„Eucharistie/avondmaal vieren sticht niet automatisch eenheid" £eidóc Soiw(Mile Niet meer investeren in 'techniek' van onderwijs kerk wereld DR. TEIJE BRATTINGA: Geen visum voor Cardenal Stop het stierenvechten! mT CddAcSoUACmt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócScHvumt DONDERDAG 25 OKTOBER 1990 PAGIN, N Bisschop Moïler: kracht Dokkumer bron zit in gebed GRONINGEN De geneeskracht van de Bonifatiusbron zit niet in de samenstelling van het water. Als een bezoek aan de bron voor mensen geestelijk of lichamelijk heilzaam is, komt dat omdat bij de bron mensen bidden, geloven en vertrouwen op God. Dat zegt dr. J.B.W.M. Möller, de bisschop van Gronin gen. Möller, onder wiens bisdom ook Friesland valt, schrijft in het Informatiebulletin voor het bisdom Groningen van deze maand dat het niet uitmaakt waar de 'echte' bron zich in Dok- kum nu eigenlijk heeft bevonden. Zoals bekend betwijfelen en kele historici dat de bron zich bij de vijver (dobbe) van de hui dige Bonifatiuskapel bevindt. Volgens sommigen is de bron te vinden onder het Marktplein in Dokkum. Kerkbladen in voormalige DDR in grote problemen NÜRNBERG Het voortbestaan van de protestantse kerkbla den in de voormalige DDR staat op het spel. Volgens de hoofd redacteur van de 'Mecklenburgischen Kirchenzeitung', Her mann Beste, zitten deze bladen, die voor de omwenteling een belangrijke rol in de politieke discussie hebben gespeeld, „fi nancieel aan de grond". Alleen als het westen bereid is geld in de bladen te steken of als zij nieuwe partners weten te vinden, kunnen de kerkbladen blijven bestaan, aldus de hoofdredac teur. De vijf protestantse kerkbladen in de voormalige DDR, die samen een oplage van 150.000 exemplaren hebben, kregen in 1988 een sterke groei van het aantal abonnees te verwerken, omdat zij in de woorden van Beste „publiceerden over zaken die de omwenteling voorbereidden". Het is goed voor een man dat hij het juk in zijn jeugd draagt. Jeremias, Klaaglied 3, 27 FRANSE RECHERCHE VERDACHT VAN MACHINATIE Belgische dominee blijkt vermoord (Van onze correspondent Bob van Huët) PARIJS In het bos van Rambouillet is het stoffelijk overschot gevonden van Jo seph Douce. Volgens de eerste resultaten van het gerechte lijk laboratorium in Parijs is het lichaam dat vorige week werd gevonden door een pad denstoelenzoeker "vrijwel ze ker" dat van de verdwenen Belgische dominee. De met de zaak belaste onderzoeksrech ter Courcol heeft dat gisteren bekend gemaakt. Nadere ana lyses zijn nodig vanwege de gevorderde staat van ontbin ding van het gevonden li chaam. De doodsoorzaak is nog onbekend. Joseph Douce, die in Frank rijk bekend stond als de 'pre dikant van de seksuele min derheden' verdween op 19 juli. Hij werd toen thuis opge haald door twee mannen in het bezit van politiekaarten. De mysterieuze 'ontvoering' van de dominee had plaats onder de neus van de politie. Douce werd al geruime tijd geschaduwd door de inlichtin gendienst van de Parijse poli tie op verdenking van betrok kenheid bij een netwerk van pedofielen en kinderporno, dat zich zou uitstrekken tot Nederland. De 'rechercheurs' die hem meenamen waren de laatsten die hem levend heb ben gezien. In verband met de zaak is een onderzoek ingesteld door de Franse rijksrecherche. Van wege een rammelend alibi is een inspecteur van de Parijse politie meermalen verhoord. Hij zou de dominee in de ga ten houden maar was juist op het moment van zijn verdwij ning afwezig. Inspecteur Du- fourg worden bovendien on- orthoxe methodes verweten. Een jonge Parijzenaar werd door hem gechanteerd om te infiltreren in de door Douce geleide boekhandel 'Andere Culturen'. Niet tevreden over de informatie van deze infil trant beschoten rechercheurs diens voordeur. Uit angst voor de politie probeerde de Parijzenaar zelfmoord te ple gen. Volgens de krant Libera tion zou de scene zich hebben afgespeeld enige uren voor de verdwijning van de dominee. De van intimidatie en ge weldpleging verdachte maar na verhoor inmiddels weer op vrije voeten gestelde politie-inspecteur zorgde onlangs voor sensatie door op de Franse televisie te verkla ren dat zijn superieuren hem opdracht .hadden gegeven om een jonge homofiel te recrute- ren die vriendschappen moest aanknopen met enige per soonlijkheden. Bedoeling was hen hiermee te compromitte ren. Volgens Le Figaro waren een oud-justitieminister en de directeur van de Franse staat stelevisie doelwit van de ma chinatie, waarvan ook Douce slachtoffer zou zijn. De domi nee, een verklaard homofiel, was de vertrouwensman van de seksuele minderheden in Frankrijk. Het hoofd van de nationale politie heeft de ernstige aan tijgingen van inspecteur Du- fourg afgedaan als "onjuist, onverantwoord en ontoelaat baar". De duistere rol van de inlich tingendienst in de hele affaire zou voor de minister van Bin nenlandse Zaken, Pierre Joxe, aanleiding zijn voor een ingrijpende reorganisatie van het politieapparaat. DEN BOSCH Het is de verkeerde vraag. Dat is de korte reactie van dr. T. Brattinga, secretaris van de St. Willibrordver- eniging, de rooms-katho- lieke vereniging voor oe cumene, op de vraag aan de Nederlandse bisschop pen of een protestant eerst rooms-katholiek moet worden voordat hij kan participeren in de eucharistieviering. De vraag wordt gesteld in een rapport dat deze week aan de orde komt op de gezamenlijke synode van hervormden en gereformeerden. In dat rap port wordt verslag gedaan van de oecumenische commis sie die studeerde op liturgi sche teksten over avondmaal- /eucharistie en ambt. Een van de conclusies was dat „er veel is wat we samen kunnen zeggen" en wel zo veel dat er wellicht protestan ten zijn die volledig mee wil len doen in de rooms-katho- lieke eredienst, inclusief de eucharistie. Dat mag nu niet en betekent dat beleid van de bisschoppen in feite niet dat een protestant eerst katholiek moet worden om mee te mo gen doen? Brattinga, een Friese katho liek in Brabant, vindt dat een verkeerde vraag om meerdere redenen. „Ik vind de nadruk die door sommigen in het of ficiële oecumenische gesprek wordt gelegd op de gezamen lijke viering van avondmaal- eucharistie merkwaardig en onverstandig. Mijn ervaring is dat gezamenlijke eucharistie niet automatisch eenheid sticht. Vijf keer per jaar zo'n gemeenschappelijke viering zegt nog niets over de rest van het jaar. Wanneer kerken dan gewoon langs elkaar le ven, wat is dan de oecumeni sche betekenis van die paar gezamenlijke vieringen?" Maar wat dan over plaatsen waar die eenheid al is ge groeid vanaf de basis, bijvoor beeld in de Merenwijk in Lei den of in Helmerhoek in En schede? „De gezamenlijke vie ringen zijn volgens de officië le richtlijnen verboden. Richt lijnen zijn altijd de codificaties van 'gisteren'. Wat er in bij voorbeeld de Merenwijk ge beurt is het uitproberen voor 'morgen'. Tussen 'gisteren' en Dr. T. Brattinga 'morgen' bestaat een spanning en een bisschop moet daar verstandig mee omgaan. En als dat het geval is, zal van zelf blijken of datgene wat is gegroeid 'echt' is; dan blijft het namelijk". Kloof De protestantse traditie is er een van het wóórd; wij heb ben een sacramentele traditie. Dat is niet alleen een histori sche of theoretische kloof, maar ook een existentiële. Vier of vijf keer avondmaal vieren per jaar zoals in veel protestantse kerken gebeurt, kan gewoonweg niet in het rooms denken bestaan". „Wie een rooms-katholiek uitnodigt, moet hem serieus nemen in zijn overtuiging en traditie. En weten ze dan dat katholieken tijdens de com munie hun doden herdenken? Maria, Augustinus en Willi- brord worden als het ware tot getuigen geroepen. Mogen de rooms-katholieken zó avond maal vieren of mogen ze al leen mee doen voor zover ze als katholieken protestants zijn?" Volgens Brattinga is de eenzij dige nadruk ook onverstandig omdat de vele dingen die wel gezamenlijk kunnen daardoor als het ware wordt wegge drukt. „Er is zo veel wat we samen kunnen doen. Ik denk aan diakonaat, aan jeugdzorg, ethische kwesties, aan de vele facetten van het Conciliair Proces, maar ook aan onder wijs en catechese. Ik kom op veel synodevergaderingen van de protestantse kerken en ik moet concluderen dat zeker tweederde van de thema's die daar aan de orde komen, heel goed oecumenisch aangepakt kunnen worden. Ik merk ook dat er in de oecumene veel over woorden wordt gevoch ten. We hebben het over het zelfde, maar benoemen het anders vanuit onze tradities. We betwisten elkaar het goed recht van die eigen woorden en vertrouwde begrippen en aan die strijd gaat veel ener gie verloren". „Concrete za ken gezamenlijk aanpakken levert veel meer oecumeni sche winst op dan het streven naar louter gezamenlijke vie ring van avondmaal/eucha ristie, meent Brattinga. „Goed en langdurig met elkaar bezig zijn is veel corrigerender voor de eigen traditie dan wanneer je uit bent op betrekkelijk snel succes in een zaak die ge woon nog niet kan". Geen voorwaarde De vraag of de bisschoppen vinden dat alle protestanten katholiek moeten worden als voorwaarde voor gezamenlij ke viering van de tafel des Heren is ook een verkeerde vraag vindt Brattinga omdat er een verkeerde opvatting van oecumene achter ligt. De gezamenlijke viering is geen voorwaarde voor oecumene, maar vrucht van oecumenisch handelen. Dus eerst op aller lei andere punten de eenheid zoeken en er is wat dat be treft al heel wat gevonden en pas dan praten over die ge zamenlijke viering. De door de protestantse vraagstellers gesuggereerde 'terugkeer naar de moeder kerk' is voor Brattinga eigen lijk niet eens een gesprekson derwerp; de vraag ernaar komt op vanuit een onjuiste houding, vindt hij. „De Rooms-Katholieke Kerk en naar ik hoop ook de prote stantse kerken, zijn 'blij' met wat ze hebben. In het oecu menische proces moet die blijdschap uitstralen en dan kan de ander ontdekken wat hij mist in de eigen traditie en eventueel van die ander le ren. Kun je in zo'n proces spreken van 'terugkeer' naar de de moederkerk?" „Wat hebben de katholieken overigens al niet geleerd van de reformatorische traditie op het gebied van Schriftstudie bijvoorbeeld. En wat zijn er niet voor veranderingen ge weest in de catholica de afge lopen veertig jaar. Natuurlijk, de kerk verloochent haar tra ditie niet, maar er is natuur lijk toch heel wat gebeurd. Vaticanum I is niet doorge streept zo gaat dat niet in onze kerk maar op belang rijke punten 'in de kast gezet' of 'geherinterpreteerd'. Vati- carïum I sprak over de 'ene kerk', Vaticapum II erkent dat er elementen van heil bui ten de Rooms-Katholieke Kérk zijn; zelfs dat er meer dere 'kerken' zijn". Brattinga noemt het niet, maar het kan wel worden ge constateerd: protestantse ker ken zijn ook niet zo snel met het doorstrepen van de tradi tie. Nog steeds geldt bijvoor beeld de zogeheten Heidelber- ger Catechismus als belijde nisgeschrift en daarin heet 'de Paapse mis' een 'vervloekte afgoderij'. Er zijn geen teke nen dat in de toekomst deze en dergelijke passages worden 'doorgestreept'. Wat dat be treft is enig protestants zelf bewustzijn op z'n plaats. Ambt Brattinga noemt het van enorm belang dat de kerken van Samen op Weg juist op het punt van het ambt helder heid scheppen, mede in het belang van de 'grote oecume ne'. Een van de 'probleempjes' die bijvoorbeeld katholieken hebben met protestantse ker ken is dat ze nooit weten wie er eigenlijk namens wie spreekt. Brattinga: „Stel dat in onze kerk de vrouw in het ambt wordt toegelaten, dan gebeurt dat ook mondiaal. En als er op lokaal niveau tegen strijdig beleid wordt gevoerd, dan wordt daar iets aan ge daan. Maar hoe zit dat eigen lijk met bijvoorbeeld de her vormden? Er ligt een synode uitspraak, maar wat doen de Gereformeerde Bonders? In die gemeenten komt geen vrouw de preekstoel op. En ben ik als rooms-katholiek wel zo welkom bij hun avond maal?" Brattinga komt nog even te rug op de kwestie van avond maal/eucharistie. De huidige praktijk in zijn kerk vrij wel iedere kerkganger gaat ter communie is betrekke lijk nieuw. Voor de oorlog lag de frequentie van het mee doen met de communie veel lager; er was soms zelfs spra ke van wat in protestantse kring heet 'avondmaalsmij- ding'. Mede door de liturgi sche vernieuwing is de huidi ge praktijk ontstaan van we kelijks meedoen. Met andere woorden: ook in katholieke kring ligt lang niet alles on veranderlijk vast. In het oecumenische gesprek zonder de druk van 'schijn succes' kunnen de partners el- kaars tradities bevragen en eventuéelcorrigeren: leidt eens per week niet tot een ze kere oppervlakkigheid en an dersom: is eens per drie maanden niet veel te weinig? Zulke oecumene werpt vruch ten af, is de stellige overtui ging van Brattinga, zonder ge forceerde eenheid van kerken of van viering. LtJTSEN KOOISTRA In de synagoge van de Poolse stad Krakow werd gisteren een concert gegeven door het orkest van Krakow onder leiding van Gilbert Levine. Het concert werd gegeven ter herinnering aan het lijden van de joden en als een waarschuwing jegens het opnieuw de kop opstekende antisemitisme in Polen. AMSTERDAM De Ni caraguaanse priester dichter Ernesto Cardenal, die gisteren een eredocto raat in ontvangst nam aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, heeft geen visum gekregen voor de Verenigde Staten. Dat heeft de Stichting Neder landse kunstenaars voor Nicaraguaanse kunste naars woensdag meege deeld. Cardenal zou op uitnodiging van negen universiteiten, ker kelijke organisaties en de PEN-club in de Verenigde Staten een aantal lezingen ge ven. Het Amerikaanse consulaat in Amsterdam weigerde Carde nal dinsdag een visum te ver strekken. Wel werd de zoge naamde code 19 in zijn pas poort gestempeld. Daarmnee werd aangegeven dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan activiteiten, gericht tegen de belangen van de Verenigde Staten. Het consultaat gaf hem een visum voor een dag. Hij zou zich dan direct bij aankomst in de Verenigde Staten moeten melden bij de immigratiedienst. Cardenal heeft nu besloten woensdag naar Nicaragua te rug te keren. OPROEP PEDAGOOG TER HORST OP JUBILEUM BESTURENRAAD: ZWOLLE „We hebben nu wel genoeg geïnves teerd in onderwijstech- niek, in onderwijsorgani satie en didactiek, de grens kan niet straffeloos worden overschreden. Het eigenlijke van leer- ■ling, leerkracht en school is niet 'technisch' te orga niseren. De waarheid komt niet aan het licht door techniek, maar door onbevangenheid". Dat zei de ortho-pedagoog prof. dr. W. ter Horst van morgen in Zwolle op het jubi leumcongres van de Besturen- raad Protestants Christelijk Onderwijs. Honderd jaar gele den werd de overkoepelende organisatie van schoolbestu ren in het protestants-christe lijk onderwijs opgericht en ter gelegenheid daarvan wordt vandaag in Zwolle een confe rentie gehouden over vooral toekomst van het christelijk onderwijs. Gistermiddag werd in de Dom te Utrecht een her denkingsdienst gehouden. Ter Horst meende dat in onze tijd het 'opgaan in de dingen' wordt veronachtzaamd, men sen en kinderen die zich 'la ten meeslepen' wordt primi- tief-naief gedrag verweten. Onze samenleving gelooft in het technische, het afstande- lijk-uiteenleggende en be heersende. Die onevenwich tigheid is er ook in het chris telijk onderwijs. Er is meer dan genoeg gein- vesteerd in die technische kant van het onderwijs en het is de ban van het materialis me om te menen dat de kwa liteit en de eigenheid van het christelijk onderwijs gebaat zouden zijn met een steeds verder opvoeren van het or ganisatorische en didactische niveau. De argumenten van onder wijskundigen en politici voor de opheffing van kleine scho len: in grotere scholen kun je nog beter organiseren en pro grammeren, zijn daarvan een triest voorbeeld. Dus niet nog meer scherper uitgewerkte leerstofmodules, geoperatio naliseerde eindtermen of kerndoelen, stroomdiagram men, management-strategieën en meet- en regeltechnieken. Er moet een cultuur op de school worden gecreëerd waarin kinderen niet alleen 'instructie' krijgen, maar ook worden 'ingewijd' in de gehei men van het leven, doordat de opvoeder hen meeneemt in zijn onbevangenheid naar de wereld en hen meeneemt in zijn verwonderend op-kijken in de dingen. Zó wordt het evenwicht hersteld en kan worden ingegaan op de. volle werkelijkheid. In de 'technische' benadering van het kind is classificatie nodig: typen, karakters of in- telligentiegroepen. Maar een kind is meer dan wat in die categorieën past: kinderen zijn een persoon, met een ei gen naam, gezicht en een ver haal Kinderen moeten tege moet worden getreden in hun eigenheid, die niet afstande lijk kan worden opgedeeld in categorieën of functies. Aller lei computerbestanden met 'gegevens' over het kind: obe- servatielijsten en leerlingvolg systemen vertellen de waar heid over zijn leven nipt. Keerzijde De Utrechtse theoloog prof. dr. H.W. de Knijff betoogde dat door de verwetenschappe lijking van onze wereld de as pecten van geloof, ethiek en zinvragen moeilijk kunnen plaatsen. Dat is de keerzijde van de verworvenheden van de techniek in het tijdperk van de Verlichting. De ker ken en de christelijke organi saties zijn niet in staat geble ken hun eigenheid herken baar te houden; de eigen 'kleur' verbleekte tot een al gemeen grijs. De opgave voor het christelijk onderwijs is om de uitdaging van de verwe tenschappelijkte en vertechni- seerde wereld die God niet kent, aan te gaan. Dat bete kent onder meer streven naar een christelijke mensopvat ting en christelijke pedagogi sche idealen. „Waarom kun nen bijvoorbeeld antroposofen wel tot definiëren van peda gogische idealen kunnen ko men en christenen niet", al dus De Knijff. De Amsterdamse filosoof (VU) prof. dr. J. van der Hoe ven analyseerde het huidige tijdsgewricht van het 'post modernisme'. De tijd van de 'grote verhalen' is voorbij, de grote woorden van vrijheid, mondigheid en autonomie hebben hun betekenis verlo ren. Toch zijn christenen aan gewezen op woorden en ver halen en ze hebben daarvoor goede papieren, namelijk die van joodse en christelijke tra dities. De verhalen uit die tra dities zijn al ouder dan het project van de Verlichting. Nodig is het opnieuw leren luisteren naar die woorden die geschiedenis hebben ge maakt en dat ook zullen blij ven doen. Zulk horen mondt uit via lofprijzing en daden in een mondigheid die leidt tot volwaardig mens-zijn. Zwaarden en ploegscharer Het kabinet is niet van plan de bedreigde vaderlands^ penindustrie de helpende hand te bieden. Bedrijven d g< heel of gedeeltelijk draaien op defensieorders en die hui nen- en buitenlandse markt in snel tempo zien inst< moeten maar op eigen kracht proberen te overleven. Dpi ca 150 Nederlandse bedrijven waar het om gaat hoevei op steun van het parlement te rekenen. De politieke pa IC zijn het met minister Andriessen van economische je' eens, dat verdwijnende markten behoren tot het normal n dernemersrisico. ZELF denkt de bedrijfstak daar uiteraard anders ovei sproken wordt over het mogelijk verdwijnen van tuss 4.000 en 20.000 arbeidsplaatsen. Het laatste cijfer omvat veer de totale werkgelegenheid in de Nederlandse wap dustrie en is derhalve overdreven. Slechts enkele tien ondernemingen zijn voor meer dan de helft van hun afhankelijk van legerorders. Voor de meeste is het ee trekkelijke bijzaak, die uiteraard niet zonder bedrijfsb Dat met name de eerste groep wapenbedrijven het lijk krijgt staat vast en dat daar banen op de tocht staai niet te ontkennen. Een ellendige zaak voor de betrokk maar het is wel de keerzijde van de vrije marktecor waarover men in tijden van voorspoed werkgevers werknemers hoort klagen. WlJS geworden door harde lessen uit het verleden, het kabinet terecht niet nog eens een bedrijfstak voor derland te behouden die volgens de normale wetten economie ten dode is opgeschreven. Behoud van werl genheid of van geavanceerde technische kennis kan zonderingsgevallen aanleiding zijn om met forse ovei subsidies een bedreigde industriesoort tijdelijk uit de houden. De omvang van de defensie-industrie in Nedt en het belang ervan voor de technologische ontwik! rechtvaardigen zo'n aanslag op de belastingmiddelen niet. He tijd dat de nationale veiligheid een nationale defi ij industrie onmisbaar maakte is allang voorbij. De dalinj i de defensieuitgaven in de westerse wereld en in Oost-Ei is bovendien geen tijdelijke, maar hopelijk een blij\ zaak. Een overheid die nu investeert in het overeind h< van een nationale wapenindustrie loopt een kwade kaï geld in een bodemloze put te gooien. t ïi TENZIJ die overheid bereid is een keiharde concurra' slag te financieren tussen de eigen wapenproducenter hun buitenlandse mededingers. Ondanks een uitschiet!11 de Goalkeeper is Nederland echter vele maten te klein zo'n strijd, waarin zelfs landen als België, Zweden, Zw i land en Tsjechoslowakije eenvoudig de vloer met ons nen aanvegen. En dat is niet iets om je voor te schamen c penproduktie en wapenhandel zijn en blijven een nood t lijke kwaa met per definitie zeer dubieuze kanten. I De regering zal er juist streng op moeten toezien, d). paar full-time defensiebedrijven die ons land rijk is ii»< commerciële wanhoop niet tot praktijken vervallen d( ders in de internationale wapenwereld schering en r1 zijn. Het militair-industrieel complex, overrompeld do< einde van de koude oorlog, de ontspanning en de grotj wapeningsakkoorden, worstelt op mondiale schaal m< afzetprobleem en vecht om te overleven. Het leidt tot le ontduiking van wapenembargo's en tot het dumpei het meest geavanceerde vernietigingstuig in allerlei onj kelingslanden. TEGEN die achtergrond zou Den Haag er goed aan een actief reorganisatiebeleid te ontwikkelen. Hoe si toekomstloze wapenbedrijven overschakelen op de pri van niet-militaire goederen, hoe geringer het risico vai sporingen. Het omsmeden van zwaarden tot ploegscl t zoals in de Sovjetunie letterlijk gebeurt is een zaam proces, waar Nederland weinig ervaring mee Niettemin bieden de bestaande subsidieregelingen van j nomische Zaken aan wapenbedrijven voldoende mogeli den om met overheidssteun hun machinepark en hunc duktieproces opnieuw in te richten. Desnoods kan gedui een overzienbare periode een klein beetje „vredesdivit1 worden gebruikt geld bespaard op defensie om t( gen dat de ombouw van oorlogsindustrie naar vredeSi trie soepel en zonder al te veel pijn verloopt. Steun het Comité Anti Stierenvechten, Postbus 757, 3500 AT Utrecht. Giro 6131211 Na overmaking van uw bijdrage ontvangt u van ons gratis informatie, stickers en een button. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17 00 u Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 van ma t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15 00 u! Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling. Bij betaling per accept-girokaj per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal 74,10 per kwartaal f. per jaar 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2