Leken dragen Indonesische RK kerk Oude verhalen worden nieuwe werkelijkheid CëidócSoiLtCLI kerk wereld brieven /lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidóaQowuwt DONDERDAG 11 OKTOBER 1990 PA< GEEN CONCURRENTIE MEER TUSSEN BIJBELORGANISATIES ERMELO/DEN HAAG De Wereldbond van Bijbelgenoot schappen en een aantal evangelische bijbelorganisaties hebben besloten nauw te gaan samenwerken. Dat hebben zij deze maand in het Engelse Horsley's Green met elkaar afgesproken, meldt de Nederlandse organisatie Kruistochten in Ermelo. De organisaties hopen door hun werkzaamheden op elkaar af te stemmen dubbel werk en „schadelijke concurrentie" te voorkomen. Ook verwachten zij zo beter te kunnen voldoen aan de enorme vraag naar bijbels in de Derde Wereld, de Sov jetunie en de vroegere communistische landen in Oost- en Mid den-Europa. Woordvoerder J. van Capelleveen van het Nederlands Bijbel genootschap spreekt van een opmerkelijke ontwikkeling. Sa menwerking tussen de bijbelgenootschappen en de evangeli sche organisaties zou tien jaar geleden nog niet mogelijk zijn geweest. Onder meer de contacten van de bijbelgenootschap pen met de Wereldraad van Kerken waren vele evangelische organisaties een doorn in het 'oog. Op initiatief van het Nederlands Bijbelgenootschap komen waarschijnlijk in november diverse bijbelorganisaties in ons land, waaronder de vroegere 'smokkelorganisaties', bijeen om zich te beraden over samenwerking bij de verspreiding van bij bels in Oost-Europa. Tot de evangelische bijbelorganisaties die tot samenwerking hebben besloten, behoren de Wycliffe Bijbelvertalers, Bibles for the World en Living Bibles International, in Nederland be kend door de uitgave van Het Boek, de bijbel in hedendaags Nederlands. Je moet niet op je lauweren rusten. Als je dat probeert, zak je er door. PAX CHRISTI- DELEGATIE: Geweld bedreigt onderhandelingen blank en zwart DEN HAAG De geweldda- dige atmosfeer in Zuid-Afrika en de onwil of het onvermo gen van de regering De Klerk daar verandering in aan te brengen, vormt een bedrei ging voor het slagen van het onderhandelingsproces tussen blanken en zwarten. Dat is een van de conclusies in het verslag van de delega tie onder leiding van burge meester dr. W. van Kemena- de die onder supervisie van Pax Christi begin juli Zuid- Afrika heeft bezocht. Volgens de delegatie bestaat er een groot verschil van mening tussen de blanken en zwarten over de toekomstige inrich ting van Zuid-Afrika. Het ANC en vele vertegenwoordi gers uit de Zuidafrikaanse kerken zouden het liefst zien dat dat er een gekozen grond wetgevende vergadering tot stand komt om vast te stellen hoe de aanhang van de ver schillende politieke organisa ties in Zuid-Afrika is ver deeld. De regering-De Klerk zou daarentegen het over gangsproces zo lang mogelijk in eigen hand willen houden en de verschillende politieke organisaties een stem willen geven bij de opzet van een nieuwe grondwet en wel zo dat de rechten van elke groe pering afzonderlijk gewaar borgd zijn. Bovendien wil De Klerk zo'n grondwetsvoorstel laten beoordelen door de Zuidafrikanen die er hun veto over mogen uitspreken. Dit verschil van mening is volgens de delegatie een be langrijk struikelblok op weg naar onderhandelingen. Bé- lemmerend voor die onder handelingen is ook de be staande veiligheidswetgeving die een uiting is van de in de grondwet verankerde apart heidspolitiek. Dr. H. Jonker overleden BILTHOVEN Dr. H. Jon ker, emeritus-hoogleraar praktische theologie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, is dinsdag in Bilthoven overle den. Hij is 73 jaar geworden. Jonker werd in 1959 namens de Nederlandse Hervormde Kerk hoogleraar praktische theologie in Utrecht. Op 1 fe bruari 1984 ging Jonker met emeritaat. Jonker, die in 1954 promoveerde op een proef schrift over de Duitse filosoof Karl Jaspers, heeft tal van functies vervuld. Hij was on der meer lid van de hervorm de raad voor de zaken van kerk en theologie en be stuurslid van de vereniging tot verspreiding van de Heili ge Schrift. Ook was hij actief in de Anti-Revolutionaire Partij. Tot de boeken die Jon ker publiceerde, behoren 'Zuid-Afrika in opspraak' (1977) en 'Theologische Praxis' (1983). VATICAANSTAD Door het grote tekort aan priesters zijn het steeds meer de leken die de RK Kerk in Indonesië dra gen. Bovendien wordt de eucharistie op veel plaat sen maar twee of keer keer per jaar gevierd, zo dat de Kerk een steeds protestantser gezicht krijgt, aldus de in Loon op Zand geboren bisschop Michael C.C. Coomans m.s.f. van Samarinda op Kalimantan, het vroegere Borneo. Zijn bisdom, dat zeven maal zo groot is als Nederland, heeft slechts 33 pastoors, ter wijl het aantal rooms-katho- lieken (ongeveer 70.000) jaar lijks met vijf tot tien procent groeit. Ook het aantal pries ters neemt toe, maar houdt de groei van het aantal gelovigen niet bij. De 24 parochies zijn onderverdeeld in 350 gemeen schappen met een eigen plaat selijk bestuur. Enerzijds vindt Coomans, een van de weinige bisschoppen zonder toga op de synode in Rome, het belangrijk dat le ken hun plaats in de bestuurs structuur innemen. Ook in de steden wordt de Kerk steeds meer door leken 'gerund', een belangrijke zaak, aldus Coom ans. Naar zijn mening worden overigens nog lang niet alle mogelijkheden voor leken in de Kerk benut. Anderzijds maakt hij zich ook zorgen, zoals hij duidelijk in zijn interventie op de synode liet blijken. De 33 pastoors voor zo'n uitgestrekt bisdom (verhoudingsgewijs zouden dat voor heel Nederland niet meer dan vijf pastoors zijn) komen slechts twee a drie maal per jaar in een kampong om er de eucharistie te vie ren. Alleen langs de kust is vervoer per auto mogelijk; in het binnenland gaat het per boot of prauw. „Ja. 't is een heel groot Giethoorn." Bisschop M. Coomans van Amarinda tijdens zijn interventie op de bisschoppensynode in Rome. foto: anp Woorddiensten Als gevolg hiervan is het on mogelijk dat de rooms-katho- lieke gemeenschappen in In donesië vanuit de eucharistie leven, zoals het gebruik bin nen de RK Kerk is. Er wor4 den bijna alleen maar woord diensten gehouden. Daardoor krijgt de Kerk een steeds pro testantser gezicht. Coomans wijst er op dat ook bij de eu charistieviering de bijbel een steeds belangrijker plaats is gaan innemen. Hoe moet dat met de eucha ristie in de toekomst, vragen de Indonesische bisschoppen zich af. Het Tweede Vaticaans Concilie heeft uitgesproken dat de eucharistie het hoogte punt van de eredienst is. Als die gedachte ook in Indonesië werkelijkheid moet worden, dan is er „een ander soort priesters" nodig. Als Rome daarentegen aan het celibaat vasthoudt, dan zal het nog een hele poos zo blijven. De Indonesische bisschoppen conferentie heeft tijdens het ad limina-bezoek in 1980 aan Rome de vraag gesteld qf ge huwde mannen priester kon den worden. Het Vaticaan heeft daarop negatief gerea geerd. Dit bleek deze week ook toen Curiekardinaal An tonio Innocenti, prefect van de congregatie voor de geeste lijkheid, op bijna spottende wijze een vraag beantwoordde over de mogelijke priesterwij ding van 'viri probati' (ge huwde mannen, die zich in kerk en maatschappij hebben bewezen). Opheffing van het celibaat, al is het langs een omweg, is onder deze paus uitgesloten, zo beaamt mgr. Coomans. Richtlijnen Het is volgens Coomans „on mogelijk" dat de synode alge mene richtlijnen voor alle se minaries uitgeeft. „Dat zou een ramp voor de Kerk zijn. Centralisatie belemmert in- culturatie die om deling van macht en vraagt. De priester dient de gemeen schap niet alleen door het be dienen van de sacramenten, maar ook door deel te hebben aan hun leven en lijden. Of, zoals de andere afgevaardigde uit Indonesië, bisschop Anton Pain Ratu van Atambua deze week in zijn interventie over de priester zei: „Zijn verkon diging van het Woord en zijn profetische rol zijn op zijn minst zo belangrijk als zijn bediening van de sacramen ten." In het werkdocument voor deze synode ('Instrumentum laboris') werd volgens beide Indonesische bisschoppen te veel nadruk gelegd op het mystieke karakter van het priesterschap en te weinig ge sproken over het eigenlijke werk. „Het was te theoretisch en te Westers. Wij in Indone sië zeiden tegen elkaar: 'Wij zijn vergeten'," zo zegt mgr. Coomans. Toen Coomans van 1965 tot 1970 pastoor op Oost-Borneo was, heeft hij nooit in een pastorie willen wonen. Hij was bij iemand in de kost om zo dicht mogelijk bij de gewo ne mensen te staan. Ook heeft hij tot drie maal toe geweigerd bisschop te wor den. „Ik vond dat er een ge boren Indonesiër op deze stoel moest. Vanaf 1976 was ik tij delijk bestuurder (apostolisch administrator), nadat de bis schop was verongelukt". Dat hij twee jaar geleden toch de benoeming tot bisschop aanvaardde, geschiedde op verzoek van zijn eigen men sen. Het was tijd voor consoli datie en voor lange termijn planning. En een geschikte kandidaat die in het land zelf was geboren, was nog niet voorhanden. Bovendien is hij sinds 1981 Indonesisch staats burger, er kwarp min of meer toch een Indonesische bis schop. Loopbaan De 57-jarige Coomans vindt wel dat zijn 'loopbaan' in In donesië anders is gelopen dan hij had gedacht. „Ik ben te snel in het bestuurlijk werk terecht gekomen". Op 21-jarige leeftijd trad hij in bij de Missionarissen van de Heilige Familie, een missie orde die eind vorige eeuw in Grave werd gesticht. Na zijn priesterwijding in 1960 ging hij antropologie en missiologie in Nijmegen studeren. Eind 1964, nadat hij zijn doctoraal examen had gehaald, ging hij naar Indonesië om er onder de Benoeaq-stam te werken. Het grootste deel van 1970 verbleef hij voor studie in Ne derland. Bij terugkepr werd hij provinciaal overste van zijn orde voor Zuid-, Midden- en Oost-Borneo. Zes jaar later droeg paus Paulus VI hem voorlopig het bestuur van het bisdom Amarinda op, hetgeen een definitief karakter kreeg door de benoeming in 1987. Waarom hij en de andere In donesische bisschop zonder toga in Rome rondlopen? „Die dragen we thuis ook alleen maar tijdens de kerkdienst of bij heel officiële gelegenhe den. Bovendien gaan we met het openbaar vervoer van ons slaapadres naar het Vaticaan en dan is zo'n toga alleen maar onpraktisch." Michael Coomans meer een bis schop voor Indonesië dan voor Rome. Andere kijk op Schepping van Adam De Amerikaanse arts Frank Lybnn Meshberger meent dat de in 1512 voor paus Julius II voltooide plafondschilde ring van Michelangelo Schepping van Adam op het plafond van de Sixtijnse Kapel een boodschap bevat die 478 jaar lang verborgen is gebleven: een groot brein dat Gods gave van het intel lect aan de mens symboliseert. De gangbare theorie onder kunsthistori ci is dat Michelangelo het moment heeft willen verbeelden waarop God Zijn schepping tot leven wekt. Volgens Meshberger leeft Adam op het fresco al omdat hij zijn ogen geopend heeft. God is gewikkeld in een omhulsel dat vol gens de arts sprekend lijkt op een men selijk brein. ZALTBOMMEL Twee jaar na het verschijnen van het boek: 'Vertel mij toch' van drs. T.M. Gil huis en van tekenares Li- selot Ribbens is een twee de deel verschenen over 'bijbelse verhalen nieuw gehoord'. Gisteren werd het gepresenteerd in Zalt- bommel, een plaats waar Gilhuis op intensieve wij ze als adviseur be trokken was bij het pro testants-christelijk onder wijs. Het boek 'Nu dan, luister' is een werk- en vertelboek be stemd voor kinderen en jon geren. Net als het eerste deel bevat het boek uitleg over bij belverhalen en zogeheten spiegelverhalen (uit de we reldliteratuur, gedichten etc.), waarin met andere woorden wordt gezegd wat er in het bijbelverhaal wordt bedoeld. De opzet van Gilhuis is om opvoeders (in gezin, kerk en school) te hulp te komen bij het opnieuw vertellen en be luisteren van de oude verha len. Aan zulke boeken bestaat gro te behoefte: veel mensen die te maken hebben geloofsop voeding ervaren hoe verhalen soms op platgetreden paden lijken die nergens meer naar toe leiden omdat ze aanslui ting missen met de ervarings wereld van kinderen en jon geren en niet alleen van hen. Het gaat Gilhuis en Lise- lot Ribbens er om die oude verhalen nieuw te laten klin ken en er een nieuw gezicht aan te geven, zodat ze werke lijk gehóórd kunnen worden en dat er nieuwe paden zicht baar worden voor mensen die de Weg willen gaan. Het succes van het eerste deel (dat inmiddels een tweede druk kreeg) en de roep om een vervolg geven aan hoe de auteur oud-schoolmeester en oud-voorzitter van de Unie School en Evangelie in zijn opzet is Kindermoord Ook in het nieuwe boek gaat Gilhuis de spanning van het weerbarstige verhaal niet uit de weg: hij behandelt bijvoor beeld de kindermoord; een verhaal dat, wellicht vanwege die spanning, in het nieuwe missaal van de Rooms-Katho- lieke Kerk niet meer voor komt. Gilhuis gaat niet om de problematiek heen en uit wat hij met dit verhaal doet wordt ook begrijpelijk waarom 'gro te mensen' het eerste deel ook voor zichzelf hebben ge bruikt. Want de bekende tekst in deze context wordt een nieuw 'verhaal, verras send voor iedereen. De Bood schap kent geen onderscheid naar leeftijd, alleen maar naar vertellers en luisteraars die zich wel of niet door de Bood schap laten gezeggen. Tegen sommige exegetische notities in het eerste boek is wel bezwaar gemaakt. Enke len maakten theologische be zwaren, anderen durfden het niet aan om van de oude wijn in nieuwe zakken te proeven en wezen het boek bij voor baat af. Het is heel goed mo gelijk om bij sommige exegeti sche 'avonturen' van de 'ama teur-theoloog' Gilhuis bezwa ren te hebben: ook onder de zogeheten vaktheologen heerst immers geen eenheid van opvatting. Die mogelijke bezwaren mo gen gemaakt en moeten ge hoord worden, maar de bete kenis van het boek als zoda nig wordt er niet door aange tast. Eerder is het omgekeerde het geval: de uitleg en de toe passingen van Gilhuis herin neren theologen en anderen er aan dat de betekenis van. het verhaal over God en men sen niet mag verdampen in exegetische discussies. Juist omdat Gilhuis op een bepaal de wijze 'onorthodox' te werk gaat, wordt het oude verhaal nieuwe realiteit. Het verhaal van de kindermoord van Bethlehem is niet zo maar een gruwel-verhaal van toen legende of niet maar blijkt gruwelijke realiteit te zijn. Etty Hillesum heeft er over geschreven en in de krant staan de berichten over het kinderbloed zwart op wit ge drukt. De betekenis van een bijbeltekst is niet in de eerste plaats de bevestiging van een theologisch-dogmatisch sy steem, maar ligt juist in het tot leven wekken van datgene waarover verteld wordt. Daarin slaagt Gilhuis ook door de spiegelverhalen zo wonderwel: mensen zien opeens dat het verhaal van Bileam niet zozeer gaat om de vraag of de ezel wel of niet gesproken heeft, maar dat het over ons zelf gaat. Of: wat is dat toch eigenlijk, die prote stantse afkeer van heiligen verering, van de 'santen kraam'? Gilhuis léert de beel denstormers een bijbels lesje over heiligen, mensen die ten voorbeeld leefden en ter be moediging. Zo zit ook dit boek vol met uitleg-verrassingen en onver wachte wendingen, ook in de 'toonzetting'. Gilhuis is op z'n tijd bevindelijk; hij zingt bij wijze van spreken die begin regel van dat bekende lied: 'Er ruist langs de wolken een heerlijke Naam' hartelijk mee. Maar óók op z'n tijd is Gilhuis de concreet-nuchtere gelovige die God niet binnen de veilige omheining van bin nenkamer en kerkmuren wegstopt, maar Hem zichtbaar wil maken op straat en in de politiek. Gespletenheid Bij de presentatie in Zaltbom- mel sprak de praktisch theo loog prof. K.A. Schippers on der meer over de weerstand die kinderen soms hebben juist tegen bekende bijbelver halen. Hij achtte het van bete kenis te proberen de .achter grond van die weerstand te achterhalen. Zelf gaf hij al een mogelijke reden: mis schien ervaren de kinderen de gespletenheid van het le ven van veel volwassenen: de 'heilige verhalen' worden wel verteld, maar hebben geen betekenis in het dagelijks le ven. Gilhuis is in zijn boeken een pleitbezorger voor het vertél len van verhalen. Vandaar de titels: 'Vertel mij toch' en 'Nu dan, luister'. Geen boeken dus om voor te lezen, maar om mensen te helpen het 'verhaal te leven'. Twee medewerkers van het Christelijk Pedagogisch Stu diecentrum (CPS) hebben een handreiking bij de beide boe ken van Gilhuis en Ribbens gemaakt. Daarin geven drs. W. Westerman en J. Verkerk nuttige informatie en sugges ties voor het werken met de boeken. Uitgebreid gaan de auteurs van 'Beeld en Spiegel beeld' in op aard en belang van het vertellen. Ook zijn voorbeelden opgenomen voor het opzetten van lessen. Het Nederlands Bijbelgenoot schap (NBG) gaf in samen werking met de Vlaamse zus terorganisatie een speciaal boekje uit met de bijbelverha len die Gilhuis in beide boe ken gebruikt: 'Lees maar mee'. Niet al die verhalen staan in de zogeheten 'Start- bijbel' die het NBG speciaal voor beginnende bijbellezers op de markt bracht en een op jongeren toegespitste verta ling van de bijbelverhalen die in de boeken van Gilhuis worden besproken, leek het NBG van veel betekenis. LÜTSEN KOOISTRA Nu dan, luister. Uitgave Kok, Kampen. Prijs 35, -. Beeld en Spiegelbeeld. Uitgave Kok. Prijs 14,90. Lees maar mee, is een uit gave van het NBG. Prijs 7,50. Thatcher verlaat veilige zij Is Margaret Thatcher werkelijk gewonnen voor de )g] Monetaire Unie (EMU)? Of heeft ze enkel een nieuvnsi gische stelling betrokken van waaruit toekomstige a eh op de Britse soevereiniteit nog effectiever kunnen afgewend? Als nieuwbakken lid van het Europees Stelsel (EMS) kan Groot-Brittannië voortaan me ,aJ hoe snel de ontwikkeling naar het eindstation, de I stalte krijgt. London zal zeker niet aandringen op Britse regering wordt eerder een remmende factor, schaduwkant van de op zich toe te juichen beslissin) pond sterling onder te brengen in het Europese syst vaste wisselkoersen. Het Britse verzet tegen een overdracht van natie>n voegdheden aan Brussel, en vooral tegen de EMU, dusverre plaats vanaf de veilige zijlijn. Thatcherij mopper over de groeiende macht van Duitse bankiei k) af en toe voor diplomatieke opwinding en voor he or van een minister, maar het zette in praktische zin w le den aan de dijk. Het was het gedrein van een buiten-e] die zich nimmer had willen vastleggen op het ideaal overkoepelend Europees financieel-economisch be traditionele kritiek uit Londen verloor bovendien gingskracht naarmate de voortschrijdende jaren vani herisme het economische landschap van Groot-Britl een groeiende puinhoop veranderden. PREMIER Thatcher heeft zich nu eindelijk bij hee mijdelijke neergelegd. Een paar jaar te laat, ook vo padviseurs uit haar eigen conservatieve partij, buigts het EMS, voor Brussel, voor de Europese begrotingsc 1 en voor de Duitse bankiers en hun ijzersterke marla HET Britse inflatiepercentage is meer dan drie keei als het gemiddelde elders in de EG. Een ongelukkig dus om lid te worden van het EMS. Maar Thatcl hoog op van de successen van haar pas ingezette a [e tiebeleid. Als het pond sterling binnen vaste wisswi gaat meefluctueren met de koersbewegingen van d< k Europese munten, is dat een extra steun in de rug v ningstreet in de voortgaande strijd tegen de inflatie Of de andere EMS-landen heel blij moeten zijn r se toetreding uitgerekend op dit ogenblik, is een opeP' Les één op de Duitse bankierss.chool leert dat in grootste vijand is van economische groei. Het pond c inflatiedrager van de hoogste orde, kan theoretischdi virus toeslaan in de EMS-slang. Geen prettig voc voor de andere lidstaten, die in voorkomende geval - den opgezadeld met de verplichting het Britse ponii te snellen. Niettemin moet in officiële reacties het enth hoogtij vieren over de Britse stap. Het betrekt de Br mers meer bij Europa en de EG. Politiek gezien is groot belang, aangezien de Duitse eenwording de sche, maar vooral ook de politieke verhoudingen b EG in de komende periode verrregaand zal beïnvlo< zou goed zijn als de Duitse kolos op Europese schaa d< genwicht krijgt. HeT is opvallend, hoewel verklaarbaar, dat de Dui menteel niet bepaald staan te trappelen om de ecoi integratie van (West-)Europa via EMS en EMU v< stalte te geven. De Fransen daarentegen hebben zid even verklaarbare redenen, de laatste tijd als de karLj van de eenwording opgeworpen. Met actieve steun meer Den Haag probeert Parijs met name het pro uitbouw van de EMU uit een langdurige impasse tei_ EeN Frans-Britse coalitie ligt al veel langer voor Tot dusver wilde Margaret Thatcher echter absoli weten van een centrale Europese bank, een eenheidsk een gezamenlijk financieel en begrotingsbeleid in r' landen. Haar houding zal zeker niet honderdtachtii' zijn gewijzigd. Maar het Engelse EMS-lidmaatschap- der meer zorgen voor de nieuwe impuls waarop wacht. Tenzij de Britten nu hebben gekozen voor rilla van binnenuit; en dat zal snel genoeg blijken. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon- f den stukken te bekorten Bekrompen recensie Wanneer Hans Piët een recen sie over een rockgroep schrijft (in dit geval Toto) dan is dat zijn taak. Hij wordt geacht met enige kennis van zaken te spreken. Hij dient zich echter te realiseren dat zijn (deskun dige?) mening invloed heeft op de opinievorming val zers. Kwalijk wordt 1 om, indien hij de j_ vergelijkt met een rangs hardrockgroep uit onthutsend is volgende passage: de echt vieze smaak, muziek soms nalaat Een toelichting ove metal of hard rock (e ma ontwikkelingen muzieksoort) lijkt zir zien deze bekrompen gen. De recensent zoi censies dienen te bepi de bezochte groep vooroordelen voor dé te bewaren. Misschie exercitie naar de jarel toen soortgelijke bel n heid jarenlang de roei tegenhield, een geestv de ervaring. A.C. Marselis, ZOETERMEER. mT CcidócSomum Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071-122 244. Postadres: postbus 11/2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15. i Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gi per maand 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f- per jaar f. 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rij 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2