Pleidooi voor versterking
volkscultuur Oost-Europa
Discogangers samen naar de kerk in Balk
£cidócSomai
kerk
wereld
'Missionaire gemeente':
te hoog gegrepen doel
brieven van lezeii
beroepingen
Coornherts prenten tentoongesteld
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
QeidóeQowuvnt
DONDERDAG 22 NOVEMBER 1990 PA(
NI
Leger des Heils actief in Sovjetunie
MOSKOU/BERLIJN Het Leger des Heils is voor het eerst
actief in de Sovjetunie. In de Letse hoofdstad Riga is de eerste
plaatselijke afdeling (korps) in het leven geroepen, zo schrijft
het Russische persbureau Tass. Tussen 1923 en 1940 was het
Leger des Heils ook al actief in Riga. Toen Letland in 1940 een
Sovjetrepubliek werd, werden zijn activiteiten echter verbo
den. Letland is het 95ste land waar het Leger des Heils actief
is, aldus TASS. Generaal Eva Burrows maakte dinsdag in Ber
lijn bekend dat het Leger des Heils ook van plan is het „geeste
lijk vacuüm" in de voormalige DDR op te vullen. Voordat het
Leger in 1946 door de Sovjetautoriteiten verboden werd, telde
het in het Oostduitse gebied ongeveer twintig korpsen.
Doopsgezinden en Quakers naar Irak
CHICAGO Twaalf vredestichters uit Doopsgezinde en Qua
ker-kringen zijn gisteren naar Irak vertrokken om er voor een
geweldloze oplossing van het Golfconflict te pleiten. Zij beho
ren tot het 'Christian Peacemakers Team' (christelijke vrede-
makersteam), dat na het Doopsgezind Wereldcongres van 1984
in Straatsburg werd opgericht om zich tussen strijdende partij
en te begeven. „Wij willen volk en leiders van Irak duidelijk
maken dat er in de Verenigde Staten en Canada ook christe
nen zijn die tegen de militaire opbouw zijn en die onderhande
lingen als de enige weg naar een oplossing van het conflict
zien," aldus Gene Stoltzfus, coördinator bij CPT. „Wij willen
niet het zaad van haat en onverdraagzaamheid zaaien waar
toekomstige generaties onder moeten lijden.'
De bomen dorren in
het laat seizoen en
wachten roerloos de
den nabijen winter.
Willem Kloos
Steuncomité
wil opheldering
Fransen over
moord op Doucé
ROTTERDAM Er
moet snel opheldering
komen over de moord op
de homoseksuele baptis
tenvoorganger Joseph
Doucé uit Parijs. Dit
schrijft het Nederlandse
steuncomité in een petitie
die vandaag aan de Fran
se ambassadeur in Den
Haag is overhandigd.
Doucé heeft zich „met grote
ernst en verantwoordelijk
heid" solidair verklaard met
de seksuele minderheden, al
dus het comité, waarin onder
anderen de Rotterdamse do
minee Hans Visser zitting
heeft. Het comité, dat op 8 de
cember een demonstratie wil
houden, vraagt de ambassa
deur al zijn invloed aan te
wenden om ervoor te zorgen
dat de schuldigen worden ge
straft.
Doucé, leider van het cen
trum voor hulp aan seksuele
minderheden 'Centre du Jesu
Christ Libérateur', werd op 19
juli uit zijn woning gehaald
door twee mannen die zich als
politieman voordeden. Vorige
maand werd zijn stoffelijk
overschot, reeds in een ver
gaande staat van ontbinding,
gevonden in het bos van
Rambouillet bij Parijs.
De belangrijkste verdachte is
politie-inspecteur Jean-Marc
Dufourg van de inlichtingen
dienst van de politie, omdat
deze Doucé enkele malen be
dreigd en geïntimideerd
heeft. De inspecteur, die in
middels geschorst is, is nog
niet in staat van beschuldi
ging gesteld.
Islam-verklaring
zwaar bekritiseerd
LUNTEREN Een verkla
ring over de ontmoeting tus
sen christenen en moslims
heeft gisteren "in de gerefor
meerde synode zoveel kritiek
gekregen, dat deze heeft be
sloten haar niet naar de plaat
selijke kerken te sturen. De
commissie 'Ontmoeting met
Moslims in Nederland' van de
Gereformeerde Kerken was
'geschokt en gekwetst' door
de vaak felle wijze waarop de
kritiek werd verwoord. De
verklaring was bedoeld ter
bemoediging van degenen die
zich inspannen voor een goe
de verstandhouding met de
moslims. Daar werd opsteller
ds. P. Reedijk totaal geen re
kening mee gehouden. Vele
gereformeerden kunnen nog
veel leren van de barmhartig
heid van vele moslims vol
gens Reedijk.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Kockengen P.J. Teeuw
te Moordrecht (deelgem. Bethel).
Bedankt voor Zoetermeer B. Ooster-
om te Kampen.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Westzaan (herv.geref.)
drs. Tj. Tjepkema, kand. te Kampen,
die dit beroep heeft aangenomen.
Christelijke gereformeerde Kerken
Beroepen te Leerdam P.D.J. Buijs te
Zwaagwesteinde.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Apeldoorn G J van
Aalst te Benthuizen.
OP KERKELIJKE CONFERENTIE OVER EUROPA
DRIEBERGEN In het
Europa zonder ijzeren
gordijn dreigt opnieuw
het grote gevaar dat de
Oosteuropese landen die
niet zoals die van het
westen economisch supe
rieur zijn als minder
waardig worden be
schouwd met alle gevol
gen vandien. De spannin
gen in die Oosteuropese
landen tussen „oosterse"
en westerse" elementen
kunnen daardoor sterk
oplopen.
Dit betoogde gisteren Her
mann Goltz, studiesecretaris
van de Conferentie van de
Europese Kerken, op een in
ternationale studieconferentie
in Driebergen over het cultu
rele erfgoed in een verenigd
Europa. Centraal daarin staat
de vraag wat godsdienst en
cultuur betekenen voor een
verenigd Europa.
Goltz schetste een beeld van
de nieuwe tegenstellingen die
Europa bedreigen als gevolg
van de vernietiging van de
vaak religieus geïnspireerde
volksculturen onder ruim
veertig jaar communistisch
bewind. De weerbaarheid van
de onder communistisch be
stuur staande Oosteuropese
volkeren is door die systema
tische vernietiging van hun
eigen cultuur vaak zwaar
aangetast. Daardoor zijn zij
ook vatbaar voor een nieuw
extremisme.
Minister Hedy d'Ancona
pleitte in haar openingsrede
voor eenheid in verscheiden
heid. De nadruk op de cultu
rele verscheidenheid in Euro
pa mag niet leiden tot nieuwe
vijandsbeelden. „Daar hebben
we er al genoeg van gehad",
aldus D'Ancona. Ook moet
voorkomen worden dat chau
vinisme, racisme en religieus
fundamentalisme het gevolg
zijn.
Niet alleen in sommige Oost
europese landen zijn deze ont
wikkelingen zichtbaar, zei
D'Ancona. „Ook in Westeuro-
pese landen zijn er nieuwe te
genstellingen tussen etnische
meerderheden en minderhe
den, tussen hogere en lagere
klassen. Terwijl de deling van
Oost- en West-Europa ver-
Het Europese culturele erf
goed moet volgens de minis
ter, ondanks twee wereldoor
logen, vooral gezocht worden
in het streven naar gerechtig
heid. verantwoordelijkheid,
solidariteit en menselijkheid.
Oost en West moeten elkaar
geregeld ontmoeten, om el
kaar te leren kennen en ver
trouwen. De kerken kunnen
hierin hun eigen rol spelen,
aldus D'Ancona.
Prof. dr. D.C. Mulder, voorzit
ter van de Raad van Kerken,
vroeg zich af of er wel een ge
zamenlijk Europees cultureel
erfgoed bestaat. Hij wees op
de enorme verschillen in na
tionaal, etnisch en religieus
opzicht. Ook de grote contras-
Minisfer Hedy d'Ancona
'FOTO ANP
ten tussen armen en rijken en
mannen en vrouwen tonen
aan dat de eenheid ver te zoe-
LUNTEREN Het is
een mooi begrip: 'missio
naire gemeente', maar in
de praktijk blijkt dat ide
aal te hoog gegrepen. De
hele kerkelijke gemeen
schap zou volgens het
ideaal het missionaire
werk moeten dragen,
maar feitelijk is het
slechts een kleine groep
die aspecten van de mis
sionaire presentie van de
kerk in de samenleving
uitdraagt. Het streven om
kerkelijke gemeenten in
haar totaliteit tot missio
naire gemeenten 'om te
vormen' is een te preten
tieuze onderneming.
Tot deze conclusie leidt de
rapportage van de sectie mis
sionair werk van de deputa-
ten 'gemeenteopbouw' van de
Gereformeerde Kerken in
Nederland. Gisteren werd het
besproken op de synode in
Lunteren.
Vanouds richtte het eerder
geheten 'evangelisatiecen
trum' in Leusden zich tot de
evangelisatiecommissies. Het
bleek dat het niet lukte via
deze commissies een proces in
de gemeenten op gang te krij
gen. Dat hangt mede samen
met het feit dat in veel ge
meenten die evangelisatie
commissie een marginale
plaats inneemt: weinig men
sen en nauwelijks meespelend
in de beleidsvorming van de
kerkeraad. Pogingen van
'Leusden' om de diaconie en
kerkeraad ook te betrekken
bij de groei van het missionair
bewustzijn leverden niet het
gewenste resultaat op.
Een tamelijk groot onderzoek
(theologische en sociologische
verheldering van het begrip
'missionaire gemeente' en een
sociologisch onderzoek naar
de gemeente als missionaire
gemeente) werd wel begon
nen, maar niet afgerond. In
een nadere bezinning op ei
gen werk kwam 'Leusden' tot
de conclusie dat de doelstel
lingen te hoog gegrepen wa
ren.
Voortaan willen deputaten en
functionarissen hun aandacht
behalve op het traditionele
evangelisatiewerk ook richten
op (groepen) gemeenteleden
die 'met een missionaire atti
tude in het leven staan'. Te
denken valt aan allerlei ver
banden waarbij de relatie van
geloof en leven aan de orde
zijn en vaak betekent dat te
vens: waarbij het persoonlijk
geloof aan de orde is en taal
waarin dat geloof zich uit. Die
verbanden zijn velerlei: in de
lokale omroep, bij opvang van
buitenlanders, in scholen met
kinderen uit etnische minder
heden, in werkgroepen
'vrouw en geloof', bij de uit
voering van aspecten van het
conciliair proces.
Oorzaken
Het mislukken van de 'mis
sionaire gemeente' heeft di
verse aspecten, zo blijkt uit
het rapport. Zo blijkt het be
grip 'gemeente' meerzinnig en
een te algemene noemer: wie
worden bedoeld: ook de 'pa
pieren leden' of alléén de ac
tieve kerkgangers? Maar er
zijn actieve kerkleden die
vrijwel niet naar de kerk
gaan. Het aanspreken van al
die groepen tegelijkertijd is
niet goed mogelijk. Bovendien
hebben veel missionaire acti
viteiten een boven-gemeente-
lijk karakter. Dat feit bemoei
lijkt eveneens de benadering
van de gemeente -als totaliteit.
Ook is gebleken dat in het al
gemeen mensen bezig willen
zijn met één aspect van mis
sionair werk en dan liefst ook
nog voor een korte tijd. Wel
licht dat in de opzet van de
'missionaire gemeente' ook
nog het jaren zestig-idee van
de 'maakbaarheid van de sa
menleving' meespeelde en net
als elders in de samenleving is
die overtuiging in het alge
meen gesproken niet hele
maal realistisch gebleken.
Behalve het zich willen rich
ten op allerlei nieuwere vor
men van missionaire presen
tie in kerk en wereld, blijven
deputaten en functionarissen
zich richten op het evangeli
satiewerk in de vertrouwde
betekenis van het woord.
Dirck Volkertsz. Coornhert
GOUDA Dirck Volkertsz.
Coornhert (1522-1590) dankt
zijn faam voor een belangrijk
deel aan zijn literaire oeuvre
en de daarin verwerkte idee
ën over strafrecht, politieke
vrijheid en tolerantie. Hij
hield er een vooruitstrevende
filosofie op na en probeerde
een bemiddelende rol in te
nemen in een door religieuze
twist verscheurde eeuw.
Toch betrok Coornhert zijn
belangrijkste inkomsten uit
zijn gravures. Lange tijd voor
zag hij zich in zijn onderhoud
door het graveren van pren
ten. In de Nederlandse prent
kunst neemt hij een vooraan
staande plaats in.
In Gouda, de stad waar hij als
vluchteling de laatste periode
van zijn leven doorbracht, is
een tentoonstelling ingericht
van zijn latere grafische werk
onder de titel De Wereld tus
sen Goed en kwaad. Tegelij
kertijd zijn deze prenten
waarvan een deel nu pas voor
het eerst wordt gepubliceerd,
afgedrukt in een fraaie catalo
gus. Zijn ideeën over geloof,
de wereld en de rol van de
mens daarin komen vooral in
dit latere werk duidelijk naar
voren. Zijn opvattingen over
goed en kwaad, hoewel date
rend uit de zestiende eeuw,
zijn boeiend en nog steeds ac
tueel.
De allegoriën zijn in het werk
van Coornhert een in die tijd
veel gehanteerde stijlfiguur.
Ze worden in deze catalogus
op heldere wijze besproken
door mevrouw Ilja veldman,
hoogleraar kunstgeschiedenis
aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam.
De wereld tussen goed en
kwaad. Late prenten van
Coornhert. Uitgave SDU.
Prijs f 29.90. De tentoonstel
ling van Coornherts prenten
is tot 2 december te zien in
het Goudse Catharinagast-
huis. Tel. 01820 - 88.211.
Bedrijfspastoraat bij
gereformeerden
wordt niet
uitgebreid
LUNTEREN De Gere
formeerde Kerken in Ne
derland zien voorlopig af
van uitbreiding van het
bedrijfspastoraat.
Een voorstel het aantal gere
formeerde bedrijfspredikan-
ten uit te breiden tot drie,
werd niet door de gerefor
meerde synode in Lunteren
overgenomen. De synode be
sloot opdracht te geven tot na
dere studie over hoe de ker
ken de hedendaagse proble
matiek rond de wereld van de
arbeid dienen te benaderen.
Met het voor zich uitschuiven
van de eventuele uitbreiding
van het bedrijfspastoraat, ging
de synode voorbij aan de uit
drukkelijke wens van de ge
reformeerde deskundigen op
het gebied van het bedrijfs
pastoraat. De commissie voor
Kerk en Bedrijfsleven heeft
de afgelopen jaren met lede
ogen aangezien hoe de be
langstelling bij de kerken
voor het bedrijfspastoraat is
gedaald.
Op dit moment is er één gere
formeerde halftime industrie
pastor in Gelderland. Verder
betalen de gereformeerden
mee aan een hervormde half-
timer, ook in Gelderland.
Tweë gereformeerde voltijds-
banen, in Oost-Groningen en
IJmond, zijn vacant. In totaal
werken er 10 protestantse in-'
dustriepastores in Nederland,
tegenover 50 rooms-katholie-
ke collega's. „We zien het
aantal pastores tussen onze
handen wegglippen", aldus
voorzitter C. Timmer van de
commissie voor Kerk en
Bedrijfsleven.
De teruggang heeft onder
meer te maken met het terug
lopend ledental en de daar
door afnemende draagkracht
van de betrokken kerken.
BALK De serene rust
en het gedragen gezang
zijn klanken uit het ver
leden. Geluidsboxen van
50 Watt vullen de kerk
tot in de nok met geluid.
Geen gevouwen handen,
maar zwaaiende armen
en draaiende lijven. Het
oude gereformeerde
kerkje in het Friese
plaatsje Balk wankelt in
het weekeind op zijn
grondvesten: de disco
trekt elk weekend 350
feestende bezoekers.
Het kerkje in Balk is aan het
begin van deze eeuw ge
bouwd. In de tachtiger jaren
groeide de gemeente het
kerkje uit. De 250 zitplaatsen
konden zomers in de ochtend
dienst wel twee keer bezet
worden. De gereformeerde
gemeente verliet de kerk en
trok in een nieuw, groter ge
bouw. Dat gebouw werd mede
met de opbrengst van het
oude gebouw gefinancierd.
Te klein voor de kerkdienst,
maar groot genoeg voor een
disco. A. van der Werf uit
Balk deed een bod op de leeg
staande kerk en vestigde er
de 'Bar dancing the String'.
Van der Werf: „Een gebouw
met een dergelijke akoestiek
leent zich daar uitstekend
voor. En de muren zijn wel zo
dik dat het geluid er niet
doorheen dringt. Dat is han
dig voor de buurtbewoners".
De discobeheerder heeft het
bestaande interieur zoveel
mogelijk in ere gehouden: het
orgel, de galerij en de preek
stoel zijn blijvende ornamen
ten. De discjockey presenteert
de muziek vanaf de kansel.
De dansvloer is nieuw: een
roestvrijstalen platform van
drie bij .vier meter. Verder
schuifelt iedereen over de
houten vloeren. Vanaf de ga
lerij kunnen de gebeurtenis
sen uitstekend in het oog wor
den gehouden. Aan de zijkant
van de kerk is de bar ge
bouwd.
De gereformeerde kerk werd
in 1982 aan Van der Werf
verkocht. In februari van het
volgende jaar gingen de kerk
deuren weer open. De disco
trekt elk weekeind veel jeug
dige bezoekers uit Zuid-West
Friesland die al weer bijna
een vaste plaats hebben in de
kerk. Van der Werf heeft
nieuwe kachels in de kerk la
ten plaatsen. Dank zij de
hoogte wordt het er nooit te
warm, en dat is een voordeel
voor een disco.
Supermarkt
De gereformeerde kerk in
Balk had eerder al eens de
aandacht getrokken van een
groot winkelbedrijf, dat op die
locatie een grote supermarkt
wilde bouwen. De gemeente
Gaasterland ging met die
plannen niet akkoord.
De gemeente had zelf plan
nen om het kerkje af te bre
ken, in verband met een sa
nering van Balk-Zuid. Ze wil
de de brug aan de Gaaike-
mastrjitte verbreden. Ten bate
van de verbetering van de
verkeerssituatie zouden de ge
reformeerde kerk, drie wo
ningen en twee monumentale
panden gesloopt moeten wor
den. Maar ook die plannen
werden niet gerealiseerd.
De plannen voor de disco kre
gen wel de vereiste goedkeu
ring. De disco in Balk bestaat
nu al bijna acht jaar en nie
mand in de buurt lijkt zich
nog te verbazen over de nieu
we bestemming van het oude
gereformeerde kerkje. De
jeugd gaat er in ieder geval
weer met plezier naar toe.
De tot discoruimte omgetoverde kerk.
FOTO: PERS UNIE
Balanceren op het randje
er 1
op
-"Mil
t R'
GeEN enkel misverstand hebben de werkgeversoi han
ties VNO en NCW er over laten bestaan hoe ze tegem er-,
cao-onderhandelingen voor volgend jaar staan. In onj
felle bewoordingen hebben ze stelling genomen te [S r
vierdaagse werkweek en het herstellen van de autonutste
prijscompensatie. De werkgevers zijn zelfs bereid het
kingen aan te laten komen als hei nodig is deze zakei's
te te houden. De eventuele kosten nemen ze graag vo
rekening. Bedrijven die te toegeeflijk zijn, krijgen gei^i
uit de stakingskas. De werkgevers gaan daarmee volg ,tie
nister De Vries van sociale zaken wel heel erg ver. Zei'e I
ceren op het randje, aldus de bewindsman.
De vakcentrale FNV heeft al gezegd dat de werkgeA
achterhoedegevecht leveren omdat ze elke vorm v;
nieuwing willen blokkeren, terwijl in de praktijk de
nemingen de komende jaren toch wel zullen overstap
de vierdaagse. Bovendien zouden VNO en NCW d
voor de onderhandelingen nu al grondig hebben ver
TUSSEN werkgevers en werknemers zijn belangei,^
stellingen normaal, maar ze dreigen nu uit de hand t« f-
De vierdaagse is niet meer dan een van de conflicten
beide partijen, die ook geheel verschillend denken c
aanpak van problemen zoals bestrijding van lanj
werkloosheid onder etnische minderheden en natuui
looneisen.
t
IN het verlengde daarvan speelt weer de problematijng
de koppeling. De werkgevers hebben meermalen gest^gj
de koppeling hen een gruwel is en dat ze geen enkele jari
willen doen deze maatregel te redden. De vakcentrali
entegen vinden dat het huidige kabinet geen bestaa
heeft als het de koppeling laat vallen. FNV en CNV
zich ook gedistancieerd van de crisistaai die werkge
kabinet de afgelopen weken hebben gebezigd.
atr.
UE tijden van wijlen Den Uyl, ruwweg de jaren z< an<
lijken te zijn teruggekeerd. Ook-toen waren de tegenin€
gen tussen de sociale partners buitengewoon scherp, 1
vooral ten koste ging van economische groei, werkg
heid en uiteindelijk ook de koopkracht. Het wordt z0
dag duidelijker dat het kabinet dit jaar bij het Najaars an
een enorme kans heeft gemist door geen centrale afs ;r.
over de loonvorming te maken. Hoewel de vakbe w
daar op had aangedrongen, achtten kabinet en werlj1
het toen niet nodig er veel woorden aan vuil te 'makje
jke
ZOWEL premier Lubbers als minister De Vries het'el3
afgelopen weken in bedekte termen laten merken d
wel te betreuren. Terecht, want de gevolgen zijn ove
lijk: de messen liggen op tafel. De werkgelegenheid 1
het kind van de rekening te worden en begin volge^
lijken stakingen onafwendbaar. Bij zo'n verhardii
standpunten is niemand gebaat, zeker niet als er o
eens 'zwaar weer' wordt voorspeld. ~W
jen
uié
Brieven graag kort jn duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezci
stukken te bekorten.
Asbest en woningbouw Koopkracht
De bewoners van de Slaagh-
wijk in Leiden zitten in wo
ningen waarin asbest is ver
werkt. Tien jaar geleden werd
het veelvuldig in de bouw toe
gepast, zo lees ik in de krant.
Asbest zit niet alleen in het
trappenhuis van flatwoningen
maar ook als platen in de ge
vel verwerkt. Ik woon reeds
dertig jaar in een woning in de
Oegstgeester Bloemenwijk. In
zo'n 188 flatwoningen in ge
noemde buurt, die in 1959/
1960 voor het Algemeen Mijn
werkers Pensioenfonds wer
den gebouwd, is asbest gevel
plaat gebruikt als isolatiemate
riaal. Een klein deel is in de
loop der jaren vewijderd en
met de vuilnisman meegegaan.
Maar een groot deel is nog
aanwezig, ook in gevels van
een aantal eengezinswoningen.
Thans zit men er mee. Waar
schijnlijk op dezelfde wijze als
men zit met die vinyl vloerbe
dekking die van een asbest-
rug is voorzien. Daarvan moet
in de woningen nog kilometers
liggen. In andere landen
wordt asbest mede toegepast.
Zo is mij een geval bekend
van een Nederlandse uitvinder
die van afval van asbest bouw
stenen weet te persen. Op
Java, nabij Djakarta bouwde
men daarvan huisjes voor de
armsten der armen. Inder
daad. ze hebben een dak bo
ven het hoofd van asbest
golfplaten.
A. Koch,
OEGSTGEEST.
De oppositie (bij monde
PvdA) heeft jarenlang f
voor koopkrachtgaranti
de lagere inkomens, om
jarenlang zijn achterge e
Bovendien werden er v
leuke beloften
zien van andere groepe
Nu zit Kok in de ri
mede wegens zijn mooi<
ten. Hij zit er nauweli
jaar en de koopkrach 5
(zelfs) de laagste inl
kan niet worden gegara
en er wordt bezuinigd <n£
andere sociale voorzie *n
van de mensen die na
wat hebben (huizenb t
bijvoorbeeld),
worden hun verkreger
ten en eigendommen
meer uitgehold (vermoj
lasting, huurwaarde
enz.). Allerlei tegei
worden verzonnen o
maatregelen te rechtvaa*°.a
(Golfcrisis, rentever
enz.). De pot wordt n
deeld onder steeds mee !p
sen, ook onder mensen^ f
andere landen hier ni
gelokt zijn. Wanneer g
ogen van iedereen ei
open om te begrijpen, a
socialisme (en het ve
communisme) nooit ka
ken. Het ministerie van
zaken moet dan eigenl
ten ministerie van subsi
tegenstelling tot andere
teries, die ook nog wat o
gen. Steeds meer w- P
kiezersbedrog van de
ten duidelijk.
Mr. R.C. Sangster,
SCHEVENINGEN.
tST CciclócSouwrit
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon. 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 u
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248
van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19 00 u op za van 14 00 tot 15.01
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giro
per maand f. 24,85 per maand f
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f.
per jaar f. 284,50 per jaar
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsi
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050