaar en ouder. „Alles vrijlaten betekent over-libera- lisering en staat haaks op de rechten van het kind". nog maar om het welzijn van het kind. Hoe lang nog? Het gezelschap doorsnee-bur gers kijkt donderdagochtend zonder zorgen naar de teken film over de zeemeermin. „Hij is leuk", zegt de Mij drechtse burgemeester D.M. Boogaard. „Prima om met de hele familie naar toe te gaan". De Rotterdamse recreatie ambtenaar H.H. Ahaus, hij kijkt en keurt al negen jaar lang: „Met zo'n film ben je na tien seconden klaar. We kij ken 'm helemaal af, dat zijn we verplicht. Je weet nooit of er ergens in een film een wen ding zit". De Kleine Zeemeermin is niet schadelijk voor de jeugd, con stateert de groep. Op het inter ne keuringsformulier wordt keurig vier keer 'nee' ingevuld achter 'angstaanjagende scè nes, brutaliserend geweld, por nografische scènes, drugs ja- ,/nee'. Vandaag is het helemaal een makkie: ook 'The Neve- rending Story II' krijgt het predikaat 'A.L. met hokje'. Dat staat voor 'alle leeftijden' en het hokje betekent dat het een familiefilm is. A.L. zonder hokje garandeert dat niet. Jammer voor de keurders is dat de meeste consumenten die ntiance niet kennen. De informatie is met vergrootglas terug te vinden in de weke lijkse filmladder van biosco pen. De meeste rolprenten krijgen A.L; vorig jaar ruim honderd van de 150 aangeboden films. Toch blijft het opletten. Neem Lord of the Flies, ook een te kenfilm Het begint redelijk onschuldig met een schip breuk van kinderen. Verderop in het werk worden twee jon geren op gruwelijke wijze ver moord. Dat moeten de opvoe ders toch echt van te voren 'weten. De uitslag was aanvan kelijk 'zestien jaar'. Gewone burgers Ahaus herinnert zich een hef tige discussie van 'behoudende en progressieve mensen'. „We zijn allemaal gewone burgers die zo hun eigen mening heb ben. Als dat botst, krijg je In deze film zat het venijn eveneens in de staart. Een scène uit 'Mo' Better Blues. urenlange discussies. Zo ook met 'the Lord of the Flies'. Maar dat is goed, niemand is. alwetend. Ik vond dat het pre dikaat te zwaar was. Kinderen volgen niet zomaar het voor beeld van moord". Drie weken geleden bogen zich zeven 'doorsnee-burgers' opnieuw over de film. Want als twee le den of de branche dat willen, komt er herkeuring. Uiteinde lijk is iedereen van twaalf jaar en ouder nu welkom. Bij Mo' Better Blues van Spike Lee zat het venijn eveneens in de staart. Twaalf jaar, vanwe ge 'een gewelddadige scène in de tweede helft van de film'. Darkman van Sam Raimi kreeg zestien: 'een onderbro ken opeenvolging van gruwe lijk en grof geweld, waarbij verminkingen niet geschuwd worden". De keurders zeggen zich niet te laten leiden door hun per soonlijke mening. „We toetsen op schadelijkheid voor het kind, niet op kwaliteit", zegt toneelregisseuse R.G.E.T. Can- negieter-Rinaldi, die die och tend aanwezig is. De motivatie om te keuren lag dicht bij huis. Haar destijds twaalfjarige dochter mocht niet naar artis tieke films van Fellini (16 jaar en ouder). „Ik ben zelf Itali aanse en vindt het gewoon bij de opvoeding horen dat je dit soort films ziet. Ik heb me aangemeld omdat ik wilde we ten hoe het zat". Het zit zb: de kwalificatie 'zes tien jaar' heeft in keuringsland twee betekenissen. Films hoe ven nooit verplicht gekeurd te worden. Laat de distributeur verstek gaan, dan komt er au tomatisch de hoogste leeftijds grens van zestien jaar op. De genoemde 'Darkman' heeft die aanbeveling ook, maar is door de Filmkeuring uitputtend ge screend. De consument weet dus niet van te voren om wel ke categorie 'zestien' het gaat. Steeds meer producenten laten de film toch keuren om te voorkomen dat de strengste leeftijdsgrens geldt. Cannegieter: „Nu ik een tijdje bij de Filmkeuring zit, merk ik duidelijk het nut ervan. We werken vooral voor de groep jongeren, die van huis geen goede begeleiding krijgt. Ou ders die zelf opletten, hebben ons niet nodig. Onze taak is die van een aardige moeder met een oranje pak aan. We helpen de kinderen met over steken". De Mijdrechtse burge meester Boogaard: „Je kunt niet alles kritiekloos laten ge beuren. Bepaalde beelden leg gen zo'n beslag op kinderen, dat je van te voren op de scha delijkheid ervan moet wijzen. Ouders kunnen op grond van die informatie een verant woorde beslissing nemen". Gevangenenbewaarder De praktijk is helaas net zo echt als de film. „Je denkt toch niet dat we als een poli- tie-agent elke bezoeker gaan controleren?", zegt J. van Dommelen van Jogchem's theaters in Bunschoten, goed voor 21 vestigingen in Neder land. „Ja, als iemand in luiers voor 'Robocop II' binnenkomt, dan is het duidelijk. Dan wei geren we de toegang. Maar in het algemeen kunnen onze be drijfsleiders echt niet als ge vangenenbewaarder bij de deur gaan staan". Af en toe geeft de bioscoopketen een voorzetje. Bij 'All dogs go to heaven' kwam het advies 'vanaf zeven jaar'. Een beetje natte vingerwerk was het wel. „Je geeft ermee aan dat het in het algemeen geen familiefilm is". De eigen bedachte kwalifi catie geeft soms hommeles. De Nederlandse speelfilm 'Flod der' kreeg geen hokje om 'Alle Leeftijden', dus geen familie film. Zo komt een opa in een rqlstoel klem te zitten op een spoorwegovergang met alle fa tale gevolgen van dien. „Nou we hebben het geweten. We kregen de eerste week heel veel boze klanten, die het ad vies niet op prijs stelden. Het is toen teruggedraaid". En zelfs de onschuldige Kleine Zeemeermin laat kinderen huilen. „We hebben een test voorstelling gegeven. Ieder kind zat van de spanning op 't puntje van z'n stoel en na af loop werd er flink gebabbeld. Maar toch barstte een tienjarig meisje in huilen uit. Hoezo leeftijdsgrens?". De waarde van de Filmkeu ring is uiterst betrekkelijk. „De overheid moet ons niet vertellen wat We wel of niet mogen zien. We kunnen zelf wel de verantwoording over nemen. Op een serieuze, zake lijke manier. Krijgen we dan brieven, dan kijken we naar de grootste gemene deler. En dan kun je zeggen: die meneer overdrijft, die niet". Achterhaald H.J.A. Tijssen gaat de zelfre gulering voorbereiden. Hij is algemeen secretaris van de NBB, de film- en bioscoop bond. „Boeken worden toch ook niet onderworpen aan een keuring? Die rare overheids bemoeienis is achterhaald. Als je in mijn hart kijkt, vind ik het helemaal niet nodig. Maar goed, we willen als branche best zelf genre en leeftijd aan geven. Daarna zien we wel verder. Misschien kan het hele systeem na een jaar of vier he lemaal op de helling". Een brief naar wvc gaat binnen kort de deur uit. De strategie van de bond is slim. Gevraagd wordt om min der knellende richtlijnen in plaats van wetgeving. De Ne derlandse Filmkeuring ver dwijnt dan. Een paar wvc-ver- tegenwoordigers nemen ver volgens zitting in de keurings commissie van de branche, die leeftijd en genre bepaalt. Film kijkend Nederland komt onge twijfeld niet massaal in op stand en vervolgens kan de club op eigen kracht verder. De wet bestaat niet meer. Vrij heid, blijheid voor de eigen branche. Het gebeurt nu al. 'Un raggazo di Calabria' en 'Het oog boven de put' zijn een tijdje geleden m de filmladder op alle leeftij den gezet, terwijl ze nooit ter keuring zijn aangeboden. En 'Cocktail' en 'Arthur 2' zijn vóór keuring eveneens op de laatste leeftijdsgrens gezet. De Filmkeuring verzucht in het jaarverslag: „Daargelaten hoe één en ander juridisch moet worden beoordeeld, meent het bestuur dat dit niet de bedoe ling kan zijn van het hebben van een Filmkeuring". WVC en de NBB kregen een brief om 'hier de aandacht op te vestigen'. De keuring staat fei telijk machteloos. Voorlichting Dat is al jarenlang het geval. Ahaus, de filmkijkende ambte naar, vertelt waarom: „We willen graag zoveel meer doen, dan wettelijk kan. Er is onvoldoende toezicht en we hebben geen dwangmiddelen. Het systeem is op zich goed, maar het werkt gewoon niet. De helft van de bioscopen con troleert onvoldoende. De keu ringsuitslag is niet altijd even helder, omdat de consument het systeem onvoldoende kent. Daarom is geld nodig voor voorlichting, voor nog meer objectieve informatie". Na ne gen jaar heeft hij de hoop op gegeven. „We hebben het al zo vaak geprobeerd. Dan komt er weer een delegatie Kamerle den. Je hebt ze net weer over tuigd en dan gaan ze weer uit de politiek. We worden door Het Kamerlid Dijkstal (VVD) komt deze week met partijgenoten wvc getreiterd met te weinig telefoons en kamers. Het insti tuut bestaat uit anderhalve man en een paardekop en wij, de vrijwilligers met een druk ke baan. Voer dan maar eens actie. Het is onbegonnen werk. Als we niet méér kunnen doen dan nu, laat ik persoonlijk geen traan om het verscheiden van de Filmkeuring". Op de ochtend dat Ahaus in het WVC-gebouw films kijkt, legt Cor Crans de laatste hand aan een artikel voor een film blad. Het verschijnt in decem ber. De secretaris-directeur van de Nederlandse Filmkeu ring werkt drie dagen per week en staat daarnaast voor de klas als maatschappijleraar. Meer tijd krijgt hij niet. Crans overlegt met filmmaatschap pijen, regelt de voorstellingen voor de keuringscommissie, schrijft af en toe een nota, geeft lézingen en doet nog veel meer om het muffige imago van de keuring op te poetsen. Steèds weer duikt het vooroor deel dat zedenpredikende fat soensrakkers de moraal van het grote publiek willen bepa len. Zijn artikel eindigt dan ook met een credo: „Alles vrij laten betekent over-liberalise- ring en staat haaks op de rech ten van het kind. Het kind op weg naar de 21ste eeuw heeft het recht om kind te zijn met begeleiding, waarbij jeugdbe scherming de leidraad is". Het zijn ongetwijfeld goedbe doelde woorden, maar wat heeft de kijker er aan? Ge brekkige controle in de bio scoop, 'zestien jaar' is geen 'zestien jaar' en A.L. met of zonder hokje maakt een groot verschil. Wie weet dat nu? „We hebben nauwelijks speel ruimte. Onze taken moeten daarom echt uitgebreid wor den. Daar zijn we druk mee bezig. We moeten veel meer een instituut worden op het gebied van voorlichting". Crans zegt niet rouwig te zijn als de Filmkeuring verdwijnt, maar er moet beslist een ei gentijdse variant komen. Hij beschrijft een eenduidig, onaf hankelijk systeem dat niet af- HILVERSUM Toon Hermans, jarenlang vaste gast bij de AVRO, 'ver huist' naar de VARA. Volgens de impresario van de cabaretier, zijn zoon Maurice, omdat de AVRO niet langer interesse in het werk van Toon Hermans had. Door de dood van zijn vrouw Rietje Hermans, afgelopen zondag, is de uitzending echter op losse schroeven komen te staan. Uit familiekring komen geluiden dat Hermans voorlopig afziet van welk openbaar optreden dan ook. Mocht Toon Hermans zich volgend voorjaar goed ge noeg voelen om weer in de pu blieke belangstelling te staan, dan kan de kijker de laatste voorstelling van de cabaretier, een gala en vier documentai res over Hermans verwachten. De overstap van Hermans kwam voor de AVRO nogal onverwachts. „Dat wij geen interesse meer zouden hebben is absoluut niet waar. Wij heb ben wel degelijk belangstelling voor het werk van Toon. Vol gend jaar wordt Hermans 75 jaar en zowel voor het grote gala rond de jarige als de vier muzikale documentaires wa ren we in de race", zegt voor lichter Rob Schwitters van de AVRO. „Alleen voor de laatste show van Hermans, waarin hij zelf alleen maar na de pauze op treedt, terwijl de rest van het programma wordt gevuld door zoon Maurice, Gemma van Eek en Dick Rienstra, hadden wij geen belangstelling. Het trio geeft een terugblik op de loopbaan van de cabaretier aan de hand van liedjestek sten, beelden en scènes. Voor deze collage, waar ook een veel te hoge prijs voor ge vraagd werd, zeker gezien het niveau, hebben wij absoluut geen interesse". Totaalpakket „Met Maurice Hermans was echter alleen maar over het to taalpakket te praten. Wij heb ben geen zin een veel te hoge prijs voor deze voorstelling te betalen. Daarna hebben we niets meer van Hermans' zoon gehoord", aldus de teleurge stelde Schwitters. De VARA wel. De socialisti sche omroep zendt in maart - als Toon Hermans tenminste toestemming geeft - de om streden show uit. Later in het seizoen komen de andere on derdelen van het totaalpakket aan bod. De VARA vervaar digt samen met de Belgische BRT het gala rond Toon Her mans' verjaardag. Het is nog niet bekend wanneer deze show, waarin tal van bekende Nederlanders de cabaretier komen feliciteren, te zien zal zjjn. Toon Hermans vanaf maart bij de socialistische omroep. FOTO: hankelijk is van het aanbod*3 van de distributeur. Ook op vi-[j_ deo. Niet alleen een commer- ciële, wervende tekst, maar ook een zakelijke uitleg van de |A film. „Daarna kunnen ouders ^di hun eigen keuze maken, dat 704 doen wij niet". Hij laat voor beelden zien, die hij zelf heeft opgesteld. Achter Darkman^ staat: „Plastisch chirurg raakt on verminkt vanwege zijn be trokkenheid in een misdadig W complot. Hij neemt wraak, waarbij hij zijn eigen uitvin- ding (kunsthuid) toepast". 102 Wettelijk gezien zit Crans zelfs<oti< fout met de verduidelijkendes d tekstjes. De beschrijving valtand niet onder het takenpakket AD) „We moeten toch laten zier is a wat mogelijk is? Met genre 302 heldere leeftijdsaanduiding er®01 een zakelijke beschrijving kan^ de consument besluiten of hi 101 kijkt of niet". De informatie inci wordt nauwelijks gebruikt. Dl ssju handel is al begonnen met zei jD( fregulering voor videobanden dat binnenkort door wviioo wordt geëvalueerd. De bran 100 che vindt inmiddels dat he systeem prima werkt. Cr an niet. „Kleine lettertjes achter lZ( op, wie ziet ze en weet de bete int ken is? Soms denk ik wel eens'eb wat zou er op tegen zijn dat w( f privatiseren en zelfstandig verder gaan? Een voorlich 3rki tingsinstituut dat een maande p lijkse lijst publiceert met z( bipi objectief mogelijke informatief In filmbladen, in schoolkran Tks ten of in de Margriet en de Li ,ine belle. Gestandaardiseerd, voo ig 2 iedereen duidelijk. We wille!cul niet terug naar de Filmkeu ring als politie-agent". Maa cik wat dan wel? Na enig naden evi ken: „Zie ons als het gewete rt 2 van de filmindustrie". Op de zesde etage van helD|( WVC-gebouw in Rijswij 10 gloort hoop. 'Deze week toon lag de politiek weer eens interess p< in het werk van de FilmkeuCh1 ring. H.F. Dijkstal (VVD lDj( komt met partijgenoten lang eel en ook M. Beinema van heikij CDA is geïnteresseerd. Is dsk1i instituut nou zo nuttig? Voo:^'® de Tweede-Kamerleden eei^ vraag, voor de Nederlands us Filmkeuring een weet. opi HENK VAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 14