Veertig jaar leesbevordering
Duizenden Nederlanders
bij afsluiting Willibrordjaar
£eidóc6omo/tik]
te
kerk
wereld
Evangelische Hogeschool ziet af Christelijke Universiteit
Lubbers nuanceert pijn
il
brieven van lezer
PI
mT CcidócSouAOAit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£eidóC<3omcmt
VRIJDAG 2 NOVEMBER 1990 PAGINJ
bisschoppenconferentie moet zich met Rolduc bezig houden'
ROTTERDAM De bisschoppenconfe
rentie met zich bemoeien met de proble
men van Rolduc, het priesterseminarie
van het bisdom Roermond. Deze kwestie
raakt volgens de priesterraad van het bis
dom Rotterdam de hele RK Kerkprovin
cie in Nederland. Deze zaak mag niet on
besproken blijven bij de Nederlandse bis
schoppen en moet naar de mening van de
priesterraad ook in het contact van de
Nederlandse bisschoppen met Rome aan
de orde komen.
De kwestie kwam aan de orde op de
priesterraad, een adviesorgaan van de
bisschop van Rotterdam, in het kader
van de gebruikelijke gedachtenwisseling
over actuele zaken. Daarbij werd de
vraag gesteld of aanscherping van het sy
steem zoals bisschop Gijsen van Roer
mond heeft aangekondigd wel de op
lossing kan brengen.
Naar de mening van de priesterraad is
het in iedere vorm van opleiding gebo
den waakzaam te zijn en openheid te be
trachten. Geen enkele opleiding is vol
maakt. Daarom is uiterste zorgvuldigheid
nodig. In het bisdomblad De Sleutel van
september schrijft bisschop Gijsen zelf
over de „louteringsfase" waarin Rolduc
na ruim vijftien succesjaren is terecht ge
komen. Slechts zeven nieuwe studenten
voor het nieuwe studiejaar in plaats van
15 a 20, de laatste twee jaar slechts vier
priesterwijdingen (ook wel eens acht), ze
ventien kandidaten die in het afgelopen
studiejaar het seminarie verlieten, twee
pas gewijde priesters die het celibaat
schonden, en een con-rector die van het
toneel verdween.
Het leven is nooit
rechtvaardig. En
misschien is het maar
goed voor ons dat het dat
niet is
FRIEZEN EN HAAGSE ZANGERS EREN APOSTEL NEDERLAND
ROME/DEN HAAG
De afstammelingen van
de Friezen en van de an
dere volkeren die door
Willibrord werden be
keerd, eren hun apostel
volgende week in Rome
met een grootse manifes
tatie. Meer dan tweedui
zend Nederlanders en
Belgen wonen dan de
plechtige afsluiting van
het Willibrordjaar bij.
Paus Johannes Paulus II ver
klaart het herdenkingsjaar
voor gesloten op donderdag 8
november, tijdens een mis in
de St. Pieter. De plechtigheid
wordt opgeluisterd door meer
dan duizend leden van Neder
landse en Belgische schutters
gilden. Tamboers en vendel-
zwaaiers, koningen, keizers
en zilverdragers zullen zich
rond het graf van Petrus
scharen om blijk te geven van
hun trouw aan de kerk. Na
mens de Brabantse en Lim
burgse gilden wordt de Paus
een zilveren schild aangebo
den met de tekst 'Mijn Schildt
ende betrouwen...' uit het
Wilhelmus. Johannes PaulUs
II geniet, evenals tijdens zijn
bezoek aan Nederland, het
bijzondere voorrecht om over
de vaandels te mogen lopen.
Kardinaal Simonis en de
meeste andere leden van het
Nederlandse episcopaat tre
den op als concelebranten.
Kerk der Friezen
Behalve de schutters zijn in
de kerk vertegenwoordigin
gen van tal van katholieke
organisaties aanwezig. In het
gezelschap bevinden zich ook
honderd 'echte' Friezen. Eén
van hen, de -Jouster L. Dams-
ma zal de Paus tijdens de mis
in de St. Pieter een stenen
kruis aanbieden. Tevens
krijgt hij een kopie van het
beeld van Onze Lieve Vrouw
van Sevenwoude. De eerste
lezing van de viering wordt
voorgedragen in de Friese
taal.
Onder de Friese pelgrims zijn
ook enkele protestanten. Zij
bieden op woensdag 7 novem
ber tijdens een Friese eucha
ristieviering in de Kerk der
Friezen te Rome, een Friesta
lige bijbel aan aan het Willi-
brordcentrum, dat de kerk tot
een trefpunt voor katholieke
Nederlanders in Rome heeft
gemaakt. Het kerkje, dat offi
cieel SS. Michele e Magno
heet, ligt vlakbij het St. Pie
tersplein. In de vroege mid
deleeuwen stichtten Friese
pelgrims op deze plek een
kerkje en een nederzetting.
Damsma ijvert voor de bouw
van een bezinningskapel bij
de Kerk der Friezen. Deze
zou moeten worden opgetrok
ken met stenen uit kerken in
'Groot-Friesland' (de drie
noordelijke provincies, West-
Friesland en Duits Friesland).
Haags koor
De plechtige afsluiting van
het Willibrordjaar wordt mu
zikaal opgeluisterd door het
zangkoor 'Cantemus Domino'
van de Haagse St. Jacobus-
kerk. Het koor, dat dit jaar
zijn 100-jarig bestaan viert, is
door het Vaticaan uitgenodigd
om bij de Willibrordmanifes-
tatie aanwezig te zijn. De mis
in de St. Pieter wordt opge
luisterd met een uitvoering
van de Missa Te Deum Lau-
damus van de Nederlandse
componist, Hendrik Andries-
sen. Een dag eerder, op 7 no
vember, wanneer het hele
Nederlandse gezelschap bijeen
is in de basiliek van St. Pau
lus buiten de Muren om de
feestdag van de H. Willibrord
te vieren, is Cantemus Domi-
jio ook van de partij, Het koor
brengt dan de Krönungsmesse
van Mozart ten gehore. Het
jubilerende koor sluit zijn be
zoek aan Rome af met een
mis, op zondag 11 november,
in de Kerk der Friezen.
Het Willibrord-centrum heeft
een honderd pagina's tellend
Pelgrimsboek uitgegeven,
waarin programma en achter
gronden van de manifestatie
worden toegelicht. Als initia
tiefnemers komen de schut
tersgilden ruim aan bod. Deze
middeleeuwse beroepsorgani
saties werden in de dertiger
jaren van deze eeuw in Zuid
en Oost-Nederland nieuw le
ven ingeblazen als belicha
ming van een rooms-corpora-
tief maatschappij-ideaal en
zijn nu nog steeds een agrega-
tie-punt van degelijk katholi-
De toren van de Kerk der Friezen, die op een steenworp af
stand ligt van de St. Pieter.
FOTO: SP
De KRO zendt op zondag 11
november om half een, een
tv-verslag uit van de Willi-
brordmanifestatie.
HERMAN ROSENBERG
cisme. Verder worden enkele
woorden gewijd aan gilde-
symboliek en -folklore en aan
de rijke betekenis van het
vendelzwaaien
Bisschop
Ernst richt
geschillen-
bureau op
BREDA Bisschop
H.C.A. Ernst van Breda
heeft als eerste Neder
landse bisschop een dio
cesaan bureau voor ge
schillen in het leven ge
roepen.
Hij is ingegaan op een drin
gend verzoek van onder meer
de Acht Mei Beweging, die de
laatste jaren sterk pleit voor
naleving van de mensenrech
ten in de kerk. Het is de be
doeling dat het diocesane bu
reau bemiddelt bij geschillen
over een besluit van de bis
schop of van anderen die in
zijn naam gezag uitoefenen, zo
meldt het bisdom. Op verzoek
van de bisschop zal het zich
ook kunnen uitspreken over
conflicten die zijn ontstaan
door besluiten van een pas
toor of parochiebestuur.
Het bureau is samengesteld
uit personen die op geen en
kele wijze zijn betrokken bij
het bisschoppelijk bestuur.
Tot voorzitter is benoemd mr.
J. Dosker, burgemeester van
Dongen. Donderdagavond
zullen hij en de andere vijf le
den worden geïnstalleerd.
Volgens het kerkelijk wet
boek kan een bisschoppencon
ferentie bepalen dat in elk
bisdom een instantie voor de
oplossing van geschillen
wordt ingesteld. De Neder
landse bisschoppenconferentie
heeft besloten de instelling
over te1 laten aan de plaatselij
ke bisschop.
In het bisdom Haarlem wordt
ook nagedacht over de op
richting van een bureau voor
geschillen, bevestigt de
woordvoerster van het bis
dom. Volgens de perschef van
de bisschoppenconferentie
wordt er in andere bisdom
men nog geen actie onderno-
DELFT De Evangeli
sche Hogeschool (EH) in
Amersfoort ziet voorlopig
af van de plannen een
Christelijke Universiteit
op te richten.
De school hoopt met dit be
sluit de rust en de eenheid in
eigen gelederen te herstellen.
Dit heeft dr. ir. C. Roos, voor
zitter van het bestuur, beves
tigd. Vanaf het ontstaan van
de EH in 1977 heeft de initia
tiefnemers het ideaal van een
door de overheid erkende
Christelijke Universiteit voor
ogen gestaan. In het begin
van de jaren '80 werden daar
voor ook wettelijk de moge
lijkheden geschapen. De
HBO-opleidingen die de EH
thans biedt journalistiek,
maatschappijleer, theologie,
geschiedenis en een eenjarig
vormingsjaar zouden
moeten worden uitgebouwd
tot een echte universiteit.
Het bestuur heeft echter be
sloten de aanvraag voor een
erkende faculteit cultuurwe
tenschappen, de officiële start
van de universiteit, niet in te
dienen. „Het kost ons meer
tijd dan we gedacht hadden
om het eens te worden over
de uitgangspunten", aldus
Roos. Daarbij gaat het niet om
de grondslag, want die wordt
net als voor de EH door de
bijbel zelf gevormd, maar om
de vraag welke „christelijke
denkerV nagevolgd zullen
worden.
Volgens het bestuur mag niet
een bepaalde denker, maar al
leen de grondslag bepalend
zijn. Sommige docenten zou
den zich te veel laten meesle
pen door het gedachtengoed
van bijvoorbeeld dr. F. de
Graaff, dr. K. Schilder of dr.
A. Kuyper. Het bestuur hoopt
dat in „een open gedachten-
wisseling" alsnog „een
vruchtbare samenwerking"
kan ontstaan en roept alle be
trokkenen op „polarisatie
achterwege te laten".
„Wat voor problemen we ook
hebben, het werk moet door
gaan", aldus Roos, die niet het
achterste van zijn tong wil la
ten zien, omdat hij anders
niks nieuws meer aan de EH-
achterban te vertellen heeft.
Hij verwacht dat de aanvraag
voor de universiteit nu op zijn
vroegst „over enkele jaren"
bij de overheid zal worden in
gediend.
Directeur algemene zaken
R.J. Plattèl maakt ook gewag
van spanningen op de EH,
maar wil over de „heel ge
compliceerde zaak" niks mee
delen.
'PROTESTANTSE STICHTING MET DE LANGE NAAM':
VOORBURG Van de
Protestantse Stichting tot
Bevordering van het Bi
bliotheekwezen en de
Lectuurvoorlichting» in
Nederland (kortweg de
Protestantse Stichting
met de lange naam) heeft
nauwelijks iemand ge
hoord, maar niet minder
dan een half miljoen Ne
derlanders is jaarlijks af
nemer of gebruiker van
de vele diensten ervan.
De bekendste 'produkten' zijn
de 4.500 Prisma-boekbespre
kingen per jaar alsmede de
Anne Frank-krant en de
IKV-Vredeskrant, die de
Stichting onder de uitgevers-
naam Publivorm verzorgt.
Een van de doelstellingen die
de Nederlandse Hervormde
Kerk bij de oprichting van de
Stichting in 1950 voor ogen
stond, was 'de leesbereidheid
te bevorderen ten dienste van
de Kerk en haar ambtsdra
gers'. Vandaag viert de Stich
ting haar 40-jarig bestaan met
een bijeenkomst over leesbe
vordering in de kerkelijke ge
meente.
Dat thema slaat niet alleen te
rug op de begintijd, maar sluit
ook nauw aan bij het besluit
van de Verenigde Naties om
1990 uit te roepen tot het in
ternationale jaar van de lite
ratuur, het startpunt van een
tienjarige periode waarin de
bestrijding van het analfabe
tisme centraal staat. Het mi
nisterie van WVC heeft in
ons land leesbevordering als
een van de speerpunten aan
gewezen: de bevordering van
de leescultuur in alle lagen
van de bevolking en in alle
leeftijdsgroepen.
In de veertig jaar van het be
staan van de Stichting is het
aantal uitleningen per hoofd
van de bevolking gestegen
van één naar twaalf per jaar.
De schamele bibliotheken-
voorzieningen na de Tweede
Wereldoorlog baarden de lei
ders van de Hervormde Kerk
grote zorgen. Volgens de
nieuwe Kerkorde uit 1951
(waarin overigens het biblio
theekwezen niet werd ge
noemd) moest de Kerk zich
bezig houden „met alle terrei
nen des levens tot kerste
ning van het Nederlandse
volk". Daartoe richtte de NH
Kerk tientallen raden en or
ganen van bijstand op, waar
van sommige een interkerke
lijk of oecumenisch karakter
kregen: op cultureel terrein
de Stichting Filmcentrum, de
Prof. dr. G. van der Leeuw
stichting en de Protestantse
Stichting ter Bevordering etc.
Een nieuwe subsidieregeling
van de rijksoverheid bood bo
vendien nieuwe kansen, zo
herinnert zich J.E. van der
Boon, de vorige directeur.
Voorheen moest een stad mi
nimaal 100.000 inwoners heb
ben om voor subsidie van de
bibliotheekexploitatie in aan
merking te komen, begin ja
ren '50 werd deze drempel
verlaagd tot 30.000 terwijl uit
zonderingen ook nog mogelijk
De Hervormde Kerk zag
daarin nieuwe kansen en
richtte de Stichting op, die
vanaf het begin een interker
kelijke zaak was: vandaar de
Protestantse Stichting. Boven
dien was de Kerk toen tame
lijk afkerig van het oprichten
van aparte Hervormde insti
tuten. De Hervormde Kerk,
die tegen de verzuiling was,
wilde haar geestkracht in
dienst van algemene organisa
ties stellen.
De eerste opdracht die de
nieuwe Stichting kreeg, was
de oprichting van algemene
openbare bibliotheken. De
eerste directeur, J.J. van Mel-
le, ging op pad en zette in het
hele land bibliotheken van al
gemene signatuur op. Tot het
midden van de jaren '60 was
de Stichting betrokken bij de
oprichting van 109 plaatselij
ke bibliotheekvestigingen en
van negen provinciale biblio
theekcentrales.
Verder dan de acte van op
richting ging de Stichting
niet, want ze wilde in princi
pe niet 'bibliotheekhoudend'
zijn. Dan zou het het geen
dienstverlening aan de biblio
theken meer zijn maar regel
rechte concurrentie.
Al snel kreeg de Stichting er
een nieuwe taak bij. Het lec
tuurcentrum van de NH
Kerk, dat bij de raad voor de
zaken van pers en publiciteit
was ondergebracht, ging in
1954 in de Stichting op. Ter
wijl er steeds meer boeken
werden uitgegeven, kwam het
Lectuurcentrum niet verder
Oud-directeur J.E. van der Boon
dan 300 recensies per jaar.
„Dat was niks," zegt Van der
Boon.
Bovendien steeg het budget
van de totale bibliotheekwe
reld in die naoorlogse jaren
met vele honderden procen
ten. Bibliotheekacademies be
stonden nog niet, zodat de
personeelsleden geen of
slechts een parttime-opleiding
hadden gehad. Ook waren er
nog geen collectie-functiona
rissen, zodat de aanschaf „ui
terst amateuristisch" ging.
„Met andere woorden: het
liep vast," aldus Van der
Boon.
Er was nog een reden: de uit
geverijen, dié vanaf 1946-47
de produktie geweldig hadden
vergroot, zaten tot de nok toe
vol met onverkochte exem
plaren. Zij zagen daarvoor een
markt in de bibliotheekwe
reld, die langzaam tot het in
zicht kwam dat collecties des
kundig moesten worden aan
gelegd.
Zo ontstonden de Prisma
boekbesprekingen, die de eer
ste jaren door een team van
vrijwilligers werden verzorgd.
FOTO: ANP
Overigens krijgen de recen
senten tot op de dag van van
daag niet meer dan het recen
sie-exemplaar. Tot de deskun
digen van het eerste uur be
hoorde mej. Victorina van
Schaick van de Haagse open
bare bibliotheek, die in de
lunchpauze met haar brood
trommeltje op en neer naar de
Protestantse Stichting fietste
alwaar ze redactiewerk ver
richtte.
Inmiddels is er een deskundi
ge staf die het werk van de
300 recensenten op alle moge
lijke manieren begeleidt. Hoe
wel de recensies nog steeds
primair bestemd zijn voor de
openbare bilbiotheken (die
jaarlijks ruim 2 miljoen boe
ken kopen voor 4 miljoen in
geschreven gebruikers), zijn
ze ook al weer heel wat jaren
verkrijgbaar voor predikan
ten en alle boekenlezers die
graag deskundig worden
voorgelicht.
Binnen de Stichting heeft zich
nog een dienstverlenende
taak aan de kerken ontwik
keld. Kerkelijke instanties die
wel wat te zeggen hebben, be
schikken vaak niet over de
middelen om te publiceren.
Zo ontstond Publivorm, publi
citeit en vormgeving. Studies,
rapporten, later ook scripties
en dissertaties bereikten via
Publivorm het publiek. Een
'succes' in deze vorm activi
teiten vormt de uitgave van
de liturgische reeks De Eerste
Dag.
Ook bij grote kerkelijke ac
ties, zoals tweemaal Kom over
de Brug, Antwoord '64 en
Brood voor het Hart, heeft de
Stichting veel werk verricht.
Van der Boon, die in 1968 di
recteur werd, was al sinds
1956 bestuurslid. In die jaren
stond hij op de loonlijst van
de Hervormde Jeugdraad,
maar was hij voor een deel
van zijn tijd vrijgesteld voor
de geldwerving en de publici
teit van grote acties en cam
pagnes van de Generale Fi
nanciële Raad van de Her
vormde Kerk. „Ik ben een
papieren Piet," zegt hij met
enige zelfspot tot zijn vroege
re werknemer, „maar ik heb
bijgehouden dat ik heb mee
gewerkt aan campagnes die in
totaal 230 miljoen gulden heb
ben opgebracht."
Drie jaar langer dan volgens
de cao nodig was, heeft hij
zijn organisatorische gaven in
dienst van de Stichting ge
steld. In 1987 werd hij opge
volgd door F.G. Szab'o, af
komstig uit de uitgeverswe
reld.
de moderne electronica bie
den, is er voor de Stichting
een grootse toekomst wegge
legd, aldus Van der Boon. De
kerken zijn een arsenaal van
ongebruikte kennis, die ze
aan hun achterban moeten
doorgeven. De Stichting be
schikt over de outillage voor
die dienstverlening aan ker
ken en bibliotheken, aan
kerkleden en gebruikers van
bibliotheken.
Voortgekomen uit het verzet
is Van der Boon zonder meer
trots op de samenwerking met
de Anne Frank Stichting, die
tijdens zijn directeurschap tot
stand is gekomen. „Dat heeft
bijgedragen tot mijn persoon
lijk geluk."
DIRK VISSER
~ln
elijk
Het Nederlandse politieke en sociaal-economische werejhale
stond gisteren op z'n kop naar aanleiding van de jobstij<fent
gen die minister van financiën en vice-premier Kok wo^
dagavond in zijn 'Scheveningse rede' het land had aarfmoe
zegd. Als gevolg van onder meer de hoge rente, het groei| ZOu
aantal wao-uitkeringen en het tot stilstand komen vanities
economische groei moet het kabinet in januari zware besan i
singen nemen. Er zal een zwaar beroep worden gedaarin
het incasseringsvermogen van de samenleving, zo voorspfle"
Kok. is
Vandaag borduurt premier Lubbers daar in een in|
view met onze krant op voort, maar tegelijkertijd doet»«^
ook een schepje af van de rijstebrijberg die Kok ons I®
voorgeschoteld. Inderdaad wordt het een „zware klus" ynt
het kabinet om de dreigende gaten in de begroting te di
ten, zo geeft Lubbers toe. Maar zo rampzalig als Kok C18
voorstelt zal het, als het aan de premier ligt, ook weer
worden. Het kabinet zal weliswaar flink moeten snijder!
de overheidsuitgaven (waaronder ook de 40 miljard gulr®
die jaarlijks wordt uitgegeven aan allerhande subsiding]
maar tot belastingverhoging, waar Kok op heeft gezinspejster
hoeft het zijns inziens niet te komen. wer
inde
WEL ligt het, naar de uitlatingen van Lubbers te oordej^hoi
in de rede dat de in het regeerakkoord genoemde verlag he
van het hoge btw-tarief voorlopig niet door zal gaan. Dat Imin
worden gezien als een verkapte belastingverhoging, rrpg s
dan wel één waardoor de burger niet rechtstreeks in z'n
temonnee wordt getroffen. Gelukkig maar, want de noodgt
kelijk geachte bezuinigingen in de overheidsuitgaven zulnipj
naar het zich laat aanzien al genoeg financiële pijn verooi nie
kan. Het bedrijfsleven zal wel anders piepen over het uitltelf
ven van de btw-verlaging, maar daar kan men zich troosmai
met de gedachte dat het kabinet vroeg of laat toch met le
lager btw-tarief moet komen om Nederland wat dat betjjan(
in de pas te brengen met de overige EG-landen. De Europa,
integratie komt immers steeds dichter bij. |iev<
i mi
OVERIGENS is het opmerkelijk dat Lubbers zo hoog
geeft over de sfeer van kameraadschap in zijn huidige re
ringsploeg, die komende woensdag haar eerste verjaart
viert. De afgelopen vier jaar, ten tijde van zijn tweede
net met de VVD, heeft de premier zich nimmer in dergeli
lovende termen uitgelaten. De vriendschappelijke sfeer^*
het huidige kabinet geeft aanleiding tot de veronderstelt 1
dat het opmaken van de nu alom gevreesde 'tussenbala
(inmiddels is iedereen op het ergste voorbereid) voor het
binet zélf weliswaar een zware krachtproef maar géén w
deling door een mijnenveld zal worden.
Brieven graag kort jn duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezond
stukken te bekorten.
Katholieke school
In de jaren zestig zou een deel
nemer aan een algemene ver
gadering van het Centraal Bu
reau voor het katholieke on
derwijs zijn uitgelachen, in
dien hij zou hebben gezegd,
dat in' de jaren negentig de
glorietijd van het katholiek
onderwijs voorbij zou zijn.
Verschillende artikelen in
onze krant bewijzen echter
zijn gelijk. We lezen daarin,
dat mgr. J. B. Niënhaus, belast
met kerk en onderwijs geen
bemoeienis meer heeft met de
huidige school; dat katholieke
scholen hun naam veranderen
en katholieke middelbare
scholen wegens gebrek aan
leerlingen fusie aangaan (Tho
mas More-mavo met Huygens-
lyceum) of een „open oecume
nisch karakter" krijgen. Wie
weet vandaag nog iets over de
„schoolstrijd" en de financiële
gelijkstelling van openbaar en
bijzonder onderwijs en wie
kent het verhaal van de broe
der- en zustercongregaties en
van de leken, die ter liefde
Gods voor een appel en een ei
de katholieke jeugd onderwijs
gaven?
Wat voor alle aardse zaken
geldt, geldt ook voor het chris
telijk geloofsleven: er zijn tij
den van opkomst en bloei en
van neergang en verval. Na de
tijden van de hemelsgerichte
Romantiek staat nu de cultus
van het lichaam centraal. Men
spreekt van een tijd van secu
larisatie. Kerk op de achter
grond en sport op de voor
grond. Het lichaam beleven in
lusten zonder lasten: geen kin
derrijke maar kinderarme ge
zinnen, waardoor het aanbod
van jeugd voor de katholieke
school afneemt, die om zich te
H
N 1
kunnen handhaven gedvj£a
gen is „allochtonen" (vre j
delingen) op te nemen. Dé
komst'van de emancipatieen<
de „werkende vrouw", uier
door werk boven gezin g
versterkte deze noodzaak. ver
Het zou allemaal nog wel n e]
gevallen zijn, ware het i,
dat als gevolg van Vaticar1^
II de aardsgerichtheid1
„openheid" naar mens en) ei
reld zo'n grote invloed kr tij
Op de katholieke scholen !rie
zigde de godsdienstles zich. j
een onderrichten in het e
geloof in een les in kennil
me van godsdiensten. Begpa
pen als „openheid" en „ot
mene" hebben naast goedeen
gevaarlijke kanten, te n
wanneer zoals in Neder( zi
het catechismusboek vaierj
katholieke geloofsleer ten f
van Kardinaal Alfrink
afgeschaft. Vele eertijds zul
katholieke scholen huldi
nu noodgedwongen het „a
oecumenisme" als gelq
standpunt. De godsdienstlefj"
mag op scholen met een clL.
oecumene niet „getuigt i
maar moet vragen over g^st(
diensten beantwoorden,
eenkomsten als de EO-jot,
rendag (13-10-'90, Utrecht|je|
de „Ontmoetingsdag van
tholieke jongeren (27-10-'9(L
Hertogenbosch) maken duLa;'
lijk dat het reformatorisch^
katholieke geloof nog ondel
jeugd bestpat, maar daarb|
te denken aan „geloven"erv
een persoonlijk affectief „b
ven" of „ervaren" van eenitss
staan Gods zonder verirv
kennis van een geloofsleerïu
uitgelachen deelnemer aartie
jaarvergadering van het „Ont
traal Bureau" had het tochbe
het rechte eind. Helaas.
Dr. W. J. A. Visser, mi
DEN HAAG. Er
f n
Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon. 071-122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8 30 tot 17.00 u.
Nabezorging
Telefoon. 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 u
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaaij
per maand t 24.85 per maand f. 25,0
per kwartaal 74,10 per kwartaal f. 75-j
per jaar f. 284,50 per jaar f 285,
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050