Huub Oosterhuis: op zoek naar taal die mensen bevrijdt CeicLeSoma Tegenstrijdige roepingen kerk wereld brieuen van lez Verslaving GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidaeSowuvnt ZATERDAG 13 OKTOBER 1990 PAI l UTP Heerlen fuseert met Nijmegen NIJMEGEN De Universiteit voor Theologie en Pastoraat in Heerlen (UTP) wil fuseren met de theologische faculteit van de Katholieke Universiteit te Nijmegen. De besturen van beide universiteiten hebben daartoe een inter asluit getekend. Het is de bedoeling dat er naast een hooi. estiging in Nijme gen een onderwijs- en instroomlocatie voor de eerste jaren van de opleiding in Heerlen blijft bestaan. Beide besturen streven ernaar het eigenlijke fusiebesluit in de eerste helft van 1991 te nemen en het onderwijsprogramma per 1 september 1991 te la ten beginnen. Of dat gelukt is mede afhankelijk van het oor deel van de bisschoppen o.ver de beoogde fusie en van de be reidheid van de minister van onderwijs en wetenschappen om de fusie financieel mogelijk te maken. Franciscanen stichten milieuklooster STOUTENBURG Het bezinningshuis van de franciscanen in Stoutenburg (gemeente Leusden) wordt een 'milieuklooster', waar een communiteit van katholieken en protestanten de Franciscaanse spiritualiteit proberen te verbinden met de zorg voor het milieu. Het provincialaat van de orde der francisca nen heeft eind vorige week met het plan voor een nieuwe op zet van het klooster ingestemd. Per 1 januari neemt een com muniteit van negen volwassenen en vijf kinderen haar intrek in het 'kasteel' Stoutenburg. Zij „willen de zorg voor de schep ping vóórleven, oefenen, verdiepen en vieren" door onder meer het omringende bos en de grote moestuin bij het gebouw op een ecologisch verantwoorde manier te beheren. Aanvanke lijk zou het klooster worden gesloten. De volkeren veranderen van regering, maar zij veranderen niet van karakter. Emile de Glrardin door Marinus van der Berg Aan de telefoon werd mijn aandacht gevraagd voor een verslaving. Gokverslaving. We kennen vele soorten van ver slaving, zoals alcohol, drugs. We spreken ook van werk- verslaving. Het Engelse woord is 'work-alcoholic'. Nogal wat mensen blijken aan medicij nen verslaafd te zijn. Er zijn ook computer-verslaafden en anderen zijn verslaafd aan een hobby. Van veel van deze ver slavingen geldt dat ze veel geld kosten. Er gaan onvoor stelbaar grote bedragen om in de wereld van drugshandel, maar ook de gokverslaafde verliest heel wat geld. Van verslaafden is een ander opmerkelijk kenmerk dat ze beloftes doen. Ze beloven op te houden met roken, met drinken, met gokken, maar het komt er niet van. Of de belofte houdt maar kort stand. Dit geeft aan anderen het gevoel dat verslaafden mensen zijn met weinig door zettingsvermogen, mensen op wie je niet kunt bouwen. Toch heeft het niet zoveel zin om het vingertje te verheffen. Zoals het ook geen zin heeft om kwaad te worden en de verslaafde eens goed de waarheid te zeggen. Onze boze en krachtige woorden, komen alleen tegemoet aan onze eigen gevoelens van on macht. Heel begrijpelijk, want samen-leven met een verslaaf de is niet simpel. Zo een leven doet je geen goed. Toch dringt natuurlijk de vraag: kan een verslaafde ge holpen worden? Kan een ver slaafde weer een vrijer mens worden? Er zijn ex-verslaaf- den die vertellen hoe zij na een vaal lange strijd met val len en opstaan tenslotte vrij zijn gekomen. Er zijn anderen die die vrijheid niet bereiken. Het gaat om een strijd. Die strijd kan pas beginnen als de verslaafde zelf zijn of haar le ven als een probleem begint te ervaren. De verslaving le vert hem of haar nu meer na delen op dan voordelen. De verslaafde kan nu een gesprek beginnen met zichzelf en zich afvragen: waarom ben ik zo afhankelijk geworden? De ver slaafde kan zich afvragen: wat zoek ik in de drank of in het gokken? Of waar vlucht ik voor of voor wie vlucht ik? Misschien ontdekt de mens die verslaafd is geraakt, een onzekerheid in zichzelf waar mee hij geen raad weet of een diep verdriet dat hij probeert te verzachten. Het is vaak niet voldoende om alleen naar de mogelijke oor zaken te kijken. Het is even belangrijk om vooruit te kij ken. Een verslaafd mens zoekt naar een wijze van leven die hem of haar vreugde geeft en die hem doet voelen dat het leven zin heeft. Ik vermoed dat er veel relatie bestaat tus sen eenzaamheid en versla ving. In de wereld van presta tie, van overvloed en luxe, ontbreekt het soms aan de dieper reikende ervaring dat je er mag zijn zoals je bent, dat je aanvaard wordt. Als een verslaafde bevrijd wil worden van zijn of haar verslaving dan kan die bevrijding pas begin nen als er iemand is die jou aanvaardt. Niet iemand die oordeelt of veroordeelt, maar iemand die zorgvuldig luistert naar het verhaal van je hart. Misschien heb je nog nooit aan iemand je verhaal, je er varingen, je twijfel durven toe te vertrouwen. Misschien heb je nog een lange weg te gaan om jezelf te aanvaarden. Pas als je gaat ervaren dat leven ook op een andere manier zin vol en goed kan zijn, ben je in staat om je beloftes stand te doen. Je hebt nu iets ontdekt dat je meer schenkt dan de verslaving je schonk. Je hebt nu een nieuw gevoel van eigen waarde opgebouwd en ont dekt dat een verslaving je slechts afbreekt en je telkens weer vernedert Onze aandacht moet zich niet richten op de verslaving maar op de méns die zoekt naar vrijheid en liefde en op zijn of haar zoektocht klem is komen te zitten. Morgen viert de schrijver- dichter Huub Oosterhuis dat hij 25 jaar studentenpastor is. Sinds hij trouwde en het priesterambt in 1970 moest verlaten, is hij met de Am sterdamse studentenekklesia die 30 jaar bestaat een eigen, kritische weg gegaan. Zijn teksten op muziek van Bernard Huijbers, Antoine Oomen of Tom Löwenthal, trekken voor velen een spoor van licht. Oosterhuis: „Als hij een Bevrijder is, is Hij bevrijdingskracht in mensen. AMSTERDAM Huub Oosterhuis is na de breuk met de officiële kerk geen éénling geworden. Met de studentenekklesia en vele anderen ging hij een eigen weg. Hij bleef studentenpastor en ver bonden aan de ekklesia. Hij nam het initiatief tot de 'Stichting Leerhuis en Liturgie', die studie en ontwikkeling van nieuwe liturgie mogelijk maakt en hij is hoofdredakteur van het nu tien jaar be staande 'Werkschrift voor leerhuis en liturgie'. „De ekklesia heeft zich na de breuk met de Rooms-Katho- lieke kerk in 1970, tot een rijk geschakeerde gemeenschap ontwikkeld. Sommigen den ken dat het een exclusieve, elitaire gemeenschap is, een soort religieuze intelligentsia. Maar dat is niet zo. Mensen die de ekklesia vormen, ko men uit allerlei lagen van de bevolking. Er zijn grote ver schillen in leeftijd (meer dan 50 procent is ouder dan 35 jaar) en zeker niet iedereen is opgegroeid in een christelijk milieu." „De meeste mensen komen hier vanuit zoiets als intutie, met een vermoeden dat hier hun pijn aan het leven wordt herkend, of dat hier iets van bevrijding kan worden ge vierd. Misschien dat de ekkle sia niet aan alle verwachtin gen kan voldoen, maar zeker Huub Oosterhuis is wel dat de gemeenschap in een behoefte voorziet." „Mensen die hier komen, wil len over zichzelf en de ons omringende wereld naden ken. Velen zoeken verande ring, van zichzelf of van - strukturen, willen zich inzet ten en zich laten inspireren. De ekklesia biedt analyse, stu die, onderzoek naar wegen tot verandering van onderdruk kende systemen, waar dan bok." Hoezeer deze gemeen schap in een behoefte voor ziet, blijkt wel uit het feit dat mensen die buiten Amster dam zijn gaan wonen, de ek klesia toch blijven bezoeken, met hun partner; hun kinde ren, hun vrienden en soms zelf met hun ouders. Gelegenheidsbezoek „Er komen hier inderdaad mensen van ver buiten Am sterdam. Hun religieuze tradi tie is soms een totaal andere dan die van de ekklesia. Som migen komen bijvoorbeeld uit de gereformeerde bond in de hervormde kerk. Vaak is het eerste bezoek een gelegen heidsbezoek. Hun kind trouwt of hun kleinkind wordt hier gedoopt. En dan gebeurt het dat mensen hier woorden ho ren, waarin ze ervaringen en gevoelens herkennen, die ze vaak jarenlang onderdrukt hebben." „Dat gebeurt vooral bij wat oudere mensen. Die krijgen meer behoefte aan nieuwe kennis, nieuwe inzichten. En door hun levenservaring ge ven ze zich gemakkelijker ge wonnen aan andere taal, poë zie en liturgie. Deze mensen blijven kómen, ook al is het maar enkele keren per jaar. Als ze daarom vragen krijgen ze de teksten van de weke lijkse toespraken toegestuurd en houden wij ze op de hoogte van ontwikkelingen hier. Zo kent de studentenekklesia een gemeente rond de gemeente." In de kerken is de laatste ja ren de discipline duidelijk verhard. „Veel mensen die hier blijven komen, hebben zich al min of meer losgemaakt van hun oorspronkelijke kerkgemeen schap. Maar anderen blijven naast de ekklesia ook hun ei gen dorps- of wijkkerk bezoe ken, hoe onbegrijpelijk dat op het eerste gezicht ook lijkt. Vaak blijkt dan dat de bindin gen met de traditionele kerk geen leerstellige wortels heb ben. Ze zoeken voortaan hun inspiratie in de ekklesia." „Behalve een tweede of eerste huis is de ekklesia soms ook FOTO: IKON een doorgangshuis, een sta tion op het trajekt de kerk uit. Sommigen ervaren in de ek klesia een nieuwe burgerlijk heid, of zijn hier bang voor. Anderen worden bij het ho ren van woorden over God te veel, te pijnlijk herinnerd aan de godsdienst van hun jeugd, die hen zo heeft verwond, bij voorbeeld door de permanen te dreiging met een strenge, oordelende God." „Maar het is ook mogelijk dat mensen zich een melodie, een regel, een lied herinneren, dat ze hier in de ekklesia hebben gehoord. De herinnering hier aan kan krachtiger en echter zijn dan oude, uitgeholde fra sen over godalmachtig." Rouwadvertentie Sommige regels krijgen zo be tekenis tot in de dood. Vrien den hadden in de rouwadver tentie van een jonge vrouw die zichzelf gedood had woqrden van Huub Ooster huis neergeschreven: 'Gedenk uw mensen, dat zij niet ver geefs geboren zijn'. Als ik dit heb verteld, gebeurt wat in dit gesprek zo vaak gebeurt: er valt een stilte, Oosterhuis kijkt naar het tegenovergele gen Vondelpark en formu leert dan bedachtzaam zijn zinnen. „Zo'n regel, ja, die schrijf je ook voor jezelf. Zoals ik zo veel voor mijzelf heb geschre ven. In de hoop dat het voor anderen herkenbaar is. In de teksten ligt mijn leven, mijn verwachtingen en teleurstel lingen, geluk en ongeluk, rust en onrust, boosheid en troost. Ik zou dat kunnen aanwijzen, maar dat is nu niet aan de orde." Later in het gesprek zegt hij nog meer hierover: „Om deze regels te kunnen schrijven, moet je weten hoezeer men sen zich vergeefs geboren kunnen voelen. Velen moeten geloven in een goddelijke zin van hun leven; een zin- die, met de schepping gegeven zou zijn. Maar zij ervaren dat niet zo. Er is angst voor vergeefs heid, een zeurende wanhoop waarin ze zich steeds afvra gen of ze wel iets goeds tot stand hebben gebracht, of wat er met het goede allemaal ge beurt." „Als ik schrijf, zoek ik naar een taal die heel direct, en zo zuiver mogelijk bij deze, vaak door de kerk veronachtzaam de of weggedrongen gevoe lens aansluit." Oosterhuis: „Ik ben opgevoed met een taal die niet commu niceerde: het Latijn. Zeker, ik en vele anderen kenden vele passages uit ons hoofd, maar daarmee was die taal nog niet verstaanbaar. Wel, het Latijn heb ik Latijn gelaten, met alle waarde die het heeft. Ik heb geprobeerd een andere, nieu we geloofstaal te schrijven. Een taal die gevoelens eerbie digt, die gevoelens ook op graaft vanonder het puin van gezwollen dogmatiek of harde moraal." „Zo heb ik onder het Latijn de taal van de Schrift ont dekt. In de psalmen bijvoor beeld, vind je al heftige ge loofstaal over allerlei vragen en gevoelens. En bij de profe ten vind je onomwonden ver zet, felle aanklachten tegen macht en onrecht, en dat in harde taal. De studentenek klesia beperkt zich niet tot het nazeggen of meezingen van woorden. Er is ook analy se van ervaringen en van po litieke systemen. Liturgie en analyse grijpen in elkaar; het één verplicht tot het ander." HANS VAN DAM Wie probeert na te gaan wat de Nederlanders als volk onderscheidt van onze buren komt al gauw uit bij onze moralistische instelling. Deze dateert,, zoals voor de hand ligt, niet van vandaag of giste ren. De Amerikaanse historicus Simon Schama wijst in zijn The Embarrasment of Riches op de pretentie van de zeven- tiende-eeuwse calvinisten Amsterdam als het nieuwe Jeruzalem te zien en Neder land als het tweede Israël. Volgens de calvinistische pre dikanten had God een nieuw verbond gesloten, en ditmaal met de jonge republiek die zich mqar ternauwernood had weten te ontworstelen aan de greep van, de Spaanse inquisi tie. Natuurlijk kwamen deze cal vinisten die van Nederland het liefst een theocratie had den willen maken nogal eens in botsing met de regen ten en de rijke kooplui wan neer die het niet al te nauw namen met kerkelijke voor schriften. Maar op een be langrijk punt vonden zij el kaar. De kooplieden wilden geld verdienen met de han del. Zij hadden daarom eerst en vooral behoefte aan rust op het internationale toneel, in oorlog waren ze hoegenaamd niet geïnteresseerd. De Hol landse regenten taalden niet naar gebiedsuitbreiding of aanzien in het buitenland noch waren ze geïnteresseerd in kolonies, wel in vrede en handhaving van het interna tionale recht en dat wilden zij ook weten. Het religieuze roepingsbesef van de predikanten bleek dus voor een deel een vruchtbare bodem te vinden in de prakti sche instelling van de regen ten. Die versterkten elkaar en toen de republiek in de acht tiende eeuw veel van zijn macht had moeten prijs ge ven, bleef die morele instel ling die voor een deel uit praktische motieven voort kwam, prevaleren. Een artikel van de historicus J. Boogman dat is opgenomen in de bloemlezing die de Vlaams-Nederlandse stichting Ons Erfdeel bij zijn twintigja rig bestaan heeft uitgegëven, geeft een aantal treffende voorbeelden van de Neder landse behoefte in de loop der eeuwen voor andere landen een gidsland te willen zijn. De vredesdemonstraties in het begin van de jaren tachtig waren daar .een laatste duide lijke manifestatie van. Gespannen Het ligt misschien niet zo voor de hand dit typische Ne derlandse zendingsbewustzijn te confronteren met de „roe ping" die zich de Vlaams-Ne derlandse Stichting Ons Erf deel heeft aangemeten. Maar verwonderlijk is het niet dat deze twee soorten van zen dingsdrang nógal eens op ge spannen voet met elkaar staan zoals in de praktijk overduidelijk blijkt. Ons Erfdeel bekommert zich juist om het culturele imago van Vlaanderen en Nederland en wil hun 'eenheid ook be klemtonen. Aanvankelijk door dit besef van gezamenlij ke cultuur in Vlaanderen en Nederland uit te dragen in het blad Ons Erfdeel en sinds 1972 ook door de uitgave van het blad Septentrion (Het Noorden) voor de franstalige landen. Niet zonder succes, zoals ook blijkt uit de kwali teit van de artikelen die in twee speciale bundels zijn verzameld: Van toen en nu, voor Ons Erfdeel en Le dialo gue permanent voor Septen trion. Van alle culturele Nederland se tijdschriften heeft Ons Erf deel de hoogste oplage en Septëntrion is er in geslaagd de interesse voor de Neder landse cultuur in Frankrijk, meer in het bijzonder Parijs, aanzienlijk te vergroten. Jozef Deleu Nooit eerder is er zoveel Ne derlandse literatuur in het Frans vertaald als de laatste jaren en het blad heeft daar voor ongetwijfeld een voe dingsbodem gecreëerd. Het is duidelijk dat hoofdre dacteur Jozef Deleu en zijn medestanders bij het maken van de bladen Ons Erfdeel en Septentrion in de leer zijn ge weest bij diegenen tegen wie zij het als Vlamingen zo lang hebben moeten opnemen, de franstalige wereld die er altijd zo goed in is geslaagd de gran deur van eigen land en cul tuur te exporteren. Een blad als Ons Erfdeel zou nooit door Nederlanders gemaakt kun nen worden. Ook al is het voor een deel geschreven door Nederlanders, het houdt ons een spiegel voor die in ei gen land niet voorhanden is en dat verklaart zeker een deel van haar succes. Maar het straalt een opvatting over cultuur uit die de be leidsmakers in Den Haag niet delen of in ieder geval niet willen begrijpen. Uiteraard werkt de mentaliteit van de Nederlander hier door voor wie cultuur in de beperkte zin van het woord een aardige spielerei is waarvan het ex porteren maar al te gauw wordt aangezien voor een alom verfoeid nationalisme. Ethische doeleinden komen uiteraard wel voor export in aahmerking, ook al gebeurt dat in hedendaagse gedaante vaak op uiterst verhulde wij- Zo kon men ooit in het door het ministerie van WVC uit gegeven en inmiddels ter ziele gegane, uiterst sophisticated gemaakte Dutch Heights in geuren en kleuren het drama lezen over het aftreden van de Haagse burgemeester Schokking door wiens toe doen op het eind van de oor log een joodse familie naar een vernietigingskamp was gestuurd. Zeer lezenswaardig, maar men zou het zich niet kunnen voorstellen in Ons Erfdeel, althans niet in die Het echec van Dutch Heights wijst eens te meer op dat ei genaardige Nederlandse on vermogen tot communiceren met het buitenland. Een ethi sche instelling is daarvoor kennelijk niet voldoende. Nu verkeren we in de merk waardige situatie dat de beste public relations voor Neder land in Frankrijk worden be dreven door de Vlaming Jozef Deleu. Wat zou er meer voor de hand liggen als de samen werking tussen Nederlanders en Vlamingen ook op officieel niveau gestalte zou krijgen?' De Vlamingen hebben in het franstalige België leergeld be taald en niemand kan ontken nen dat hun wijze van presen teren werkt. Zij leerden het dan ook niet van de eersten de besten. In het Europa van na 1992, wanneer de staats grenzen zo goed als geheel wegvallen, kan daar mis schien nog wel eens bitter veel behoefte aan bestaan. PAUL VAN VELTHOVEN De verzamelbundels 'Van Nu en Toen' (prijs 55,-) en Le dialogue permanent (prijs 43) zijn te bestellen bij de Stichting Ons Erfdeel, Rij- voortshoef 265, Raamsdonk- veer. Tel. 01621 - 134 25. Interkerkelijke jongerenontmoeting in Delft DELFT „Wij jongeren worden ook nooit serieus genomen in de kerk. Veel ouderen laten ons voelen dat wij nergens voor deugen en alleen maar geschikt zijn voor de disco, maar er zijn heel wat jongeren die intens geloven en graag meehel pen in de kerk". Die hartekreet kwam Jan Bentvelsen ter ore die ijvert voor een nieuw elan dwars door de bestaande kerken heen. Hij meent dat er bij jon geren wel degelijk een grote interesse is voor het geloof. Velen van hen voelen on danks het feit dat men uit zul ke verschillende kerken en gemeenten komt een grote geestelijke verbondenheid met elkaar. Ondanks de ver schillende manieren van ge loofsuitingen wordt volgens hem ervaren dat de hoofdza ken van het geloof hetzelfde zijn. Op zaterdag 3 november wordt op Bentvelsens instiga tie in de aula van de Hugo Grotius Scholengemeenschap aan de Juniusstraat in Delft een interkerkelijke jongere nontmoeting gehouden waar een pastoor, een dominee en een evangelische voorganger plus drie jongeren iets zullen vertellen over hun idee hoe ze als kerk „een levende lief desgemeenschap" kunnen zijn in deze tijd. Volgens Bentvelsen wordt er in de kerken momenteel veel te veel gediscussieerd. „Een Canadese bisschop heeft on langs gezegd dat er nog nooit zoveel organisaties en activi teiten binnen de kerk zijn ge weest als nu, maar nog nooit heeft het zo weinig vrucht ge dragen als juist nu. En dat be grijp ik wel want als de Heer er niet bij is, dan werkt het niet. Als de Heer het huis niet bouwt, bouwen de werkers vergeefs", zegt hij. Ruim 100 jongeren hebben zich gemeld. Gele kaart voor Bolkeste BlJ de algemene politieke beschouwingen is de j dagen het middenveld uitgebreid aan de orde gekcq term middenveld roept bij velen associaties op rn^if zwoegers als Rijkaard en Wouters, maar als polit Haag het begrip middenveld hanteert gaat het maatschappelijke middenveld. Daarop wordt actie reerd door de gezondheidszorg, het onderwijs, de mi]!,' pelijke dienstverlening en door woningbouwcorporar, is een terrein dat veelal wordt gedomineerd door ins die iets met het CDA te maken hebben. Inderdaad waren juist de leden van de partijenl jaar geleden zijn opgegaan in het Christen Democrat} pèl, als gevolg van een grote maatschappelijke en scfc trokkenheid, een roeping in veel gevallen, zeer actil brede terrein. Terwijl we in de laatste decennia vo| rode bolwerken gestaag hebben zien afbrokkelen, hl instellingen die op confessionele basis opereren n[ veel invloed. PvdA, VVD en D66 hebben zich op ge den zorgelijk uitgelaten over die christen-demoj machtspositie. Fractieleider Bolkestein van de V1^ deze week tijdens de algemene beschouwingen eer stapje verder. L Hu constateerde dat een groot deel van de instelliil, op dat uitgebreide maatschappelijke middenveld acfj zich onttrekken aan een democratische controle, tyj via subsidies in ruime mate financieel door de staat} gesteund. Hij signaleerde verder een als het ware stiljl de overname van overheidstaken door die instelling is van liberalen bekend dat zij niets tegen processen fii gulering en privatisering hebben, maar het verlies mocratische controle, we zijri het met de heer Bij< eens, is daarbij uiteraard een te hoge prijs. |j EdOCH, de heer Bolkestein bleef ernstig in gebrl hem (door premier Lubbers) werd gevraagd om zijr^j met een paar voorbeelden te onderbouwen. De liberh tievoorzitter kwam na lang nadenken met het voorbf de machtige woningbouw-corporaties. Een bijzondd voorbeeld, want zij moeten aan een hele serie voorr voor subsidie voldoen. Hun handelen wordt boven» manent gecontroleerd. Het is begrijpelijk dat vertegenwoordigers van nie| sionele partijen moeite hebben met de nog immer i vloed van christelijke organisaties op dat veelbetreq denveld. Maar dat die organisaties geld (dat via de bfe betaler is verkregen) zonder controle kunnen innen fl ven, is in strijd met de werkelijkheid. Vanwege zijn f op het middenveld verdient VVD-fractieleider Bc ten minste een gele kaart. t Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ing stukken te bekorten. Democratie In tal van landen ligt sedert de jaren zestig het woord demo cratie op de lippen bestorven. Geen regering heet goed als niet het gehele volk bij de re gering is betrokken. Ondemo cratische bestuursvormen he ten misprijzend dictaturen of regimes. In zulke landen speelt de macht van de enke ling de hoofdrol en de ware democratie erkent de macht van de enkeling niet. Een mi nister die in de ogen van de Kamer haar controlerende taak op het beleid van een mi nister onvoldoende respec teert, wordt gedwongen heen te gaan. De fractievoorzitter van de VVD (mr. drs. F. Bol- keste'in) sprak over het „machtsvertoon" van het kabi net Lubbers. De voorzitter van de PvdA-fractie (Thijs Wölt- gens) sprak van „weerzin die het begrip macht oproept", en de voorzitter van het CDA (drs. W. van Velzen) zei dat „het CDA niet van Lubbers afhankelijk is". Dit zijn alle maal uitingen van democra tisch denken, waarbij de ge lijkheid van allen met allen voorop staat en niemand hier boven uit mag steken. Men wijst bij het uitspreken van het woord demo trots naar het oude maar dit is in feite o hoogbegaafde leider (5e eeuw v. Chr.) w: gaafd spreker hei Atheense volk achte krijgen, waardoor i macht verwierf. Tl schrijft over deze pe Athene officieel een tie was, maar in werl een (absolute) m Onze democratieën geen Pericles. Ze macht voor zichzelf o tuur is ergens een van macht en aanzie het kamerlid Thijs willen vorstellen oi geest van onze demi spijkerbroekencultuui van excellentie en v; delgestrenge heer (bi leden) af te schaffe wille van de gelijk woon te spreken heer". Dus niet meer edelgestrenge heer 1 gens, fractievoorzitte PvdA in de Tweed der Staten-Generaal, woon „de heer Thijs kamerlid". Ik vern genoemd kamerlid z stel achterwege zal ls Dr. W.J.A. Visser, DEN HAAG. De NSG heeft ook iets tegen door-door-door-doordreuners De Nederlandse Stichting Geluidhinder heeft iets tegen lawaai: j gratis informatie. NSG. Postbus 381.2600 AJ mT £cicl6C0oirta^ Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon. 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. van 8.30 tot 17 00 u,1 Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van r Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15: Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gij per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. per jaar 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Riji 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2