Actie van IKV /Pax Christi tegen VS-ingrijpen in Golf tv Ccidóe Sou/tot Verzuild onderwijs is toe aan herziening Erasmus' citatenboek wordt geveild brieven van lezer Bisdom Den Bosch krijgt 500.000 bidprentjes kerk wereld Gehandicapt... en teeh ook gewoon leven mT CcidócSoutmit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSouoont DINSDAG 30 OKTOBER 1990 PAG] 111! BAVEL Het archief van het bisdom Den Bosch is ongeveer 750.000 bidprentjes rijk. Behalve de 230.000 prentjes die het zelf in de loop der jaren heeft bijeengebracht, kreeg het de ruim 500.000 prentjes die pater Dagobert Gooren de afgelopen veer tig jaar heeft verzameld. „Hoe komt een duvel aan zijn ziel", is het antwoord van Goor en op de vraag hoe hij aan de bidprentjes is gekomen. Via vrienden, kennissen en de koster van St. Oedenrode die tege lijkertijd begrafenisondernemer was, wist hij zijn verzameling zodanig uit te breiden dat zijn kamer in St. Oedenrode vol met dozen stond. Aan het sorteren van de prentjes kwam hij de laatste jaren niet meer toe. Gooren stuurde de prentjes aanvankelijk naar een verzamelaar in Amsterdam, maar hij bedacht op een gegeven moment: „Waarom zou ik alles naar boven de Moerdijk sturen, ze moeten beneden de Moerdijk blijven". De meeste prentjes beschrijven het leven van rooms-katholie- ken uit Noord-Brabant en Limburg. Maar er zitten er ook vele uit andere delen van het land bij. Het oudste prentje dateert van 1792. Gooren verhuisde onlangs van St. Oedenrode naar het kloos ter-bejaardenoord van de Paters van de Heilige Harten in Ba- vel. In St. Oedenrode, waar hij werkte bijhet missiebureau van zijn orde, assisteerde hij regelmatig in een parochie. Ook was hij er zestien jaar secretaris-penningmeester van de Heemkun dige Kring 'De Oude Vrijheid', die zich bezighoudt met de ge schiedenis van St. Oedenorde, dat is genoemd naar de Schotse prinses St. Oda. Het oude wordt nooit oud, oud wordt alleen het nieuwe. Friedrich Rückert Oekrainse kerk krijgt grote zelfstandigheid binnen patriarchaat Moskou MOSKOU De ortho- doxe kerk in de Oekraine krijgt een verregaande mate van zelfstandigheid binnen het patriarchaat van Moskou. Met dit besluit antwoordt de Russiscg-Orthodoxe kerk op het groeiende verlangen on der de Oekrainse gelovigen om zich van het patriarchaat van Moskou los te maken. Metropoliet Filaret van Kiev zei in een toelichting dat de Russisch-Orthodoxe Kerk „met de onafhankelijkheid de gezonde krachten in de Oek rainse kerk wil bundelen en aan nationale behoeften wil voldoen". Officieel blijft de Oekrainse kerk ondergeschikt aan het patriarchaat van Mos kou, maar de primaat van de Oekrainse kerk wordt voort aan gekozen door de Oekrain se bisschoppen en mag de titel voeren van 'metropoliet van Kiev en heel de Oekraine'. In het westen van de Oekrai ne heeft de orthodoxe kerk de afgelopen tijd veel leden ver loren aan de Oekrains-Katho- lieke Kerk die de Oosterse li turgie viert en de paus als hoofd van de kerk erkent. Een andere bedreiging vormt de onafhankelijke Oekrains- Orthodoxe Kerk. Steeds meer parochies sluiten zich daarbij aan. Het hoofd van deze kerk, patriarch Mstislav Skripnik, keerde ruim een week gele den uit ballingschap in de Verenigde Staten in de Oek rainse hoofdstad Kiev terug. Stael-Merkx: sociale vernieuwing vertaling boodschap Evangelie" AMERSFOORT Sociale vernieuwing is volgens de voorzitster van de Acht Mei Beweging, W. Stael-Merkx, „een simpele vertaling van de boodschap van Jezus van Na zareth". „Bondgenoot worden bete kent jezelf op het spel zetten. Het vraagt een ommekeer van onze eigen innerlijke houding", aldus de voorzitster van de beweging van progres sieve katholieke organisaties tijdens een bijeenkomst van het Vrijzinning Protestants Centrum, die in het teken stond van sociale vernieuwing en de rol van de kerken daar- bij- Stael-Merkx wees erop, dat velen ook binnen de kerk to lerantie voorwenden, maar in feite aan de aanvaarding van anderen, zoals buitenlanders, homoseksuelen en armen, voorwaarden stellen. Con frontatie met onrecht maakt onrustig en levert schuldge voelens op. Vaak worden deze gevoelens met het geven van geld afgekocht. Stael-Merkx vroeg zich af, of de top van de kerk de con frontatie met het onrecht aan durft. Als voorbeeld van on recht noemde zij de wijze waarop in de RK Kerk benoe mingen tot stand komen. „De machtspositie van kerkelijke gedragsdragers is onaantast baar. Uit naam van God leg gen ze wet op die mensen klein en onmondig houden. Zij leggen de christelijke leer uit op een wijze die de onder geschikte positie van de ene groep (vrouwen) aan de ande re (mannen) bevestigt en in stand houdt". Dr. Henk Koetsier, directeur van DISK (Dienst in de In dustriële Samenleving van wege de Kerken), maakte duidelijk dat armoede meer is dan niet rond kunnen komen. „Vaak betekent armoede te vens een sociaal isolement, het ervaren van aangedaan onrecht, het gevoel gecontro leerd te worden, en ook ver warring en uitzichtloosheid", zei Koetsier. Hij noemde het de taak van de kerken het be staan van de armoede in ons land „zichtbaar te maken". Stael-Merkx en Koetsier .keurden het af dat ook de laagste inkomens moeten meebetalen aan maatregelen om de milieuverontreiniging te bestrijden.„Natuurlijk vra gen milieumaatregelen finan ciële offers", aldus Stael- Merkx. „Maar de laagste in komens worden daar weer de dupe van. De financiële belas ting drukt op hen extra zwaar terwijl zij het minst schuld hebben aan de vervuiling. Ze hebben immers geen auto en doen vaak meer aan recy cling". DEN HAAG De ker kelijke vredesbewegin gen IKV en Pax Christi zijn een campagne begon nen tegen militair ingrij pen van de Verenigde Staten in het gebied rondom de Perzische Golf. Ze dringen er in een brief aan de Neder landse regering op aan dat de schepen en troe pen onder het gezag van de militaire staf van de Veiligheidsraad komen te staan. „Militair ingrijpen is een heil loze weg die vele slachtoffers zal veroorzaken en een lange negatieve politie ke gevolgen met zich zal brengen," aldus beide vredes bewegingen. Zij vinden dat de economische boycot van Irak 'eensgezind en geduldig' moet worden volgehouden totdat het land zich uit Koeweit te rugtrekt. De Veiligheidsraad heeft vol gens beide Nederlandse vre desbewegingen een ruim mandaat nodig om via onder handelingen tot een oplossing te komen. „Het aanwijzen van agressie is één zaak, het corri geren ervan een andere." Bezorgdheid is er bij de brief schrijvers over het bericht dat de VN van plan is Saoedi- Arabië voor twintig miljard dollar wapens te leveren, en tegelijk Israël aan voldoende compensatie te helpen. Er moet volgens IKV en Pax Christi in de Golf-regio een ontwapeningsproces op gang komen. De overbewapening van Iran en Irak, en in dat kader ook die van Israël, moet worden teruggedrongen. „Het instabiele en niet-demo- cratische Saoedi-Arabië moet niet verder bewapend worden dan strikt voor defensieve doeleinden nodig is." Israël Nu de Veiligheidsraad zich sterk maakt om zijn resoluties inzake de inval van Irak in Koeweit met sancties af te dwingen, dient hij in de ogen van Pax Christi en IKV, om rechtsongelijkheid te voorko men ook meer ernst te maken met de resoluties 242 en 338 inzake het bezet houden van gebieden door Israël. Het zou volgens hen onjuist zijn de uitvoering van de resoluties inzake Israël uit te stellen tot Saddam Hoessein bereid is ge vonden Koeweit te verlaten. De twee vredesbewegingen bepleiten een algemene vre- desstrategie voor heel het Midden-Oosten. Dat zou een speciale vredesconferentie on der auspiciën van de VN waard zijn. Beide vredesbewegingern wil len de komende maanden door middel van het inzame len van handtekeningen bre de steun verwerven en heb ben daartoe sinds zaterdag een advertentiecampagne op touw gezet. Jezuïet gaat over naar Evangelische Kerk MUNCHEN De pater jezuï et prof.dr. W. Feneberg is uit de Rooms-Katholieke Kerk gestapt en overgegaan naar de Evangelisch Kerk. Feneberg, hoogleraar Nieuwe Testament aan de universiteit van de je zuïeten in München, is be kend geworden door zijn pu- blikaties over Jezus. Volgens de Evangelische Kerk in Beieren heeft Fene berg (55) „beslist geen afkeer van de orde der jezuïeten", maar heeft hij ervoor gekozen in het huwelijk te treden en op een andere manier „getui genis af te leggen van zijn christelijk geloof". De Evangelische Kerk heeft Feneberg inmiddels aange steld als theologisch mede werker. Een woordvoerder van het aartsbisdom Mtlnchen zei in een reactie, dat de overgang van een rooms-katholiek naar een andere kerk altijd „pijn lijk" is. Maar van gewetensbe slissingen moet altijd met res pect kennis worden genomen, zei hij. Rus lid van pauselijke academie voor wetenschappen VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft de Sovjetkernfysicus Roald Sag- dejev benoemd tot lid van de pauselijke academie van we tenschappen. Sagdejev wordt de eerste geleerde die het lid maatschap van de Sovjetaca demie van wetenschappen combineert met dat van de pauselijke academie. Sagdejev, getrouwd met een kleindochter van de Ameri kaanse president Eisenhower, is sinds 1964 hoogleraar aan de universiteit van Novosi birsk. Hij was van 1973 tot 1988 directeur van het Sovje tinstituut voor ruimte-onder zoek. Sagdejev heeft in de Sovjetu nie diverse onderscheidingen ontvangen, waaronder de orde van de oktoberrevolutie. Reconstructie In het oostelijk deel van Berlijn wordt hard gewerkt aan de reconstructie van de negentiende eeuwse synagoge. In 1938 onttrokken de nazi's de synagoge aan de joden en in de twee wereldoorlog werd het gebouw plat gebombardeerd. WINNAAR COORNHERTPRIJ S DR. VERSLOOT: DEN HAAG Is het een zegen dat Nederland aparte scholen voor pro testant-christelijk, katho lieke en openbaar onder wijs kent? „Het keuzeme chanisme stelt in feite heel weinig voor", meent dr. A. Versloot, die gister avond in Gouda de Coornhertprijs ontving. Met het daaraan verbon den geldbedrag van hon derdduizend gulden be gint hij een onderzoek om aan te tonen dat de ver zuiling van het onderwijs toe is aan grondige her ziening. Versloot, verbonden aan de vakgroep onderwijskunde van de Rijksuniversiteit Utrecht, constateerde al eerder dat kinderen in het ba sis- en voortgezet onderwijs vaak niet krijgen waar hun ouders om vragen. Op dat on derzoek promoveerde hij in februari. Op de school met de bijbel zit ten immers ook leerlingen die met het geloof niet veel van doen hebben. In het openbaar onderwijs wordt aan de ande re kant niets gedaan voor de kinderen die wel behoefte hebben aan godsdienstonder wijs, aldus Versloot. En wat te denken van humanistische vorming? Om van de etnische minderheden maar te zwij gen. „Het onderwijs in Neder land heeft geen adequaat ant woord gegeven op de aanwe zigheid van etnische minder heden. Er bestaat geen bereid heid het stelsel in die richting om te buigen", constateert Versloot. Hij vindt dat het Nederlandse onderwijssysteem rijp is voor „een andere manier van orde nen". „De confessionele be sturen doen net alsof er nog steeds alleen protestant-chris telijke of alleen katholieke kinderen op hun scholen zit ten. Dat is een verwrongen si tuatie. Het is zaak ervoor te zorgen dat er intern meer keuzemogelijkheden komen". Dat doel kan volgens Versloot worden bereikt door zoge naamde ontmoetingsscholen op te richten, „scholen dus die het hele spectrum willen be strijken". Hier en daar be staan al scholen die min öf meer aan die definitie beant woorden. Het vervolgonder zoek van Versloot is gericht op scholen die al ervaring nebben opgedaan met „plura listisch onderwijs". Door die systemen te beschrijven hoopt hij aan te tonen dat zijn theo rieën levensvatbaar zijn. De honderdduizend gulden van de Coornhertprijs zal de on derzoeker aan dat project be steden. Versloot: „Het gaat erom dat scholen bereid zijn vast te stelen dat er een zeke re behoefte bestaat. Het houdt op als de schoolbesturen van uit hun gezag zeggen dat het zus en zo moet gebeuren. In plaats dat de ouders een aan bod wordt opgelegd, zouden zij juist zelf moeten bepalen welke kant het op moet. Zij moeten niet in een hoek gezet worden als ze het niet eens zijn met een bepaald concept van de schoolbesturen". Het ministerie van onderwijs kan met de hervormingen van Versloot met heel wat minder mensen toe. Ook de grote landelijke koepelorgani saties kunnen wat hem be treft worden ingekrompen. In plaats daarvan zouden er vrij zelfstandig werkende centrale instellingen op regionaal ni veau van de grond moeten komen. De prijs waarmee Versloot aan de slag gaat, werd hem gisteravond uitgereikt door minister Dales (binnenlandse zaken) en juryvoorzitter H. Vonhoff (commissaris van de koningin in Groningen). De plechtigheid had plaats in de St. Janskerk in Gouda, waar Coornhert begraven ligt. In de kerk werd de vierhon derdste sterfdag herdacht van de voorvechter van godsdien stige, levensbeschouwelijke en politieke vrijheid van allen. De tweejaarlijkse Coornhert prijs werd voor het eerst uit gereikt. 7/*. li -a tiir.Cihus Telegorardonarim.cjuai «- /Vvio/ urn tand aen non nalatur -/}-< Prouerbiah' figura dixit Tneognis: olm 'tK CTKlSvK? JÏJV IpVtTOljOVSf IKXKirS®*', Ou Jt xoV 'ut dStXw; rtxio/i \XAi3tjio/i. id Non etenün fquilla rola nafdrur.aut hyacint! j Sednecgabanalla filius ingenuus. .1, A Admonet adagium^ probis parcndbusnalal II forma düut Hontfus in OdL 7 Ua. NcijimbcUeniftrcKcs i Progen erantaquiLc columbam. ffj T~ t* to~r 0t Venufbus ent,Gad indodfc dotforfs,(ndo<3ur -i pt^bum alumnum.Pcrtinet adagium ad ülam m ICcorui malum ouum. y' Koj'ow -^OITD IK KCU» o'c. idd ProlemprobamhaudMterprogignettmprob JL. 7 7» j, Non omnia poflumus c f r c Non omnia poflTumus omnes.apud Vergili jXoao -rffof<n lütl,,auixtri£»oreinaiiam Sumpta ui A 6 ff x< iV&v t+n i rrn- c/-«. c, u fijt $-r( 1J - to I V\^ CW t-V ly y f -v— Een deel van een pagina uit de Adagia van Erasmus LONDEN Bij Sotheby in Londen worden bin nenkort twee zeer inte ressante boeken geveild: de Adagia van de grote christelijke humanist Erasmus van Rotterdam (1466- 1535) en een ander citatenboek daterend uit het eind van de zestiende eeuw, dat als genre na Erasmus' Adagia of Spreuken) een grote vlucht zou nemen. Erasmus was de eerste die een boek opzette dat bestond uit zegswijzen van anderen. Ui teraard wendde hij zich om dat samen te stellen tot de klassieke oudheid wier schrij vers en dichters voor huma nisten als Erasmus het grote voorbeeld waren. Uit het werk van Latijnse en Griekse schrijvers dolf Erasmus cita ten op die tot op de dag van vandaag behoren tot de gewo ne spreektaal: geen steen op de ander laten staan. Een zwaluw maakt nog geen zo mer, de loftrompet over ie mand steken. Zijn halve leven werkte Eras mus aan verbetering en uit breiding van zijn boek. De editie die op 20 november bij Sotheby wordt geveild, da teert uit 1523 en is voorzien van Erasmus eigen annotaties, correcties en nieuw materiaal, te gebruiken voor een nieuwe editie. Toen de eerste uitgave van de Adagia verscheen, be vatte het boek 818 citaten, in de editie van 1536 zijn het er al vierduizend. Het boek van Erasmus was een werk waar de snob van die tijd mee opstond en naar bed ging want aforismen, spreuken en geestige gezeg den waren een van de belang rijkste pijlers van de Renais sanceliteratuur 'en een hoek steen van de humanistische opvoeding. Ook Shakespeare, Rabelais, Montaigne, Goethe en menige andere grote au teur zouden er hun voordeel mee doen. Behalve aantekeningen van Erasmus zelf staan er ook op merkingen in van Erasmus' leerling Nicholas Cannius aan wie Erasmus deze editie zou schenken. Sotheby verwacht dat het boek dat afkomstig is van een particuliere verzame laar die anoniem wil blijven minstens een kwart miljoen pond zal opleveren, onieme par Tezelfdertijd wordt op 20 no vember een ander citatenboek geveild, getaxeerd op min stens zestigduizend pond, dat afkomstig uit Frankijk is. Het boek geeft een indruk van de smaken en voorkeuren van de Franse intellectuelen uit het einde van de zestiende eeuw. Er staan nogal wat cita ten in van Michel de Montaig ne, de auteur van de beroem de Essays die zelf ook vaak met citaten werkte en daar vaak zijn proeves op baseerde. Een van zijn citaten luidt „Aux Francois le mentire et se parjurer n'est pas vice, mais une fagon de parler (Voor de Fransen is liegen en meineed hun manier van spreken). Misschien is het niet verbazingwekkend dat dit boek. niet Montaignes eigen opvatting over het verzame len van citatenboeken ver meldt, want hij vond dat zelf „een ridicule vrucht van stu die". Harde heelmeester OPMERKELIJK is het gebrek aan reacties op de aank n ging dat Philips zo'n 45.000 werknemers gaat ontslaan, 1 soneel en vakbonden staren gelaten voor zich uit. De partijen in de Tweede Kamer tonen zich slechts die j schokt. Het enige echte Haagse commentaar komt van i ter Andriessen van economische zaken. Hij is bereid P te helpen, niet met geld natuurlijk „maar met adviez hulp bij contacten met buitenlandse overheden". Een jaar of tien geleden zou dat wel even anders gaan. Philips-topman Timmer zou door de publieke aan stukken zijn gescheurd. Tweede-Kamerleden van I en CDA zouden schande hebben gesproken van een sociale' werkgever. Van de regering zou een miljardeni tie zijn geëist, onder het motto 'alles beter dan duize werknemers op straat te zetten'. En een zenuwachtige n ter van economische zaken zou daar, tegenstribbelend, akkoord zijn gegaan. WAAROM die ommezwaai? Waarom wordt preside: recteur Timmer nu voorgesteld als een moedige, een vechter? Bijna liefkozend melden de media de bijnamei de Philips-topman: 'Orkaan Gilbert' en 'De Tank'. Dai maar één oorzaak hebben: het geheugen van de Nederls is niet zo kort als vaak wordt gedacht. Hij herinnen maar al te goed dat de 'zeer sociale' RSV-topman Stikke concern regelrecht naar de afgrond voerde, ondanks staatssubsidie van twee miljard gulden. VANDAAR de neiging om nu naar de andere kant do slaan. Als Timmer aankondigt dat hij één op de vijf vai werknemers gaat ontslaan, gedraagt vrijwel iedere Ned< der zich als ware hij aandeelhouder van Philips. Zachte meesters maken stinkende wonden, nietwaar? Wat het gekondigde massa-ontslag betekent voor de betrokken nemers lijkt daarbij iets te gemakkelijk vergeten te wo A.L te hard applaudisseren voor Timmer zou er toe ku leiden dat tienduizenden Philips-employés, vooral in de wikkelingslanden, zonder afvloeiingsregeling de stras gaan. Dat zou wel in heel schrille tegenstelling staan t eerbiedige behandeling van een aantal boze aandeelhoi in Amerika. Achttien miljoen gulden heeft de Raad vai stuur hun betaald, om te voorkomen dat Philips vooi Amerikaanse rechtbank beticht zou worden van misle van aandeelhouders. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezon stukken te bekorten. Citaten Graag wilde ik van u weten, of de citaten, die altijd in de rubriek 'Kerk en wereld' op de tweede pagina staan, ook in boekvorm zijn verschenen. Zo ja, welk boek? Mevr. A.C. Brandsma, DEN HAAG. (Naschrift: Voor de citaten wordt onder meer gebruikt ge maakt van 'Prisma van de ci taten' (Prisma 2704), 'SjÈ woorden en zegswijzen T bijbel' (Prisma 2729) eJ 'Groot Citaten Boek' (Kc Redactie.) Finale Mijn complimenten vooil wekelijkse bijlage Boeiend en veelzijdig. A. Boekestijn-Verduijn, DE LIER. AVO bevordert de integratie van gehandi capten daadwerkelijk Bij werk scholing en recreatie Bon. Ik wil graag nadere informatie. Naam: Adres: Postcode/plaats: Bon zenden naar: AVO, postbus 850,3800 AW Amersfoort Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden. Telefoon: 071-122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon- 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaa per maand f. 24,85 per maand 25, per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75, per jaar 284,50 per jaar f. 285, Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2