1 mal Ie Waarom wij niet uit onze mond ruiken Joel Schumacher: „Als regisseur ben ik een koorddanser" FILM 'FLATLINERS' OVER EXPERIMENTEN MET DOOD EN LEVEN Jan is een genie ficicUc QowuvnV ZATERDAG 24 NOVEMBER 1990 PAGINA 22 AMSTERDAM - Haar uitgever heeft een grote zak Nederlandse chocolade voor haar meegenomen. Als „chocoholic" weet de Ameri kaanse schrijfster Diane Ackerman als geen ander hoe emotioneel dit voedsel kan zijn. „We eten het als we ons neerslachtig of afgewezen voelen, ongesteld moeten worden of gewoon behoefte hebben aan warmte en troost", schrijft ze in haar boek „Reis door het rijk der zinnen". Naar het waarom van dit geschenk vragen we maar niet. De 42-jarige Diane Ackerman weet waar zij over schrijft, dat lijdt geen twijfel. Ze noemt zichzelf „een zinnelijk type", ge boeid door de geneugten die de zintui gen een mens kunnen geven. Chocola is slechts één van de hulpmiddeltjes waar mee ze haar eigen zinnen weet te strelen; vliegen is er nog zo een. „Er bestaat geen ervaring in het leven die niet op een of andere wijze is gekoppeld aan de zinnen. Dat fascineert me al mijn hele leven. Neem nou parfums. Waarom doen die iets met ons? Waarom doet muziek iets met ons, waarom beginnen we te kussen, waarom hou ik van chocolade? Zoveel vragen had ik te stellen, dat ik besloot een boek te schrijven om ze te beant woorden. Ongeacht de exacte antwoor den weet ik dat ze alle te maken hebben met de reuk, smaak, tast, het gezicht en het gehoor", zegt Ackerman. Drie jaar werkte ze aan haar „cultuurge schiedenis van onze zintuigen", dat on langs in een Nederlandse versie versche nen is. Van oorsprong dichteres, pro beert Ackerman daarin met haar stijl „het midden te vinden tussen poëzie en wetenschap". Die poèzie mag met wen dingen als „Het speelse zonlicht creëert moiré-patronen in de tule gordijnen en het lijkt wel of ze trillen van licht" voor- de nuchtere Nederlander wat al te ge kunsteld overkomen, toch weet Acker man een aantal aardige feitjes te vertel len. Over de invloed die geuren op ons kunnen hebben, bijvoorbeeld: „Sommi ge trendgevoelige vrouwen in Manhattan dragen een parfum met de naam Fero moon, dat tegen de prijs van honderd dollar per centiliter te krijgen is. Niet goedkoop, maar waar ligt de prijs van een afrodisiacum? Gebaseerd op bevin dingen omtrent seksuele lokkertjes die dieren afgeven, belooft het parfum im pliciet dat de vrouw uitdagend zal rui ken en stoere mannen tot haar lustsla- ven zal maken: zombies van de liefde". „De wetenschap is er nog niet in ge slaagd menselijke feromonen te determi neren, terwijl bijvoorbeeld feromonen van het zwijn al wel zijn vastgesteld. Een generatie jonge vrouwen die door de stad loopt met zwijn-feromonen achter hun oorlellen is een raar idee, zelfs voor Manhattan. Hier volgt een heel gemeen recept: Laat een troep zeugen los op Park Avenue. Roer daar zorgvuldig hor des vrouwen doorheen die het parfum Feromoon dragen. Bel vervolgens de po litie en een ambulance". De reuk is het zintuig dat Ackerman het meeste boeit. „Het is de meest directe van onze zintuigen. Wanneer je iets voorbeeld koffie, terwijl baby's niet ge boren worden als kofïieliefhebber. Hun lichaam zegt ze zelfs: dit is vies, dit is vergif. Zo is het ook met hete pepers. Mosterd. Wij weten inmiddels dat we het kunnen eten zonder werkelijk vergif tigd te raken. Maar wanneer je op een onbewoond eiland terecht zou komen na een vliegtuigongeluk, zou je nooit iets bitters of vies eten wat je niet kent, om dat je lichaam zegt dat er gevaar bestaat. De mens is nu geëvolueerd naar een sta dium waarin hij op zoek is naar een soort bijna sexuele trilling, een spannen de sensatie. We eten zeer hete pepers. Dingen die ons een soort schok geven. In Brazilië wordt een soep gegeten die je mond even verlamt. Ik heb het gegeten. Waarom doen ze dat daar? Om dezelfde reden waarom mensen drugs nemen. Ik zou nooit Fugu eten, de kogelvis uit Japan. Dat is echt Russisch roulette, spe len met je leven. Ik ken wel mensen die het aten. Wanneer de vis goed is klaarge maakt, door gediplomeerde koks die het dodelijke gif eruit hebben gesneden, zal het je lippen licht doen tintelen. Je komt een klein stapje bij doodgaan. Het eten ervan is in Japan een ritueel. Het is duur en wordt op speciale wijze opgediend. Het vergif dat erin zit, wordt ook ge bruikt tijdens Voodoo-sessies. Het ge beurde weieens dat mensen dood leken, maar het niet waren. Wanneer ze niet le vend begraven werden, hoorden ze hun omgeving praten over hun eigen begrafe nis. In Japan mag iemand die overleed aan Fugu-vis dan ook niet binnen drie dagen begraven worden, omdat het slachtoffer weer op kan staan. Mensen houden er dus blijkbaar van mét hun zintuigen te spelen. Natuurlijk zijn er spanningszoekers die echt gevaar lijke dingen doen, de verslaafden aan hard-drugs. Maar ook voor anderen is het leven soms wat te grauw. Sommigen willen er wat meer vaart aan geven". Kritiek Diane Ackerman is niet bang voor kri tiek op haar boek, dat overigens in Ame rika veel bekendheid kreeg. „Het gevaar is dat wetenschappers het te populair vinden en leken te wetenschappelijk. Maar tot nu toe heb ik alleen maar lo vende woorden gehoord. Wetenschap pers in de States vinden het goed, ze be vestigen alles wat ik op basis van studie geschreven heb". Of het wel zo wenselijk is elke intense, emotionele ervaring te kunnen herleiden tot een ontnuchterende chemische reac tie in onze hersenen is nog de vraag. Di ane Ackerman gelooft d^ar niet in. „Ik denk niet dat kennis je berooft van won derlijke ervaringen. Onwetendheid maakt ervaringen niet mooier dan ze al zijn. Hoe meer ik te weten kwam over de zintuigen, hoe gefascineerder en ver baasder ik raakte door de wonderschone complexiteit van die materie. Ik geloof overigens niet dat de mens ooit in staat zal zijn de mysteries omtrent zijn zinne- prikkelingen op te lossen. We kunnen al leen een tipje van de sluier op lichten, meer niet". ruikt, kun je onmiddelijk teruggebracht worden naar oude herinneringen, oude plaatsen, landschappen van lang gele den. Geur kan je doen denken aan de koekjes die je moeder bakte, aan de li monade die je als kind dronk, aan bos sen, noem maar op. De reuk correspon deert 'met een primitief deel van je her senen. Het geeft een directe, emotionele reactie, waar je niet bij na hoeft te den ken, het gebeurt gewoon, en dat is het mooie eraan". Voor haar boek dook Ackerman vaak in universiteitsbibliotheken, om de weten schappelijke basis te vergaren. Maar meer nog trok ze er op uit naar zieken huizen en laboratoria en het is daar dat ze besefte hoe belangrijk onze zintuigen zijn. Ackerman: „Ik ben onder andere geweest naar de intensive-care van een couveuse-afdeling in Miami. Kinderen liggen daar achter glazen wanden en kunnen niet aangeraakt worden. Dat simpele feit verandert hun hele leven, want aanraking in de eerste levensfase is zeer belangrijk voor je verdere ontwik keling. Ik heb op die afdeling baby's ge masseerd. Normaal gebeurt dat door middelbare, alleenstaande mannen, die zelf geen kinderen hebben. Wetenschappers ontdekten dat wanneer 'een baby niet aangeraakt wordt, hun li chaam hen zegt dat ze zijn verstoten door hun moeder. Dat ontneemt ze de energie om dingen te doen als groeien. Allergie, leerproblemen, immuniteitspro blemen, ze kunnen allemaal voorkomen worden door aanrakingen in de eerste le vensdagen". Sommige belevingen van onze zintuigen zijn door de cultuur bepaald, weet Diane Ackerman. „Er bestaan primitieve cultu ren waar vrouwen koeie-poep in hun haar smeren, om lekker te ruiken. Wij moeten daar niet aan denken, maar wij hebben weer de voor deze vrouwen gru welijke gewoonte onze adem te laten rui ken naar pepermunt. Waarom laten wij onze adem niet ruiken naar rottende bacteriën, immers onze natuurlijke lucht? Dat wij de ene geur prefereren bo ven de andere is grotendeels gevolg van reclame-slogans en onze eigen lichtgelo vigheid. Uitingen in andere culturen zijn in feite even absurd. Wij denken vaak dat culturen op aarde zoveel van elkaar verschillen, maar in essentie is dat hele maal niet waar". Gif Wereldwijd is volgens Ackerman ook de onstuitbare drang van de mens om „te spelen met zijn zinnen", tot op het ge vaarlijke af: „De mens is er altijd op uit zich te vergiftigen. Ons lichaam probeert ons te beschermen tegen vergif. Zo zijn er dingen die je echt niet naar binnen krijgt, omdat de gedachte alleen al af schuw wekt. Maar om duistere redenen zijn we wat ondeugend. We drinken bij Regisseur Joel Schumacher (links) op de set van 'Flatliners', samen met de door hem als 'genie' bestempelde Nederlandse cameraman Jan de Bont. FOTO: PR DIANE ACKERMAN SCHREEF BOEK OVER ONZE ZINTUIGEN Schrijfster Diane Ackerman: „Er bestaat geen ervaring in het leven die niet op een of andere wijze is gekoppeld aan de zinnen". FOTO: STEPHEN EVENHUIS LONDEN - Welke Amerikaanse regisseur haalt het in zijn hoofd een film te maken over een vijftal jonge medische studenten die zo graag even dood willen om een blik over de grens van het leven te wer pen? En wie weet van dat macaber lijkende gegeven een goedlopende thriller te maken? Joel Schumacher is de naam. Schumacher, een langharige vijftiger die zijn carrière startte als etalage-ontwer per. mode ging studeren, zijn eigen bou tique begon, ontwerper van kleding en verpakkingen werd bij Revlon, de visue le kant van tv-spots ging verzorgen, de kostumering van speelfilms op zich nam (o.a. Woody Aliens 'Interiors' en 'Slee per'), scenario's begon te schrijven en tenslotte op de regiestoel terecht kwam. Geen Hollywood-held, maar wel de ma- ,ker van een serie sterk uiteenlopende films: 'St Elmo's fire', 'Cousins', 'Lost' Boys' en nu 'Flatliners'. Vijf aankomen de artsen die zichzelf op weg helpen naar de vlakke lijn, hartstilstand, en zich weer uit de dood opwekken om iets te weten te komen van daarginds. Joel Schumacher: „Ik had nog nooit zo'n scenario gelezen. Toen ik het kreeg was ik bezig aan een documentaire over AIDS. Praten met doctoren, patiënten, iedereen die ermee te maken had. Dan praat je over dood, moed, mensen die bang zijn. En dan hoor je dat producent Michael Douglas wil dat jij 'Flatliners' maakt. Al die gevoelens waarmee je al die dagen bezig bent, lees je dan terug in dat script. Dus werd het 'ja'." Achtbaan Meestal kan je Hollywood-regisseurs in vakjes indelen: Die doet actie, die Broadway-verfilmingen, die kiest voor de grote K. Schumacher heeft in zijn ge varieerde carrière niemand kans gegeven voor etiketjes. Of het moet zijn dat hij speelfilms met en voor jonge mensen maakt. Schumacher: „Deze film heeft het effect van een achtbaan, een thriller, maar met een diepere betekenis. Dat trekt me. Ik probeer als regisseur te koorddansen: Ik wil films maken die be grijpelijk zijn en commercieel genoeg om een groot publiek te vinden. Want het is absoluut niet leuk een film te ma ken die niémand wil zien. Bovendien wil ik kwaliteit, een zekere diepte. Dat is dat slappe koord: Word je te pretentieus dan val je eraf, word je te commercieel, evenzo". Vier manlijke studenten (Kie- fer Sutherland. Kevin Bacon, William Baldwin en Oliver Piatt) plus een vrou welijke (Julia Roberts) experimenteren in 'Flatliners' met de dood. Via drasti sche verlaging van de lichaamstempera tuur wordt het hart tot stilstand ge bracht. Wanneer de hartlijn op de moni tor 'asystool' is, wordt via atropine en adrenaline de hartslag weer opgewekt. Ze rekken de tijd dat zij 'dood' zijn steeds langer, om maar meer van het mysterie van na die dood te weten te ko men. Het idee is van scenario-schrijver Peter Filardi (28), die hoorde dat een vriend van hem anderhalve minuut dood was tijdens een operatie als gevolg van een allergische reactie op de anesthesie. Fi lardi: „Toen alles goed met 'm was, ben ik vragen gaan stellen. Hij kon zich ab soluut niets herinneren, maar ik ging zélf aan het denken". Joel Schumacher: „Flatliners is in feite geen film over de dood. Het is een film over mensen wier leven beter wordt omdat zij die dood meegemaakt hebben. Er zijn vele tiental len boeken geschreven voer de 'bijna dood-ervaring'. Meestal goede ervarin gen, over langzaam wegzakken in een tunnel met een stralend wit licht aan het einde. Alleen mensen die zelfmoord wil den plegen hebben verschrikkelijke erva ringen. die hun levens daarna compleet veranderden. In onze film plegen ze technisch gesproken zelfmoord, op dat afschrikwekkende is het verhaal geba seerd. We willen tenslotte niet dat kij kers ons na gaan doen". Het komt er in 'Flatliners' op neer dat al die studenten wel iets hebben meege maakt waarmee ze in het reine moeten komen. Julia Roberts speelt een meisje dat als kind ziet hoe haar vader zich met drugs injecteert. De vader schaamt zich er zo voor dat hij zelfmoord pleegt en zij verwijt zich dat. Schumacher: „Die stu dentjes beginnen eigenlijk arrogant aan dat idee om met de dood te spelen. Ze komen nederiger terug. Verzoend met zichzelf. Vraag: Hoe geef je dat hiernamaals vorm? Schumacher en Filardi laten daarbij het element godsdienst en geloof buiten spel. Schumacher: „In Hollywood wordt vaak gedacht dat het publiek stom is. Dat geloof ik niet. Ik weet dat het pu bliek weet dat ik óók niets weet van hoe het er na het leven uitziet. Daarom wil de ik niet één algemeen beeld van die dood creëren. Van: zo is het. Ik heb de visuele elementen ervoor steeds uit de persoonlijke levens van die jonge men sen gehaald. Deels hadden we dat in het script gepland, deels is het op de monta getafel ontstaan, deels samen met jouw landgenoot, cameraman Jan de Bont vormgegeven. Jan is een genie. Hij is al z'n collega's ver vooruit. Ik heb nog nooit zo goed met iemand gewerkt, zelfs zonder dat we er al te veel over hoefden te praten. Het komt misschien wel door mijn afkomst. Mijn vader kwam uit Ne derland. Hij is gestorven toen ik nog klein was, dus ik heb nooit geweten waar hij precies vandaan kwam". Schumacher heeft zelf geen enkele vergelijkbare 'bij- na-dood' ervaring. „Ik weet alleen dat we in ons leven vaak dicht genoeg bij de dood zijn. Ik ben zelf tien jaar aan drugs verslaafd geweest. Tot 1970. Ik heb het overleefd. Er moet ergens iemand ge weest zijn die op me gelet heeft. Ikzelf was 't niet". Kauwen Miljoenen Amerikanen zagen 'Flatli ners', nadat ook in de superhit-komedie 'Ghost' de dood een opmerkelijke rol had gespeeld. Schumacher: „Onderzoek bij proefvertoningen wees uit dat men sen soms uren over onze film bleven na praten. De film kwam in de bioscoop na twintig van die luchtige zomerfilms. Ik denk dat het publiek rijp was voor een film waar het een beetje op kon kauwen. Ik denk dat het publiek veranderd is. Amerikanen zijn meer 'sophisticated' dan toen ik klein was. Door televisie. TV mag dan vaak destructief werken, aan de andere kant brengt het nieüws, iedereen weet wat er op de wereld ge beurt. We leven in onrustige tijden. Na Vietnam was er in Amerika een periode van obsessie met geld, 'designer jeans', yuppies, dure auto's. Niet dat 't nu hele maal weg is, maar er is een groter besef van de wereldproblemen, van onze ver krachting van de natuur, geweld, terro risme, aids, drugs. Amerikanen zijn geen 'happy old cowboys' meer. Ik maak daarom graag films voor jonge mensen. Niet dat ze wijs zijn, echt wijs, maar ze zijn wijzer dan wij toen we jong waren. Dat moet wel wanneer je leeft in een we reld waarin je aan sex dood kan gaan". „Ik geloof dat succesvolle films altijd een beetje weerspiegelen wat in de maat schappij leeft. Een van de thema's van 'Flatliners' is dat wij verantwoordelijk zijn voor onze daden. Kijk, ik ben niet in staat de problemen van de wereld op te lossen. Ik kan geld aan liefdadigheid schenken, maar dan lees ik weer in de krant dat 't allemaal corrupt is. Je geeft geld voor kanker en het gaat weg aan bu reaucratie. En zelfs al geef je zoveel je kan, het blijft een druppel op een gloei ende plaat. Ik kan Aids niet genezen, ik kan de daklozen en de armen niet te eten geven, ik kan het geweld niet tegen houden. Wat ik wél kan is verantwoor delijkheid nemen voor mijn gedrag te genover een ander. 'Flatliners' doet het ook goed in Australië en Nieuw Zeeland, dus mensen willen zulke thema's blijk baar zien". De dood zal Joel Schumacher even niet loslaten. In welk vorm hij ook komt. Hij is gevraagd om Andrew Lloyd Webbers succesmusical 'Het Spook van de Opera' te verfilmen. En op dit moment is hij met Julia Roberts bezig aan de verfil ming van Marti Leinbachs bestseller 'Dying young'. Over een jonge verpleeg ster die verliefd wordt op een leukemie- patiënt. Maar Schumacher zal onmiddel lijk zeggen: „Ook die film gaat over lé ven". BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 22