I m Othello in driedelig kostuum 1 I NCRV wil op alle tv-netten Rampen door de ogen van kunstenaars KUNST/RTV CfiidocSouroiit WOENSDAG 14 NOVEMBER 1990 PAGIN Doek Han van Meegeren verkocht voor 44.000,- AMSTERDAM/LONDEN Op een veiling van Sotheby's in het Engelse Billinghurst is dinsdag een doek van Han van Meegeren verkocht voor een be drag van 13.200 Engelse pond, ongeveer 44.000 gul den. Het ging om het schilderij „Christus, lerende in de tempel'Het is gekocht door een privé-verza- melaar uit Londen, aldus de woordvoerster. „Chris tus, lerende in de tempel" werd in 1945 geschilderd door Van Meegeren onder het toeziend oog van ambtenaren van de Politieke Opsporingsdienst (POD). Hij wilde daarmee bewijzen dat hij zich niet onwaardig had gedragen tijdens de bezetting, door werken van Vermeer te verkopen. De werken wa ren namelijk niet van Vermeer, maar van hemzelf. Hij vertelde toen ook dat het Rotterdamse museum Boy mans een valse Vermeer van zijn hand had hangen, het beroemde 'De Emmaüsgangers'. Negen ton voor stilleven Ruysch AMSTERDAM Een bloem-stilleven uit 1739, geschilderd door de kunstenares Rachel Ruysch (1664-1750), is gisteren tijdens een vei ling van Oude Meesters bij het veilinghuis Chris tie's in Amsterdam voor een bedrag van 943.000 gulden geveild. Het schilderij is afkomstig uit de verzameling Six, een collectie van een Amsterdams patriciërs geslacht. Een handelaar uit Londen heeft het werk aangekocht. Gitarist Ron Wood breekt beide benen LONDEN Rolling Stones-gi- tarist Ron Wood is na een ver keersongeluk met twee gebro ken benen in een ziekenhuis op genomen. Woods vrouw Jo zat achter het stuur van hun BMW toen de auto maandag een onge luk kreeg. De oorzaak van het ongeluk is nog onbekend. Wood (43) stapte uit om het verkeer om de verongelukte auto heen te leiden en werd door een auto ge taakt. Twee andere auto's reden daarna nog op Woods auto in. Woods vrouw en hun twee kin deren, de 12-jarige Leah en de 7- jarige Tyrone, raakten licht ge wond. Uduman wint Europese compositiewedstrijd AMSTERDAM De stichting Studiefonds Oskar Back heeft de Optiebeursprijs van 10.000 gulden voor jonge Europese componisten tot 35 jaar toegekend aan de 28- jarige Engelsman Malik Schrab Uduman, voor de compositie 'Li nes, Metamorphoses'. De Fin Tu- omela kreeg een eervolle vermel ding voor 'Spiral'. De winnende compositie zal worden uitgevoerd tijdens het dertiende Nationaal vioolconcours in maart 1991. De deelnemer aan het concours die de compositie van Uduman het best vertolkt, kan rekenen op een prijs van 5000 gulden. Aan de wedstrijd deden 75 deelnemers mee uit vijftien landen. Sting ir Staten! PAARDESPORT Koersen in Hilversum 1» koers, 1609 m: 1. Fulmar Jet (C. Kamminga) 2.07,9 - 1.19,5, 2. Frank Hanover, 3. Flame Express. Niet ge start: Fablenne. Toto: winnend 4,70, plaats 1,80 1,20, koppel 4,20, trio 58,30. 2e koers, 1609 m: 1. Merz Hanover (M. Mannlnen) 2.09,0 - 1.20,2, 2. De- leazar Fibber, 3. Empress R. Toto: winnend 2,00, plaats 1,10 1,50 1,40, koppel 4,80, trio 110,00. 3e koers, 2000 m: 1. Deter Morgan (R. Heynen) 2.41,2 - 1.20,6, 2. Evita Prlde, 3. Elma Westcorner, 4. Ever green V. Toto: winnend 3,60, plaats 1,50 1,40 4,30, koppel 8,70, trio 275,20, kwartet 1979,00. 4e koers, 2000 m: 1. Earley Nobo (A. Posthumus) 2.46,3 - 1.23,2, 2. Eloi Shoeing, 3. Charming Bear. Niet ge start: Ellta Uithuizen. Toto: winnend 7,60, plaats 1,50 1,10 1,50, koppel 5,50, trio 119,50. 5e koers, 2440 m: 1. Alain B (H. Grift) 3.14,8 - 1.19,8, 2. Benny W, 3. Dream Mereveld. Niet gestart: Bllb the Throt- le. Toto: winnend 2,80, plaats 1,70 2,60, koppel 8,50, trio 101,60. 6e koers, 1609 m: 1. Zeus Alkestis (M. Poort) 2.05,1 - 1.17,8, 2. Strausle, 3. Danmark S, 4. Double Dutch. Niet gestart: Dash Alone. Toto: winnend 7,40, plaats 1,40 1,10 1,40, koppel 7,70, trio 96,40, kwartet 347,90. 7e koers, 2000 m: 1. Donna Berkum (T. de Mol) 2.40,0 - 1.20,0, 2. Daan S, 3. Duke Hanover. Niet gestart: Devon Dear en Jonah Kosmos. Toto: win nend 24,80, plaats 6,30 1,80, koppel 27,20, trio 3241,90. 8e koers, 2000 m: 1. Beloved Child fkl start: Blitz Uithuizen. Toto: winnend 1,50, plaats 1,10 1,80 2,10, koppel 8,10, trio 125,70. 9e koers, 1609 m: 1. Edwin David (S. Vlaar) 2.04,8 - 1.17,6, 2. Darling Bos- zorg, 3. Dave Shoeing, 4. Yambalaya. Niet gestart: Carolines Choice. Toto: 1,50, plaats 1,00 1,10 1,10, koppel 3,10, trio 8,40, kwartet 56,30. 10e koers, 2000 m: 1. Bravo Nora (K. Woudstra Jr.) 2.38,5 - 1.19,3, 2. Boris Buitenzorg, 3. Coloured Snow. Toto: winnend 4,10, plaats 1,80 3,80 1,80, koppel 16,60, trio 198,80. 11e koers, 2440 m: 1. Dallda Belve dere (S. Woudstra) 3.15,9 - 1.20,3, 3. Bajonalre Veha.Niet gestart: Chris Wiellnga. Toto: winnend 12,10, plaats 4,00 1,90, koppel40,50, trio 806,40. W-5: 4-2-9-5-4. Uitbetaling: 1.201,20. Omzet totalisator: 249.940,00. SQUASH Vrouwen hoofdklasse: ESCV-HSRC 1-2; Dekker Squash-Etten Leur 3-0; Centre Court-DIckysquash 0-3; ASRC-VIctorla 0-3. TAFELTENNIS Wereldbeker mannen in Chiba (Jap) Kwartfinales: Waldner (Zwe)-Grubba (Pol) 21-16, 21-13, 18-21, 16-21, 21- 12; Longcan (Chl)-Matsushita (Jap) 21-14, 21-17, 21-16; Wenge (Chi)-Sai- ve (Bel) 21-11, 21-18, 21-19; Appel- gren (Zwe)-Saito (Jap) 21-13, 18-21, 23-21, 21-11. TENNIS Dutch Indoor-toernooi in Den Haag Mannenenkelspel, 1e ronde: Sieme- rlnk (Ned)-Wöhrmann (Dul) 7-5, 6-2; Antonitsch (Oos/6)-Clavet (Spa) 6-2, 6-4; Bates (GBr)-Mronz (Dul) 6-4, 6-4; Vajda (TsJ)-Grabb (VSt/7) 7-4, 7-6; Jarryd (Zwe)-Schapers (Ned) 7-5, 4-6, 6-3; Engel (Zwe)-Koevermans (Ned/3) 7-6, 6-1; Novacek (TsJ/2)-Eltlngh (Ned) 7-6, 6-3; Haarhuis (Ned/4)-Kra- jlcek (Ned) 7-6, 6-4. Mannendubbelspel, 1e ronde: Bates- /Brown (GBr/VSt)-Gustafsson/Sacea- hu (Zwe/Roe) 6-3, 6-1; Nelson/Shel- ton (VSt)-Antonltsch/Kühnen (Oos- /Dui) 4-6, 7-6, 6-3. Programma voor vandaag (vanaf 14.00 uur): Centrecourt: Rlglewskl- Plstolesi, Nijssen-Novacek, Vajda- Jonsson, Gustafsson-Narglso, Flegl- /Vacek-Haarhuls/Koevermans. Baan 1: Baguena-Sanchez, Jensen/Layen- decker-Garrow/Kempers, Palohelmo- Klihnen, NIJssen/Rlglewski-Baguena- /Clavet, Mronz/Olhovskl-Novacek- /Suk. ATP-finale in Frankfurt (Dui) Arthur Ashe-groep: Edberg (Zwe/1)- Sanchez (Spa/8) 6-7, 6-3, 6-1; Agassi (VSt/4)-Sampras (VSt/5) 6-4, 6-2. Cliff Drysdale-groep: Lendl (TsJ/3)- Muster (Oos/7) 6-3, 6-3. ATP-finale in Frankfurt (Dui) Arthur Ashe-groep: Edberg (Zwe/1)- E. Sanchez (Spa/8) 6-7, 6-3, 6-1; Agassi (VSt/4)-Sampras (VSt/5) 6-4, 6-2. VOETBAL Reserve divisie B: Go Ahead Eagles 2-FC Twente 2 3-3. KNVB West II. zaterdag 2e klasse A, beslissingswedstrijd om 1e periode- titel: Capelle-Zwart Wit '28 1-0. Bondsrepubliek Duitsland, 2e ronde DFB-beker: Blau Weiss '90 Berlln- Fortuna Düsseldorf 1-0, Hamburger SV-Hannover '96 2-1, FC Nürnberg- Elntracht Frankfurt 0-2 na verlenging. België: KV Mechelen-Club Luik 2-0. EK-kwalificatie onder 21 jaar Groep 1: Tsjechoslowaklje-Spanje 3- 1. 4: Denemarken-Joegoslavlë 3-0. 7: lerland-Engeland 0-3. ZAALHANDBAL Oefenwedstrijd vrouwen in Krefeld: Bondsrepubliek Duitsland-Nederland 22-17. Doelpunten Nederland: Van Velzen (4), Kleintjens (3), Van lersel (3), Vonhof (2), De Kok (2), Kivlt, Van de Velden, Dulfer. ELKE DONDERDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA NIEUWE PRODUCTIE VRIJ THEATER 'Othello', Vrij Theater, regie Guido Jonckers, in Kunstpassage Fluwelen Burgwal 18, op 15, 16, 17, 23, 24, 25 en 29 november en 1 en 2 decem ber. Aanvang 20.15 uur. DEN HAAG Zijn ogen schitteren als hij vertelt over 'zijn' Othello van William Shakespeare. Met een verbale schildering geeft Guido Jonckers al vast een voorproefje van zijn voorstelling met ama teurs van Vrij Theater, die morgen in première gaat. Hij heeft alle reden tot en thousiasme. Jaap Dekkers en Hans Peter Ligthart, die twee i'aar geleden onder zijn regie loge ogen gooiden in 'Beckett of de eer van God' van Jean Anouilh (de kritieken waren lovend) zijn weer van de par tij. Het grote publiek kent Guido Jonckers vooral als de man die voor de televisie Moulinex-ap- paraten de hemel in prijst. Een vriendelijk besnorde vent, die dikwijls zijn moeder belt en kinderlijk enthousiast kan ra ken over de laatste technische snufjes van 'zijn' fabrikant. Toch is Jonckers veel meer dan het gezicht van Moulinex. Hij heeft immers een aantal belangrijke regies bij de voor malige Haagse Comedie op zijn naam staan, onder meer 'Cha ring Cross Road' van H. Hanff en 'De Meeuw' van Tsjechov. Maar ook Shakespeare is voor hem geen onbekende. Hij heeft bij de Haagse Comedie aan alle bekende Shakespeare- regies van Guido de Moor meegewerkt. Eerst als assistenl en later als partner van De In het decor van zijn huiska mer, met de opvallend grote en rijk gevulde boekenkast te gen de wand, tegenover een gesloten piano, slaat Guido een brug naar het theater. „Ik ben dol op regisseren", zegt hij. „Ik heb jarenlang amateurs gere gisseerd. Doe ik nog steeds. Het is voor mij ook oefening. En ik kan puur zelfstandig stukken maken. Nee, niet van die typische amateurstukken zoals het 'Testament van Tan te Christoball'. Ik wil ook niet voor verenigingen werken. Daarom zit ik bij Vrij Theater. Dat biedt de mogelijkheid om mensen te auditeren. Ik werk nu met mensen die zo bij het beroepstoneel zouden kunnen. Hans Peter en Jaap. Zij zijn echte toneeldieren, rasacteurs. Het is o'nvoorstelbaar hoe die er tegenaan gaan. Het is ook een heel duidelijk koppel, dat elkaar aanvult en waar nodig opvangt. Dat was bij Beckett van Anouilh zo geweldig. Maar ook de anderen waren erg goed. Ik had iets van: ik wil dolgraag Shakespeare met hen doen. Wilde ik overigens al heel erg lang. En ik had van Guido geleerd hoe je Shake speare modern kunt maken. Hoe je je zijn teksten emotio neel eigen kunt maken zodat je ze nu kunt spelen. In Othel lo wordt enorm met emoties gerotzooid. Er gebeurt van al les in, terwijl het verhaal erg simpel is. De kernwoorden zijn liefde en jaloezie". Misdenken Othello is de zwarte comman dant van de legers van de Ve- netiaanse Republiek, die in oorlog is met de Turken. Hij wurgt, door zijn luitenant Jago tot jaloezie gebracht, zijn echt genote die hij van ontrouw verdenkt. Als later blijkt dat zijn verdenkingen ongegrond waren, beneemt hij zichzelf het leven. Guido: „In het stuk gaat het dus om het verval van .men sen, die ten ondergaan aan hun eigen misdenken. Wan neer de liefde voor je vrouw ophoudt, komt de chaos terug. Iedereen laat zich ompraten. Ideeën zetten zich vast in je kop, foutieve denkbeelden die van alles en nog wat mislei den. Die misleiding vind je ook terug in de kostumering, ontworpen door Reier Pos. De zeven mannen in het stuk dra gen driedelige kostuums. Maar geen gewone kostuums". Guido Jonckers: ,,Je moet van Shakespeare niet te veel boemboem maken". FOTO: MILAN KONVALINKA De regisseur toont ter illustra tie een lapje textiel met daarop een leerachtig reliëf. „Het is een soort siliconenkit", iegt hij uit. „Wordt op die pakken ver werkt. En op sommige vesten zijn metaalachtige ringetjes be vestigd, dat geeft een beetje het idee van een maliënkolder. Het verhaal van Shakespeare blijft staan. Daar kom ik niet aan. De kostuums staan als het ware tussen de tijd van Othel lo en de onze. Anders gezegd: ze geven aan het stuk een atmosfeer die van deze tijd is. Nou ja en de emoties van Othello zijn natuurlijk van alle tijden". Guido noemt zichzelf een „typische auteur-regis seur". Hij vertaalt dit met: „Ik ga uit van de vorm van het! stuk. Daarom werk ik ook op lokatie. In Othello gaat het om het geestelijk verval van men sen. Ik heb daarom gezocht naar een ruimte waar verval te zien is. Daarom zitten we in de Blauwe Zaal van de Kunst passage, het gebouw aan de' Fluwelen Burgwal, waar vroe ger de Staatsdrukkerij zat. Het is een open ruimte, waar ooit drukpersen hebben gestaan". Kakofonie Het geluid van de persen is in middels uitgestorven. Nu zorgt het koor van Vrij Theater, 35 zangers en zangeressen en een groepje muzikanten voor de nodige geluidsexplosies. Het koor treedt al jaren op onder leiding van componist Jan van Dijk, die de muziek schreef voor Othello. Het koor en de musici trekken met de acteurs mee door de voorstelling. Gui do raakt helemaal in vuur en vlam als hij over de muziek vertelt. „Het is geweldig. Als Jago zijn onheilspellende voor- schouw doet, gaan de vijf bla zers, de slagwerker met zijn enorme batterij aan slagwerk en de pianist met de zinnen spelen. En als in het tweede bedrijf de Turkse vloot tijdens een storm uiteen wordt gesla gen, ontstaat er een ware ka- kafonie van geluidsclusters, van zang en muziek. Een ge weldig effect. Daar heb ik geen helse effectenband voor nodig. Ik houd van levendig. Ik breng overigens het koor niet echt uitgetekend in beeld. De leden gaan in het zwart ge kleed en zijn eigenlijk puur toevoegsel". In de luwte van een glas bier legt Guido even later al filoso ferend een verband tussen Jean Anouilh en William Sha kespeare. „Emotioneel word je bij Beckett op dezelfde manier getroffen als bij Othello. Het gaat om hetzelfde emotionele kleurenpalet. Daarom is de stap van Anouilh naar Shake speare niet zo groot. Maar dan moet je niet te veel boemboem maken. Je moet je puur con centreren op de structuur van het stuk". Amateurs Guido weet dat hij bij ama teurs eerder het risico loopt dat de voorstelling flopt dan bij beroeps. „Je weet bij een beroepsspeler dat hij nooit on der een bepaald niveau zal zakken. Bij amateurs gebeurt dat wel. Door gebrek aan tech niek kunnen ze niet vasthou den wat zij gevonden hebben. Jaap Dekkers en Hans Peter Ligthart kunnen dat wel. Dat zijn echte beulen. Heb ik bij Beckett gezien. Beroeps spelen natuurlijk ook veel meer. Zij krijgen de kans om ingespeeld te raken. De meeste amateurs komen daar nooit aan toe. Een weekendje en dan is het afge lopen. Maar als ze vaker kun nen spelen zie je ze groeien. Heb ik gezien bij die Beckett- voorstelling, die twintig keer is gespeeld. De spelers groei den zo sterk, dat op een gege ven moment de voorstelling helemaal los van mij kwam te staan. Ik kon mij nauwelijks meer voorstellen dat ik het stuk had geregisseerd. Gewel dig toch". GE ANSEMS HILVERSUM De NCRV wil een duidelijke stylering van de drie Ne derlandse televisienetten. De omroep vindt dat de vaste netindeling zoals die nu bestaat (elke omroep op een vaste avond op een vast net) moet verdwijnen en zij wil naar een struc tuur waarin alle omroe pen op alle zenders uit zenden. De NCRV heeft dit plan gestuurd naar mi nister D'Ancona van WVC. De drie televisiezenders moeten elk een eigen karakter krijgen. Nederland 1 moet een breed programma bieden voor een groot publiek met de na- nddc RSI "V (Tl d int,i druk op verstrooiing en informatie, waaronder act fv^T teiten. Nederland 2 moet iN al informatie, vernieuwing®,^ experimenten brengen. D houd van de programf! leunt niet uitsluitend op d vestigde publieke smaak, de NCRV in het plan. Nederland 3 wordt in de van de NCRV een evenei -|_p ten- en cultuurnet met s podiumkunsten en films, alleen verzorgd door de maar door alle omroepend, net moet ook de mogeli bieden evenementen ui zenden waarvan de lengte u precies van tevoren vasta.,,,^ De NCRV meent dat dit zowel de mogelijkheid bie )TL+ commerciële concurrenti bre lijf te gaan met 'meer van zelfde' als met meer or scheidende programma'; andse 11 KF rkin, 1ITL+ WEST geve Organist Eddy de Jong (73) overledeS ZAANDIJK De organist Eddy de Jong is maandag op 73-fcn'' ge leeftijd overleden in zijn woonplaats Zaandijk. Dit heeftlna! producer meegedeeld. De Jong was vooral bekend om zijn sj00 gende werk op het Hammond-orgel. De Jong, in het buitenjj 1{ bekend als Eddy Young, maakte vier elpees met Amerikal^ evergreens. In eigen land was hij tot voor een aantal jaren yeer te horen op radio en televisie. Hij trad dan op met de in móo.o land actieve orkesten, zoals het Metropole-orkest. Ook begej "J de hij de vroeger bij het grote publiek zeer geliefde groep:°^ boertjes van buuten'. Filmmuseum wil oud fort bij Vijfhuizen AMSTERDAM Het Neder lands Filmmuseum heeft voor uitbreiding van de opslagruim te het oog laten vallen op een negentiende eeuws fort bij het plaatsje Vijfhuizen. Het bouw werk zou vanwege de constan te temperatuur die er binnen de dikke muren heerst uiter mate geschikt zijn voor de op slag van vergankelijk filmma teriaal. Het fort is nu nog in gebruik als opslagplaats van Defensie. Het Filmmuseum heeft onlangs van het ministe rie van WVC extra subsidie gekregen om de achterstand in conservering (kopiëren van nitraat naar acetaat) weg te werken. Het museum bezit naar schatting 20.000 tot 40.000 titels, waarvan een groot deel nog onbehandeld is. De extra mogelijkheid tot conservering en de verwerving van nieuwe collecties heeft echter ook een forse groei van het aantal filmblikken tot gevolg. Mo menteel bezit het museum op slagruimten in- Castricum, Overveen en Vijfhuizen. ROTTERDAM Een beeld van verwoestingen en ellende die overstro mingen, stormen en bran den met zich mee bren gen. Een beeld van de menselijke onmacht en de kunstenaar uit op sensatie. Dat beoogt het historisch mu seum 'Het Schielandshuis' in Rotterdam te geven met de tentoonstelling 'Ramp en brand in Nederland', die vori ge week werd geopend. Op verzoek van een jubilerende verzekeringsmaatschappij laat het museum zien waar de ver zekeraar voor opdraaide. Nederland kent volgens de sa menstellers een zekere specia lisatie in natuurlijke rampen. Vooral water en vuur hebben ons land door de eeuwen heen geteisterd. Voor de fotografie haar intrede deed werden de gebeurtenissen en hun gevol gen al vastgelegd op het doek. „Het zijn niet zozeer weerga ven van de werkelijkheid, veeleer vormgevingen van de gebeurtenis", aldus hoofdcon servator van Historisch Mu seum Rotterdam en samenstel ler van de expositie de heer Ch. Thiels. Bij ieder schilderij rijst de vraag naar realiteit. „Egbert van der Poel schilder de meerdere malen de ontplof fing van de Kruittoren in Delft. Maar het is zeker dat hij er niet bij was. De kans dat het niet gebeurde als op het schil derij is dus levensgroot aanwe zig. De entourage, het huizen patroon, klopt waarschijnlijk wel. De details zijn zeker fic tief". Met overstromingen werd het meest gesjoemeld. Verspreid over de tentoonstelling hangen beeldverslagen van overstro mingen met telkens dezelfde opzet. Thiels: „Overstromin gen waren meestal niet in de directe omgeving van de stad, waar de kunstenaars woonden. Er werden dan symbolische afbeeldingen van gemaakt. Zo ontstond uiteindelijk een pro totype om waterrampen weer te geven. De bereikbaarheid van rampen heeft veel invloed gehad op het huidige aanbod: hoewel er meer overstromin gen plaatsvonden zijn er veel meer branden geschilderd". Een andere oorzaak van deze vertekening is volgens Thiels de mogelijkheid om bij de weergave van een brand uit te pakken met licht- en kleuref fecten. „De tentoonstelling is hierdoor kwantitatief, niet re presentatief". Thiels heeft ge probeerd een representatief beeld te geven van wat aan rampen met pen of penseel is vastgelegd, niet welke stor men, aardbevingen, overstro mingen en branden, hebben plaatsgevonden. „En" oorlogs geweld hebben we direct ter zijde geschoven, daar zijn al zoveel afbeeldingen van. We hebben gekozen voor rampen waar de mens zelf geen hand in heeft gehad". Dikke bult Door de eeuwen heen is de manier van vormgeving van natuurrampen geleidelijk ver- De ontploffing van de kruittoren van Delft in 1654, geschilderd door Egbert van der Poel. De knal waarmee de met 800 900 pond buskruit gevulde toren ontplofte was tot op Texel te horen. anderd. In de zestiende en ze- werd de ramp op zich zijn on- ventiende eeuw werd een na- derwerp. Nog een eeuw later, tuurramp als een straf van in de negentiende eeuw, had God gezien. Dat blijkt ook uit hij meer oog voor de slachtof- de schilderijen. Een eeuw later fers. Overheid en vorst bezoe- kreeg de kunstenaar meer ken op het doek de plaats des aandacht voor de vorm en on'heiïs en betuigen hun mede leven. Rond 1900 wordt de rol van schilder of prentenmaker als verslaggever van rampen steeds kleiner. Van enkele re cente rampen werden foto's in de selectie opgenomen, ge maakt met dezelfde fascinatie voor spektakel. Behalve schilderijen en teke ningen zijn ook enkele relie ken van rampen geëxposeerd. Onder andere het roer van het kruitschip dat in 1807 in Lei den explodeerde, overblijfse len van de porceleincollectie van het Schielandshuis, sa mengeklonterd na een brand in 1864. Blussen Gelijktijdig toont het museum onder de titel 'Brandblussen op papier' prenten van Jan van der Heijden, de uitvinder van de brandslang. Aanleiding voor deze toevoeging is het boek van Van der Heijden 'Bescryving der nieuwlijks uit gevonden en geoctrojeerde slang-brandspuiten', dat pre cies driehonderd jaar geleden verscheen. Een tentoonstelling die eveneens aan de rampen van het Schielandshuis rela teert is 'Rampen op zee', die op steenworp afstand wordt ge toond in maritiem museum Prins Hendrik. Sinds eind sep tember wordt daar aandacht besteed aan maritiem onheil met de expositie 'van Titanic tot Herald of Free Enterprise'. „Het was onze bedoeling de tentoonstellingen gelijktijdig te starten, maar dat liep organi satorisch mis", verklaart Thiels de vroege start van 'Brand op zee'. Hij toont zich tevreden dat de exposities el kaar toch nog overlappen. De expositie 'Ramp en brand in Nederland' is nog tot 26 janua ri te bezichtigen. 'Rampen op zee' tot 20 februari. Britse toneelprijs naar 'Shadowlari""* LONDEN Het toneel 'Shadowlands' van W 22.0: Nicholson, over het leve. de schrijver C.S. Lewis, op de sprookjes van GreN gebaseerde musical 'Intt wor Woods' van Stephen Sctrui heim zijn gisteren uitgen tot beste Britse theaterpri erer ties van het seizoen 1989 .551 De prijs voor de beste seür ging naar Richard JerSf die onder andere 'Intomen Woods' regisseerde. Tot en a actrice werd uitgeroepenen sette Simon, die als zwarte actrice de rol van lyn Monroe speelde in 2.01 deels autobiografische 'After the Fall' van A Miller. Richard Harris uu naar het oordeel van de 1 i|0n neelrecensenten besfceuit jury als 'Henry V' in he|Pm lijknamige stuk van Luig00" randello de beste acteur icht' het afgelopen seizoen. (8 n. 1 Geen krant ontvangen? Bel ,2°; 18.00 en 19.00 uur, zaterdags FT 14.00 uur en 15.00 uur, telerm 071-122 248 en uw kr^nt wordl zorgd. Acht ton voor servir bij Glerun| DEN HAAG Een seleinen eetservies Japanse makelij heeft teren op een veiling Glerum Den Haag acht ton opgebracht. Het gaat om een servies 1702 door onbekende Ja| kunstenaars werd vervaa ter gelegenheid van het moedelijk in Amsterdan sloten - huwelijk van Ida ria van Buuren en Joan Brederode. Het 86-delige vies is voorzien van beid; miliewapens en wordt v alleen gesierd door guirla Volgens veilingdirecteur r Glerum gaat het om „waanzinnig zeldzaam" heel. Het was in 1702 in h, zeer ongebruikelijk dat N|je' landers in Japan een se q bestelden. Bijzonder is 00 beide familiewapens (op onderdeeltje) zijn af^et l_ normaal werd slechts eéj pen aangebracht. Een si van 86 delen is overigen opmerkelijk, aldus Gli „Het is eigenlijk nog maaiN kleintje". Er waren di buitenlandse bieders, C wie 14 Japanners, maai' geheel werd uiteindelijk e een Londense handelaar °F wacht gesleept, mogelijk dracht van een Japanned Londenaar betaalde 8(fr gulden precies.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 14