Moderne Devotie was een
soort Acht- Meibeweging
fieidae Somen
brieven van leze
Ernesto Cardénal eredoctor VU
EeidóvQowiwnl
beroepingen
kerk
wereld
Thomas van Kempen niet auteur van Imitatio
Carter en de Golf
mT CcidócGoumtit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
DINSDAG 23 OKTOBER 1990 PAGI
Katholiek familieblad Manna naar Franse uitgever
EINDHOVEN Het rooms-katholieke familieblad Manna,
een initiatief van de Stichting Getuigenis van Gods Liefde,
wordt per 1 januari 1990 overgedragen aan SPN, de Neder
landse dochter van Bayard Press International uit Parijs. Deze
onderneming geeft in tal van landen rooms-katholieke bladen
en tijdschriften uit. Het blad wordt onder de naam Manna-Plus
voortgezet. „De katholieke identiteit zal zorgvuldig gehand
haafd blijven." De redactionele en commerciële medewerkers
treden in dienst van Bayard Press of van daaraan gelieerde be
drijven. Hoofdredacteur Wil Jansen wordt vervangen. De
naam van zijn opvolger kan nog niet bekend worden gemaakt.
Jansen krijgt binnen de Bayard-groep een andere functie. De
oplage van het maandblad, in maart 1988 gelanceerd, is 50.000.
Theologiestudenten protesteren tegen benoemingsbeleid
NIJMEGEN Ruim zestig studenten en medewerkers van de
Nijmeegse theologische faculteit hebben gisteren met een stille
tocht tegen het benoemingsbeleid van de Katholieke Universiteit
Nijmegen geprotesteerd. Op symbolische wijze liepen ze zeven
maal om het Erasmusgebouw, het universitair bestuurscentrum,
heen. „Vacatures blijven onvervuld, mensen krijgen tijdelijke
aanstellingen en sommige vakgroepen moeten met gastdocenten
werken. De kwaliteit van onderwijs en onderzoek komt zo in ge
vaar," aldus de oproep voor de demonstratie. Directe aanleiding
was het besluit van de universiteit voorlopig geen nieuwe hoogle
raar exegese Nieuwe Testament als opvolger van prof. dr. B. van
Iersel te benoemen. Het bestuur wil eerst duidelijkheid over de
fusie met de theologische universiteit in Heerlen.
FOTO: DIJKSTRA
Wöltgens
neemt het op
voor
opleiding
Heerlen
HILVERSUM PvdA-
fractieleider Thijs Wölt
gens vindt dat minister
Ritzen ervoor moet zor
gen dat de Universiteit
voor Theologie en Pasto
raat te Heerlen (UTP)
„op een of andere manier
open kan blijven". Wölt
gens zei dit vanmorgen
op de KRO-radio.
De Limburgse politicus, die
zichzelf tot „de vrienden van
de UTP" rekent, vindt dat de
Heerlense opleiding in de loop
der jaren een bijzondere naam
heeft opgebouwd. Bij sluiting
van dè UTP zou het bisdom
Roermond slechts de oplei
ding in Rolduc overhouden,
die, aldus Wöltgens, „een zeer
duidelijk stempel van bis
schop Gijsen draagt".
Minister Ritzen voelt er niks
voor dat de UTP na een fusie
met de Katholieke Universi
teit Nijmegen open blijft als
'instroomlocatie' voor de eer
ste jaren van de opleiding, zo
maakte hij vrijdag bekend. De
bisschoppen, die vorig jaar be
sloten het aantal theologische
opleidingen terug te brengen
van vijf naar drie, hadden
deze mogelijkheid wel open
gelaten.
In Heerlen vertrouwt men er
overigens op dat minister Rit
zen van onderwijs en weten
schappen „zich wil en zal la
ten overtuigen door de plan
nen om in Heerlen een in-
stroomlokatie in stand te hou
den". Dit zegt het UTP-be-
stuur in een reactie op de me
dedeling van de minister.
Het UTP-bestuur beschouwt
deze uitlating van de minister
niet als een definitief stand
punt, maar „als een vraag om
een deugdelijke onderbou
wing" van de mogelijkheid als
een instroomlokatie.
De UTP voert besprekingen
met de theologische faculteit
van de Katholieke Universi
teit Nijmegen om tot een fusie
te komen. Daarbij zou de UTP
een instroomlokatie voor de
eerste jaren van de weten
schappelijke theologieoplei-
ding blijven. De UTP zegt er
ten volle op te vertrouwen dat
de bisschoppenconferentie
hiervoor krachtig bij de mi
nister zal pleiten.
Blanke NG-Kerk
onder druk
gezet door
Zambiase kerk
BLOEMFONTEIN De
blanke Nederduitse Gerefor
meerde Kerk in Zuid-Afrika
(NGK) moet eindelijk eens
onomwonden schuld belijden
voor haar steun aan apart
heid.
Deze eis heeft de Gerefor
meerde Kerk in Zambia haar
zusterkerk in een verklaring
gesteld. De Zambiase kerk zal
alle banden met de NGK ver
breken als deze zich niet voor
1991 „in woord en in daad"
bekeert. Een delegatie van de
kerk heeft zich afgelopen
week in Bloemfontein geër
gerd aan de NGK-synode, die
eerst apartheid zonde noemde
en vervolgens, onder druk
van de rechtervleugel, uit
sprak dat gescheiden ontwik
keling niet onder alle omstan
digheden zondig is.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Hoornaar G.J. Mantel te
Lopikerkapel.
Aangenomen naar Capelle aan den
IJssel J.C. Schuurman te Rijssen.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Hoek (Z) H.J.D. Smit te
Marknesse.
Een mens is
wat zijn geest is.
DEVENTER „In de
veertiende eeuw, de ont
staanstijd van de Moder
ne Devotie, was de situa
tie in de kerk vergelijk
baar met die van tegen
woordig. Toen was er
sprake van een ver
scheurde kerk doordat er
twee pausen waren, één
in Avignon en één in
Rome. Nu is er een inter
ne strijd, tussen de tradi
tionele kerk en bewegin
gen zoals de Acht-Meibe-
weging. De Moderne De
votie wilde destijds een
antwoord geven op die
strijd. Daarom kan ook
nu aandacht voor de Mo
derne Devotie van belang
zijn voor wie zich vragen
stelt of zoekende is. Hoe
kun je je jezelf wapenen
tegen een heilloze strijd:
dat kun je ook nu nog le
ren van de Moderne De
votie".
Dit zegt de carmeliet dr. R.
van Dijk uit Nijmegen, een
van de voornaamste sprekers
op de bescheiden herdenking
van de 650e geboortedag van
Geert Groote afgelopen zater
dag in de Broederenkerk in
Deventer. De Moderne Devo
tie, de beweging die Geert
Groote aan het eind van de
veertiende eeuw startte telt
volgens hem nog steeds aan
hangers in vooral Nederland
en Duitsland. Volgens pater
E. Gemmeke, secretaris van
het Geert Grootegenootschap,
is er sprake van een groeien
de aanhang.
Van Dijk hierover: „Er is be
hoefte aan verdieping en ver
breding, aan nieuwe inner
lijkheid. Dat was precies waar
de Moderne Devoten in de
veertiende eeuw zich ook mee
bezig hielden. Er zijn ook
nogal wat parallellen te trek
ken tussen bijvoorbeeld de
Acht-Meibeweging en de Mo
derne Devotie, wat opstelling
betreft bijvoorbeeld. Zelf het
initiatief nemen, niet afwach
ten wat anderen doen, zelf
persoonlij zorg hebben voor
de kerk, dat is typisch voor de
Moderne Devotie en dat ken
merkt ook de Acht-Meibewe-
ging", aldus Van Dijk.
De herdenking in de Broede
renkerk (gesticht in het jaar
van geboorte van Geert
Groote) zaterdag was bepaald
bescheiden vergeleken bij die
van zes jaar geleden toen de
zeshonderdste sterfdag van de
beroemdste Deventenaar aller
tijden werd gevierd. Drie uur
lang werden elk half uur tek
sten van Groote en andere
Devoten voorgelezen, een
aantal instituten uit Neder
land en Duitsland (waaronder
de Thomas van Kempenstich
ting, het Geert Grootegenoot
schap en het Klooster Frens-
wegen) presenteerden zich en
er was een kleine tentoonstel
ling.
Gemmeke zegt tevreden te
zijn over de herdenking. „Je
merkt aan alles dat de belang
stelling voor de Moderne De
votie groeit. Ikzelf heb de
laatste elf jaar zo'n zeshon
derd lezingen gegeven over
het onderwerp, bij de meest
uiteenlopende gezelschappen.
Overal is er interesse, histo
risch of religieus". Dat De-,
venter zijn grootste stadge
noot desondanks nog steeds
niet met een eigen herden-
kingsplek eert, stoort Ge
mmeke naar zijn zeggen niet.
„Ik heb daarover wel eens ge
sproken met de Waag en de
Atheneumbibliotheek. Het
geld en de mogelijkheden ont
breken. Wel wordt er prac-
tisch permanent in diverse
tentoonstellingen aandacht
aan Geert Groote en de Mo
derne Devotie besteed".
DEVENTER De Na
volging van Christus (De
Imitatio Christi), volgens
velen na de Bijbel het
meest verspreide en gele
zen boek uit de christelij
ke kerk is toch niet door
Thomas van Kempen
(Thomas a Kempis) ge
schreven. Van Kempen
heeft slechts gefungeerd
als eindredacteur van het
boek dat in feite een sa
menvatting is van de
'beste teksten' van een
groot aantal schrijvers uit
de beweging van de Mo
derne Devotie. Zo is een
groot deel van de teksten
afkomstig van Devente
naar Gerlach Peters en
ook van Geert Groote
zelf.
Die theorie althans hangt dr.
R. van Dijk van het Titus
Brandsma-instituut uit Nijme
gen aan. Van Dijk is project
leider van twee opgaven die
het instituut zich de komende
jaren heeft gesteld: de uitgave
van de volledige werken van
Geert Groote en van Thomas
van Kempen, de belangrijkste
schrijvers van de Moderne
Devotiebeweging die in De
venter in de veertiende eeuw
ontstond.
Al enkele eeuwen woedt in
wetenschappelijke kring de
vraag wie nu eigenlijk de
schrijver is van de Imitatio
Christi, een verzameling reli
gieuze teksten die zich al zes
eeuwen in grote populariteit
mag verheugen en wel wordt
beschouwd als de belangrijk
ste bijdrage van Nederland
aan de (religieuze) wereldlite
ratuur. Van Kempen, Geert
Groote alsmede een Frans
man en een Italiaan zelf zijn
al genoemd als schrijver. Vol
gens Van Dijk is in feite een
groot aantal leden van de Mo
derne Devotiebeweging uit de
veertiende eeuw auteur van
het boek.
„Ik heb mijzelf nogal inten
sief beziggehouden met de
werken van Gerlach Peters",
aldus Van Dijk, „dan zie je
bepaalde passages uit zijn
werk letterlijk terugkomen in
de Navolging van Christus.
Dat geldt ook voor andere au
teurs". Van Dijk vermoedt dat
Thomas van Kempen slechts
een compilatie heeft gemaakt
van de teksten die hem van
anderen ter beschikking ston
den. Over een aantal jaren
hoopt hij die theorie ook te
kunnen staven. Dan zijn alle
teksten van de Moderne De
voten in de computer inge
voerd en zijn onderlinge ver
wijzingen en ontleningen
makkelijk te achterhalen.
„We zullen dan in staat zijn
over de schouder van Thomas
van Kempen mee te kijken
als hij (aan het eind van de
veertiende eeuw) zijn boek sa
menstelt".
De uitgave van de volledige
werken van Geert Groote (de
eerste in zes eeuwen) moet de
komende jaren gestalte krij
gen. Over twee jaar verschijnt
waarschijnlijk het eerste van
de in totaal zes delen. Een staf
van tien mensen is op dit mo
ment in Nijmegen met het
project bezig.
itirftufmni tsmipmnitiB
I riï.^öejïimuiinpfiifff
I tuulojft nirorti tuiirnnnui
gamrfm mats CtnpoH w
piitüOnimm».
m».Tn<n)T£pli
|jn ifirolji ftpri.
Jarotmstnfr-
lOiiiuonrulm
lm<h(Vtntta
Iduottatncbu
Ibutqurluhn
loUgfiottffaiu
Imu.f nïrjmi
ItoumOuiuttr
iteaWmaoT
II m tqjmaotics umies matr
mieiftwttfwqO'pMüaaofi
j' tn uit pqaaini cqwumr.
Spflflmtm aut «pusjftrtö
ik V.
Een van de handschriften van
de Imitatio Christi.
FOTO: GEMEENTEARCHIEF ZWOLLE
Profeet
Mohammed
slechts elfde...
JAKARTA Boze jonge
islamieten hebben maan
dag het kantoor in Jakar
ta bestormd van het In
donesische weekblad
„Monitor". Ze wilden
protesteren tegen een
omstreden peiling die het
blad had georganiseerd
en waarbij de profeet Mo
hammed pas als elfde
eindigde op een lijst van
50 meest bewonderde
personen.
Veiligheidstroepen hebben de
jongeren uiteengedreven, die
een gesprek wilden met
hoofdredacteur Arswendo At-
mowiloto. Toen dit onmoge
lijk bleek, bekogelden ze het
kantoor met stenen als gevolg
waarvan heel wat ruiten
sneuvelden.
De peiling, onder de kop „De
50 door de lezers meest be
wonderde personen" stond in
het nummer van 15 oktober.
Op de lijst staat de profeet
Mohammed op een beschei
den elfde plaats.
Het' ministerie van voorlich
ting gaf het blad vorige week
een stevige uitbrander, omdat
het met de enquête de isla
mieten in het land ernstig be
ledigd had. Indonesië her
bergt de grootste islamitische
gemeenschap ter wereld. Le
den van het kabinet en isla
mitische geleerden hebben de
peiling fel gehekeld.
„Ik protesteer met klem tegen
deze onwaardige publikatie
die zich puur om commerciële
redenen achter de vrijheid
van drukpers verschuilt en
totaal geen blijk geeft van
verantwoordelijkheidsge
voel", zei onderminister Mur-
diono die zelf islamiet is.
Eerste plaats
Volgens het blad komt presi
dent Suharto onder zijn lezers
op de eerste plaats als het om
de mate van bewondering
gaat. Tweede en derde zijn
minister Habibie van weten
schappelijk onderzoek en
technologie en wijlen presi
dent Sukarno. President Sad
dam Husayn van Irak komt
op plaats nummer zeven,
hoofdredacteur Atmowiloto
van „Monitor" op nummer
tien en de profeet Mohammed
zoals gezegd op nummer elf.
In zijn jongste nummer heeft
„Monitor" de hele voorpagina
ingeruimd voor een veront
schuldiging aan de Indonesi
sche islamieten.
Confessioneel
gereformeerden:
geen aparte
richting
YERSEKE Het Con-
fessioneel Gereformeerd
Beraad (CGB) zalgeen
aparte richting („modali
teit") worden binnen de
Gereformeerde Kerken
in Nederland. „We heb
ben besloten het gevecht
niet in organisatorische
zin te voeren, maar meer
in de sfeer van de geeste
lijke beïnvloeding", zegt
bestuurslid drs. J. Staat.
De predikant uit Yerseke op
perde zelf enkele maanden
geleden het plan om zich bin
nen het verband van de Ge
reformeerde Kerken sterker
te profileren net als bijvoor
beeld de Gereformeerde
Bond doet in de Hervormde
Kerk.
Verval
Hij vond dat de vereniging
van 4.500 'confessionele gere
formeerden' (gereformeerden
die de letter en geest van de
gereformeerde belijdenis
meerde Kerken structureler
moest aanpakken. „Zonder
duidelijke strategie raakt het
confessionele gedachtengoed
verbrokkeld en zal het uit
eindelijk verdwijnen", aldus
Staat in mei.
Na een forse discussie in
eigen gelederen en een en-
quete onder alle CGB-predi-
kanten en -afdelingen heeft
het bestuur besloten hiervan
af te zien.
De vereniging zal zich, onder
meer via haar eigen toerus
tingscentrum, de komende
jaren vooral storten op de be
ïnvloeding van individuele
kerkleden. Staat heeft de af
gelopen maanden geleerd dat
vorming van een eigen mo
daliteit, met bijvoorbeeld ei
gen predikantsplaatsen, al
leen maar polariserend
werkt.
Ernesto Cardénal neemt het applaus in ontvangst nadat hij in de aula van de Vrije Universiteit de bul in ontvangst neemt be
horende bij het eredoctoraat.
AMSTERDAM De
Vrije Universiteit heeft
gisteren ter gelegenheid
van haar 110e dies natalis
(verjaardag) een eredoc
toraat uitgereikt aan de
Nicaraguaanse trappisten-
pater en oud-minister Er
nesto Cardénal (65).
In haar lofrede noemde pro
motor dr. Mineke Schipper,
hoogleraar vergelijkende lite
ratuurwetenschap, Cardénal
een van de meest gelezen
dichters van Latijns-Amerika.
„Uw gedichten maken deel
uit van het culturele erfgoed
van Uw continent."
Volgens Cardénal zijn voedsel
en gezondheid belangrijk,
maar zinloos als de mensen
cultuur ontberen. Alleen met
cultuur wordt het leven men
selijk, aldus Cardénal.
De VU reikte ook eredoctora
ten uit aan de epidemioloog
dr. D. Hoogendoorn, de direc
teur van het Provinciaal Wa
terleidingbedrijf Noord-Hol
land C. Sprey en de natuur
kundige dr. L. Wilardjo uit
Indonesië.
Cardénal, afkomstig uit een
Nicaraguaanse patriciërsfami
lie, trad op zijn 31e in bij de
Trappisten, een beschouwen
de orde. In 1967 stichtte hij de
gemeenschap van Solentina-
me, die op basis van oerchris-
telijk gedachtengoed in ge
meenschap van goederen leef
de. De toenmalige dictator
Anastasio Somoza was dit een
doorn in het oog. In 1977
werd Cardénal het land uitge
zet.
Na de overwinning van de
Sandinisten in 1979 werd Car
dénal minister van cultuur.
De rooms-katholieke hiërar
chie verbood hem een politie
ke functie uit te oefenen en
schorste hem als priester. Ook
kreeg hij van de paus een pu
blieke uitbrander tijdens
diens bezoek aan Nicaragua.
In 1988 trad Cardénal op ei
gen verzoek af als minister
om weer tijd te hebben voor
poëzie en contemplatie.
Volgens hem is het politieke
engagement van een priester
echter niet in strijd met het
evangelie. „De paus is zelf
ook zeer actief op politiek ge
bied en hij is bovendien nog
staatshoofd," zo zei Cardénal
In het Amerikaanse weekblad Time heeft oud-pi
Carter van de Verenigde Staten zich gemengd in de d
over de aanpak van de Golfcrisis. Carter, die van 1
1981 aan de macht was, is door zijn opvolgers nogal e
geschakeld voor advies in internationale kwesties, i
geheel zonder resultaat. Maar inzake de Golfcrisis kaï
dent Bush zijn voorganger maar beter niet raadplege
CARTER betoogt dat alleen vredesbesprekingen een
kunnen voorkomen. Hij stelt dat Irak, ondanks de d
van de vooral Amerikaanse krijgsmacht in Saudi-
niet van plan is Kuwayt te verlaten. Als de VS, daai
gedaagd, Irak zouden aanvallen, dan verdwijnt de stei
Amerika in de Arabische wereld als sneeuw voor de
OPMERKELIJK is Carters beoordeling van koning
van Jordanië, die volgens hem een belangrijke rol mi
len bij het zoeken naar vrede. Carter noemt Husaj
eerbaar en vredelievend man, die niet de hardvochl
handeling verdient die hij ontvangt". Husayn is een sl
guur, die nu maar eens als zodanig door de VS moet i
erkend, aldus Carter.
Volgens Carter zou een Amerikaans aanbod tot
handelingen met Irak geen teken van zwdkte behof
zijn. Daarbij ziet hij echter over het hoofd dat onder
van de Veiligheidsraad van de VN al maanden g
wordt een vreedzame oplossing te vinden voor het
met Irak. Hij verliest evenzeer uit het oog dat de wei
de lang niet altijd is gediend door opzij te gaan voor
en terrorisme. Nu een groot aantal landen in grote
zindheid een politieke, diplomatieke en militair*
maakt, vormt een pleidooi als dat van Carter meer
dermijning dan een ondersteuning van het streven n
rechtvaardige en zo vreedzaam mogelijke oplossing
crisis in de Golf.
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor inge2
stukken te bekorten.
Slach tofferh ulp
Bericht in de krant van 17 ok
tober jl.: Een dame van 90 jaar
maakt op een mooie herfstdag
een wandelingetje in een
plantsoen gelegen in een keu
rig bewoonde Haagse wijk. In
het Rosarium. Twee jongens
drukken haar tegen het hek
nemen haar tas af. Inhoud:
7,-, een gouden ketting en
zilveren lepels. Wat een trage
die. Als iemand van die leef
tijd met oude stramme benen
de moed gevonden heeft om
midden op een mooie dag
waardevolle spulletjes in de tas
te doen, de buitendeur dicht te
trekken om een ommetje te lo
pen. Haar tas met waardevolle
spulletjes onder de arm. En
dan op een dergelijke laffe
manier te grazen worden ge
nomen. Heeft zij nog tijd van
leven om daar over heen te
komen?
Ingesloten twee 'zonnebloe
men' (f 100,-)..In de hoop dat
de redactie naam en adres bij
de politie kan achterhalen en
dan zo vriendelijk wil zijn dit
aan haar te overhandigen.
Anoniem,
DEN HAAG.
(Naschrift: We hebben de twee
zonnebloemen met veel plezier
aan het slachtoffer ter hand
gesteld. Redactie).
Zedelijkheidswet
Tegenwoordig wordt seksuali
teit alleen bepaald door de li
chamelijke factoren. Wat het
geloof vroeger leerde lijkt af
gedaan. Maar toch gaat het er
weer op lijken dat men op
nieuw oog gaat krijgen voor de
heerschappij van de geest zon
der welke waarachtige liefde
niet bestaat. Men staat nog al
les behalve vrij tegenover de
eigen lichamelijkheid. Velen
geven zich roekeloos over aan
steeds wisselende relaties, ter
wijl er in het huwelijk ver
krachtingen voorkome
nu de zedelijkheidswei
aangepast is het gevolg
eenzijdige opvoeding
maatschappij die uitpi
seks en geweld. Dat da
aan gedaan wordt is er
blijkt de tegenwoordig
foeide christelijke mor
iets meer te zijn gewe
alleen maar afwas en 1
Alleen door waarachtig
selijkheid en gelouterd
zoals het christendom
kunnen mensen geluk
maakt worden.
H. Rutges,
DEN HAAG.
Fouten in de poli
Wat te denken van
Maij-Weggen die oj
houtje 100 gulden bo<
zwart rijden wilde inv
zonder de Kamer te
gevraagd en ingelicht?
een voormalig werknen
het ministerie van W1
wist dat bungalows
vluchtelingen zouden 1
aangekocht en dat zei
vast deed om de wins
strijken. Zoiets is besl
gebeurd in het geval vi
minister Braks, die mi
treden. Justitie liet dr
dachten van zware mis
vrij wegens vormfouter
volgens mij tijd voor de
„Liever Braks zijn vis
dan een moordenaar
thuis". Ik vind het voo
schande, dat men „g
politie" nodig vindt om
torijders te jagen om de
spekken. Autobezitters
toch al zoveel meer
dan in het buitenla
wordt ook hard geredei
nog harder. Wel zag il
dat bij het switchen 1
wegen de snelheid tot 1
beeld 70 of 90 km. zou i
teruggebracht. Onherkj
geheime politie stimulei
gens mij crimineel gedi
de rijkswegen is het o(
der geheime politie ma
zat om auto's aan te ho
J.M. Laaper,
DEN HAAG.
adverteren
je weet niet half wat de krant voor oplossing brengt.
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon 071 - 122 244
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 u
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14 00 tot 15 00
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girok
per maand f. 24,85 per maand f.
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f.
per jaar f. 284,50 per jaar f. 2!
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswi
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050