Luc en Joris Lutz
als vader en zoon
(ËSfcf
f
Chinezen mogen reproducties
Vincent van Gogh bewonderen
kunst/rtv/film
Acties bij de omroep voorlopig van de baa
Ettertje van
een knul
Artistieke pretenties roni
Henry Miller en Anaïs
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
£eid&iQowuml
VRIJDAG 16 NOVEMBER 1990 PAGtt
£1
Van Gogh-expositie naar Florence
DEN HAAG De tentoonstelling 'Van Gogh en Den Haag' die
tot overmorgen te zien is in het Haags Historisch Museum,
wordt van 18 december tot 15 februari in aangepaste vorm geëx
poseerd in het Museo Mediceo de Palazzo Medici Riccardi in-
Florence (Italië) onder de titel 'Van Gogh e la Scuola dell'Aja'
'Van Gogh en Den Haag' besteedt aandacht aan het werk dat
Van Gogh in Den Haag maakte en de contacten die hij met de
kunstenaars van de Haagse School onderhield.
Gestolen schilderij van Frits Mondriaan
ROTTERDAM Het schilderij van Mondriaan dat het afgelo
pen weekeinde uit een woning in Rotterdam is gestolen, is niet
geschilderd door Piet Mondriaan maar door diens oom Frits
Mondriaan. De waarde van het werk van Frits Mondriaan
(1853-1932) wordt lager ingeschat dan die van het werk van Piet
Mondriaan. Frits Mondriaan staat bekend als landschapsschil
der. Hij wordt gerekend tot de Haagse School. De politie zegt
nog geen spoor te hebben van het schilderij en de vijf andere
schilderijen die tegelijkertijd werden meegenomen.
Dali
Toegepaste kunst
van Salvador
Dali, zoals deze
gouden plaque
met een ridder te
paard, komt op
21 november
onder de hamer
bij het veilinghuis
Christie's in
Amsterdam, het
is een van de
topstukken van
de veiling. De
opbrengst wordt
geschat op zo'n
40.000 gulden.
FOTO: DIJKSTRA
HILVERSUM De directie van
het omroepproduktiebedrijf NOB en
de bonden zijn weer in gesprek.
De leden van de bonden hebben gister
avond tijdens een vergadering in Hilver
sum ingestemd met een voorstel om ver
der te praten. Acties bij radio en televisie
zijn daarmee voorlopig van de baan. Be
stuurder K. Koornstra van de Diensten
bond FNV zei dat er nieuwe openingen
zijn geboden, nadat de directie de bonden
woensdag opnieuw had uitgenodigd voor
een gesprek.
De onderhandelingen waren maandag af
gebroken nadat de directie niet tegemoet
wilde komen aan de eis van de bonden
dat er geen gedwongen ontslagen zullen
vallen bij het NOB. Bij het bedrijf worden
al arbeidsplaatsen geschrapt in het kader
van een lopend saneringsplan. De NOB-
directie wil echter nog eens 475 arbeids
plaatsen extra schrappen omdat de omzet
drastisch daalt. Om de bonden onder druk
te zetten had de NOB-directie al voor vrij
dag tijd gereserveerd voor een kort geding
om te proberen eventuele acties door de
rechter te laten verbieden. Volgens
Koornstra hebben de bonden nu het ver
trouwen dat de directie een uiterste
krachtsinspanning zal leveren om ge
dwongen ontslagen te vermijden. De di
rectie is bereid mensen wier functie gaat
vervallen twee keer een andere baan aan
te bieden. Aanvankelijk wilde de directie
niet verder gaan dan één aanbod, terwijl
de bonden er drie eisten. Ook zullen
werknemers van veertig jaar en ouder
voorrang krijgen als openvallende plaat
sen binnen het bedrijf moeten worden op
gevuld. Bovendien komt er een
ingsregeling voor werknemers van
en ouder. Overeenstemming is
nog niet. Zo zullen, aldus Koornst
degens nog gekruist moeten wordei
de vraag hoe lang mensen de tijd
een andere baan te vinden. De
denken dat zij nog een week of twf
dig hebben om eventueel met de
tot een vergelijk te komen. Ondei
gaat een actiecomité dat is gevon
werknemers van het NOB, gewooi
met het voorbereiden van acties,
stra sluit namelijk niet uit dat tu:
wellicht actie nodig is om de druk,
ketel te houden. De bonden ontl
overigens niet dat de situatie bij h<
ernstig is. Als er niets gebeurt dreii
aldus Koornstra, in de loop van li
1992 liquiditeitsproblemen bij het
Hoogspanning
bij optreden
van NDT 2
NDT 2 in AT&T Danstheater, gister
avond, herhalingen vanavond en 17
november en 1 en 2 december.
De juniorengroep van het Ne
derlands Danstheater is lang
zamerhand technisch en sce
nisch zo gerijpt, dat zij prak
tisch de meeste balletten kan
dansen die in eerste aanleg op
het repertoire van de grote
groep staan. In het derde sei
zoenprogramma was dit nu het
geval met Kylians 'La Cathé-
drale engloutie' op de gelijkna
mige muziek van Debussy.
Voor de eerste maal staan de
jongeren nu met dit zeestuk op
het grote podium aan het Spui.
Voor deze choreografie is
theatraal besef een eerste ver
eiste. Emotionele krachtmetin
gen in de erotische sfeer die
nen te worden verwerkt. De
golven slaan in alle opzichten
hoog op, maar' verzoening en
terugkeer in de oude relatio
nele bedding blijven niet uit.
Uitstekend gedanst, evenals
trouwens de beide wereldpre
mières, die speciaal voor NDT
2 werden geschreven. De dan
ser en choreograaf Philip Tay
lor ziet in deze noviteit terug
op zijn leer- en rijpingsperio-
de. Hij werpt tevens een blik
vooruit op de periode, waarin
hij het zonder de steun van
een ensemble zal moeten stel
len. 'Quiet strenght' is zijn
streven en tevens de titel van
deze première. Dramatischer
en dieper peilt de Franse gast-
choreograaf Jean-Christoph
Maillot, die niet aarzelt deze
jongeren te confronteren met
hun eigen, deels nog onver
werkte emoties. 'After all'
werd door de uitvoerenden zo
wel technisch als mentaal en
theatraal voortreffelijk opge
vangen. Twee aanwinsten dus,
waarvan het grote publieke
succes mede te danken was
aan de Britse pianist en com
ponist Kelvin Grout, die de
muziek schreef voor 'Quiet
strenght' en die tevens Debus
sy in het openingsballet uit
voerde. In 'After all' had Mail
lot begrijpelijkerwijs ook geko
zen voor klassieke muziek, n.l.
voor twee fragmenten uit
Schuberts enige Strijkkwintet.
FRANK DELBOY
'PROBLEM CHILD'
LIDO/STUDIO LEIDEN: Problem
Child' met John Riiter, Jack Warden
en Michael Oliver. Regie: Dennis Du-
Het probleemkind heet Junior,
wordt gespeeld door een naar
ogend kindacteurtje met de
naam Michel Oliver, en is vol
gens de regisseur een mengsel
tussen Dennis the Menace en
Marquis de Sade. De klucht
die nieuwkomer Dennis Du-
gan rond hem bakte is even
problematisch als het jongetje.
De knul is een wees die dertig
maal op verschillende stoepen
is gelegd alvorens hij vanuit
het weeshuis wordt geplukt
door een yuppi,e-echtpaar dat
geen kinderen kan krijgen. Zij
wil het 7-jarige knulletje voor
al omdat ze dan door de buurt
geaccepteerd kan worden. Ju
nior wordt hartgrondig uitge
wuifd door de uitgeputte non
nen van het weeshuis dat hij
onveilig heeft gemaakt en gaat
vrolijk op weg om ook z'n
nieuwe pappie en mammie tot
wanhoop te brengen. Het erg
ste maakt hij het door 'fan
mail' te schrijven aan een mas
sa-moordenaar die dan ook
prompt uit de gevangenis ont
snapt en het ettertje kidnapt.
Dat zou waarschijnlijk het
meest bevredigende 'happy
end' van de film geweest zijn,
maar de makers moesten het
jongetje ook nog eens lief laten
worden. Ongein, slecht ge
maakt, terwijl er blijkbaar zo
veel scènes onderweg naar de
bioscoop gesneuveld zijn (wat
moeten die dan erg geweest
zijn) dat wie het nog kan op
brengen de titelrol te spellen
een aantal acteurs vermeld zal
zien, die in de hele film niet
voorkomen.
B.J.
NCRV HAALT 'HA, DIE PA!' UIT ENGELAND
Ha, die pal. Negendelige comedy
serie. NCRV-televisie. Nederland 1
om 19.50 uur. Vanavond.
HILVERSUM Acteur
Luc Lutz zag het eerst he
lemaal niet zitten om sa
men met z'n zoon Joris op
het scherm te verschijnen.
„Je bent gek", zei hij dan
ook tegen zijn dochter,
toen zij voorstelde om Jo
ris de rol van Matthijs te
geven in de negendelige
comedy-serie 'Ha, die pa!'.
„Maar Joris heeft talent. Dat
bleek toen hij auditie deed. Ie
dereen was ontzettend enthou
siast. Ook mijn broer Pieter
reageerde met 'het is hardstik-
ke leuk' en die geeft altijd ob
jectief zijn mening. Hij schreef
als p.s. in een brief die hij
stuurde 'mijn neef en collega
Joris'. Ik was verbaasd, ben
dat eigenlijk nog steeds, maar
Joris rolt moeiteloos door de
serie heen".
In de afgelopen seizoenen
heeft de NCRV haar ogen
goed de kost gegeven. Vooral
mede-Nederland 1-bespeler de
VARA trok de aandacht met
aanlokkelijke kijkcijfers. Dat
kunnen wij ook, moet de om
roep hebben gedacht en de kij
ker plukt daar nu de vruchten
van. Want wat is er mooier
dan Nederlandstalige comedy?
'Ha, die pa!' treedt in de voet
sporen van de VARA's 'Laat
maar zitten'. Ook de NCRV
keek over de grens en vond in
Engeland de scripts voor deze
reeks. 'Home to roost' is de
oorspronkelijke titel, waarvan
er aan de overkant van de
Noordzee vier maal zeven af
leveringen werden vervaar
digd. Dus mocht de serie een
succes zijn, dan kan de NCRV
even vooruit. „We experimen
teren dit seizoen een beetje.
Willen in januari naar een an
der tijdstip verhuizen om te
kijken hoe dat uitpakt", zegt
regisseur Nico Knapper.
„Nee, wij kijken niet alleen
naar kijkcijfers, die getallen
zijn behoorlijk verschoven
sinds wij commerciële concur
rentie hebben. Rond de jaar
wisseling beslissen wij of de
serie een vervolg krijgt. Gaan
we door, dan kunnen we in
april, mei al weer verder", al
dus de NCRV. „Daarbij heb
ben we wat optimistische sce
nario's in de kast liggen, één
ervan is dat we met eigen
schrijvers verder gaan. We
hebben tenslotte een leuk ge
geven in handen met die ge
scheiden vader en zijn zoon.
Dat leent zich voor gevarieer
de herhalingen".
Grootvader
Luc Lutz: „Als je een goed
schrijvers-collectief hebt, gaat
Matthijs op een gegeven mo
ment misschien wel trouwen
en word ik grootvader. Die
Norbert is in elk geval een
type dat ik goed aankan".
'Ha, die pa!' is het verhaal van
vader Norbert en zoon Mat-
legt
j :-H
rapic
ARC
Luc Lutz als Norbert en Joris Lutz als zijn 19-jarige zoon Matthijs.
thijs Hogendijk. Het tweetal
heeft elkaar, na de scheiding,
negen jaar lang niet gezien.
Dan staat Matthijs plotseling
voor de deur. Pa is echter niet
van plan zijn zoon kost en in
woning te verschaffen ('Niet
gaan zitten, daar word je maar
stijf van'). Het is het begin van
een reeks komische verwikke
lingen, die door de droge ma
nier van spelen van Luc Lutz
en de eigentijdse aanpak van
Joris (die zorgt voor het mo
derne taalgebruik in de serie)
makkelijk een succes zou
moeten kunnen worden.
Volgens Luc Lutz heeft het
voordelen om met je eigen
zoon te spelen: „Wij hebben
een goede en leuke relatie.
Hierdoor hebben wij geen last
van de irritaties die soms tus
sen acteurs en actrices bestaan.
Bovendien hebben wij samen
veel kunnen oefenen".
Joris: „Ik geloof niet dat ik
een andere rol zo had kunnen
spelen. Het is een enorm voor
deel als je zo'n coach hebt,
FOTO: NCRV
want ik heb toch in korte tijd
een enorme berg informatie
moeten verwerken. Bovendien
vond ik het in het begin be
hoorlijk eng voor de camera".
Privé-leven
Beiden ontkennen dat hun
privé-leven op het scherm
wordt getoond. „Het heeft echt
niets met mijn eigen leven te
maken", laat Luc Lutz weten.
Toch weet ook hij hoe het is
gescheiden te zijn. De m
hebben er zelfs nog even
gedacht zijn ex-vrouw Si
Rooskens de rol van M;
moeder te geven. Luc:
dat kibbelachtige van No
niet, dat overal wat achtei
ken. Bovendien zou ik
op zo'n toon tegen mijn
spreken".
Hoewel Joris duidelijk pfr1
heeft tijdens de opna'eVf
weet hij niet of er voor
een carrière is weggeleg
het scherm. „Als het te ct
neren is met mijn studii
het Haags Koninklijk Co
vatorium, sluit ik niets
Maar mijn gitaar blijft h< ei
langrijkst. Ik heb ook mi
gen funk-rocktrio 'Moi
hip', waarmee ik zowel
geschreven materiaal al
vers speel. Het belang
dat we zelf lol hebben.
ben we bijvoorbeeld we m
mo's opgenomen, maar vi
we het maken van een
niet echt belangrijk". -
In een keer ARC
Elke aflevering van 'H^BBC
pa!' wordt in een keer op rint
men. Producent Hans f
wijk: „Nico Knapper laat
spelen, noteert ondertuss
de regiekamer wat niet
gaat en doet die dinger
het einde nog een keer o\Wei
gebruikt materiaal dat hmr
dens de generale
heeft geschoten".
Bij die opnamen kunnen fnac
veer dertig mensen aan{oo(
zijn. De rest van de st
ken zijn namelijk de verjrt2
lende vertrekken in de s 02
ondergebracht. „Het is di'
ge manier om twee afle\
.gen per dag te vervaardiji
HANS I
10
m n
s
Terwijl de
Chinezen het in
Beijing moeten
doen met
reproducties,
gaat in het Van
Gogh-museum
'Van Gogh en de
moderne kunst'
van start, over de
invloed van de
schilder op
andere
kunstenaars.
FOTO: ANP
(Van onze correspondent
Dirk-Jan van den Bergh)
BEIJING „Dat komt
doordat jullie altijd van
dat rotweer in Nederland
hebben. Daarom zijn de
Nederlandse schilderijen
altijd zo somber."
Een 72-jarige Chinese kunst
criticus, net terug van een
maand Amsterdam, staat pein
zend voor het 'Landschap met
Vier Bomen' op de net geopen
de tentoonstelling van repro
ducties van Van Gogh, of
'Wensente Fan Gao', zoals zijn
naam door de Chinezen wordt
uitgesproken. De tentoonstel
ling werd geopend in het reus
achtige Cultuurpaleis voor
Minderheden in Beijing, nadat
ambassadeur Roland van den
Berg samen met vice-minister
van de Staatscommissie voor
Minderheden Wu Jinhua een
symbolisch lint doorknipte. De
expositie werd georganiseerd
door de Nederlandse ambassa
de in Beijing en de SCM.
Deze tentoonstelling vormt het
eerste grote evenement van
culturele uitwisseling tussen
Nederland en de Volksrepu
bliek China, nadat de EG af
gelopen maand de sancties te
gen Beijing ophief.
De 48 reproducties zijn toegan
kelijk voor het Chinese pu
bliek, bij wie Vincent erg po
pulair is. Maar Van Gogh
wordt ook geaccepteerd door
de staatsideologen: zo wordt
hij in een Chinese encyclope
die geprezen, omdat hij „oog
had voor de barre omstandig
heden van de boeren en arbei
ders" en dat zijn de twee lei
dende klassen in communis
tisch China.
Veel Chinese schilders en
kunstcritici spraken hun te
leurstelling uit over het feit
dat het reproducties waren,
maar dat was, aldus ambassa
deur Van den Berg, „omdat de
originelen te duur zijn om
over de hele wereld te vervoe
ren". De selectie van werken
van Van Gogh geeft een over
zicht van de verschillende pe
riodes uit het leven van de
schilder. Vele Chinese toe
schouwers waren geintrigeerd
door de 'Brug in de Regen', die
Van Gogh in 1887 schilderde
naar de Japanner Hiroshige.
Rondom de afbeelding van de
Brug zijn Japanse karakters
aangebracht. „De karakters lij
ken niet zo", moppert een ou
dere Chinese dame. „Maar het
is gevoelig weergegeven".
De tentoonstelling, die eerst in
de Filipijnen gehouden werd,
zal tot 25 november duren en
vervolgens doorgaan naar
Hongkong.
HENRY JUNE
LIDO/STUDIO LEIDEN: 'Henry
June' met Fred Ward, Uma Thurman
en Maria de Medeiros. Gebaseerd
op het werk van Anaïs Nin. Scena
rio: Philip en Rose Kaufman. Regie:
Philip Kaufman.
De Amerikaanse regisseur
Philip Kaufman maakt zich
sterk voor literatuurverfilmin
gen: 'The right stuff' naar Tom
Wolfe, 'The unbearable light-
tness of being' naar Milan
Kundera en nu 'Henry
June', gebaseerd op het boek
van de Franse schrijfster
Anaïs "Nin.
Anaïs Nin, beroemd en be
rucht door haar dagboeken,
waarin ze de vooral erotische
ontplooiing van haar persoon
lijkheid op een voor haar tijd
en sexe ongebruikelijke ma
nier neerlegde, schreef met
'Henry June' een boek over
haar verhouding met Henry
Miller en diens vrouw June.
Het boek mocht pas gepubli
ceerd worden als Nins echtge
noot Hugo was overleden. Dat
was in '86.
We zijn in het Parijs van de
dertiger jaren, Miller is een
nog onbekende Amerikaan die
levend als een 'bohémien' in
de Franse hoofdstad de vrij
heid voor zijn zelfexpressie
zoekt en aan z'n 'Tropic of
Cancer' werkt Anaïs Nin is de
vrouw van een bankemployee
(later avantgarde-filmer), die
tot dan toe haar verlangens en-
gevoelens alleen in haar dag
boek kwijt kon, Henry Miller
ontmoet en in hem een gelijke
drang naar sexuele bevrijding
herkent. Ze krijgen een ver
houding. Miller is nog ge
trouwd met de Amerikaanse
June, een mysterieuze vrouw,
een soort sexuele noodlotsgo-
Onderdeel spelprogramma Jackpot verboden
AMSTERDAM De recht
bank in Amsterdam verbiedt
de AVRO, TROS en Veronica
het onderdeel „trefwoord" uit
het spelprogramma Jackpot
nog verder uit te zenden op te
levisie. De rechter besliste dit
in het kort geding dat tegen de
Nederlandse omroepen was
aangespannen door de Vlaam
se Televisie Produkties NV
(VTP). Volgens VTP is het be
wuste onderdeel van Jackpot
een exacte kopie van het
Amerikaanse spelprogramma
„Talkabout". De rechten op
Talkabout zijn door VTP ge
kocht van het Amerikaanse
bedrijf DLT Entertainment
dat het spel ontwikkelde. Vol
gens het vonnis van de recht
bank moet inderdaad gecon
stateerd worden dat „Tref
woord" „qua idee en opzet vol
ledig overeenstemt met Talka
bout en derhalve inbreukma
kend is". Mocht het vonnis
van de rechtbank in de wind
worden geslagen, 'moet een
dwangsom van 50.000 gulden
worden betaald. Producent
John de Mol-produkties is nu
in onderhandeling met VTP
over de rechten die voor ge
bruik van het onderdeel be
taald moeten worden. Dat was
de reden dat Jackpot gister
avond niet kon worden uitge
zonden door Veronica. Of er
inmiddels wel een compromis
is bereikt was bij het ter perse
gaan van deze krant nog niet
bekend.
Thea Beekman schrijft geschenk
Kinderboekenweek
AMSTERDAM De auteur
Thea Beekman (1923) schrijft
het Kinderboekenweekge
schenk 1991. De Kinderboe
kenweek wordt volgend jaar
gehouden van 2 tot en met 12
oktober. Het thema is dan
'Huizen in boeken'. Thea
Beekman kreeg in 1974 de
Gouden Griffel voor haar
boek 'Kruistocht in spijker
broek'. In 1989 kreeg zij van
de Stichting Nederlandse Kin
derjury voor 'Een bos vol spo
ken' de prijs in de categorie 6
tot 9 jaar. Zij behoort tot de 15
meest uitgeleende auteurs bij
de openbare bibliotheken. Het
Kinderboekenweekgeschenk
werd in 1989 ingesteld als ver
vanging van een speciale uit
gave die tegen een geringe
prijs verkrijgbaar was.
Driehoeksverhouding in het Parij
Miller, zijn vrouw June en Anaïs
en Maria de Medeiros.
din die ook Anaïs Nin in haar
ban krijgt.
Kaufman, die Nin persoonlijk
gekend heeft, het scenario sa
men met zijn vrouw Rose
schreef en zijn zoon Peter liet
produceren, maakte van die in
elkaar verstrengelde levens
een artistiek nogal pretentieu
ze film. Prachtig in z'n donke
re kleuren, z'n evocatie van
het Parijs en de 'rive gauche'
van de jaren dertig, tegelijker
tijd overdreven coquetterend
met de armoedige wereld van
'saltimbanques' (een klein rol
letje van komiek-mime Pierre
Etaix), oplichters, bordelen, al
cohol en opium. Het is alle
maal gezien met het romanti
sche waas voor Amerikaanse
ogen die naar artistiek Parijs
kijken, terwijl het sexuele as
pect van de verhoudingen
sterk neigt naar de meligheid
van David Hamiltons 'soft
sex'. De onbekende acteurs
imponeren niet erg, al lijkt
Maria de Medeiros met haar
muizegezichtje inderdaad op
vallend op Nin. De té lange
film geeft geen nieuwe, of an
dere kijk op de relatie Miller,
Nin en June. Integendeel,
denk je alle mooie beeldrij-
men, 'couleur locale' en vrij
scènes weg, dan blijft er in fei
te slechts een dun melodrama
tisch verhaaltje over van een
s van de dertiger ja
Nin (Fred Ward, Uma
driehoeksverhouding
hoop gelieg en bedrieg
vig met zichzelf bezij
egotisten. Alles ter n
glorie van de literati
moet je in dit geval ge
de boekwinkel halen.
BERT JANSMA
WILLEKE van AMMEl
bij
van Stock
SIGNEERT
WILLEKE van AMMEIJOl
„EEN DUBBELTJE SEX A
Boekhandel van Sta jïj
Belinfante c5ebï