k Jazz Meccaluxe uitvoering van North Sea Jazz Festival Kale schoonheid bij John Cats Tina Turner geeft sobere maar energieke toegift KUNST/RTV CfiidócSointuit MAANDAG 5 NOVEMBER 1990 PAGIN. Actrice Mary Martin overleden LOS ANGELES Actrice Mary Martin, die op het toneel en voor de televisie gestalte gaf aan Peter Pan en vooral beroemd werd door haar toneelrol in de speciaal op haar persoon lijkheid geschreven musical „The sound of music", is gisteren in Los Angeles overleden. Ze werd 76 jaar. Ze onderging eerder dit jaar een operatie wegens darmkanker. De actrice was in Amerika een van de 'leading-ladies' in musicals als 'South Pacific', 'I Do, I Do' en 'One Touch of Venus'. De musical Peter Pan, die op 20 oktober 1954 op Broadway opende, werd betrekkelijk kort opgevoerd, slechts 152 maal, maar verkreeg onsterfelijkheid door tv- opnamen van de show, die vele malen werden uitgezonden. Martin won een Emmy voor haar rol van Peter Pan. Mary Martin was te vens de moeder van Larry Hagman, vertolker van de rol van 'JR' in de tv-serie Dallas. Mary Martin met haar zoon Larry Hagman, 'JR' uit Dallas. FOTO: ANP Pia Beek gouden jubilaresse SCHEVENINGEN Pia Beek vierde gisteren achter de vleu gel van het Circustheater in Scheveningen haar 50-jarig ar tiesten-jubileum. De 65-jarige jazz-pianiste, die in 1949 debu teerde in 'De Vliegende Hollan der'. van Ger Rosenboom, maakte in 1975 een come-back op het podium na twee jaar een makelaarkantoor in Torremoli- nos te hebben geleid. Sindsdien is ze de podia altijd trouw ge bleven. In de halve eeuw, die haar carrière beslaat, speelde Pia veel in Nederland, maar de laatste jaren nog meer in de Verenigde Staten. Aan de over kant van de oceaan trad ze op IP" in nachtclubs in New York, Chicago, Hollywood en Las Ve gas. De 'Flying Dutchess' werd in Scheveningen gehuldigd door onder andere Seth Gaai- kema, de burgemeester van Den Haag, mr. A. J.E. Haver- mans en Pim Jacobs. PvdA wil Etty als NOS-voorzitter (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het partijbestuur en de Tweede-Kamerfractie van de PvdA vinden dat de Amsterdamse oud-wethouder Wal ter Etty de nieuwe voorzitter moet worden van de NOS. Etty heeft al oriënterende gesprekken gevoerd met minister D'Anco- na van WVC en met de vertrouwenscommisie uit het NOS-be- stuur. D'Ancona heeft nu de keus uit twee zware kandidaten voor de opvolging van de voormalige NOS-voorzitter Joop van der Reijden, die voorzitter van Veronica is geworden. De andere kandidaat is de CDA'er Hans de Boer, secretaris-generaal op het ministerie van WVC. Voor hij bij het ministerie in dienst trad was De Boer onder meer burgemeester van Haarlemmermeer, minister van CRM, CDA-kamerlid en voorzitter van de ARP. De PvdA vindt overigens dat de nieuwe NOS-voorzitter dit keer weer van PvdA-huize moet komen omdat Van der Reijden lid was van het CDA. De voorganger van Van der Reijden was Erik Jurgens, afkomstig uit de PPR, maar later overgestapt naar de PvdA. voor welke partij hij nu in de Tweede Kamer zit. Naar het zich laat aanzien zal de benoeming van de NOS-voorzitter pas eind november plaatsvinden. NOS wijzigt programmerii HILVERSUM Het uitzendavondje NOS ziet er vanaf vanavond totaal anderl Zo verschijnt op het derde net van maandJ en met zaterdag om 22.00 uur een 'JournaaF tien minuten. Dit bulletin wordt gevolgd (b) ve op zaterdag) door het zogenaamd 'Sport naai' en 'NOS-Laat'. Het Sportjournaal, dal kwartier zal duren, wordt verzorgd door dl dactie van Studio Sport. Mart Smeets en Al te van Trigt treden als presentatoren aan. f het dagelijkse sportieve nieuws, brengt de I we rubriek eigen reportages en intervl NOS-Laat begint door deze wijzigingen oml uur. Net als vroeger duurt het actualiteitelf gramma 45 minuten. Het politieke nieuw; Den Haag staat geprogrammeerd voor het ste kwartier. Na het '10 uur Journaal' wonf terdag Studio Sport uitgezonden. Op zo[ blijft de programmering ongewijzigd. Mei gang van maandag duurt het 11 uur-journa|lichii Nederland 1 vijf minuten. LIMBURGS FESTIVAL MET HAAGS TINTJE TREKT 20.000 BEZOEKERS MAASTRICHT North Sea Jazz is niet meer uniek. Sinds dit weekein de lijkt ook Maastricht er definitief een jazzfestival van internationale allure bij te hebben: Het eerste Jazz Mecca in de Maasstad trok meteen al maar liefst 20.000 bezoekers uit Ne derland, België en Duits land. Een tweede festival volgend jaar ligt voor de hand. Jazz Mecca komt uit de koker van de organisatoren van het North Sea Jazz Festival, de fa milie Acket, en heeft een zelf de formule, zij het dat Jazz Mecca voorlopig nog klein schaliger is: Simultaan-jazz in acht zalen, één toegangsprijs voor een avond. „We zijn dolenthousiast", rea geert Erik Rosier, manager van het MECC, het Maas trichtse Expositie en Congres Centrum. Paul Acket, wiens dochter Karen de leiding over het festival in handen had, terwijl hijzelf meer achter de schermen dan voorheen advie zen gaf: „Wanneer je bedenkt dat we bij het allereerste North Sea Jazz Festival in 1976 in drie dagen tijd maar 9.000 bezoekers trokken, is dit fantastisch". Het was tijdens die eerste dag van het Jazz Mecca wel even terugdenken aan dat begin van het North Sea. Er was in Maastricht nog ruimte genoeg voor iedereen, je kon moeite loos een plek vinden in alle zalen. In de enorme Zuidhal van het MECC (groter dan de Statenhal in Scheveningen) zaten een man of driehonderd zelfs bijna verloren bij het al lereerste concert van Billy Cobham. Vijfduizend man wa ren er op dat moment zeker al in het gebouw, je merkte er niks van. publiekstrekker te zijn van Europese jazz-festivals. echte festivalstemming De kwr auto's op weg naar het MEC het uit Den Haag bekende beeld van bezoekers turend op hun programmablad hoe ze de meeste jazz voor hun geld kon den krijgen, en een aangena me drukte. Meest opvallende feit: geen gekraak van plastic bekertjes. In Maastricht wordt de drank in echte glazen ge schonken. En het was bijna ontroerend te zien hoe ser veersters zich met dienbladen door de rijen toeschouwers wrongen om het lege glaswerk op te halen. MECC-manager Rosier: „We keken eerst wat huiverig tegen het idee van Acket c.s. aan. Moest Maas tricht een tweede North Sea Jazz krijgen? Of zouden we een festival toch een eigen ge zicht kunnen geven. Dat glas werk is er een onderdeel van. Ik heb hier nog geen enkel glas horen breken. Er loopt voortdurend een ploeg mensen rond die de boel schoonhoudt; zodra er twee flesjes op de grond staan, komt die derde er ook bij. Dus zorgen we dat er niets staat". Limburgse jazz Een schoon streven, al is het de vraag of je dat vol kan hou den als ook Jazz Mecca gaat groeien. En dat zit er in. De keuze voor Maastricht is niet toevallig. Het festival kan op dit drielandenpunt zowel Lim burg als een deel van Duits land en België bedienen (Ant werpen op een uur afstand, Brussel op anderhalf uur). Erik Rosier: „Maastricht en het MECC hebben een prach tige plek in wat wij de „Eure- gio" noemen. En Maastricht heeft een rijke muziektraditie. Kijk eens naar wat er hier aan kapellen en fanfares leeft". Daar was iets van terug te ho ren in de serie concerten van Limburgse jazzgroepen in een van de kleinere zalen van het MECC. Een big band van der tig man, geleid door mu ziekschoolleraar Boesten. Alle maal amateurs. Mevrouw Jos Acket: „Een van de Limburgse muzikanten die we vroegen, zei meteen: „Maar je neemt me toch niet alleen omdat ik Lim burger ben?". We denken er over om een aantal van die Limburgse groepen op het North Sea Jazz voor een ander publiek te brengen". .Van al die jazzmuzikanten met een zachte g verdient de groep van gitarist Emil van Egdom zon der meer grotere bekendheid. Luxe-uitvoering Een aantal Haagse tintjes in Maastricht: de door de Haagse galerie Inkt verzorgde kunst aan de wanden. En de vele, originele jazz-wandversierin- gen van Haagse ontwerpster Lynn Buma (ze heeft er wel een aantal jazzboeken van va der en trompettist Wybe Buma voor geplunderd). Jazz Mecca kan je een kleine, luxe-uitvoe ring van het North Sea Jazz noemen. Het MECC is een im posant uitgevoerd congrescen trum, waarin zoveel duur ma teriaal is gebruikt dat je als Randstedeling je hart vast houdt voor wanneer er straks twee keer zoveel mensen naar Maastricht gaan komen. Erik Rosier: „Ik ben er niet zo bang voor. Maastricht is anders dan Amsterdam of Den Haag". Inderdaad is het opvallend hoe rustig het publiek zich ge draagt. Niets van het spreek woordelijke zuidelijke, Bour gondische, bij toch redelijk op zwepende muziek als de salsa van Mongo Santamaria en Ray Baretto. Een enkeling laat de benen gaan, de rest staat of zit keurig in luisterhouding. Maastricht moet nog even wennen aan jazz. Zoals het ook nog even wennen is aan de Acket-formule. „Kan je echt al die zalen met hetzelfde kaartje in?" vraagt een aanstaande toeschouwer buiten. Topper Candy Wat de muziek betreft was het goed toeven in Maastricht. De Acket-formule zorgt er voor dat je altijd wel een mooie jazzavond naar eigen smaak kan invullen. Miles Davis was ook nu weer de grote trekker. Bij Ray Barretto's grote orkest dat tegelijkertijd speelde, nor maliter toch ook een stevige Candy Dulfer tijdens Jazz Mecca, toppers van dit Maastrichtse jazz- publiekstrekker, werd het opeens opvallend stil. Candy Dulfer heeft zich met haar band Funky Stuff inmiddels ook in die categorie van top pers geschaard. Ze trok zelfs meer mensen dan het Syndica te van toetsenman Joe Zawi- nul, de avond ervoor. Zawinul crëerde met zijn band trou wens opvallende cajun muziek; je zag de alligators bijna uit de moerassen van Louisiana krui pen. Michel Petrucciani, de door een beenderziekte mis vormde dwergpianist, had voor het eerst een synthesizer in zijn band (bespeeld door Adam Holzman). Wennen voor de liefhebbers van zijn subtielere trio-werk, maar Pe trucciani zorgde er voor dat de synthesizer in de kantlijn van zijn eigen fantastische pianis- tiek bleef. Een heerlijk concert van de kleine man die nauwe lijks boven de vleugel uitkomt en nog eens een ontroerend bewijs dat een mens boven, al zijn tekorten kan uitgroeien. Duitse Jo De sympathieke Duitse boogie woogie-pianist Jo Bohnsack zorgde ervoor dat de „pub" in het MECC stampvol zat. Bohn sack lijkt Nederland te vero veren. Eerst deze zomer tij dens Jazz heats The Hague, daarna in de hal van het Haagse Congresgebouw, nu in Met haar groep Funky Stuff was de Nederlandse een vai.gei estival. FOTCLpg fi ids, i tie van alleen maar soi_ van naam die een wereld^ nee maakt: Kenny Bui Harry Sweets Edison, H^D Jones. Een prima big banèio stuk voor stuk uitgekiendMWi rangementen. LQ Geen voetstap [JJ Ray Charles met meer 1191 falsetnoten dan ooit zette )|0 zelf voor een merkwaar opgaaf, hoe de oude hitca2( busted" te zingen zondepeeti laatste woordje van de titre™ te spreken. Het lukte ,2 N: trouwens, al maakt he^en song wat vreemd. Voo rest: een goed concert, aP10 1 gen Charles' piano en st^|nt weinig versterking. Er 0Gr nog iets niet goed rons H( blinde zanger. Hij zou in )ster tricht zijn voetafdruk iPd,ai cement zetten voor de sc,,0 ningse Original Star Eoe vard. Helaas bleek de ceBijdp tegel niet tijdig aangerf"eli! dus het feest ging niet .|0 Slordigheidje van de m(ijver van Sony, de bedenkerjo v( het initiatief. Gelukkig plek' het cement wel op tijd 0asai voor zangeres Chaka 2'. die optrad bij het grote «oja van Peter Herbolzh< Vanuit het Jazz Mecca l'° tricht wordt de afdruk®^ haar (zeer kleine) voetjeAE, Scheveningen geëxpedieferoc BERT JABbiir Maastricht. Bohnsack; „Het is erg belangrijk voor mij ge weest, dat optreden op het North Sea. Ik heb er een veel grotere bekendheid en een hoop concerten aan overge houden". De oude stijlmuzi kanten van de Poolse Prowi- zorka Djez Bend zijn ook gere gelde Holland-gangers: North Sea, Tros-Sesjun, Firato. Ze speelden in de hal van het MECC. Soms was er toevallig niemand in de buurt. Geen nood, de Polen speelden door. Net zolang tot er iemand op daagde. Met Tomasz Sacha op zijn eigen vinding, de hobop- hon, een mondstuk van een hobo met een bierglas ervoor. Amusant en nog zeer muzikaal ook. Ray Charles zong zich in opvallend snel tempo door een aantal nummers heen bij het concert van de Philip Morris Superband, een dure combina- AFSCHEID VAN EEN ROCK ROLL- KONINGIN Laatste concert Tina Turner in The Foreign Affair Farewell Tour. Ahoy', Rotterdam. Gisteravond. Na honderdeenentwintig con- 'certen in 'The Foreign Affair Farewell Tour' die door zo'n drie miljoen mensen werden 'bijgewoond, viel voor de Ame rikaanse grootmoeder Tina Turner gisteravond definitief het doek. In een sobere, maar energieke toegift bedankte ze haar trouwste fans - het Ne derlandse publiek - zoals het een rock roll koningin be- taamt; met muziek. Heel lang had het erop gele- '•"ken alsof Tina Turner van een andere planeet kwam en met •'haar luchtschip in het Rotter damse Ahoy' was neergestre- ken. Toen ze aan het einde van de eerste toegift langs de eindeloos lange trap weer om hoog liep, zoals ze hem aan het begin van het optreden ook was afgedaald, was de neiging groot te roepen: 'en doe de groeten aan Mars'. Maar Tina bleek toch eenzelfde sterveling als wij allen, want niet veel la ter kwam ze vanuit de coulis- sen om definitief afscheid te nemen... Nou ja, definitief. Er wordt gefluisterd dat Tina zich zal ontpoppen als de Heintje Davids van de'rock roll. 'Kunnen we dus nog heel wat afscheidsconcerten verwach ten. Met veel te rood gestifte lip pen begon ze aan de laatste een uur en vijftig minuten op het podium als zijne koninklij ke hoogheid Rock Roll. Nog voor ze een noot uit haar soe pele keel had laten glijden, werd een vol Ahoy' al gek. Dat zou niet meer overgaan. Tussen de nummers, als een kleine herschikking op het po dium noodzakelijk leek, klon- ken uit volle borst de spreek koren 'Tina, Tina'. Het was dus feest in het sportpaleis en niet alleen op de tribunes. 'The Foreign Affair Farewell Tour' had zich ontwikkeld tot een goed geoliede rock roll-ma chine; gooi er een kwartje in en je krijgt een mega-ster. Tina leek in de eerste vijftien minuten onvermoeibaar. Ze danste sensueel mee met haar twee danseressen in 'Steamy Windows', herhaalde dat in het massaal meegezongen 'Fa- tal Attraction', dat van een he melse sax-solo was voorzien, maar nam toen behoorlijk wat gas terug voor 'Undercover Agent For The Blues'. Schijnwerpers Het had er alle schijn van dat Tina Turner die laatste keer graag toegejuicht wilde wor den, want na elke nummer werd het publiek in de felle schijnwerpers gezet en om de stemming erin te houden, vroeg ze steeds: 'en hoe voelen jullie je nou'. Behalve dat het concert in een perfecte licht show was gestoken, had La Tina ook nog een paar verras singen in petto, zoals de ont ploffingen in 'We Don't Need Another Hero'. Muzikaal zocht Tina het vooral in uitersten. Zo koos ze na het sentimentele 'Private Dancer', waarin ze ongegeneerd flirtte met haar beide gitaristen John Miles en James Ralston en dat door dui zenden aanstekers uit de zaal werd belicht, voor de stevige rock van 'Nutbush City Li- mits'. Echt anders dan haar open lucht-concerten in juni van dit jaar in Rotterdam en Utrecht, was haar laatste optreden niet. Maar zelfs een derde keer was het nog aangenaam. Tina zien doen waar ze het best in is, is een genot voor oog en oor. Bo vendien kreeg een deel van haar materiaal, in het licht Tina Turner maakt een spronjetje tijdens haar optreden in Ahoy' Rotterdam, tevens haar afscheid van de rock en roll-podia. FOTO: PERS UNIE van dit afscheid, een senti mentele waarde. Neem num mers als 'I Don't Wanna Loose You' of 'Simply The Best'. Dat worden opeens tranentrek kers, waarbij het moeilijk is droge ogen te houden. En als ze eerst genoemde dan nog eens drie keer opnieuw inzet, weet toch iedereen hoe laat het is! Valse sentimenten Toch maakte Tina geen ge bruik van valse sentimenten. Haar afscheidswoord was kort, heel kort en het daarop vol gende 'Let's Stay Together' had aan beide zijde van de scheidslijn tussen artiest en publiek zijn eigen waarde. Toch komt aan alle mooie din gen een einde. Echter niet zonder 'Proud Mary', het nummer waarmee Ike Tina zich de muziekgeschiedenis in schreven. Het kreeg een ma- jesteuze uitvoering, energiek, rauw en dampend. Het was een sobere, maar energieke toegift van een vrouw die in het vervolg haar (zang)talent alleen aan de plaat toever-i trouwt. Er waren ook geen muzikale vrienden zoals Ro bert Gray, David Bowie of Bryan Adams. Ze deed het al leen en met klasse. Tot gauw Tina. HANS PIËT Concert John Cale. Voorprogram ma: Claw Boys Claw. Theater Carré, Amsterdam, zaterdag. Een solo-uitstapje van John Cale is een gebeurtenis om naar uit te kijken. De emotio nele waarde van zijn werk en de sobere, maar intense wijze waarop hij het uitvoert, laat een blijvende indruk achter. Zo pakte Cale eerder een druk bezet Vredenburg in Utrecht volledig in. En dat levert dan weer een gevaar op, het ge vaar dat een mooie herinne ring ruw wordt verstoord, als je er een tweede keer mee wordt geconfronteerd. De uit Zuid-Wales afkomstige John Cale heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. Hij produ ceerde de Spaanse groep Los Renaldos, werkte met schrij ver Bob Neuwirth aan het mu ziekstuk 'The- last day on earth', dat binnenkort ver schijnt, schreef geschiedenis door in juni van dit jaar met zijn oude makkers van The Velvet Underground op te tre den in Parijs en werkte met Brian Eno aan de duo-plaat 'Wrong way up'. Zaterdagavond bevolkte hij in zijn eentje het podium van theater Carré in Amsterdam voor een intiem samenzijn met zijn publiek. Wat hij in het een uur en twintig minuten duren de concert (inclusief een toe gift) liet horen, was de kale schoonheid van zijn talent. Cale weet ook zonder een uit gebreide groep musici te boei en. Zijn werk, teruggebracht tot de essentie, wint in veel ge vallen aan kracht. Gestoken in een driedelig zwart pak zat hij afwisselend achter de piano of balanceerde hij, met zijn gi taar, op de kriik aan de rand van het podium. Met zijn hoe kige spel leek Cale soms op een tovenaar, die zonder de minste moeite de sfeer geheel kon omgooien. Soms was hij lichtvoetig, dan weer emotio neel of juist uiterst droefgees tig. Daarvoor putte hij uit de laatste tien jaar van zijn muzi kale bestaan. Hij begon met vier stukken uit de vol accen ten zittende 'Falkland Suite', waarvoor hij gedichten ge bruikte van Dylan Thomas en dat zijn Nederlandse première beleefde in 1987 met het Me- tropole Orkest en het Stedelijk Helmonds Concertkoor. Nu dus zondèr orkestratie en niet geheel zonder schoonheids foutjes, want behalve dat zijn stem even op temperatuur moest komen, stond de ge luidsinstallatie te hard. Hier door klonk zijn temperament- IVer volle pianospel als een rr^aa slag in de maagstreek. )(lg® Na twintig minuten wai de geluidsman wakker eno i het feest echt beginnen.OHii imponeerde, bediende ziel Mu sen de uitvoeringen vair droge humor en voerden ademloos luisterende pifconc door een regenboog aan |19 3 mingen. Hij koos voor le"^ van 'Music for a new sofens 'Words for the dying', Uit c ook voor nummers uiPr 9 werkstuk met Lou pen 'Songs for Drella'. Cale had nog uren mogeijg|] len, zo ontspannen klonlH John was de concertpianiyfjjj las van papier) met he^» thousiasme van een po^ En het publiek, dat bel de mooiste momenten toej onderscheid niet meer t( ken viel. HANS I Lucas Vandervost meesterlijk als onttakelde Casanova De Tijd speelt Casanova van Eric de Volder en Filip Vanluchene. Decor, licht en regie: Eric de Volder. Kos tuums: Claude Grinwis. Gezien in het LAKtheater op 3 november. „Godin van de liefde, u hebt me altijd gegeven waarom ik vroeg, als een kind dat zoetig heid wilde. Maar ik ben te gul zig geweest, ik heb teveel ge geten. Een keer teveel. Ik ben ziek geworden." Casanova leeft nog, maar wordt aange vreten door de syfilis. Zijn oude lichaam sukkelt nog re delijk mee, maar zijn hoofd weet geen onderscheid meer tussen heldere momenten en troebele. Casanova is in de tijd dat het stuk speelt al lang niet meer de legendarische minnaar, maar bibliothecaris in Bohe- men. Hij beheert 40.000 ban den en heeft tijd voor memoi res, filosofie en occulte studies. Gelukkig is hij niet, daarvoor is zijn weerzin tegen de ouder dom te groot. De schemering van een verbit terde intellectueel met een roemruchte geschiedenis he- ben de mensen van De Tijd simpel en subtiel gedramati seerd. Het begin is al heel fraai. De bediende Frantisek wordt uit zijn slaap gehouden door Casanova's jankende hond. Hij wankelt over de planken van hun opgebroken vloer, probeert de hond op al lerlei manieren stil te krijgen en wurgt hem uiteindelijk. Dan komt Casanova binnen, verkleumd en nat. Ondanks zijn zeventig iaren is hij nog steeds verliefd op zijn bewe gingen en zijn zinnen, ondanks zijn afgetakelde toestand een teken van liefde voor het le ven. Als Frantisek een meisje vindt dat door de bliksem is getroffen, leeft hij op en schuimt zijn glas over de rand. Hij past magische berekenin gen op haar slappe lichaam toe, denkt dat ze een engel is en laat Frantisek hen trouwen. Tussendoor balanceert hij door de ruimte en spoken er flar den van het verleden door zijn hoofd. Lucas Vandervost speelde eerder een prachtige rol als Macbeth bij De Tijd, en regis seerde onder andere met een groep jongeren Wedekinds Voorjaarsontwaken, ook al een heel mooie voorstelling. Zijn toneelwerk is tegelijk robuust en teder, ontroerend en zelfge noegzaam. Dat geldt in sterke mate voor deze titelrol, waarin hij lyriek, maniërisme en overgevoeligheid laat samen gaan. Een nadeel van het be spelen van de extremen van alle registers was alleen dat het slot zo intiem en ingetogen was dat dat de hoogste rijen van het LAKtheater niet hele maal haalde. Wie nog kan gaan kijken doet er goed aan Casanova zo dicht mogelijk op de huid te zitten. DICK VAN TEYLINGEN Royal Shakespeari Company sluit theatei LONDEN De Britse Shakespeare Company zaterdag uit geldnood zijiL theaters in Londen tot volgend jaar gesloten. D^ jn theaters van het toneellrd' schap in Stratford-upon-L de geboorteplaats van Si speare, blijven wel open. uw hulp en die van GcCr men we terug", zei zater<£ K artistiek leider van het j schap, Terry Hands, na i z( van de laatste, uitverk|EGl voorstelling van het stulwif ger. De Royal Shaker^ Company hoopt met de tj ke sluiting van zijn Loit theaters 1,3 miljoen pon^o^ 4,3 miljoen gulden) uit tl ren. Het gezelschap heP 9' kampen met een schuld'^0 miljoen pond (bijna 10 nf e' gulden). c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 8