Lutheranen toegetreden tot Samen op Wegproces CeidócOotwcwt: AVONDJE UIT? KIJK INDE KRANT. het Binnenhof kerk wereld Een ontredderde mysticus GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eüLe Qowuvnt ZATERDAG 27 OKTOBER 1990 PAGI -N „Machtsstrijd" in Unie van Baptistengemeenten DEVENTER Er is „een machtsstrijd" gaande in de Unie van Baptistengemeenten. Deze hartekreet slaakte de Zwolse predi7 kant K. Corporaal gisteren op de algemene vergadering te De venter. Enkele jaren geleden werden Baptisten nog op grond van hun bekwaamheden gekozen in de diverse commissies van de Unie. Tegenwoordig is het veel belangrijker of zij tot de réchter- of linkervleugel behoren en welke vleugel de meeste stemmen in de commissie krijgt, zo legde Corporaal uit. „We zijn bezig stempels te plakken en mensen in hokjes te stoppen", aldus de predikant. „Op deze manier lopen we vast, we zitten op een heilloze weg. Deze machtsstrijd hoort niet thuis in de gemeente van Christus". De gemeente Zwolle onthoudt zich .daarom de laatste tijd van stemming als er vacatures zijn. Gorbatsjov onder heiligen in Italiaanse kerk TERNI Sovjetpresident Michail Gorbatsjov in een blauw kostuum en zijn vrouw Raisa in een rode jurk staan naast Christus, paus Johannes Paulus II en de apostelen afgebeeld op een mozaïek dat kortgeleden is onthuld in de H. Hartkerk in de Italiaanse stad Terni. Het mozaïek van 60 m2 boven het hoofdaltaar is inmiddels de belangrijkste bezienswaardigheid van Terni, ongeveer honderd kilometer ten noorden van Rome. Met de ene hand op de borst en de andere'in de maag streek lijkt de glimlachende president de paus te volgen die de menigte zegent. Het kunstwerk geeft de ontmoeting weer van de Sovjetpresident en de paus op 1 december vorig jaar. „Het is een weergave van het geloof in de werkelijkheid van van daag", zegt de 70-jarige broeder capucijn Ugolino, die het mo zaïek heeft ontworpen. door Marinus van der Berg Bejaardenbijslag Komt er in de toekomst bejaardenbijslag? In ieder geval gaan er stemmen op die dit bepleiten. De bejaardenbijslag zou een tegemoetkoming zijn voor de extra kosten die gemaakt worden door hen die de zorg op zich neen Voor een hulpbehoevende oudere. De bejaardenbijslag zou ook een vergoeding betekenen voor de zorg die men aan de hulpbehoevende oudere geeft. Men is dan vaak een in huis of dichtbijwonende kin. Dat kind il dan vaak weer een dochter of een schoondochter. Er zit wel een zekere redelijkheid in het idee van een bejaardenbijslag. Er zijn niet alleen extra kosten, maar thuiszorg met zo min mogelijk betaalde beroepszorg, zoals bejaarden en gezinsverzorging, is goedkoper dan zorg in een tehuis. Bovendien kan bij toenemende thuiszorg tegemoet gekomen worden aan de wens van de meesten om tot het einde van het leven toe thuis te blijven. Bovendien is het een hele gewone en ook gestimuleerde zaak aan het worden dat vrouwen een betaalde baan buitenshuis hebben. Het hebben van een betaalde baan wordt als een recht beschouwd en nieuwe wetgeving gaat uit van de zelfstandigheid van iedere vrouw. 'Een flinke meid kent haar recht.' Wie nu thuis de zorg heeft voor een hulpbehoevende oudere kan geen werk buitenshuis hebben, wordt dus belemmerd in haar ontwikkeling en daar mag wel een financiële vergoeding tegenover staan. Er zit dus veel redelijks in het voorstel van een bejaardenbijslag. Maar de vraag is hoe wenselijk uit alles is. Op het platteland zijn tot de dag van vandaag nog heel wat families, gezinnen die de zorg hebben voor een hulpbehoevende oudere thuis. Regelmatig is dat een onderdeel van het erfdeel. Velen willen er naar buiten toe niet over spreken welke gevolgen dit vaak heeft voor het dagelijkse leven. Er zijn zeker ervaringen die spreken van een geestelijke verrijking. Er zijn mensen die dit zonder veel moeite doen. Maar er zijn ook velen die veel (teveel) moeten inleveren en waar er ongewenste konsekwenties zijn voor het eigen gezin. De invoering van i bejaardenbijslag kan op allerlei manieren de relatie tussen de hulpbehoevende ouder en zijn of haar kind beïnvloeden. Er ontstaat een soort werkgevers- werknemersrelatie zonder dat er duidelijke afspraken bestaan over rechten en plichten. Er kan binnen families gemakkelijk een afschuifsysteem ontstaan: 'wie er geld voor ontvangt, moet ook het werk maar opknappen.' Ik noem maar eens twee mogelijke gevolgen. Het is ook bekend dat je laten helpen met wassen en aankleden door een betaalde beroepskracht voor velen 'emotioneel gemakkelijker te aanvaarden is, dan wanneer ditzelfde door een eigen kind moet gebeuren. Ben ik nu een tegenstander van de mogelijkheid van bejaardenbijslag? In het begin heb ik gezegd dat er zeker redelijke en goede argumenten voor zijn. De gezinnen die voor een hulpbehoevende oudere thuis zorgen ondervinden vaak veel beperkingen en hebben extra onkosten. Dat vrouwen belemmerd worden i het hebben van een baan buitenshuis wil ik niet onderschatten. Toch zijn er nog veel open vragen, zoals de hoogte van de bijslag en aan wie ze moet worden uitgekeerd. Aan de hulpbehoevende die dan weer d hupgevende betaalt of direct aan de hulpgevende? Open vragen zijn er als je je afvraagt hoe dit de ouder-kind-relatie zal beïnvloeden. Niet alle ouder-kind relaties zijn open en vlekkeloos-verlopende relaties. Kunnen er niet gemakkelijk nieuwe vormen van geweld door ontstaan? Er zijn nog altijd mensen die het als kinderplicht zien om te zorgen voor hulpbehoevende ouders. Ook hiervoor kun je vragen hebben en het is de vraag of geld in deze meer of minder vertroebeld zal werken. Komt er bejaardenbijslag? Misschien ziet u het wel als zeer wenselijk en hebt u minder vragen dan Ik. LUNTERËN Ruim ze ven jaar na de eerste be sprekingen is de Evange- lisch-Lutherse Kerk gis teren officieel begroet als partner in het Samen op Weg-proces waarin tot dusver de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland tot een her enigde Kerk poogden te komen. Voor het eerst namen de Lutherse synodeleden deel aan de gezamenlijke vergadering van de her vormde en gereformeer de synodes. Na de be groeting door de her vormde praeses ds. B. Wallet mocht de presi dent van de lutherse sy node, dr. C.F.G.E. Halle- was, het ochtendgedeelte van de combisynode voorzitten. In Nederland vormen de Lu theranen maar een kleine kerk met ongeveer 14.000 be lijdende leden. Wereldwijd zijn er zo'n 60 miljoen geeste lijke nazaten van de Duitse Kerkhervormer Luther. Op internationaal niveau kwa men de calvinistische en lu therse kerken al in 1973 tot overeenstemming in de 'Leuenberger Konkordantie', waarin wordt uitgesproken dat de onderlinge verschillen niet meer kerkscheidend zijn. De toetreding van de Luthe ranen tot het SoW-proces mag volgens Wallet niet als here niging worden opgevat omdat- er nooit een afscheiding tus sen calvinisten en lutheranen is geweest. Beide confessione le families zijn, net als de do perse beweging, authentieke loten aan de Reformatie-stam. De lutherse synode besloot in 1985 om samen op weg met de Hervormde en Gereformeer de Kerken te gaan. Een niet gering deel van de lutherse gemeenten voelde zich door dat besluit overrompeld en overvallen, schrijft prof. dr. S. E. Hof in 'ELK voor elk', de informatiekrant voor Luthers Nederland. Deze gemeenten wilden het liefst dat het be sluit zo snel mogelijk zou wor den teruggedraaid. Inmiddels hebben dit jaar op een enkele uitzondering na de lutherse gemeenten positief gereageerd op een interne be leidsnota over het SoW-pro ces. „Geen massaal nee tegen SoW, maar een ja onder be paalde voorwaarden: garan ties voor het behoud van het lutherse tegoed (kerkelijke gemeenschappen, traditie en identiteit)," aldus Hof. Terwijl SoW bij de hervorm den en gereformeerden van meet af aan ook een beweging van onderen was, had het bij de lutheranen meer weg van een beweging van de top (sy- rïode) die tegen de stroom van de basis in ging. Of de luthe ranen volwaardige partner zullen zijn, hangt volgens Hof dan ook meer van de plaatse lijke gemeenten dan van ge meenschappelijke synodever gaderingen af. De synodes van de Hervorm de Kerk en de Gereformeerde Kerken kwamen in 1973 voor het eerst bij elkaar. In 1986 spraken beide kerken uit dat ze zich in staat van hereni ging bevinden. Hoelang het nog zal duren voordat beide kerken, die bij de Afscheiding en de Doleantie in de vorige eeuw uit elkaar gingen, weer één zijn, durft geen zinnig mens te voorspellen. Enkele jaren geleden werd er in SoW-verband gesproken over 20 tot 25 jaar. Beroofd van hun moskee Moskee Nu de Islamitische Palestijnen de Al Aqsa-moskee in Jeruzalem niet meer mogen betre den op last van de Israëlische politie, nemen zij genoegen met een plaatsje van de moskee. De moskee in Jeruzalem is de op twee na belangrijkste heilige plaats voor moslims. n IKV adverteert tegen ingrijpen in Golfconflict DEN HAAG De kerkelijke vredesbewegingen Pax Crhis- ti Nederland en het IKV zijn een advertentiecampagne be gonnen tegen militair ingrij pen van .de Verenigde Staten in de Perzische Golf. „Militair ingrijpen is een heil loze weg, die vele slachtoffers zal veroorzaken en een lange nasleep van negatieve politie ke gevolgen met zich zal brengen", aldus de beide vre desbewegingen. Zij menen, dat de economische boycot van Irak „eensgezind en ge duldig" moet worden volge houden, totdat dat land zich uit Kuwayt terugtrekt. In een advertentie die vandaag in een aantal kranten is gepubli ceerd, verlangen beide vre desbewegingen, dat de sche pen eh troepen in het Golfge- bied onder het gezag van de militaire stéf van de Veilig heidsraad worden gebracht. Dat zou moeten gebeuren overeenkomstig artikel 47 van het Handvest van de Ver enigde Naties. Bovendien zou de troepenmacht moeten wor den beperkt tot een uitslui tend defensief Geweten heeft even weinig te maken met politiek als met hoffelijkheid. R.B. Sheridan DREIGING MET ACTIES Belgische pastoors eisen hoger salaris BRUSSEL De geeste lijken in België eisen een hoger salaris. Zij willen dat het ministerie van justitie hun salarissen verhoogt met de 'inhaalpre- mie' van 1200 frank (66 gul den) die per 1 juli dit jaar aan vrijwel alle ambtenaren is toegekend. De Christelijke Bond voor de Overheidsdiensten (CCOD) heeft het ministerie een ulti matum gesteld. Als het voor 5 november 1990 niet reageert op een verzoek tot onderhan delingen over de toelage, gaat de vakbond zich bezinnen op acties. CCOD-bestuurder J. Van der Eeken wil nog niet zeggen, aan welke acties wordt gedacht, maar hij noemt als voorbeeld het ver tragen door de pastoors van de verplichte afdrachten aan de bisdommen. De van de erken- gen sinds het midden van jaren tachtig het minimum loon: ongeveer 58.000 frank (3200 gulden). Daarvoor moes ten zij het volgens Van der Eeken met een „aalmoes" doen. Zij hebben gratis huis vesting, maar omdat dat wordt beschouwd als inko men in natura moeten zij daarover belasting betalen. Het ministerie van justitie weigert volgens de vakbonds bestuurder de premie toe te kennen, omdat de begroting er niet in voorziet. Veruit de grootste groep on der de geestelijken zijn de 4600 rooms-katholieke pas toors en onderpastoors. Onge veer een kwart van hen zijn lid van de beroepsorganisatie 'Sol Omnibus Luceat' (Moge de zon voor allen schijnen), die 15 jaar geleden is opge richt, mede om een betere sa lariëring af te dwingen. De vereniging wordt niet door de bisschoppen erkend. „Wij hebben daar nooit om ge vraagd", aldus voorzitter L. Lammens, pastoor in het Limburgse dorp Brustem. De vereniging en de CCOD streven ernaar, dat het minis terie het minimumloon voor de geestelijken afschaft en loonschalen invoert, zodat geestelijken een carrière kun nen plannen. Ook vinden zij dat er een einde moet komen aan de vaak zeer slechte fi nanciële situatie van de geë- meriteerde priesters. Volgens Van der Eeken heb ben de bisschoppen zich niet over de actie uitgelaten. „Zij zijn voor noch tegen ons". De bisschoppen verdienen overi gens aanzienlijk meer dan hun In Parijs is deze week de marxistische filosoof Louis Althusser (spreek uit: Altusér) begraven. Hij was een achttien ka raats communist die straf fer in de leer was dan zijn eigen partijleider en een idool van de Franse stu denten in de jaren zestig. De laatste tien jaar van zijn leven bracht hij gro tendeels in een psychia trische kliniek door. Hij was ontoerekeningsvat baar verklaard nadat hij op 17 november 1980 in een vlaag van verstands verbijstering zijn vrouw had gewurgd. De dood van Althusser valt samen met het verschijnen deze week van een speciaal katern van de Nouvel Obser- vateur, de spreekbuis bij uit stek van de Franse intellec tuelen. Onderwerp: het den ken van vandaag. Een groep prominenten vtordt aan het woord gelaten. Het ooit door de Observateur zo sterk om helsde marxisme wordt dood gezwegen met het verontrus tende gemak waarmee de me dia nieuwe idolen en denk beelden op het schild hijsen en de trouw aan vroeger bele den idealen opzeggen. Althusser moet in de laatste jaren van zijn leven aan een toenemende ontreddering ten prooi zijn gevallen. Hij bleek al lang voordat hij zijn vrouw vermoordde last gehad te hebben van zenuwstoornissen die geregeld tot ziekenhuisop name leidden. Tegenover de katholieke filosoof Jean Guit ton, die op school zijn leraar was geweest, verklaarde Al thusser in 1978: „Mijn gedach- tenwereld bestaat niet meer. Ik kan niet meer denken Een desastreuze constatering voor een man die altijd had gemeend dat hij als filosoof nooit mocht twijfelen. Het predicaat dogmatisch had hij zich altijd gewillig laten aan leunen, zo schreef hij aan Guitton. Tenslotte waren alle grote bouwers van denksyste men zo geweest. Duisternis Aan het eind van zijn leven koesterde hij geen enkele illu sie meer. In antwoord op een geestverwant die hem nog maar kort voor zijn dood had willen troosten door te wijzen op zijn roem als filosoof zei hij dat hij „bekend was op grond van zijn bekendheid" (connu pour sa notorieté). Inderdaad, weinigen konden zonder omhaal van woorden zeggen op welke kwaliteiten die bekendheid nu inhoude lijk gebaseerd was. Als filo soof bleek hij, zachtjes uitge drukt, niet tot een van de meest leesbare te behoren. Waarschijnlijk was hij onver taalbaar en in het buitenland wist men hooguit dat hij be langwekkende boeken schreef en een prominent lid was van de Franse communis tische partij. Tegenover Guitton betreurde hij dat hij nooit de transpa rantie had kunnen bereiken die het werk van zijn leer meester siert. „Daarom heb ik" zo luidt Althussers ont hullende antwoord en dan noemt hij dichters en filoso fen als Mallarmé en Heideg ger die hij heeft nagevolgd en evenmin om hun grote hel derheid bekend staan - „de duisternis in praktijk ge bracht door een zo groot mo gelijke duisternis ('het obscu- rum per obscurius')". Het begon allemaal heel an ders. In zijn middelbare schooltijd in Lyon was Al thusser een gedreven katho liek die actief was in het apo stolaat. Maar na de oorlog zei hij het katholicisme vaarwel. Net als zovele andere geeste lijk ontheemden die uit de oorlog tevoorschijn kwamen, was hij op zoek naar een nieuwe overtuiging die rich ting kon geven aan zijn leven. Hij vond die heilsleer net als Sartre in het marxisme. Volgens de politieke denker Raymond Aron die de preten ties van deze „idealisten" op hun houdbaarheid onder zocht, was Althusser iemand die „van de ene heilige fami lie naar de andere (te weten de communistische partij) was overgestapt. Vrij vertaald was Althusser een typische repre sentant van die Parijse gekte die filosofeerde zonder zich aan de realiteit ook maar iets gelegen te laten liggen. Hij verschanste zich in het hart van de marxistische doctrine om van daaruit de onont koombare loop van de ge schiedenis te kunnen vaststel len. Hij verzette zich dan ook heftig toen partijleider Geor ges Marchais in een poging zijn partij een wat minder schrikwekkend aanzien te ge ven voorstelde „de dictatuur van het prolelariaat", (aan wie nu eenmaal in de marxis tische doctrine een leidende rol was toebedeeld), te schrap pen. Vriendschap Achter die steilheid gaat het verhaal schuil van de bijzon dere vriendschap die tussen de leerling Althusser en zijn leermeester, de stokoude Guitton (90) is blijven bestaan, hoe verschillend hun opvat tingen ook waren. In brieven die Guitton enige jaren gele den publiceerde in zijn auto biografie getuigt Althusser van het grote respect voor Guitton, die in hart en nieren een katholiek filosoof is ge bleven. Guitton heeft in Frankrijk een speciaal aanzien door de Louis Althusser manier waarop hij met tegen standers en andersdenkenden is omgegaan zonder zijn eigen opvattingen prijs te geven. Hij bleek een vriend in slechte dagen. Tot aan zijn dood heeft Guitton Althusser regelmatig opgezocht. Op een van die bezoeken ont dekte hij dat Althusser naast de werken van Lenin die van Teresa van Avila had staan. Wat was volgens Guitton wat Althusser zijn leven lang be woog? Volgens Guitton werd hij in feite voortgedreven door het zuiverste mysticisme. Het pure marxisme was net als het katholicisme voor Al thusser een middel geweest om te kunnen overleven. Maar in 1978, toen hij aan Guitton schreef dat zijn den- kwereldd was ingestort, stond hij opnieuw met lege handen net als na de oorlog toen het kathlicisme voor hem niet meer leefbaar bleek. Vlak FOTO: AP voordat hij de hand aan zoijn vrouw zou slaan vroeg hij aan Guitton, vriend van achteree- nopvolgende pausen of deze voor hem een bezoek aan de paus kon regelen. Volgens Al thusser moesten Rome en Moskou met elkaar overleg gen om een wereldcrisis af te wenden. Hij was ver heen, het tekende zijn ontreddering. Toen hij aan Guitton schreef dat zijn denkwereld was inge stort, vroeg hij hem tevens hoe hij de (katholieke) taal van Guitton weer zou kunnen leren spreken en....om zijn gebed! Guitton schreef terug dat hij zijn zelfstandigheid niet wilde aantasten. „Maar aangezien ik de overtuiging ben toegedaan dat het geloof waar is, moet ik wel wensen dat wij ons in haar kunnen verenigen". Wat Althusser daarop geantwoord heeft, is niet bekend. PAUL VAN VELTHOVEN ed Philips en de huisbankier De laconieke, om niet te zeggen ijzige reactie van pr« Lubbers en zijn minister van financiën eind vorige wei het kritische begrotingsverhaal van de president van di derlandsche Bank kon nauwelijks dodelijker. Ach, zei bers, de bladeren vallen weer en presidenten van Nederilg sche Banken worden daar altijd erg neerslachtig van. v Kok moest beleefdheidshalve iets voorzichtiger omspri'c met zijn partijgenoot. Hij had het sombere relaas van Di berg naar eigen zeggen dan ook opgevat als een „steun rug van het kabinet". Donderdag, op de dag dat het alarmerende i het wereldwijd schrappen van 45.000 banen bij Philip kerid was geworden, verklaarde minister Andriessen economische zaken in de Kamer het sombere betoog vj „huisbankier van de staat" wèl ernstig op te vatten. „Je niet precies te doen wat je huisbankier zegt, maar je hem wel serieus nemen", aldus Andriessen. Het is naa oordeel van de bewindsman evenwel nog te vroeg om tt gen dat de hoogconjunctuur volgend jaar omslaat. DuiSENBERG voelt zich minimaal één keer per jaar g pen om in de beste Zijlstra-traditie de rol van Harer 1 teits Leedaanzegger te spelen. De nationale huisbankier bij die gelegenheid een ernstig vermaan tot het landsbes "J Het financieringstekort en de staatsschuld zijn te hoo g rijksuitgaven te fors en onvoldoende beheersbaar en de dl heid solt op onverantwoorde wijze met de economische Het is als in het leerzame verhaal van Peter en de Wol je maar vaak genoeg alarm slaat, krijg je ooit wel eens g De vraag is alleen of iemand je na het zoveelste valse j nog serieus neemt. DaT Duisenberg voorlopig nog een serieus te nemen fjhl is, lijdt geen twijfel. Dat zijn waarschuwende betoog snijdt, valt evenmin te ontkennen. De president van d< derlandsche Bank heeft het zich dit keer echter wel er makkelijk gemaakt, en dat mag men hem verwijten. I P zijn goed recht om de rijen van de kabinetskritikaste 1 versterken. Maar het wordt wat minnetjes, als hij zelfs r begin van een oplossing aandraagt voor het dilemma d; dens de afgelopen Algemene Beschouwingen reeds uil. treure is geschetst. Het is hoogst onduidelijk waarom Du berg zich uitgerekend nu heeft gemengd in een disc e waarvan de politiek heeft bepaald dat ze pas het koijel voorjaar weer zal worden opgerakeld. Wie of wat is daa 1 gediend? Toen de inkt van de Rijksbegroting nog nat was, \vj deskundige outsiders al te melden dat Wim Kok zich- ontpopt als een onverbeterlijke optimist. Zijn raming va toekomstige financieringsprobleem van de overheid alom als veel te laag beschouwd. Wij allen mogen de ha u dichtknijpen als straks bij de „midterm review" blijkt dr£ overheid in de eerstkomende jaren daadwerkelijk sl voor vijf miljard gulden hoeft om te buigen. Realistisch! mingen gaan uit van een bedrag tussen de tien en tv miljard. Ook Duisenberg zit met vijftien miljard in die De rentelasten konden wel eens aanzienlijk hoger uit\ dan het kabinet aanneemt, de contractlonen konder eens meer stijgen als gevolg waarvan de koppeling duurder wordt dan begroot. Dat onder Lubbers III vo< eerst in de Nederlandse parlementaire geschiedenis all nisters binnen hun begroting blijven waar Kok v gaat gelooft natuurlijk ook geen mens. Kortom, er reden om aan te nemen dat straks de bezuinigingsmi11 moeten worden geslepen om veel dieper te snijden dan uit Den Haag tot dusver officieel wordt verkondigd. A 1 Golfcrisis zich in negatieve zin ontwikkelt kon het alle nog wel eens vele graden erger worden. „Dat laat ik dai i maar buiten beschouwing", aldus het orakel van de Nu landsche Bank. En dat is juist het probleem. Niet alleen de Golfcrisis ii1 onzekere factor. Het geldt voor de meeste factoren wa1 zowel Kok als Duisenberg hun toekomstvisies baseren,' kan tegenvallen, maar anderzijds kan het ook verschri' lijk meevallen. Vrijwel alle brood etende profeten i menland hebben zich na de beurskrach van New York chelijk gemaakt met hun Cassandra-voorspellingen. schijn-exactheid van de rekenmeesters is in de afgelopei ren keer op keer door de economische feiten gelogensi Enige bescheidenheid zou ook Duisenberg sieren. Te daar ook een financieringsprobleem van vijftien miljarc wel oplosbaar mag worden geacht. Anders dan bijvoorl, dr. Rutten heeft Duisenberg echter niet de moeite genq een oplossing aan te geven. En dat is een zwaktebod. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Koopmansstraat 9. Rijswijk. Telefoon 070 - 3190 933 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Abonnee service Telefoon. 070 - 3190 885 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon 070-3950 101. van ma. t/m vr. van 18.00 tot 20.00 u. op za. van 14.00 tot 18.00 u Abonnees die tevens de Delftsche- of Westlandsche Courant ontvangen, verwijzen wij voor de-nabezorging naar dé mededelij daarover in de betreffende uitgave. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betalingBij betaling per acceptgirotó per maand f. 25,10 per maand 2| per kwartaal f 74,80 per kwartaal f. 7 per jaar f. 293,45 per jaar f. 291 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Uitsluitend in combinatie met de Haagsche Courant. Informatie en tarieven over KLEINTJES-advertenties tel. 070-3950 304 over andere vormen van advertenties en contracten tel. 070 - 3190 792 Tarieven worden op aanvraag verstrekt. Telefax voor uitsluitend advertenties 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2