'Kresf flirt met de liefde Filmkeuring keurde zestig procent van uitgebrachte films n Verjaardagsfeest" van toneelgroep Stores valt niets te vieren Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! JNST/RTV QeidwQowuvnt vrijdag 19 oktober 1990 pagina 13 uitenland smult van edisch Centrum West VEHSUM De TROS heeft twee series van 'Me- Centrum West', die nog moeten worden gepro- •erd, voor twee miljoen gulden verkocht aan de imse commerciële zender VTM. Dit heeft omroep indgemaakt. Wat Vlaanderen tot nu toe van Me- 1 Centrum West heeft gezien is volgens de TROS m aangeslagen. Niet alleen Vlaanderen, ook an- landen kunnen smullen van de wederwaardig- >n van het medisch team in het Zuiderzee Zie- luis in Lelystad. De serie is verkocht aan Duits- Turkije, Spanje en Tsjechoslowakije. Contracten 'de Griekse en Oostenrijkse televisie ziin volgens 'ROS vrijwel rond en ook vanuit Zuid-Amerika men belangstellend naar de TROS voor even aankoop. De opbrengst van de verkoop van pro- nma's komt ten goede aan het totale budget voor iramma's. Exploitant 06-lijn wint rechtzaak tegen Rijk de Gooijer AMSTERDAM Teleservice, een exploitant van 06-lijnen, heeft in hoger beroep een procedure ge wonnen, die was aangespannen door de acteur Rijk de Gooijer. Dit heeft Teleservice gisteren meege deeld. De Gooijer kreeg vorig jaar februari in kort geding een vergoeding van 5000 gulden toegewezen omdat zijn stem gebruikt zou zijn voor een fictieve campagne ter stimulering van het gebruik van con dooms. Fictief omdat het om een door Ralph Inbar uitgevoerde Banasplitlijn ging. De Gooijer zei geen toestemming te hebben gegeven voor het gebruik van het gesprek dat Inbar met hem had gevoerd. In hoger beroep is evenwel be paald dat de bandopnamen van het programma aan toonden dat hij die toestemming wel had gegeven. RTL4 betaalt niet meer voor kabel HILVERSUM RTL4 wil niet meer beta len voor doorgifte op de kabel. Dat blijkt uit een brief van network-manager Henk van Vliet die deze week naar de kabelex ploitanten is verstuurd. De commerciële zender meent inmiddels zoveel aan het be staande televisie-aanbod toe te voegen, dat de gulden per kabel-abonnee, die RTL4 nu betaalt, niet meer gerechtvaardigd is. Het niet langer betalen voor de kabel dient als uitgangspunt van de nieuwe onderhande lingen, die RTL4 binnenkort voert met de Vereniging van Nederlandse kabelexploi tanten. De eenjarige contracten lopen na melijk op 31 december af. In een eerste re actie liet de VECAI weten niet te zullen buigen. Een woordvoerder: „RTL4 is een commerciële zender en moet dus betalen". Televisie-actie voor cultuur in Nederland AMSTERDAM Het Prins Bernhard Fonds en de Anjerfond sen vieren zaterdag 27 oktober hun vijftigjarig jubileum met een door de AVRO uit te zenden televisieprogramma „Geven om cultuur die je lief is". De kijkers zullen via de buis door bekende Nederlanders, onder wie minister D'Ancona van welzijn, volksgezondheid en cultuur en de cabaretier Youp van 't Hek worden aangemoedigd om do nateur te worden van het Prins Bernhard Fonds en de Anjer fondsen. De fondsen subsidiëren jaarlijks voor ongeveer 19 miljoen gul den uitingen van cultuur in Nederland, maar zij zeggen een veelvoud nodig te hebben omdat het aantal verzoeken om subsi die de laatste jaren sterk is toegenomen. Per jaar komen er on geveer vijfduizend aanvragen binnen, waarvan er meer dan tweeduizend moeten worden afgewezen. In het programma zijn de door de fondsen gesubsidieerde kun sten te zien. Zo treden theater-, muziek- en dansgroepen op en wordt aandacht besteed aan beeldende kunst en monumenten zorg. Het programma bevat tevens de finale van het 12-provin- ciënspel van de AVRO. elgroep Stores speelt 'Het ver- lagsfeest' van Harold Pinter. Cees van Damme. Toneel- Barbara Woytkowska. Gezien: üober in het Imperium Theater. 0 alingen: 19 en 20 oktober. iajet verjaardagsfeest" srl Harold Pinter gold lange tijd als een school voorbeeld van het absur de theater. In de tijd waarin het stuk ontstond, midden jaren vijftig, sloeg het in met de explosiviteit van een bom; alle tradities van het conventionele to neel vlogen zo ongeveer aan flarden. Sedertdien is het theaterpubliek aan heel wat meer en gekker gewend geraakt en is Pin ters Verjaardagsfeest al bijna even gedateerd als Ibsen of Heijermans. Wie het stuk anno 1990 op het repertoire neemt, moet hoe dan ook de noodzaak van een hedendaagse opvoering weten aan te tonen en zich richten naar de maatstaven van een eigentijds publiek. Als het goed is, wordt in regieconcept, spel en aankleding het waar om van een vertoning hier en nu op ondubbelzinnige wijze duidelijk gemaakt. Om nu maar meteen de koe bij de hoorns te vatten: het jonge Leidse toneelgezelschap Stores weet aan deze eis volstrekt niet te voldoen. Aanmodderen Wat vooral stoort, is de afwe zigheid van een weifelloze re gie. Met name in de scènes waarin het stuk absoluut geen onvastheid verdraagt, bijvoor beeld in de broeierige atmos feer van het verjaardagsfeest zelf, wordt er ogenschijnlijk maar wat aangemodderd. Ogenschijnlijk, want op de achtergrond is het treurige vermoeden aanwezig dat spe lers en regisseur zich in het zweet gewerkt hebben om aan dergelijke momenten geloof waardigheid te verschaffen. En dus wordt er met overgave gevreeën, gedronken en ge danst, zonder dat het publiek echter iets anders ervaart dan ongemak en plaatsvervangen de schaamte. De treurnis wordt alleen maar groter als je de acteurs noodge dwongen betrapt in hun wan hopige worsteling aan hun rol enige inhoud te geven. Het wat, waarom en hoe van hun aanwezigheid schijnen ze zich echter nauwelijks te realise ren. En wat voor regie en spel geldt, geldt al evenzeer voor de aankleding: een" decor, op getrokken uit oude kranten, met half-transparante coulis sen waarachter de acteurs vaag zichtbaar aanwezig blij ven. Waarom? En waarom het slotkoor van Beethovens ne gende tijdens de entree van het publiek, zowel bij aanvanj als na de pauze? Er wordt weinig opgehelderc en des te triester stemt dit al les, als hier en daar zowaar d« kiem van iets goeds aan de op pervakte schemert. Het onge kunstelde spel van Carolien dt Groot bijvoorbeeld, die in eer doordachter concept met rechi 'de koningin van het bal' zou kunnen zijn van wie haar per sonage Meg tot nu toe alleer maar kan dromen. JOS NIJHOF Antonia Byatt weet geen raad met prijzengeld (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN Booke-Prizewin- nares Antonia Byatt (54) weet nog geen raad met het prijzen geld. Haar vijfde roman, Pos session', heeft deze schrijfster een zus van de auteur Mar garet Drabble nu meer dan 40.000 pond opgeleverd: de Britse Booker Prize van 20.000 pond en een Ierse prijs van bijna 23.000 pond. „Misschien laat ik een zwem bad aanleggen bij mijn huis in Zuid-Frankrijk", zegt ze. „Of wel koop ik wat nieuwe schoe nen die behoorlijk passen!" Antonia Byatt had niet ver wacht dat ze de Booker Prize zou winnen. 'The Booker', zo als de prijs doorgaans wordt genoemd, is in Groot-Brittan- nië de meestbegeerde literaire prijs, niet alleen omdat zijn schenker, de firma Booker, die onder meer voedingswaren verkoopt, meer geld cadeau geeft dan om het even welke andere culturele weldoener, maar ook omwille van de be langrijke commerciële voorde len die eraan verbonden zijn. Een auteur die de Booker Pri ze wint, hoeft zich verder geen zorgen meer te maken: vanaf dat moment gaan zijn of haar boeken als warme broodjes over de toonbank. Salman Rushdie werd wereld beroemd dankzij zijn Booker Prize voor 'Midnight Chil dren'. Anita Brookner had van al haar romans nauwelijks drieduizend exemplaren ver kocht, tot haar de Booker Pri ze werd toegekend voor 'Hotel du Lac'. Daarna verkocht ze in de kortste keren meer dan 50 000 exemplaren. De keuze van de Booker-Prizewinnaar of - winnares gaat vaak gepaard met kleine of grote schanda len, veel gekonkel en felle ru zies. Ook dit keer werden de vijf juryleden het alleen op de valreep min of meer eens met elkaar. „Hun keuze was una niem", zo heette het achteraf. Van de 109 nieuwe romans, die oorspronkelijk waren inge diend, werden er uiteindelijk zes op de voordracht geplaatst. Jury-voorzitter Sir Dennis Norman zei later dat de defini tieve keuze erg moeilijk was geweest. Omdat de Britten dolgraag weddenschappen aangaan, werd ook driftig ge wed op de uitslag van de Boo ker Prize 1990. Maar volgens de gokkerszaak Ladbroke was 'Possession' van Byatt de alge mene favoriet. Antonia Byatt is niet alleen ro manschrijfster, maar ook do cente, literaire criticus en au teur van korte verhalen. Haar vader was een rechter. Zij stu deerde onder meer in Cam bridge en doceerde van 1972 tot 1983 Engels aan de univer siteit van Londen. Haar twee de echtgenoot is Peter Duffy, een journalist van de Financial Times. Ze hebben drie doch ters en wonen in Zuidwest- Londen. Zwaard van Damocles hangt boven het Theater Frascati AMSTERDAM Theater Frascati in de Nes in Amster dam wordt met sluiting be dreigd nu de gemeente Am sterdam niet in staat is de aan vankelijk beoogde financiëk basis van dit theater te garan deren. Voor het derde achter eenvolgende jaar heeft Frasca ti de gemeente Amsterdair verzocht het theater met he oorspronkelijk op de gemeen tebegroting staande subsidie bedrag te financieren. Onder handelingen hierover met d< gemeente hebben tot nog toi niets opgeleverd. Hierdooi kampt Theater Frascati me acute liquiditeitsproblemen. KRO ZET MES IN JEUGDPROGRAMMERING (resj. Jeugd- en jongerenpro- ramma's. KRO-televisie. Neder- and 1 om 17.35 uur. Zondag. IILVERSUM De eugd lijkt opnieuw de rergeten groep van de lilversumse omroepen e worden. Oorzaken zijn de broodnodige bezuini gingen binnen mammoet :endgemachtigden als (RO en NCRV en de ex- ra financiële injectie, die n de avondprogramme- ing nodig is om het in- niddels tot kijk-monster litgegroeide RTL4 ade- uaat te bestrijden. labriël Maassen, eindredac- eur Jeugd van de KRO, is 'f liet blij met de huidige ont- 1 wikkelingen. Hij heeft net gehoord dat zijn omroep het nes zal zetten in de jeugd- irogrammering. Het advies uidt nu: 'streven naar dezelf- 'ie kwaliteit, maar dan met 1 ninder geld'. Gabriël: „Ei genlijk wil ik er liever niets iver zeggen...., maar een be- A jerkt jeugdbudget betekent jewoon dat ik steeds minder igen werk kan laten zien. c En ik ben niet van plan om 1 tan maar van die goedkope, 'f kwaliteitsloze animatie-film- issische chteres Mna ic s lo jevtseva 'ierleden bi gi INGRAD De oudste ische dichteres, Irina Odo- ,a eva, is deze week in Le- aj rad overleden, drie jaar e t zij na 65 jaar in Parijs te 0, len geleefd, was terugge- ai d naar de Sovjetunie. Odo- seva maakte tijdens haar 0, i deel uit van de 'groep der eisten', een beweging die ntwoord op de symbolisten licht zag. akmeïsten streefden naar n( aardser, minder symboli- D poëzie, waarin geen spra- rüneer was van het door de 1 lolisten zo uitvoerig bezon- 1 „onkenbare". Concrete on- werpen zoals vreemde lan- liefde, oorlog en exotische N schappen, kwamen in de Is van symbolische thema's. itreefden verder naar een :(;cl taalgebruik en een zo t mogelijke helderheid. m groep die zich de Dich- lde noemde, was Odojevt- J] bevriend met dichters als ilaj Goemiljov - de geeste- vader van het akmeïsme, Mandelsjtam, Anna Ach- iva en Marina Tsvetajeva. n r Memoires zijn nu verkijg- ei in de Sovjetunie. )e jevtseva begon haar literai- irrière in Petrograd in 1922 een dichtbundel, De tuin wonderen, waarin zij de vlak na de revolutie be- ijft. In hetzelfde jaar emi- r rde zij naar Parijs met haar lg genoot, de dichter Georgi ie «v- RIJSWIJK De Neder landse Filmkeuring heeft vorig jaar in totaal 125 films aan een onderzoek onderworpen. Dat is onge veer zestig procent van de 205 films die in 1989 vol gens de Nederlandse Bond voor Bioscoop en Filmon dernemingen (NBB) zijn uitgebracht. „Het aantal ter keuring aange boden films is nooit zo hoog geweest", schrijft het bureau in het jaarverslag over 1989. De circa veertig leden van dit keuringscollege mannen en vrouwen uit verschillende le vensbeschouwelijke en maat schappelijke stromingen en uit verschillende leeftijdsgroe pen bepaalden dat van de 125 hoofdfilms vijftien films moeten worden onthouden aan personen beneden de twaalf jaar. In 1988 viel dat oordeel twintig films te beurt. Negen films kregen de kwali ficatie voor zestien jaar en ou der tegen zes in 1988. Niet-gekeurde films mogen in Nederland automatisch alleen worden gezien door personen van zestien jaar en ouder. Ge keurde films krijgen de kwali ficatie AL (alle Leeftijden) wanneer de film beperkt ge welddadig is. Kortgeleden is het bericht ver spreid dat de Filmkeuring zou worden bedreigd met ophef fing om bezuinigingsredenen. Daarvoor zou een projectgroep binnen het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur voorstellen hebben gedaan. „Dat is onzin", aldus de voorzitter van het dagelijks bestuur van de Filmkeuring, Hammerstein. Dat kan pas als de wet op filmvertoningen van 1977 wordt ingetrokken. Dat kan misschien minister D' An- cona van WVC willen maar Justitie wil hier niets van we ten". Desgevraagd deelde een woordvoerder van WVC mee dat dat voorstel te vinden is in een nog niet openbaar ge maakt efficiency-rapport, op gesteld door een werkgroep binnen het ministerie. Hammerstein pleit juist voor een uitbreiding van het taken pakket van de Filmkeuring, door ook de videofilms onder haar wakend oog te brengen. „Het is belachelijk dat in Ne derland nog geen controle is op de vertoning van video films, terwijl dat elders in Eu ropa wel het geval is. Onder de groeiende stroom video films bevindt zich veel materi aal dat volgens Hammerstein schadelijk is voor jeugdigen". Als opmerkelijk wapenfeit meldt de Filmkeuring in haar jaarverslag de keuring van de 'harde pornofilms' 'The Priva te Afternoon of Pamela Mann' en 'Deep Throat'. De keurings commissie zette de film op 16 jaar en ouder, de maximale leeftijdsgrens in Nederland. De eerste film ziet de commis sie als een „aaneenschakeling van pornografische scènes die schadelijk worden geacht voor de seksuele belevingswereld van genoemde personen". Het is de eerste maal sinds 1977 het jaar van de inwer kingtreding van de wet op filmvertoningen dat er „harde pornofilms" ter keu ring zijn aangeboden. De ge noemde films waren vóór 1977 alleen voor personen van acht tien jaar en ouder bestemd. pjes aan te kopen. Dat past niet in de filosofie. Deze te genslag betekent, dat ik straks heel creatief met mijn financiën zal moeten om gaan. De enige omroep die de jeugd nog een warm hart toe draagt, is de VPRO. Daar wordt nu met een groter budget dan vorig jaar ge werkt". Pijlers Pijnlijk, heel pijnlijk, vooral omdat de KRO nog geen jaar geleden liet weten, de jeugd als een van de belangrijkste pijlers te zien, waarop de pro grammering werd gebouwd. De katholieke omroep had daarbij een naam hoog te houden, want ooit waren ze verantwoordelijk voor suc cessen als 'Oebele', 'Hameien' en 'Q en Q'. En het KRO-be- stuur ging heel ver in zijn streven de jeugd aan zich te binden. Er werd een werk groep jeugd en jongeren geïnstalleerd, er kwam een jongeren-adviesraad, waarbij tieners uit de achterban kon den meepraten over de jeugdprogrammering en uit eindelijk werd Gabriël Maas sen als eindredacteur aange steld. Hij stortte zich met hart en ziel op zijn werk en is onder de noemer 'Kresj' al weer twee seizoenen verant woordelijk voor heel wat kinder-, jeugd en jongeren- plezier. Ook de komende maanden plukt de kijker de rijke vruchten van zijn initi atieven, want rijke vruchten zijn het. Het parade-paardje is 'Hotel Amor', dat vanaf 2 december op het scherm ver schijnt. De vijf afleveringen tellende drama-serie past in het thema dat de komende maanden de 'Kresj'-uitzen- dingen zal kenmerken. 'Kresj' is namelijk 'smoor op jou' en dat wil zeggen dat liefde, seksualiteit en vriend schap als rode draad door de grote verscheidenheid aan programma's loopt. Bespreekbaar Zo biedt 'Hotel Amor' op vaak humoristische wijze, een prachtige opstap naar het in de huiskamer bespreek baar maken van allerlei the ma's rond de liefde. Hoewel de reeks is bestemd voor middelbare scholieren, kan elke leeftijdsgroep er heel veel plezier aan beleven. Ga briël: „De afleveringen zijn gebaseerd op het jaarverslag van de Stichting Kindertele foon. Hieruit bleek dat kin deren behoefte hebben aan een programma over liefde en seksualiteit. Om te weten of we op de goede golflengte zaten, hebben we 'Hotel Amor' uitgetest op de doel groep. De gebeurtenissen ble- Gabriël Maassen: „De enige omroep die de jeugd nog een warm hart toedraagt, is de VPRO". ken direct aan te sluiten bij zijn belevingswereld. Wat dat betreft is het dus een schot in de roos". Daarom is het zo jammer dat het, naar het zich laat aan zien, bij deze vijf afleverin gen zal blijven. Gabriël: „Met mijn beperkt financieel draagvlak wordt het steeds moeilijker zo'n drama-pro- duktie van de grond te tillen. Ik kan het gewoon niet be kostigen. De enige mogelijk heid om een vervolg op het scherm te brengen, is als de NCRV en VARA er brood in zouden zien. Maar na mijn laatste ervaringen met het kleuterprogramma 'Kieke boe' heb ik geen trek meer die omroepen te benaderen". Ingespannen Gabriël Maassen heeft zich een jaar lang ingespannen om 'Kiekeboe', dat vanaf zondag 4 november bij de KRO is te zien, als een geza menlijk project van de Ne derland 1-bespelers op het scherm te krijgen. Gabriël: „In eerste instantie hadden we 132 afleveringen willen vervaardigen, want 'Kieke boe' zou in een dagelijkse fre quentie op het scherm ko men. Jonge scenario-schrij vers, animators en regisseurs zijn ervoor benaderd. Nadat de opzet rond was en aan de uitvoering kon worden be gonnen, viel eerst de NCRV af. Zij wilden zich 'meer op zichzelf concentreren'...., laat ik het diplomatiek zeggen. Twee dagen nadat een aan vraag voor geld van het sti muleringsfonds de deur was uitgegaan, liet de VARA we ten toch ook niet mee te doen... Ik heb mijn best ge daan. Het schijnt niet moge lijk te zijn om met die omroe pen samen te werken. Als ze toch willen, moeten ze maar langskomen. Maar van mij hoef je geen initiatieven meer te verwachten". HANS PIËT MOSKOU Amerikaanse actrice en fitness-expert Jane Fonda heeft gis teren met een kleine circusbeer, enkele honderden Sovjet- vrouwen en een handjevol mannen en kinderen rond Kremlin in Moskou gehold. „Dit is iets dat we heel vaak in de Verenigde Staten doen en ik wilde het naar Moskou brengen en met jullie delen," aldus Fonda. Gekleed in een een wit trai ningspak, een nauws luitend zwart-paars shirt dat de navel vrijliet en een zonne bril, leidde Fonda de joggers rond het rege- De snelste renners deden er minder dan 15 mi nuten over, maar Fonda, die werd om ringd door jeugdige bewonderaars, nieuwsgierige toeris ten en fotografen, kostte het parcours 25 minuten. Als bijko mende attracties speelde het muziek corps van het Rode Leger en was er een kleine circusbeer die een t-shirt droeg, dat speciaal voor het spektakel was ont worpen. Fonda's fit nessvideo's zullen vanaf zondag op de Sovjet-televisie v FOTO: AP den uitgezonden. Jane Fonda (midden) met Russische joggers Jane Fonda holt rond Kremlin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 13