Plaatselijke kerken willen
vooral samen vieren
ficidócSotiA-of
il
kerk
wereld
beroepingen
Gelovigen riskeerden leven voor deelname aan mis
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
QeidóaQowumt
MAANDAG 19 NOVEMBER 1990 PA 'El
Kerk wordt pas gemeenschap door deelname van vrouwen
AMSTERDAM De patriarchale kerk zal volgens de feminis
tische theologe prof dr. Mary Grey alleen in een echte ge
meenschap van gelovigen veranderen, als zij leert luisteren
naar wat vrouwen, armen en seksuele minderheidsgroepen te
vertellen hebben. Dan namelijk leert zij een nieuwe taal spre
ken. Omdat de gelovigen deze taal begrijpen, zullen zij zich
sterk met elkaar verbonden voelen. Grey, hoogleraar feminis
me en christendom aan de Katholieke Universiteit te Nijme
gen, hield zaterdag in Amsterdam de tweede Bazuinlezing. Met
deze jaarlijkse lezing wil het progressief-katholieke weekblad
De Bazuin „op grondige wijze zaken aan de orde stellen die
van belang zijn voor geloof en samenleving van de toekomst".
Vorig jaar was prof. Schillebeeckx aan het woord.
Gutierrez: bevrijdingstheologie niet verloochend
FREIBURG De keuze voor de armen noet volgens de vader
van de bevrijdingstheologie, Gustavo Gutierrez, uitgangspunt
van alle theologische arbeid zijn. Hij zei dit zaterdag in het
Westduitse Freiburg waar hij een eredoctoraat ontving. Gutier
rez, die in Lima (Peru) zowel hoogleraar als pastoor in een
krottenwijk is, ontkende daarmee geruchten als zou hij de be
vrijdingstheologie hebben afgezworen. „Wie de keuze voor de
armen opgeeft, geeft het geloof op," zei hij. De bevrijdingstheo
logie wil antwoord geven op de vraag hoe er in het licht van
het schreeuwende onrecht en het grote leed nog over de liefde
van God kan worden gesproken. In een wereld, waarin armoe
de voor velen dagelijkse realiteit is, moeten de theologen de
oorzaken ervan analyseren en het leven met de armen delen.
De wereld moge ouder
worden, zij verandert
niet; het individu
moge zich
vervolmaken, maar de
massa wordt noch
beter noch slechter.
„Groeiend
besef Gods
zorg in
dagelijks
leven'''
ROTTERDAM IKON-pas-
tor ds. Hans Stolp wil probe
ren verlichtende ervaringen
een plaats te geven in de
evangelisatie. „Half verbor
gen binnen en veel opener
buiten de kerk groeit het be
sef van innerlijk contact met
het bovennatuurlijke. Niet ie
dereen ziet het als de direkte
zorg van God voor ons per
soonlijk- leven, maar het veld
is wit om te maaien".
Zo getuigde ds. Stolp zaterdag
in Rotterdam tijdens zijn
kruistocht voor openheid
rond 'verlichtende ervarin
gen' met engelen en overle
den familieleden. Hij was gast
van de Open Kerk die in Rot
terdam een bijeenkomst hield.
Voor een overwegend vrou
welijk publiek sprak hij over
de kerk uit het begin van
onze jaartelling toen er nog
een .oerverbondenheid tussen
de mensen en de goddelijke
wereld' bestond. Daar is vol
gens de radiopastor iets tussen
gaan staan. „In de Rooms Ka
tholieke Kerk zijn dat de paus
en de bisschoppen en in de
protestante kerk het functio
neren van bijbel".
„We moeten afrekenen met
de verstarring in de kerken
en uitgeholde begrippen en
komen tot hernieuwd inner
lijk contact. Verlichtende er
varingen kunnen ons daarbij
helpen omdat het flitsen van
helderheid zijn. Die ervarin
gen maken dat we alles in een
groter geheel zien en in het
juiste perspectief. Het gaat
daarbij niet om de ervaring op
zichzelf, maar om het besef
dat God vandaag nog met ons
bezig is door zijn engelen", al
dus Stolp. Hij wil daarbij de
buitenkerkelijke helpen de
goddelijke werkelijkheid er
vaarbaar te maken. „Vooral
buiten de kerk wordt heel
open gesproken over buiten
gewone ervaringen. In het
pastoraat proberen we daar
aan grond te geven en datge
ne wat mensen ervaren in het
juiste licht te plaatsen".
Rondom de radiopastor ont
stond de afgelopen maanden
enige ophef door zijn contro
versiële standpunten over en
gelen en reïncarnatie. Tijdens
zijn pastorale Werk in zieken
huizen hoorde hij veel verha
len waarin mensen engelen of
overleden familieleden ont
moetten. Deze verhalen
brachten hem, in combinatie
met eigen ervaringen, op het
standpunt dat engelen van
daag de dag nog actief zijn.
niet langer dood tot het eind
oordeel; hoe kunnen mensen
anders hun familieleden ont
moeten? Een alternatief vond
hij in de opgaande spiraal van
reïncarnatie die uiteindélijk
bij Het Licht eindigt.
Gesprek
Stolp dringt zijn mening aan
niemand op maar beoogt het
gesprek over bijzondere erva
ringen op gang te brengen.
Omdat anderen niet durfden,
heeft hij het op zich genomen
de stilgezwegen verhalen
naar buiten te brengen. „In de
oren van de kerk klinken de
verhalen vaak duivels en
wordt je voor gek verklaart.
Dat is dodelijk voor iets wat je
heel kostbaar is", aldus de ra
diopastor. „De kerk toetst de
verhalen aan de bijbel. Maar
de ervaringen gaan verder
dan wat de bijbel ons leert. De
bijbel is slechts het looptuigje
waarmee we leren lopen. De
jonge generatie hunket naar
verhalen. Jongeren vragen
aan oudere generaties niet
naar bijbel en dogmatiek. Zij
vragen wat zij werkelijk heb
ben ervaren.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Numansdorp (buiten-
gew wijkgem; part-time) M. vam
Kooten, kand. te Streefkerk.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Enschede-Oost J.J.
Podtsma te Hardenberg; te Heemse
P Groenenberg te Amersfoort-West.
Aangenomen naar Schiedam W.R.
van Wieren te Hulzen (N-H).
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Enschede-Oost J.J.
Poutsma te Hardenberg; te Heemse
P. Groenenberg te Amersfoort-West.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Vlaardingen D.F. Enslng
te Vroomshoop. Bedankt voor Hoek
(Z) H.J.D. Smit te Marknesse.
Nederlands Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Zwolle J.J. van Es te
Doetinchem-Velp.
AMERSFOORT Samen
vieren dat zien de ker
ken op plaatselijk niveau
als hun voornaamste
taak. Dan volgen dienst
aan de samenleving,
groeien in geloof, uitdra
gen van de boodschap en
veranderen van structu
ren.
Dit blijkt uit een enquete die
gehouden is onder plaatselij
ke, provinciale en regionale
raden van kerken. De resulta
ten ervan die geen weten
schappelijke waarde hebben,
werden zaterdag in Amers
foort bekend gemaakt op een
werkdag van de Raad van
Kerken in Nederland. Vierin
gen blijken ook het beste te
lukken. Samenlevingsvragen
scoorden duidelijk minder.
Weinig aandacht is er voor
media: lokale omroep, kabel
of huis aan huisbladen.
Als barrières werden ge
noemd lauwheid, structurele
hindernissen, bisschoppelijke
verboden, gebrek aan man
kracht of tijd, concentratie op
eigen identiteit en inzinkin
gen omdat het nieuwe eraf is
of omdat er sprake is van al
gemene geloofsmoeheid.
Tijdens de drukbezochte
werkdag bleek dat de aanwe
zigen het zeker over één ding
eens waren: oecumene moet!
Het is een opdracht van de
Heer van de Kerk en het
voorkomt vele overlappingen.
Maar het doel is niet, zo von
den de aanwezigen in Amers
foort, dat alle kerken en
kerkjes op één hoop worden
gegooid. Het gaat meer om de
geloofwaardigheid van de
kerk.
Plaatselijke raden van kerken
moeten voorkonfen dat ze als
alibi worden gebruikt. Het is
beter dat ze dicht in de buurt
van de beleidsorganen blijven
zitten. Soms moeten ze voor
uitlopen als verspieder, soms
doen ze er wijs aan de achter
ban regelmatig te raadplegen.
Flexibiliteit is noodzakelijk
omdat er altijd de spanning
tussen identiteit en relevantie
blijft bestaan. De kerkleiders
zijn vooral geïnteresseerd op
het bewaren van de identiteit,
terwijl de raden van kerken
zich vooral op de relevantie
van het kerk-zijn richten.
Ds. A.W. Berkhof, in de Ne
derlandse Hervormde Kerk
verantwoordelijk voor het oe
cumenisch beleid, wees tot
slot op verschillende moge
lijkheden die naar zijn me
ning niet voldoende worden
benut. Oecumene bestaat niet
in dat er aandacht en begrip
voor de andere kerken wordt
gevraagd.
Dienst voor
vermoorde
agent
Koorknapen in de
St. Paul's
kathedraal in de
Nieuwzeelandse
stad Dunedin
zingen tijdens de
uitvaartdienst
voor de
vermoorde
politieagent
Stewart Guthrie.
Hij was een van
de dertien
slachtoffers van
David Gray die
bijna een etmaal
ongestoord zijn
gang konTjaan.
Vaticaan
erkent
esperanto
VATICAANSTAD De Va-
ticaanse congregatie voor de
eredienst heeft een misboek
en een leesrooster in het espe
ranto goedgekeurd. Dit heeft
het esperanto-programma van
Radio Vaticaan zondag .be
kend gemaakt. Een liturgi
sche commissie onder leiding
van hulpbisschop Wladislaw
Miziolek heeft de teksten op
gesteld. Met de goedkeuring is
het gebruik van deze taal mo
gelijk op congressen van de
essperanto-beweging mogelijk
geworden.
Notulen Roermond: namen nieuwe vicarissen
ROERMOND Deken
R.H.M. Maessen (45) van
Maastricht en deken dr. J.M.
Punt (44) van Heerlen zijn op
een stafvergadering van het
bisdom Roermond genoemd
als mogelijke opvolgers van
hulpbisschop A.M.H.A. Cas
termans (66) en van vicaris-
generaal A.H.L. Meertens
(76).
Dit blijkt uit uitgelekte notu
len van de vorige maand ge
houden vergadering. Caster
mans kondigde kortgeleden
aan dat hij volgend voorjaar
na achttien jaar deze functie
wil neerleggen. Meertens had
dit al eerder gedaan.
De mogelijke opvolgers zijn
beiden lid van het kathedraal
kapittel van Roermond. Maes
sen is deken sinds 1984, Punt
sinds 1985. Hun functioneren
heeft nooit aanleiding gege
ven tot moeilijkheden. Ze zijn
in brede kring geaccepteerd.
Hoe die notulen zijn uitgelekt,
is voor het bisdom nog een
volslagen raadsel. „Kennelijk
heeft iemand de geruchten
stroom willen aanwakkeren,"
aldus een betrokkene.
Tijdens de stafvergadering is
ook gesproken over de pro
blemen op het priestersemina
rie Rolduc en de geruchten
stroom. Castermans, die bis
schop Gijsen altijd trouw
heeft gediend, zou uit onvrede
met het beleid van Gijsen zijn
aftreden bekend hebben ge
maakt.
Uit zeer betrouwbare bron is
dit laatste nadrukkelijk tegen
gesproken en volslagen on
juist genoemd. Ruim een jaar
geleden had mgr. Castermans
aan bisschop Gijsen laten we
ten dat hij de zware functie
van vicaris-generaal wilde
neerleggen. Deze tijdige aan
kondiging gaf de bisschop de
tijd om naar een nieuwe vica
ris-generaal uit te zien. Op dat
moment had kanunnik W.A.
van der Valk zijn kritiek op
het beleid van bisschop Gijsen
nog niet geuit.
Dat de scheidende vicaris-ge
neraal achter het beleid van
bisschop Gijsen staat mag blij
ken uit het feit dat mgr Cas
termans bisschoppelijk vicaris
en hulpbisschop blijft, aldus
een uiterst betrouwbare zegs
man.
„Jonge
ingenieurs
willen
beroepscode'
DRIEBERGEN Vooral
jonge ingenieurs willen
volgens een bestuurslid
van de Koninklijke Ne
derlandse Chemische
Vereniging een beroeps
code. Zij zoeken een al
ternatief voor christelijke
waarden die zij zijn kwijt
geraakt.
Dr. ir. F.J.M. Nieuwenhuis
zag overigens weinig heil in
regels die ingenieurs bij moei
lijke ethische beslissingen
kunnen helpen. „Als ik me
maar netjes aan de Tien Ge
boden houd, heb ik geen be
roepscode nodig. Bovendien
kunnen chemici niet zomaar
aanknoeien omdat er al heel
veel regels zijn waaraan ze
zich moeten houden".
Nieuwenhuis was een van de
sprekers op een beraad over
technologie en ethiek, dat het
oecumenisch wetenschapsfo
rum MCKS het afgelopen
weekeinde in Driebergen had
georganiseerd. Onder de ruim
45 bezoekers, merendeels in
genieurs en een enkele theo
loog, bestond soortgelijke
„In de jaren '60 stroomde bij
Philips het geld binnen. Toen
was er alle ruimte om over
ethiek na te denken. Op dit
moment is dat niet mogelijk.
Het gaat tegen de bedrijssfeer
in", zei ir. C.H. Smedema van
Philips. Volgens ir. Bussema-
ker heeft IBM een goede be-
drijfscode, waardoor persoon
lijke regels overbodig zouden
zijn.
Mr. dr. M.A.P. Bovens, werk
zaam aan de juridische facul
teit te Leiden, schepte enige
orde in de spraakverwarring
over beroepscodes. Er zijn
verschillende soorten met elk
een eigen functie. Zogenaam
de aspirationele codes druk
ken een groot maar onduide
lijk doel uit, bij voorbeeld:
„Bij mijn werk als informati
cus wil ik het belang van de
samenleving in alle facetten
positief dienen."
Checklist
Met een educatieve code kun
nen ingenieurs leren naden
ken over ethiek in hun werk.
Zo'n code kan fungeren als
een soort checklist: hoe veilig
is mijn produkt voor de ge
bruikers? Wie benadeel ik er
mee?
Regulerende codes tenslotte
bestaan uit gedetaileerde ge
dragsregels waar op bij over
treding straf staat. Deze laat
ste code zou bijvoorbeeld het
gebruik van pvc in produkten
kunnen voorkomen. Maar
dan is de vraag of zulke zaken
door de politiek geregeld
moeten worden of door ethi
sche commissies van bedrij
ven.
(Van onze correspondent
Gert van Wijland)
SHKODER (Albanië)
Dom Simo Jubanin, pries
ter in het Noordalbanese
stadje Shkoder heeft
nooit van dominee Tökes
in Roemenië gehoord,
maar kan zich als geeste
lijk leider van de katho
lieke minderheid in Al
banië in eenzelfde popu
lariteit verheugen. Even
als de bevolking van Ti-
misoara vorig jaar, ris
keerden leden van de of
ficieel niet meer bestaan
de parochie in Shkoder
vorige week hun leven,
door zich te verzamelen
voor het plaatselijke poli
tiebureau waar Jubanin
voor verhoor werd vast
gehouden.
Van een demonstratie wilden
de inwoners van het stadje za
terdag niet spreken: dat
woord neemt geen Albanees
straffeloos in de mond. De ge
durfde actie had echter wel
succes. In plaats van de men
sen uit elkaar te slaan of te
schieten gingen de autori
teiten overstag en lieten de
priester vrij. Het heeft in Al
banië al lange tijd niet meer
de doorslag gegeven, maar
wettelijk had de politie geen
recht om de priester vast te
houden. Sinds het parlement
De haastig geschilderde kapel op het katholieke kerkhof in Shkoder, Noord-Albanië. Ruim
55.000 gelovigen bezochten hier de eerste mis sinds 1967. F0T0. GERT VAN WULAND
vorige week de in 1967 afge
schafte vrijheid van gods
dienst in ere herstelde, was er
geen enkele reden waarom hij
niet als voorganger de mis
had mogen opdragen. Dat het
toevallig de eerste dienst sinds
23 jaar in Albanië was doet
daar niets aan af, zo menen de
leden van de kerk. De pries
ter woont in een kleine ka
mer in een achteraf straatje in
Shkoder. Een tafel, een paar
stoelen, een kast en een bed is
echter al meer dan Jubanin
de laatste 26 jaar gewend is
geweest: januari 1964 ver
dween hij wegens propaganda
tegen de regering in de ge
vangenis, om er 12 april 1989
weer uit te komen. Tijdens
zijn gevangenschap werd zijn
straf acht maal verlengd: „Ze
wilden dat ik tekende dat ik
geen diensten meer zou beleg
gen, maar dat heb ik natuur
lijk niet gedaan. Ik ben een
door God geprogrammeerde
computer".
Eenmaal vrij man
pakte hij de draad dan ook
onmiddellijk weer op: het res
terende geloof dat de 23 jaar
onderdrukking had weerstaan
werd in zijn kamer nieuw le
ven in geblazen. De enige-
vrije muur wordt volledig in
beslag genomen door een al
taar met daarop een aantal re
likwieën. „Sinds de perestroj
ka in Rusland is het ook in
Albanië iets makkelijker ge
worden." De mis die hem (op
nieuw) in moeilijkheden
bracht, werd volgens de pries
ter door ruim vijfenvijftigdui
zend mensen bezocht. De
dienst vond plaats voor het
kapelletje op het katholieke
kerkhof. De wacht die jaren
lang de begraafplaats heeft
bewaakt, was vorige week
nog niet verdwenen of het ge
bouwtje werd ontruimd - het
was inmiddels alswinkel in
gebruik -, fris geverfd en van
Mariabeeld en crucifix voor
zien. De eerste aarzelende ui
tingen van geloof werden
oogluikend door de autoritei
ten toegestaan. „Later konden
ze niet meer ingrijpen,toen
waren er te veel mensen", al
dus een van de parochianen.
„En nu is het toegestaan",
kijk eens hoe blij de oudere
mensen zijn." Zelf is hij rond
de dertig. Hij kan zich de tij
den van voor het verbod niet
herinneren, maar is naar zijn
zeggen „zeer gelovig." Voorlo
pig zullen de diensten noodge
dwongen in de buitenlucht op
het kerkhof worden gehou
den. De kathedraal is als
sporthal in gebruik. „Maar we
zullen hem zeker opeisen, als
de tijd daar rijp voor is", aldus
een van aanwezigen bij de
priester thuis. Niemand is
echter gerust op de uiteinde
lijke reactie van de autoritei
ten. De ingang van de kapel is
met een scherm van de bui
tenwereld afgesloten, bezoek
van westerse journalisten
wekt. grote opschudding: snel
worden ze achter een gordijn
geloodst, buiten wordt een
wacht geplaatst. Het gesprek
met de priester mag niet wor
den opgenomen en niet te
lang duren. Van een ritje in
een westerse auto barst het
even van de veiligheid: trots
op de achterbank gezeten
wijst een gids de weg naar de
grens. Totdat hij een wat al te
officieel uitziende wagen ont
dekt: opeens ligt hij plat tus
sen de banken en wil hij er
uit.
■*a(
tibti
t d;
Aantrekkelijke vruchten
De kamercommissie voor staatkundige en bestuurli ewc
nieuwing, in de wandeling de commissie-Deetman j nen
heeft parlement en regering een doos met vruchten a
den zonder te weten of elke vrucht eetbaar is. Dal-en
verwerpelijk, want de commissie heeft er zelf duid or i
gezegd dat de vruchten aan een diepgaand nader on
moeten worden onderworpen. Bovendien gaat het ir
val niet zozeer om de inhoud van het geschenk maar
gebaar op zich. Eindelijk staan tal van mogelijkheden
zand uit de politieke machinerie te halen en het d^L
tlsch gehalte van onze samenleving op te krikken gev
menteel ter discussie.
TERECHT toonde D66-fractieleider Hans van Mi(
vorig jaar het initiatief tot instelling van de commiss
genomen, zich een tevreden mens. Vanaf de oprichti
hij met zijn partij gehamerd op nut en noodzaak vs
kundige hervormingen, maar keer op keer st<
D66'ers hun neus op staatscommissies of parlementaii
derheden die er anders over dachten dan zij
Nu echter de animo van kiezers om naar de stel
gaan steeds geringer dreigt te worden en de Staten-(
steeds vaker worden geconfronteerd met de nadelen
piermolens, bureaucratie, centralisme en ellenlange
vormingsprocessen, achtte Van Mierlo de tijd rijp om
mocratisch bestel nog eens goed tegen het licht te
Het is een grote verdienste van hem dat hij daari
v«
ff
aii
itei-1
ONDANKS het feit dat alle vruchten van de coi
Deetman op hun eetbaarheid onderzocht zullen wt
het nu al zo goed als zeker dat enkele ervan niet (mi
consumptie geschikt zijn. Het gaat hierbij onder
oude, overrijpe voorstellen als de door de bevolking
minister-president en burgemeester. Het is aardig d
nog bij zitten, maar in de loop der jaren is in de d
daarover de weegschaal al zo duidelijk naar de
doorgeslagen dat ze als kansloos moeten worden aangva
Een flink aantal vruchten ziet er echter zeer aant ^a
uit. Dat geldt zeker voor de suggesties om de bezem Sel
door de bureaucratie, het aantal adviesorganen tot e
mum te beperken, de politieke besluitvormingsprol
versnellen, de Eerste Kamer het recht te geven om c
vallige wetsontwerpen terug te sturen naar de Twi"'
mer en, niet op de laatste plaats, de ideeën om de11
tussen kamerleden en burgers aan te halen door bi
verkiezingen een variant op het districtenstelsel in t<
De commissie heeft er wijs aan gedaan ook vooruif1-
ken naar de rol van Nederland in het Europa vaij^
komst. De onderlinge verhouding tussen ons pariera de
Europees parlement, ons kabinet en de Europese Jool
ministers moet goed geregeld zijn wil Nederland als *n e
dig lid in het nieuwe Europa kunnen meefunctionei161
tuurlijk moet zoiets ook met andere lidstaten wordeiPe
ken, maar Nederland kan in die discussie uitstef^Jj
voortrekker fungeren. L
Smerig spel van Saddam
Een van de Nederlandse gijzelaars in Irak omschi|pr
morgen de jongste truc van president Saddam Hi
„het positiefste nieuws dat we tot nu toe gehoord
Zo zal de eerste reactie wel zijn geweest van de me
de tweeduizend westerse en Japanse gijzelaars. De Bi
cheling, die onvermijdelijk zal volgen, zal uiterst bi ble
Het aanbod om alle gijzelaars in groepen te laten ve 'na
in de periode tussen Kerstmis en Pasen (in de laat1
van maart), vormt een even doorzichtige als duivel
het schaakspel van de Iraakse dictator. En opnieuw s Vl
schuldige gijzelaars de inzet van zijn smerig spel. )dt
ing
NlET voor niets is aan de vrijlating de voorwaarde^3
den dat in de ruim vier maanden lange periode Moor
volgend jaar niets de „sfeer van vrede" mag verstoren
dam Husayn wil gedurende die maanden volop gebri^an
nen maken van voordelen op politiek, religieus en kl m
gisch gebied. |d°*
A ^a3t
A.LS de Veiligheidsraad van de VN-organisatie, z<
worden verwacht, voor het einde van dit jaar milita
den tegen .Irak zal hebben goedgekeurd, breekt be C,
gend jaar een periode aan waarin als de economis
cot ontoereikend is gebleken een snelle aanval op W
beste mogelijkheden biedt. Dat zou echter vóór de fl
sche vasten (van 17 maart tot 16 april) moeten g M
want de Ramadanperiode is in politiek opzicht niei^g
om de Arabische bondgenoten van het Westen te la
nemen aan de strijd tegen Irak.
Na afloop van de Ramadan is de temperatuur i
tijngebied al ondragelijk geworden en zullen zanJ
militaire operaties uiterst moeilijk zo niet onmogelijk
Saddam Husayn zal dan méér dan een paar maai|
hebben gewonnen, want pas in het najaar van het|
jaar zullen de weersomstandigheden weer gunstig 2
het voeren van een woestijnoorlog. Saddam Husayn i
kennelijk op dat tegen die tijd het nu nog redelijk I
blok tegen hem zal zijn afgebrokkeld.
De afwijzende reactie van het Westen op „het
goede wil" van Irak, is terecht. Hussayn heeft geei
positieve bedoeling ten opzichte van de gijz
slechts tijd te rekken. Hij had de onschuldige burger
dere landen op de eerste plaats nooit mogen gijzelei
hij zijn tweeduizend slachtoffers die hij uiterst
„zijn gasten" blijft noemen in vrijheid wil laten
ken, dan staat niets hem in de weg dat vandaag al
nT fieidóe
Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uf
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 151
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gfl
per maand 24,85 per maand
per kwartaal f 74,10 per kwartaal f h
per jaar 284,50 per jaar f. y
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Ril,
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050