*nr
irt Kids'levert hapklare
unstbrok voor kinderen
„Samenwerking amateurs schaadt prestige koorleden"
'ave/
nbetwist
erkste
Het landschap als
aanleiding
vooreen schilderij
D' Ancona tevreden over
belangstelling media
voor Nederlandse pop
JNST/RTV
EeidaeSouftO/rtt
DONDERDAG 18 OKTOBER 1990 PAGINA 9
»grafenis
•rnstein
V YORK De Amerikaanse
ponist en dirigent Leonard
istein is dinsdag in New
tijdens een sobere plechtig-
begraven. De zondag overle-
Bernstein werd begraven op
Greenwood begraafplaats
•t zijn in 1978 overleden
jw, de actrice Felicia Montea-
e. Voor 14 november is een
ienkingsconcert in de New
cse Carnegie Hall gepland.
New York Philharmonic Or-
tra, waarvan Bernstein in
de eerste Amerikaanse mu
le directeur werd, brengt van
ot en met 23 oktober iedere
n Bernstein-programma.
Expositie
loopt als
een trein
Rijen mensen wachten tot ze
aan de beurt zijn om een kaar
tje te kopen waarmee ze
toegang krijgen tot de ten
toonstelling 'Great Dutch Pain
tings from America' in het
Haagse Mauritshuis. De expo
sitie trekt honderden bezoe
kers per dag.
FOTO: ANP
Cinekid Award voor Deense kinderfilm
AMSTERDAM De jury van het vierde Cinekid-kinderfilm-
festival heeft gisteren de Deense film 'Mama Mia en ik' van
Erik Clausen bekroond met de Cinekid Award. „Het anarchisti
sche, vrolijke en originele verhaal maakt de film samen met de
sfeer en de knappe regie tot een klein wonder", zo oordeelde de
'jury.
De jury bestond uit: Fried Bachus (consulent podiumkunsten
jongeren), Wim Hofman (kinderboekenschrijver), Els Kuiper
(jeugdafdeling VPRO), Karst van der Meulen (filmregisseur) en
Joyce Roodnat (recensente NRC Handelsblad).
De 85 minuten durende film vertelt het verhaal van het 11-jari-
ge meisje Rikke die met haar vader in een armoedige buurt in
Kopenhagen woont (haar moeder is overleden). Haar juf op
school vertelt een verhaal over Pegasus, het paard dat in staat
was de doden terug op aarde te brengen. Rikke doet mee aan
een wedstrijd en wint een pony. Echter haar huis is daar totaal
niet op berekend. De kinderjury vond de Canadees/Nederlandse
speelfilm „Vincent en ik" de beste uit het competitieprogramma.
De kinderen beoordeelden de film niet alleen als 'spannend en
mooi' maar vonden ook het reizen door de tijd en de schilderijen
van Van Gogh interessant.
Opbrengst servies
voor kankerbestrijding
AMSTERDAM Een 113-delig
servies, afkomstig uit de nalaten
schap van marechaussee G. Al-
berda, heeft op een veiling bij So
theby's in Amsterdam 57.500 gul
den opgebracht. Het bedrag gaat
in zijn geheel naar de Nederland
se Kankerbestrijding. Het blauw
wit Chinees porseleinen servies
uit de Yongzheng/Qianlong pe
riode is gekocht door een Lon-
dense kunsthandelaar. Dit heeft
het veilinghuis woensdag meege
deeld. De totale veiling bracht
1,36 miljoen gulden op. Kopers
kwamen uit diverse Europese
landen, de Verenigde Staten,
Brazilië, Hongkong en Japan.
Kids. Achtdelig kunstprogram-
voor kinderen. TROS-televisie.
irland 2 om 18.30 uur. Vrijdag.
VERSUM Eindelijk
begrijpelijk kunstpro-
op de kijkbuis.
Kids' is een speelse
over beeldende
ïst, speciaal voor kin-
tussen de acht en
rtien jaar. De kijkertjes
den actief betrokken
het beleven van kunst
gestimuleerd om zelf
te creëren.
kunstenaar heeft iets
i ierlijks naïefs over zich;
zit vol fantasiën. Ik hoop
de kinderen die met Art
een duikje in de kunst-
nemen, méér fantasie
[en. Als ze, in hun latere
voor problemen komen
te staan, kunnen ze tenminste
nog een beetje wegdromen".
Zo verwoordt kunsthistorica
Hanny Beerens (42) die het
concept voor Art Kids be
dacht, het idee achter de serie.
Het is overigens voor het eerst
dat zij een televisieprogramma
maakt. Een laatkomer in Hi-
versum, en misschien wel een
laatbloeier in het algemeen.
„Ik was zesendertig toen ik
begon aan een studie kunstge
schiedenis in Utrecht. Daar
voor was ik wel al bezig met
kunst. Ik boetseerde veel en ik
had zelfs een klein ateliertje,
maar ik vond mezelf niet zo'n
kunstenaarstype. Na mijn stu
die heb ik een tijd produktpre-
sentaties voor video gemaakt.
Toen kreeg ik ook het idee
voor 'Art Kids'. Via het video-
werk kwam ik in contact met
Ivo Niehe en zijn produktie-
maatschappij. Hij is zo'n beetje
de 'godfather' van het pro
gramma".
'Godfather' Niehe vat de be
doeling van 'Art Kids' als
volgt samen: „Na de uitzendin
gen moeten alle kinderen in
Nederland een Art Kid willen
zijn". En wat serieuzer: „Het
programma maakt kinderen
op een leuke, ludieke manier
vertrouwd met beeldende
kunst. Jongeren gaan weinig
naar een museum of galerie,
daar moet verandering in ko
men".
Of dét lukt moet nog blijken,
de opzet van het progratnma
ziet er in elk geval prima uit.
In elke uitzending gaat een
clubje van vier jonge kinde
ren, 'de Art Kids op pad. Het
viertal is in het vrolijke gezel
schap van het duo 'Circus Cus-
ters'. In de eerste uitzending
wordt een bezoek gebracht
aan het Rijksmuseum in Am
sterdam waar 'De Nachtwacht'
van Rembrandt op jolige wijze
wordt beschouwd.
Lokatiebezoeken worden afge
wisseld met beelden uit de
zaal, waar speciaal voor de se
rie geschreven liedjes worden
gezongen. Die liedjes zijn niet
alleen leuk, ze zijn ook leer
zaam. Circus Custers besluit
elke aflevering met een op
dracht aan de kijkbuis-kinde-
ren; de beste inzendingen wor
den beloond. Art Kids is een
ongekunsteld kunstprogram
ma waarin kinderen zich on
geremd uiten. De spontane
presentatie van de mannen
van Circus Custers doet hier
nog een schepje bovenop.
Herman Brood
In de tweede aflevering komt
de artistieke duizendpoot Her
man Brood in beeld. Hij geeft
de Art Kids een demonstratie
van zijn werk, zo spuit hij een
auto onder met allerlei ge
kleurde vloeistoffen. „Herman
Brood is- goed", zegt Hanny
Beerens. „Zijn werk is heel
speels en ongeremd, waardoor
we in die aflevering makkelijk
een brug kunnen slaan naar
de kunstenaars van de CO-
BRA-groep, met mensen als
Karei Appel en Lucebert".
Natuurlijk komen ook klassie
ken als Piet Mondriaan en de
Utrechtse bèeldhouwer Pieter
d'Hont aan bod. Maar ook deze
'zware materie' wordt op een
luchtige, leuke manier ge
bracht. De schilder Piet Mon
driaan bijvoorbeeld wordt te
genover het fenomeen grafitti
geplaatst. Hanny Beerens
heeft hier doelbewust voor ge
kozen: „Achter het werk van
Mondriaan schuilt een hele in
gewikkelde kunsttheorie.
Over elk schilderij heeft hij
lang en diep nagedacht. Ter
wijl grafitti juist een ontzet
tend spontane uiting van
kunst is. Hiermee laten we de
kinderen zien dat beeldende
kunst ook gewoon leuk kan
zijn, het hoeft allemaal niet zo
Het duo 'Circus
Custers' met twee
Art Kids voor het
Rijksmuseum in
Amsterdam. Het
meisje (rechts)
Roos, geeft
morgenavond
héér kijk op de
Nachtwacht.
FOTO: PR
moeilijk. De drempelvrees
voor kunst moet worden over
wonnen, en waar kun je dan
beter beginnen dan bij kinde
ren?."
ELKE SWART
3
van het Residentie Orkest
i werk van Saint-Saöns, Joli-
tvel en Chausson in de Phi-
il in Den Haag. Gisteravond.
grote charme van de con-
door leden van het Re-
ntie Orkest is dat het spe-
an kamermuziek in wat
bezetting dan ook steeds
jelijk is. Het interessante
nse programma van gister-
nd toonde dat opnieuw aan
de combinatie van harp
viool in de Fantasie van
ït-Saëns, de bekende Intro-
tion van Ravel voor harp,
klarinet en strijkers en
concert van Chausson voor
de eeuwwisseling werden
de wat latere 'Cinq incan-
ons' voor fluit-solo van Jo-
toegevoegd.
wel Zino Vinnikov de
lpartijen in de stukken
Saint- Saëns en Chausson
tekend speelde had het
te weinig uitstraling om
romantische golven die uit-
ling te geven die zo ken-
rkend is voor deze muziek,
'endien werkte de akoe-
k in zijn nadeel in het stuk
i Saint-Saëns waardoor
ol- en harpklank slecht
ngden en de viool wat gal-
rig klonk. Meinders stond
g voor een bevlogen af-en
rollend passagewerk in
overladen concert van
ausson en ook het strijk-
artet weerde zich geducht.
u hadden zij met al hun in-
nningen en hun grote inzet
ider succes met dit stuk
met Ravels 'Introduction',
kostelijke werk met zijn
1 verlangen en zijn schitte-
e instrumentatie won het
c avond met gemak van de
iere stukken. Koos Verheul
telde de 'Cinq incantations'
lavolgbaar zuiver in fraaie
tn en fraseringen, maar
betoveren kon hij het pu-
L er niet mee.
t bij bliift na een dergelijk
irt is aat deze Franse mu-
nauwelijks sombere mo
uten kent en eigenlijk
's in brede fraseringen
sensueel verlangen uit-
ialt.
ERIK BESIER
Bil DEZE KRANT
INFORMATIE OVER
FILMS, MUZIEK, THEATER,
RECREATIE, EXPOSITIES EN
EEN COMPLETE AGENDA
OPERAKOOR VOOR DE RECHTER:
AMSTERDAM Of de
meerderheid van het koor
van de Nederlandse Opera
zal meewerken aan de uit
voering van de tweede
symfonie van Mahler
(half november in Am
sterdam en Utrecht) in sa
menwerking met het Ne
derlands Philharmonisch
Orkest en het Toonkunst
koor, hangt af van een be
slissing van waarnemend
president van de Amster
damse rechtbank mr. J.
Vrakking.
De Nederlandse Toonkunste-
naarsbond (NTB) en 39 van de
52 leden van het koor van de
Nederlandse Opera probeer
den gisteren via een kort ge
ding tegen de directie van de
Nederlandse Opera te voorko
men dat ze moeten meewer
ken aan de repetities en de
uitvoering. De eisers willen
niet samenwerken met een
amateurkoor, in dit geval het
Toonkunstkoor.
Hun advocaat, mr. M. de Mi
randa, legde tijdens de zitting
uit dat in de symfonie van één
koorpartij sprake is, de koren
verliezen hun eigen stem in
het geheel. Het eindresultaat
kan nooit de kwaliteit krijgen
van een professioneel koor, zo
stelde de raadsman. Volgens
hem loopt het prestige van het
Operakoor als professioneel
koor en daarmee het prestige
van de koorleden zo gevaar.
De Miranda zei dat er geen ar
gument of noodzaak te vinden
is voor het inzetten van een
amateurkoor. Het operakoor
beschikt over een extra koor
dat geheel uit professionele
zangers bestaat. Dat zou kun
nen worden ingezet.
De raadsman van de tegenpar
tij, mr. B. ter Haar, constateer
de dat de reglementen waarop
de koorleden zich beroepen
zeer verouderd zijn. Hij noem
de de houding van de eisers
hooghartig, aanmatigend en
kleinburgerlijk en een beledi
ging voor het Toonkunstkoor
en het Nederlands Philharmo
nisch Orkest.
Ter Haar wil de koorleden
dwingen mee te werken op
straffe van een dwangsom van
10.000 gulden voor iedere dag
dat zij in gebreke blijven. Ver
der moeten de leden zich ont
houden van elke actie die on
gestoorde uitvoeringen kun
nen belemmeren. De leden
van het Operakoor moeten in
dit geval 100.000 gulden beta
len voor iedere overtreding.
De woordvoerder van de Ne
derlandse Opera heeft meege
deeld dat de uitvoeringen in
elk geval door zullen gaan.
Mr. Vrakking doet uitspraak
op dinsdag 23 oktober.
EXPOSITIES HANNY RENEMAN
EN FRANK VAN DEN HEUVEL
Sytsema Galleries, Aert van der
Goesatraat 15, Den Haag. Hanny Re-
neman (schilderijen en werken op
papier). Geopend van dinsdag tot
en met vrijdag van 10.00 uur tot
18.00 uur. Zaterdag en zondag van
13.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met
31 oktober.
Statengalerie, Van Boetselaerlaan
118, Den Haag. Frank van den Heu
vel (schilderijen). Geopend van don
derdag tot en met zaterdag van
11.00 uur tot 18.00 uur. Tot 11 no
vember.
Een schilderij van Hanne Reneman dat te zien is bij Sytsema Galleries.
FOTO: PR
Het Statenkwartier kent
twee galeries voor moder
ne kunst, op dit moment
hebben zij allebei werk in
huis van kunstenaars die
zich laten inspireren door
het landschap en daarvan
een persoonlijke, abstracte
weergave maken. In de
Statengalerie zijn sobere
en donker getinte schilde
rijen te zien van Frank
van den Heuvel. Hij legt
plekken vast waar de ele
menten op elkaar botsen,
bijvoorbeeld land en wa
ter bij de oever van een
rivier. Bij Sytsema Galle
ries hangen 'werken op
papier' van Hanny Rene
man die zij in de Ardèche
maakte en ook twee grote
doeken waarvoor zee en
strand mede een inspira
tiebron waren.
Beide kunstenaars abstraheren
het tastbare landschap. Niet
veel herrinnert er nog aan;
misschien het kleurgebruik
(veil donkere aardkleuren) en
een enkel vaag te herkennen
element zoals een riviertje of
een heuvel. Het werk is her
metisch en vraagt van de be
schouwer inspanning om de
gelaagdheid ervan te door
gronden.
Ardèche
Hanny Reneman (1947) woont
in Delft en heeft haar atelier
in Scheveningen. Ze exposeert
sinds 1980, de laatste jaren be
gint haar ster te rijzen. Zo
kreeg ze een prijs tijdens de
Haagse Salon '88 en werd dit
jaar bekroond op een expositie
ter gelegenheid van het jubile
um van Bronovo. Verder werd
er een litho van haar opgeno
men in de Grafiekkalender
1991 van Inkt. Geen spectacu
laire doorbraken, maar een te
ken dat haar consequent vol
gehouden manier van werken
toch begint op te vallen.
De expositie bij Sytsema be
staat uit recent werk. Deze zo
mer werkte Hanny Reneman
voor de derde keer in een
boerderij in de heuvels van de
Ardèche. Ze maakte hier een
serie 'werken op papier' met
acryl, potlood en krijt. Twee
grote doeken getiteld 'Wa
ter I en Water II' werden in
haar Scheveningse atelier ge
maakt. Hanny Reneman laat
nu in vergelijking met voor
gaande jaren meer lichte kleu
ren toe. Binnen haar werk zijn
de recente doeken bijna fri
vool te noemen, hoewel de ba
sis nog altijd uit de kleuren
zwart en grijs bestaat.
Er zijn een paar dingen waar
aan valt af te lezen dat Hanny
Reneman kwaliteit heeft. Op
haar doeken gebeurt erg veel:
ze zijn gevuld met talloze vor
men, lijnen en kleurvlakken.
Het is een waagstuk om een
doek zo vol te stoppen. Hanny
Reneman weet echter die losse
elementen precies goed te do
seren en in relatie met elkaar
te brengen. Hoewel het er een
drukte van belang is, blijft
zo'n doek toch in balans.
Daarbij heeft ze een mooie
techniek en de vaardigheid de
juiste kleuren te combineren.
Ze brengt de verf verdund en
transparant op het doek waar
door sommige werken een frê
le uitstraling krijgen. Dat is
nogal paradoxaal, omdat ze
toch veel 'zware' kleuren heeft
gebruikt. De beschouwer kan
lang naar deze werken kijken
en er steeds nieuwe elementen
in ontdekken, zonder dingen
tegen te komen die gaan irri
teren. Ook die ervaring doet*
vermoeden dat er iets goeds
werd gemaakt.
In de Statengalerie exposeert
de Brabantse kunstenaar
Frank van den Heuvel (1954).
Zijn werk was al eens te zien
in het Van Abbemuseum in
Eindhoven en hij deed vorig
jaar mee aan een groepsten
toonstelling van Brabantse
kunstenaars die in een aantal
Japanse steden werd getoond.
Toch kan Frank van den Heu
vel niet bogen op een lange
lijst exposities, daar is mis
schien wel een verklaring
voor. Hij doet geen pogingen
de kijker tegemoet te komen:
zijn schilderijen maken een
zware en ontoegankelijke in
druk. Donkere kleuren domi
neren en er is weinig variatie
aan vormen of beeldbepalende
elementen. Anders gezegd: het
oogt wat saai.
Nadere bestudering leert dat
de schilder heel minutieus te
werk is gegaan. Het hand
schrift ziet er precies en zuiver
uit. Geen wilde door emoties
gedreven penseelstreken,
maar laag na laag beheerst op
gebrachte verf. Op de grote
doeken levert dat soms een
mooi resultaat op. Grote kleur
vlakken stuiten op elkaar of
vloeien in elkaar. Met de we
tenschap dat de schilder het
landschap als uitgangspunt
neemt, valt hierin wel het
grensvlak van water (rivier of
zee) en land te zien. Op een
enkel schilderij ontstaat zelfs
de illusie van een stromend ri
viertje met oevers.
Frank van den Heuvel presen
teert de werken op een opval
lende manier. Hij heeft twee
luiken gemaakt, waarbij beide
panelen een andere afmeting
hebben en op een a-symmetri
sche manier tegen elkaar zijn
geplaatst. Een klein vierkant
doek rust bijvoorbeeld op de
hoek rechtsboven van het
groot paneel. Uit die construc
ties blijkt eens te meer dat het
thema van dit werk de 'grens'
is. Zoals binnen de schilderijen
grote kleurvlakken aan elkaar
grenzen, zo sluiten steeds twee
of drie panelen bij elkaar aan,
met ook hier weer een duide
lijk grensvlak. Het werk is uit
tegenstellingen opgebouwd
waarbij de kunstenaar de
krachten in balans probeert te
brengen. Het geschuif met die
panelen van verschillende af
metingen doet echter wat ge
kunsteld aan. Op een paar
doeken weet Frank van den
Heuvel te overtuigen. Daar be
reiken goed kleurgebruik en
een eenvoudige compositie een
mooie eenheid. Te vaak echter
wekken de doeken de sugges
tie van diepgang, terwijl er
ook bij zorgvuldige bestude
ring weinig valt te beleven.
HANS OERLEMANS
AMSTERDAM Minister
d' Ancona (cultuur) toon
de zich gisteravond in het
Amsterdamse Paradiso te
vreden over de groeiende
belangstelling bij de me
dia voor de Nederlandse
popmuziek: „Dat is een
wat optimistischer geluid
dan een tijdje geleden
toen ik er nog mijn be
zorgdheid over uitte dat
er aan die belangstelling
iets schortte."
De minister zei dit tijdens de
presentatie van de eerste 'En
cyclopedie van de Nederlandse
Popmuziek 1960-1990'. Op ini
tiatief van de Stichting Pop
muziek Nederland wordt in
dit met veel foto's opgesierde
naslagwerk een overzicht ge
geven van de snelle ontwikke
lingen binnen het vaderlandse
popwezen. De bewindsvrouw
kreeg het eerste exemplaar
aangeboden. D' Ancona noem
de het bovendien verheugend
dat ook internationaal de inte
resse voor het gevarieerde Ne
derlandse popaanbod lijkt toe
te nemen. Eind dit jaar wor
den de resultaten bekend van
een onderzoek naar de natio
nale en internationale mark
tsituatie. Dat is mede door de
overheid gefinancierd. De re
sultaten kunnen mede richting
geven aan de toekomstige be
moeienis van de overheid met
de pop, aldus de minister. Pop
muziek is een wezenlijk on
derdeel van onze cultuur ge
worden en alleen al om die re
den kan de overheid er niet
meer om heen, zo voegde zij
eraan toe.
Esquireprijs journalistiek voor Hofland
AMSTERDAM De journalist Henk Hofland heeft de Esquire
prijs voor de journalistiek, groot 10.000 gulden, gekregen. Dat
werd gisteren in Amsterdam bekendgemaakt tijdens de presen
tatie van het-eerste nummer van de Nederlandse Esouire, een
blad dat geënt is op de formule van de bijna 60 jaar oude Ameri
kaanse Esquire. Hofland kreeg de prijs, omdat hij volgens jury
voorzitter Chr. de Ruig „als een oplettende toeschouwer de
straat opgaat", wat zowel beschrijvingen oplevert van het Am
sterdamse straatleven als reportages uit New York en Oost-Eu
ropa.
Esquire, uitgegeven door Cascade Magazines, de vroegere uitge
verij 'De Vrijbuiter', afficheert zich als een blad voor de boven
laag van het 'vaderlandse manvolk'. Het omslagverhaal is een
interview van John Jansen van Galen (ex-Haagse Post) met Leo
Beenhakker, de gewezen coach van het Nederlands elftal. De
Nederlandse Esquire wil eveneens als de Amerikaanse 'vader'
veel literatuur bieden.
Internationale school voor
nieuwe muziek in Rotterdam
ROTTERDAM Rotterdam
krijgt een International School
for New Music (internationale
school voor nieuwe muziek).
de Amerikaanse componist
dirigent Bob Brookmeyer zich
bezighouden met de oprichting
van de school. Brookmeyer is
per 1 november van dit jaar
aangesteld als artistiek leider
van de Lichte Muziekopleidin
gen van het Rotterdams Con
servatorium. Het initiatief
beoogt een aanvulling te ziin
op nationale en internationale
muziekvakinstituten. Brook
meyer koos voor de naam
'New Music', omdat jazz vol
gens hem een te-beperkte term