brieven van lezer:
Ministeriële broekriem
Vreemdeling in ons
midden biedt perspectief
Castro fel over hervormde 'boycot' Wereldraad
Vrome wetsvoorstellen wrekken woede Israëliërs op
- -
stukken le beko/têfr
EO- ■activiteiten
Dat de EO een agressieve om
roep is, was mij ai lang duide
lijk. Maar hoe ver mes') bereid
is te gaan, bleek weer eens in
het programma „Tijdsein".
Met de provocerende aankon
diging „De omstreden collecte
van de Diabetesvereniging"
werd gesteld, dat deze collecte
verboden zou moeten worden,
omdat een deel van de op
brengst (6%) besteed zal wor
den aars onderzoek op foetaal-
weefsel, verkregen door ar hor
tus provocatus en uitsluitend
gebruikt met toestemming van
de moeder. Vervolgens liet
men beelden zien van bijna
volgroeide dode baby's, ló uit
hef moederlijf gekomen, dus
lekker bloederig, want men
houdt van sensatie bij de EO
en het moet vooral afschrik
wekkend zijn! Het waren
A rne rikaanse v deobeekien,
natuurlijk waren het Ameri
kaanse beelden, want het zal
de EO nooit lukken in ons
land zulke smerige beelden te
bemachtigen. In het algemeen
acht men het hier god
dank! ctisch niet verant
woord mensen onvoorbereid
in het openbaar met derge
lijke beelden te confronteren.
Men zei bij de vertoning van
deze baby's desondanks dood
leuk dat het ging oir. weefsel
van déze kinderen. Vervol
gens liet men een professor
i het woord, die kennelijk
ts weet van diabetesrese-
arch en daarom maar een
mooi verhaal ophangt over het
onderzoek naar de ziekte van
Parkinson, want dat zal wel
hatzeifde zijn. Hij wees ook op
het gevaar dat vrouwen bun
abortus zo lang mogelijk (of te
lang) zullen uitstellen, om de
vrucht mooi rijp te laten *4
den in het belang van liet|
derzoek' is er één vrouw
Nederland die deze onzin
looft? Om welk onderzoek
nu werkelijk gaat, wordt uit
aard niemand duidelijk. 1
de research naar de oor zal
en dé mogelijkheden ter v#
koming van diabetes bin»
afzienbare tijd kan beieker.i
dat onze kinderen en fcjhf:
kinderen deze akelige z\
niet meer hoeven te krï
daar rept de EO niet ovei
Beethoven
Eindelijk een reeensi
krant waar ik reikhalz^
naar heb uitgezien: een bet
deling van net „concert"
met de niet mis te verstil}
kop „Torn Parker mishark^
nu ook Beethoven',gesd&
ven door Dick van Teylingïp"
Eigenlijk behoef ik daar
nig aan toe te voegen, al F
ik mij steeds afvragen of
geen mogelijkheid is h'
paal en perk te stellen,
voorkomen dat het luisten
publiek zand in de og
gestrooid. Er kan niet geril
geschreven worden dat
staande kunstwerken
ernstig worden misbruikt^
dat dikwijls onder het hui
aehtige motief, dat dit een
nier is om Mozart - Beethff
- Verdi enz. c-nz dichte:
het publiek te brengen
vergeet het maai. Comrni
bedoelen ze. En dat heeft pü
met kunst te maken.
ÊeidéeScHMHCWii'
Nederland telt enkele duizenden buitenlandse studenten. De Nederlandse kerken hebben
voor hen een team van internationale studentenpaslores. Nieuwkomer onder hen is Kinne
Wagen aar (28), Hij wordt volgende weck zondag tijdens een oecumenische viering van het.
Studenten Pastoraat in Wagêoingên bevestigd. Met ais werkgever de Hervormde Raad
voür de Zending is ds. Wagenaar reeds per I augustus aan hei werk onder studenten van
internationale opleidingen in oostelijk Mederlami Wagenaar ziet'perspectief in samenwer
king metNederlandse.studentenpastoraten; Ook',zou er. efen meer wisselwerking moeten
komen tussen Nederlandse parochies en gemeenten mei het gêlpoMéven van buitenlandse
studenten,
GEESTELIJK LEVEN /OPINIE
ZATERDAG 24 NOVEMBER 1990 PAGINA!
fiekioc
CakkcSowscmt
Zeer grote trots
of diepe verachting
duiden op
zwakheid van ziel
Spfnosa
j MADRID Voor de Spaanse
s rooms-katholieke- bisschoppen
j is Je maat vol. In eêr. udge-
j breid document over de 'more
4 Ie crisis" in 'Spanje, verwijten
I zij de regering en de Spaanse
I samenleving goddeloosheid,
afstomping van het geweten
1 en afkeer van de eeuwige
christelijke waarheden!
j Mei: name de Spasme politici
moeien het ontgelden. Zij ma*
kei* zich volgens de bisschop-
pen schuldig aan corruptie,
5 machtswellust én misbruik
I van overheidsgelden. Boven-
sering ió jaar geleden toesloeg,
is de verhouding tussen kers
en staat echter moeizaam ge
worden. De democratische; re
geringen sinds 1977 hebben de
invloed van de kerk op staat
er. samenleving steeds verder
proberen te beperken. Zo
werd in 1ÖB1 ondanks groot
verzet van de bisschoppen
echtscheiding wettelijk toege
staan. Vier jaar later kwam de
eeme abortuswet tot stand en
werd godsdienstoiiderwijs; op
de scholen facultatief gesteld.
Eindigheid
Menger, zondag ioopt het
i kerkelijk jaar ten einde. De
I advent staal voor de deur. Het
j jaar loopt steeds meer ten
j einde. De bladeren zijn
vergeeld. De omgeploegde
j akkers liggen er Wat zwart bij.
i De bomen kalen. De dagen
worden korter en zijn méér
donker dar. licht. Dé mens
trekt naai binnen. Wie naar
buiten gaat, dest er goed aan
een as aan te doen.
ih deze maand is ook hat
mooie feest vari Sint Maarten.
Hij gat zijn bovenmamei aan
een mens die kou teed.-Het is
,,zo'n warm en hartelijk-gebaar.
Het is een van de deugden die
deugd doen ais ze in de
praktijk vvordan gebracht. De
naakten, de 'mensen, in de kou
zijn onder ons, Dichtbij zijn er
die ver langen naar een arm
om hen heen. pen woord dat
liefde schenkt. Soms ben je
zelf die mens die uitziet naar
j oen mantel die om je heen
wordt gestagen. „Ik ontmoet
God in attente mensen," zei
een vrouw. De voorbije
maanden waren koude tijden
oeweast. Ze had haar zoon
van wie velen vee!
verwachtten, plotseling
vertoren. Juist nu de natuur
stiller wordt en. nu we net meer
binnen zoeken en oe
feestmaand voor de deur
staatwordt de kou gevoeld
de leegte, het gemis. De
innerlijke kou die alleen
verwarmd kan worden ais
mensen elkaar aanzien. Het
feest van Sint Maarten valt
juist in deze tijd van bét jaar.
Hopelijk ontmoet hem.
Hij kan op velerlei manieren
komen. Hij iaat ons al een
glimp van God zien, van wie
Öostarhuis zingt: 'Zo
vriendelijk en veilig als het
licht, als een mantel om ons
heengeslagen, zo is mijn God,
ik zoek zijn aangezicht/ Het
omde van net kerkelijk jaar.
het naderende einde van "net
I kalenderjaar, roep? onze
eindigheid op. Ook de
j eindigheid die ons acheidt van
wie ons lief zijn. Een scheiding
die i& vroeg kan zijn. In de
eerste levenshelft voelen we
sterk dat ae dood nog niet in
het ieven Stoort. De dood van
een kind, van een jongere, van
em mans in de opbouw van
het loven, roepl protest op* En
wie moet teven met óe dood in
het bloed, nu al. vecht voor bet
behoud van dit leven. Soms
tevergeefs. Soms is vaker dan
wo wensen.
Öuder-wordend ervaren we
vaker eindigheid. De
lichaamskracht mindert, ds
werktijd gaat voorbij,
contacten gaan voorbij, teven
en dood horen bij elkaar. Wa
wonen hier niet voor eeuwig,
maar we zijn slechts tijdelijk.
Wie dat dieper doorleeft,
wordt er niet treurig van. We
kunnen de tijd dis er is gaan
beteven ais extra tijd. als
geschonken tijd. Zoals
mensen die weten dat hun
sterven dichterbij komt, vaak
intenser leven. Zl) troosten
zich aar. rie belofte. De belofte
zoals die wonderlijk ook in de
natuur te vinden Is. Een
ongeneeslijk zieke Met toch
bloembollen iri de grond
stoppen, in de stille-hoop ze in
het voorjaar nog ts zien
öioetor». Of zei ze: 'Binnen
afzienbare tijd word ik ook in
de grond gelegd. De zwarte
aarde zal mij omringen, maar
m het voorjaar zal ik bloeier».
Hét nieuwe teven verborgen In
de aarde begint reeds ö!s hél
donker ons omsluit, ais regen
én hagel "net teven guur
kunnen maken. Wie goed
luistert hoert niat alleen over
einde, maar ook de
verwachting klinken. Maar
soms heefl een mans de
ontmoeting nodig <r.aï de
ander die ais een mantel is,
I zorgzaam, attent, ilefdevol,
t opdat het zaad van de
verwachting in je eigen
dónker® aarde kan groeien,
j Die ontmoeting komt soms
- laat. Een mens kan hier niet
meer wortelsefcioten. Zal er
I dan niet do Mantel zijn van die
Eeuwige üefdsvolte die ons
i kent bij naam? Deze tijd van
j het jeer dost' ons danken aan
I eindigheid, maar ze raakt ook
I vól verwachting: dat het
,- laatste woord aan hal Ucbt zal
I zijn.
De broekriem moet worden aangehaald,Althans: die h&i>t|
schap verkondigt minister Wirri Kok van Financiën siiv|
enkele weken met verve. De overheid is 'zo arm als een kei
krat en de' burgers mogen ai blij zijn als hun koopkrachf J
komende jaren intact kan blijven, zo wordt hij niet moei
verkondigen
Maar in het kabinet Lubbers-IIÏ zijn er kennelijk ook hl
windspersoneti die hun schouders ophalen over ai dat onfei|
in aantocht. Wie het breed heeft, kan het breed laten
gen, lijkt soms het parool. Staatssecretaris Gabor, zo is öu^|
lijk geworden, heeft vrijwel meteen na zijn benoeming^ij
dracht gegeven tot de bouw van een 'opfrisruimte' in het&j
parlement voor de somma vat? 50.000 gulden. |j|
HéT VVD-kamerlid Piet Blauw voelt het bloed koken, j
zoveel spilzucht. In schriftelijke kamervragen wijst hij eri
dat de bouw van luxueuze badkamers niet helemaal stro#
met de recente oproep van onder anderen staatssecroy#
Gabor zélf aan de burgers om toch vooral zuinig met vv-fêl
om te springen, Is het bovendien zo wil Blauw weteüli
mst 20 dal Gabor op veel te ruime voet leeft? Temeer omdï
steeds meer van de door hem bestierde boeren amper IÉ
hoofd boven water kunnen houden.
HELAAS is Gabor niet de enige bewindspersoon dié»
kennelijk moeite mee heeft het goede voorbeeld te gev||
Minister Maij-Weggen van Verkeer en Waterstaat bijvojgj
beeld, vindt da! de automobilisten hun heilige koe vaLf
moeten laten staan. Maar zélf biedt zij bijna nimmer weijf
stand aan de verleiding van haar eigen statusmohiel wf
chauffeur. Aanvankelijk wilde zij dat voertuig op rijkskas:»
ook nog laten uitrusten met een boorri-televisie.
Ook CDA-f ractievoorzitter Brinkman heeft zijn zwav;£
momenten. In afwachting van een eigen rijksauto-o»
chauffeur laat hij zich per taxi vervoeren Ais minister wijs,
hij oost een dure 'pnvé'-oprit voor het ministerie van WW
in Rijswijk laten aanleggen, hetgeen op het laatste momè
door tussenkomst, van de Tweede Kamer verijdeld werd.
nooit zullen we vergeten hoe de V VD'er Dees als staatssee®?
tarls van Volksgezondheid in zijn auto met chauffeur op
kantte ging naar Italië. T§
AlS deze mentaliteit niet snel verandert, dan moeten f;
vrezen dat alle pleidooien van de overheid voor veraiuv/Qij
der en socialer gedrag van burgers en bedrijven op zijn rai|
ongeloofwaardig overkomen. Vice-premier Kok zou, als 's
waker van de schatkist, er goed aan doen één en ander t
onder de neus van zijn <PvóA/€DA)eoilega:s in het kahijf
te v/rijven. Anders komt er van de sociale vernieuwing!
het aanhalen van broekriemen helemaal niets terecht.
Maat is vol voor Spaanse bisschoppen
DS. MNNE WAGENAAR
dan voor mij zelf. Ook bet sa
men hidden. Voor ons is dat
vaak zondagse werkelijkheid.,
voor hen iets van elke dag."
In hees wat gesprekken voe
ren heimwee en zorgen om
het thuisfront van de student
de boventoon. Een klein voor
beeld fe het lot van vijf enkele
maanden geleden reeds afge
studeerde Lihevïanen die in
Enschede 'vast' zitten vanwe
ge de burgeroorlog in hun
Afrikaanse thuisland. Niet al
leen bij hen slaat de eenzaam
heid toe.
Het strakke studieschema
maakt de confcac:(mogelijkhe
den met de Nederlandse "ge
meenschap niet groot. Wage
naar prijst hei (Nederlandse)
Studenten Pastoraat in Wage-
mngen waarmee inmiddels
een goede samenwerking tot
stand is gekomen. Maar dat
zou elders in hei land, ook-mo
gelijk mocteri zijn
Wagon aar zou graag zien d3t
tiet internationaal studenten
pastoraat plaatselijk meer ge
dragen werd.
„Er wordt in de kerken steeds
vaker over dc Derde Wereld
gesproken maar die ligt niet
zo ver v/sg als men denkt.
Kijk naar die buitenlandse
studenten waarvan we er in
ons land-■■minstens enkele dui
zenden hebben en ook de
vluchtelingen ia Nederland
Openheiri
Wagenaar mag dan als stu
dentenpastor eer. 'christelijk'
visitekaartje hebben, een gro
te uitdaging ziet hij in hei to
nen van openheid naar stu
denten van andere religies als
islam, boeddhisme en hin
doeïsme Hoe gaat he! met
hen in hun geloofsbeleving ir.
ons land, een vraag die hem
boeit vanuit z'o overtuiging
dat er in huri godsdienst
evenzeer inspiratie aan te
uéffen is voor eed wereld
van heelheid en vrede', en dit
geen exclusief christelijk per
spectief is. „Maak asjeblieft
geen scheiding".
Visie kan de dynamische Wa
genaar, druk bezet en con
stant op reis door Nederland,
niet ontzegd worden. Of hij
aan z'n dagelijkse werk z'ri
handen al niet vol genoeg
heeft? „Leef altijd met een le
vend visioen, anders put je
uit. Anders ben je alleen maar
bezig nret een instituut draai
ende- te houden. Kerk-zijn is
geen doel op zich", zegt hij be
slist.
JAN TER HAAR
DOORN ---- Dr. ErniJio
Castro, dê secretaris-ge
neraal van de Wereld
raad van Kerken is ver
ontwaardigd over plan
nen in de Nederlandse
Hervormde Kerk om een
oecumenisch coördinatie
punt met een eigen
bureau voor hulp aan
Oost-Europa op te rich
ten.
Daarbij zou vooral moeten
worden samengewerkt vnet
(.kerkelijke)" personen en in
stanties die niét met de totali
taire regimes onder é^rt hoed
je hebben gespeeld. Impliciet
zei de hervormde1 commissie
die daarvoor ia het leven is
geroepen daarmee de Wereld
raad hutten spel; deze Raad
wordt immers verweten een
zijdig met door Sovietrussi-
sehe en Oósteuropese regimes
gecontroleerde kerkelijke
vertegenwoordigers te hebben
samengewerkt. De Wereld
raad zou tegelijkertijd veel te
weinig hebben gedaan voor
de Kerkelijke 'dissidenten' in
öosi-Europa.
Castro, die déze week ir. ons
land was. was verontwaardigd
over de hervormde plannen.
'Paternalistiseb'.'arrogant' en
'pretentieus' waren de folie
kwaUficaUes die hij gebruikte
in een gesprek met de NCRV-
.Bovendien denkt de her-
vormete commissie bet kenne
lijk beter te weten dan e!e
kerken in Oost-Europa zelf",
aldus. Casute. Die willen juist
graag met ons samenwerken.
Bisschop l'&kes van de Hon-
gaam sprekende Gerefor-
n.eerde Kerk in Roemenië
bijvoorbeeld heeft mij ge
vraagd of bij niet een grotere
delegatie naar onze Assem
blee in Canberra kan sturen",
aldus Castro.
Eerder deze week had de
voorzitter van de gerefbr
meerde synode, ds. E. Over-
eem. Castro tc verstaan gege
ven dat de Wereldraad op di
verse- puiden heeft gefaald In
zijiï Oost-Europa beieid.
Een van de redenen voor de
hervormde commissie om.te
pleiten voor een coördinatie
punt is het gebrék aan samen
werking bij de (kerkelijke)
hulp 'aan Oost-Europa. Boven
dien zijn r?r problemen waar
voor tui: op heden geen hel
pende instanties zijn: van
hulp bij moreel beraad tot en
met restaureren van orgels
De ptenners werden ook ern
stig bekritiseerd in de her
vormde synode. AJ. Gijsbers,
voorzitter vsp Ö.e hervormde
Generale DiaKonale Raad was
fel tegen het voorstel: er is
immers al de Europa Com
missie v.aann de hervormde
en gereformeerde wereiddsa-
konaten samenwerken. Gijs
bers, die synode-adviseur is,
raadde aan hei plan van de
synodevoorzilter en de zijnen
siechts 'voor kennisgeving'
aan te nemen Zover wilde de
synode niet gaar.; het voorge
stelde coördinatiepunt werd
ir, do besluitvorming 'uitge
kleed' tot een vrijblijvender
'platform'.1 De discussie over
de nota 'Oost-West' werd
overscltaduwd door de ver
schillen van inzicht bi wie
V/üt te zeggen heeft inzake de
hulpverlemug.
Niet-katholieke
sector aan KUB
TILBURG Met de benoe-
rning van prof.dr. L.F.W. De
Klerk (52) tot nieuwe rector
magnificus, krijgt de Katho
lieke Universiteit Brabant
(KUB) in Tilburg voor het
eerst bi de 63-iarige geschie
denis een me--katholiek in de
hoogste wetenschappelijke
functie. Prof. De Klerk, hoog
leraar functieleer, onderwijs
psychologie en economie,
volgt per 1 juli 1991 prof.dr.
R.A. de Moor op. De laatste
heeft acht jaar lang het recto
raat van de KUB heeft ver
vuld. De nieuwe rector is van
protéstants-christelljke huize.
De nieuwe rector magnificus
heef! toegezegd de, katholieke
signatuur var. de KUB tc res
pecteren.
Abonnee service
Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van S 30 tos 17.00 u.
Nabezoiging
Telefoon; 071 - 122 248
van,ma. t/m vr. van 13.00 tot 18.00 u. op za van 14 00
Abonnementsprijzen (inchisief&% BTW.
Bij automatische betaling:
pei maand f. 24,85
per kwartaal i. 74,10
per jaar i 284,50
Hm abonnementsgeld dient vooruit to worden voldaan
Advertenties
Informatie en taneven over advertenties tel. 071 -122 244,
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven vaït advertenties
070 - 3902 702.
dien hebben ze geen eerbied
voor het leven, omdat ze eu
thanasie en abortus willen 3e-
galiseren. De meeste Spanjaar
den hebben aiisen nog maar
oog voor geld en seks, aldus de
bisschoppen. Ze houden er al
lemaal sen „privé, moraal" op
na. Spanje is „moreel ziek*
bet land is „één groot casino"
geworden, vmden de bisschop
pen, Hun boodschap klinkt
wat vreemd in een land dat,
eeuwen lang voor het meest
katholieke land ter wereld is
doorgegaan.
De recente overheidscampag
ne om jongeren te bewegen tót
het gebruik van voorbehoed-
middelen, was voor de bis
schoppen de druppel die de
emmer deed overlopen. Onder
het regime van Franco was de
RK Kerk als staatskerk de be-
langrijkste steunpilafir van de
regering. Sinds de detnocrati-
WACENfNGEN - Zijn
internationale gericht
heid is bewust gekozen.
De uit het Friese Nijemir-
dum afkomstige boeren
zoon studeerde onder
meer een jaar lang in
New Vork aan de Union
Ecumenical Theological
Seminary. Bij uitstekken
centrum voor op zwarte
mensen, vrouwen en
'Derde' Wereld gerichte
bevrijdingstheologie. Wat
Hinne Wagenaars blijft
boeien is: Wat beweegt
mensen, wereldwijd, in
hun godsdienst eigen]ijk.
Al tijdens z'n opleidihg «an de
Rijksuniversiteit van Gronin
gen stond hem bepaald geen
baan als predikant in een Ne-
derlandse wijkgemeeute voor
ogen. Hij vertelt hoe z'n leer
meester Bert Hoedemaker
hem de ogen opende voor de
veriheuv/ende irnpuisen van
de bevrijdir*gstheolügn» uil
Latijns-Arnerika en iamr ook
uit Afrika en Azië. Maar veel
materiaal daarover trof hij in
Nederland niet aan Wage
naar: „Niet alleen de theologi
sch.- maar aUe ovtenschappen
in her westenbaseren zich
vrijwel uitsluitend op eisen
westerse bronnen. Andere
boeken gaan biet of nauwe
lijks open. In New York ge-
Hui m wee
Wagenaa!: „Ze klampen me
er over aan. ook over hun ge
loof. Voor hen is dat iets heel
vanzelfsprekends, meer nog
kend dat het land een schade
post van zeker vijfhonderd
miljoen gulden moet verwer
ken, ais de Agoeaat-partij
haar zin krijgt
Ket Hooggerechtshof moet
zich in de komende dagen
overigens ook buigen over
een van de ander voorgestel
de 'vrome' wetten, het verbod
op openbaar vervoer op Shab-
bat en op joodse feestdagen.
Sinds de stichting van de staét
Israël ligt het trein- en bus-
verkeer op zaterdag stil. Maar
in de parktijk beginnen de
bussen al op zaterdagmiddag,
uren voor hel uitgaan van de
Shabbat te rijden. Nu ook
daar een einde aan dreigt te
komen, zullen met name de
soldaten, die zondagochtend
vroeg weer in hun basis terug
moeten zijn, het slachtoffer
worden.
Prie rechters moeten nu be
palen wa:. voorrang heeft: een
mogelijk door de volksverte
genwoordiging om politieke
redenen aanvaard vervoeis-
verbod, of de veiligheid van "s
lands geliefde militairen, die -
als ze niet meer op de bus
kunnen stappen - zullen
moeten liften.
De Agoedat Israëi-partij heeft
niet meer dan vijf zetels in
het parlement. De vijf 'vrome'
parlementsstemmen zijn net
genoeg om de tot nu toe wan
kele Likoed-coalitie te verze
keren van een meerderheid
Israëls burgers moeten voor
deze politiek absurde situatie
zelfs lijdelijk toezien hoe ver
leidelijke badpak-advertenties
binnenkort van het straat
beeld verdwijnen.
Uitgave: Westerpers {behorende tol Siithoft Pers).
Kantoor Apothekersdijk 34, Leider.
Telefoon: -071 - 122 244.
Postadres- postbus 11. 2300 AA Leiden.
Hcofdkaatoor. Koopmancsrraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070-3190 933.
beurde, dat wel. M'n verwach
tingen zijn meer dan overtrof
fen. Het Ts hoog tijd voor een
dialoog tussan de Westerse en
'Derdé' Wereld-theologie. Dat
biedt .feeli prima niogc-iijkheid
tot een mondiaal gestalte ge
ven aan hei christendom."
Als predikarii b:j het interna
tionaal studentenpastoraat
verwacht hij dai proces, hoe
ingewikkeld ook, goed te vol
gen. In cc;* stad als Enschede
volgen jaarlijks 4G0 studenten
uu circa 70 Derde Wereld
landen en van alierlei gods
diensten en ideologieën een
opleiding ..Ze komen in de
eerste plaats hier om zich
westerse technieken en land
bouw eigen te maken maar
iegelijk zie je op micro-schaal
hoe ze éiisamet hun eigen cul
tuur en achiergronden een af-
spiegelmg van de wereldsa
menleving vormen. Dat is
boeiend als het gaat om de
vraag hoe je verschillende
godsdiensten et: volkeren
vreedzaam met elkaar kunt
laten omgaari. Dat experiment
voltrekt zich jaar in jaar mi.
steeds weer met nieuwe stu
denten in Enschede maar ook
m Wageniiïgen
(Van onze correspondente
Wfify Werkman)
TEL AVIV Israel is iu
rep en roer over vier
'vrome' wetsvoorstellen,
die in de komende weken
zeer waarschijnlijk door
het parlement, de Knes
set, zullen werden aan
vaard.
De wetsyoor^telten vormer»
een onderdeel van de recente
coalitieovereënkoms?, tussen
de L.ikoedpariij- van premier
Yitschak Shhmiï en een van
dé or thodox-religieuze partij
en, de Agoedat Israël.
Een van de voorwaarden van
de Agoedst-partij was. dat het
openbaar vervoer op Shabbat,
de joodse rustdag, nog meer
zou worden beperkt; dat 'obs
cene' advertenties zouden
worde» verboden: dat er een
einde wordt gemaakt aan de
verkoop van varkensvlees en
dat het piegen van abortus bij
ongewenste zwangerschap tot
illegaal wordt verklaard.
Vooral dé 'varkeuswet' stuit
op grote tegenstand onder een
groeiend aantal Israëli's, dat
hé', door de jöodse spijswet.toii
verboden 'witte vlees' maar al
te lekker vindt. Leden van de
in aJlerhaasiAn hétteven ge
roepen 'Beweging togen rie
varkensachtige politick' van
de Likoedparüi en de Agoedai
Israëi-partij deelden deze
week in het centrum van Je
ruzalem sandwiches met var
kensvlees uit.
Onder de siagan 'Blijf van
onze border» af' gingen dc
Als de orthodoxe loden hun z\'.
vierhonderd gratis broodjes
grif var, de hand. In de ko
mende weken zullen dc anli-
varkenswêtdeiTionsirantén
nog eens duizenden gebraden
varkenslapjes aan voorbijgan
ger uitdelen, om de politici
duidelijk te maken dat hét
krijgen, wordt varkensvlees in
volk niet zó gemakkelijk af
stand doet van de verboden
vrucht.
Eten van Israëls kiboetsen,
Mlzra, -die de laatste jaren
goede winst maakt uit ae le
vering van tonnen varkens-
aëi volledig taboe, r-oro; ap
vlees-produkteh aan dc inter
nationale troepenmacht in
zuid-Libanon en in de Sine.*-
wosstijn, overweegt zélfs het
Hooggerechtshot in Jeruza
lem iu te schakelen. Tegen
standers van de varkens wet
hebben overigens al uitgere-