Jerry Zucker: „Een film moet een hart hebben" Renault Clio: auto voor breed pub lie Sager op zoek naar kern in de muziek Nieuws in de verdrukking in Parijs KUNST/RTV Koningin reikt subsidies uit Koningin Beatrix heeft gisteren in het Koninklijk Paleis in Amster dam de subsidies voor de Vrije Schilderkunst uitgereikt aan v.l.n.r. Jan van der Ploeg, W. Kok, Britta Huttenlocher, F. Ros en P. Vos de Waal. De vijf kunstenaars kregen ieder een cheque van vijfduizend gulden. De prijs is bedoeld als aanmoe diging voor kunstenaars onder de 35 jaar en wordt aan maxi maal zes mensen uitgereikt. Dit jaar werden 1388 werken aange boden, tegen 1660 in 1989. Een selectie uit de inzendingen is tot en met 21 oktober in het Paleis op de Dam tentoongesteld. MEVROUW ZUCKER VERANTWOORDELIJK VOOR FILMHIT 'GHOST' AMSTERDAM „Ik voel me meer communiceerder dan artiest. Ik wil het pu bliek iets laten voelen. Daarom is 'Ghost'denk ik, een succes. Ik laat het publiek lachen, huilen en maak 't een beetje bang. Ik ben geen man van mooie plaatjes. 'Dick Tra cy', prachtige kleuren, maar je voelt niks". Jerry Zucker, in spijkerbroek en geruit shirt, broodmager, hoge stem, voortdurend z'n grote neus sniffelend van ver koudheid ophalend, aan de ka millethee in het Amstel hotel. Moeders mooiste is-ie niet, maar hij is wel de maker van een miljoenen opbrengende filmhit, die zojuist ook in Lon den alle records van 1990 sloeg. Het leek er eerst niet erg op dat het met 'Ghost' zou luk ken. Toen scenarioschrijver Bruce Rubin hoorde dat Jerry Zucker, co-schrijver en regis seur van kluchten als 'Airpla ne' en 'Ruthless people' zijn verhaal zou gaan verfilmen, slaakte hij een gil van ontzet ting. Zucker zelf zag weer niets in de hem aangeprezen hoofdrolspelers Patrick Sway- ze en Whoopi Goldberg. Zuc ker: „Ik had net 'Roadhouse' gezien met Swayze. Daarin is hij een macho met een gezicht van beton. Ik wilde een kwetsbaar iemand. Maar Swayze wilde zelfs auditie voor 'Ghost' doen. En dat is uniek, dat hoeft een acteur van zijn naam natuurlijk niet meer. Ik heb uit respect 'ja' ge zegd, en ik heb met tranen in m'n ogen gezeten toen hij de slotscène voorspeelde". Sway ze en Zucker gingen samen naar Whoopi Goldberg ergens op lokatie in Montgomery, Alabama voor een film met Sissy Spacek. Zucker vond Whoopi teveel Whoopi, wilde een onbekende, was bang dat haar flamboyante persoonlijk heid de balans van de film zou verstoren. Maar het werd Whoopi. 'Ghost' is de eerste film die Zucker in z'n eentje regisseer de, na samengewerkt te heb ben in het befaamde ZAZ-trio, David Zucker, Jim Abrahams en hijzelf. Ze waren goed voor krankzinnige films, van 'Ken tucky fried movie' tot en met 'The Naked Gun'. „Niet dat ik terugwil" zegt Jerry Zucker, „maar ik heb een productie maatschappij met m'n broer David. Hij werkt aan een vol gende 'Naked Gun'. Ik heb een paar dagen meegeholpen grappen te bedenken. Ik was hysterisch van het lachen dat we gedaan hebben. Dan denk je: Waarom moet ik zo nodig drama regisseren? Het is toch fantastisch om twéé koppen te hebben, in plaats van een? We gaan met de Zucker Brothers door ideeën voor films te ont wikkelen, maar ik wil toch zelf als regisseur films vorm blijven geven zoals ik dat wil". Het succes van 'Ghost' is een fenomeen. Grote verwachtin gen voor peperdure giganten bomvol sterren en geweld moesten schielijk teruggge- draaid worden, 'Ghost' sloeg zonder veel publicitaire poeha alles. Een sprookje, net zoals dat andere grote Amerikaanse succes 'Pretty Woman'. Een nieuwe trend? Grote geld Jerry Zucker: „Het sprookje is altijd typisch Hollywood ge weest. Een trend zou ik 't niet willen noemen. Maar je kan er donder op zeggen dat nu een hoop mensen een film als 'Ghost' willen maken. Alleen maar om in te haken op het succes. Dus zullen er haastig romances of films met boven natuurlijke elementen in el kaar geflanst worden. Tot blijkt dat ze het niet doen, er weer een actiefilm komt die wèl de kassa's laat rinkelen, en iedereen denkt dat dóór het grote geld ligt. Ik wil me zelf geen kunstenaar noemen, ik ben redelijk commercieel, maar we heoben ons bij geen enkele van onze films laten leiden door het geld. Een film moet een centrum hebben, een hart. Je wil iets over brengen op je publiek. Met 'Airplane' was dat onze liefde voor de oude Hollywood-film, waar mee we zijn gaan dollen. 'Ruthless people' was een pure klucht, maar we zagen er iets van een moderne Molière in. Onze film 'Top Secret' hebben we op de verkeerde manier gemaakt. We dachten kom op, een hoop grappen en een rock rollfilm a la Elvis, dat moet 't doen. Nou, dat werkt niet. Aardige grappen, maar verder is 't los zand". Geluid weg Ex-kluchtenbakker Jerry Zuc ker gooit en smijt z'n films niet in elkaar. In 'Ghost' zit een scène waarin de dode Pa trick Swayze als geest even bezit mag nemen van het li chaam van medium Whóopi Goldberg om via haar een laatste maal zijn nog levende geliefde te zoenen. De hoofden van zwarte Whoopi en blanke Demi naderen elkaar, maar dan verandert Whoopi voor de kijker toch in Swayze. Niks geen dames die elkaar zoenen. Zucker: „Ik heb dat verwijt meer gehad. O.a. van het duo tv-critici Siskel Ebert die AUTO fieidócSomont ZATERDAG 13 OKTOBER 1990 Pi Pianorecital door Christopher Czaja Sager. Werk van Haydn, Mendels sohn, Schumann, Debussy, Scriabin en Chopin. Gehoord in de foyer van de Stadsgehoorzaal op 12 oktober. Een opeenhoping van alle denkbare etiketten die op het spel van de meesterpi- anist die gisteravond het publkiek in de Stadsge hoorzaal geboeid hield, van toepassing zijn, is ge doemd ontoereikend te blijven wanneer daarbij de karakteristieken ker nachtigheid en beheersing buiten beschouwing blij ven. Als kenschets van de musicus Sager is beheer sing een sleutelbegrip. En wel voor alle aspecten van zijn spel. Voor de techniek: vanzelfspre kend fabelachtig bij deze oud- leerling van de beroemde Juil- liard School of Music en voorts van alleen maar de allergroot sten: Rosina Lhevinne, Alfred Brendel, Jörg Demus. Maar sterker vraagt de manier waarop deze raspianist het muzikale materiaal tot in de finesses beheerst, de aandacht. Nergens ontwaart de luisteraar virtuositeit die een minder op vallende melodielijn of harmo nische vondst overstemt. Sa- gers vertolkingen getuigen van een scherpe blik voor de kern van een compositie, het wezen van de gespeelde mu ziek, en van een fijnbesnaard muzikaal gevoel waarbij onbe houwen gebaren of simpel krachtvertoon even ondenk baar zijn als rijlaarzen en jachthoorns in een boudoir. In elk ten gehore gebracht werk maakt Sager zijn publiek met zichtbaar genoegen op onver moede details opmerkzaam. Nergens in het voor de hand liggende vervallend, klinken keuzes steeds welo verstaanbaar. Meest 1 lichte toets toonde h T teravond in Joseph 1 t. Clementi geïnspireel»" in C (Hob. XVI, n 1794/95. Gekenme I waarachtigheid en de interpretatie va Schumanns Bit i (opus 19) en diens 3 ttlcke (opus 111) -a een belevenis. Maai S de latere romantiek t ger zich zeer verbon de Debussy's prélud res' en 'Ondine' kl ,e beeldschone voorbei beheerste, rijpe expPJ' Teleurgestelde reacties kreeg Renault toen in 1984 de Supervijf aantrad als opvolger voor het toen twaalf jaar oude succes nummer 5. Men had na zoveel jaren iets totaal nieuws verwacht, maar Renault koos voor iets dat eerder een facelift mocht heten. De gloriedagen van de kleinste Renault leken voorbij. De opvolger voor de SuperVijf werd wel iets heel nieuws, inclusief een nieuwe naam: Clio. Over een paar weken staat hij bij de dealers, wij kregen hem alvast mee naar de Parijse au totentoonstelling. De Clio- reeks omvat voorlopig drie uitrustingsniveaus (RL, RN, RT), drie motortypen (1,2 en 1,4 benzine of 1,9 diesel) en drie- of vijfdeurs carosserie. We reden een model uit de middenmoot van het gamma: een vijfdeurs 1.4 RN. Die kost 24.995 gulden, het totale gam ma loopt van een driedeurs 1.2 RL voor 19.995 gulden tot aan een vijfdeurs 1.9 D RN voor 28.375 gulden. Volgend jaar komen de duurste versies, met uiterst luxueuze Baccara-uit- rusting of 1,8 liter motoren, waaronder een 98 kW/134 pk zestienklepper. Tussenmaatje In vergelijking met de eerste Renault 5 groeide de Supervijf zes centimeter in lengte (de vijfdeurs-versie werd nog ex tra verlengd), de stap naar de Clio brengt weer elf centime ter extra lengte (nu zijn drie- en vijfdeurs model weer even lang). Ook in de breedte, zowel van buiten als tussen de wie len gemeten, valt een voort gaande groei te noteren. Daar mee is de Clio veel meer een volwaardige gezinsauto dan de eerste 5. In de praktijk valt de Clio in ruimte-aanbod name lijk al te vergelijken met de oude 11. Er valt behoorlijk met vier volwassenen te zitten in de Clio, zonder dat Renault daar toe noodgrepen moest plegen als het afzien van een bruikba re bagageruimte (volume 265 liter). De ruime indruk binnenin de Clio wordt versterkt door het weinig plaats innemende dash board met aantrekkelijke, ori ginele vormgeving. Typisch Renault is een meterpaneel met veel lampjes en weinig meters (alleen snelheid en brandstofvoorraad). Alles is goed overzichtelijk en binnen handbereik geplaatst, er zijn modieuze draaiknoppen om de verwarming/ventilatie te re gelen en voldoende bergvak- ken. Minder te spreken waren we over de voorstoelen. De leu ningen zijn nogal kort, de vul ling van de stoelen is achter aan de zitting en onderaan de leuning te zacht. Op lange rit ten geeft dat te weinig steun, al zijn de stoelen voor de korte afstand wel comfortabel. Beter geslaagd is dan al de veerafs- temming. Kleine oneffenhe den worden prima opgevan gen. Vlot, stil en zuinig Een van de sterkste punten van de test-Clio was zijn mo tor. De 1,4 liter met centrale benzine-injektie en geregelde katalysator werd voor het eerst bij de 19 gebruikt. Van deze „Energy" motor is voor de Clio ook een 1,2 liter versie (44 kW/60 pk) gemaakt. De 1,4 liter levert een forse 58 kW/80 pk, waarmee bepaald vlotte prestaties mogelijk zijn. Heel sterk is vooral hoe goed deze motor bij laag toerental trekt, en hoe stil hij dan draait. Wel toonde de Clio-carosserie zich gevoelig voor resonanties, waardoor bij hoger motortoe rental toch een op den duur vervelend gebrom uit het vooronder klinkt. De (vijf-)versnellingsbak ver beterde al evenzeer als de mo- In Frankrijk verwacht men natuurlijk dat de Franse merken een hoofdrol spelen op een Parijse autotentoonstel ling. Maar het waren juist de niet- Franse die echt nieuwe model len lieten zien: Chrysler met de gefacelifte Voyager, Merce des-Benz met de 500E, Saab met nieuwe 2,3 liter turbo-mo dellen. En ook voor Mitsubishi was het een belangrijke show, met het Europees debuut van nieuwe topmodellen. De stan druimte werd echter kennelijk verdeeld naar verhouding van de verkoopaantallen in Frank rijk, en zeker niet in relatie met het geboden nieuws. De Franse markt wordt nog steeds afgeschermd voor om vangrijke Japanse importen. Zo vonden we het grootste nieuws in de kleinste stands. Mitsubishi Groot uitpakken konden noch Mitsubishi, noch Chrysler. De Nederlande importeur van Mitsubishi kondigde eerder aan dat op de Amsterdamse AutoRAI in februari de grote Sigma sedan voor ons land de buteert, later te volgen door de HSX sportwagen als opvolger voor de Starion. Beide waren in Parijs te zien. Van de hele maal op de achtergrond weg gedrukte HSX was echter nog geen documentatie beschik baar. Het gaat om een zeer sportief model dat uiterlijk wel wat van de Honda NSX weg heeft, maar de motor (drieliter V6, vier kleppen per cilinder, minstens 250 pk) gewoon voor in heeft staan. In Nederland zou de auto circa 130.000 gul den gaan kosten. De vierdeurs Sigma heeft technisch de nodi ge overeenkomst met deze HSX, hij heeft dezelfde motor met wat minder vermogen (151 kW/205 pk). Er is een handgeschakelde en automaat versie, de laatste kan met vier- wielbesturing als extra gele verd worden. Verdere extra's zullen er nauwelijks zijn, de uitrusting is buitengewoon luxueus, de prijs zal op een dikke 80 mille "itkomen. Ook voor Chrysler was het woekeren met de ruimte. Men had ook nog het Voyager III prototype meegenomen, dat eerder op Amerikaanse shows stond. Een heel apart verhikel: het voorstuk is een aparte compacte auto voor in de stad, het achterstuk kan eraan ge koppeld worden voor lagere ritten wanneer meer zit- en bagageruimte gewenst is. Of dat ooit produktierijp kan worden is zeer de vraag. Er werd verwacht dat Renault als tegenwicht de vernieuwde Espace zou neerzetten, recht streeks concurrent van deze Chrysler, maar het enige echte nieuws bij Renault was de zes- tienkleps-uitvoering van de 19. Dit 101 kW/140 pk sterke top model komt dus toch nog, ook in ons land, leverbaar als 3-, 4- of 5-deurs model. Vanzelfsprekend moesten de Franse merken toch iets doen om de aandacht te trekken, en bij gebrek aan echt nieuwe produktiemodellen deed men het met prototypes. Renault zette natuurlijk wel de nieuwe Clio op de voorgrond. Citroën bracht als primeur de XM V6.24, in Frankrijk al te koop en binnenkort ook in ons land op het programma. Peu geot bood slechts minimaal nieuws: een turbodiesel-versie van de 205, die later ook naar Nederland komt. Echte primeurs hadden Mer cedes-Benz en Saab te bieden, maar omdat het nieuwe vooral onderhuids zit zou je er als niet-ingewijde zo voorbij lo pen. Dat geldt zeker voor de Mercedes 500E, die minder prominent gepresenteerd werd dan de SL-modellen die niet echt nieuw zijn. Uit die SL haalde men de vijfliter V8 met 32 kleppen en 240 kW/326 pk. Met ongetwijfeld heel veel passen en meten perst men die in een middelgroot sedanmo del, dat van buiten nauwelijks opvalt met slechts bredere wielkasten en een groter frontspoiler. Vanzelfsprekend wordt de 500E daarmee een verschrikkelijk snelle auto, die meer dan twee ton gaat kos ten. Saab waardeerde opnieuw zijn motorengamma op. De 900 is voortaan alleen nog me( zes tor. De schakeling ga. met kleine uitslagen l te lokaliseren versnell^ juist dat laatste gaf b|p pervijf weieens probl#; De Clio stuurt gevoelt lijk direct en voldoenL Het windgeruis blijft, n bij een moderne ca|z hoort, volstrekt binnen" ken. Ook de wegliggi, orde, al zal een sport% de rijder wel wensen): auto bij bochtenwerk^ helt; het leidt evenwel" veel onderstuur of an|( gewenste reacties. Dé king van de auto is ra< RN-versie bezit pred doende uitrusting. Vff' fort-voorzieningen kuj, als extra bij, zoals afc sche transmissie, elektfe diende ramen en P deurvergrendeling ic deelbare achterbank, f" Zo kan de Clio een hej publiek aanspreken, nig, voor een jong g en in basisversie niet f] PETER 1 RAI drie dagi domein van motorliefhelp Onder het motto „Moll doe je samen" gaat op I ber in Amsterdam (fe daagse MotoRai opeiz opvallende verandeiL vergelijking met de vil de jaren is, zo stelt dep ter van de afdeling gp seerde tweewielers ff RAI P. Nagtzaam, dat[ der wordt f race P „Steeds meer merkeif dat het met een grensff pk wel welletjes is. 0| in drie of in drieën# seconde aan de hond# meter zit, is toch niet groot belang", aldus Nf De belangstelling vooi? torfiets zit in de lift. f De MotoRai wordt g in de Amstel- en de dingshal van de RAI. dag en zaterdag is de 1 opend van tien uur 's tot negen uur 's avo zondag van tien tot a tienkleps motoren leverbaar. De goedkoopste versies, zon der turbo, krijgen een van 2,0 naar 2,1 liter vergrote motor met betere trekkracht - de simpelste 9000-versies behou den echter (voorlopig?) de tweeliter. De 9000 Turbo-va rianten krijgen een 2,3 in plaats van 2,0 liter zestien- kleps-motor. Eerder werd de 2,3 liter (voorzien van tril- lingsdempende balansassen) zonder turbo geïntroduceerd. Met turbo is hij goed voor 147 kW/200 pk, het meest opval lend is echter de gigant'sche trekkracht (maximum koppel liefst 330 Nm bij maar 2000 tpm). PETER FOKKER Jerry Zucker tijdens zijn regie van 'Ghost': „Ik wil het publiek iets laten voelen". riepen: „Hier knijpt Zucker 'm, hier durft-ie niet verder". Dat is niet zo. Het ging mij om het gezicht van Swayze. Dat gevoel van nog één keer dat meisje kunnen aanraken. Pijn en geluk tegelijkertijd. Had je die twee vrouwen elkaar laten zoenen, dan had je iets volko men anders gehad. Dan was je pas teleurgesteld geweest. Nu zie je Whoopi's zwarte hand over Demi Moore's blanke gaan. Gesublimeerd. Genoeg". Toch had hij moeilijkheden met die scène. Het Ameri kaanse publiek begon tijdens 'sneak previews' nerveus te giechelen. Zucker: „Het is een serieus moment, ik wilde het niet kwijt. Dus ik dacht: 'If you can't beat them, join them'. Ik heb die scène nog meer nadruk gegeven, door alle geluid erbij weg te laten. Geen muziek, geen auto's bui ten, stilte. Het werkte. Nu zie je dat ze bij die scène zitten te sniffelen van ontroering." Materialistsich Nieuwbakken regisseur Zuc ker krijgt na het succes van 'Ghost' het ene na het andere script toegestuurd. „Ik denk dat ik nu als regisseur een re delijke vrijheid krijg. Al zal echt niemand me meteen films van 50 miljoen dollar toever trouwen. Maar ik ben niet ie mand die elke film kan ma ken. Ik heb scripts afgewezen waaraan namen van beroemde acteurs waren verbonden. We hebben het over 'Pretty wo man' gehad. Ik heb de film ge zien, maar ik ben er geen lief hebber van. Ik vind dat de vrouw er laag in wordt neer gezet. 'Big daddy' Richard Gere kijkt eigenlijk op dat meisje neer. En Julia Roberts is in feite aleen maar uit op mooie kleren. Materialistisch. Ik weet óók dat vrouwen 'Pretty Woman' erg leuk vin den en ik vind óók at Julia Roberts enorm is in die rol. Maar toch. Een film als 'Rain- man' vind ik wèl ri, Maar ik denk niet date ze me het script hacF geboden - hem had w ken". L 'Ghost' hebben we tbu aan mevrouw ZuckjlO Zucker: „Scripts wor|0( gelezen door je agent,; 1 de man die Zucker io: voor ons leidt en uit.c komen ze bij mij[zi 'Ghost' lag al een heR m'n nachtkastje. Ik r niet aan toe. Mijn vron gaan lezen en zij kr smaak als geen ander 't die zei: Dit is fantaf' moet je doen'. BERT Het Voyager III prototype van Crysler: een heel apart verhikel. Het voorstuk is een aparte compacte auto voor in de stad, het achterstuk kan eraan gekoppeld worden voor langere ritten FOTO: PR De Renault Clio: economisch gezien een voorbeeldige opvolger van de Supervijf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 18