Ernesto Cardénal: een ongeschokt
vertrouwen in de revolutie
CëidócSoiLtai
kerk
wereld
brieven van lezer
beroepingen
Duitse studenten hebben weinig binding met kerk
mT CcidócSouxcmt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
EeidócSotrtant
WOENSDAG 24 OKTOBER 1990 PAGI
Lefèbvre-aanharigers eisen predikaat katholiek op
MÜNSTER Het bisdom Munster vecht voor de rechtbank
van Kleef een geschil uit met de door de geëxcommuniceerde
aartsbisschop Marcel Lefebrve gestichte priesterbroederschap
Pius X. De broederschap heeft volgens het bisdom ten onrech
te boven een kapel in Kleef, die is toegewijd aan Maria, troos
teres der bedroefden, een bordje aangebracht met het opschrift
'rooms-katholiek oratorium'.
Het bisdom meent dat het woord 'katholiek' alleen met uit
drukkelijke toestemming van de plaatselijke bisschop mag
worden gebruikt. Dat zou zo zowel in het burgerlijk wetboek
als in het kerkelijk wetboek zijn geregeld. Daar voeren de ad
vocaten van de broederschap tegen aan, dat het bij het woord
'katholiek' om een geloofskwestie gaat waarover de wereldlijke
rechter geen uitspraak kan doen.
Dissident koorlid belandt in gevangenis
SAN ANTONIO De Amerikaanse Elojia Macias is in de ge
vangenis beland, omdat zij als lid van het kerkkoor steevast
haar eigen tekst en melodie zingt. Toen zij afgelopen zondag
naar het altaar van de Onze Lieve Vrouwe kerk in San Anto
nio liep, werd zij in de kraag gevat. Pastoor Alexander Wan
gier had dit zo met de politie geregeld, omdat hij zich al maan
den ergerde aan Macias' eigenzinnige optreden. Meteen nadat
zij in de cel was beland, betaalde hij 400 dollar om haar vrij te
krijgen. Macias moest wel beloven dat zij zich voortaan stil
houdt tijdens de dienst. Volgens de 34-jarige vrouw is het de
wil van God dat zij haar eigen teksten zingt. Zij vindt boven
dien dat ze er niet van beschuldigd mag worden dat ze een an
dere stem heeft dan de rest van het koor.
Deugd is moedig en
goedheid is nooit bang.
Blanke NG-Kerk
veroordeelt
apartheid niet
BLOEMFONTEIN De
synode van de Nederduit
se Gereformeerde Kerk
(NGK) heeft geweigerd
haar afkeuring uit te
spreken over twee wetten
die worden beschouwd
als de pijlers onder het
apartheidssysteem. De sy
node volstond met een
amendement waarin zij
vaststelde, dat sommige
synodeleden de twee
wetten afwijzen en dat de
regering ze wil afschaf
fen.
Het gaat om de Group Areas
Act, die op grond van het ras
bepaalt, waar iemand mag
wonen, en de Population Re
gistration Act, die bepaalt tot
welk ras een Zuidafrikaan be
hoort.
Progressieve synodeleden
dienden moties in waarin de
beide wetten werden afgewe
zen. De wetten zijn volgens
deze moties op christelijk-
ethische gronden niet aan
vaardbaar, omdat ze niet be
antwoorden aan de bijbelse
normen van menselijke waar
digheid en gerechtigheid.
Conservatieve synodeleden
vonden deze moties te gevoe
lig en meenden dat de synode
haar boekje te buiten zou
gaan als ze een uitspraak over
de twee wetten zou doen. De
synode is niet de plaats „waar
wij ons met politiek bezighou
den", aldus oud-minister van
landbouw dr. Hendrik Schoe-
man.
De synode bepaalde verder,
dat een gemeente of regionale
kerkvergadering die wil sa
mengaan met een gemeente
of regionale kerkvergadering
van een van de vroegere NG-
dochterkerken voor zwarten
of kleurlingen, daartoe na
overleg met de leiding van de
NGK kan overgaan.
Deze beslissing, die na een be
spreking achter gesloten deu
ren met overweldigende
meerderheid tot stand kwam,
vloeit voort uit de uitspraak
van de synode over eenheid
eind vorige week. De synode
stemde toen in met „structu
rele eenheid" met de vroegere
dochterkerken, maar stelde
een beslissing over de vraag
hoe die eenheid eruit moet
zien, uit tot de volgende syno
devergadering in 1994.
Alternatieve
herdenking
kerstening
Latijns Amerika
BUENOS AIRES De
oecumenische organisatie
voor vrede en gerechtig
heid in Latijns-Amerika
(Servicio Paz y Justicia)
houdt in juli 1992 een al
ternatieve „volksvergade
ring" ter herdenking van
500 jaar kerstening van
het continent.
De bijeenkomst wordt gehou
den in Ecuador, drie maanden
voordat de Latijnsamerikaan-
se rooms-katholieke bisschop
pen, waarschijnlijk in bijzijn
van de paus, hun officiële
herdenking houden. De bis
schoppen doen dat in Santo
Domingo in de Dominicaanse
Republiek, het gebied waar
Columbus vijfhonderd jaar
geleden aan land ging.
De Latijnsamerikaanse Raad
van Kerken (CLAI), waarbij
130 protestantse en pinkster
kerken zijn aangesloten, heeft
al positief gereageerd op de
uitnodiging van Servicio. Ook
talrijke mensenrechtenorgani
saties en bewegingen van de
oorspronkelijke Amerikaanse
bevolking zullen aanwezig
zijn.
De Indiaanse gemeenschap
pen en andere groepen die ge
leden hebben onder de kerst
ening van de Europeanen zul
len een belangrijke rol spelen
tijdens de volksvergadering.
De strijd die deze groepen in
het verleden tegen de Spaan
se onderdrukker hebben gele
verd. is volgens de organisato
ren een bron van inspiratie
voor groepen die nu strijden
voor de armen en de India
nen in Latijns-Amerika.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Hoogvliet mw. drs.
A.J.C.C. van der Pers te Akkrum.
Aangenomen naar Oudewater (bel
den part-time) drs. W. Loosman en
mw.drs. J. Bolhuis te Wommels (bei
den part-time).
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Ridderkerk (tweede
beroep) K. de Vries te IJsselmuiden-
Grafhorst. die dit beroep heeft aan
genomen.
AMSTERDAM Zijn
utopische visie heeft er
niet onder geleden nu Ni
caragua niet langer wordt
geregeerd door de sandi
nisten. De Nicaraguaanse
priester-dichter Ernesto
Cardénal, die maandag
een eredoctoraat kreeg
van de Vrije Universiteit,
staat nog onverkort ach
ter de sandinistische re
volutie die hij negen jaar
lang als minister van cul
tuur heeft gediend.
„Lang voordat iedereen begon
te" praten over de perestrojka,
had de Nicaraguaanse revolu
tie al een ware democratie
voor ogen. Onze revolutie
wilde zorgen voor politiek
pluralisme, vrijheid voor op
positie en pers, een gemengde
economie en een absoluut res
pect voor de mensenrechten",
zegt hij zonder blikken of blo
zen.
Met de nederlaag van de ver
kiezingen in februari gaf Ni
caragua volgens hem een les
in democratie. Verkiezingen
waarin een partij nooit zou
kunnen verliezen, zouden niet
alleen een valse democratie
zijn, maar ook een valse revo
lutie. De ware intenties van
de Sandinisten zijn volgens
Cardénal daarom nu pas goed
duidelijk geworden. Waarom
ze dan toch die verkiezingen
verloren hebben? Voor Car
dénal is het antwoord simpel:
de nederlaag van de Sandinis
ten was te wijten aan de mili
taire en economische druk
van de Verenigde Staten die
een deel van de bevolking er
toe gedwongen heeft te stem-
Ernesto Cardénal
men voor een andere rege
ring. „In de verkiezingen ging
het in feite tussen de Sandi
nistische revolutie en de Ver
enigde Staten. En in dat op
zicht waren de verkiezingen
niet vrij".
Schrijven
Nog voordat de Sandinisten
overigens de verk ezingen
verloren, had Cardénal zich al
teruggetrokken als minister.
Uit financiële nood hieven de
sandinisten in 1988 het minis
terie van cultuur op en sinds
dien houdt hij zich weer voor
namelijk bezig met het schrij
ven van poëzie. Vorig jaar
kwam zijn laatste bundel uit:
Cantico Cosmico dat een grote
lofzang is op de schepping.
Cardénal zegt niet te weten
wat voor hem belangrijker is:
de politiek of het dichter
schap. Ook al schrijft hij nu
voornamelijk weer gedichten,
hij is een toegewijd lid van
het Frente Sandinista. Wat
het politieke en dichterlijke
bij elkaar brengt is het profe
tische en daarin voelt hij zich
het meest thuis.
Een profeet die ondanks alle
FOTO: AP
rampen die zijn land hebben
getroffen een ongeschokt ver
trouwen bewaart in de moge
lijkheid van vreedzaam sa
menleven. „Kom naar de aar
de, hemelse republiek", luid
de zijn toespraak gisteren
voor studenten van de Vrije
Universiteit. „Mensen zijn
verdeeld in diegenen die hun
buur liefhebben en diegenen
die dat niet doen". Dat is voor
Cardénal ook de wezenlijke
scheidslijn tussen hen die ge
loven en degenen die dan niet
doen. God is volgens hem
daar aanwezig waar mensen
zich willen verenigen en dat
heeft voor hem niets verba
zingwekkends: de hele kos
mos getuigt van dat streven
naar vereniging en de evolu
tie streeft daar juist naar,
maar wij moeten daar wel een
inspanning toe leveren, zo
meent hij om het uiteindelijke
doel, een hemel op aarde te
bereiken.
Cardénal: „Een boer vertelde
mij toen ik nog werkzaam
was in de communiteit van
Solentiname (die door troepen
van dictator Somoza met de
grond zou worden gelijk ge
maakt). 'Ik ben twintig jaar
oud en ik wil niet wachten op
het koninkrijk en het Laatste
Oordeel wanneer ik oud ben.
Ik wil dat die dingen nu ge
beuren'."
Voordat Cardénal priester
werd schreef hij talloze lief
desgedichten en hij was ook
talloze malen verliefd. Een
maal priester, zegt hij, richtte
hij zijn liefde op het volk.
De Nicaraguaanse revolutie
was uniek doordat er zoveel
priesters aan deelnamen.
Maar ook was het verzet van
de officiële kerk tegen deze
revolutie nergens zo groot als
juist daar. „Er is een grote
verdeeldheid in de kerk van
Nicaragua. Een reactionaire
kerk staat lijnrecht tegenover
een revolutionaire. Dit ere
doctoraat heb ik uitsluitend
geaccepteerd uit naam van
diegenen die deze revolutie
gemaakt hebben, de priesters
niet op de laatste plaats, en
nog strijden voor haar idea
len, maar ook namens de ve
len die voor die idealen ge
dood zijn. Zelf verdien ik
geen eredoctoraat, maar wel
het volk van Nicaragua".
PAUL VAN VELTHOVEN
HANNOVER Meer
dan de helft van de stu
denten die aangesloten
zijn bij de Evangelische
Kerk in Duitsland (EKD),
voelt zich niet of nauwe
lijks met de kerk verbon
den.
Een kwart is nauw
bij het werk van de kerk
betrokken, zo blijkt uit
een onderzoek dat in op
dracht van de EKD is uit
gevoerd.
Vooral studenten in de sociale
wetenschappen en de psycho
logie geven er blijk van wei
nig binding met de kerk te
hebben. Daarentegen is voor
studenten in de geneeskunde
de aantrekkingskracht van de
kerk relatief groot. Onder de
kerkse studenten zijn vrou
wen in de meerderheid.
Uit het onderzoek blijkt dat
27 procent van de studenten
er sterk over denkt het lid
maatschap van de EKD op te
zeggen. Onder de vrouwelijke
studenten is die neiging aan
zienlijk geringer dan onder
hun mannelijke collega's.
Vooral economiestudenten
denken erover de EKD te
verlaten.
Bijna de helft van de onder
zochten meent dat de kerk
„aan het echte leven voorbij
gaat". Ongeveer evenveel stu
denten vinden dat de kerk
bekrompen dogmatische op
vattingen koestert en vijandig
staat tegenover seksualiteit.
Ze willen dat de kerk een
maatschappij-kritische hou
ding aanneemt en haar geld
gebruikt voor diaconaal werk.
De kerk moet de armen in de
samenleving helpen en ijver
en voor gerechtigheid, vrede
en behoud van de schepping.
Pas op de laatste plaats ver
langen de studenten van de
kerk dat zij „God verkon
digt".
Voorronde op papier voor
Christelijk Sociaal Congres
UTRECHT Ongeveer
honderd maatschappelij
ke, sociale en kerkelijke
organisaties hebben de
uitnodiging gekregen om
te reageren op een discus
sie-nota 'bedreigde ver
antwoordelijkheid' die is
samengesteld in verband
met het Christelijk Soci
aal Congres dat in no
vember volgend jaar
wordt gehouden.
De reacties op de nota zullen
dienen voor de verdere voor
bereiding van de meerdaagse
conferentie.
Het Christelijk Sociaal Con
gres wordt bijna op de dag af
honderd jaar na het eerste
Christelijk Sociaal Congres
van Abraham Kuyper gehou
den en dankt aan dat feit zijn
naam. Een andere aanleiding
tot het initiatief is de herden
king van de encycliek Rerum
Novarum, dat jaar eveneens
honderd jaar geleden. Met dit
document werd een sterke sti
mulans gegeven aan het socia
le denken van de Rooms-Ka-
tholieke Kerk.
Gedurende vier jaar heeft een
voorbereidingsgroep onder
leiding van de Twentse hoog
leraar prof. dr. H.J. van Zu-
them gewerkt aan de discus
sienota. Mannen en vrouwen
van naam namen er aan deel:
onder anderen prof. dr. B.
Goudzwaard, prof. dr. H. de
Lange, prof. ar. S. Griffioen,
mevrouw M.H.M.F. Garde-
niers-Berendsen, dr. P.A. van
Gennip, J. Lanser en me
vrouw J.G. Kraaijeveld-Wou-
ters en mgr. dr. J.A. de Kok.
In het document dat nu voor
commentaar is verstuurd aan
de deelnemende organisaties,
worden de huidige sociale
problemen op een rijtje gezet.
Enkele trefwoorden zijn ar
beidsvraagstukken, milieu,
vereenzaming, ervaring van
zinloosheid, massaficering en
technologisering. De funda
mentele oorzaken van deze
sociale kwesties zijn niet an
ders dan die van de vorige
eeuw, volgens de commissie:
de markteconomie die on
danks allerlei correcties in
onze tijd nog steeds slachtof
fers maakt; de rationaliteit die
enerzijds veel goed bracht,
maar anderzijds kan leiden
tot technocratisering, bureau
cratisering en ontmenselijking
van de samenleving. Een der
de element is de autonomie-
gedachte van de mens: hij be
paalt zelf z'n normen; God en
medemens worden overbodig.
Bij het bedenken van mogelij
ke oplossingen heeft de com
missie als uitgangspunt geno
men de martkeconomie, een
alternatief is niet voorhanden,
aldus Van Zuthem. De com
missie meent dat het christe
lijk sociaal denken een we
zenlijke inbreng kan hebben
in de doordenking van het be
grip 'verantwoordelijkheid':
aan de ene kant wordt steeds
meer verantwoordelijkheid
van mensen gevraagd; men
sen moeten voor zichzelf op
komen en zichzelf zien te red
den. Anderzijds worden door
processen van schaalvergro
ting en vertechnisering de
mogelijkheden om verant
woordelijkheid te beleven
steeds moeilijker. Volgens
Van Zuthem en zijn club is de
kernkwestie van onze tijd het
gebrek aan toerekening van
verantwoordelijkheid. Chris-
telijk-soeiale bezinning zou
moeten liggen in het opsporen
van situaties waarin personen
en organisaties ten onrechte
geen verantwoordelijkheid
dragen of willen dragen voor
de gevolgen van hun hande
len.
De reacties van de aange
schreven organisaties worden
vanaf februari verwerkt en
benut voor de verdere invul
ling van het programma voor
het congres in november 1991.
Indonesisch blad
verboden
„wegens
aantasting islam"
JAKARTA De Indone-
sische regering heeft gis
teren het populaire week
blad „Monitor" een publi
catieverbod opgelegd. De
hoofdredacteur van het
blad, Arswendo Atmowi-
loto, is gearresteerd. Het
blad publiceerde zo'n
twee weken geleden een
omstreden opiniepeiling
waarbij de profeet Mo
hammed pas als elfde
eindigde op een lijst van
de 50 meest bewonderde
personen.
Een woordvoerster van het
ministerie van voorlichting
verklaarde dat „de regering
Monitor het recht op publica
tie heeft ontzegd". Dit komt
als gevolg van de Indonesi
sche wet praktisch neer op
sluiting van het blad.
De maatregel volgt na twee
dagen van gewelddadige de
monstraties van islamitische
organisaties die eisten dat de
regering streng op zou treden
tegen Monitor en de verant
woordelijke redacteuren.
Eerder had het ministerie het
blad al een stevige repriman
de gegeven omdat het met de
enqüete de islamieten in het
land ernstig beledigd zou heb
ben. Ook leden van het kabi
net en islamitische geleerden
bekritiseerden de peiling.
Woedende moslims hebben er
gisteren op aangedrongen dat
Arswendo Atmowiloto, de
hoofdredacteur van Monitor,
ter dood gebracht wordt om
dat hij net als de Britse auteur
Salman Rushdie de profeet
Mohammed beledigd heeft.
Spanning in Oekraïne verder opgelaaid
KIEV De komst van patri
arch Mstislav Skripnik van de
onafhankelijke Oekrains-Or-
thodoxe Kerk naar Kiev zal
naar verwachting de conflic
ten tussen de Russisch-Ortho-
doxe Kerk en deze kerk over
het bezit van kerken aanwak
keren. Vooral de strijd om de
teruggave van de Sophiaka-
thedraal in Kiev, de „moeder"
van alle kerken in de Oekraï
ne en Rusland, zal verhevi
gen.
Skripnik die in de Ameri
kaanse stad Philadelphia
woonde kwam het afgelopen
weekeinde naar de hoofdstad
van de Oekraïne. De onaf
hankelijke orthodoxe kerk
heeft in augustus de Opperste
Sovjet van de Oekraine ver
zocht de Sophiakathedraal, de
daaraan verbonden residentie
van de metropoliet en de An-
dreaskerk in Kiev, aan haar
terug te geven: De kathedraal,
die uit de elfde eeuw stamt, is
sinds de jaren dertig een mu
seum.
De Oekraïnse kerk maakte
zich in het begin van de jaren
twintig los van de Russisch-
Orthodoxe Kerk. Onder lei
ding van de volgens de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk op on
geldige wijze gekozen en ge
wijde metropoliet Vasil Lip-
kovski telde de kerk in 1927
ongeveer 3.000 parochies,
meer dan 3.000 priesters en 34
bisschoppen. In april 1926 be
gon de vervolging van de
kerk. Bisschoppen, priesters,
theologen, kerkelijke mede
werkers en prominente gelo
vigen werden gearresteerd en
vrijwel alle kerken werden
gesloten of zelfs verwoest. In
de havenstad Odessa werden
in 1937 op een en dezelfde dag
19 kerken vernietigd. Tijdens
de oorlog reorganiseerde de
Oekraïnse-orthodoxe kerk
zich. Haar leiders werden na
de oorlog terechtgesteld.
De Russisch-Orthodoxe Kerk
verliest in de Oekraïne niet
alleen leden aan deze kerk,
maar ook aan de RK kerk.
Goede milieumaatregel
De plannen van minister Alders van milieubeheer q
statiegeldregeling voor duurzame gebruiksgoederen
koelkasten en geluidsapparatuur) in te voeren, zijn
deze week vooral negatief begroet. Zo heeft de BOVi1
belangenorganisatie van de autobranche, laten weten i
plannen niets te zien. De BOVAG vreest dat de autobi
met de administratieve rompslomp van de statiegeldn
wordt opgezadeld, terwijl nog steeds naar de menin
deze organisatie deze regeling de automobilist gel
kosten zonder dat er een duidelijk doel mee wordt gt
Bij een ontmoeting met de minister hebben BOVAG-tx
ders ook gisteren nog hun nood geklaagd: ze doen al j
om de groeiende berg autowrakken tegen te gaan.
Ook de werkgeversorganisaties VNO en NCW zijn
reacties afwijzend. De 'milieusecretaris' van het NC\
wijt minister Alders dat hij op een vrijdagmiddag de j
men wil oplossen die in een lange reeks van jaren zij
staan. Voorts heeft het VNO al laten weten te twijfeli
de effectiviteit van de uitgebreide statiegeldregeling.
DEZE reacties zijn wel begrijpelijk, maar het is de vi
er recht wordt gedaan aan datgene wat Alders vooi
staat. De statiegeldregeling voor auto's is natuurli i
meest tot de verbeelding sprekend, maar de minister h
gisteren al op gewezen niet specifiek op zo'n regeling,
zijn. Belangrijker is echter dat de milieuminister hee
gekondigd de producent verantwoordelijk te gaan
voor zijn produkten in het afvalstadium. Door deze
woordelijkheid vast te leggen in een terugnameplicht
herverwerkingsregeling, hoopt de bewindsman in c1
komst een vermindering van het aanbod van afvalsto
bereiken.
Dat die vermindering noodzakelijk is, staat buite
Mest en bagger even niet meegerekend produceren v,
z'n allen jaarlijks een slordige 40 miljoen ton afval ei,
hoop wordt alsmaar groter. Bij een ongewijzigd beleid
in het jaar 2.000 al sprake zijn van 50 miljoen ton, ten,
milieuminister bij de eeuwwisseling op 30 miljoen tij
uitkomen. De maatregelen die hij voorstelt en tot w.
verheffen (statiegeldregeling, terugnameplicht en h
werkingsregeling), liggen eigenlijk voor de hand.
mogen we, terwille van ons milieu, van enkele hom
guldens extra voor de auto niet wakker liggen.
Brieven graag kort an duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezor
stukken te bekorten.
Stijging woonlasten
Verschillende partijen binnen
de Zoetermeerse raad zetten
zich reeds vele jaren in tegen
de stijging van de woonlasten.
Met name is wethouder Os
kam van de PvdA erg actief
geweest op dit terrein. Het is
onbegrijpelijk en eigenlijk on
gehoord dat gezien dit beleid
van de wethouder de gemeen
te de onroerend-goedbelasting
(OGB) nu sterk wil laten stij
gen. Volgens de gemeente
daalt de heffing per 3.000 gul
den waarde wel een beetje,
maar toch stijgen de lasten
voor de burgers sterk, omdat
de waarde van de woningen in
Zoetermeer ook omhoog ging.
Dat wil natuurlijk niet zeggen
dat dat ook het geval is met
het inkomen van de bewoners.
Het tegendeel is het geval, ge
zien de stijgende rente en de
verwachte verhoging van de
aardgasprijzen. Het zijn niet
alleen de kapitalisten die met
een ogb-verhoging tot 50% te
maken krijgen. Ook de men
sen met een smalle beurs in de
zogenaamde rijtjeshuizen in
bijvoorbeeld Meerzicht en de
premiekoopwoningen in
Noordhove en Rokkeveen
moeten de komende jaren 20
tot 40% meer betalen. De vele
miljoenen extra inkomsten wil
de gemeente gebruiken voor
„leuke dingen". Het zou goed
zijn als de politieke partijen in
Zoetermeer eens rekening
hielden met de toch al hoge
woonlasten en de tering naar
de nering zetten.
J. M. L. Potgiser-Bosman,
ZOETERMEER.
Politietekort
De Haagse politie kan geen
personeel krijgen en heeft dus
veel manschappen tekort. Een
paar weken geleden stopte de
tram waarin ik zat bij het Zui-
derparkstadion van FC Den
Haag toen de wedstri
was afgelopen. En daai
men de supporters!
elke bus reed een over
gen van de politie i
biele eenheid. We wan
in staat om iets te zegg
de bestuurder als eers
hoe is het mogelijk. Daa
de politie een vrije d
offeren, terwijl noodzi
werk blijft liggen. Laat d
gemeester zulke dinger
verbieden.
J. Houdijk,
DEN HAAG.
Koken op een tijdb
In een artikel over h(
steeds relatief weinig
van de materiële gevolg!
scheiding door gehuwc
anderszins samenwon
stelt een hoogleraar da
dames niet op een f(
maar op een tijdbom 1
Als voorbeeld wordt gei
de verpleegster, die me
duizend gespaarde guli
de verbouwing heeft bek
van het huis dat eigene
van degene waarmee
samengewoond. Bij verbi
van de relatie zou de ti
in die zin tot destructiev
viteiten overgaan, dat
verpleegster) naar haar
kan fluiten. Toch zijn
genwoordig ook magne
vens. Wat is erop tegen c
de heer als eigenaar zijn
lin het mede-woongeno
zijn woning verschaf
laatstgenoemde daar har
tegenover stelt de inbrei
voorkomend onderhol
aanpassing? In zekere
dit gezien worden als b«
van huur. Aangezien i'
ter niet beider bedoeli
zijn, zou een maatschi
tract de pasklare opl
kunnen bieden.
Mr. N. Pleumekers,
DEN HAAG.
Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor. Apothekersdijk 34. Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon. 071 - 313 677 van ma t/m vr van 8 30 tot 17 00 u
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 i
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giroka
per maand 24,85 per maand f.
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f.
per jaar f. 284,50 per jaar f.
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050