Mislukt Willibrordjaar krijgt
mogelijk toch nog vervolg
brieven van lez
kerk
wereld
Paus: Napels wordt gegijzeld
Russische federatie
publiceert eigen
godsdienstwet
foidóc1
*8" CcldócSomcwilI
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Ccicbc Commit
MAANDAG 12 NOVEMBER 1990 PAGjIE
Diakens ergeren zich aan terughoudende kerkeraad
UTRECHT Thakenen ergeren zich geregeld aan een kerke
raad die zich bij „vooruitstrevende" activiteiten, als de opvang
van asielzoekers, de strijd tegen de 'nieuwe armoede' of de ver
koop van wereldwinkelprodukten, naar hun mening te aarze
lend opstelt. Dat bleek zaterdag tijdens de Landelijke Diacona
le Dag, waarvoor 1100 hervormde en gereformeerde diakenen
naar Utrecht waren gekomen. Een diaken pleitte echter voor
verdraagzaamheid tegenover mensen die moeite met de 'voor
uitstrevende' activiteiten hebben. „Laten we wel begrip heb
ben voor elkaar", waarschuwde hij. Ds. W.L. Terlouw, pasto
raal missionair predikant in Rotterdam-West, herinnerde er
aan dat diakenen „kunnen stuklopen op grote woorden of een
ingewikkelde, harde werkelijkheid".
DISK ontdekt migranten „beetje aan de late kant"
AMERSFOORT Het landelijk industriepastoraat DISK heeft
eindelijk de buitenlanders ontdekt. „Gezien onze keuze voor de
kwetsbare groepen in de samenleving is het wel een beetje aan
de late kant", gaven de bestuurders zaterdag op de 'landdag' in
Amersfoort toe. Als excuus voerden zij aan dat DISK (Dienst
in de Industriële Samenleving vanwege de Kerken) zijn han
den al vol heeft aan andere kwetsbare groepen, zoals uitke
ringsgerechtigden, vrouwen en ouderen. Maar ook speelt mee
dat DISK een kerkelijke organisatie is, die net als de kerken
overwegend blank is en de gekleurde buitenlanders meestal
niet ziet staan. DISK loopt zeker niet voorop, constateerde be-
drijfspastor Pim Ligtvoet. Net als bij bijvoorbeeld de vakbewe
ging heeft het beleid ten aanzien van migranten nog geen prio
riteit.
Denk er eens aan dat
een veiligheidsgordel
u minder in uw
bewegingen beperkt
dan een rolstoel.
Bas de Gaay
Fortman gaat
voor de kerk
werken
OLDENZAAL Het
Eerste Kamerlid voor
Groen Links, prof. dr. B.
de Gaay Fortman (53)
zegt de politiek reeds per
1 februari 1991 vaarwel.
Hij is namens de Gerefor
meerde Kerken in Neder
land vertegenwoordiger
bij de Assemblee van de
Wereldraad van Kerken,
in februari in Canberra
(Australië) en wenst daar
niet met twee petten op
te zitten, zo zei hij zater
dag in Oldenzaal, waar de
manifestatie geloof in de
week werd afgesloten.
Eerder dit jaar had hij reeds
laten weten niet voor een
nieuwe termijn in de senaat
in aanmerking te willen ko
men. Z'n opvolger wordt Wim
de Boer uit Sneek. De Gaay
Fortman is twintig jaar in de
politiek actief geweest, het
merendeel voor de Politieke
Partij Radikalen (PPR) dat
thans deel uitmaakt van
Groen Links.
Naast z'n dagelijks werk als
hoogleraar aan het Institute
of Social Studies in Den Haag
legt het kerkewerk in toene
mende mate beslag op hem.
Zo maakt hij ook deel uit van
de sectie Internationale Za
ken van de Raad van Kerken
in Nederland en gaat hij re
gelmatig voor in kerkdien
sten. Op de 'Geloof in de
Week'-kerkedag in Oldenzaal
verweet hij de politiek een te
gemakkelijk denken over de
gevolgen van een oorlog in
het Midden-Oosten. Kerk
mensen riep hij op zich in de
achtergronden van het Golf-
conflict te verdiepen en hun
bezorgdheid aan de politici te
tonen.
Zwitserse
universiteit is
bemoeienis
Vaticaan beu
FRIBOURG De theologi
sche faculteit van de universi
teit van Fribourg in Zwitser
land zal dit jaar geen eredoc
toraten toekennen. Verder is
besloten een symposium over
de theologie in de intercultu
rele dialoog, waarmee het
honderjarig bestaan van de
faculteit zou worden gevierd,
af te gelasten.
Aanleiding voor deze beslui
ten is de houding van het Va
ticaan tegenover de toeken
ning van eredoctoraten. Aan
het symposium zouden vier
bekende theologen deelnemen
die zouden worden beloond
met een eredoctoraat: de Pe
ruaanse bevrijdingstheoloog
Gustavo Gutierrez, de Ameri
kaanse feministische theologe
Elisabeth Schüssler Fiorenza,
de Camerounse bevrijdings
theoloog Jean-Marc Ela en de
Srilankaanse theologe Tissa
Balasuriya. Toen de faculteit
„om redenen van wijsheid"
het Vaticaan om toestemming
vroeg, bleken tegen twee van
de vier kandidaten onoverko
melijke bezwaren te leven.
Schüssler-Fiorenza had wei
nig moeite in Rome te achter
halen, dat zij een van de twee
ongewenste theologen was. Zij
zag af van deelneming aan
het symposium, evenals Ela.
De faculteit besloot het sym
posium af te gelasten en vijf
andere kandidaten voor een
eredoctoraat aan Rome voor
te stellen. Maar opnieuw ble
ken er tegen twee onoverko
melijke bezwaren te bestaan.
Om wie is het gaat, is niet be
kend. De faculteit zag vervol
gens af van de toekenning
van eredoctoraten.
Het probleem is voor de theo
logische faculteit niet nieuw.
De latere kardinaal Charles
Journet werd ooit een eredoc
toraat onthouden wegens zijn
voortdurende kritiek op het
bewind van de Spaanse dicta
tor Franco.
De universiteit is het gedoe
beu. Zij is bezig met een wijzi
ging van de statuten, zodat
het Vaticaan zich niet meer
met eredoctoraten kan be
moeien. Maar daarvoor is juist
toestemming nodig van het
Vaticaan. Want de Zwitserse
bisschoppenconferentie, naast
de orde der Dominicanen en
de stad Freibourg vertegen
woordigd in het bestuur van
de faculteit, moet de statuten
wijziging ter goedkeuring
voorleggen aan het Vaticaan.
De Katholieke Universiteit
van Nijmegen zag zich twee
jaar geleden gedwongen af te
zien van een eredoctoraat aan
mgr. H. Ernst nadat het Vati
caan daartegen bezwaar had
gemaakt.
UTRECHT Het Willi-
brord-jaar is niet gelukt.
Feitelijk alleen de top
van de kerken in ons
land heeft geweten dat er
een herdenkingsjaar
1989-1990 was. Dat con
stateerden prof. dr. D.C.
Mulder, voorzitter van' de
Raad van Kerken en kar
dinaal Simonis zaterdag
in Utrecht op een afslui
tende bijeenkomst. De
doelstelling van het Wil
librordjaar: bezinning op
de geloofsoverdracht is
dan ook niet in de breed
te van de kerken in Ne
derland aan de orde ge
komen. Niettemin zal ge
probeerd worden door
middel van de Raad van
Kerken een vervolg aan
het jaar te geven.
Met het Willibrordjaar 1989-
90 wilden de Nederlandse
kerken herdenken dat Willi-
brord 1250 geleden in Echter-
nach overleed en dat hij 1300
jaar geleden uit Ierland naar
de lage landen kwam om de
bevolking hier tot het chris
tendom te bekeren.
In 1988 kondigde kardinaal
Simonis het Willibrordjaar
aan en de Raad van Kerken
heeft zijn initiatief overgeno
men. Er werden in totaal vier
conferenties gehouden, waar
van afgelopen zaterdag in
Utrecht de afsluitende plaats
vond.
Hoe weinig het Willibrordjaar
is aangeslagen moge blijken
uit de zeer magere respons op
een enquete onder parochies,
gemeenten en kerkelijke
groepen: bij duizenden zijn de
vragen-formulieren de deur
uitgegaan en slechts zeventig
formulieren kwamen terug.
Raad van Kerken-voorzitter
prof. dr. D. Mulder en kardi
naal Simonis erkenden het
zaterdag volmondig: de her
denking is niet 'geland'.
Het mislukken van de her
denking is deels te wijten aan
de korte duur: In een jaar kan
niet veel worden gedaan. Bo
vendien wordt in veel plaat-
vraag en aanbod'. Het aanbod
van het Areopagus-beraad om
in twee sessies de top van
kerkelijk Nederland Moij te
scholen' werd tot groot on
genoegen van twee managers
in het algemeen niet bijster
enthousiast ontvangen, al liet
voorzitter Mulder blijken wel
belangstelling te hebben voor
het verhaal van de i
Dr. Anton Houtepen: „Geen verheerlijking van oude geloofs
vormen".
selijke kerken al veel gedaan
aan andere thema's, bijvoor
beeld in het kader van het
Conciliair Proces en daarom
was er in veel plaatsen geen
gelegenheid om het Willi
brordjaar 'er even bij te doen'.
Het Willibrordjaar krijgt in
zekere zin toch nog een ver
volg: zaterdag werd een aan
tal beleidsaanbevelingen ge
daan aan de Raad van Ker
ken. Worden die overgeno
men, dan krijgen de lidker
ken de betreffende thema's
alsnog op hun agenda.
Een van die thema's is de se
cularisatie. Dat begrip waart
als een schimmig spook rond
in (kerkelijk) Nederland; er is
veel begripsverwarring en de
waardering varieert van zeer
negatief tot redelijk positief.
De conferentie vond dat de
bezinningscentra van de VU,
de Tilburgse en de Nijmeegse
universiteiten er hun licht
nog maar eens over moeten
laten schijnen.
Een andere aanbeveling be
treft de aandacht voor prakti
sche theologie. In het kerke
lijk beleid wordt te weinig ge
bruik gemaakt van de dien
sten van de praktische theolo
gie, aldus prof. dr. J. Firet,
emeritus-hoogleraar prakti
sche theologie.
Enige discussie kwam net
als trouwens op de eerste Wil-
librord-conferentie, een jaar
geleden over de diensten
van het zogeheten Areopagus-
beraad. Enkele christen-ma
nagers, wetenschappers en
politici zijn in dat beraad ver
enigd. Ze vinden dat er te
weinig zakelijk wordt gedacht
en gehandeld in de kerken
('de kerken lopen leeg en de
beleidsmakers blijven zich
maar bezinnen') en stellen
daarom hun managements-
technieken 'ter beschikking'
aan het kerkelijk beleid.
Het woord 'management' valt
bij velen in de kerken niet zo
goed, is de ervaring van het
beraad en zo ook zaterdag.
Met name de orthodoxe pries
ter Theo van der Voort ver
zette zich tegen 'reclame
achtig' spreken en handelen
in de kerk. Kardinaal Simonis
wees er op dat management
technieken best goed zijn,
maar dat het in de kerk nooit
kan gaan om een 'markt
Boodschap
Op voorgaande Willibrord-
conferenties bleek verlegen
heid over de vraag naar wat
eigenlijk de 'boodschap' is die
doorgegeven moet worden.
De theoloog dr. Martien
Brinkman gaf aan hoe naar
zijn oordeel kerk en theologie
om 'de hete brij heen lopen'.
Kerkelijke leiders lijken zich
nauwelijks om de inhoud van
de boodschap te bekommeren,
maar zijn vooral uit te op con
tinuïteit van de christelijke
geloofstraditie. Theologen op
hun beurt zijn vooral histo
risch bezig en laten het echte
theologen-werk over aan
grijsaards als Berkhof en
Schillebeeckx. En in de oecu
mene van Rome en Reforma
tie tenslotte wordt als ge
spreksonderwerp 'Calvijn'
voorgesteld, maar, zou vroeg
Brinkman zich af: „Wat heeft
Calvijn te maken met de vra
gen van rusteloos zoekende
jongeren, het spoor bijster ge
raakte joggende veertigers en
zich in hun VUT vervelende
zestigers?".
Naar zijn oordeel is er in onze
samenleving een ontstellend
grote aandacht voor 'de grote
vragen'. Vanuit de RIAGG's
(centra voor geestelijke ge
zondheidszorg) bijvoorbeeld
komt de vraag naar (religieu
ze) levensoriëntatie steeds
duidelijker naar voren. Wat
in de oude geloofstaal valt on
der begrippen als schuld, ver
geving, overgave, trouw,
plaatsbekleding, blijkt in de
RIAGG's ('bolwerken van se
cularisatie') weliswaar in an
dere gedaante toch weer aan
de orde te komen. De ant
woorden op de vraag: 'Wie
ben ik' blijken niet te kunnen
worden gevonden in de ene of
andere therapie die de hulp
verlener aanbiedt; 't blijkt al
lemaal dieper te zitten. En de
'religieuze markt voor vragen
van leven en dood' bloeit als
nooit te voren, volgens Brink
man. „Een enigszins geoefend
oog pikt zo de boekjes die
gaan over wat vroeger heette:
gericht, vergeving, loutering,
voortbestaan na de dood, van
de planken in de stations
boekhandels".
Kerk en theologie moeten
juist op deze punten insprin
gen, niet als een soort geeste
lijke EHBO of Wegenwacht,
maar als de kerk er niet is in
knel-situaties, dan is ze ner
gens meer.
Zegeningen
Prof. dr. A. Houtepen, net als
Brinkman verbonden aan het
Interuniversitair Instituut
voor Missiologie en Oecume-
nica, waarschuwde voor een
te eenzijdige negatieve waar
dering voor de secularisatie;
er zijn veel dingen in onze
cultuur die a)sr zegeningen
Gods kunnen worden aange
merkt. Bovendien, geen enke
le tijd kan er prat op gaan het
evangelie het 'volle pond' te
hebben gegeven in de cultuur;
het Rijk van God wordt altijd
weer gezócht, nooit en ner
gens voorgoed gevestigd'.
Hij hekelde in dit verband de
houding die spreekt uit be
grippen als 'herkerstening
van Nederland' of 'herevan
gelisatie van Europa'. Uit zul
ke begrippen spreekt behalve
nostalgie en mogelijke mis
kenning van in de geseculari
seerde cultuur aanwezige
evangelische waarden, ook
een verregaande verheerlij
king van de oude geloofsvor
men.
Er zijn, volgens Houtepen, in
onze cultuur veel zaken waar
te nemen die dan wel niet ge
tuigen van een uitdrukkelijk
Godsgeloof, maar wellicht
toch sporen zijn van God. De
kerken zouden de 'vreze
Gods' moeten omkeren: het
moet niet meer gaan over de
God van de angst en van de
straf, maar over de God van
vrijheid en van liefde die
mensen verantwoordelijk
maakt en die plezier schept in
de mens.
LÜTSEN KOOISTRA
Paus Johannes Paulis II stelt een klein meisje op haar gemak tijdens zijn bezoek aan Napels.
FOTO: AP
NAPELS Paus Johan
nes Paulus heeft in Na
pels de „speculatieve heb
zucht" en het geweld
„van enorme omvang" in
het zuiden van Italië ver
oordeeld. Zonder de Na-
politaanse maffia, de Ca-
morra, met name te noe
men zei de paus dat de
bevolking van Napels in
gijzeling wordt gehouden
en drong hij aan op „radi
cale veranderingen".
Het bezoek aan Napels, dat
afgelopen weekeinde begon,
duurt vijf dagen, de langste
reis van de paus binnen Italië.
Hij bezocht gistermorgen le
den van de Camorra in de ge
vangenis Poggioreale. De paus
toonde de gevangenen zijn
medeleven en zei niet geko
men te zijn om hen te veroor
delen', maar om hun een echte
kans te geven op een nieuw
leven in vergeving en liefde.
In de gevangenis zetten de
meer dan 400 Camorra-groe-
pen hun onderlinge oorlogen
voort, met alle bloedige gevol
gen van dien.
Tijdens een bijeenkomst in
het San Paolo-stadion waar
schuwde de paus de Napoli-
taanse jongeren voor geweld,
misdaad en medewerking aan
„rampzalige structuren". Hij
riep de jongeren op in solida
riteit, gerechtigheid en liefde
een einde te maken aan de so
ciale wantoestanden en te
strijden tegen armoede, werk
loosheid en morele verru
wing. Niet alleen een moorde
naar is gewelddadig, maar
ook degene die de waardigh-
heid van de mens onderdrukt
of mensen met woorden of
met een slecht voorbeeld
kwaad doet, hield het hoofd
van de RK Kerk de jongeren
voor.
De paus werd door de 70.000
jongeren in het overvolle sta
dion begroet met het lied 'O
sole mio'. Buiten het stadion
keken 40.000 jongeren op
beeldschermen naar de bij
eenkomst. De aartsbisschop
van Napels, kardinaal Miche-
le Giordano, constateerde
trots dat de paus meer belang
stelling trok dan waarop de
voetbalclub Napoli normaliter
mag rekenen.
Bij een bezoek aan de wijk
Scampia aan de rand van Na
pels, waar 100.000 mensen in
noodwoningen zonder vol
doende sanitaire voorzienin
gen leven, werd de paus na
drukkelijk met de problemen
van de stad geconfronteerd.
Hij riep „in naam van God"
allen op eraan mee te werken
dat ook de bevolking van
Scampia een toekomst van
veiligheid, welvaart en vrede
tegemoet gaat.
MOSKOU Mannen
kunnen in de Russische
Federatie, de grootste re
publiek van de Sovjetu
nie, de militaire dienst op
godsdienstige gronden
weigeren en in plaats
daarvan een vervangende
dienst vervullen. De ker
ken hebben het recht
godsdienstonderwijs te
geven op staatsscholen.
Dat zijn enkele bepalingen in
de godsdienstwet die de krant
'Sovjetskaja Rossija' dit week
einde heeft gepubliceerd. De
wet geeft de kerken onder
meer op het gebied van het
godsdienstonderwijs veel
meer ruimte dan de wet voor
de gehele Sovjetunie die vori
ge maand door de Opperste
Sovjet werd aanvaard.
De nieuwe wet van de Russi
sche Federatie maakt een ein
de aan de bevoorrechting van
het atheïsme. Zij garandeert
de burgers van de republiek
niet alleen het recht op hun
eigen levensbeschouwing,
maar staat de gelovigen ook
toe propaganda voor het ge
loof te maken.
De juridische status van de
kerken is in de wet duidelij
ker geregeld dan in die van
de Sovjetunie. Elke parochie
of gemeente heeft rechtsper
soonlijkheid en kan beslissen
zich van een kerkverband los
te maken zonder dat zij al
haar bezit aan dat verband
moet afstaan. De plaatselijke
kerken moeten niet meer bij
de gemeente worden geregi
streerd, maar bij de juridische
autoriteiten. De opstellers van
de wet hopen zo willekeur bij
de registratie te voorkomen.
De regering van de Russische
Federatie verplicht zich kerk
gebouwen die cultuurhistori
sche waarde hebben, aan de
kerken terug te geven en mee
te helpen bij de restauratie er
van. De wet noemt het ontoe
laatbaar dat kerkelijke ruim
ten worden gebruikt voor „at
heïstische doeleinden". Gelo
vigen kunnen op grote kerke
lijke feestdagen vrij krijgen,
als zij daar in groten getale
om vragen.
De status van de nieuwe wet
tegenover de godsdienstwet
van de Sovjetunie is voorals
nog onduidelijk. Nog onlangs
onderstreepte Sovjetpresident
Michail Gorbatsjov, dat de
wetten van de Sovjetunie
voorrang hebben boven die
van de afzonderlijke republie
ken.
Drs. J. Schouten voorzitter Radboud
UTRECHT De rk bisschoppenconferentie heeft drs. J.J.
Schouten benoemd tot voorzitter van de Radboudstichting,
die zich ten doel stelt de dialoog tussen het rooms-katholieke
geloof en de wetenschap te bevorderen.
Schouten (64) was tot vorig jaar voorzitter van de Katholieke
Nederlandse Boeren- en Tuindersbond (KNBTB). Hij is Eer
ste Kamerlid voor het CDA. Sinds het midden van de jaren
tachtig is hij bestuurslid van de Radboudstichting.
Oorspronkelijk zou dr. E.M.H. Hirsch Ballin, hoogleraar
staatsrecht aan de Katholieke Universiteit Brabant, voorzitter
van de Radboudstichting worden als opvolger van prof.dr.
"I.W. van Spiegel. Maar de benoeming van Hirsch Ballin tot
minister van justitie in het huidige kabinet noodzaakte de
stichting een andere voorzitter te zoeken.
De Radboudstichting onderhoudt bijzondere leerstoelen aan
rijksuniversiteiten in ons land. Verder geeft de stichting fi
nanciële steun aan vormingsinitiatieven van katholieke stu
denten in het wetenschappelijk onderwijs en aan het pasto
raat onder studenten.
Algemeen belang en onderv
HeT onderwijs heeft de afgelopen weken herhaaldepe
in het brandpunt van de belangstelling gestaan: de r
satie op het ministerie van het duo Ritzen en Wa]
OV-jaarkaart, de positie van kleuters in de basissctf
schaalvergroting in het basisonderwijs en de voorstell
scholen voor gewoon basisonderwijs en die voor specibre!
derwijs onder één bestuur te brengen.
Het is begrijpelijk dat onderwijs zo in de schijnt
staat. Niet alleen om financiële redenen (de begrotij
Ritzen beloopt een en dertig miljard gulden!), maar c
wege de menselijke belangen. Want daar gaat het t
pale om bij onderwijs; het belang van onderwijs k£
betreft niet gauw worden overschat.
In de toelichting op de begroting van het komende^'
inmiddels besproken in de Tweede Kamer zegt d«
ter van onderwijs dat de behartiging van het algem
lang aan de overheid is opgedragen en dat hij die
woordelijkheid ten aanzien van onderwijs niet zal oij
Naarmate de problemen toenemen moet de overheid i
en alerter zijn om haar verantwoordelijkheid om te i
beleid.
De overheid kan onmogelijk haar verantwoordelijk!
leven door middel van steeds gedetailleerdere regelge
controle daarop. Waar het op aankomt is overhevel 5
taken naar 'het veld' (lump sum-financiering, bijvoo
maar dan wel binnen strikt gestelde doelen. Alleen 1
duidelijke grenzen en met heldere formuleringen vai1}6
wenste resultaten kan de overheid haar verantwoi
heid voor het algemeen belang waarmaken.
LETTERLIJK schrijft Ritzen: „Wat absoluut nood
blijft, is dat de rijksoverheid de doelen aangeeft die
bereiken en daarbij de middelen ter beschikking stelt
derwijsinstellingen of overige publiekrechtelijke orga
dig hebben om deze doelstellingen te realiseren. He [en
niet aan de rijksoverheid deze doelstellingen zélf te
zenlijken. Het is wel haar taak te zorgen dat ze wordi
aliseerd".
ijs!
pr
EeN belangrijk begrip in deze redenering is het 'al
belang'. De overheid stelt kennelijk vast hoe dat
wordt ingevuld en dicteert vervolgens hoe dat h
wordt gediend. De vrijheid van de bijzondere scholerr J
gen beleid te maken, om eigen doelstellingen te form
dreigt in zo'n redenering onder druk te komen staandT
confessioneel onderwijs groeit immers het bewustf
doelstelling en vorm van het onderwijs vooral vooiÉ
uit levensovertuiging, uit een visie op mens en werelj|J
eerste plaats moet dééraan op concrete wijze vormi
gegeven en niet aan zoiets vaags als 'het algemeen U,
EeN overheid die het algemeen belang gebruikt al
en als legitimatie, dreigt zich te keren tegen mensen
pen die bijvoorbeeld om redenen van een visie op i
wereld dan ook niet binnen de 'algemene opinie' pa
buiten 'het belang van de meerderheid' treden en iQ
derwijsopvattingen dan ook buiten de kaders vallei
minister voor ogen heeft.
lem
HET economisch belang van het onderwijs wordt d^vQ
jaren erg beklemtoond en als vanzelfsprekend lijkt dr n,
ter deze opvattingen 'van «algemeen belang' te achtf
nu, het is van grote betekenis dat er scholen blijvf
kinderen niet ter sprake komen in eenzijdige en fuif Q
termen van 'de samenleving' of van 'een economisj
Europa', maar waar ze tegemoet worden getreden iir--
sef dat het bij onderwijs en opvoeding gaat om V
mens'. L{
Brieven graag kort an duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor inge;
stukken te bekorten.
Ministers bij Sonja
Zelfs als negen ministers aan
tafel zitten voor Sonja's. praat
programma blijft de stelling
overeind dat televisie een ver
strooiend medium is. In een
lacherig sfeertje leverden de
kabinetsleden een bijdrage aan
het 65-jarig bestaan van de
VARA, ooit begonnen als ar-
beidersomroep, maar nu ge
woon een concurrent van
AVRO, TROS en Veronica. De
negen ministers (6 PvdA, 3
CDA) waren een avondje uit
en hadden dan ook geen moei
te met de simpele vragen van
Sonja, die giechelend vaststel
de dat ministers ook maar ge
wone mensen zijn. Langza
merhand hoeft het ons niet
meer te verbazen dat politici
op het televisiescherm goed
overkomen. Ze hebben inmid
dels allemaal wel een cursusje
gevolgd. Wat nu nog moet ver
beteren is het woordgebruik in
de politiek. Terecht L
Sonja een recente vol
Lubbers die door niera
zijn begrepen. Lubbeij^s
de het woordgebruilwen
dat wordt verstaan dol
nen tegen wie hij spri
met jargon bedoelt
zoals Van Dale dat I
omschrijft, voor omrit
moeilijk verstaanbar^
vak- of groepstaal,
eerste betekenis van j
koeterwaals, brabbelijari
eerlijk gezegd sloeg deQve
Lubbers meer op de ejtsse
tekenis. Pas wanneejjo
ters, kamerleden en ke
die in hoogheid zijnjje
zich bij hun dagelijt
van gewone-mensentaj 0|
nen, komt de politiek
bij de mensen. WantLrei
derde van de Ned&shi
vindt dat het niet uitwj Z(
je gaat stemmen, mo(ari<
politici droef stemmeiT
B. de Vries, kg c
VOORSCHOTEN. hg
fen
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service f
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u in
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr van 18 00 tot 19 00 u. op za van 14 00 tot 15»" k
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTWrl
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gup
per maand f. 24,85 per maand r
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal j ju
per jaar f. 284,50 per jaar LT-n
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. hA
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. rp
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. jfl
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijf
070 - 3902 702.
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050