nuio YN wil tegoeden Irak in speciaal fonds onderbrengen „Ik zou als vader tot vader spreken" „Het andere gezicht van de islam Hongarije en het barbarendom BINNENLAND CeidócSomunt DONDERDAG 1 NOVEMBER 1990 PAGINA 4 U (Vervolg van de voorpagina) BAGHDAD De Veiligheids raad van de Verenigde Naties zal zich binnenkort beraden over een ontwerp-resolutie die de bevroren Iraakse tegoeden in een borgstellingsfond wil onderbrengen waaruit oorlogs schade kan worden vergoed. De Amerikaanse VN-ambassa- deur Thomas Pickering zei dat het geld dat elk land op zo'n rekening zou vastzetten pas na afloop van de crisis kan wor den verdeeld, omdat pas dan de omvang van de schade kan worden vastgesteld. Volgens hem komt het voorstel later deze week of begin volgende week in de V-raad ter spfake zou komen. De Verenigde Staten gebrui ken het verwijt dat Irak bui tenlanders in Baghdad slecht zou behandelen als voorwend sel om het land aan te vallen, aldus een woordvoerder van het Iraakse ministerie van voorlichting. Diplomaten en buitenlanders in Irak en Ku- wayt „worden goed behandeld en ontvangen goede verzor ging", aldus de woordvoerder. Buitenlanders die in Irak heb ben gezeten verklaren echter dat de 1500 Britten en ruim 900 Amerikanen die daar nog worden vastgehouden het steeds moeilijker krijgen. De VS hebben er bij de NAVO-bondgenoten op aange drongen weerstand te bieden aan pogingen van de Iraakse president Saddam Husayn ver deeldheid te zaaien in de in ternationale coalitie tegen Irak door overeenkomsten aan te bieden voor de vrijlating van gijzelaars in Irak en Kuwayt. „Wij wijzen iedere poging van de hand om onderhandelingen te voeren over concessies als vrijlating van gijzelaars", aldus de anonieme bron. Functiona rissen hebben de bondgenoten gezegd dat de regering-Bush de vrijlating van gijzelaars verwelkomt. „Maar tegelijker tijd realiseren wij ons dat Sad dam Husayn de gijzelaars ge bruikt om zijn imago te verbe teren en de internationale coa litie tegen Irak te verdelen", aldus de bron. De populariteit van president Bush is overigens niet verder gedaald. Uit een opinieonder zoek van het Amerikaanse tv- station ABC bleek dat 55 pro cent van de ondervraagden van mening was dat de presi dent het goed deed een lichte verbetering vergeleken met de 51 procent uit het voor laatste onderzoek. Op 9 sep tember vond nog 75 procent van door ABC ondervraagde personen dat Bush een goede prestatie leverde. De achter uitgang werd geweten aan het voortduren van een onzekere situatie in de Golf. Volgens ge ruchten zou de president voor 6 november, de dag van de Congresverkiezingen, militair willen ingrijpen om zo zijn imago op te krikken. De lancering van het Ameri kaanse ruimteveer Atlantis die op 9 november zóu plaatvin den is voor onbepaalde tijd uit gesteld. In een korte verkla ring van de luchtmacht werd als reden voor het uitstel aan gevoerd dat er bij testen „on regelmatigheden" in de lading aan het licht zijn gekomen. Volgens deskundigen uit de burgerluchtvaart zou Atlantis tijdens zijn vierdaagse vlucht een spionagesatelliet in een baan om de aarde moeten brengen die de Iraakse troe penbewegingen in het Golfge- bied doorseint. De één werd als Palestijn geboren in Nablus op de westelijke Jordaanoever en werd later in Neder land imam, islamitisch geestelijke. De ander komt uit een Fries predikantengeslacht en werd in Am sterdam dominee onder de junkies. Als het aan hen ligt, zitten ze binnenkort samen in vliegtuig naar Baghdad, met een koran in hun bagage. Want daar in staan de verzen die Saddam Husayn ervan moeten overtuigen dat hij de Nederlandse gijzelaars moet laten gaan. De twee hopen nog vandaag, na een gesprek met de ambassadeur van Irak, uitsluitsel te krijgen over de visumaan vraag. Ds. Douwe Wouters: „Onder moslims staan de christenen bekend vanwege de kruistochten. Zij hebben toen een hoop kwaad verricht". FOTO: ANP AMSTERDAM Door de gangen van het Mozeshuis in Amsterdam vliegt een witte baard. Het is de baard van ds. Douwe Wouters, wiens slungelig- lange lichaam heen en weer wordt geslingerd tussen de Mozeszaal, de te lefoon boven de bar, de medewerkster in de hal en de journalisten en foto grafen die hem overal op de nek springen. Tot maandagavond leidde hij een relatief anoniem bestaan. Voorzover het bestaan van een gereformeerd predikant, die bovendien directeur is van een hulpverleningscentrum voor druggebruikers, anoniem kan zijn. Sinds hij op de proppen kwam met zijn plan de Neder landse gijzelaars uit Irak te be vrijden, behoort hij tot de uit verkoren kaste der Bekende Nederlanders. „Het Irak-comi- té hè", zegt een mevrouw in het Mozeshuis. „Ja, ik zag het aan die baard". Het komt allemaal door Siego. Of nee, door Saddam Husayn. Want die nam de 32-jarige Sie go Wouters, die in een zieken huis in Baghdad werkt, vast als gijzelaar. „Ik maak mij zor gen om mijn jongen", zegt zijn vader, want als hij iets zegt („Een interview? Ókee, tien minuten, langer niet") dan doet hij dat openhartig, kwets baar, onbevangen. Piekeren Wouters moest er niet aan denken dat zijn zoon door Jan maat zou worden opgehaald, maar hij kon ook de gedachte niet verdragen dat Siego en de andere gijzelaars daar maar bleven zitten in Bagh dad. Eenzaam en verlaten, in angst en gevaar. De Neder landse regering kon geen be middelaar sturen, dat zag de predikant wel in. En zo liep hij zondag tijdens een wandeling te piekeren; kon er dan hele maal niets gedaan worden? „Ik dacht opeens: laten wij het dan zelf doen, vanuit de groep van familieleden en laten wij proberen hulp te krijgen van moslim-zijde. Dus ik belde Hamzah Zeid en binnen drie minuten was het rond. „Als jij gaat, ga ik met je mee", zei Zeid. Zonder dat ik dat wist had ook hij die dagen zitten peinzen over een initiatief. H>j had een brief geschreven naar de Iraakse ambassade dat ze Janmaat geeen visum moesten geven en bezon zich op een al ternatief toen mijn telefoontje kwam. O, ik ben zo blij dat Hamzah meedoet. Ik ken hem via de wereld van de hulpver lening. Ik ben voor vijftig pro cent predikant en voor vijftig procent directeur van stichting De Regenboog. We hebben veel contact met druggebrui kers, druggebruikers met aids ook. Voor hen bestaat een taakgroep, waar naast de Raad van Kerken ook het Humanis tisch Verbond in zit, en ook de gevangenis-imam Hamzah Zeid. Daar ken ik hem van". Kruistochten Wouters heeft niet het gevoel dat de religie die Zeid verte genwoordigt dezelfde is als die welke nu zijn zoon treft. Hij gelooft niet dat de islam syno niem is voor onverdraagzaam heid en bloedvergieten; islam en islam zijn twee. Bovendien is de predikant zich er zeer van bewust dat het christen dom ook lang niet altijd even vredig is geweest. „Onder moslims staan de christenen bekend vanwege de kruistoch ten. Zij hebben toen een hoop kwaad verricht". Wat Wouters betreft is die tijd definitief voorbij. Hij meent dat christenen en moslims te veel met elkaar gemeen heb ben om niet samen te werken, zij het dan op sociaal en niet op liturgisch gebied. Dat Zeid hetzelfde vindt en moslims op weg helpt naar integratie in de Nederlandse samenleving, verdient volgens Wouters groot respect. Het stemt de predikant zeer gelukkig dat Zeid met hem mee wil gaan naar Baghdag en het verschaft hem althans een beetje „Zeid heeft drie jaar op de Iraakse ambassade in Den Haag gewerkt, hij kan ons in troduceren, naar wij hopen zelfs bij de moefti in Irak, de hoogste geestelijke leider. En hij neemt de koran mee, hij toont met gezag aan wat de Profeet over deze dingen zegt. Dat zou ik nooit kunnen. Tenslotte is er nog de cultuur. Ik heb er in het werk bij De Regenboog tien jaar over ge daan om te leren hoe je met Surinamers om moet gaan. De vreselijkste fouten heb ik ge maakt en ik ben blij dat we nu iemand bij ons hebben die ons voor dergelijke fouten be hoedt". Dat de imam zich afgezien van het nemen van gijzelaars ach ter de politiek van Husayn schaart, vergeeft de dominee hem van harte. „We discussië ren er wel over, maar je moet je wel afvragen of je van een Palestijn als hij mag verlangen dat hij zich tegen Irak keert- en dus kiest voor de Verenig de Staten. Als hij dat doet, dan is hij weg, hier en in Baghdad, dan verliest hij alle vertrou wen van de moslims. Boven dien zou het tegen zijn hart in gaan". Vader Saddam „Ik ben er in mijn leven naar toe gegroeid solidariteit te be trachten aan diegenen die lij den aan een gebrek aan solida riteit", zegt Wouters. „Dat is het verband tussen mijn werk bij De Regenboog en deze mis sie naar Baghdad. Want als de gijzelaars daar iets missen, dan is het wel solidariteit. Alle re geringen zijn al langs geweest om iets te doen, behalve de Nederlandse. Nederland doet niks. Welnu, ik leef ervoor daar te zijn waar mensen tus sen de wielen dreigen te raken en dat is hier het geval". Als Douwe Wouters van aan- fezicht tot aangezicht met addam Husayn zou mogen praten, zou hij hem als vader en grootvader aanspreken. „Mijn kracht ligt in het zeer persoonlijk spreken. Ik ben vader van één van de gijze laars, hij is vader en grootva der van zijn kinderen en kleinkinderen, daar zou ik het op gooien. En ik zou verwijzen naar dat beeld dat bij mij zo veel ontroering en woede heeft teweeggebracht, van Saddam die dat Engelse jonge tje over de bol aaide; ik heb daar nog vaak van gedroomd. Dat zou ik hem zeggen. Ver der heb ik niks. Ik kom met lege handen, dat is mijn be perktheid, maar ook mijn kracht. Ik ben geen politicus, ik heb geen macht, ik kom al leen maar vragen om wat menselijk is". UTRECHT Nee, tijd om te eten heeft hij niet ge had, zegt Hamzah Zeid, nadat we hem getroffen hebben voor het militair hospitaal in Utrecht; een nette heer in een lange jas, paraplu bij de hand. Vanmorgen, woensdagmorgen, zat hij met ds. Wouters te ver gaderen in Amsterdam en de rest van de dag is verstreken met zijn dagelijks werk; de geestelijke verzorging aan isla mieten, in huizen van bewa ringen en gevangenissen, in ziekenhuizen en moskeeën. Op zijn revers prijkt een speldje. „De Palestijnse vlag", zegt hij en hij stopt het speldje weg als er een foto van hem gemaakt wordt. Het tekent zijn omzichtigheid. Er is hem veel aan gelegen een goede verstandhouding met Neder land te hebben, deze imam uit Nablus, stad op de westelijke Jordaanoever. „Ik kwam in 1965 naar Nederland met een driejarig contract met een dochter van Unilever, maar nadat in 1967 de Arabisch-Is- raëlische oorlog had gewoed en Israël de westelijke Jor daanoever had bezet, mocht ik niet meer terug. Mijn moeder en mijn zus wonen er nog, elk jaar dienen ze een verzoek in of ik mijn vakantie daar mag doorbrengen, maar elk jaar wordt dat geweigerd. Joden uit Etiopië en de Sovjetunie worden graag binnengehaald, maar ik mag niet naar mijn geboortestad". Misverstand Wie bij de gedachte aan een imam Deelden voor zich ziet uit Iran doet Hamzah Zeid groot onrecht; als er al iemand op Khomeiny lijkt, dan nog eerder ds. Wouters dan imam Zeid. Dat Nederlanders bij een islamitisch geestelijke eerder denken aan Khomeiny dan aan een nette heer met een pa raplu illustreert treffend het probleem dat Zeid aan wil pakken door met Wouters naar Irak te reizen: het slechte imago van de islam. Dat is vol gens Zeid te wijten aan de sji'i- eten, de fundamentalistische moslims, zoals de machtheb bers in Iran. Maar er is, zo zegt Zeid, ook een ander gezicht van de islam, een tolerant en humaan gezicht en dat is dat van de sunnieten. Dat is ook de variant van de islam die hij in Nederland propageert en de enige die hij in het Westen le vensvatbaar acht. „De jongere moslims, de tweede en derde generatie gastarbeiders, voelen zich niet thuis bij de orthodoxe islam. Ze zijn soepeler, losser, progressiever". Het verdriet Hamzah Zeid dat de sji'ieten het beeld van de is lam bepalen. Hij vindt het ook niet terecht. Volgens hem vor men de sunnieten wereldwijd de meerderheid. Maar ja, ze zijn niet zo goed georganiseerd en bovendien: de grote massa, die toch eigenlijk ook niet voor het fundamentalisme voelt, heeft reserves tegenover de sunnieten omdat zij vindt dat die te toegeeflijk zijn te genover de christelijke, wes terse wereld. „Ik hoop dat dat ooit eens tot het Westen door dringt", zegt Zeid, „dat de ar moede en de slavernij de men sen in de armen van de funda mentalistische mullahs drijft". Kern van die zaak is, aldus Zeid, de Palestijnse kwestie. „Het Westen moet druk op Is raël uitoefenen dat het zich te rugtrekt uit de bezette gebie den en de Palestijnen een ei gen staat gunt. Nee, Israël hoeft niet bang te zijn voor zo'n staat. Want als die er is, dan verdwijnen de kleine groeperingen die nu zeggen de joden te willen vernietigen vanzelf". De Palestijnen hebben het de Israëliërs en ook de westerlin gen niet gemakkelijker ge maakt hen te vertrouwen door zich en masse achter de Iraak se inval in Kuwayt te scharen; is dat de vredelievende poli tiek van Arafat? Nou ja, zegt Zeid, Irak had zijn gerecht vaardigde aanspraak op het grondgebied van Kuwayt an ders moeten vormgeven, niet met geweld, maar verder: „Ik sta helemaal achter Irak. Het Westen meet met twee maten. Toen Saddam voorstelde Ku wayt te verlaten als ook Israël de bezette gebieden en Syrië Libanon zou verlaten, werd daar negatief op gereageerd. Dat vind ik oneerlijk". Hamzah Zeid is vaak in Bagh dad geweest, de laatste keer in 1983. Hij heeft er vrienden en familie en hij ziet de stad als de bakermat van de Arabische cultuur. Nu maar hopen dat hij er de moefti mag ontmoe ten, want als hij die aan zijn zijde krijgt, dan mogen de fa milieleden van de Nederland se gijzelaars optimistisch zijn. „Ik ken de neef van de moefti, die heeft er ook altijd voor ge zorgd dat ik studieboeken en dergelijke kreeg opgestuurd. Maar het is een sprong in het duister, absoluut. Als het mis lukt heeft dat zijn weerslag op het imago van de islam in Ne derland, dat zal ik daar ook ze ker naar voren brengen. Ik zal vertellen waar ik mee bezig ben, hoe ik probeer vooroorde len te bestrijden en hoe Irak daaraan een bijdrage kan leve ren door de gijzelaars vrij te laten. Saddam is zelf een sun- niet, dus ik wil zeker gebruik maken van het religieuze sen timent. Ik geloof niet dat we hem persoonlijk zullen ont moeten, maar ik denk ook niet dat dat per se nodig is. Een ad vies van de moefti kan hij niet gemakkelijk naast zich neer leggen. Daarom zullen we het zo spelen dat we de moefti er van proberen te overtuigen dat het houden van gijzelaars niet kan. Deze mensen hebben er niets mee te maken, ze staan buiten het conflict. Vaak zijn het nog bejaarden, vrou wen en kinderen ook. De ko ran verbiedt dat. In de verzen die over de oorlog handelen staat dat ouderen, vrouwen en kinderen er buiten moeten worden gelaten en dat bomen en waterbronnen niet vernie tigd mogen worden". STEVO AKKERMAN SUSKEENWISKE DE GOALGETTER Drie jaar geëist voor kopiëren bankbiljetten ROTTERDAM De officier van justitie mr. H.J. Moraal heeft voor de Rotterdamse rechtbank drie jaar cel geëist tegen een 51-jarige man we gens het op grote schaal ver valsen van bankbiljetten. Met een in Duitsland aangeschaft kopieerapparaat werden in een werkplaats in Gorcum vanaf begin vorig jaar naar schatting 30.000 bankbiljetten van 250 en 1000 gulden ge maakt met een totale opdruk- waarde van zestien miljoen gulden vervaardigd. De Cen trale Recherche Informatie dienst (CRI) maakt zich intus sen ernstig zorgen over de ex plosieve ontwikkeling van kleurenkopieermachines, waarmee het steeds gemakke lijker wordt om geld na te ma ken. Om anderen af te schrik ken vond mr. Moraal een hoge gevangenisstraf op zijn plaats. UltgeverlJ/Wavery Productions Eigentijds of klassiek. Speels of strak. ALNO zorgt voor perfektie in kwaliteit en betrouwbare service. Biedt de sfeer die u past Van een klasse die u herkent aan de details. Haal gratis het dikke ALNO KeukenKijkBoek bij: Leiden: Houtwerf Keukens tel 769345. Vandaag verschijnt in onze krant de eerste column van Mient Jan Faber, algemeen secretaris van het Interker kelijk Vredesberaad (IKV). Faber is bezig aan een boek over de ontwikkelingen in Oost-Europa en reist daar voor veel door het Oostblok. Voortaan zal hij maandelijks verslag doen van van zijn ervaringen. Op 5 september 1990 ver scheen in een Hongaars lite rair tijdschrift een artikel van de bekende dichter Csoór Sóndar. Een historische uiteenzet ting, onder meer over de verhouding tussen Hongaren en joden. Csoóri concludeer de dat voor de Tweede We reldoorlog er sprake was van een vrijwel volkomen assi milatie (aanpassing) tussen joden en Hongaren. Maar na die oorlog, zo betoogde hij, lijkt het erop of de joden proberen de Hongaren te as simileren. Csoóri is niet de eerste de beste. Hij is een beroemd dichter, was voorzitter van de schrijversbond en boven dien één van de oprichters van het Hongaars Democra tisch Forum (Hongaarse af korting: MDF), de grootste politieke partij van Honga rije. Op het moment is hij lid van het hoofdbestuur van het MDF. Lag het dus niet voor de hand om ogenblikkelijk na de publicatie van het artikel het hoofdbestuur bijeen te roepen en Csoóri te somme ren zijn artikel terug te ne- men en excuses aan te bie den? Ik kreeg vooral ver baasde reacties, toen ik die vraag voorlegde aan het MDF-hoofdkantoor in Buda pest. Niemand had de kwestie aangeroerd. Ook de premier en partijvoorzitter Antall niet. „Maar het is waar, wat Csoóri schreef", riep de bui tenland-secretaris van het MDF, heftig. En zij begon me uit te leggen hoe na de Tweede Wereldoorlog vele joden zich hadden aangeslo ten bij de communisten en vooraanstaande posities in de Communistische Partij kregen. En hoe de kinderen van deze „bolsjewieken" thans in de grootste opposi tiepartij, de Vrije Democra ten (SDS), de leiding in han den hebben genomen. „Ze hebben geld. Ze wonen in goede huizen en spreken Engels, omdat ze in Amerika hebben gestudeerd". De eerste de beste taxichauf feur aan wie ik, even na dit gesprek, vraag hoe hij de po litieke situatie in Hongarije beoordeelt, antwoordt: „Het stinkt. Het is me teveel na tionalisme en antisemitis me". Hij bezorgde mij een gevoel van opluchting. Er zijn gelukkig Hongaren die het door hebben. Het stinkt. Is er ook een verklaring te vinden voor het opkomende antisemitisme in Hongarije? Opvallend is de ontkenning van het MDF dat de partij antisemitisch zou zijn. „Dit etiket wordt ons opgeplakt door anderen en vooral door de oppositie", zo luidt het verweer. Ik heb er natuurlijk ook so ciologen en historici over ge sproken en tevens met de oppositie gepraat. Zij stellen allemaal dat er wel degelijk sprake is van antisemitische tendenzen in Hongarije. Maar die hangen (zoéds al tijd) nauw samen met de al gehele situatie in het land die door een grote onzeker heid wordt gekenmerkt. De jonge democratie heeft nog geen diepe wortels gescho ten. Zestig tot zeventig pro cent van de bevolking ging niet naar de stembus bij de verkiezingen! De partijen worstelen met hun identi teit. De partijprogramma's wijken niet veel van elkaar af iedereen wil indivi duele vrijheid en een mark teconomie. Om je toch te kunnen profi leren ten opzichte van je concurrenten, wordt vaak een beroep op irrationele ar gumenten gedaan. In de ogen van de oppositie is het MDF dan al gauw antisemi tisch en nationalistisch, ter wijl omgekeerd de SDS-top bestaat uit joodse intellectue len, voormalige bolsjewie ken en internationalisten. De oppositie voedt het 'ver moeden' dat het MDF niet veel op heeft met joden, bij voorbeeld in de manier waarop zij kritiek levert op de politiek van de regering- Antall die volgens haar te veel op Duitsland is georiën teerd. „Voor Antall is de Duitse mark heilig, terwijl de joodse dollar besmet is", zo kreeg ik te horen. Een ogenschijnlijk verschil tussen MDF en SDS is dat het MDF meer de partii van de (opkomende) midden klasse, van de kleinburger is; minder elitair dan de SDS. Het intellectuele gehal te van de SDS is hoger, ze ker in het parlement en bin nen de partijtoppen. Publie ke debatten over heikele kwesties, in het parlement of op tv, worden doorgaans door de SDS-vertegenwoor- digers gewonnen, gewoon omdat zij meer intellectuele bagage in huis hebben. Dat heeft onder de huidige omstandigheden echter ook een averechts gevolg. Toen de SDS in het .parlement het jl beruchte artikel van Csoóri aan de orde stelde en harde kritiek leverde op de 'lais- sez-faire' houding van het MDF, voelden veel MDF-le- den zich in hun onmacht zo gebeten, dat zij van de weer- B omstuit zeiden: „Zie je nu g* wel; de joden proberen ons te assimileren". Aldus ver- j diept het antisemitisme zich, in plaats van te worden uit- gebannen. De kwetsbaarheid d; van een 'middenklassepartij' >t met een zwakke leiding rj] werd blootgelegd. Hongarije is diep verdeeld, De bovenlaag, ruim dertig procent van de bevolking, doet min of meer actief mee 5C aan het nieuwe partij-poli- Pi tieke spel om de macht en V( aan de invoering van de markteconomie. De rest van de samenleving wacht ang- stig af of de onontkoombare te prijsstijgingen en de groeien- y. de werkloosheid op haar ,e' schouders terecht zal komen, q Extremistische en neo-fas- U| cistische oprispingen liggen ie] om de hoek, iemand hoeft jw maar een brandende lucifer in het kruitvat van de sa- Rc Ln menleving te gooien. Want er zijn geen maatschappelij- ke organisaties die opkomen ,ej voor de belangen van dee mensen aan de onderkant L van de samenleving. Men _e] voelt zich op zichzelf, terug- £a; geworpen, machteloos en ra- |a deloos. Er hoeft maar één 3e demagoog op te staan en de _jr poppen zijn aan het dansen, j.^ Zigeuners Maar er is nog een probleem dat met name de onderkant hr van de samenleving splijt. In r Hongarije woont ruim een half miljoen zigeuners. Do minee Antall Hadhózy, die*, al meer dan tien jaar in de V zigeunergemeenschap werkt, vertelde mij over de toene- 1 mende vijandigheid jegens zigeuners. Zij worden gelijk-! gesteld aan criminelen en hun maatschappelijke ach terstand is groot. i1" De pogingen die gedaan worden om de zigeuners uit[el hun isolement te halen fa-.ee len. Dat komt omdat er geen'er direct en intensief contact isPa met de zigeuners. Gedwon-^ gen spreiding van zigeunersjAK over meer wijken en dorpen, e werkt averechts. j?n Hadhózy, zo vertellen enke-?e le van zijn collega-predikan-^ ten mij, is één van de zeer weinigen die het heeft aan-'er gedurfd om tussen de zigeu-'an ners te wonen en te werken.un Wat hij daar doet? Een kin-V? derkoor begeleiden dat zi-^f geunerliederen zingt, want. 1 zo leren zigeunerkinderen.11^ dat ze een eigen cultuur, een1.33 identiteit hebben. Of zigeu-ini ners in contact brengen me^ andere lagen van de bevol-J' king, omdat ze feitelijk al-!et( leen in de onderste laag ver-'00 toeven. Laat ze eens kennis32^ maken met mensen die een'?0- wasmachine in huis hebberL1S0 of met een gezin met school-^ gaande kinderen die welan: hun huiswerk maken. DatJ°e soort dingen, heel triviaal,-"a maar onontbeerlijk. ea( Hongarije wil, na zoveel jaar've: communistische overheer-133 sing, terug naar Europa!*3' Naar ons! Het land wil zd gauw mogelijk lid worderhr van de EG. Toen hij half oWL tober in Nederland was, heeft Premier Antall daflÏÏLT nog eens beklemtoond erl^ bovendien gewaarschuwd, dat, als het Westen nief helpt, er tegen de dreigend* zondvloed in Oost-Europ; geen Westeuropese wal op] gewassen zal zijn. De werk lozen en ontheemden zullei in grote getallen op sta] gaan. Westwaarts! Kijkend, vragend en luiste] rend heb ik de indruk da Antall geen loze dreigemen ten uit. En hoe ongerijmd het voor het volk van dij kenbouwers ook klinken mag, het lijkt ook mij bete] om zo snel mogelijk Hongai rije toe te laten tot de EG en met vereende krachten aaiPa(l de oplossing van de probler®!1 men in dat land te gaar, werken. juP^ MIENT JAN FABEp 0ba ÏÏ37 i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 4