Bisschoppensynode weert gehuwden Kerk mist uitstraling „Meer ruimte voor gemengd gehuwden in Rooms Katholieke Kerk" ficidócSouacmi: brieven van lezer mT £ekióe6ou/ta/rii kerk wereld GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSouAOtit MAANDAG 29 OKTOBER 1990 PAGIN) Beyers Naudé terug in zijn oude kerk JOHANNESBURG Na 27 jaar heeft ds. C.F. Beyers Naudé gisteren weer in de Nederduitse Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika gepreekt. Dat geschiedde in Germiston ten oosten van Johannesburg tijdens een dienst waarin twee zwarten tot diaken werden aangesteld. Het was voor de eerste maal in de feschiedenis van de NG Kerk dat zwarten een ambtelijke unctie kregen. Kortgeleden heeft de NG Kerk haar lidmaat schap opengesteld voor niet-blanken. Beyers Naudé zei het te betreuren dat deze Kerk zich in 1857 opdeelde in vier afzon derlijke takken, de blanke moederkerk en de drie dochterker ken voor zwarten' kleurlingen en Indiërs. Ierse bisschop: IRA-leden zijn volgelingen duivel LONDONDERRY Leden van het verboden Ierse Republie- keinse Leger (IRA) zijn volgelingen, van de duivel, zo verklaar de de rooms-katholieke bisschop Edward Daly tijdens de be grafenis van een man die door IRA-terroristen gedwongen werd een auto met explosieven te besturen en daarbij om het leven kwam. „Zij kunnen zeggen volgelingen van christus te zijn en sommigen zijn ook nog zo hypocriet om naar de kerk te gaan, maar uit hun daden spreekt duidelijk dat zij de duivel volgen", aldus Daly. Volgens de bisschop zijn de „IRA en alle aanhangers van de organisatie de volmaakte opponenten van het christendom". Niets verwachten van het leven dat is het geheim van alle echte blijheid. (Van onze correspondent Aart Heering) ROME De kerk van het derde millennium heeft geen behoefte aan gehuwde zielszorgers. De zojuist afgesloten achtste bisschoppensynode laat daarover geen twijfel be staan. „In de discussie is het belang van het celi baat in een nieuw en hel der licht komen te staan", zegt het gisteren door de deelnemers gepresenteer de slotdocument. Zaterdag had ook de paus in zijn in het Latijn uitgesproken eindrede zich al scherp afge zet tegen de „systematische propaganda tegen het celi baat" en de „medeplichtigheid van de massamedia" daaraan. De door enkele Zuidameri- kaanse bisschoppen gedane suggestie om daar waar een schrijnend tekort is aan pries ters zogeheten viri probati (beproefde, deugdzame man nen) te wijden, kan volgens de paus 'niet in overweging worden genomen. Het gestel de probleem zal op andere wijze opgelost moeten wor den'. Maar op welke wijze, dat is uit de 215 gesproken en vier geschreven discussiebij dragen niet duidelijk gewor den. Een propadeutisch jaar voor aspirant-priesters, per manente educatie voor geeste lijken, een meer gedegen op leiding voor docenten en een grotere betrokkenheid van vrouwen met het wel en wee van het seminarie zijn de voornaamste voorstellen die de synode aan de Heilige Va der heeft gedaan. Maar daar mee worden nu niet direct de roepingencrisis in het Westen en het tekort aan priesters in de rest van de wereld opge lost. De paus aarzelde dan ook niet om zijn bisschoppen op te roepen om de hand ook eens in eigen boezem te steken door in ieders diocees te ana lyseren waar de kerk zelf faalt. Bovendien riep hij op tot groter activisme om met meer succes te kunnen wed ijveren met de bekerings drang van religieuze sekten. Aartsbisschop Jan P. Schotte, de secretaris-generaal van de bisschoppensynode, en kardinaal Lucas Moreira Neves, de relator van de synode, tijdens de persconferentie aan het slot van de synode. foto: ap Door ferm vast te houden aan een nieuwe etappe in de door van het Tweede Vaticaans overgeleverde dogma's zal de de Poolse paus ingezette res- Concilie, waar paradoxaal ge- achtste synode waarschijnlijk tauratie. Daarmee wordt de noeg de synode als instituut de geschiedenis in gaan als 'revolutie' ongedaan gemaakt juist uit is voorgekomen. Dat is tenminste de interpretatie die de paus en de bisschoppen zelf geven aan de net afgeslo ten vergaderingencyclus. De paus weet in zijn toespraak tot de synode zowel de daling van het aantal roepingen als de ontkerkelijking van de af gelopen decennia aan een 'verkeerde en soms tenden tieuze interpretatie van de le ring van het concilie. Maar de synode van 1990 geeft hoop dat dit pijnlijke verlies ongedaan gemaakt kan wor den'. Ook volgens mgr. Jan Schotte, de Nederlandse se cretaris van de synode, is het postconciliaire tijdperk nu de finitief voorbij. Op de zater dag gehouden afsluitende persconferentie deelde Schot te met duidelijke voldoening mee dat slechts 21 van de 240 deelnemers ook het concilie hadden bijgewoond. De overi gen waren zijn inziens dan ook 'minder aangeraakt door de in zekere kringen tijdens en na het concilie heersende euforie'. Dat laatste is inder daad waar. Van de acht tot nu toe gehouden synodes was dit ongetwijfeld de minst opwin dende. MINISTER PRONK: „Kerken moeten politiek kritisch volgen" UTRECHT De kerken moeten het beleid van minister Pronk kritisch volgen, want politici zeg gen wel veel, maar als het op de uitvoering aan komt.... Deze suggestie deed nota bene de minis ter zelf, zaterdag, op een bijeenkomst van her vormde en gereformeer de organisaties voor zen ding, werelddiakonaat en ontwikkelingssamenwer king. Meer dan driehonderd men sen waren afgekomen op de werkdag en hoorden met kennelijk genoegen de speech van de bewindsman aan. Hij legde in kort bestek uit wat zijn program is voor de ko mende jaren. Trefwoord daar in is het geïntegreerde beleid. Niet meer alleen ontwikke lingssamenwerking of milieu- of economisch beleid, maar een samenhangende visie is het parool. De kerken hebben naar zijn oordeel onder meer als taak de 'scheppingsgedachte' ver der te doordenken. Er is al wel een begin gemaakt met de studie naar de betekenis van het credo dat de aarde van God is, maar het is lang nog niet voldoende, aldus Pronk. Hij suggereerde voorts dat kerken culturele contac ten moeten leggen met chris tenen in de derde wereld. Daarbij moet het dan niet gaan om het uitdragen van westerse ideeën naar de derde wereld, maar om een bewe ging andersom; de 'ontwik kelde' landen van het noor den kunnen heel veel leren van de traditionele culturen van het zuiden. Pronk herin nerde in dit verband aan Uppsala 1968, de conferentie van de Wereldraad van Ker ken waarin ook werd gepleit voor missie van het arme zui den naar het rijke .noorden. „Helaas zijn we 'Uppsala' al lang weer vergeten", aldus Pronk. De bijeenkomst vond plaats in het kader van het thema dat hervormde en gereformeerde organen voor zending, we relddiakonaat en ontwikke- centraal Nederlandse Hervormde Kerk Bedankt voor .Opijnen en Tuil J. de Goel, emeritus predikant te Leeu warden. Gereformeerde Kerken Beroepen te Lemmer drs.H.K. Zijl stra te Tijnje en Nij-Beets; te Gel drop (herv.geref.) drs. L. Thijs te Ou derkerk aan den Amstel, die dit beroep heeft aangenomen. Beroepen te Andljk drs. A.W. Mol te Domburg en Westkapelle; te Lem mer drs.H.K. Zijlstra te Tijnje en Nij- Beets; te Geldrop (herv.geref.) drs. L. Thijs te Ouderkerk aan den Amstel. die dit beroep heeft aangenomen. Baptisten Gemeenten Beroepen te Delfzijl D.M. Stichter te Westerhaar. REFORMATORISCHE KERKEN AAN BISSCHOPPEN: LUNTEREN De rooms-katholieke bis schoppen van ons land hoeven geen antwoord te bedenken op de vraag of alle reformatorische christenen eerst rooms- katholiek moeten worden voordat ze de eucharistie mogen mee vieren; die vraag wordt namelijk niet gesteld. Wel vragen de gereformeer den, hervormden en luthera nen (die samenwerken in het verband van Samen op Weg) van de bisschoppen om meer ruimte voor gemengd gehuw den in de Rooms-Katholieke Kerk. Het is op dit ogenblik formeel niet mogelijk dat bij voorbeeld een gereformeerde man met zijn katholieke vrouw als regel de eucharistie mee viert; andersom kan wel. Deze vraag komt in de plaats van het voorstel om de bis schoppen te vragen naar de noodzaak tot 'terugkeer naar de moederkerk'. De gecombi neerde synode van de drie kerken besloot tot het laten vervallen van die vraag, mede omdat het antwoord bij voorbaat bekend werd veron dersteld, namelijk 'nee'. Dr. K. Blei, de algemeen-secreta ris van de Hervormde Kerk raadde de synodevergadering zo'n vraagstelling dan ook af. In de plaats daarvan kwam de vraag naar meer 'ruimte' voor gemengd gehuwden. Precies dezelfde vraag werd begin 1986 gesteld door dezelfde kerken in Rome, tijdens het bezoek aan de paus en aan het Secretariaat voor de Eenheid. Spelregels De synodes bespraken het hervormd gereformeerde- /rooms-katholieke rapport 'Maaltijd des Heren en Kerke lijk Ambt'. De daarin rapport uitgesproken fundamentele erkenning van de ambtsop vatting moet toch voldoende draagkracht zijn om de moge lijkheden die de oecumeni sche spelregels van de RK Kerk bieden, breder toe te passen, aldus de synode. Slechts dertien van de in to taal' 166 synodeleden stemden tegen. De grote aandacht van de Hervormde en Gereformeer de Rome-deskundigen voor dit rapport uit 1988 was voor al ingegeven door de pastorale nood aan de basis, zowel van gemengd gehuwden als van oecumenische groepen die verder willen dan de verschil lende kerkelijke regels toe staan. „Daarom richten we een appèl op de rk bisschop pen en vragen we onze eigen kerkeraden meer gebruik te maken van de mogelijkheden in de kerkorden voor gastvrij heid bij de viering van het Heilig Avondmaal," zo zei de gereformeerde oecumene-des- kundige dr. L.J. Koffeman. Hij erkende dat er ten aan zien van avondmaal en ambt grote verschillen tussen de RK Kerk en de Protestantse Kerken zijn, maar die ver schillen zijn er óók binnen de kerken zelf. De bij het rap port betrokken kerken (Rooms-Katholieke Kerk, Ne derlands Hervormde, Gere formeerde Kerken, Evange lisch Lutherse Kerk en de Oud-Katholieke Kerk) zijn het echter over één funda menteel punt eens: namelijk de theologische en spirituele betekenis van het ambt. Kritiek werd er overigens ook geuit op het eindrapport van de commissie, die er ruim zes jaar aan had gewerkt (in plaats van de beoogde twee jaar). Het rapport maakt sterk de indruk vanuit de rooms- katholieke visie te zijn ge schreven, zo zei ds. H. van der Veen-de Graaf namens de Re monstrantse Broederschap, waarnemer in het Samen op Weg-proces. Waarom worden bepaalde ontwikkelingen als zij in de richting van de Romana gaan, wel „van belangrijke oecume nische betekenis" genoemd en andere (vrouw in het ambt, pastorale werkers in de RK Kerk) niet als zodanig aange merkt? Verder was naar haar mening de functie van de ge meente bij de viering van de maaltijd des Heren onderbe licht. Voor Remonstranten is naast de gemeenschap met Christus de gemeenschap met de medegelovigen een essen tieel element. In het algemeen was volgens haar veel te wei nig aandacht geschonken aan 'het priesterschap aller gelovi gen'. Lof De bisschoppen oogstten, van onverwachte zijde, ook lof voor hun duidelijke reactie op het rapport. „Zij hebben gelijk dat convergentie (naar elkaar toe groeien) nog geen consen sus (overeenstemming) is," zei de Gereformeerde Bondspre- dikant dr. J. Hoek uit Vee- nendaal. Ook een andere Bonder, ds. P. van der Kraan uit Bleskensgraaf, sprak zich in deze zin uit. Naar zijn me ning was het Schriftgetuige nis, het hart van de Kerk, te veel op de achtergrond ge raakt. „Wanneer daarover geen helderheid bestaat, dan moeten we geen eenheid sug gereren die er niet is," zo nam hij een waarschuwing van de bisschoppen over. Hoek vroeg zich af of er wel voldoende overeenstemming bestaat op grond waarvan de kerkera den kunnen worden opgeroe pen ook andere gelovigen aan het avondmaal toe te laten. In eigen (Gereformeerde Bonds- )kring bestaat een grote terug houdendheid om aan het avondmaal deel te nemen. Zijn motie, om de kerkeraden slechts tot hernieuwde bezin ning op dit onderwerp op te roepen, kreeg de steun van slechts 24 synodeleden. Wel sprak de 'trio-synode' (zoals de gereformeerde syno devoorzitter ds. E. Overeem het uitdrukte) uit dat de groeiende toenadering in het rapport de vijf betrokken ker ken ertoe moet brengen meer vieringen van de maaltijd des Heren onder gezamenlijke verantwoordelijkheid te hou den. ENQUETE WERKGROEP KATHOLIEKE JONGEREN 's- HERTOGENBOSCH „Laten zien wat er on der jongeren leeft ten aanzien van kerk en godsdienst en daarmee aan de slag gaan". Dat is volgens drs. Harold Sei- del de belangrijkste func tie van de enquete die de Werkgroep Katholieke Jongeren onder voorna melijk katholieke jonge ren naar hun levensbe schouwing in de maan den augustus en septem ber heeft gehouden. De resultaten daarvan wer den afgelopen zaterdag met de nodige tamtam op de dertiende landelijke ontmoetingsdag van de WKJ (met naar schatting zo'n duizend deelnemers) in 's-Hertogenbosch be kend gemaakt. De enquête waarop volgens de WKJ door 8354 deelne mers is gereageerd bevestigt het bestaande beeld: er be staat een grote mate van ont kerkelijking (42 procent van degenen die reageerden twij felen aan het bestaan van God, 14 procent ontkent zijn bestaan en 52 procent voelt zich helemaal niet verbonden met een kerkgenootschap of levensbeschouwelijke groepe ring), het stelt verder dat jon geren geen antwoord hebben op de basisvragen rond le vensbeschouwing en tot slot dat jongeren warmte en uit straling in de kerk missen. Ook jongeren die nog wel naar de kerk gaan vinden het er in de kerk vaak doods en saai aan toe gaan. Het rapport dat zaterdag werd aangeboden aan mgr. J. Ter Schure, voorzitter van de bis schoppelijke contactcommissie voor jeugd en jongeren, doet vervolgens richting bisschop pen een aantal beleidsaanbe velingen. Het is zaak dat lei dinggevende figuren in de kerk duidelijk zijn en er niet om heen draaien. Jongeren zijn volgens,de enquete niet uitsluitend onverschillig, zij verlangen ook eerlijkheid en duidelijkheid. „Wederzijdse duidelijkheid in respect voor eikaars mening kan de enige basis vormen voor een zinvol le dialoog tussen jongeren en kerk. De huiver die nu vaak bij het jongerenpastoraat leeft om het onderwerp levensbe schouwing ter sprake te bren gen is volgens de enqueteurs niet terecht. Volgens hen be wijzen de open vragen in de enquete wat men aan opvat tingen kan los maken. Een tweede aanbeveling van de intiatiefnemers van de WKJ is te zoregen voor ver groting van de geloofskennis. Men moet, aldus het rapport, streven naar een gerichte uit breiding van de objectieve kennis omtrent het christelijk geloof op basis van de vragen van de jonge mensen zelf. Zomnder het bijbrengen van objectieve kennis over de ba sisvoorwaarden van het chroistendom ontnmeemt men de jongeren een eigen keuze te maken op het gebied van levensbeschouwing. In de derde beleidsaanbeve ling wordt gestyeld dat de kerk meer blijdschap zou moeten uitstralen, dat geldt met name voor de kerkdien sten. Gelovigen dienen dienen een oprecht en levensecht voorbeeld te geven van chris ten-zijn. Kritiek De enquete werd in augustus gepresenteerd als een lande lijk onderzoek over levensbe schouwing onder jongeren van 14 tot 25 jaar in het kader van het Willibrordjaar. Scho len met een katholieke en ocumenische signatuur wer den aangeschreven evenals instellingen voor hoger on derwijs. Daarnaast werden parochies benaderd en werd informatie media. Veruit de meeste jongeren die gereageerd hebben vaak klassikaal zitten op een middelbare school: 27 procent van de jongeren die geant woord hebben was 15 jaar en 24 procent was veertien jaar. De respons na het achttiende jaar is vrijwel nihil. Deelne mers boven de achttien jaar - in totaal 1142 jongeren - blij ken in het algemeen meer kerkelijk betrokken. De deel name in deze groep is voor het merendeel afkomstig uit parochies. Dat er uit de enquete weten schappelijke conclusies te trekken zijn wordt door som mige onderzoekers zoals de Utrechtse godsdienstpedagoge mevrouw T. Andree, in twij fel getrokken. Ook werden er kritisch gereageerd op de hy- persnelle verwerking van de resultaten van de enquete. Volgens vicaris-generaal J. Zuidgeest van het bisdom Rotterdam was de bisschoppe lijke contactcommisie niet in de enquete gekend. Dit werd door mgr. Ter Schure van Den Bosch weer ontkend. PAUL VAN VELTHOVEN Het rapport Wat bezielt de jongeren is voor 5,- te be stellen bij de Werkgroep Ka tholieke Jongeren. Postbus 106, 1610 AC Bovenkarspel. Baptisten moeten zwijgen over homo - predikant DEVENTER Het bestuur van de Unie van Baptistenge meenten heeft de algemene vergadering geen kans gege ven te spreken over de weige ring om ds. A. Gietema uit Assen te erkennen als Unie- voorganger. Vorige maand wees de alge mene vergadering homosek sualiteit als onbijbels af. De vergadering weigerde toen ds. R. Venema uit Utrecht te er kennen, omdat hij homosek sualiteit niet in strijd met de bijbel acht. Voorzitter W.J. Blanken sneed tot groot ongenoegen van de vergadering eind vori ge week elke discussie op de algemene vergadering steeds af. „Over Gietema voeren wij hier niet het woord. Het Unie-bestuur acht uw vragen en opmerkingen niet ontvan kelijk". Een motie waarin het beleid van de commisie voor de opleiding wordt afgekeurd, werd dan ook niet in bespre king gegeven. Een vertegenwoordiger uit de gemeente Assen noemde de houding van het bestuur schandalig. Hij vond het „ab surd" dat zijn gemeente, die zeer tevreden is over Giete ma, geen enkel argument voor diens afwijzing heeft ge hoord. Politieke lijkenpikker De Nederlandse gijzelaars in Irak en hun familieleder, Nederland dringen aan op diplomatieke actie van Den H; er Als ons land een 'elder statesman' (Luns bijvoorbeeld) n ïi' president Saddam Husayn zou sturen, of een bekende v,r° balier (Van Basten, of liever nog Gullit die misschien belijdend moslim wordt aangezien), dan zouden de in gevangen diplomaten, zakenlieden, reizigers en bagger di uit Holland mogelijk permissie krijgen om te vertrekken d a De laatste weken strooit de Iraakse dictator met vrijgin{ den alsof het pepernoten zijn. Waarom zou Nederland ook proberen een graantje mee te pikken? Omdat, vindt nister Van den Broek, zoiets een ernstige breuk met de in nationale solidariteit zou zijn. En omdat leden van de anti-Husaynfront zich geen knieval voor de potentaat 1? nen permitteren. HOE hard het ook moge klinken in de oren van Husa gevangenen en hun bezorgde bloedverwanten, het is heti^ ge juiste standpunt. Des te verwerpelijker zijn de solo-ac van publiciteitsbeluste, egotrippende ijdeltuiten van het t Edward Heath. De Britse ex-premier wist in Baghdad de fj Engelse gijzelaars los te praten. Niet de tweehonderd op hij had gehoopt, maar genoeg voor een mooie foto in het milie-album: dankbare landgenoten omringen de voorma regeringsleider, die en passant oude vijandin Thatcher e laat zien hoe men succesvol internationale diplomatie drijft. De ex-gijzelaars zij hun bevrijding van harte gegi maar in al hun blijheid zijn dit schrijnende beelden. POLITIEKE opportunisten hebben zich vanaf het allen ste begin op de Iraakse gijzelaffaire gestort. Niets 'scoort' melijk zo goed bij het thuisfront als een geslaagde, humijj taire eenmans-missie. Figuren als de Amerikaanse aspin.j president Jesse Jackson en de Oostenrijkse president Kr Waldheim (uitgerekend hij) zaten al in het vliegtuig n r Baghdad, voor iemand de woorden 'schending van de m senrechten' had kunnen uitspreken. v In die rij van politieke lijkenpikkers heeft zich in ons 1; nu Janmaat gemeld. Naar het voorbeeld van Waldheim is^ bereid internationaal een figurantenrol te spelen in een gi propagandaspot voor Saddam Husayn. Zijn hoofddoel is teraard daarmee goede sier te maken voor zijn partij i Centrum Democraten. F DaNK zij de vrijwillige medewerking van onverantwie delijke, politieke opportunisten als Janmaat weet Iraks pin dent volop munt te slaan uit de aanwezigheid van de schuldige buitenlanders, die hij in strijd met alle beginsfj- van het volkenrecht tot zijn gevangenen heeft gemaakt. de eerste plaats dienen zij als 'menselijk schild' voor de gi brieken, waar bij een aanval van de internationale stu macht de eerste bombardementen worden verwacht. In s huidige fase fungeren zij tevens als onderhandelingsobjee en imago-verbeteraars. BlJ elke 'geslaagde' transactie stijgt het prestige van i dam Husayn. Na elke met succes bekroonde ontvangst 1 een buitenlandse smekeling ook als het resultaat sle j beperkt is wordt het voor sommigen moeilijker de o weldiger van Kuwayt te zien als de gewetenloze usurp die hij in werkelijkheid is. Saddam Husayn tracht het g laars-wapên te benutten voor het zaaien van tweedracht sen de meest vooraanstaande leden van het internatioi VN-front. HET afgelopen weekeinde hebben de Europese regerii leiders bewezen de rug recht te willen houden, door overleg met Saddam Husayn over het vrijlaten van gijzel; vastbesloten van de hand te wijzen en privé-acties als van Janmaat zoveel mogelijk te ontmoedigen. Tegeno Saddam Husayn kan en mag slechts één principe gele Irak dient onmiddellijk alle gijzelaars te laten gaan, en zonder tegenprestatie, zonder vriendelijk 'verzoek en zon dankjewel. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezond stukken te bekorten. Gehuwde priesters De opwinding die in het Vati- caan over gehuwde priesters is ontstaan, is totaal ongegrond. Vanaf het begin heeft de kerk gehuwde priesters gekend. Te beginnen met Petrus en enige andere apostelen die omwille van het Rijk Gods, maar voor al om hun aanbeden God en Heer Jezus Christus, die zij in tens lief hadden, hun vrouwen achterlieten. En met hun vol ledige toestemming. En met dien verstande dat deze vrou wen niet onverzorgd achter bleven. In deze vorm zijn er altijd naast de ongehuwde priesters ook gehuwde pries ters geweest. Dat was een we derzijds groot offer. Maar dat brachten zij omdat zij dat Je zus volkomen waard aefti Dat betekende dus niet achterstelling van het hu lijk, maar zoals gezegd achterlaten van alles wat dierbaar was. Om eenmaal duizendvoudige ervoor t< te ontvangen. En dat gold beide partijen. Men gekx toch in het hiernamaals, dét was de consequentie, moeilijkheid nu is, dat mei helemaal geen weet meer heeft waar een celibatair 1 vast zou kunnen vinden, minder men immers „geloi van bijbel en traditie kei heeft, hoe groter de problei worden in deze tijd waar lichamelijke troef is. Toch i meer edelmoedigheid dan i denkt. T. Smit, VOORSCHOTEN. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon- 071-122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f 24,85 per maand f 25,8! per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,1( per jaar 284,50 per jaar 285,51 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2